بازدید 20296
تفاوت پلیس در «ماتادور» و پلیس در «تهران»

کاش پلیس ایران علم غیب داشت!

در مباحثی همچون حجاب که باید فرهنگ‌سازی در صدر امور باشد، صداوسیما در این زمینه نقش کمرنگی دارد و برخورد انتظامی پررنگ است و آنجا که بحث تولید برنامه درباره تلاش‌های نیروی انتظامی است، صداوسیما کنار نشسته و پلیس دست به کار شده ‌و طبیعتاً چنین اتفاقی چندان شایسته نیست.
کد خبر: ۳۵۲۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۵ 20 October 2013
پخش سریال «ماتادور» در شرایطی به پایان رسید که علاوه بر نقدهایی که نسبت به این سریال مطرح شد و ساختار ضعیف این مجموعه تلویزیونی را نشانه رفته بود، این پرسش بزرگ پیش روست که آیا ‌تولید فیلم سینمایی و چنین فعالیت فرهنگی و سینمایی جزئی،‌ از وظایف رسانه ملی ‌و ‌توجیه‌پذیر است؟

به گزارش «تابناک»، در سال‌های پیش، ‌سازمان صداوسیما ‌‌برای آن که بتواند سریال‌های پلیسی تولید کند و این سریال‌ها همراهی پلیس را نیز داشته باشد و تسهیلات لازم برای طراحی بهتر صحنه‌های اکشن تأمین شود و البته‌ ملاحظات مورد‌نظر طرف مقابل نیز در نظر گرفته شود، اقدام به تولید سریال‌های مشارکتی کرد. این رویکرد به مرور زمان پیرامون نقش پلیس توسعه یافت، تا آنجا که به سریال «ماتادور» رسید و اساساً طرح این پروژه توسط یکی مسئولان این نهاد نوشته شد.

کاش پلیس ایران علم غیب داشت!

درباره «ماتادور» حین نمایش نقدهای فراوانی مطرح شد و البته پیش از پخش نیز مشخص شد به استقبال چه مجموعه‌ای می‌رویم و انتظاری بیش از سریال «سقوط آزاد» از این مجموعه نمی‌رفت؛ اما متأسفانه همین میزان انتظار نیز برآورده نشد و مجموعه‌ای فاقد فلسفه و منطق داستانی به تصویر کشیده شد که اغراق به بد‌ترین شکل ممکن در آن موج می‌زد تا جایی که واقعاً تصویر شکل گرفته از پلیس، هیچ شباهتی به پلیس ایران ندارد و در مواردی بدون منطق به کشفیات برای باز کردن گره داستان دست می‌یابد که شبیه علم غیب است که البته ‌ای کاش پلیس ایران علم غیب داشت و نباید در این زمینه بخیل بود!

داستان سریال «ماتادور» درباره یک مقام بلند‌پایه اروپایی است که مهمان کشور ایران می‌شود و یک گروه پلیس حفاظت از او را بر عهده می‌گیرند و در این میان عملیاتی انجام می‌دهند که اساساً در حدود اختیارات و تکالیف دیگر دستگاه‌هاست. چهره‌های حاضر در این سریال، بیش‌ از آن که شبیه مأموران پلیس باشند، به مانکن‌های خوش تیپی می‌مانستند که تلاش می‌کردند اندک تکنیک‌های رزمی که فرا گرفته‌اند، در صحنه‌هایی که به آن‌ها گفته شده پیاده کنند و همین موضوع را نیز ناشیانه انجام می‌دادند.

کاش پلیس ایران علم غیب داشت!

ریتمی ناهمگون و پایان‌بندی ضعیف از دیگر نقدهای وارده به این سریال بود که شاید جالب‌ترین آن‌ها، نوع پیدا کردن «ماتادور» در بخش پایانی و کشتنش بود. با این حال از همه جالب‌تر،‌‌ همان نوع پرداخت به چهره پلیس بود. چهره‌های جذاب با کت‌های اسپرت در کدام اداره پلیس ایران فعالیت می‌کنند و اساساً این سبک لباس پوشیدن چه ارتباطی با مأموریت‌های پلیس دارد که در چنین سریالی از جمله ماتادور ‌روی آن‌ها مانور داده می‌شود و بر فرض محال که هویت پلیس ایران به این شکل معرفی شود، چه دستاوردی دارد؟ آیا پلیس خوش تیپ و جذاب، متضمن امنیت مردم است؟

البته هیچ کس نافی تلاش‌های مأموران زحمت‌کش پلیس در بخش‌های ‌گوناگون این نهاد نیست، ولی بی‌گمان ارائه تصویر اگزجره از این نیروهای زحمت‌کش در درجه اول به ضرر خود این نیروست، چرا که این ذهنیت را به درست یا نادرست پدید ‌می‌آورد که جای پلیس و صداوسیما عوض شده است. در مباحثی همچون حجاب که می‌بایست فرهنگ سازی در صدر امور باشد، صداوسیما در این زمینه نقش کمرنگی دارد و برخورد انتظامی پررنگ است و آنجا که بحث تولید برنامه درباره تلاش‌های نیروی انتظامی است، صداوسیما کنار نشسته و پلیس دست به کار شده ‌و طبیعتاً چنین اتفاقی چندان شایسته نیست.

کاش پلیس ایران علم غیب داشت!

واقعیت آن است که هرچه جستجو کردیم، هیچ نیروی پلیسی را در دیگر کشور‌ها نیافتیم که برای تبلیغ کار خود، ‌تولید سریال کنند و بعید است در دیگر کشور‌ها، چنین چیزی پذیرفته باشد، زیرا مردم دیگر کشور‌ها برای تأمین امنیتشان و نه تبلیغ تأمین کنندگان امنیتشان، مالیات پرداخت می‌کنند و روشن‌ترین نمونه‌ قابل ارائه مجموعه «هشدار برای کبرا ۱۱» است که شبکه RTL تولید کرده و در عین حال که اقتدار پلیس آلمان را نشان می‌دهد، پلیس این کشور ظاهراً یک یورو نیز برای این مجموعه هزینه مستقیم نکرده است.

شاید سخنان سام درخشانی ـ که مسئولان سازنده این مجموعه در قبالش سکوت کردند ـ از همه جالب‌تر باشد؛ آنجا که‌ تأکید می‌کند این مجموعه اساساً سناریو نداشته و روز‌به‌روز پیش می‌رفته و به همین دلیل در میانه سریال از مسئولان سازنده آن ‌خواسته‌ در این سناریوی روز نوشت، کاراکتر او را شهید کنند تا از این پروژه رها شود. اگر این فضا درست باشد که با گذشت چند روز هنوز ‌در مقام ردش ‌سخنی گفته نشده، قابل درک است که چرا این پروژه به نتیجه مشخصی نرسیده است.

به هر صورت باید پذیرفت، کارکرد نیروی انتظامی در برخورد ـ نه در قالب طرح که به صورت مستمر ـ با زورگیر‌ها، قاچاقچیان مواد مخدر و سرعت عمل در برخورد با چنین پدیده‌هایی و رساندن حضور پلیس در صحنه حادثه به کمتر از پنج دقیقه، بهترین تبلیغ برای پلیس است و مردم این سریال‌ها را ‌‌مصداق اقتدار نیروی انتظامی نمی‌دانند و از این حیث شاید رویکرد تازه‌ای که در این زمینه د‌ر پیش گرفته شده و همین بودجه محدود نیروی انتظامی را نیز خرج امور بی‌حاصل می‌سازد، قابل بازنگری باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۰
انتشار یافته: ۲۸
از اولشم مشخص بود به درد نخوره . باز فیلم و سریال های قدیمی تر بهتر بود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
البته نباید از کیفیت جلوه های ویژه اش گذشت
احسنت...اما کو گوش شنوا!!
انتقاد منصفانه نيست
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
خدا وکیلی این فیلم با واقعیتهای پلیس در ایران مطابقت داشت ؟!؟!؟!
آقا فقط اون تیکه ای که پوریا پورسرخ از ماشین خودشو پرت میکنه پایین اونم باسرعت بالا و هیچیش نمیشه حتی کتشم خاکی نمیشه خیلی ضایع بود شبیه فیلم هندی بود اون قسمت انفجار تانکر انتقال متهم به ماشین بغلی واقعا خنده دار بود خسته نباشین.
خوبه خودت میگی فیلم . فیلم یعنی سیاه نمائی. در ثانی کی گفته که پلیسهای ما علم غیب ندارند. مثلا شما ساکن بندرعباسی و هیچوقت هم ارومیه نرفته ای وقتی ماشینت در آنجا جریمه می شود آنهم تسلیمی . لابد آقایان میفهمند که روزی ممکن است به آنجا سفرکنی واین از کرامات شیخ است . چند مثال اینجوری برات بیارم که بفهمی.....
به نظر بنده پلیس کشور دو مشکل اساسی دارد
1- نیروهای کم با کیفیت کاری پایین یعنی نیرو تخصص یافته در همه عرصه ها ندارد
2- انجام کارهایی که ربطی به پلیس ندارد و آخرین مرحله ورود پلیس است اما متاسفانه پلیس در مرحله اول وارد میششود.
پاسخ ها
ف
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
تازه خبر نداري كه در سالهاي گذشته و پيرو كوچك سازي سازمانهاي دولتي متأسفانه بارها به سازمان ناجا دستور عدم توسعه دادند كه در قبال توسعه شهرها معلوم نيست با چه منطقي بوده .
تابناک به نظرم اصلا اهل فیلم دیدن نیستیا...
همین فیلم های هالیوودی رو ندیدی چقدر اغراق داره؟ همش اغراقه... همه توش علم غیب دارن یهو همه کارا رو شانسی پیش می برن... پلیسی که تو عالم واقعی کاری جز شلیک به متهم و تموم کردن غائله به ساده ترین شکل ممکن نداره (زیاد هم خبرشو می شنویم ) تو فیلم چنان نشونشون می دن که انگار همه کماندو ان... کدوم فیلم امریکایی رو دیدی بدون اغراق کار رو پیش ببره؟
من که ماتادور رو خیلی دوست داشتم... هر شب هم منتظر می موندم تا شروع شه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
فکر کنم شما هم اهل اخبار نیستی تا ببینی در واقعیت هم پلیس آمریکا عین فیلما عمل میکنه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
استیون سیگال را ببین اونوقت میفهمی پلیس واقعی تو آمریکا چه کار می کنه !
ناشناس
| - |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
بابا تو خیلی سرخوشی . دمت گرم!
چه اشکالی داره بعضی وقتا کمی هیجان به جوان ها ارائه کرد چه اشکالی داره پلیسمونو کمی شیک و با کلاس نشون بدیم چرا از همه چی ایراد می گیری تابی جون
تابناک عزیز طبق معمول گل گفتی.
همه این حرفها و بحث ها بر سر پول است پول
واقعاً سریال بسیار بدون محتوا و بیخودی بود که ادم هیچ علاقه ای برای دنبال کردن ان نداشت
آخ که چقدر دلم میخواد بدونم این مطلب رو کی نوشته!؟
هر کی بوده به قولی " این کاره بوده".

مثلا این قسمت از تحلیل:
(...جای پلیس و صداوسیما عوض شده است. در مباحثی همچون حجاب که می‌بایست فرهنگ سازی در صدر امور باشد، صداوسیما در این زمینه نقش کمرنگی دارد و برخورد انتظامی پررنگ است و آنجا که بحث تولید برنامه درباره تلاش های نیروی انتظامی است صداوسیما کنار نشسته و پلیس دست به کار شده است...)

و یا
(...هرچه جستجو کردیم، هیچ نیروی پلیسی را در دیگر کشورها نیافتیم که برای تبلیغ عملکرد خود اقدام به تولید سریال کند ...)

بسیار زیبا...
نویسنده ی محترم
متشکرم!
تابناک! تابنده بمانی!
پاسخ ها
خیر خواه
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
به قران راست میگی عجب جمله ای بود حاضرم این جمله رو قاب کنم بچسبونم رودیوار خونمون واقعا عالی بود
همان شبی که این سریال پخش میشد شبکه تهران هم سریال هشدار برای کبری 11 را پخش میکرد
در هر دو سریال پلیس بسیار باهوش و خوش تیپ نشان داده شده اند
اما سریال ماتادور یک ساختار مشخص نداشت و از روی اصول پیش نمیرفت و و حتی در برخی مواقع احساس گنگی و سر در گمی به بیننده دست میداد که ترجیح میداد فقط به دیدن سریال آلمانی بسنده کنه
پاسخ ها
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
قسمت 20 هشدار برای کبرا 11 رو دیدین؟! یعنی فکم افتاد! داستانش معرکه بود...
به نظرم تو این سریال چیزهایی که داره اتفاق می افتاد از سطح پلیس بالاتر هست و به نیروهای اطلاعات یا سطح پایین تر از اون مربوط میشه به نه پلیس.
در ساخت سریال ماتادور فقط یک چیز انگار برجسته شده بود و اون هم این جمله بود : "بر اساس طرحی از دکتر سعید منتظرالمهدی"
آقا عینکاشون خیلی قشنگ بود بیشتر مدل مو +لباس مد نظر بوده
انشاالله تا چند دهه ی آینده پلیس کشور ما هم مهارت و علم غیب و کت و شلوارشون و کفش و عینکشون و....مثل سریال ماتادور میشه....
اساسا این فیلم از لحاظ روانپزشکی آینده نگر وتخیلی بوده
محتوا نداشت اما خوش ساخت بود.
واقعا باهاتون موافقم.........
یه سوتی هم من بگم: قسمت اول که قطار تهران مشهد براه میفته از زیر پل جوادیه رد میشه در حالی که برای مشهد رفتن احتیاجی به نشون دادن پل جوادیه نیست. پل جوادیه سر راه مشهد نیست. سر راه مسیر تهران اهواز یا تهران تبریز هست.
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری # محرم