بازدید 2817

جوانگرایی ضرورت تکمیل کابینه یازدهم

کد خبر: ۳۳۹۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۶ 18 August 2013

سن بالای کابینه از جمله انتقادات نمایندگان مجلس درجریان جلسات رای اعتماد به وزرا بود. یکی از دلایل رای ندادن آنها به گزینه‌های سه وزارتخانه آموزش و پرورش، علوم و ورزش و جوانان نیز معرفی نکردن چهره هایی جوان برای عهده دار شدن مسئولیت وزارتخانه هایی بود که جامعه هدف آنها جوانان هستند. کارشنان نیز معتقدند در انتخاب وزرای دولت باید یک تعادلی میان استفاده از نیروی جوان ونیروهای باتجربه ملاک قرار گیرد که این مهم درباره وزارتخانه هایی که سرو کار آنها با جوانان است اهمیت بیشتری دارد.

به گزارش مهر، وزرای کابینه یازدهم در شرایطی کار خود را از ابتدای هفته آغاز کرده اند که که از یک سو انتقادات تند و تیزی از سوی برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر سن بالای وزرای پیشنهادی شد و از سوی دیگر هنوز دو وزارتخانه آموزشی کشور و همچنین وزارت ورزش و جوانان تعیین تکلیف نشده و نتوانستند رای اعتماد بهارستانی ها را برای تصدی گری در این وزارتخانه ها بگیرند.

بسیاری از نمایندگان و کارشناسان آموزشی و جوان معتقد هستند، حسن روحانی باید برای سپردن تصدی وزارت به جوانان اعتماد کرده و برخی از مسئولیت های کشور را به آنها واگذار کند تا آنها دچار سرخوردگی نشوند. د.

بذرپاش: سن بالا موجب بی تحرکی کابینه خواهد شد

مهرداد بذرپاش از جمله نمایندگان مخالف بود که در نطق های خود در صحن علنی مجلس همواره به سن بالای اعضای کابینه اعتراض کرده و گفته بود:« کابینه فعلی توان اجرایی وعده های مورد نظر رئیس جمهور را نخواهد داشت زیرا ترکیب کابینه به شدت مسن است، میانگین سنی افراد کابینه بالای 60 سال است که موجب خواهد شد با کابینه ای به شدت بی تحرک مواجه باشیم زیرا کار اجرایی در حد وزیر نیازمند روزانه حداقل 15 ساعت کار سخت اجرایی است»

به گفته این عضو فراکسیون جوانان، در این شرایط با توجه به مسن بودن وزرا، کارها به دست آقازاده ها که توان جبران نیروی افراد مسن را دارند می افتد بنابراین شاهد بازگشت عناصر پشت پرده خواهیم بود.

کشور به وزرای جوان نیاز دارد

در همین رابطه یکی از کارشناسان امور جوانان نیز می گوید:« نمی توان گفت جوانگرایی در کابینه ریسک است در حالی که برخی وزارای جوان و با تجربه در سالهای به خوبی از پس وظایفشان برآمدند. امروز که بیشتر وزاری کشور را افراد با سابقه، متعهد و با تجربه تشکیل می دهند، باید در کنار این افراد از وزاری جوان در پست های تخصصی استفاده کرد.»

حجت الاسلام کمال الدین خداداده توضیحات خود را اینگونه تکمیل می کند:« در وزارتخانه های علوم، ورزش و جوانان و اموزش و پرورش که نزدیک به 40 میلیون نفر از آحاد جامعه با آن سرو کار دارند باید از مدیرانی از جنس جوانان استفاده کرد. هیچ کارشناس و فرد دلسوزی منکر کنار گذاشتن افراد با تجربه، با سابقه و انقلابی نیست اما می توان از این افراد حداقل در وزارتخانه هایی که مختص جوانان است به عنوان مشاور و راهنما استفاده کرد.در سالهای اخیر مدیران جوان بسیاری خوبی در کشور تربیت شده اند که به دور از هرگونه نگاه و فعالیت سیاسی می توانند در عرصه های مختلف به فعالیت بپردازند. امروز که کشور در شرایط حساسی قرار دارد باید از افرادی استفاده شود که بتوانند با انرژی و نشاط روح جدیدی را در کالبد کشور بدمند تا کشور به سمت جلو حرکت کنند.»

او با اعلام اینکه استفاده از وزرای جوان ریسک نیست،افزود: وقتی فردی با جوانان کشور همزبان بوده و مشکلات آنها را درک می کند، باید از او استفاده کرد. امروز مدیران و کارشناسان جوانی در کشور وجود دارند که هرکدام با توانایی و پتانسیلی که در وجودشان است می توانند سکاندار وزارتخانه های مهمی چون علوم، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش شوند. دولت باید علاوه بر تجربه به نیروی جوانی و درک مشکلات این قشر توجه کند.

جوانی و کارآمدی دو شاخص اصلی برای انتخاب سه وزیر باقی مانده


همچنین معاون سابق فرهنگی سازمان ملی جوانان معتقد است که  کارآمدی و  جوانی دو شاخص مهم برای انتخاب وزرای سه وزارتخانه باقی مانده دولت یازدهم است.وزارتخانه هایی که هنوز وزرای آن مشخص نشده اند، از کلیدی ترین وزارتخانه های در حوزه جوانانند. فعالیت هر سه این وزارتخانه ها در ارتباط با جوانان است و ضروری است که فردی کارآمد و جوان برای تصدی گری آنها انتخاب شود.

علی اکبر عصار نیا نظر خود را برای انتخاب وزرای جوان برای سه وزارتخانه باقی مانده اینگونه بیان می کند:«انتخاب وزرای جوان برای سه وزارتخانه باقی مانده خوب است، اما مهمتر از آن کارآمد بودن افراد است که این کارآمدی و انرژی هم می تواند در افراد جوان و هم در افراد میانسال باشد اما صرفاً جوان بودن نباید محور انتخاب یک وزیر باشد و باید دید آن فرد تا چه اندازه می تواند در حوزه کاری خود تاثیرگذار باشد.همچنین عنصر مهم دیگر در انتخاب این سه وزارتخانه مهم و کلیدی در حوزه جوانان، انجام دادن کار برای جوانان است. به این معنی که در دولتهای گذشته برنامه های گسترده ای روی کاغذ نوشته می شود اما هیچگاه به مرحله اجرا نرسید.»

به گفته معاون سابق فرهنگی سازمان ملی جوانان یکی از مشکلات اصلی در حوزه جوانان نداشتن شورایی تخصصی با نام شورای تخصصی جوانان است. شورایی که ظرفیت های شکلگیری آن در قانون اساسی آورده شده است و امیداریم رئیس دولت یازدهم این شورا را برای حل مشکلات جوانان تشکیل دهد.

نظر کارشناسان درباره انتخاب وزرای جوان برای سه وزارتخانه باقی مانده

سید مهدی صدری مدیر کل سابق دفتر ازدواجو خانواده سازمان ملی جوانان 

*انتخاب وزرای جوان را برای وزارتخانه های باقی مانده دولت یازدهم میانبری برای رسیدن به اهداف توسعه در مباحث آموزشی، ورزشی و ... است.

*در زمان باقی مانده برای وزارتخانه هایی که گزینه های پیشنهادی رای نیاوردند فرصتی است تا گزینه های جوان برای سه وزارتخانه به مجلس پیشنهاد شود تا با چابکی و توانمندی در تغییر نگاه و مسیر، مشکلات جوانان را در بخشهای مختلف حل کنند.

ابراهیم نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم

*در انتخاب وزرای دولت باید یک تعادلی میان استفاده از نیروی جوان ونیروهای باتجربه ملاک قرار گیرد که این مهم درباره وزارتخانه هایی که سرو کار آنها با جوانان است اهمیت بیشتری دارد.

*رویکرد  اعتدال در کنار جوانگرایی می‌تواند کمک زیادی به انتخاب کابینه مقتدر کندتجربه کشورهای پیشرفته و موفق نشان داده آنها از مدیران پابه سن گذاشته بیشتر در امر مشاوره و سیاست گذاریهای کلان استفاده می کنند.


وزارتخانه‌های باقی مانده با وزرای جوان تکمیل شود

همچنین مجتبی رحماندوست عضو کمیسیون اجتماعی معتقد است که بهتر بود میانگین سنی کابینه دولت کمتر از 30 سال باشد. در حالیکه جنگ هشت ساله با نیروها و فرماندهان جوان به پیروزی رسید نباید تصور کرد جوانان در اداره یک وزارتخانه نا کارآمد هستند.

او با بیان اینکه نه تنها وزرا بلکه بهتر است تمام کار های اجرایی مملکت به جوانان واگذار شود، می گوید: « در حال حاضر 15 وزیر تعیین تکلیف شده و رای اعتماد خود را از مجلس گرفته اند. اما سه وزارتخانه هنوز وزیر ندارد و در چنین شرایطی است که ریسک پذیری، شهامت و بلند پروازی جوانان می توانند بسیاری از گره ها ی مملکت را باز کند.اگرچه جوانان در امور اجرایی ممکن است خطاهایی هم داشته باشند اما در مجموع برایند خطاها و گام های بلندی که بر می دارند به نفع مملکت است.»

وی در پاسخ به اینکه آیا مجلس بر پیشنهاد وزرای جوان تر برای  وزارت خانه هایی مانند آموزش و پرورش، علوم و جوانان که سر و کار آنها بیشتر با قشر جوان است تأکید دارد، توضیح می دهد:« بهتر بود در تمام وزارتخانه ها از جوانان استفاده می شد زیرا اگرچه وزارت خانه های دیگر مخاطب اصلی شان جوانان نیستند اما مسیری را که باید برای اعتلای کشور طی کنند حرکت محافظه کارانه و سازش کارانه وزرای مسن را بر نمی تابد
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
آخرین اخبار
وب گردی