بازدید 21218
۶
داماد رئیس رانتی نبرده است؟

بعد از ساعت اداری بوده و رقمش هم نصف 100 میلیون است!

مبلغ قرارداد وی نیز کمتر از نیمی از رقــــم اعلام شده بوده... آقای مهدیان نیز در مقام کارگردان این فیلم، تحتِ قرارداد شخص تهیه کننده (آقای قره پور) بوده است... اگر بر فرض محال، اقوام درجه یک آقای ایوبی هریک با استفاده از یک تهیه کنندگان گمنام، قراردادی میلیاردی با سازمان سینمایی ببندند، می توان گفت با فامیل دکتر ایوبی قرارداد بسته نشده و رانتی اتفاق نیافتاده است؟!
کد خبر: ۳۴۷۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۰ 26 September 2013
پس از انتشار ماجرای عقد قرارداد مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با پروژه‌ای به کارگردانی داماد رئیس وقت این مرکز و در کنار هم قرار دادن این موضوع با نوع برخوردی که با دیگر مستندسازان صورت پذیرفته، این مرکز در پاسخی به «تابناک» ضمن تایید ثبت چنین قراردادی، تنها اعلام کرده رقم قرارداد نصف عدد مورد اشاره تابناک است!

به گزارش «تابناک»، پس از ماجرای مستندسازی 90 میلیونی رضا شمقدری و عقد قرارداد با وزرات فرهنگ و ارشاد در دوره مدیریت پدرش بر سازمان سینمایی که با واسطه یک تهیه کننده که اساساً مستندساز نیست، عملیاتی شد، چند پیش تابناک به عقد قراردادی میان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با دامادِ شفیع آقامحمدیان رئیس وقت این مرکز با واسطه یک تهیه کننده که باز هم سابقه ای از آن موجود نیست، پی برد تا پیگیری کند که آیا نیما مهدیان کارگردان مورد نظر، داماد آقامحمدیان است و رقم دقیق این قرارداد چقدر است؟

شفیع آقامحمدیان اما ضمن بیان اینکه در خاطرش نیست(!)، تاکید کرد که این پروژه را از لسانی معاون مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در دوره او که هنوز تغییر نکرده، جویا شود. لسانی نیز از طریق دفترش به خبرنگار «تابناک» اعلام کرد که باید عنوان مستند را بداند تا توضیح بدهد و در آخر نیز شرایط مصاحبه تا زمان درج خبر فراهم نشد و بر همین اساس خبر را با توضیح تلاش برای اخذ توضیح از طرف متهم، با لفظ «گفته می‌شود» ذکر کرد، هرچند از اصل خبر اطمینان داشت و درباره رقم قرارداد اختلاف نظر وجود داشت و دارد؛ قراردادی با داماد و البته کارمند رئیس که 100 میلیون ذکر شد.

به فاصله سه روز از انتشار این خبر و تاثیر شگرفی که مقایسه این قرارداد با بلایی که بر سر یک مستندساز به واسطه عدم تخصیص منابع مالی آمده بود، صورت پذیرفته شد، باعث شکسته شدن سکوت طرفین ذی نفع شد: شفیع آقامحمدیان، نیما مهدیان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

ابتداً نیما مهدیان در گفت و گویی با یکی از رسانه‌ها به برخی موضوعات اشاره نمود و در بخش‌هایی از این گفت و گو متذکر شد: «به کاربردن لفظ آقازاده برای تولید فیلم 100 میلیون تومانی است. حال سئوال این است که اگر با 100 میلیون تومان فرد متهم به آقازادگی می شود پس چه اسمی باید روی رقم های چند میلیاردی که برخی در اختیار نزدیکان خود قرار می‌دهند، گذاشت؟... 100 میلیون تومانی از مرکز گسترش دریافت نکرده و حتی یک چهارم این مبلغ هزینه ساخت کلی فیلم شده است... تنها چندماه است که من داماد شفیع آقامحمدیان شدم و قبل از این نسبت و اصلا قبل از ورود این مدیر سینمایی به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی من در زیرزمین این نهاد سینمایی مسئول امور فنی بوده ام و بعد از رفتن او همچنان در همین سمت مشغول به کار هستم...»

بعد از ساعت اداری بوده و رقمش هم نصف 100 میلیون است!
شفیع آقامحمدیان و نیما مهدیان

شفیع آقامحمدیان نیز که پیش از انتشار این خبر حاضر به گفت و گو نشده بود، گفت: «در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سیاستی اتخاذ کرده بودم تا کارمندان این مجموعه که علاقمند به ساخت فیلم مستند و یا فعالیت های هنری دیگر هستند مورد حمایت قرار گیرند. به عنوان نمونه گرافیست هایی در مرکز فعالیت می کردند که دوست داشتند طراحی پوستر جشنواره‌های مختلف را برعهده بگیرند که ما به این علاقمندی پاسخ دادیم تا هم حمایت معنوی و هم به نوعی حمایت مادی شوند! نیما مهدیان جزو یکی از کارمندانی بود که کار مستندسازی هم می کرد و به تبع این سیاست بدون درنظر گرفتن نسبت فامیلی، همان میزان حمایت معمول در مرکز برای این مستندساز هم لحاظ شد.»

سپس نوبت به روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی رسید که در جوابیه ای به تابناک و رسانه های نقل کننده این خبر بیاورد:

«با سلام و احترام؛ ضمن تکذیب خبر مندرج در آن رسانه با تیتر «میراث ناپدری و 100 میلیونی که به جیب داماد رئیس رفت»، به اطلاع می رساند که طرف قرارداد پروژه مستند- داستانی «میراث ناپدری» با این مرکز، آقای قره پور بوده و مبلغ قرارداد وی نیز کمتر از نیمی از رقــــم اعلام شده توسط سایت تابناک است. ضمناً آقای مهدیان نیز در مقام کارگردان این فیلم، تحتِ قرارداد شخص تهیه کننده (آقای قره پور) بوده است و حضورش بر سر این پروژه، خارج از ساعات اداری بوده و ارتباط مستقیمی با این مرکز ندارد.

همکاران محترم، نظر به ضرورت انتشار اخبار صحیح که نشانگر فعالیت حرفه ای و اخلاقی یک رسانه تاثیرگذار است، خواهشمندیم که قبل از نشر چنین اخباری، از صحت و سقم آن مطلع شوید. در این ارتباط روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آماده همه گونه همــکاری با خبرنگاران محترم رسانه های جمعی است.
»

«تابناک» که به واسطه تجربه جوابیه صادره برای مستندسازی پسر آقای شمقدری و قرارداد 90 میلیونی آن، می‌دانست چه جوابیه‌ای دریافت خواهد کرد، در همان مطلب نخست خود تاکید کرده بود: «"گفته می‌شود" برای این مستند با امیر قره پور (که هر چه جستجو کردیم خبری درباره سبقه مستندسازی اش نیافتیم) بسته شده و در واقع با یک نفر فاصله، با داماد رئیس مرکز سینمای مستند و تجربی توسط این مرکز قرارداد بسته شده و "ظاهراً" رقم قرارداد نیز 10 میلیون بیش از رقم قرارداد آقازاده شمقدری است و عدد 9 رقمی 100 میلیون تومان را شامل می‌شود.»

«میراث ناپدری» و 100 میلیونی که به جیب داماد رئیس رفت
تودیع آقامحمدیان و آگهی نابودی یک مستندساز

در واقع «تابناک» ضمن اطمینان از وقوع چنین قراردادی، درباره رقم این قرارداد دچار تشکیک بود که پیش از درج خبر مذکور، معاون تولید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی حاضر به گفت و گو نشد و درخواست عنوان مستند کرد و در نهایت نیز تابناک با ناامیدی از دریافت پاسخ از مسئولان این مرکز اقدام به درج این خبر کرد و در واقع تابناک از مرکز و همچنین شفیع آقامحمدیان -پیش از درج خبر- پیگیر رقم قرارداد و کیفیتش بوده اما وقتی که آقامحمدیان و مرکز حاضر به گفت و گو نشده بودند، گناه تابناک چیست؟

نکته دیگر اینکه برخلاف لفظ تکذیب به کار رفته در پاسخ مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، اصل وقوع قرارداد تایید شد و موضوع داماد بودن مهدیان نیز توسط شخص مهدیان و هم در جوابیه (به صورت تلویحی) تایید شده و تنها رقم قرارداد محل مناقشه است که در اصل موضوع تغییری ایجاد نمی‌کند.

علاوه بر این، با اظهارات فوق ابهام در رقم قرارداد به وجود می آید؟، چرا که داماد رئیس رقم مصرفی در این پروژه را یک چهارم (25 میلیون تومان) و مرکز کمتر از نیمی از قرارداد (40 الی 50 میلیون تومان) ذکر کرده اند و بر این اساس مشخص نیست بالاخره رقم قرارداد چقدر است و چرا طرفین از بیان رقم دقیق قرارداد و انتشار یک نسخه از قرارداد مذکور برای رفع ابهامات طفره می‌روند؟ نکته عجیب درباره قرارداد، توجیه عجیب بوده که کارگردانش آورده بود که «اگر با 100 میلیون تومان فرد متهم به آقازادگی می شود پس چه اسمی باید روی رقم های چند میلیاردی که برخی در اختیار نزدیکان خود قرار می‌دهند، گذاشت؟»

بی شک این قرارداد چه 40 میلیون تومان باشد و چه 100 میلیون تومان و چه یک ریال باشد، در ماهیت ماجرا تغییری ایجاد نمی‌کند و به هر حال هرکسی در هر بضاعتش اقدام می‌کند. با این حال از رقم قرارداد مهم تر، این ابهام وجود دارد چطور مرکز حاضر شده سرمایه گذاری بر روی پروژه‌ای داشته باشد، که از تهیه کننده اش هیچ نامی (حداقل در جست و جوی اخبار) یافت نمی‌شود و در عین حال بسیاری از تهیه کنندگان و کارگردان مطرح، مشمول قرارداد 10 میلیونی با مرکز سینمای مستند و تجربی نیز نمی‌شوند؟! آیا ممکن است رزومه این تهیه کننده در اختیار افکارعمومی قرار گیرد که دریابند پیش از تهیه کنندگی مستندِ داماد رئیس مرکز، تهیه کننده کدام آثار بوده که مرکز با او چنین قراردادی بسته است؟!

همچنین اگر بر فرض محال، روزی روزگاری، اقوام درجه یک آقای ایوبی هریک با استفاده از یک تهیه کننده گمنام، قراردادی میلیاردی با سازمان سینمایی برای ساخت اثری فاخر (همان پرهزینه کنونی) ببندند، کاملاً توجیه پذیر است می توان گفت با فامیل دکتر ایوبی قرارداد بسته نشده و اقوام ایوبی با تهیه کنندگان قرارداد بسته اند و رانتی اتفاق نیافتاده است؟! آیا امثال علی‌محمد قاسمی که خانه شان را در مسیر مستندسازی از دست داده اند و داماد کسی نیستند، در اولویت نیستند؟!

نکته جالب اینکه آقامحمدیان اتفاقاً به نوعی عقد قرارداد با دامادش را تایید کرده و بحث تهیه کنندگی را نیز به عنوان توجیه پیش نیاورده و گفته سیاستش این بوده که کارمندان مرکز که علاقه به ساخت مستند داشته اند حمایت شده اند و با این اوصاف هر نهادی می‌تواند برای کارمندان علاقمندان چنین سرویسی ایجاد کند و اگر این سیاست در حوزه سینما صورت می پذیرفت، در کنار یا حتی به جای کارگردانان مطرح همچون مهرجویی و کیمیایی و بیضایی، کارمندان علاقمند سازمان سینمایی می توانستند فیلم سینمایی با پول دولت بسازند!

«تابناک» در این خبر، علاوه بر جوابیه مرکز، به صورت خودخواسته بخش هایی از توضیحات مهدیان و شفیع آقامحمدیان را نیز آورد و با استدلال به آنها پاسخ داد، قضاوت درباره اینکه آیا داماد رئیس رانتی برده یا نبرده و اینکه آیا خبر نخست «تابناک» یک سویه بوده یا تلاش شده بود، منصفانه باشد، با شما خوانندگان محترم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۶
ممنون تابناک.
امیدوارم این مسیر اطلاع رسانی که باعث می شود (یا شاید باعث شود) دیگر مسؤلان از ترس ... هم شده دیگر دست به ... نزنند ادامه پیدا کند.
بابا چه کار به این آقا دارید برید دنبال کله گنده ها .حالا که ...اینهم سهم این آقا.
...

آقای نویسنده این مطلب .مسولین تابناک . آقای سانسور چی آیا تا به حالا از خود پرسیده اید که چرا تا به حالا یک نفر از این آقایان ... را ...
واقعا ... است. از اقدام روشنگرانه تابناک تشکر می کنیم.
حالا حساب کنید اگه هر مدیری 4نفر آقا زاده داشته باشند...
اين سياست همان‌طور كه شما گفته‌ايد، وقتي درست است كه اين امكان علي السويه در اختيار همگان باشد. نه اين‌كه كارگردانان بنام را بگذاريم و بگوييم هر كس تصادفاً كارمند مركز شده _ كه در ايران هم غالبا افراد بر اساس توانمدي‌ها و علاقه‌مندي‌ها در ادرارات دولتي استخدام راه نمي‌شوند_ از اين امكان برخوردار شود. طبعاً اين افراد بايد در چنين شرايطي آخرين افرادي باشند كه مورد توجه قرار مي‌گيرند. اگر اين‌طور نبود معني نداشت دولت قانون بگذراند و كارمندان دولت را براي عضويت همزمان در هيئت مديره شركت‌ها محدود كند.
من آقای مهدیان را می شناسم. تحصیل کرده این رشته است و قبل از ریاست آقای آقا محمدی در این قسمت مشغول به کار بوده است. این مطالبی که شما نوشتید قدری بی انصافی است.
سعید ارشادمنش
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی