بازدید 36784
درباره انتقال قبر سردار ملی به زادگاهش؛

آیا ستارخان در پایتخت ایران احساس غربت می‌کند؟!

بخشی از این نوشتار که جزو مطالبات آمده و با لفظ «غربت ستارخان» نیز همراه شده، نه تنها به هیچ عنوان قابل هضم نیست، بلکه به شدت نسبت به قشرهای غیرآذری توهین‌آمیز است و قطعاً ارتباطی با تفکر سردار ملی نیز ندارد و شبیه برخی رفتارهای مسئولان جمهوری آذربایجان است که حکیم نظامی، شاعر پارسی سرای را نیز مال خود ساخته‌اند.
کد خبر: ۳۵۲۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۸ 20 October 2013
در زادروز سردار ملی، نتیجه این چهره تاریخی کشورمان در گفتاری عجیب مدعی شده ستارخان در پایتخت احساس غربت می‌کند و از دولت درخواست کرده تا قبر این قهرمان آزادی خواهی ایران به آذربایجان منتقل شود اما آیا ستارخان در قلب مملکتش احساس غربت می‌کند و آیا اساساً چنین تعبیری نسبت با ملی‌گرایی دارد؟

به گزارش «تابناک»، ستارخان از بزرگ‌ترین رهبرانی است که با استبداد محمدعلی شاه مقاوت کرد و اجازه نداد، نهضت مشروطیت به سادگی و بنا بر ‌مشی دیکتاتورمآبانه محمدعلی شاه قاجار، به عنوان حاشیه‌ای در یکی از صفحات تاریخ معاصر ایران تلقی شود و این واقعه را در متن تاریخ نگه داشت و حقیقت مشروطه با امثال او مشروطه شد. در میان یاران او بسیاری بودند که بر شکوه واقعه تاریخی مشروطه افزودند و برگی زرین در آزادی طلبی رقم زدند که «هوارد کانکلین باسکرویل» یکی از آن‌ها بود.

هوارد باسکرویل معلم ۲۳ ساله آمریکایی که در پاییز ۱۹۰۸ به دعوت مدرسه مموریال تبریز برای تدریس تاریخ به ایران آمد و تحت تإثیر تلاش ستارخان و باقرخان در نهضت مشروطه به فوج نجات پیوست تا به واسطه آنکه دوره سربازی را در آمریکا دیده بود، به قول خودش به جای نقالی تاریخ مردگان، مشق نظامی به جوانان بیاموزد و این همراهی تا آنجا پیش رفت که وقتی همسر کنسول آمریکا که از او خواسته بود از صف مشروطه‌ خواهان جدا شود، ضمن پس دادن پاسپورتش گفت: «تنها فرق من با این مردم، زادگاهم است و این فرق بزرگی نیست‌» و این‌ها بخشی از دستاوردهای مشروطیت بود که این واقعه را یک نهضت به معنای واقعی کلمه ساخت.

از زمان درگذشت سردار ملی در ۲۵ آبان ۱۲۹۳ هجری شمسی و دفن او در حرم عبدالعظیم حسنی تاکنون، نوادگان ایشان بار‌ها درصدد برآمدند تا زمینه انتقال پیکر سردار شهید را به تبریز فراهم ‌و با نبش قبر، پیکر این قهرمان را به آذربایجان منقل ببرند که هیچ‌ گاه مجوز شرعی لازم را نیافته‌اند و اجازه داده نشده قبر ستارخان فقید به قصد انتقال به تبریز شکافته شود. با این حال این تلاش‌ها متوقف نشده و در زادروز سردار ملی، «سامی سردار ملی» با ادبیاتی عجیب دوباره این ‌را از دولت خواسته است.

آیا ستارخان در پایتخت ایران احساس غربت می‌کند؟!

در نوشتار نتیجه ستارخان آمده بود: «اهمیت و مطالعه تاریخ و شرح حال پیشینیان بر همگان واضح است و جمله معروف تاریخ معلم انسان‌هاست آویزه گوش همه به خصوص افراد فرهیخته و اهل مطالعه است. بدیهی است که شایسته نیست هیچ فرد عاقلی بر معلم خود بی‌احترامی کند و یا از او ‌درس فرا نگیرد و یا در مقابل او قرار گیرد. به عبارتی هر کسی بر گذشته خود گلوله تفنگی شلیک کند، آینده بر او گلوله توپ شلیک خواهد کرد.

انسان باید از گذشتگان درس گرفته و آن را وسیله‌ای برای زندگی بهتر قرار دهد و از آن سو استفاده نکند. در مورد اهمیت مطلب حضرت علی (ع) در نامه‌اش به امام حسن (ع) در مورد تاریخ می‌فرماید: فرزندم من هر چند عمر پیشینیان را یکجا نداشتم ولی در اعمال آن‌ها نظر افکندم در اخبارشان اندیشه کردم و در آثارشان به سیر و سیاحت پرداختم آنچنان که گوئی همچون یکی از آن‌ها شدم.

حال روش‌های مختلفی برای درس گرفتن از این معلم بی‌ادعا وجود دارد که مهم‌ترین آن مطالعه کتاب‌های تاریخی معتبر است. روش دیگر برگزاری نکوداشت برای بزرگ مردان تاریخ است که خود باعث علاقمند شدن افراد به مسائل تاریخی و مطالعه بیشتر می‌گردد.

ستارخان قهرمان مشروطیت در ۲۸ مهر ماه ۱۲۴۵ شمسی در روستای سردار کندی از توابع شهر ورزقان (تا سال ۱۳۸۱ نام این روستا بیشک بود) در ۸۰ کیلومتری مرکز استان به دنیا آمد. در دوران مبارزات مشروطیت جوانمردانه در مقابل قشون عظیم محمد علی شاه مبارزه کرد و پیروز شد او با رشادت‌های که از خود نشان داد از طرف مجلس به وی لقب سردار ملی داده شد و در ‌‌نهایت در اثر ظلم و نیرنگ دولت روس و اسرار دولت مرکزی مجبور به عظیمت به سمت تهران شد و در آنجا نیز در ادامه سناریوی از قبل تعیین شده در دسیسه‌ای در تراژدی پارک اتابک در ۱۴ مرداد ۱۲۸۹ درست در سالروز صدور فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه زخمی شد و پس از چهار سال زندگی در گوشه عزلت و انزوا در ‌‌نهایت بطور مظلومانه‌ای در ۲۵ آبان ماه ۱۲۹۳ زندگی را بدرود گفت.

آیا ستارخان در پایتخت ایران احساس غربت می‌کند؟!

قبر آن مرحوم در جوار حضرت عبدالعظیم در شهر ری قرار دارد و اگر گوش شنوائی در اطراف آن محل باشد بیشترین جمله‌ای که از زیارت‌کنندگان قبر آن محروم شنیده می‌شود این است که «... ستارخان در غربت خیلی مظلوم واقع شده است...» آری در مورد بازسازی قبر آن محروم و ساخت مقبره و یا انتقال شرعی قبر‌ان محروم به تبریز بار‌ها صحبت شده و وعده‌هایی داده شده ولی افسوس تا به حال عملکردی مشاهده نشده است.

در مجامع ملی و بین‌المللی قاعده بر است است که یکصدمین سالگرد تولید و یا وفات بزرگ‌مردان به صورت ویژه نکوداشته می‌شود تا ضمن قدردانی از این افراد برای آیندگان نیز تلنگری باشد.

حال جای بسی خوشنودی است که یکصدمین سالگرد وفات ستارخان در زمان دولت تدبیر و امید جناب آقای روحانی خواهد بود و بدیهی و روشن است که در این مورد اقدامات لایقی انجام خواهد گرفت اما انتظار می‌رود و تقاضا می‌گردد در آستانه یکصدمین سالگرد وفات آن مرحوم هیئت دولت در مورد برگزاری مراسم بزرگداشت یکصدمین سالگرد وفات ستارخان در ۲۵ آبان ۱۲۹۳ ستادی معرفی کند و هزینه برگزاری آن در بودجه سال ۱۳۹۳ پیش‌بینی شود چون که این مراسم باید با پشتوانه علمی قوی داشته باشد و در سطح بین‌المللی و بالایی برگزار شود چرا که چنین نباشد مانند برخی از شخصیت‌های تاریخی و فرهنگی کشورمان کشورهای همسایه آن را تصاحب کرده و این مراسم توسط آنان برگزار خواهد شد.

به قول صابر:

ایندی دونیانین توجه نقطه‌سی ایرانه دیر
آفرینیم هیمت والای ستارخانه دیر

سامی سردار ملی ـ پاییز ۱۳۹۲
»

آیا ستارخان در پایتخت ایران احساس غربت می‌کند؟!

آنچه درباره بازسازی قبر ستارخان بیان شده، بحق ‌و نیازمند توجه ویژه مسئولان امر است و آنچه درباره برگزاری مراسم سده برای این چهره تاریخی است،‌ امری ضروری برای باز‌شناسی آن وقایع تاریخی است؛ اما بخشی از این نوشتار که جزو مطالبات است و با لفظ «غربت ستارخان» نیز همراه شده، نه تنها به هیچ عنوان قابل هضم نیست، بلکه به شدت نسبت به قشرهای غیرآذری توهین‌آمیز است و قطعاً ارتباطی با تفکر سردار ملی نیز ندارد و شبیه برخی رفتارهای مسئولان جمهوری آذربایجان است که حکیم نظامی شاعر پارسی سرای را نیز مال خود ساخته‌اند.

در منابع تاریخی آمده، ستارخان به کنسول روس (پاختیانوف) در تبریز که می‌خواست پرچم روس را خود به سر‌در خانه ستارخان زند و او را در حمایت دولت روس قرار دهد، گفت: «جناب کنسول! من می‌خواهم هفت دولت زیر سایه بیرق ایران باشد. شما می‌خواهید من زیر بیرق روس بروم؟ هرگز چنین کاری نخواهد شد!» و نوع رفتار ستارخان نیز نشان داده که نگاه ملی و غیرقومیتی و غیربومی داشت. حال این که نواده محترم سردار ملی ادعا می‌کند، سردار ملی در پایتختِ ایران زمین احساس غربت می‌کند، این ابهام را پیش می‌آورد که آیا پایتخت جزوی از بوم و بر سردار ملی نیست و تنها شامل آذربایجان می‌شود؟

از این تعبیر اشتباه به کار رفته در این نامه که بگذریم، این مبحث به میان می‌آید که مگر با گذشت این سال‌ها، از پیکر سردار ملی چه ‌مانده که با نبش قبر بیرون کشید و به تبریز برد؟ این بحث دیگری است که پاسخ به آن روشن است و‌ انتظار می‌رود با اظهاراتی عجیب، این قهرمان ملی را به قهرمانی بومی مبدل نسازیم و بپذیریم‌ چنین مردانی در هر گوشه از خاک دیارشان‌ که جان به جان آفرین تسلیم کرده باشند، احساس قربت خواهند داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۶۱
انتشار یافته: ۱۷۲
اییییین همه گزارش نوشتی و گفتی...خب دوتام عکس میزاشتی
پاسخ ها
بهنام
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
دانه معنی بگیرد مرد عقل...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
ما همه چيزهايمان درست است و سرجاي خودش قرار دارد و فقط همين قبر ستار مانده اگر جابجا شود ايران گلستان مي شود .
علیرضا
| United States |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
ای کاش به جای بحث بر سر مکان آرامگاه آن بزرگمرد، اندکی دغدغه‌ی خواست‌ها و آرمان‌های ایران‌خواهانه‌ی سردار ملی را داشتیم و روز مرگ او را تبدیل به روزی ملی برای بازگرداندن 7 سرزمین به دل ایران (از جمله جمهوری آذربایجان) می‌کردیم.
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
ستارخان به اذربایجان بر گرد
آراز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
برادران من اگر مقبره یکی از قهرمانان کرد در تبریز بود ما حق داشتیم جلوی انتقال او به شهر و دیارش را بگیریم؟؟ خیر خیر
او باید به آغوش شهر و دیارش برگردد. قطعا سردار ملی است اما زادگاه او بیشتر پذیرای اوست تا تهران.
امیر
| - |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
خوبه توی هر شهر ایران حداقل اسم ستارخان و باقر خان روی یک خیابان یا میدان هست حتی شهرهای بختیاری و لر نشین ولی اسم سردار اسعد در شهرهای بختیاری نیز غریب است و شما در ایران هیچ خیابان و میدانی به این اسم نیست.
زنده باد ستار خوان و تمام آزادی خواهان ایران عزیز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
خان نه خوان مجید دلبندم
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
باعث تاسف وتالم عميق است كه هيچ اطلاع رساني مفيد در خصوص آدرس مقبره اين مجاهد ارزشي ارائه نميشود!! حتي در كتب درسي....تابناك خدا حفظت كنه عزيز كه همواره اطلاعات ناب و ارزشمندي به مخاطبان ارائه ميفرماييد.متشكريم
غلامرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
زنده باد راه و رسم آزادگی ومردانی که تا پایان عمر غم روزی وفرزند وعیال از این راه برکنارشان نساخت علی الخصوص "ستار خان"
آرامگاه باقر خان کجاست
پاسخ ها
محد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
تبریز
ايكاش مقبره ان بزرگوار به تبريز منتقل شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
فرقی برای ما نمیکند.
ایشان هرکجا که باشند باعث افتخار هستند.
یک تهرانی.
به عنوان یک ترک ایرانی به بزرگمردانی چون ستارخان افتخار میکنم و این بزرگمرد و همه بزرگان دیار مردپرور آذربایجان را متعلق به همه ایران میدانم.به جاست آرامگاهی در خور شان والای این مرد بزرگ برای این شخصیت ملی و مذهبی ساخته شود
سلام معلوم نیست شاید هم راست میگن؟؟
به نظرم همین فردا تو تهران از مردم بپرسین ببینیم چند نفر تا حالا رفتن سر مزارش یا اصلا میدونن قبرش کجاست
انصاف را رعایت کنید آیا برای مردم تهران قبر ستارخان چقدر مهم است؟ خیلی کم اشکالی هم ندارد چون ستار خان گرجه ایرانی بود اما فرزند آذربایجان بود هم دل خاک آذربایجان و هم مردم آذربایجان میخواهند قهرمانشان در آغوششان باشد مگر نه این است که اکثر ما سر قبر امراتمان می رویم تا حس نزدیکی بیشتری داشته باشیم؟
اجازه نخواهیم داد ستارخان از نهران خارج شه
پاسخ ها
bh47
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
چراااا؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
چرا نداره؟
مگه نهضت ملی نبوده؟ نهضت ملی تهران و تبریز نداره که. تغییر شهر مزار سردار ملی مطلقا به معنای نژاد پرستی است و اگر قرار است چنین اتفاقی بیفتد دیگر هیچ کس حق ندارد ستارخان را سردار ملی بنامد و نهضت ملی هم دیگر معنی ندارد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
به کدامین دلیل؟!؟!
آران
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
ستارخان متعلق به همه ایران است .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
دوست عزیز برو ببین قبر ستارخان در چه وضعیتی است؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
چونکه سردارملی است نه سردار تبریز یا سردار آذربایجان. من خودمم اصالتا اهل آذربایجان شرقی ام ولی یک مسلمان ایرانی ام.
جواب این است که بله احساس غربت میکند و اگر هم او احساس غربت نکند مردم آذربایجان حس غربت دارند و دلشان میخواهد قهرمانشان که از خاک خودشان بود در همان خاک دفن شود
خوب وقتی اونجا به وضعیت قبرش رسیدگی نمیشه باید به تبریز ببرنش تا حداقل در شهر خود بهش رسیدگی بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
دوست عزیز چرا در تهران که ستارخان بابتش خون داده نباید بهش رسیدگی بشه انتقال ستارخان بدعتی میشه یه این مذموم که تهران و تبریز دو هویت جداگانه دارد در صورتی که این خلاف مرام این سرداران ایران زمین بود ستارخان نباید از تهران بره چون همگان باید بدانند تهران یعنی تبریز و تبریز یعنی تهران یاشاسین آذربایجان زنده باد ایران زمین.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
دوست عزیز این در مرام آن عزیزان نبوده ولی نباید فقط حرف زد ببین مرام همان تهران چیست که هنوز برای آن مرحوم مقبره ای نساخته و شما نمی توانی حتی قبر آن مرحوم را پیدا کنی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
در شهر خودش بهش رسيدگي شود؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
دست از قوم گرایی بردارید . ستارخان متغلق به همه مردم ایران است . به جای این حرفهای قوم گرایانه و پوسیده برای بهبود وضعیت آرامگاهش در تهران تلاش کنیم از طریق کمپین یا حتی جمع آوری کمک های مردمی .
اگر قبر ستارخان به تبریز منتقل شود قطعا از مکان های پر بازدید و دیدنی تبریز خواهد بود و به یک نماد شهری تبدیل خواهد شد ولی 100 سال است در تهران است و خبری نیست.
پاسخ ها
محمود
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
اگر اين جوره چرا مقبره الشعرا در تبريز آنچنان مهجور است و پرنده در آن پر نمي زند؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
ستارخان گنجینه فرهنگی و ملی ایران است نه محل کسب درآمد و جلب توریست !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
اصالت مقبره شعرا جای سوال داره دوستانی که تاریخ تبریز را خواندند میدانند که زمانی مقبره شعرا گم شده بود بعدا خاقانی شیروانی مکانش را پیدا کرده. در حفاری های اخیر هم معلوم شده زیر این بنا یک مکان مسکونی بوده نه قبرستان
البته این امر دلیل محکمی برای بی مهری که سالهای اخیر شاهدش بودیم نمیشه.
وضعیت مقبره اصلا خوب نیست حفاری و مصالح ساخت و ساز عجیب غریب، فنس کشی و دستفروشی کتاب چهره بدی به اونجا داده
درود به چنین سردار با غیرت و میهن دوستی که جان و مال کف دست گرفت و در برابر بی گانگان بی غیرت دلیرانه وفاداری خود را به اثبات رساند.
دست مریزاد به چنین سردار آزاده آذری و همهی دلیر مردانی که جان خود را برای پاسداری از این آب و خاک توشه ی راه ساختند.
انتقال قبر رو به نظر سنجی بذارین
پاسخ ها
آينده نگر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
نظرسنجي نمي خواهد،ايشان سردارملي بوده ومتعلق به سرزمين ايران.چه فرقي مي كنه قبرش كجاباشه؟؟؟آيااين ناسوناليسم تركي شما مردم تبريزرانمي رسونه؟؟؟و
داوود
| - |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
به هیچ وجه نبش قبر یک شخصیت تاریخی مورد قبول نیست. حتی اگر در تبریز بود و قرار بود به تهران منتقل شود.
مگر مقبره رئيس علي دلواري در عراق و شهر نجف نيست . اين دليل بر آن نميشود رئيس علي دلواري را كه ماييه افتخارايران است فرا موش كنيم .بزرگان ملت ايران در قلب ايرانيان جاي دارند. ستار خان باقر خان رئيس علي دلواري ميرزا كوچكخان جنگلي امير كبير و...از افتخارات ايران زمين و فرزندان اين سرزمين بودند مهم نيست كه كجاي اين مملكت دنيا آمده و ميزيسته اند .
بزرگان تاریخ بزرگ و متعلق به همه ملت هسنتد هرگز نمیتوان آنها را با اختصاصی کردن برای یک قوم یا منطقه کوچک کرد.
از کوته فکری بعضی دل آدمی به درد می آید.
یاشاسن سرداری ملی
یاشاسن ایران
البته قبول دارم آن زمان ستارخان برای ایران به پا خواست ولی اینکه قبر این سردار به صورت یک فرد عادی نگهداشته شده، جای سوال دارد، هر چند که شاید انتقال قبر نیز دردی را دوا نکند. چون کلاً ما ارزش چیزها وکسانی را که داریم نمی دانیم از قوم و ملتی که باشند.
پاسخ ها
داوود
| - |
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
به نظر من سوای اینکه این شخصیت در قلوب پاک مردم ایران جاودانه شده همین افتخار برای خود او بس است که در جوار شخصیتی مانند حضرت عبدالعظیم حسنی مدفون است که درباره ایشان از معصوم (ع) گفته شده که اکر کسی قادر به سفر زیارتی کربلا نیست می تواند به زیارت حرم عبدالظیم حسنی برود.
اگر انتقال قبر این سردار ملی را به تبریز اجازه دهند آنموقع ستار خان احساس غربت نمیکند
با سلام
به نظر اين حقير نيز حق با خانواده ی ستار خان ميباشد ، چرا که اگر به سردار ملی احترامی گذاشته ميشد ، حد اقل آرامگاهی هر چند ساده برای ايشان در تهران ساخته مي شد که متاسفانه پس از یکصد سال اين کار انجام نشده است ولی حتما در زادگاهش اين کار به دست خود مردم انجام می شد . جمله ی پايانى نويسنده ی تابناک کاملا درست است که نوشته "...احساس 'قربت' نخواهد کرد" ولی احساس "غربت " خواهد کرد . با تشکر
خوبه بازم یادی از این بزرگ مرد هست. نمیدانم چرا نامی از دلاوران لر در انقلاب مشروطه نیست. از جمله سردار اسعد بختیاری و سردار مریم وشیر علی مردان و..........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
عزیز تاریخ انقلاب مشروطه را بخون تا بفهمی
بازم خدا خیر به شما بده
که جلوی این حرفای عجیب وغریب!
می ایستین
از تهران خارج بشه خوبه بیاد اذربایجان قدرشو بیشتر می دونیم
ستارخان سردار ملي ايران است و همه ايران اين سردار رشيد را دوست دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
از احترامی که در تدارک مقبره دیده اند معلوم است!!!!!!!!
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
از مقبره ای که براش درست نشده معلومه
ستارخان باید به به زادگاهش برگردد
برا چی باید خارج بشه. من خودم در شابدالعظیم رفتم سر قبرش. در ضمن خود من هم ترک هستم. دوم اینکه مگه ستارخان فقط مال آذربایجان است. قهرمان ملی مربوط به تمام ایرانه.
ستار خان سردارملی کلیه ایرانی هاست وفرقی نمی کند قبرش کجا باشد اساس اینست که به افکاروعقایدایشان وخواسته های ایشان درخصوص حق وعدالت ووطن پرستی توجه شود دریغ از یک کنکاش وسمینار دراین مورد ستارخان صد سال است که غریب است زیرا کی وکجا اندیشه های او درهمایش های بزرگی که برای سایر بزرگان گذاشته میشود درگر امیداشت او برگزار میشود مهم توجه به ایدها ی ستار است به قول مولوی:ای برادر تو همه اندیشه ای یاشاسین آذربایجانین
ستارخان وصيت كرده بود كه در تبريز دفن بشه چرا اينو ننوشتي. چرا ننوشتي ستارخان خانواده داره و خانوادش دارن تلاش مي كنين كه ستارخان رو بيارن جاي كه وصيت كرد دفن بشه .مگه تو تهران قدر اين فرد رو ميدونن مگه تبريز سر ايران نيست چه اشكالي داره بياد شهر خودش.حالا بمونه تهران ميشه مال كل ايران و بياد تبريز ميشه يك فرد بومي! شما تهران رو ايران مي دونيد و بقيه شهرها....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
آفرین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
درود بر شما ضمنا تابناک اگر به پسوند نام فامیل نظامی توجه کنی می فهمی که اهل کجاست
مطمن باشید ستارخان در تهران اصلا و ابدا احساس غربت نخواهد کرد زیرا بیش از 50 درصد تهرانیها یا ترک زبانند یا پدرانشان ترک بوده اند
بنطرم انتقال قبر ستار خان به تبریز در راستای تقویت همگرائئ ایران خواهد بود و این هم حق هر وارثی است که چنین ادعائئ داشته باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
حتما شوخی کردی
سردار به ملت ایران تعلق دارد و در تهران خواهد ماند و آرامگاهش با شکوه هرچه تمام تر بازسازی خواهد شد.
اگه تبریز ببرنش بهتره. رسم اینه که علما و قهرمانان رو تو شهر خودشون دفن کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
قهرمان تبریز نبوده که ببرنش تیریز . قهرمان ایران بوده .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
مگه تبریز ایران نیست که الان میگی قهرمان ایران بوده؟
با بردنش به تبریز ثابت می شه مثلا قهرمان افغانستان بوده؟
ستارخان نوشته بود:من هیچ وقت گریه نمیکنم چون اگه اشک میریختم آذربایجان
شکست میخورد و اگر آذربایجان شکست میخورد ایران زمین میخورد...
اما تو مشروطه دو بار اون هم تو یه روزاشك ريختم حدود 9 ماه بود تحت فشار بودیم..بدون غذا.. بدون لباس.. از قرار گاه
اومدم بیرون...چشمم به یک زن افتاد با یه بچه تو بغلش.. دیدم که بچه از بغل مادرش اومد پایین و چهار دست پا رفت به طرف
بوته علف...علف رو از ریشه درآورد و از شدت گرسنگی شروع کرد خاک ریشه ها رو خوردن... با خودم گفتم آلان مادر اون بچه به من فحش میده و میگه ستارخان مارو به این روز انداخته...
اما... مادر کودک اومد طرفش و بچش رو بغل کرد و گفت :
عیبی نداره فرزندم...خاک میخوریم اما خاک نمیدهیم...اونجا بود که اشکم در اومد...
من بارها به زيارت قبر ستارخان در جوار حرم حضرت عبدالعظيم رفته‌ام و البته بارها در هنگام قرائت فاتحه ديده‌ام كه برخي از همشهريان و هموطنان با چه تعجبي به من نگاه كرده‌اند. شايد در باره ستارخان، تهراني‌ها امانتدار خوبي نبوده‌اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
خوب اطلاعات عمومی خیلیهامون کمه، من خودم تازه بعد 32 سال عمر فهمیدم که قبر ایشون در جوار حضرت عبدالعظیم هستش!!!
مطئنم که منتشر نخواهید کرد
اما فریاد ما بختیاری ها را هم بشنوید تو را به خدا، اگر ستارخان و باقرخان مظلومند و یا غریبند پس تکلیف دلاور آزادیخواه بختیاری سردار اسعد چیست؟ چه عنوانی باید برای این بزرگمرد انتخاب کرد؟ از یاد رفته، فراموش شده، ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
اگه تاريخ رو درست بخوني ميفهمي كه اين سردار اسعد خان اولش از مخالفان مشروطه بوده و يكبار هم به جنگ ستارخان رفته بعد كه اوضاع عوض شد اونم شده مشروطه چي
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
بله عزیزان باید به همه گذشتگان خود که برای آزادی، آبادی این مرز و بوم تلاش کردند ونثار کردند، احترام بگذاریم و یاد کنیم از هر قوم، زبان، تفکر و ... که باشند و این تنها راه سربلندی این کشور و پیشرفت روزافزون آن خواهد بود و گرنه شعارها روزی رنگ خواهند باخت.
ستارخان متعلق به اذربایجان است ولازم است به تبریز برگردد. سری به قبر ستارخان بزنید اون وقت خود به چشم خود خواهید دید که ستار خان احساس غربت می کند. اگر ملی بود مقبره ای در شان این بزرگمرد تاریخ ایران و جهان می ساختید. روم به شهر خود و شهریار خود باشم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
احمد جان مگه فقط قبر ستار خان اینجوریه . کلاً رسیدگی خوب نیست و باید بهتر بشه ولی انتقال قبر راهش نیست .
اگه ملی هست پس چرا مقبره اش به این شکل هست ؟؟؟؟؟ رسیدگی به قبر یک شخصیت اینجوری باید باشه ؟؟؟؟ پس همون بهتر که بره تبریز که مردم آذربایجان قدرش رو بهتر میدونن...
با سلام .مزار ستار خان در جوار حرم حضرت عبد العظیم حسنی در ضلع شرقی حرم ان حضرت و در شهر ری قرار دارد نه در تهران.و سنگ مزار ایشان از وضعیت خوبی بر خوردار است.در این صحن و در رواق های حرم حضرت عبد العظیم حسنی بسیاری از بزرگان سرزمین ایران ارمیده اند که خدمات بسیلر بزرگی به دین اسلام و کشور کهن ایران نموده اند.
اگر مزار ستارخان از تهران به تبريز انتقال داده بشه پس بايد مزار خواجه نصيرالدين توسي رو هم از تبريز به خراسان و توس منتقل كنند.
خواجه نصيرالدين توسي كه اصالتا خراساني بود براي آذربايجان و ايران خدمات زيادي انجام داد .
پاسخ ها
10004444
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
برو تاریخ بخون.....شیخ نصیرالدین اصالتا تورک بوده و در این خصوص اسناد در حال مطالعه و مثبته در کشورهای هم فرهنک و همسایه مان وجود دارد
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
و همچنین مزار کمال خجندی از تبریز به خجند تاجیکستان! منتقل بشه. بس کنید این صحبتها رو با روح این عزیزان ( ستارخان و ... ) با این حرفهای بچه گانه بازی نکنید!
ناشناس
| Qatar |
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
قربان آدمای چیزفهم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
اول محل قبر خواجه بزرگوار را مشخص نمائید تا ما یک فاتحه ای سر قبرش بخوانیم بعد - تبریزی
علی از تبریز
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
دوست عزیز شاعران و بزرگانی که در تبریز مدفون هستند در مقبره ای با شکوه بنام مقبره الشعرا مدفون هستند که شهرت جهانی داره ، نه بصورت گمنام در گوشه ای از یک قبرستان.
راستی مقبره خواجه نصیرالدین طوسی هم در کاظمین هستش نه در تبریز.
عجب و دیگر هیچ
چه زمان از قبر پرستی رها میشوید؟!
بینید حداقل سالی یکبار ما میریم سر مزاره باقرخان
ولی دریق مزار سردارمان در دور از سرزمین مادری بدون عزت و افتخار بدون آرامگاهی در خور این سردار بزرگ است
خواهشمندیم بدون عقاید غلط امکان انتقال مزار این شخصیت مهم تاریخی به آذربایجان مهیا گردد تا مزاری در خور این مقام عالی مهیا گردد.
بابا بیخیال همه ایران سرای بزرگانی چون ستار خان سردار اسعد و همه بزرگان ایران زمینه ....چه فرقی بین تهران و جاهای دیگست این عزیزان برای ایران جنگیدند واقعا الان دارن چه حرصی میخورن که ما مو میبینیم ....و فقط داریم قلب اونها رو به درد میاریم چون برای اونها ایران یعنی وطن ...و ذره ذره ایران عزیز بوده براشون .....یاشاسین ایران یاشاسین اذربایجان
زنده باد ايران و ايراني
خیلی مقاله خوبی بود، دلسوزانه و در عین حال آگاهانه.
متاسفیم که نتیجه ایشون هنوز نمی دونه ستارخان جانش را فدای ایران کرد نه شهر یا ده خودش.
باید بره تبریز...
امان از افراطي گري، من خودم حداقل سالي يكبار به تبريز مسافرت ميكنم و هر بار نيز به خانه مشروطه تبريز سري ميزنم، و هر بار هم براي سنجش بعضي مسايل در همان حدود از جوانان تبريزي آدرس خانه مشروطه را مي پرسم و هر بار فغان از بي اطلاعي ، حال يا من بلد نيستم سوال بپرسم يا تبريزيها به تاريخ كشور و حتي شهرشان بي علاقه هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
در ضمن مشکل شما اینه که جواب سوالی را که میدونی مسپرسی. چو دانی و پرسی سوالت خطاست!
امیر مومنین فرموده اند سوال کنید برای دانستن نه برای سنجش افکار یا ضایع کردن طرف

شما نمیدونی تبریزی ها به غیر ترکها آدرس درست نمیدهند؟
دلیلش میدونی چیه؟؟؟
اینه که اسم خیابانها و مکانهای تبریز را عوض کرده اند و شما لابد با اسمهای جدیدش میپرسی
خود من گاهی اسامی جدید خیابانها را نمیدانم. اگر هم بدانم زورم میاد حایگزین اسامی اصیل و واقعیش کنم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
یه جوری میگه انگار فقط اسم خیابونای تبریز عوض شده اسم خیابونای همه شهرهای ایران عوض شده
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
آقای ناشناس مگه نام موزه مشروطه هم عوض شده؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
کی گفته تبریزی ها به غیر ترکها آدرس نمیگن ؟ من هم تا قبل از این تابستان که به تبریز سفر کردیم این تصور غلط را داشتم اما بهم ثابت شدمردم تبریز مهمان نواز هستند . چندین بار ناچار شدم آدرس را بپرسم که هربار به نحو احسن راهنمایی کردند . خواهشاً برا هموطنان آذریمون حرف درنیارید . اینکه خانه مشروطه را کمتر میشناسند بخاطر ضعف کلی نسل جدید ایران درباره تاریخ است و ربطی به تعویض اسم خیابان ندارد .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
اسامی تهران هم بعد از انقلاب عوض شده . ربطی به اسم خیابان نداره .
جاى تأمل دارد
بعنوان یک آذری به همه میگویم رفتارهای تفرقه انگیز قوم گرایان به همه مردم ایران آسیب میزند و در درجه اول به خود آذربایجانی ها. مثل اینگونه حرفها در مورد مزار ستار خان. واقعا باعث تاسفه و باید برایش فکری بشه. ممنون از تابناک. امیدوارم این گونه رفتارهای نفاق انگیز رو که بسیار هم اتفاق میفته به خوبی رصد و نقد کنید.
بايد به نظر سنجي گذاشته شود
اگر خودت هم باهاش میری مقیم تبریز بشی بلااشکاله
همه ایرانی هستیم باید به اسطوره هامان ارزش قائل بشیم .لازم و ضروری است دولت محترم آقای روحانی برنامه ای بچیند جهت تقدیر و تشکر از این عزیزان ملی . خدا رحمتت کنه سردار
ستارخان افتخار اين ملت است بايد به اين ها بها داده بشه تا آيندگان اين اسطوره ها را در ياد و خاطره داشته باشند اميدوارم مسئولين محترم توجه ويژه را مبذول فرمايند.
متاسفانه هنوز عشيره اي و قومي و قبيله اي تصميم مي گيريم.
تو که این مقاله رو نوشتی تا حالا سر مزار سردار ملی آذربایجان رفتی
به نظر اينجانب خواسته مكرر نوادگان و اكنون نتيجه مرحوم ستارخان خواسته بجا و مشروع است وجاى تاسف است كه دولتها تاكنون توجه نكرده اند. بديهي است كه شخصيت ستارخان با تبريز كامل ميشود و اين ربطي به تماميت ارضي كشور ندارد. مثلا اگر در اهواز مرحوم ميشد باز هم بايد پيكر اورا به تبريز ميبردند و به پاس خدمات شاياني كه به استقلال و سرفرازي اين مرز وبوم كرده آرامگاه باشكوهي برايش ميساختند. آيا اهميت ستارخان با آن سابقه خدمات مشعشع و بعنوان تنها كسي كه عنوان سردار ملي را از ملت ايران دريافت كرده از شعراي ما كه خدمت به ادب ما كرده اند و امروز آرامگاه هاي باشكوه دارند كمتر است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
از هموطنان آذری خواهش میکنم احساساتی نظر و مثبت و منفی ندن . ستار خان تو قلب همه ایرانی ها جای داره .
این که شما نتیجه مرحوم ستارخانید مایه افتخار شماست. ولی اینکه درخواست انتقال قبر به تبریز میکنید اشتباه است زیرا ستارخان خود را ایرانی و متعلق به مردم ایران میدانست نه فقط تبریز و آذربایجان که شما از واژه غربت استفاده میکنید.
این سخنان آب در آسیاب دشمن ریختن و بهانه دادن به دست اجنبی است که سردار ملی هم به آن راضی نبوده و نیست.
میدانید چه اندازه مفاخر ایران زمین در سرزمینهای دیگر آرمیده اند؟آیا باید شروع کرد و درخواست انتقال قبرشان را داد؟!
پاسخ ها
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
کدام دشمن؟
بابا عمل به وصیت متوفی است.
ستار خان يك مجاهد بزرگه مثل چمران و همت و باكري . حالا مگه براي قبر اين عزيزا چيكار كردن كه برا اون نكردن. احترام ستار خان براي هر ايراني با غيرت واجب هستش اما لازمه بيشتر به نام و ياد ستار خان توجه بشه تا به قبر و سنگ قبر او. يك قبر معمولي مثل همكه شهدا اما برنامه هاي جامع فرهنگي براي بيشتر شناساندن راه و منش اين اسطوره هاي غيرت كه يقين دارم روح اين بزرگواران نيز اينگونه بيشتر شاد ميگردند. يا حق. فرزند ايران از ديار زنجان
ستار خان متعلق به کل ایران است وفرقی نمیکند قبر ش در کجای ایران باشد زنده باد تمام سرداران ایران زمین .اذری کرد لر بلوچ فارس و......
آنچه از انسان ميماند عمل صالح ودرست است ودر نهايت يادي از او.بايد تلاش شود ياد قهرمانان ملي به مناسبت و بي مناسبت تذكر ويادآوري گردد تا نسل جوان بيشتر به هويت ملي خود پي ببرد وافتخاركند.
نام این بزرگمرد در اکثر شهرها بر خیابانهای شهر میدرخشد. قبر ایشان در جوار حضرت عبد العظیم میباشد که خود باعث شادی روح ایشان است. با این طرههای بی مورد روح ایشان را آزرده نسازیم. این حرفها اتحاد ملی رانشان رفته تا چیز دیگری را. هرچند نواده ایشان باشد اما حرفشان بیجاست. بله اگر وصیت کرده بود اونهم به فرزندش نه به اعقاب و انصابش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
کدوم شهر؟
با توجه به این که اگه ببرن تبریز رسیدگی و توجه بیشتری میشه خب بهتره بره اونجا
و این کار درست هست

چون تو تهران ارزش این شخص حفظ نشده به هر دلیلی

ما نباید کاری به چرایی و چونی داشته باشیم
خروجی همینه که تو تهران رسیدگی نشده

مساله خیلی ساده ست
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
چرا بعضی ها حس میکنند که ارزش ستار خان حفظ نشده!!!!
وقتی که در تهران خیابان به نام این شهید بزرگ ثبت شده و درحالیکه اسم ایشان و مجاهدت هایش در کتب تاریخی مدارس تدریس شده ، بسیار واضح هست که این حرف ها بهانه است . و بسیار بهتر است که این را بدانیم که آنچه از انسان باقی می ماند نام نیک و اعمال وی است و نه استخوان
این حرف در شان ملتی با تمدن چندین هزار ساله نیست تبریز،هرمزگان،اصلا لر و کرد و ترک و عرب و فارس و بلوچ و همه ی هم وطنان هر جای کشور که باشند وطن و دیارشان است است پس این که قبری را از جوار امامزاده ای بزرگ برداریم ببریم تبریز که چی بشه بوگرنه آقایان مدعی بیایند در کنار قبر این بزرگوار یادواره ای برگزار کنند و یا در تبریزهمایش برگزارکنند.همه جای ایران سرای من است
درود بر ستارخان سردار ملی. کسی که متعلق به همه ما ایرانی ها بوده و خواهد بود.
مگر تبریز جزء ایران نیست. اگر به تبریز منتقل شود چی می شود؟
یک جوری می نویسند که گویا انتقال قبر ستارخان به تبریز انتقال به کشور بیگانه است.
تبریز زادگاه اوست و انتقال مزار ستارخان به تبریز امری طبیعی است.
من بارها در حرم عبدالعظیم دیده ام که بر روی قبر سردار ملی زیرانداز پهن کردند و نشسته اند بلندشان کردم قبرش را شسته ام.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
خب اين موضوع به اينكه قبر ستارخان درتبريز نيست ارتباطي نداره كه!!. مگه هر كسي رفت كنار قبري نشست بايد خاندان و ايل تبار متوفي برن جاي قبرش رو عوض كنن!!!!!
مردان بزرگ درمرزهای جغرافیایی محصور نیستند مدفن برزگان در هر مکان هم یک واقعه تاریخی است وتغییر در آن تحریف تاریخ است
الان در تهران نام یکی از خیابان های اصلی ستارخان است و یکی هم باقرخان. به نظرم در تهران این دو شخصیت بزرگوار غریب نیستند. بلکه خیلی هم سر زبان ها هستند. ضمنا چه فرقی می کند قبر ایشان کجا باشد؟! ایشان و راهشان باید در قلب و ذهن ما استوار باشد. مگر قبر امیرکبیر در کربلا نیست. چرا همیشه یاد ایشان هستیم؟ البته قبول دارم که باید در زمینه محل قبر ایشان تبلیغات بیشتری شود ولی انصاف نیست برای برآوردن آرزوهایمان پای نژادگرایی و قبیله گرایی را به وسط بکشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
انصاف داشته باشید کجای گفته های نواده ستار خان نژاد گرایی وقبیله گرایی بود ؟ فقط یک انتقاد بود
در تبریز باشد بهتر است.خیلی بهتر.چون قدرش را میدانند.
به نظر من باید هیچوقت برا انتقال قبر سردارمون به تبریز موافقت نمیشه ولی اینو بخواهیم از دولت تا لااقل تو تهران به مزار سردار ارج بدن و همانند سایر قبور در قبرستان کنار شاه عبدالعظیم حسنی نباشد.
واقعا هیچ فرقی با سایر قبور نداره اونجا و اگه به کسی نگی و نشون ندی نمیفهمن که کجاست
در تکمیل کامنتدوستی با اسم خراسان اینها رو هم من اضافه میکنم:
کمال‌الدین مسعود خُجندی(از خجند خراسان بزرگ)
اسدی طوسی، ، ظهیرالدین فارابی(اهل فاراب خراسان بزرگ)، شاپور نیشاپوری، ذوالفقار شروانی، مانی شیرازی،
و خیلی های دیگه که الان مجالش نیست همگی اهل تبریز نیستند ولی اونجا مدفون هستند.این دلیل نمیشه که اونا رو جابجا کنند.فرهنگ باید درست بشه.پس حالا که اینجوره باید تمام اون بزرگان رو بار کامیون کنیم ببریمشون شهر ودیار خودشون.نه پدر جان.ما کلا نسبت به داشته هامون بی توجه هستیم.بغل گوشمون تو ترکیه دارن از چرند وپرند پول در میارن ما اینجا ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
مقبره این بزرگان در تبریز درحد شانشون مورد احترامه و ارج نهاده شده مساله انتقال قبر ستار خان نیست گفته می شه به مقبره ایشان توجه شود واگر نشود مسئله انتقال رامطرح میکنند. شما برو تبریز ببین بامقبره بزرگان ما ازدیگر مناطق کشور همان کار را می کنند که در پایتخت با قبر ستار خان؟!!
علی الاصول هر صاحب نامی که در جوار معصومین ( ع ) و نوادگان ایشان دفن گردد به طور طبیعی در سایه آن بزرگواران قرار میگیرند و این را یا خود وصیت کرده اند یا بازمانگان آنها انتخاب کرده اند و نمونه ایشان زیاد است .در عین حال ضروری است قبر ایشان نمودی شایسته تر داشته باشد.
از نقطه نظر ملیتی ، فکر می کنم که وقت آن رسیده که همه مسایل قومیتی را برای همیشه دور بریزیم و فقط به یک چیز بی اندیشیم ، ایران
از همه جاي ايران در حرم حضرت عبالعظيم دفن هستند و باعث افتخار ايشان بوده كه در اين مكان دفن شوند يا قم و يا نجف و كربلا.....در ضمن حرم شريف در شهرري واقع است نه تهران....نمي دانم اين تهران-ستيزي كه در اين چند سال اخير باب شده ريشه در كجا دارد؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
کسی در این مقاله تهران ستیزی نکرده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
اتفاقا به نظر بنده در چند سال اخیر تهرانی و تهران ستیزی مد روز جاهای دیگر شده. متاسفانه.
دوستان ،خصوصا آذری های محترم دقت داشته باشند که صحبت از "سردار ملی"است.فرصت فخر به این سردار هم برای همه ایرانیان یکسان است.بعد به فلسفه دفن در جوار امامزادگان توجه کنید.برای سردار قطعا مایه افتخار بوده که در جوار حضرت عبدالعظیم به خاک سپرده شود.در جوار این سلالگان پاک هر چه کوچکتر و خاکسار تر و گوشه نشین تر باشی بیننده بیشتر به عظمت و بزرگیت اندیشه خواهد کرد.
سردارملی قطعا از این بحث خشنود نخواهد بود و مطمئنم از قسمت نبش قبر و انتقالش از جوار شاه عبدالعظیم به گوشه ای دیگر از این خاک مقدس بر خود لرزیده است.
با سلام دوستان روستای ستارخان ینام بیشک در منطقه قره داغ آذربایجانشرقی هست اوضاع اقتصادی مردم آنجا واقعا تاسف برانگیزه حالا که قهرمانی از دیار آذربایجان و از این منطقه محروم شهرت جهانی پیدا کرده چه بهتر که مزار ایشان به این منطقه نقل مکان نموده تا با جذب گردشگری در این منطقه کمک حالی به همشهریان با غیرتش شود .
اگه واقعاً نظر شما وبقیه اقوام وملل درخصوص ستارخان اینگونه باشد که وانمود می کنید بعنوان یک تورک هم ممنونم وهم خوشحال که می بینم کلید واژه وحدت ملی رادرایران داریم پیدا می کنیم نباید شخصیتهای ملی را محصور به یک ده وشهر وقوم وملت بکنیم
اولا که ستارخان سردار ملی است دوما تعداد آذری هایی که توی تهران زندگی می کنند از تبریز بیشتره!
درست کردن مقبره و آرامگاه مهم نیست ، مهم نیست کجا دفن شده باشه مهم اینه که به افکار و عقایدش چقدر نزدیکیم ؟آیا هفت دولت زیر پرچم ایران هستند؟
شرط میبندم اینایی که سنگ انتقال قبر ایشون رو به سینه میزنند یکبارم تا حالا سر مزار ستارخان نرفتند . بعضی ها دنبال ایجاد تفرقه بین اقوام ایرانی هستند بهتره شما بازیچه این افراد نباشید.
پاسخ ها
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
منم نرفتم. یعنی رفتم پیداش نکردم. اما عمل به وصیت متوفی فکر کنم حجت شرعی دارد مسلمان
دمت گرم تابی جون که باز حداقل اینطوری تونستی اسم ان بزرگمرد تاریخ ایران رو به سرزبون تعدادی اندک از هموطنانش بیندازی .... ولی به نظر من همین جاهم مزار را میتوان با سرمایه گذاری دوستداران ان مرحوم به بهترین وجه بازسازی کرد شاید هم بیشتر از تبریز به چشم بیاد ...
با سلام قبر ستار خان در قبرستان عمومی در جوار حرم عبدالعظیم حسنی واقع شده است. من چند بار به زیارت ایشان رفته ام ولی نه آدرس و نه معرفی از ایشان در این محل وجود ندارد انتقال دادن یا ندادن قبر ستار خان در متن نتیجه ستار خان محوریت نداشته بلکه بیشتر گلایه ایشان از عدم توجه به محل دفن سردار ملی است.
غربت ستار خان در این مکان کاملا مشهود است.زنده باد ایران - زنده باد آذربایجان
ستارخان باید به آذربایجان برگردد تا خود آذری ها یاد ونامش را زنده نگهدارند وگرنه مثل بقیه قهرمانان ملی فراموش خواهد شد.
گفته های سامی سردار ملی فقط یک انتقاد یا درد دل بود و اینکه به مقبره این شخصیت ملی بی توجهی میشه درسته کجای حرفهاش بوی قومیتی داشت که به تابناک برخورده وموضع گیری میکنه
اینطوری باید خیلی از کسایی که در مقبره الشعرای تبریز هستند هم منتقل شوند مثل اسدی طوسی ، شاهپور نیشابوری ، لسانی شیرازی ، مانی شیرازی ، اشهرسبزواری ، انوری ابیوردی ، ......
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
پس صائب تبریز و اعتصامی هم منتقل شوند تبریز آره؟!
ستارخان وصیت کرده بوده تبریز باشه
سلام دوستان بنده با اینکه متولد و بزرگ شده ی تهرانم اما یک آذری هستم با انتقال ایشان مخالفم بنده تا بحال نشده به زیارت حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) بروم قبر این سردار را زیارت نکرده باشم . همه جای ایران سرای من است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
بابا وصیت کرده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
حالا چرا شما تازه يادتون افتاده وصيت كرده!!!
ستارخان سردار ملی است ومربوط به یک ملت،نه به یک قوم خاصی.ستارخان برای ایران وبرای نجات ایران مبارزه کرده وجنگیده نه فقط برای ترک ها.پس بگذارید سردار ملی همچنا ن سردار ملی بماند .از آذربایجان
همانگونه كه در اين مقاله نيز نوشته شده است ستارخان جان فشاني هاي فراواني را براي اين ملت انجام داده است و حداقل حقي كه بر گردن ملت دارد عمل به وصيت سردار است كه درخواست كرده بود در تبريز دفن شود . حال كه فرزندان آن مرحوم در پي عمل به وصيت پدر خود هستند بعضي ها چنان تبليغ ميكنند كه ايران از دست رفت و... مگر تبريز جزو ايران نيست و مگر عمل به وصيت يك مسلمان كه در راه ملت به شهادت رسيده است و صرفا خواستار دفن جنازه اش در موطن خود شده است امري خارق العاده است ؟
باید خدمت تابناک محترم عرض کنم که قبر مرحوم ستارخان در شهر ری است و این شهر پایتخت ایران نمی باشد و نیز هرکسی اگر در خانه یا زادگاه خود هم مورد بی اعتنایی و بی احترامی قرار گیرد احساس غربت خواهد کرد و مظلوم واقع خواهد شددر مورد درخواست مکرر درست است ولی همواره درخواست بازسازی قبر یا انتقال توام مطرح بوده است.و در مورد اینکه می خواهیم از قهرمان ملی قهرمان بومی بسازیم کاملا اشتباه است چراکه با درخواست برگزاری مراسم صدمین سالگرد در سطح بین المللی می خواهیم فراملی بودن قهرمانی ستارخان را یاداوری کنیم.حال با این وصف به نظر من انتقاد شما گفتاری عجیب بوده و قابل هضم نمی باشد.
پاسخ ها
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
آقای سامی
چرا به وصیت نامه سردار اشاره نکردید؟نکند مستندی برای وصیت نامه معروف ندارید؟ سردار ملی وصیت کرده بود پیکرش به تبریز برگردد. آیا تایید می کنید این خبر را؟
انتقال استخوانهای آن مرحوم به نظرم علاوه بر توهین به شخصیت ایشان هیچ فایده ای هم ندارد.میشود نمادی برای ایشان در تبریز ساخت یا به مزار ایشان در تهران رسیدگی شود و اطلاع رسانی در مورد آن انجام شود.وگرنه اگر قرار باشد استخوانهای هر کسی جابجا شود که خیلیها در وطن خود خاک نشده اند.اندیشه های اشخاص باید ارج داده شود نه پیکر بی جان آنها.
این وصیت ستارخان بوده ک تو تبریز دفن بشه و عمل کردن به وصیت ایشون وظیفه ی اوناس اتفاقا اجازه ندادن بی احترامی ب ستارخانه ما تبریزی ها هم میخواییم بیارنش اینجا
آري بسيار شايسته و به جاست اكر چنين كاري صورت پذيرد تا شايد ايرانيان بدانند قبر اين بزرگ مرد ايران زمين دلاور آذربايجان كجاست.
روحش شاد راهش بر قرار...
بحث وصیت نامه ستارخان است برادر تابناک
من تو ایران که بودم چندین بار بر سر مزار
آن قهرمان عزیز رفتم قبول دارم که خیلی بهش توجه نشده و دارای آرمگاه مناسب نیست ولی مهم نشر مرام افراد است سوالی که باید از نتیجه ایشان پرسید این است که چند تا کتاب راجع به این نوشته شده یا کنفرانس بزرگداشت برای ایشون اجرا شده و الا مردان بزرگ باید یاد ، مرام و نامشان بماند
ارامگاه باقرخان در پارکمشاهیر تبریز قرار داردکاش روزی برسد که قبر سردارملی نیز به کنار دوست ویار همیشگی اش بیاد وبرای هردو یادبودی درشان ایشان ساخته شود
منم چن بار رفتم خیلی دنبال قبر ستارخان گشتم اصلا معلوم نیست کجاست حداقل 1مزار خیلی ساده واسش بسازن بخاطر اینهمه زحماتی که واسه مردم ایران کشیده .نوادگانشونم از این مسئله ناراحتن بهشونم حق میدم ناراحت باشن
با احتساب اينكه تهران بزرگترين شهر ترك نشين ايرانه نبايد جناب سردار احساس غربت بكنه
اذربایجان همیشه مظلوم بوده در خطرها ایران را نجات داده ولی نوبت خودش که می شه هیچ به دادش نمی رسند اگر دریاچه ارومیه در تهران بود آیا امروز وضعیتش اینطور می شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
اینقدر مظلوم نمایی نکنید لطفاً . برید وضعیت زاینده رود و هامون و کارون را ببینید . اینقدر که از نظر صنعتی آذربایجان پیشرفت کرده لرستان و حتی حاشیه تهران پیشرفت نکرده .
تعلّق خاطر به هم استانی را قومیّت گرایی تلقّی نکنیم.
پس اگه اینجوریه باید مزار خیلی از بزرگمردان دیگه که در مقبره شعرای تبریز هستند و اصالتا اذری نیستند و فارس هستند به زادگاهشون انتقال داده شوند چون اونا هم در تبریز غریب هستند.
تابناك عزيز تبريز جزء ايران است ستارخان هم مال آذربايجان است پس انتقال مقبره هيچ جاي داد وبيداد ندارد ولي كاش قدروارزش هرجايي به تاريخ وبزرگمردانش سنجيده شود
البته ستارخان بیانات ایرن خواهی دیگری هم دارند که من برای بقای مشروطیت و ایران بپا خواسته ام .
تجلیل از او تجلیل از مفهوم میهن دوستی و علاقه به ایران است .
سر فراز یاور ایران من
پرغرور خاک ستارخان من
با درود بر همگات
ما ایرانی ها کلا مرده پرستیم ،مهم اون نامی است که ازایشون به جا مونده ،و این حرف هم واقعا حرف خنده داریه که چهارتا استخونو برداری و ببری یه جای دیگه خاک کنی! ،در ضمن نتیجه ستارخان هم خیلی دارن مشروطیت به نام ستارخان تموم می کنن و نقش بزرگانی چون سردار اسعد بختیاری را کم رنگ می کنن،تعصب خوبه ولی نه تا حدی که جلوی چشم عقلو بگیره.
خوشحالم كه اين همه هم زبانان من امروز به تاريخ وهويتشون اهميت ميدن واقعا از ديدن اين همه كامنت خوشحال شدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
خواهش میکنم !
ببخشید اگر اینجوریه ما باید قبر شریعتی را از سوریه و قبر امیر کبیر را از نجف منتقل کنیم به ایران!!!!!!!!!!!
بابا ول کنید این حرفها رو بابا بخدا اینها تو قلبهای مردم ایرانند حالا هرجا دفن شده باشند
من یک تبریزی هستم سردارملی دربهترین جا ودرجوار آرامگاه شاه عبدالعظیم حسنی دفن شده او متعلق به کل ایران است یاشاسین ایران یاشاسین آذربایجان وکل ملت ایران. ولی بجاست آرامگاهی در شٱن سردارملی ساخته شودو مراسمی درخوراو برگزار گردد. ایران تنها تهران نیست وما در8 سال دفاع مقدس ثابت کردیم همه جای ایران متعلق به همه مردم ایران است همه جای ایران. سرای من است سربلندی ایران افتخار همه ماست
مهم نیست که مقبره تبریز باشه یا تهران . مهم اینکه مقبره با شکوه و در خور ایشان ساخته بشه که تو شهر ری این کار انجام نشده و باید یه فکر جدی بشه یا همونجا یه مقبره عظیم ساخته بشه و یا به تبریز انتقال داده بشه و اینجا درست بشه.
دنیا عوض شده الان چندین سال است که از مطرح شدن دهکده جهانی گذشته ما در ایران هنوز دنبال دامن زدن به بحث قومیت گرایی هستیم گیریم کسی نامه ای نوشته تابناک تو چرا بزرگ میکنی بزرگان ما در تاریخ ماندگار شدند وتا تاریخ هست ماندگار می مانند حتی اگر ذره ای از جسم خاکی آنان وجود نداشته باشد پس آنان را گرامی بداریم و باخود خواهی های خود نداسته نابود نکنیم مردان وزنان غیور آذربایجان همیشه مایه سربلندی ایران بودند هستند وخواهند بود وهیچگاه تفکر بیگانه پان ترکیسم را قبول نمیکنند آنان که دامن می زنند فنا می شوند ایران بدون آذربایجان -کردستان -خوزستان -بلوچستان -لرستان و.. معنا ندارد همه یکی هستیم مثل اعضای یک بدن سالم.
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری