بازدید 16533
پایان مناقشه بزرگ با گفته‌ کلیدی رئیس جدید سازمان سینمایی

یک نظام جمهوری اسلامی‌، یک ایران با عظمت و یک خانه سینما

بی‌‌گمان در سینمای ایران، نمی‌توان به گونه‌ای تصمیم گرفت که هم نظر سلحشور و جریاناتی نظیر او ‌و هم خواسته فرهادی و چهره‌های هم طیف او تأمین شود و اساساً تدبیری که در ظرف تصمیمات عملی بگنجد و نظر همه طیف‌ها را تامین کند، ممکن نیست اما معاون سینمایی در رفتاری منطقی، تأکید کرده تصمیماتش در راستای تأمین نظر اکثریت سینماگران کشور برآید.
کد خبر: ۳۴۲۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۵ 31 August 2013
مناقشه بزرگ بر سر خانه سینما با گفته‌های امروز حجت‌الله ایوبی، رئیس جدید سازمان سینمایی کشور وارد فاز پایانی شد و امید به این که در هفته‌های پیش روی، «خانه سینما» بازگشایی ‌و از نهادسازی موازی با این حوزه نیز جلوگیری شود، پررنگ‌تر از هر زمان شد تا در هفته‌های پیش روی، شاهد جشن بازگشایی سینماگران برای بازگشت به ساختمان اصلی خانه‌شان و ادامه فعالیت رسمی این نهاد باشیم.

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که در روزهای اخیر، حواشی خانه سینما به واسطه برخی گفت‌و‌شنود‌ها در حال افزایش دوباره بود، امروز دکتر حجت‌‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی کشور پس ‌از مراسم معارفه‌اش، آبی بر آتش ریخت و گفت: «نظر آقای وزیر هم این است که یک نظام جمهوری اسلامی‌، یک ایران با عظمت و یک خانه سینما و البته خانه‌ای برای همه سلیقه‌ها‌، برای همه ذوق‌ها و همه سینمای ایران داشته باشیم‌».

ایوبی درباره ضمن وقوع این اتفاق گفت: «پس از تشکیل اتاق فکری که همه نوع فکری در آن ‌خواهد بود، این بازگشت و تصمیم جدید را اعلام خواهیم کرد... بسیار زود خواهد بود‌» تا گذاره پذیرش وجود دو خانه سینما به کلی از دستور کار خارج شود و موازی سازی برای خانه سینما با یک پیشوند، پسوند و یا میانوند در کنار نام خانه سینما به شکست بینجامد و خواست اکثریت اهالی سینما که بازگشایی این نهاد است، در دسترس‌تر از هر زمان تلقی شود.

یک نظام جمهوری اسلامی‌، یک ایران با عظمت و یک خانه سینما

تاکنون وزارت فرهنگ و ارشاد دولت دهم و شورای فرهنگ عمومی بر این انحلال اصرار داشتند که حال با رویکرد دولت یازدهم، زمینه بازگشایی و پیمودن تشریفات قانونی ـ که بهانه‌ای برای تعطیلی موقت این نهاد بود ـ فراهم شده است. ایوبی در نخستین گام نشان داد شناخت خوبی نسبت به حوزه سینما دارد و دریافت‌ با تصمیمات خنثی با هدف تأمین نظر همه، نمی‌تواند راه همواری پیش روی سینمای ایران متصور شود و باید استراتژی پیش روی سینمای ایران برای چهار سال آتی را‌ شفاف‌تر بیان کرد.

بی‌‌گمان در سینمای ایران، نمی‌توان به گونه‌ای تصمیم گرفت که هم نظر سلحشور و جریاناتی نظیر او ‌و هم خواسته فرهادی و چهره‌های هم طیف او تأمین شود و اساساً تدبیری که در ظرف تصمیمات عملی بگنجد و نظر همه طیف‌ها را تامین کند، ممکن نیست اما معاون سینمایی در رفتاری منطقی، تأکید کرده تصمیماتش در راستای تأمین نظر اکثریت سینماگران کشور برآید و آن گونه که سوابق او نیز نشان می‌دهد، از موضع بالا و تکیه بر تخت، برای سینماگران تصمیم نخواهد گرفت.

حجت‌الله ایوبی در مراسم معارفه‌اش، جملات کلیدی دیگری نیز گفت و یادآور شد: «من از ساعت ۱۰ روز سه‌شنبه که مسئولیت را تحویل گرفتم، شنیدن را خوب آغاز کردم و طی دو روز اول حدود بیست نفر از سینماگران و مدیران را دیدم و این دیدار‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. می‌دانم سینمای ایران دچار چه التهابی است و در جایگاهی که در شأن‌اش باشد، نیست. قول می‌دهم با شفافیت، پاسخگویی و تدبیر و استفاده از خرد جمعی، بتوانیم مشکلات این خانواده را حل کنیم‌»؛ رویکردی که یکی از حلقه‌های مفقوده دوره مدیریت شمقدری بود و هر نقدی در عوض پذیرا شدنش، با پاسخ‌های تندی همراه می‌شد.

ایوبی هرچند احتمالاً پس از ‌تصمیم‌گیری با حملات برخی روبه‌رو خواهد شد که این تصمیم را ـ ولو آن که برگرفته از خرد جمعی باشد ـ بر‌نمی‌تابند، در هر صورت او نشان داد معتدل‌ترین رفتار قابل تصور را در پیش گرفته و نمی‌‌خواهد با تصمیمات رادیکال همچون برخی مدیران پیشین، تسویه حساب را در پیش بگیرد و دریافته برای جلوگیری از فروریختن سقف ویرانه‌ای که تحویلش داده‌اند، به بازوی اکثریت جامعه سینمایی نیاز دارد و درصدد مدیریت حداقلی نیست؛ رخدادی که هشت سال انتظارش را می‌کشیدیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۳
. . . . و يك خانه سينماي سرفراز بي رقيب
یعنی تا این حد همفکران سلحشور زیاد هستند که یه خانه! سینمای جداگانه براشون در نظر گرفته بشه؟
یه دکه هم از سرش زیاد!
پاسخ ها
reza
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
فعلا كه پرفروشترين فيلم هاي سينماي ايران را مي سازن !
ریحانه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
بله وقتی فقط فیلمای اینا مجوز ساخت میگیره...فیلم در مقابل هیچی فروشش بیشتره.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
خود اهالی سینما بایستی برای خودشون تصمیم بگیرند. نمیشه بر اساس فروش فیلم یا فقط جایزه اسکار تصمیم گرفت. خوب نمیشه که اکثریت حقوق اقلیت رو نادیده بگیره. اصلا رای گیری کنن هر طیف اکثریت بود اون بگه که چیکار کنند.
به امید موفقیت هر چه بیشتر این دولت
ببينيد سنگي كه يك ... درون چاه انداخته چه وقت و انرژي جامعه را گرفته ؟ اخر يك اجتماع و گروه خصوصي صنفي چرا موضوع بحث رسانه ها شده ان هم با اين همه مشكل اقتصادي و اجتماعي ايران؟...
از آقای جنتی به خاطر هم انتصاب عالیشون و هم دغدغه های فرهنگیشون تشکر میکنم.
... آقاي شمقدري گفته بود كاش در چهارسال اول هم من رئيس شده بودم تا اون چهار سال سوخت نميشد!!!!!!!!!!!!
خدايا چه اعتماد به نفسي!!!!!!...
اون چيزي كه آقايون مدعي مي سازند اسمش فيلم نيست اتلاف سرمايه ملي و دولتي است والا هيج سرمايه گذار خصوصي حاضر به اين ريسك نيست
من افتخار 2 سال همکاری با آقای دکتر ایوبی را داشته ام. ایشان فردی منطقی، برنامه ریز، معتدل و صبور هستند. حیف که وقت این مدیریت ارزنده باید برصرف دعواها بشود. انشاالله بزودی این جو ملتهب آرام شده ،شاهد تحولی شگرف در عرصه مدیریت سینما باشیم.
نتیجه نظر سنجی پیامکی برنامه هفت که دیشب پخش شد گویای همه چیز است.
71درصد مخالف سیاستهای سینمایی
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
رای دهندگان همکاران هستند
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی