بازدید 94777

فیلم: نی نوازی بی‌نظیر استاد حسن کسایی ببینید و بشنوید

شهرام ناظری، استاد آواز سنتی به مناسبت بزرگداشت ‌شمس تبریزی که به همت بنیاد شمس تبریزی مراسمی بر پا خواهد شد، به همراه یک گروه موسیقی آثاری را اجرا خواهد کرد. این مراسم بدین سبب در خوی برپا خواهد شد که به تازگی تحقیقات نشان داده ‌شمس تبریزی در خوی مدفون است، نه قونیه.
کد خبر: ۳۵۱۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۶ 16 October 2013
این هفته نیز شاهد وقوع رویدادهای جالبی در حوزه فرهنگ بودیم؛ رخدادهایی که برای آینده فرهنگ می‌تواند تعیین کننده باشد اما در کنار همه اینها به معرفی‌اش خواهیم پرداخت. مهم‌ترین اتفاق که در همین لحظه می‌توانید تجربه کنید، نی‌نوازی بی‌نظیر استاد حسن کسایی است.

شهرام ناظری در آرامگاه شمس تبریزی

فستیوال «دیوان شرقی و غربی وایمر» و سفارت آلمان در تهران با همکاری خانه هنرمندان ایران کنسرت سه نفره برگزار می‌کند. در این کنسرت سه نفره (تریو) «ربکا هارتمان» و «یوزف کرونر» ویولن و «یولیا ریم» پیانو می‌نوازند. این کنسرت پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۷در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود و حضور در آن تنها برای دارندگان کارت دعوت مجاز است. «فستیوال دیوان شرقی ـ غربی وایمار» شرکتی عام المنفعه است که «کلاوس گالاس» در دهم ژوئیه ۲۰۰۸ آن را با هدف شکل‌دهی فعالانه به گفت‌وگوی میان تمدن‌ها و ادیان بنا نهاد. وی در سال ۲۰۰۹ به عنوان گرداننده هنری، فستیوال ایران را با ریاست افتخاری «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر امور خارجه آلمان ساماندهی و سرپرستی کرد.

به دنبال آن، فستیوال مراکش با سفر گروه ارکستر «انوخ زو گوتنبرگ» به نام «کلانگ فروالتونگ» به رباط، مراکش، فاس و کازابلانکا برگزار شد. در سال ۲۰۱۲، روز دوازدهم اکتبر به درخواست «گالاس» به عنوان روز یادبود حافظ به لیست رسمی برنامه‌های سازمان یونسکو به مناسبت سال جهانی قرابت فرهنگ‌ها اضافه شد.

«کلاوس گالاس» در سال ۲۰۱۲ به همراه «دیوان شرقی ـ غربی» و گروه ارکستر شهر هاله در شهرهای تهران و شیراز دو کنسرت برگزار کرد. «ربه کا هارتمن» یکی از نوازندگان ویولن این کنسرت برنده جوایز بسیاری در سطح داخلی و بین‌المللی بوده ‌که از آن میان می‌توان به مسابقه بین‌المللی ویولن «هنری مارتو» در سال ۲۰۰۵، «پاسم این تریس» سال ۲۰۰۴ در شهر بایرویت‌ و جایزه بورس تحصیلی «یاشا هایفتس» سال ۲۰۰۲ در ایالات متحده آمریکا، اشاره کرد.

‌«یوزف کرونر» ویلونیست دیگر این کنسرت در سال ۱۹۹۷ گروه ارکستر «کلانگ فروالتونگ» را بنا نهاد. این ارکستر و رهبر آن «انوخ زو گوتنبرگ» با شیوه متفاوت خود در اجرای قطعات مشهور ارکستر و اوراتوریو از آثار «باخ» تا «بروکنر» شهرت بسیار کسب کرده است. «یولیا ریم» پیانیست این کنسرت سه نفره نیز برنده مسابقه‌های بین‌المللی پیانو در شهرهای مودنا، مادرید و فلورانس است و بورس مسابقات موسیقی آلمان را دریافت کرده است. وی به عنوان تک نواز، نوازنده مجلسی و همخوان ‌‌مرتب در اروپا، ژاپن و آمریکا کنسرت می‌دهد.

فیلم: نی نوازی بی‌نظیر استاد حسن کسایی ببینید و بشنوید

شهرام ناظری استاد آواز سنتی به مناسبت بزرگداشت شمس تبریزی که به همت بنیاد شمس تبریزی مراسمی بر پا خواهد شد، به همراه یک گروه موسیقی آثاری را اجرا خواهد کرد. این مراسم بدین سبب در خوی بر پا خواهد شد که به تازگی تحقیقات نشان داده که شمس تبریزی در خوی مدفون است، نه قونیه.

شوالیه آواز ایران درباره نواهایی که اجرا خواهد کرد، گفت: هنوز مشخص نیست ‌کدام یک از آثار خود را اجرا خواهم کرد؛ اما این آثار به یقین از آثاری خواهد بود که پیشتر با بهره از اشعار مولانا از من منتشر شده است. با توجه به گروهی که مرا همراهی خواهند کرد، آثارم را برخواهم گزید و هنوز مشخص نکرده‌ام که کدام اثر را اجرا خواهم کرد.

کنسرت «دف و نی» بیژن کامکار در دو روز ۲۹ و ۳۰ مهرماه در تالار وحدت و هر شب در یک سانس و از ساعت ۲۱:‌۳۰ ‌روی صحنه خواهد رفت. فردین لاهورپور، حسین قاسم‌زاده، هانا کامکار، سهراب کامکار، حسین رضایی‌نیا، پرهام صارمی، اسحاق چگینی، ندا بهزاد، تارا موسویان و آرین رضایی در این کنسرت بیژن کامکار را همراهی خواهند کرد.

گروه شمس نیز به سرپرستی کیخسرو پورناظری در روزهای پنجشنبه نهم، جمعه دهم و شنبه یازدهم آبان ‌ماه هر شب در دو سانس از ساعت ۱۸ و ۲۱:‌۳۰ به روی صحنه سالن اصلی برج میلاد می‌روند. در کنسرت گروه شمس با گروه سماع‌گران آثاری از کیخسرو، تهمورس و سهراب پورناظری با صدای سهراب پورناظری و همخوانی نجمه تجدد اجرا می‌شود.

در این اجرا، طهمورس پورناظری نوازنده سه تار، تار، تنبور، سهراب پورناظری نوازنده سه تار، کمانچه، تنبور، کیخسرو و پوریا پورناظری و همچنین کاوه گرایلی، ندا خاکی، خورشید دادبه، نیکناز میرقلمی، سپند دادبه و علیرضا جوادی نوازنده تنبور، مهیار طریحی نوازنده سنتور، حسین رضایی نیا نوازنده دف، روبین واسی نوازنده سازهای کوبه‌ای و داریوش آذر نوازنده باس خواهند نواخت.

دانلود


تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۸
انتشار یافته: ۲۲
رحمت خداوند بر ایشان باد. استاد جای شما خالی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
خدایی الان این منفی یعنی چی؟؟؟؟
وقتی ایشان زنده بودند کسی یادشون نمیکرد چرا؟....
نمیدونم منظورتون از "اخیرا" کی هست؟ بنده خدا استاد دکتر محمدعلی موحد حدود 20 سال پیش در کتاب شمس تبریزی
نشان داد که مدفن شمس در خوی هستش
پاسخ ها
مینو
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
لحظاتی قبل مخابره شد :)
برای شادی روحش صلوات
تابی جون متشکریم عالی بود
باکمال تاسف مامرده پرستیم درحیات زنده یادنامی ازایشان به ندرت برده میشد. روحش شاد
واقعا روح آدمی آرامش پیدا می کند،خدایش بیامرزاد.
استاد کسایی اعجوبه موسیقی ایران بودند و هستند روحشون شاد
رحمت خداوند بر استاد حسن
بی نظیز بود ، واقعا لذت بردم، بازم از این آثار پخش کنید
درود فراوان بر تمامی مفاخر ایران زمین و درود بر هر مسئولی که قدر گوهر را بداند
از لطفي كه كرديد ممنونم
خدا ايشان را بيامرزد كه افتخار ايران‌زمين بود و هست
قدر آن شیشه بدانیم تا هست ,
نه بدان موقع که افتاد و شکست.
یه لحظه رفتم ایران برگشتم عالی بود
افتخار میکنم ایرانیم
راستی جای تعجبه این همه اجرا روگفتین از شهرام ناظری و خانواده پور ناظری و کامکار همگی از هموطنان کرد هستن......
جانم به این هنر ، نور به قبرش بباره
واقعا از قطعات نابی که به اشتراک میگذارید لذت میبریم
تاهنگامی نی و موسیقی ایران زمین زنده است ، استاد حسن کسایی و دیگر موسیقی دانان این کشور زنده هستند .
واقعا جانشین برحق نایب اسدالله اصفهانی و خداوندگار نی بود و ما در غم سوگ نی ایشان هستیم.
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات