بازدید 53913
در برنامه مناظره فاش شد؛

هزاران تاجری که تحت پوشش کمیته امداد هستند!

باید به تدریج در مناظره‌ها شاهد آمارهای جدیدی باشیم. در مناظره جمعه مشخص شد که از ۱۷۰۰۰ پزشک متخصص با در‌آمدهای میلیونی، ۱۴۰۰۰ تن یارانه ۴۰۰۰۰تومانی می‌گیرند و هزاران تاجر هم که در گمرک نامشان ثبت است، تحت پوشش کمیته امداد هستند.
کد خبر: ۳۵۳۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۶ 25 October 2013

 هزاران تاجری که تحت پوشش کمیته امداد هستند!(گفت و گوی آنلاین)موضوع حذف بخشی از جامعه یارانه‌بگیر چندماهی است که در دستور کار دولت قرار گرفته و با تصویب کمیسیون برنامه و بودجه در اصلاحیه بودجه، جنبه جدی‌تری به خود گرفته است. این موضوع با توجه به کسری بودجه دولت برای پرداخت یارانه نقدی مردم و نیز نبود اعتبارات لازم برای پرداخت سهم تولید، یکی از راهکارهای اساسی به منظور جبران اختلالات موجود در جریان اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌هاست.

 برنامه این هفته مناظره با حضور کارشناسان و مسئولان به بررسی ضرورت و راهکارهای حذف یارانه قشرهای برخوردار می‌پردازد. پرسش‌ این برنامه به این شرح طراحی شده است: آیا موافقید یارانه نقدی مالکان املاک و خودروهای گرانقیمت حذف شود؟

پژویان: حذف یارانه ثروتمندان در کوتاه مدت دشوار است/ بهترین ساز و کار از طریق نظام مالیاتی فراهم می‌شود

در آغاز این مناظره، جمشید پژویان به عنوان مخالف حذف سریع یارانه ثروتمندان پشت تریبون رفت و گفت: تصور نمی‌کنم کسی موافق باشد به ثروتمندان یارانه تعلق بگیرد؛ اما متأسفانه در دولت قبلی و در دولت فعلی درباره دهک‌ها باور اشتباهی است.

این اقتصاد‌دان افزود: این که گفته می‌شود سه دهک اول یا سه دهک آخر اصلا چنین چیزی وجود ندارد، یعنی اطلاعات و شاخصی که بر مبنای آن مشخص کند چه افرادی در کدام دهک است وجود ندارد.

پژویان تأکید کرد: اصولا باید پرداخت یارانه هدفمند ‌باشد و دلیل اصلی آن هم حمایت از گروه‌های فقیر و کم‌درآمد جامعه است، نه ثروتمندان به همین دلیل باید در شناسایی این دو گروه کاملا دقت شود.

وی ادامه داد: معمولا یارانه‌هایی با دوام هستند که به صورت یارانه نقدی و یا کالایی پرداخت نمی‌شود. بلکه این‌ها به صورت خدمات تأمین اجتماعی نظام پرداخت‌ها و نظام مالیات مجموع درآمد است که نقش حمایتی از جامعه دارد.

وی تأکید کرد: البته نظر من بیشتر روی مالیات‌های نظام مجموع درآمد است و تأکید می‌کنم اگر چنین روشی پیش ‌از این هم اجرا می‌شد، یک مبنای درستی برای شناسایی دهک‌های جامعه نیز محسوب می‌شد.

این اقتصاد‌دان تصریح کرد: حتی در بسیاری از کشور‌ها براساس فرم‌های مالیاتی یارانه داده می‌شود زیرا از این طریق میزان درآمد مردم قابل شناسایی است.

پژویان تأکید کرد: مشکل فعلی این است که وقتی نمی‌توانیم دهک‌های جامعه را شناسایی کنیم دو خطای فاحش رخ می‌دهد اینکه کسانی را حذف می‌کنیم که باید یارانه داده شود و به کسانی یارانه می‌دهیم که نباید داده شود.

راغفر: سه دهک بالای جامعه، چهار برابر چهار دهک پایین مصرف می‌کنند/ از ابتدا نباید این مبالغ به مردم پرداخت می‌شد


حسین راغفر، متولد ۱۳۳۲ و دارای مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه اسکس انگلستان در این برنامه، موافق حذف سریع یارانه ثروتمندان اظهار داشت: سؤالی که در برنامه مطرح شده (آیا با حذف یارانه مالکان املاک و خودروهای گران قیمت موافقید یا خیر) غلط است و منعکس کننده رویکرد غلطی است که در دولت قبل پایه‌گذاری شد.

وی ادامه داد: اگر فلسفه پرداخت یارانه‌ها روشن می‌شد و انتظارات اضافی تأمین نمی‌شد، افراد ثروتمند خود را محق آن نمی‌دانستند.

راغفر تصریح کرد: دولت وقت با دادن وعده‌های آوردن نفت بر سر سفره‌های مردم توقعی ایجاد کرد که بجا نبود.

وی با بیان اینکه دولت گذشته اطلاعات نادرستی به مردم داد و منابع ملی حقوق آنان دانست، گفت: در بسیاری کشور‌ها این منابع از طریق مالیات و دیگر منابع تأمین می‌شود در حالی که این مبالغ در کشور ما از طریق درآمدهای نفتی پرداخت می‌شود.

این استاد اقتصاد با بیان این که باید سرمایه‌های طبیعی به زیرساخت‌ها از جمله جاده‌ها و پل‌ها و ساخت راه‌ها اختصاص می‌یافت، تصریح کرد: مخارج این منابع باید در نگاه عموم منجر به بهبود فضای زندگی مردم شود، اگر این طور نباشد مردم طلبکار خواهند بود.

راغفر گفت: نکته نخست این ‌که شناسایی ۱۰۰ درصد در شبکه اطلاعاتی گسترده امکان‌پذیر نیست و روش‌های شناسایی به طور تقریبی وجود دارد.

وی ادامه داد: به جای آن که به شناسایی دهک‌های پردرآمد بپردازیم باید مردم را از حقوق حقه خود آگاه کنیم و آنان را از اینکه رانت سیاسی بوده، به مردم پرداخت می‌شده است.

این استاد اقتصاد تأکید کرد: اکنون طبق محاسبات و تحقیقات بنده ۴ دهک جمعیتی در کشور ما حدود ۱۵ درصد مصرف، ۳ دهک میانی ۲۵ درصد و ۳ دهک بالایی ۶۰ درصد مصرف جامعه را به خود اختصاص دادند؛ این میزان یعنی ۳ دهک بالای جامعه ۴ برابر دهک‌های پایین درآمدی مصرف دارند.

وی افزود: اکنون در برخی گروه‌های درآمدی پایین مردم دچار سوء تغذیه و گرسنگی هستند.
وی در پایان تصریح کرد: از ابتدا نباید این مبالغ به مردم پرداخت می‌شد و قطعا باید حذف شود.
قادری: با ۱۲۶ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی می‌توانستیم یک میلیون شغل ایجاد کنیم.

جعفر قادری نیز به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی، در این میزگرد، اظهار داشت: در این رابطه بحث کسری منابع دولت مطرح نیست، بلکه بحث آثار و پیامدهایی است که این شکل از توزیع منابع در کشور ایجاد می‌کند.

قادری افزود: سه ماه دیگر به سومین سال پرداخت یارانه‌ها می‌رسیم و ۱۲۶ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده‌ایم، در حالی که با این منابع می‌توانستیم یک میلیون شغل ایجاد کنیم.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: با این وضع اجرای مراحل بعدی هدفمندی را با مشکل مواجه می‌کنیم، چرا که این انتظار به وجود می‌آید با اجرای هر مرحله باید منابعی هم به مردم اختصاص پیدا کند، حال آنکه این منابع جزو انفال است و باید در زیر ساخت‌ها، تولید اشتغال، آموزش و... به کار گرفته شود.

نماینده شیراز در مجلس گفت: همچنین ما نمی‌توانیم هر یک از فاکتورهای ثروت و درآمد را به تنهایی ملاک تشخیص افراد ۳ دهک بالا قرار دهیم، چرا که ممکن است کسی ثروت زیادی داشته باشد اما درآمدش صفر باشد و یا درآمد زیادی داشته باشد اما ثروتی نداشته باشد، بنابراین باید در شناسایی افراد ثروتمند هر دو فاکتور مدنظر قرار گیرد.

وی گفت: راه‌های زیادی برای شناسایی افراد متناسب با درآمد و ثروت وجود دارد و دولت در فرصت سه ماهه می‌تواند با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی که در اختیار دارد مانند بانک خودرو، مستغلات، سهام، گردش سپرده‌ها و... اقدام شناسایی افراد سه دهک بالا کند.
به گفته قادری البته برخی ثروت‌ها ممکن است اوراق بی‌نام، طلا و دارایی‌هایی از این دست باشد که قابل شناسایی نیستند و البته ریسک نگهداری این گونه دارایی‌ها بالاست، اما در مجموع روش‌هایی هست و باید به سمت و سویی برویم که یارانه به بخش‌های آسیب‌پذیر اختصاص یابد.

به گفته وی پرداخت یارانه‌ به اقشار آسیب‌پذیر نیز شامل روش‌های گوناگونی است، از جمله آن می‌تواند پرداخت یارانه به کالاهایی باشد که بیشتر افراد کم درآمد استفاده می‌کنند.

وی در پایان موافقت خود را با حذف یارانه سه دهک بالا اعلام کرد.

قدیری ابیانه: مصرف سی برابری دهک اول جامعه از یارانه پنهان نسبت به قشر فقیر


محمد‌حسین قدیری ابیانه نیز در این برنامه مناظره، گفت: آمارهایی که ارائه می‌کنم ممکن است مردم آن‌ها را باور نکنند اما می‌توانند با ورود به پایگاه‌ اطلاع‌رسانی من، تمام اسلاید‌های موجود را دریافت کنند.

این کار‌شناس اقتصادی گفت: اولاً دولت منابعی دارد که این منابع هم از طریق بودجه و هم منابع طبیعی را شامل می‌شود. به گونه‌ای که وظیفه آن تخصیص این منابع به آحاد ‌جامعه است.

ابیانه با اشاره به این که هم اکنون دولت ‌‌مستقیم ماهانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی به مردم می‌پردازد، گفت: اما یارانه پنهانی نیز وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازم.

این کار‌شناس اقتصادی با اشاره به قیمت نفت ایران در بازارهای جهانی گفت: هم اکنون هر بشکه نفت ایران را ۱۱۰ دلار خریداری می‌کنند و ما این رقم را تا نزدیک ۷۰ سنت به مردم بابت سوخت دریافتیشان یارانه می‌دهیم.

وی ادامه داد: به نظر شما کسانی که خودروهای پرمصرف دارند و یا در خانه‌های خودشان چند خودرو پارک شده، آیا از این یارانه پنهان بیشتر مصرف نمی‌کنند.

قدیری ابیانه با اشاره به این که هم اکنون قشر پرمصرف به جای استفاده از یک ماشین معمولی از چند ماشین و به جای استفاده از یک چراغ، چهل‌چراغ روشن می‌کنند؛ بنابراین، نشان می‌دهد که علاوه بر دریافت یارانه نقدی ماهی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بیشترین یارانه پنهان را نیز مصرف می‌کنند.

این کار‌شناس اقتصادی با اشاره به بررسی‌های انجام شده گفت: ۷.‌۵ میلیون نفر از جمعیت ایران که دهک اول را تشکیل می‌دهند چهل برابر قشر فقیر جامعه از یارانه پنهان بهره‌مند بود. اما پس از اجرای گام اول هدفمند کردن این رقم به سی برابر کاهش یافت. بنابراین من معتقدم که باید یارانه قشر ثروتمند جامعه حذف شود و اگر ادعا می‌کنیم که یارانه متعلق به تمام آحاد جامعه است بنابراین این سؤال مطرح می‌شود که در شرایط فعلی چه لزومی دارد قشر ثروتمند جامعه سی برابر بیشتر از یارانه پنهان نسبت به قشر فقیر بهره‌مند شوند.

وی در پایان با اشاره به سهمیه ۶۰ لیتری بنزین با نرخ ۴۰۰ تومان گفت: این سهمیه بنزین نشان می‌دهد که دولت معادل ۱۲۰ هزار تومان یارانه تنها به کسانی که خودرو دارند پرداخت می‌کنند یعنی به اندازه مصرف برنج یک سال خانواده فقیر بنابراین من معتقد هستم که باید یارانه قشر ثروتمند جامعه قطع شود.

میدری: نام ۲۱ هزار تاجر در گمرک ثبت شده که برخی تحت پوشش کمیته امداد هستند


در ادامه مناظره داغ امروز، احمد میدری با بیان اینکه در حال حاضر حذف ثروتمندان از شمول دریافت کنندگان یارانه نقدی امکان‌ پذیر نیست، اظهار داشت: بطور مشخص هیچ کشوری یارانه یکسان به همه افراد پرداخت نمی‌کند، مگر اینکه اتفاق بحرانی مانند سونامی یا زلزله به وجود آمده باشد.

وی افزود: در کشورهای توسعه یافته برای قشرهای فقیر یارانه نقدی پرداخت می‌شود، بطوری‌ که در برخی کشور‌ها ۸ درصد تولید ناخالص داخلی برای این امر تخصیص می‌یابد.
می‌دری تصریح کرد: اما مساله اینجاست که یارانه باید به کسانی پرداخت شود که فقر آن‌ها از این بابت کاهش یابد ولی با توجه به اینکه هم‌اکنون بانک اطلاعاتی مناسبی وجود ندارد، امکان شناسایی قشرهای غنی و فقیر چندان نیست.

وی با اشاره به برخی آمار‌ها گفت: بنا بر آمارهای گمرک ۲۱ هزار تاجر وجود دارند، اما وقتی بررسی می‌کنیم تعدادی از آن‌ها تحت پوشش کمیته امداد هستند و در واقع عده‌ای با استفاده از نام آن‌ها اقدام به واردات می‌کنند، مطمئنا در صورتی‌ که دولت یارانه این افراد را قطع کند نسبت به این اقدام اعتراض خواهد شد.
 
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه ادامه داد: برخی ایرانیان خارج از کشور در حال حاضر یارانه دریافت می‌کنند و همچنین از حدود ۱۷ هزار پزشک متخصص ۱۴ هزار نفر یارانه می‌گیرند که علت آن مشخص نبودن کد ملی آن‌هاست.

وی گفت: از مجموع ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار مؤدی مالیاتی ۸۰۰ هزار کد غیر معتبر وجود دارد، این مسئله نشان می‌دهد که اطلاعات فعلی مخدوش است و اگر دولت تصمیم به اجرای حذف ثروتمندان از دریافت یارانه بگیرد قطعا عملیاتی کردن آن بسیار بیشتر از ۳ ماه زمان نیاز دارد.

قدیری: روزانه معادل ارزش یک تن طلا در مخزن باک خودرو‌ها ریخته می‌شود/پژویان: کاهش ارزش ریال ربطی به اجرای هدفمندی یارانه‌ها ندارد


همچنین، در بخش دوم، بررسی ضرورت و راهکارهای حذف یارانه اقشار برخوردار مناظره‌کنندگان به بررسی و نقد نظرات همدیگر پرداختند.

محمد‌حسین قدیری ابیانه کار‌شناس مسائل استراتژیک گفت: روزانه معادل ارزش یک تن طلا در مخزن باک خودرو‌ها ریخته می‌شود و سؤال این است که آیا راهی به جزء این برای هزینه کردن مناسب وجود ندارد.

وی ادامه داد: کل معادن طلای شناخته شده کشور ۳۴۰ تن است در حالی که ۵ برابر تولید طلای کشور را روزانه برای اینکه سوخت ارزان به مردم بدهیم هزینه می‌کنیم.

احمد می‌دری به عنوان نظر مخالف در واکنش به این صحبت‌ها اظهار داشت: بحث اصلی این است که چگونه باید دهک‌های جامعه شناسایی شود و تا زمانی که نتوانیم دهک‌ها را به طور کامل شناسایی کنیم امکان حذف یارانه این دهک‌‌ها وجود ندارد.

ابیانه در ادامه گفت: راه اصلی این است که ثروتمندان باید از گرفتن این یارانه حذف شوند زیرا هر ماشین ماهانه ۱۶۰ هزار تومان یارانه می‌گیرد و بسیاری از افراد ثروتمند جامعه شاید بیش از سه خودرو دارند.

حسین راغفر در واکنش به صحبت‌های قدیری ابیانه اظهار داشت: صحبت‌های شما منطق دولت‌های نهم و دهم را دارد، هدفمندی یارانه‌ها زمانی که قیمت بنزین ۱۰۰ تومان و دلار ۹۰۰ تومان بود اجرا شد و دولت قیمت ارز را بالا برد تا کسری بودجه را تأمین کند و الان همه می‌دانیم که قاچاق سوخت بیش از قبل اجرای سیاست‌ هدفمندی یارانه‌ها است این منطق دور باطل است و به هر حال باید متوقف شود.

جمشید پژویان در ادامه صحبت گفت: نظر‌ها باید کار‌شناسی و بر مبنای نظریات اقتصادی باشد. کسی که الفبای اقتصاد را بداند می‌داند کاهش ارزش ریال ربطی به اجرای هدفمندی یارانه‌ها نداشته است.

راغفر در مخالفت با صحبت‌های پژویان تأکید کرد: کاهش ارزش ریال به دلیل اجرای هدفمندی یارانه‌ها بوده و موجب افزایش نقدینگی شده است.

مناظره به چالش کشیده شد/ اصلاح نسبی‌ قیمت‌ها بحث داغ کار‌شناسان


در میانه برنامه مناظره تلویزیونی بررسی چگونگی حذف و راهکارهای آن، بحث و تبادل نظر بالا گرفت و اصلاح نسبی قیمت‌ها موضع داغ برنامه شد.

جمشید پژویان، اقتصاددان با اشاره به این که قیمت حامل‌های انرژی در ایران نسبت به سایر کشور‌ها به مدت طولانی تثبیت و همین امر موجب به هم ریختن برنامه‌ریزی‌ها شد، اظهار داشت: به عنوان مثال یک واحد ریسندگی باید یک کیلو نخ را به جای ۲۰ واحد نیرو، با ۱۰۰ واحد تولید کند.

جعفر قادری نیز در واکنش به سخنان پژویان با تأکید بر این که باید رشد تغییرات قیمتی به صورت تدریجی انجام می‌شد، گفت: افزایش هزینه‌های تولید منجر به بهم ریختن بازار شد.
پژویان نیز تصریح کرد: تورم بعد از سال اجرای هدفمندی، ۱۲ درصد بود و اگر کنترل‌های شدیدی روی قیمت‌ها انجام می‌شد، شاهد ایجاد بازارهای سیاه در گوشه و کنار کشور بودیم.

احمد میدری با بیان اینکه در کشور ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پرداخت می‌شود، گفت: در این میان ۱۵ هزار میلیارد کسری برای دولت ایجاد شده است.

پژویان با بیان اینکه در صورت اصلاح قیمت‌های نسبی نباید تغییری در تورم ایجاد می‌شد، گفت: چرا که در روند پرداخت یارانه‌ها مبالغی از دهک‌های پردرآمد دریافت و به همه مردم پرداخت و از آن جیب به این جیب می‌شد.
 
میدری در واکنش به سخنان پژویان تصریح کرد: آن چیزی که در ایران اتفاق افتاده است را تحلیل کنید و نه نظریه‌های خود را.

وی گفت: هیچ کشوری در دنیا یارانه به همه پرداخت نکرده و آن موقع که شما دفاع می‌کردید مشخص بود که به اینجا کشیده می‌شود.

قدیری‌ابیانه، کار‌شناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه با تغییر دولت‌ها هنوز تورم پابرجا است، تصریح کرد: بیش از یک و نیم سال است که قیمت حامل‌های انرژی تغییری نداشته پس چرا تورم در حال افزایش است.

راغفر نیز در واکنش به سخنان پژویان در خصوص اصلاح قیمت‌های نسبی گفت: ایشان معتقد به دست نامریی آدام‌اسمیت است که بازار خود به خود کنترل شود.

پژویان در واکنش به سخنان راغفر گفت: من تخصصم اقتصاد بخش عمومی است و بهتر از شما این مسائل را می‌فهمم؛ آن چیزی که می‌گویم را شما بهتر نمی‌دانید.

قدیری ابیانه نیز تصریح کرد: اکنون ثروتمندان به واسطه توانایی مالی، یارانه چندین برابری نسبت به اقشار ضعیف جامعه دریافت می‌کنند.

راغفر، اقتصاد‌دان با بررسی اصلاح قیمت‌های نسبی در جامعه تصریح کرد: به عنوان مثال قیمت نان بربری قبلاً ۲۰۰ تومان بود و بنزین هم ۱۰۰ تومان.

وی ادامه داد: در این شرایط تولید‌کننده نان به ازای فروش یک نان، دو لیتر بنزین دریافت می‌کرد ولی اکنون نان بربری ۲۵۰ تومان شد و بنزین ۴۰۰ تومان.

راغفر ادامه داد: در این صورت اصلاح قیمت‌های نسبی به طور دقیق انجام نشد و اصلاح قیمت‌های نسبی که مدنظر آقای پژویان است به این شکل باید انجام می‌شد.

پژویان در واکنش به سخنان راغفر تأکید کرد: من منطق خودم را بهتر از شما می‌دانم.
ر ادامه این برنامه کار‌شناسان به طور فعال در مناظره به بحث و تبادل نظر پرداخته و محمد‌حسین قدیری ابیانه با بیان اینکه از سهم فقرا برداشتیم و به ثروتمندان پرداخت کردیم، گفت: اکنون ثروتمندان چندین برابر فقرا از یارانه بهره‌مند می‌شوند.

راغفر نیز گفت: روش پرداخت غلط بود و باید دید در شرایط فعلی چه عاملی به وجود آمد که تورم افزایش یافت و بحث بر این است که باید اصلاح قیمت‌ها نیز انجام شود.

پژویان نیز گفت: آقای قادری اعتراض کردند که چرا قیمت‌ها به یکباره افزایش یافت؛ دولت اشتباهاتی کرد و زمانی هم که قانون مصوب شد هم نوشتم و هم گفتم که مجلس از دولت نقشه راه می‌خواهد.

وی ادامه داد: در آن زمان اشاره کردند که چطور قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا خواهد شد و اینکه استراتژی دولت در این زمینه چیست.
راغفر در واکنش به سخنان پژویان گفت: منابع ملی نباید صرف خورد و خوراک و مصرف مردم می‌شد.

پژویان گفت: من ۴۰ سال است که می‌گویم قیمت‌ها باید اصلاح شود.
راغفر در واکنش به سخنان پژویان تأکید کرد: من معتقدم حرف‌های شما پایانی ندارد.
قدیری ابیانه با بیان اینکه اگر نفت بشکه ۱۱۰ دلار است باید بر مبنای آن قیمت حامل‌های انرژی تعیین شود گفت: در این صورت قیمت هر لیتر نفت خام ۷۰ سنت و هزینه پالایش آن نیز لحاظ شود و نهایتا به صورت شناور قیمت بنزین اعمال شود.

راغفر در واکنش به سخنان قدیری ابیانه تصریح کرد: این اتفاق زمانی است که اقتصاد دارای ثبات باشد و رانت در آن وجود نداشته باشد.

قادری نیز در ادامه با بیان این که متأسفانه بسته‌های سیاستی برای کنترل تورم ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها تدوین نشد گفت: در روند اجرا شاهد افزایش هزینه و نقدینگی بودیم.

وی ادامه داد: اکنون در شرایطی قرار گرفتیم که روش مرحله اول باید اصلاح شود و بحث این است که براساس ثروت و درآمد افراد یارانه‌ها هدفمند پرداخت شود.

میدری: بانک‌های اطلاعاتی باید به روز شوند/ یارانه در کانادا به کسانی که اطلاعات می‌دهند داده می‌شود


در ادامه مناظره امروز جعفر قادری در خصوص صحبت‌های مطرح شده توسط احمد می‌دری گفت: هدف از حذف ثروتمندان حذف ایرانیان خارج از کشور نیست زیرا برخی از ایرانیان که در کشورهای خارجی کار می‌کنند، کارگر هستند و حتی برخی از آن‌ها به نان شب محتاج‌اند.
وی افزود: گفته شد که برخی افراد تحت پوشش کمیته امداد هستند که به اسم آن‌ها واردات انجام می‌شود، اتفاقا یکی از مزیت‌های این طرح شناسایی این مسائل و ایجاد پایگاه اطلاعاتی مناسب است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: پایگاه اطلاعاتی وجود دارد و تنها باید به روز شود، بطوریکه در بخش املاک و مستغلات قیمت منطقه‌ای وجود دارد و صاحبان املاک به راحتی قابل شناسایی هستند.

وی افزود: اطلاعات سهامداران بورسی، شرکت‌های سهامی خاص و تضامنی که در بورس نیستند وجود دارد که می‌تواند در اختیار دولت قرار گرفته تا به صورت اطلاعات جامعی در بیاید.
در ادامه می‌دری گفت: من این صحبت‌ها را تأیید می‌کنم، بانک اطلاعاتی باید تشکیل شود و صحبت من در خصوص ایرانیان خارج از کشور یک مثالی بود برای اینکه بگوییم اطلاعات مشخصی در دست نیست.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم این بانک را درست کنیم باید اطلاعات تصحیح شود، به عنوان مثال بانک مستغلات وجود دارد اما اطلاعات آن به قوه مجریه داده نمی‌شود و همچنین در خصوص سپرده‌های بانکی این نکته را هم باید متذکر شد که برخی از مؤسسات تحت پوشش نظارت بانک مرکزی نیستند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: مثال دیگر در این باره و مشابهات در کشورهای خارجی کشور کاناداست که یارانه مسکن برای کسانی که بیش از ۱۰۰ هزار دلار درآمد دارند پرداخت نمی‌شود و البته حریم شخصی افراد هم حفظ می‌شود، در آن کشور به کسانی یارانه پرداخت می‌شود که اطلاعات خواسته شده را ارائه دهند.
وی افزود: دولت مقرر کرد به کارگران ساختمانی ۹۰ هزار تومان یارانه پرداخت کند، در حالیکه تعداد کارگران ساختمانی حداکثر ۸۰۰ هزار نفر است، اما یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند.

میدری اظهار داشت: شناسایی خانوار‌ها بسیار ضروری است حتما باید این کار انجام شود اما این اقدام باید در یک بازه زمانی یک سال یا کمتر باید صورت گیرد.

در ادامه مجری برنامه با اشاره به کمبود ۲۵ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت نقدی به خانوار‌ها با توجه به پرداختی فعلی گفت: دولت چگونه باید این کسری را جبران کند.
قدیری ابیانه پاسخ داد: در قانون مقرر شده که دولت طی ۵ سال و سالانه ۲۰ درصد باید قیمت‌های نسبی را اصلاح کند و اگر نرخ تورم به طور میانگین ۳۰ درصد باشد در واقع سالانه ۱۰ درصد کمتر از تورم قیمت‌ها اصلاح می‌شود.

قادری در واکنش به این صحبت گفت: ما در قانون مقرر نکردیم که سالی ۲۰ درصد قیمت‌ها اصلاح شود بلکه گفته شد که تنها طی ۵ سال این اصلاحات انجام شود.

ابیانه ادامه داد: هدف از اجرای این قانون این بود که پول‌ها جای بهتری هزینه شود و اینکه می‌گویند اگر قیمت‌ها اصلاح شود تورم افزایش می‌یابد باید اینگونه پاسخ داد که اگر این میزان یارانه را در جایی هزینه کنیم که قدرت خرید افزایش یابد آیا باز هم باید به این دلیل کار را متوقف کنیم.

راغفر در واکنش به این صحبت گفت: در اقتصاد بحث هزینه فرصت مطرح است در حالیکه دولت در سال اول ۳۰ میلیارد دلار را به جای سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌ها برای پرداخت نقدی مصرف کرد.

جمشید پژویان گفت: وقتی قیمت‌های نسبی افزایش می‌یابد و هزینه‌ها بالا می‌رود و قطعا در صورت عدم جبران قدرت خرید فقرا فقیر‌تر می‌شوند نباید یارانه نقدی داد.

وی ادامه داد: در صورتی که نظام تأمین اجتماعی، مالیات بر مجموع درآمد و نظام پرداخت‌ها اصلاح شود این مشکلات به وجود نمی‌آید.

وی گفت: البته مجلس هم همین را دنبال می‌کرد اما نمی‌توان طرح را معطل کرد تا این اقدامات انجام شود.

رئیس شورای رقابت تصریح کرد: بیشترین مصرف سوخت در جهان و ناکارآمدی صنعت همه ناشی از بهم ریختگی قیمت‌هاست.

وی افزود: چند بار دولت‌ها اصلاحات مالیاتی را به مجلس آوردند؟ اگر مالیات بر مجموع درآمد به اجرا در می‌آمد آقای می‌دری ۱۰ درصد از نگرانی‌های فعلی را نسبت به حذف ثروتمندان از دریافت یارانه داشتند.

راغفر: دولت به جای حذف یارانه دهک‌های بالا، دهک‌های پایین را شناسایی کند


محمد قدیری ابیانه در برنامه مناظره شبکه یک سیما در خصوص «بررسی ضرورت و راهکارهای حذف یارانه نقدی اقشار برخوردار» به عنوان موافق پرداخت یارانه، اظهار داشت: ‌۱۸ سال است که دولت‌ها می‌خواهند هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کنند اما هر بار این مسئله به تعویق افتاد، ولی دولت دهم گفت، اگر نگرانی مجلس و مردم این است که فقرا زیر دست و پا له شوند، پول را به مردم خواهند داد و این روش مناسبی بود که دولت قبلی اجرا کرد.

حسین راغفر اقتصاددان و متخصص فقر در اعتراض به این صحبت‌ها، گفت: کجای اجرای روش هدفمندی بهتر بوده است، به غیر از اینکه سالی ۲ درصد به میزان فقر کشور اضافه شده است؟

پژویان در حالی که تأثیر هدفمندی یارانه‌ها در کاهش فقر را قبول نداشت، عنوان کرد: بهتر است شما راه درست محاسبه را بدانید و بعد محاسبه کنید. اجرای هدفمندی یارانه‌ها نه تنها عاملی برای کاهش فقر نبوده، بلکه به اقتصاد جامعه نیز کمک کرده است.

در ادامه محمدحسین قدیری ابیانه کار‌شناس مسائل استراتژیک با دفاع از اجرای هدفمندی یارانه‌ها، گفت: در صورتی که این طرح اجرا نمی‌شد میزان واردات بنزین به ۱۴۰ میلیون لیتر می‌رسید.

جعفر قادری اقتصاددان در ادامه گفت: همواره در دولت دهم تأکید شد، سیاست قیمتی را کنار بگذاریم و حمل و نقل عمومی ترویج شود، اما در مجلس بعد هم که این طرح به تصویب رسید، عکس آن اجرا شد و تنها سیاست قیمتی عملی شد. در حالی که راه درست این بود که سیاست قیمتی در کنار سیاست توصیه‌ای به کار گرفته شود.
 
وی ادامه داد: به مرور باید حمل و نقل عمومی در کنار پرداخت‌های نقدی هم توصیه می‌یافت، اما این کار نشد. همواره در حالت افراط و تفریط عمل کردیم که تا حدودی تحریم‌ها هم مؤثر بودند. اگر شهرداری‌ها می‌توانستند از طریق استقراض بین‌المللی شهر‌ها را توصیه می‌دادند کار بسیار پسندیده‌ای بود.

ابیانه در واکنش به استقراض از بانک خارجی‌ها اظهار داشت: چرا استقراض انجام دهیم در حالی که سالانه به ارزش هزار تن طلا به مخزن خودرو‌ها ریخته می‌شود؟ چرا نباید از این‌ها استفاده شود؟

حسین راغفر اقتصاددان در ادامه با انتقاد از روش شناسایی سه دهک بالا برای حذف یارانه گفت: چرا نباید سه دهک پایین جامعه شناسایی شود که به نظر من راه‌حل این است دهک‌های پایین قابلیت شناسایی بهترین دارند و روش مناسبتری است و دولت می‌تواند بجای حذف دهک‌های بالا به دهک‌های پایین جامعه که بیش از ۴۰ درصد جامعه نیست، یارانه پرداخت کند.

راغفر همچنین در ادامه با انتقاد از صحبت‌های جمشید پژویان در خصوص تعیین تورم، گفت‌: دکتر پژویان اقتصاد اطلاعات نمی‌داند و اطلاعات ایشان مربوط به دهه ۷۰ است.

وی خطاب به پژویان گفت: اطلاعات شما بسیار ناقص است و به دلیل مشاوره‌هایی که به دولت نهم و دهم دادید و منابع هنگفتی را هم دریافت کردید کشور را به این وضع مبتلا کردید.
در ادامه سؤالاتی از سوی مخاطبان از مناظره‌کنندگان مطرح شد از پژویان سؤال شد که آیا فکر نمی‌کنید که به دلیل مشورت‌هایی به دولت سابق در خصوص هدفمندی یارانه‌ها دادید منجر به حیف و میل اموال دولت شدید، گفت: بنده نه مشورت دادم و نه حتی یک بار در کارگروه هدفمندی یارانه‌ها شرکت کردم و اگر دولت قبلی به مشاوره‌های من گوش می‌دادند، به این وضعیت نمی‌رسید.

سؤال بعدی از راغفر اینطور مطرح شد که چرا پول نفت که حق همه ایرانیان است


نمی‌خواهید یکسان بین آن‌ها توضیح شود. وی گفت: نفت به نسل‌های آینده هم تعلق دارد و معتقدم تخصیص این منابع باید بین نسلی باشد.

وی ادامه داد: معتقدم منابع نفت به ۴ نسل ۲۵ ساله تقسیم شود تا دولت‌ها نتوانند منابع نسل‌های بعید را نیز سوء‌استفاده کنند و این مبتنی بر عدالت است.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر معتقدم منابع نفت باید صرف تولید ملی شود و چگونگی استفاده از آن نیز رعایت شود. منابع نفت باید صرف توسعه آموزش و پرورش، بهداشت، زیرساخت‌ها و فناوری‌ها شود و این منابع نباید صرف تأمین آب، گوشت و مایحتاج مردم بشود.

این اقتصاددان تأکید کرد: دولت گذشته نباید به مردم عوام‌فریبی می‌کرد و شفاف‌سازی می‌کرد که درست است منابع هدفمندی یارانه‌ها باید در توسعه ملی مردم هزینه شود.
در بخش پایانی مناظره تلویزیونی راهکارهای حذف یارانه دهک‌های برخوردار، کار‌شناسان برنامه به سؤالات بینندگان پاسخ دادند.

جعفر قادری، نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که چرا نمایندگان متمول از دریافت یارانه نقدی انصراف نمی‌دهند، گفت: اگر مشکل مملکت با حذف یارانه نمایندگان مجلس حل می‌شود، می‌توانیم قانونی وضع کنیم که نمایندگان یارانه نگیرند.

وی ادامه داد: دولت باید از سیاست‌های تشویقی و تنبیهی استفاده کنند.

قدیری ابیانه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا بهتر نیست به جای حذف یارانه، به همه یارانه پرداخت شود و مالیات بیشتری اعمال کنیم، گفت: منطق این است که از محل صرف حامل‌های انرژی، یارانه پرداخت شود و اکنون سالانه ۲.‌۵ میلیون تومان به هر خودرو یارانه پرداخت می‌شود.

وی درباره سازوکار دریافت مالیات گفت: زمانی قرار بود طلافروشی‌ها سالانه ۴۸۰ هزار تومان مالیات بپردازند که در برابر آن مقاومت کرده‌اند؛ این حرف درست است که منابع دولت باید در جای خود هزینه شود.

وی ادامه داد: اگر دولت اعلام می‌کرد یارانه موقتا پرداخت می‌شد و در آینده باید صرف هزینه‌های عمرانی و زیرساخت شود، اکنون مشکلی نبود.

می‌دری در پاسخ به این سؤال که دولت چطور می‌خواهد یارانه افرادی که املاک آنان به نام همسر و فرزندانشان است حذف کند، گفت: چندین پایگاه اطلاعاتی از جمله درآمد، املاک و سهام وجود دارد که همه این موارد مدنظر قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در کشورهای دیگر اطلاعات خانوار وجود دارد که آیا مستحق دریافت یارانه هستند یا خیر گفت: در دیگر کشور‌ها به علاوه اطلاعات الکترونیکی، تحقیقات می‌دانی هم وجود دارد؛ در این صورت می‌توان با خطای کمتری افراد را شناسایی کرد.

پژویان: یارانه نقدی تنها راه‌ کوتاه‌مدت جبران قدرت خرید/ راغفر: دولت باید ابتدا کم‌درآمد‌ها را شناسایی می‌کرد


همچنین، بخش دوم مناظره بررسی ضرورت و راهکارهای حذف یارانه اقشار برخوردار با حضور جمشید پژویان و راغفر برگزار شد.

در این بخش پژویان ابتدا با اشاره به اصلاح قیمت‌های نسبی در سال‌های ۱۹۷۳ و ۱۹۷۴ در کشورهای اروپایی و آمریکایی، اظهار داشت: دولت‌های غربی به این نتیجه رسیدند که امکان تداوم وضعیت موجود نیست و قیمت انرژی باید افزایش یابد.

وی افزود: این افزایش قیمت اعمال شد و به طریقی که در زمانی که من در آمریکا تحصیل می‌کردم هزینه مصرف بنزین برای یک ماشین دو تا سه برابر افزایش یافت.

پژویان تصریح کرد: اتفاقی که افتاد این بود که ۱۰ سال بعد تکنولوژی‌های جدید برای کاهش مصرف بنزین طراحی شد، به گونه‌ای که مصرف ۲۰ لیتری هر ماشین به ۵ تا ۷ لیتر رسیده و حتی در دوره جدید صحبت از تولید ماشین‌های با مصرف دو لیتر است.

وی گفت: البته قیمت‌ها به گونه‌ای افزایش یافته که تنها قیمت انرژی افزایش یافت و سایر قیمت‌ها کنترل شد. در واقع دولت از افزایش قیمت آن‌ها جلوگیری کرد.

در ادامه راغفر گفت: نکته‌ای که آقای پژویان مطرح کردند، درست است اما باید توجه کنیم که این اقدام در اقتصادی انجام شده که بسیار متفاوت نسبت به ایران است.

وی ادامه داد: وقتی قیمت‌ حامل‌های انرژی در اروپا را محاسبه می‌کنیم، بیش از ۷۰ درصد آن مالیات است که مردم اثرات آن را در خدمات عمومی و آموزش بهداشت رایگان می‌بینند و در واقع نیاز گروه‌های کم درآمد از این طریق تامین می‌شود.

وی افزود: اما اصولی که شما گذاشتید و تصمیماتی که دولت نهم و دهم اتخاذ کرد، ‌اشتباه بود؛ دولت ابتدا باید گروه‌های پائین درآمدی را شناسایی کرده و سپس اقدام به اجرای این طرح می‌کرد.

این کار‌شناس اقتصادی که از سیاست‌های دولت‌های نهم و دهم انتقاد می‌کرد، گفت: پول‌ها به جای اینکه صرف زیرساخت‌ها و خدمات عمومی شوند به نحوی پرداخت شد که موجب بروز مشکل برای مردم شد.

پژویان در واکنش به این صحبت گفت: شما حرف‌های عجیب و غریبی می‌زنید. چرا شعار می‌دهید؟

راغفر گفت: ‌ این‌ها شعار نیست، بلکه دردهای مردم است متاسفانه مثل اینکه شما با مردم ارتباط ندارید.

پژویان در پاسخ گفت: بنده بیشتر از شما در میان مردم هستم و اولین فردی بودم که روی مسئله فقر کار کردم و مستندات آن هم موجود است.

پژویان ادامه داد: شما اگر با دولت قبلی دشمنی دارید، بحث دیگری است و می‌توانید آن را با دولت قبل حل کنید، اما قطعا اصلاح قیمت‌های نسبی یک باید برای اقتصاد ایران است.
در ادامه این صحبت‌ها راغفر می‌خواست به صحبت‌های پژویان واکنش نشان دهد، که پژویان گفت: من ساکت بودم و شما حرف زدیم اجازه بدهید من صحبت کنم؛ یاد بگیرید که وسط صحبت کسی حرف نزنید.

راغفر گفت: شما باید یاد بگیرید که وسط حرف کسی حرف نزنید. مردم قضاوت خواهند کرد که چه کسی اینگونه رفتار کرد.

در ادامه پژویان گفت: مسأله این است که اگر قبول دارید که اصلاح قیمت‌های نسبی یک باید است، پس نسبت به این مسأله حرفی نداریم، اما اینکه می‌گویید باید درآمد حاصله از این طرح برای حمل و نقل و تامین اجتماعی و حتی اصلاح مالیات در مجموع درآمد می‌کردید، باید به این مسئله توجه کرد که اجرای این طرح‌ها زمانبر است.
 
وی افزود: قطعا در کوتاه مدت تنها راه حل جبران کاهش قدرت فنی مردم پرداخت نقدی است.
رئیس شورای رقابت ادامه داد: البته کسانی که در رفاه قرار دارند، حق کمتری از این یارانه‌ها باید داشته باشند، زیرا همه امکانات کشور در اختیار ثروتمندان است.

وی اظهار داشت: در گذشته ۹۰ درصد یارانه‌ها به جیب ثروتمندان می‌رفت اما وقتی که یارانه به طور مساوی پرداخت شود، حداقل می‌توانیم بگوییم که یارانه را به طور یکسان استفاده می‌کنند.

پژویان این سؤال را از راغفر پرسید که شما کشوری را مثال بزنید که فقرا را شناسایی کرده و به آن‌ها یارانه دادند.

راغفر: روش فعلی پرداخت یارانه متوقف شود/پژویان: با اصلاح و تداوم روش کنونی وضعیت بهتر خواهد شد


حسین راغفر در مرحله پایانی در مناظره دو نفره با دکتر پژویان، گفت: شناسایی افراد طبقه پائین بر حسب میزان آسیب‌پذیری فرد و ویژگی خانوار‌ها قابل شناسایی است.

این اقتصاددان و متخصص فقر افزود: یک خانواده روستایی زن سرپرست ۵۰ درصد فقر را دارد و به مراتب بیشتر از خانواده مرد سرپرست در معرض فقر است.

وی ادامه داد: یک خانواد بچه معلول احتمال فقیر شدن زیادی دارد و همه این‌ها اطلاعات عینی است که دولت می‌تواند از این ویژگی‌ها بدون پرداخت هزینه گزاف برای پیمایش و راستی‌آزمایی استفاده کند.

راغفر گفت: صحبت‌های دکتر پژویان مبنی بر اینکه راهی جز یارانه نقدی وجود ندارد، غلط است. یارانه حمل و نقل، تأمین شهری مدارس که اکنون بزرگ‌ترین معضل است و برخی به دلیل اینکه نمی‌توانند شهریه پرداخت کنند، ‌به مدرسه نمی‌روند، مواردی بود که می‌شد یارانه پرداخت کرد.

وی افزود: همچنین مسائل بهداشتی و استفاده از آموزش و پرورش که به حکم قانون باید رایگان باشد، دولت می‌توانست رایانه را به این بخش‌ها پرداخت کند.

این اقتصاددان با انتقاد از پرداخت یارانه نقدی، گفت: تزریق هر هزار میلیارد تومان به جامعه موجب افزایش یک درصد تورم می‌شود و طبیعی است که تزریق سالانه ۴۲ هزار میلیارد تومان تورم ۴۲ درصدی را موجب شود.

وی ادامه داد: پرداخت یارانه نقدی، باعث شد دارایی متمولان چند برابر شود چون ارزش ارز بالا رفت و تعداد ماشین‌هایشان نیز بالا رفت و به‌‌ همان نسبت یارانه بیشتری گرفتند.
راغفر افزود: از سوی دیگر افراد نیازمند به ویژه فارغ‌التحصیلان که کاری هم نداشتند، بیشتر تضعیف شدند.

وی تأکید کرد: باید این شرایط پرداخت یارانه نقدی به همه هرچه زود‌تر پایان یابد حتی یک روز هم دیر‌تر است. دولت باید روش جدیدی برای پرداخت یارانه‌ها در نظر گیرد. اگر منابع در حوزه‌های رفاهی، حمل و نقل، سلامت، آموزش و پرورش هزینه شود، مفهوم آن استخدام بیشتر و افزایش اشتغال است.
 
در ادامه جمشید پژویان اقتصاددان و متخصص بخش عمومی با رد صحبت‌های راغفر در خصوص امکان شناسایی دهک‌های پایین جامعه افزود: مطالعات ۳۰ ساله من اثبات نمی‌کند که امکان چنین شناسایی وجود داشته باشد.

وی گفت: زمانی که مطالعات خود را در سال‌ ۱۳۶۳ بر روی مطالعات فقر شروع کردم اول مثل شما فکر می‌کردم که می‌شود دهک‌ها را شناسایی کرد، همه اطلاعات را از مرکز آمار گرفتم و برای گروه‌های شغلی شامل کارمندان دولت، بیکاران، کارمندان مستقل و زیر پوشش تامین اجتماعی در تک تک استان‌ها استخراج کردم.

وی ادامه داد: نتیجه عکس صحبت‌های راغفر را نشان داد، زیرا خانوارهای سرپرست زن از میانگین فقر جامعه در سطح بالاتری قرار داشتند.
 
پژویان گفت: همچنین این مطالعات نشان داد درصد فقر مالکین نیم درصد بیشتر از اجاره‌نشین‌ها بود، کارفرمایان ۵ درصد زیر خط فقر بودند و دلیل آن این بود که تعریف کارفرما مبنای درستی نداشت.

وی ادامه داد: بر اساس قانون تعریف شده بود کسانی که دو نفر کارگر داشته باشد، کارفرما است. درحالی که این تعریف درستی نیست.

وی ادامه داد: من از اول منتقد شناسایی دهک‌ها بودم، اما اینکه تزریق پول می‌تواند باعث تورم شود، بدون شک قبول دارم.

پژویان به عنوان توصیه به دولت، گفت: که دولت پرداخت یارانه‌ را ادامه دهد اما هرچه سریع‌تر به تولید بپردازد و تولیدکنندگان را به سمت تغییر تکنولوژی هدایت کند.
 
این اقتصاددان تأکید کرد: بر اساس مطالعه سال ۸۹ و ۹۰ یارانه نقدی وضعیت زندگی ۲۰ درصد خانوار‌ها و ۸۰ درصد روستائیان را بهبود بخشیده است و زندگی بخش قابل توجهی از فقرا را بهتر کرده است.

وی ادامه داد: افزایش قیمت محصولات، انگیزه تولیدکنندگان برای تغییر تکنولوژی را بیشتر کرده است و شرایط به مرور بهتر خواهد شد.

وی همچنین گفت: ‌اشتباه دولت قبل این بود که حمایت از تولید را انجام نداد و با پرداخت یارانه انرژی نتایج اصلاحیه آن را خنثی کرد.

در ادامه حسین راغفر اقتصاددان و متخصص فقر با انتقاد از صحبت‌های پژویان، گفت: بنده نه سه بار بلکه سی بار فقر خانواده‌ها را محاسبه کردم و به این نتیجه رسیدم که دهک‌های فقیر را می‌توان بر اساس آسیب‌پذیری خانوار‌ها محاسبه کرد.

وی ادامه داد: داشتن خانواده زن سرپرست، بچه معلول و... هرکدام مبنا‌ها و درجه‌ای برای فقر دارد و بقیه موارد را نیز می‌توان از اظهار فقر فقرا بررسی و درجه‌بندی کرد.

راغفر به دولت توصیه کرد: هرچه سریع‌تر روش فعلی رایانه‌دهی را قطع و با شناسایی دهک‌های فقیر جامعه روش بهتر جایگزین شود.

وقت کامنت نوشتن برای این خبر ساعت دو بامداد روز شنبه به پایان رسیده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۶۱
انتشار یافته: ۲۵۸
نظام کاملا ربوی اقتصاد ایران روزهای خیلی بدتری هم خواهد داشت با 45هزار تومن مشکل مردم حل نمیشود .
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
قرار نیست مشکل اقتصاد حل بشه با یارانه
باید یارانه هدفمند بشه مجید جان
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
ناشناس گفته مشکل مردم حل نمیشه نه مشکل اقتصاد
علی کوچولو :)
مرتضی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
حدث میشد زد از همون اول.چیمون درست بود که مثل کشورهای دیگه بخوان بهمون پول بدن.نخواستیم.اما قیمت ها رو برگردونین سر جاش.فکر کنم اینم نمیتونین.شما چی رو میتونین درست کنین؟هیچی.به .ایول
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
مگه مجلس با اطلاع از اینکه ماهیانه 45500 به هرنفر ایرانی پرداخت میشه بودجه ی امسال رو تصویب نکرده؟!
پس دولت این همه آه و ناله رو برای چی داره میکنه؟!؟
لطفا تقصیر رو سر دولت احمدی نژاد نندازین چون من دارم درباره ی بوجه ی مصوب مجلس صحبت میکنم
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
مرتضی خودت فهمیدی چی گفتی ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
تابناك جان
افرادي هستندكه ميليارد ميليارد پولبه حسابشون واريز وبرداشت ميشه درحالي كه خودشون خبر ندارند كجاي كاريد
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
در پاسخ به آقای ناشناس اولا که احمدی نژاد بزور لایحه بودجه 92 از مجلس گرفت مجلس هم به امید اینکه ریس جمهور بعدی لایحه اصلاحی خواهد آورد در مقابل احمدی نژاد کوتاه اومد. دوما به امثال آقای پژویان با اون تزهای اقتصادیش که تو دولت نهم و دهم پدر مردم درآورد بگین لطفا دست از سر کچل مردم ایران بردارید.
ناشناس
| - |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
همه دیگه فهمیدند (چه فقرا چه ثروتمندان) که از روزی که دولت عدالت!!!!!!!! یارانه را شروع کرد یکی از بزرگترین بدبختیهای ملت شروع شد . مخصوصا فقرا (45500 تومان دادند و 10 برابر آنرا میگیرند) آخه تورم چقدر؟!؟!
Hamed
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
آقاي ناشناس ۲۲:۵۲ !
آقاي ايراني هم در جوابتون گفتن...
و منم ميگم...

چي داري ميگي عزيز جان؟
اصلا از چي خبر داري؟؟
اولا كه اين بودجه ي اصلاحيه اي كه دولت جديد داده اصلا تصويب نشده هنوز...
فكر كردي الان چرا دارن ميگن يارانه كسري داره و ميخوان حذف كنن؟؟؟
ها؟؟؟
واسه همين بودجه است عزيز جان!!
هرچند كه ممكنه امسال هم ادامه پيدا كنه...

دولت جديد ميخواد تمام بودجه ها قانوني باشه...
چون احمدي نژادي كه از نظر شما بي تقصيره!!! از راه هاي غير قانوني جور ميكرده يارانه رو ميداده!!!!

احمدي نژاد بي تقصيره؟؟؟
چي چي رو بي تقصيره؟؟؟!!!
اين 45 تومن رو احمدي نژاد شروع كرد... در حاليكه كه مبلغي كه بايد ميدادن در حد 20 يا فوفش 30 تومن هم نبوده....
اول كه اينجوري شروع كردن به همين شما ميگفتن نه يارانه 20 تومن بوده زياد پرداخت كردن شما قبول ميكردي؟؟؟
بعدش هم شما فكر كردي احمدي نژاد طبق بودجه عمل مي كرده؟؟؟
خيلي ساده اي اگه همچين فكري ميكني!!!!!

البته مجلس هم كوتاهي كرده...
نبايد به اين راحتي از اين بلاهايي كه به سر مردم اومد ميگذشت... و كوتاهي كردن و مقصر هستن... (البته... بگذريم...)

متاسفانه مردم انگاري از خيلي چيزا بي خبرن و ....

ببين وضع مملكت رو اي خدا....
وحید
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
الان خیلی ها میگن ما بدون یارانه نمی تونیم زندگی کنیم. ولی اگه همزمان یارانه ها حذف شن و قیمت ها هم به حالت اولیه برگردد . همه می تونن دوباره بدون یارانه زندگی کنن. البته این کار بنظرم غیرممکن است
وحید
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
میگه نماینده مجلس یارانه می گیره بعد به تشخیص خودش میبره به فقرا کمک می کنه. خوب تاجر و پزشک هم میگه منم می گیرم به تشخیص خودم خیرات می کنم. عجب استدلالی بود
به نظر من در مناظرات باید از افراد مسئول دعوت بشه تا طی بحث و بررسی هایی که انجام می شه به اقدامات اجرایی و عملیاتی برسه . نه اینکه صرفا چند استاد دانشگاه و مسئول سابق دعوت بشن و بحث های نظری و انتقادی ارائه بدن و دست آخر فایده ای هم نداشته باشه . باید نتایج مناظره از مسئولین مطالبه بشه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
موافقم
امیر قدیمی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
قرار نیست انگار چیزی حل بشه فقط میخوان مردم را سرگرم کنند ، نمیگذارند روحانی و تیمش قاطع عمل کنند ، پس باید صرفا" برای نمایش از چهار تا استاد دانشگاه دعوت کنند و فیلم بگیرند و بودجه هاشون رو مصرف کنند
کریمی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
عدالت واقعی و تنها راه صحیح اصلاح اقتصاد ایران دریافت مالیات از کسبه و طلافروشان و دکتران و برج سازان است که تمام سود بازار ایران را ایشان دریافت می کنند و مالیاتش را کارمندان دارای آب باریکه پرداخت می کنند (10 درصد حقوق) تصور کنید ده درصد درآمد ساختمان سازان و پزشکان و زرگران و بازاریان چقدر می شود!
این بود عدالت اجنماعی آقای احمدی نزاد؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
حالا حالا ها مونده تا معنی شو بفهمی خوب شد یکی پیدا شد که تصمیم گرفت بعضی ها را از یارانه حذف کنه که پته این آدمها اومد رو آب در ضمن این طور که می گویند برداشته شدن تحریم ها هیچ خوبی واسه ما فقرا نداره
امیر قدیمی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
نمونه بارز عدالت ایشون آقای بابک زنجانی بود که امروز توی شهرک غرب ، به هر کی که اعتراض میکنه میگه هیس !!! منزلت رو بفروش رو برو . چرا هیچکس به این رسیدگی نمیکنه ! چون عدالت برقراره . شما هم دنبال عدالت نباش بقول خودشون دنبال عبادت باش .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
کدوم عدالت ؟؟؟؟؟؟؟
چطور اون موقع که آقای ا......نژاد و مجلس محترم این قانون رو تصویب کردند پشت سرش فوری قیمت همه چیزها هم بالا بردند ولی حالا که میخواهند قطعش کنند قیمتها هیچ تغییری نباید بکنه
باید ببینیم تعریف ثروتمند چیه از دیدگاه آقایون !!! آیا کارمندان دولت مثلا وزارت نفت هم جزء ثروتمندان هستند ؟

مثل جریان مالیات نباشه که فقط از کارمندان میگیرند و از کسبه بازار و تجار مالیات اخذ نمیشه !!!

در ضمن آقای پژویان بسیار زننده برخورد می کرد . یه ضرب المثل قدیمی هست که میگه
درخت هر چه پر بار تر سر به زیر تر

هرچند که این آقا پر بار هم نبود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
همه چی بازم به نفع شغل آزادی هاست و کارمند که حقوقش مشخصه بد بخت میشه!!!
ناشناس
| - |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
چرا چرت و پرت میگید؟؟کی گفته شغل ازادیها مالیات نمیدن؟!!برید خدا رو شکر کنید که کارمندید و درامدتون مشخصه و اداره دارایی نمیتونه بیشتر از قانون ازتون مالیات بگیره!!منی که شغل ازاد دارم اداره دارایی هرچی زورش برسه ازم مالیات میگیره!!وقتی اعتراض میکنم و ازشون خواهش میکنم که در طول سال به دفعات و هرچه قدر دوست داشتند به صورت نامحسوس بازرس بفرستند و میزان مشتری و درامد من رو ببینند در جواب میگن ما کاری نداریم که تو چقدر مشتری داری و درامدت چقدره تو فلان شغل رو داری و از نظر ما درامد صنف شما باید بالای فلان مقدار باشه که تو هم باید همینقدر که ما میگیم مالیات بدی حالا اگه تو درامدت کمه به ما ربطی نداره!!خدا رو شاهد میگیرم که این عین جوابی بود که اداره دارایی به من داد و امسال 10 برابر سال قبل برای من مالیات نوشتند!!!بله عزیز من...دقیقا 10 برابر!!بعد هم میگه اگه اعتراض داری اول برو مالیاتت رو پرداخت کن و بعد شکایت کن و بیفت دنبالش انقدر بدو شاید بتونی کمش کنی!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
برادر من فکر میکنی شغل آزاد چیه ؟
تعزیرات میگه باید حتما جواز کسب داشته باشی تا بتونی کاسبی کنی وگرنه مغازه رو حتی اگه زیرپله ایی هم باشه پلمپ میکنند .
حالا برو دنبال جواز کسب ببین چه جوری مالیات که هیچ 10 برار اون رو به عنوان دارایی شهرداری نوسازی و . . . از طرف میگیرند .
به نظر من یکی از دلایلی که خیلی از اغنیها یارانه می گیرند این است که میگن اگه ما نگیریم نه تنها به فقرا نمی رسه بلکه مثل امثال اختلاسها سه هزار میلیاردی به جیب ناکسان می رود حالا میگن ما خودمان میگیرم و چندین برابر ان را هم خیرات می کنیم
به نظر من بعضی از افراد واقعا دارند از مشکلات به وجود آمده و عدم دانش مردم سوء استفاده می کنند. دوستانی که ادعا می کنند می شود اقشار ضعیف رو شناسایی کرد حتما اون بازرگانان محترم عضو کمیته امداد رو هم جزو اقشار فقیر حساب کردند. اگر واقعا راست میگن که ما بررسی کردیم و تونستیم اقشار فقیر و کم درآمد رو شناسایی کنیم بیارن و به دولت ارائه کنن تا دولت هم مشکلاتش حل بشه
پاسخ ها
Hamed
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
دوست عزيز
مطلب رو خونديد اصلا؟؟
يا برنامه رو ديديد اصلا؟؟
اون افرادي كه به عنوان بازرگان شناخته شدن (كارت بازرگاني دارن) و جزو كميته ي امداد هستن افرادي هستن كه افراد بازرگان واقعي به خاطر فقر اين افراد اومدن و گفتن برن كارت بازرگاني بگيرن و اون افرادي كه بازرگان واقعي هستن از كارت بازرگاني اين افراد فقير استفاده يا در واقعا سوء استفاده ميكنن... تا بتونن كار خودشون رو انجام بدن... و يه پولي هم ميدن به اون بيچاره...


البته احتمالا غير ممكن نيست كه يه آدم بازرگان پولدار هم جزو كميته امداد باشه!!!

اما اين افرادي كه اشاره شد به خاطر فقر اينطور شده و به نحوي داره ازشون سوء استفاده ميشه...
امیر قدیمی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
این موضوع سال هاست وجود دارد و کارت بازرگانی منبع درآمدی بود برای افراد مستمند . همه هم میدانستند ، هر کی بگه نمیدونسته صد در صد دروغ میگه ! تاجر ها هم با این کارت ها کار میکردند .
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
اصلا این جور در نمیاد که طرف با کارت بازرگانی کسی دیکه بخاد واردات داشته باشه و هیچ ردی از خودش بجا نزاره در هرصورت نزد بانک بابت Lc تو وزارت بازرگانی یا گمرگ میشه ردشو زد. کسی هم کارت بازرگانی گرفته بزور کسی که بهش کارت نداده خودش گرفته و داره از این راه کسب درآمد میکنه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
افراد پیر و بیسواد و اقشار محروم عمدتا در روستاها مورد سواستفاده قرار میگیرند و با مبلغ ناچیزی از کارت بازرگانی که به نامشان هست سواستفاده میشه خودشون هم خبر ندارن و میرن جزو بدهکاران مالیاتی و ممنوع الخروج میشن ولی چون اهل سفر خارجی نیستن آب از آب تکون نمیخوره و تا آخر عمر خودشون هم خبر دار نمیشن
یارانه افراد که خانه بالاتر 1 میلیارد و ماشین بالار از 200 میلیون و مغازه بالاتر از 500 میلیون دارند در مرحله اول قطع کنید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
اینم داستان داره اخه!!! مگه ندیدیم توو این چند سال که مثلا طرف خونه اش 200 میلیون میارزیده بعد با اشنایی که توو بانک داشته رو سند این خونه وام 1 میلیاردی گرفته و موقع باز پسگیریش بانک نمیتونه پولشو بگیره!!!! حالا یه اشنا پیدا میکنه خونه 1 میلیاردیشو بزنن 500 میلیون!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
برادر من با این تورمی که بوجود اومده یک آپارتمان 70-80 معمولی توی تهران شده 500-600 میلیون تومان!
علیرضا
| United States |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
مگه چند نفره این مدل آدمها؟ با این کارها وضع درست نمیشه. بیخودی خودمان را گول نزنیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
خب تکلیف اونایی که خونه قول نامه ای دارند یا اونایی که ماشین هاشون هنوز به نام وارد کنندس چی میشه؟
مشکلات مملکت ما در چند نکته خلاصه میشود:1- لابی و حاکم بودن روابط بر ضوابط در تمامی عزل و نصب ها و ...2-عدم نظارت و کنترل اصناف و سازمان ها و ارگان های دولتی 3- بیلان و گزارش های کذب و دروغین برای رده های بالای دست4 - رضایت مردم به حداقل استاندارد و کیفیت در همه امور البته لاجرم!!!
به نظر من پژویان خیلی با غرور رفتار کرد انگار که فقط ایشون اقتصاد میدونه!! ایشون افتخار مکیرد که وزیر سابق اقتصاد بهترین شاگردش بوده.خیلی بی ادبانه ومغرور رفتار میکرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
رفتار ایشون خیلی متکبرانه و زشت بود من بیشتر به خاطر همین رفتار متکبرانه ایشون به طرف دیگه که ضمن منطقی بودن صحبتاشون رفتار پسندیده هم داشتن رای دادم. اگر کسی دانش بالیی داره باید تواضع بیشتری هم داشته باشد
امیر قدیمی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
ادعا و ادعا . ادعا
تا زمانی که گردش اطلاعات آزاد نبوده و دسترسی به اطلاعات و آمار به بهانه های مختلف محدود و وناممکن باشد این روند ادامه خواهد داشت
به این میگن مملکت با در و پیکر
حالا مناظره به کنار.برخوردشونو دیدین؟خیلی بد بود مخصوصا آقای پژویان
یه جوری میگی فاش شد، انگار کسی نمیدونست جز کارشناسای مهترم!!
ممكنه بقيه موافق نباشن و به نظرم منفي بدن...

ولي مطلب اينه كه اين 45 هزار تومن الان ديگه كارايي چنداني نداره...و همون ماه خرج هزينه هاي روزمره ميشه...

اگه واقعا يه مديريت درست وجود داشت, ميشد با چنين مبلغ كلاني كه در اين چند سال ژرداخت شده شغل هاي زيادي ايجاد كرد...
و وضعيت اقتصادي كشور رو بهبود بخشيد...
اون وقت شايد خيلي از افرادي كه واقعا به اين يارانه نيازمند هستند هم الان ميرفتن سر كار و يه درآمد آبرومند داشتن....

و تاره چنين تورم كمرشكني هم نداشتيم...


اما مردم عادي با اين 45 هزار تومن كار خاصي نميتونن بكنن جز چندتا خريد جزئي واسه غذا....

البته ميشد اون اوايل كار به افراد نيازمند (اگه واقعا سيستم درستي ميداشتيم) مبالغي پرداخت بشه كه مشكل كمتري داشته باشن...


اما چنين كارهايي نشد و بدتر از اون مبلغي بيشتر از مبلغ واقعي پرداخت شد و به توليد هم پرداخت مهمي انجام نشد و شد وضع تورم...

و الان شده اين وضعي كه اون 45 هزار تومن هم تقريبا بي ارزش يا كم ارزش شده... و فعاليت توليدي هم انجام نشده...



در مورد افرادي كه كارت بازرگاني دارن و جزو كميته امداد هستن...
بعضي ها اين كار رو ميكنن....
اون افراد ضعيف چون درآمد ندارن و فقيرن شايد مجبور باشن...
و اون بازرگان اصلي هم از طريق كارت بازرگاني اين افراد متاسفانه استفاده يا سوء استفاده ي خودش رو ميكنه...

البته مشخصه كه كار غلطي هست....
پاسخ ها
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
این یه دفعه رو بیخیال منفی میشم!
جعفر قلی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
" اين 45 هزار تومن الان ديگه كارايي چنداني نداره"
شاید واسه تو کارایی نداشته اشه ولی خیلیا تو این مملکت ا همین زندن.
Hamed
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
آقاي چعفر قلي من چي بگم به شما عزيز جان؟

اينايي كه به اين 45 تومن زنده هستن ميشه بگي 3 سال پيش كه چنين 45 تومني نبود چيكار ميكردن؟ هان؟
لابد ميگي الان وضعشون خراب يا بدتر شده و محتاج اون 45 تومن شدن؟؟؟
عزيزم اگه اون 3 سال پيش چنين پولي نميدادن و ميرفتن سرمايه گذاري ميكردن و توليد رو بهش مي پرداختن اوني كه الان محتاجه 45 تومنه يا الان سر كار بود يا درآمد بيشتري داشت.... يا حداقل هزينه هاي كمتري رو به نسبت همين لحظه ميپرداخت!!!!

عزيز جان
اون 3 سال پيش اگه واقعا يه آدمي سر كار بود كه فقط يه ذره منافع مردم و اين كشور رو در نظر داشت ميتونست اين مبالغ رو بره توي كار هاي توليدي يا همين صنعت نفت و ژارس جنوبي كه كشورهايي مثل قطر و كويت و نميدونم كجا دارن منابع مشترك رو خالي ميكنن سرمايه گذاري مي كردن انصافا خودت حساب كن ببين فقط از همونجا به هر نفر ايراني چقدر مي رسيد؟؟
فقط يه نمونه ي ساده برات بگم...
سال هاي 83-84 وقتي كه ... هنوز نيومده بود توليد نفت ايران اگه اشتباه نكنم حدود 4 ميليون بشكه در روزه بوده..
و اين اواخر كار اين او ! رسيده به حدود 2 ميليون بشكه در روز (كمي بيشتر شايد)
اگه فقط يه کسی كه يه ذره سياست درستي داشت سر كار بود و اين بلاها سر مملكت نميومد...
همين 2 ميليون بشكه فكر ميكني چقدر ميشد؟؟؟
با قيمت 100 دلار بشكه ميشد 73 ميليارد دلار!!!

يعني اگه کسی که سر كار بود و اين مبالغ يارانه يا هرچي رو سرمايه گذاري توي همين نفت ميكرد
به هر نفر ايراني فقط از طريق همين يه مورد حدود 1000 دلار در سال ميرسيد!!!!
باورت ميشه؟؟؟؟
در حاليكه اين يارانه اي كه الان دارن ميدن به هر نفر در سال 200 دلار هم نميرسه!!!؟
متوجه اين ارقام هستي عزيز جان؟؟؟
تازه اين غير از مواردي مثل گاز هست... يا اگه نفت رو پالايش ميكرديم ممكن بود خيلي بيشتر گيرمون بياد!!!!
يا از خيلي چيزاي ديگه ميتونستيم چندين برابر درآمد داشته باشيم...
الان ماهي بيش از 3 هزار ميليارد تومن پول يارانه ميشه...
با قيمت الان دلار بيش از 1 ميليارد دلار در ماه
يعني در سال شايد حدود 14 ميليارد دلار...
الان ما اين 14 ميليارد دلار رو گرفتيم و خورديم!!!!
يا داديم به چين و اون 73 ميليارد هم از دستمون رفته....

الان فقط فكر كن اگه اون پول ها سرمايه گذاري شده بود الان چنين مبلغ هنگفتي داشتيم كه ميتونستيم بازم سرمايه گذاري كنيم...
پارس جنوبي رو به باد نداده بوديم... وسال هاي بعد هم اون 73 ميليارد رو داشتيم...
و تازه الان خيلي از اونايي كه محتاج اين 45 تومن هستن الان سر كار بودن و خيلي بيشتر درآمد داشتن و وضعشون خيلي خيلي بهتر بود...

اگه اون زمان نظر سنجي ميكردن (و همون زمان هم قيمت دلار واقعي ميبود كه بايد مي بود! و ميزان يارانه ي واقعي رو هم ميدادن (20-30 تومن نه 45 تومن!) و ميگفتن آهاي مردم ما در سال الان ميتونيم مثلا 15يا 20 ميليارد دلار بين همه مردم تقسيم كنيم...
يا اگه يه كم صبر كنيد و نضمين ميدادن كه مثلا 2 سال بعد سالي 80-90 ميليارد دلار مثلا به همتون ميتونيم بديم يا به حقوقتون اضافه ميشه..
به نظرت مردم گزينه ي دومي رو انتخاب نميكردن؟؟؟؟
به نظر من همينطوره....
با اينكه ما جماعت فقط به فكر همين امروز خودمون و فقط خودمون هستيم اما با چنان شرايطي اگه نظر سنجي ميكردن شايد خيلي ها ميگفتن دومي....
ولي اگه ميگفتن الان بياين اين 45 تومن رو (به جاي 20-30 تومن) بگيريد يا اين كه بريم اين مبالغ رو بريم سرمايه گذاري كنيم چند سال ديگه وضع همه خيلي بهتر ميشه احتمالا خيلي ها ميگفتن همون 45 تومن!!!!
هرچند الان گذشته....
و يه "مدير اگه سر كار باشه نظر سنجي نميكنه همين كار رو ميكنه تا اون 70-80-90 ميليارد چند سال بعد خودش بياد توي سفره ي مردم نه اينكه به زور پول نفت رو اينجوري بريزن سر سفره چين!!!!!!

تازه اون پول يارانه ها ميشد مقداريش هم بره واسه تامين اجتماعي و بهداشت و درمان تا همين آدمايي كه محتاج 45 تومن شدن وضع تامين اجتماعي و بهداشتشون خيلي بهتر باشه...
يا حتي خيلي ها مجبور نباشن براي مدرسه ي دولتي ژول بدن يا خيلي چيزاي ديگه...
آره عزيز جان

البته اين موقعيت ديگه رفته...
اما براي مراحل بعدي اين هدفمندي قابل اجرا هست....

تازه غير از اون فكر كنم شما هم شنيده باشه
اين روش پرداخت پول گدا پروري هست!!!
خيلي ها ممكنه بهشون بربخوره يا ناراحت بشن...
اما مطلب همينه!!!
لابد شنيدي كه بعضي ها با اينكه اين 45 تومن تقريبا هيچي نيست به همين 45 تومن قانع هستن و كار نميكنن!!!!
يا تو روستا ها و شهرهاي كوچيك بعضي ها ممكنه به خاطر همين يه ذره پول ديگه كار نكنن يا كمتر كار كنن..

اين يعني ترويج فرهنگ تنبلي....
و تضعيف توليد و كشاورزي...
و از اين وضع همه ضرر ميكنيم...
خيلي خيلي خيلي بيشتر از اون 45 تومن!!!!
پس ميبيني كه اگه مديريت درستي بود و حتي اگه اين 45 تومن هم نمي بود وضعمون خيلي خيلي بهتر مي بود!!!!

اين 45 تومن هم فقط وفقط واسه ي مردم فريبي بود...(چون مبلغ واقعي طبق قانون كمتر از اين بود)
و متاسفم كه اينقدر راحت فريب ميخوريم....

اين چند موردي كه گفتم فقط اندكي از موقعيت هايي بود كه در اين 8 سال از دست رفت و اندكي از بلاهايي بود كه به سر ما ايراني ها اومده اما هنوز كه هنوزه بعضي ها در بحر احمدي نزاد موندن كه عجب آدم خوبي بود!!!!!!
واي به ما جماعتي كه چشمامون رو بستيم و اين چيزا رو نميبينميم!!!!
واي واي واي.....
ممكنه بعضي فكر كنند كه ما 8 سال رو ضرر كرديم... اما نه.... ما خيلي بيشتر از اين 8 سال رو از دست داديم....
الان من نميگم كه فقط اون مقصره بلكه شايد بشه گفت اكثريت يا كسايي كه به اين وضع راضي بودن هم مقصر هستن...
متاسفانه اگه تمام ما مردم اين كشور باور داشتيم كه توي يه كشتي نشستيم وضعمون شك نكنيد كه خيلي خيلي بهتر بود....
و تا اين چيزا رو متوجه نشيم و خودمون براي كشور و خودمون كاري نكنيم نه تنها وضعمون بلكه حقمون هم چيزي بيشتر از احمدي نزاد نيست!!!!
متاسفانه
متاسفانه
متاسفانه

با اين حال اميد در دلمان است....
و اميدوارم در مسير توسعه ي"فرهنگي" و اقتصادي واقعي حركت كنيم...

در آخر هم من ادعايي دارم نه خيلي آدم با دانشي هستم
همين دو دوتا چهار تا رو گفتم...
و همين كه فقط چند نفر هم وطن بيشتر اين مطالب رو بدونن و فريب اينجور كارها رو نخورن و اطلاعات اشتباه نداشته باشن برام كافي هست....


اميدوارم تابناك نظرم رو بذاره....
موفق باشيد
علاوه بر نمایندگان مجلس . دکترها. تاجران.استادان دانشگاه که شناخته شده هستند با همکاری(؟) بانکها می توان کسانی که درآمد فوق العاده از محل پس انداز را دارند به راحتی شناسایی کرد . از طریق اداره ثبت می توان کسانی که چندین آپارتمان به نام خود دارند و نیازی به یارانه ندارند شناسایی کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
برات متاسفم که استاد دانشگاه را زدی جز پولدارها, بعد از 30 سال درس خوندن( از 7 سالگی تا 32 سالگی) حقوق پایه استادیار یک میلیون و 600 است, ایا باید این افراد برن جز مرفهین بی درد
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
يارانه كساني كه پر مصرفند بايد حذف شود براساس فيش آب و برق و گاز و تلفن و سوخت چه آزاد و چه دولتي اگر از حدي تجاوز كرد بايد يارانه قطع شود
اين هم كمك به دولت است هم از افراد واقعي كسر مي شود و هم كمك به جلوكيري از اسراف زير ساخت آن هم آماده است با يك اطلاع رساني مي توان شروع كرد
امار هاگر درست است که زیر مجموعه دولت است و این اقایان تجار(خونخوار) و پزشکان حاذق (البته در گرفتن پول )هم که مشخصندچرا حذف نمیشن و بعد هم جامعه را بهم میریزند که آی مردم بهوش که 60 لیتر بنزین هم ما به مردم میدم ارزونه خوب گیرم بنزین گران شد اگر تا بحال فقیر مریضی با ماشین میتونسته دکتر بره با کرایه گران باید
علي القاعده اوج مناظره بايد به نتيجه مطلوب
ختم به تنازع بقا ختم شد.
اما درخصوص پزشكان وتجار بايد گفت
خرما نتوان خورد از اين خار كه كشتيم
ديبا نتوان بافت از اين پشم كه رشتيم
اقتصاد ما بیماری در حال احتضا ر!سیستم اداری مضر و پوشالی !مدیریت صفر !حرررررررررررف زیییییییییییییاد !!!!!!!!!!!!!ما که مرخصیم ! خدا به بچه هامون رحم کنه!همین!
با نظر خانم ناهيد موافقم. در مناظره بايستى نظرات متفاوت با هم مناظره كنند. مدت مناظره را هم به يك ساعت محدود كنند و جمع بندى داشته باشد.
در مورد يارانه بگيرها، خوب اين تربيت اجتماعى ما هست كه پول دارها متاسفانه محتاج تر خودشونو نشان بدهند و حرص و ولع هست كه همه را يارانه بگير كرده است.
البته موقعى كه الكى الكى و به يك باره قيمت ارز سه برابر ميشه و بدنبال آن قيمت كليه اجناس و خدمات بيشتر از سه برابر ميشود و هيچ كس دليل ايجاد آشفتگى اقتصادى را به گردن نميگيره، خوب انتظار از مردم نبايد طور ديگرى باشد.
خود اون كس هايى سيستم يارانه رو گذاشتند، فكر نكردند كه يك موقعى هم بايد برسد و بايد اين سنگ رو يكطورى از تو چ در آورد؟
باسلام
تشتت آرا دربین اقتصاددانهای کشور درمورد نحوه اجرای هدفمندی یارانه ها نشان دهنده عدم یک مطالعه جامع در نحوه اجرای آن می باشد....
زمانی که برای امر به این مهمی ازیک عده محدود و بدون توجه به نظرات مخالف، تصمیم گیری می شود
حاصلش تورم، بیکاری و...
به قول حضرت رسول(ص):
ازهردری فقر بیاد داخل، ایمان از آن در بیرون می رود.
با تشکر
اون بد بختا تاجر نیستن کارت بازرگانی دارن یسری آدم روستایی فقیرن ازشون تو گمرک سو استفاده میشه آخرشم دولت ضرر می کنه که از اونا طلبکار میلیاردی می شه ولی پولی در بساط نیست
يه تيكه نون خالي داشتيم ميخورديم راضي بوديم اين محمود خان ... نفت اورد ريخت توسفره ان يه تيكه هم نفتي شد .حلا تكليف چيه هيچكي نمي دونه .حلا حالا ها اين بوي نفت سر سفره همه هست .مگر اينكه سفره عوض بشه
من در شهرستان 120000 نفری سراب زندگی می کنم ماهانه مبلع 5.4 میلیارد تومان به عنوان یارانه در سراب توزیع می شود بیش از ده سال است پروژه ملی تولید آومینیا از نفلین سینت بدلیل عدم تخصیص بودجه و... با پیشرفت ناچیز به کار خود ادامه می دهد ! اگر مسئولین کم توان ذهنی ما در این چند سال فقط یارانه مردم سراب را به این پروژه ملی اختصاص داده بودند الان به گفته کارشناسان 50 هزار نفر در مشاغل بالادستی و پائین دستی این پروژه عظیم مشغول بکار بودند . در هر شهر و دیاری فراوان از این پروژه ها و موارد مشابه وجود دارد ما ایرانیان ملت فقیری نیستیم که نیازمند یارانه باشیم یارانه تاوان کم بودن توان ذهنی مسئولین اقتصادی ماست که به ملت پرداخت می شود و متاسفانه این بیماری را بین ملت سرایت می دهد . برای خودم متاسفم که الفاظ بدی را بکار بردم .
پاسخ ها
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
نه عزیزم اصلا هم اینطوری نیست خیلی هم مراعاتشون کردی!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
دوست پرتوان ذهنی ، من نه مدیرم و نه مسئول، من منکر این نیستم یارانه ها مدیریت شوند ولی خیلی از این مردم دور افتاده که کمترین امکانات راندارند با پول همین یارانه زندگیشون را میگذرانند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
ناشناسی عزیزی که گفتی :

خیلی از این مردم دور افتاده که کمترین امکانات راندارند با پول همین یارانه زندگیشون را میگذرانند.

این مردم قبلا قالیباف بودند ، دامدار بودند ، کشاورز بودند ، صنایع دستی(سفال ، چرم و ...) داشتند الان ندارند و بیکارند.

درسته ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
خدا ذلیل کنه هر چی دزد و نادونه
دزدم دزدای قدیم کمی رحم داشتن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
چرا کسی از اونها که میلیاردی بردند و میبرندو راست راست میگردند سوالی نمیکنه .چرا کسی از اونی که غیر قانونی 500 تا 500 تا پورشه وارد میکنه چیزی نمیپرسه .جرا کسی از اونی که در امد ماهیانش تو شهرستان ماهی تریلیونی هست چیزی نمیپرسه .و چرا کسی از اینها مالیات نمیگیره و چرا کسی از رابطه ها به جای ضابطه ها نمیپرسه
انشالا که درست میشه یا علی
با سلام.باید از افرادی مثل مشاورین املاک و خودرو فروشان که روی افزایش قیمت مسکن و خودرو ماشین تاثیر مالیات حسابی بگیرند تا کمتر حروم خوری کنند پس یارانه دیگه میخوان چیکار.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
2ماهه آواره شدیم با بچه کوچیک چون یک املاکی بی شرف رفت زیر سر صابخونه نشست که داری کم میگیری و یک دقعه 25 میلیون رهن رو زیاد کرد !!
من خونه بابام زن و بچم هم خونه باباش
واقعا اینها چی از جون مردم میخوان ؟
باسلام
تشتت آرا دربین اقتصاددانهای کشور درمورد نحوه اجرای هدفمندی یارانه ها نشان دهنده عدم یک مطالعه جامع در نحوه اجرای آن می باشد....
زمانی که برای امر به این مهمی ازیک عده محدود و بدون توجه به نظرات مخالف، تصمیم گیری می شود
حاصلش تورم، بیکاری و...
به قول حضرت رسول(ص):
ازهردری فقر بیاد داخل، ایمان از آن در بیرون می رود.
با تشکر
چاره کار داشتن آمار درست است که الحمدا.. بعد از 35 سال به بهانه این کار هم که شده بانک اطلاعاتی درآمد افراد ایجاد خواهد شد و البته دیدن آمار بعد از در استخراج اطلاعات بسیار دیدنی خواهد بود و بعد به قدرت آمار و داده ها در تصمیم گیری پیی خواهیم برد
یادمه یه زمانی که من و خانوادم فقیر بودیم زیر پوشش کمیته بودیم هر چند ماه چند نفر میومدن خونمون که ببینن واقعا فقیریم یا نه!!!!!! یه بار اومدن و دیدن ما ویدئو داریم رفتن و از اون به بعد کمک کمیته امام هم قطع شد.چه شبایی که من و خواهر هام گشنه خوابیدیم تو کشوری که پدرم 8 سال براش جنگید از بنیاد هم یه ریال پول نگرفت با اینکه حقش بود.خدارو شکر امروز اون روزا گذشته و خانواده ما به خیلی جاها رسیدن که نیاز به گدایی از کمیته امداد نداشته باشیم.اگه هنوز زیر نظر کمیته امداد بودیم ازمون فیلم می گرفتن نشون می دادن می گفتن ما کمک کردیم اینا پیشرفت کردن.


تابناک جان جون جدت این پیغام رو نشون بده چند سال بود این حرف تو گلوم گیر کرده بود مرسی
پاسخ ها
لیلا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
خوشحالم برادر که اوضاعتون با همت خودتون بهتر شده .بوسه بر تمام دستهایی که با کار آشناست.
وضع فعلی پرداخت یارانه منو یاد پت و مت می اندازد که تعجبی هم نداره جزو کارهای اساسی دولت قبل بوده
تنها راهکار درست اینه که یارانه رو به افراد ضعیف و کم درآمد پرداخت کنیم
نظام مالیاتی اگر چه ناقص هست اما به راحتی میتوان افراد با درآمد بالا را شناسایی و حذف کرد
چرا اینقدر موضوع رو پیچیده میکنیم ؟
بنده افرادی را می شناسم که عضو کمیته امدادند اما واقعا شایسته نیست چنین افراد ثروتمند عضو امدادشوند
د ولی افرا مستضعفی هستند بدلیل حیا عضو نمی شوند
حالا برای اینکه بیان یارانه رو قطع کنن به هزارتا بازی متوسل میشن که تاجر و کمیته امداد بازی هم از اون حرفاست
هدف قطع یارانه است و اینها بهانه
كارهاي كارشناسي نشده _ مسئولين بي مسئوليت _ عدم پاسخگوئي در مقابل هيچكس بابت كارهاي درست وغلط انجام شده _ عدم اعتقاد به پاسخ در مقابل خدا بابت ريزترين اعمال_ عاقبت اين ميشه كه ميبينيد
درود بر دکتر راغفر که با متانت و خردورزی بر بی نزاکتی و بی خردی مقابله کرد. خدا قوت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
چیزی که من دیدم برعکس بود ها ...
راغفر به پژویان تهمت زد که پول سنگین بردی و اینا
پرداخت همگانی ویکسان رایانه و همچنین سهام عدالت به همگان روشی پوپولیستی و مردم فریب بود که مرتب از سوی احمدی نژاد دنبال می شد .این رویه باید به مرور متوقف شود و صرفا به افراد کاملا نیازمند پرداخت گردد آن هم به میزان حداکثر 500 ملیارد تومان
اساسا یارانه به کسی تعلق میگیرد که حقوق بگیر ثابت بوده ویا قادر به کار نمی باشد و افزایش قیمتها بر آنان تحمیل می شود در حالیکه کسانی که در مشاغل آزاد می باشند به نسبت افزایش قیمتها آنها هم قیمت نتایج کار خود را افزایش می دهند .فلزا آنان نباید مشمول دریافت یارانه شوند . به عنوان مثال کشاورزان رانندگان تاکسی بازاریان پزشکان آزاد دارندگان ماشین آلات سنگین و اتوبوس داران و صدها شغلدار آزاد دیگر که متاسفانه هم از یارانه برخوردار شده اند و هم نتیجه کارشان مشمول افزایش قیمت شده است . به عبارتی هم از آخر خورده اند هم از توبره .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
فکر کنم شما کارمندی و سر برج حقوق میگیری
آقای پژویان ادب مرد به ز دولت اوست...اخلاق دو واحد پاس کنید
پول یارانه باید از اول در صنعت تزریق می شد تا صرف تولید بشه
دادن مستقیم چنین حجم پولی به مردم فقط برای گرفتن ژست مردمی بودن بود و غیر از ایجاد تورم و از بین رفتن صنعت و کشاورزی هیچ فایده ای نداشت
من با حذف رایانه کلا مخافم.چون معتذم امروز پولدارا حذف میشه فردا فقیرا.از همون اول (1389)معلوم بود دولت دنبال فرار از پرداخت یارانه بود.ما گفته باشیم
پاسخ ها
رامین میم
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
داداش منم با نظرت 100درصد موافقم
منم نظر شما رو دارم
متاسفانه تو دولت قبلی اینقدری که به حجاب گیر دادن اگه نصف این گیرو به اختلاص گر ها داده بودن الانوضع کشور این همه به هم ریز نبود
روشهای شناسایی اغنیا
1 - استعلام از سیستم بانکی میزان سپرده ها و سود
2 - استعلام از طریق اداره ثبت میزان ارزش مایملک غیر منقول
3 - استعلام از راهنمایی و رانندگی . دارندگان خودروهای چند میلیونی و میلیاردی
4 - خود دولت . حقوق بگیرهای بیش از 10 میلیونی
5 - وزارت بازرگانی . کمرگ . تاجران
6 - اعضای هیئت دانشگاههای دولتی
7 - مدیرعاملان بانکها
پاسخ ها
رامین میم
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
4 - خود دولت . حقوق بگیرهای بیش از 10 میلیونی
آقا امیر حقوق بگیر بیش از 10 ملیلیون؟
عزیزم اونی که حقوق بگیر دولت باشه اینقدر مزایای دیگه داره که دیگه حقوقش رو میذاره واسه سر مایه گذاری حداقل میگفتی 3 میلیون
امیر ارسلان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
4 - تحقیق از خود دولت .باورکنید بعضی از مدیر کل های حود دولت حقوق و پاداشهای بیش از 10 میلیون میگیرند.
من
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
8- از طریق اتحادیه مشاغلی مانند طلا فروشی - بنگاه املاک - بنگاه فروش خودرو و بسیاری مشاغل دیگر

آنجه مسلم است لازم نیست حتما این اقدام در یک مرحله انجام گیرد و می توان تا شناسایی کامل افراد گروهی را که تعدادشان نیز کم نمی باشد از طرق گفته شده شناسایی نمود.
بحث بيخودي هست .حال كه قيمتها جهاني هست . قيمت مواد غذايي .انرژي . البته هزينه پزشك و دارو از تمام دنيا گرانتره . دولت بياد دستمزدها را هم مثل تمام كشور هاي همسايه هم سطح كنه .ديگر نيازي به يارانه نيست . درواقع در وضعيت فعلي دولت و پولدارها از مردم از دستمزد مردم يارانه ميگيرند .نه مردم از دولت .دركدام كشور همسايه حقوق يك كارمند پس از سي سال كار هنوز به يك ميليون تومان نميرسه ؟ پس درحال حاظر از دست مزد مردم يارانه ميگيرد .وقتي سرمايه خدادي دادي ميهن بين اقازاده و چاپلوس و مفت خورها تقسيم ميشه .براي مردم عادي جز فقر نميمونه .خواهشا منت را كم كنيد و اين 45 تومان را هم قطع كنيد .دستمزد يك كارگر در روز 25 هزار تومان .ويزيت يك دكتر كه با پول اين ملت درس خونده صد هزار تومان .بايد چهار روز كاركرد تا پول ويزيت جور بشه .اقايون اقتصاد دان در كدام گوشه دنيا چنين وضعي رواج داره
تابناک واقعابرات متاسفام مناظره کننده فرمود تاجرانی هستند که از به نام انسانهای فقیر تحت پوشش کمیته امداد جنس وارد می کنند ونام فقیران در کمیته ثبت است تحریف نکن از تو بعیده
مسیولین سازمان هدفمندی کجا هستند. مگر نه اینکه تمام بانک اطلاعاتی مردم تو این سازمان است.افرادی که در مناظره بودند اطلاعاتی ارایه نمودند که درستی آن را مسئولین این سازمان باید تایید کنند.
باپوزش از بازاریان شریف .... اکثر بازاریان در فرم های اصلاعات خانوار در آمد خود را بسیار کم عنوان وشغل خود را آزاد اعلام کردند . در صورتیکه بالاترین سطح در آمد جامعه را دارند . وبچه های آنان به ماشینهای کمتر از صد میلیون تومان میکن قارقارک ... و به هیچ وجه حاضر نیستند که یارانه آنها قطع شود . ومیکن حق ماست ....
يارانه ثروتمندان بايد قطع شود اين عين عدالت است.
پاسخ ها
سعیدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
حضرت علی که نشان عدالت بود به همه يکسان از سهم بیت المال ميداد چه غنی و چه برادر کور و فقیرش
پس نگین عین عدالت است
اصولا اقتصاد ما نفتی است . تمام دولتهای بعد از انقلاب تورم داشتند. لذا مشکل احمدی نژاد یا رفسنجانی یا ... نیست . مشکل ساختار ماست . که عمده آن نیز دخالت و تداخل مسئولیتهاست. مثلا نمایندگان مجلس مدیر انتخاب میکنند. یا نظامیها نماینده مجلس می شوند. یا ثروتمندان فقرای کمیته امداد و ... این مشکل نیز با دمکراسی و امثال آن حل نمی شود. با سیستم منسجم و از خود گذشتگیهای علی وار حل می شود.
روزی میرسد که شما همین احمدی نژاد رو رو قدمتون بزارید!!!!!!! '
پاسخ ها
reza
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
امیدوارم روزی برسه شما احمدی نژاد رو بهتر بشاسی!!!!
با طرجهای تفرقه افکنانه بین مردم گرهی از مشکلات باز نمی شود کل یارانه ها را قطع و از طریق سرمایه گذاری موجب رونق اقتصادی برای همه را فراهم کنید
باشنیدن بعضی مطالب از مهمانان مناظره مثل دریافت یارانه سی هزار تومانی پزشکان با درامد چند میلیونی و... ویا اینکه بنده کارمند ماهی دویست هزار تومان باید مالیات بدم ولی طلا فروش میلیادری برای مالیات چهارصدهزارتومانی ان هم برای یک سال معترض هست فقط میتوانم بگویم تانظام دریافت یارانه گیری و خصوصا" پرداخت مالیات تصحیح نشود نه درطول چند ماه یا سال بلکه طی چند روز خواب و خوراک بر مسئولین امر به خدا قسم که حرام است
پاسخ ها
امیر5
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
داداش حقوقت را لو نده یارانه شمام هم قطع میشه ها . معلومه بالای 2.8 میلیون نومن حقوق ثابت شماست و پاداشهای معاف از مالیات هم بغیر از مبلغ فوق
یارنه همه باید قطع شود به دولت تدبیر امید داریم
من کارگرم و داره هر ماه مالیات از حقوقم کم میشه اما هزاران بازاری رو می شناسم که وضع مالی بسیار خوبی دارند و یه قرون هم مالیات نمی دهند
اگه چهارتا مثل آقاي قديري ابيانه راس كار باشن بچه هاي بالاي پنج سال مجبور ميشن برا مخارج زندگي كار كنن و دولت اين يارانه را هم به جيب آقازاده ها بريزه . جناب آقاي پژويان هم كه با رفتار زشتشان خود را شناساندند .
با توجه به عدح شناسايى دهک بالا, اگه از همه به ميزان مساوى کم بشه مىتوان کسرى بودجه را کم کرد,
چرا اینقدر سخت برخورد میکنند خیلی راحت میشه تشخیص داد اول انهاییکه حقوق بالای 4میلیون میگیرند دوم تجار وکاسب ها که این روز ها شب خوابیند صبح ثروت انها چندین برابر شده بلطف مدیران نالایق سوم پزشکان و قضات و وکلا ومهندسین چهارم بساز بفروشها پنجم مالکین وانهاییکه سرویس حمل و نقل دارند
باسلام
تشتت آرا دربین اقتصاددانهای کشور درمورد نحوه اجرای هدفمندی یارانه ها نشان دهنده عدم یک مطالعه جامع در نحوه اجرای آن می باشد....
زمانی که برای امر به این مهمی ازیک عده محدود و بدون توجه به نظرات مخالف، تصمیم گیری می شود
حاصلش تورم، بیکاری و...
به قول حضرت رسول(ص):
ازهردری فقر بیاد داخل، ایمان از آن در بیرون می رود.
با تشکر
همیشه این سوال توی ذهنم هستش که چرا آقای احمدی نژاد میگفتند این پول امام زمانه.پس معلوم میشه همه حرفهای این شکلی این بابا عوام فریبی بیش نبوده.
پاسخ ها
مرتضی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
کاملا درسته
تزویر بزرگترین آفت دین است
با یه مشت رانتخوار و دلال و آقا زاده ،هیچ وقت با مناظرات تئوری اقتصاد درست نمیشه،وقت خودتون را هدر ندهید،من 2 دقیقه برنامه را دیدم حالم به هم خورد سریع رفتم رو شبکه دلخواه خودم.
عزیز من این افراد که بنام تاجر در گمرگ ثبت شدند ، تاجر نیستند ، یک عده آدم بدبخت هستن که به خاطر چند هزار تومان کارت بازرگانی می کیرند و به وسیله شرکت های واردات و صادرات در کالاهایی رو وارد کشور می کنند .
خدا مرگشون بده. من با حقوق حق التدریسی ماهیانه به کمیته امداد کمک می کردم.
کلاهی به گشادی دهنشون بر سرم رفته
بحث بيخودي هست .حال كه قيمتها جهاني هست . قيمت مواد غذايي .انرژي . البته هزينه پزشك و دارو از تمام دنيا گرانتره . دولت بياد دستمزدها را هم مثل تمام كشور هاي همسايه هم سطح كنه .ديگر نيازي به يارانه نيست . درواقع در وضعيت فعلي دولت و پولدارها از مردم از دستمزد مردم يارانه ميگيرند .نه مردم از دولت .دركدام كشور همسايه حقوق يك كارمند پس از سي سال كار هنوز به يك ميليون تومان نميرسه ؟ پس درحال حاظر از دست مزد مردم يارانه ميگيرد .وقتي سرمايه خدادي دادي ميهن بين اقازاده و چاپلوس و مفت خورها تقسيم ميشه .براي مردم عادي جز فقر نميمونه .خواهشا منت را كم كنيد و اين 45 تومان را هم قطع كنيد .دستمزد يك كارگر در روز 25 هزار تومان .ويزيت يك دكتر كه با پول اين ملت درس خونده صد هزار تومان .بايد چهار روز كاركرد تا پول ويزيت جور بشه .اقايون اقتصاد دان در كدام گوشه دنيا چنين وضعي رواج داره
علت تورم چاپ پول و یا همان افزایش نقدینگی است. فرض کنیم که دولت قبل پولی چاپ نمی کرد و مبلغ یارانه ها را از طریق افزایش قیمت حاملهای انرژی پرداخت می کرد که در این صورت تورمی پیش نمی آمد و یا مثلا برای طرح مسکن مهر چقدر از بانک مرکزی استقراض شد و یا به عبارت دیگر بانک مرکزی پول چاپ کرد. به نظر می رسد شفافیت مناظره ها و همه فهم کردن محتوی مناظرات باعث شرکت همه در این گونه بحثها خواهد شد. مناظره کنندگان باید این مورد را در نظر داشته باشند که بیشتر مخاطبان آنها از سواد فنی لازم برای درک و فهم مطالب برخوردار نیستند و از این رو باید به زبان آنها سخن بگویند.
آفرین بر تابناک
که پس از مناظره های انتخاباتی ، هنوز هم حرف ها را تازه می کند و این رویکرد خوبی است .
تابناک جان !
واقعیت این است که وقتی حسابرسی جاهایی قدغن شود مثل فلان کس و . . . نتیجه همین می شود .
حالا چرا این مقادیر مختصر برای چند تاجر مهم است ؟
در حالی که مقادیر گزاف و ناروا جلوی چشم همه در جیب خودرو سازان (سوزان) می رود کسی هم کاری ندارد .
به قول فرخی یزدی :
خوابند وکیلان و خرابند وزیران . . .
یارانه برای همه برداشته شود به غیرازحاشیه نشینان مرزی ومردم مناطقی که ازخدمات اجتماعی ورفایی محروم هستند
یارانه باید قطع گردد و توان اقتصادی مردم تقویت شده و کمکها در قالب بیمه های و سازمانهای متولی نیازمندان ساماندهی شوند
هر کسی که الفبای اقتصاد رو بدونه میدونه که این سیستم یارانه دادن کاملا غیره علمی و با هدف فریب مردم بوده
در این کشور هر کس پر رو تر و اهل زد و بند بیشتر باشد برنده تر است. از جمله استفاده از کمک سازمانهای حمایتی مانند کمیته امداد . هستند افرادی که با مناعت طبعی که دارند با فقر میسازند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه میدارند و حاضر نیستند از کمک این نوع موسسه ها بهره گیری کنند تا بلکه مستمندتران و افراد واقعا فقیر بهره مند گردند . در مقابل افرادی که خود را زرنگ به حساب میاورند با همه ثروت و مکنت خود سعی در استفاده از این امکانات به نفع خود هستند . البته نباید گناه مسئولین و دست اندر کاران این نوع موسسات را هم نادیده گرفت که برای اقوام و آشنایان خود شرایط سوء استفاده را فراهم میکنند و یا در شناسایی افراد مستحق دقت لازم را به خرج نمیدهند .
مطمئن باشید تصمیماتی اتخاذ می کنن که به نفع ثروت مندا و به زیان فقرا خواهد بود.
البته در هر کشوری از جمله ایران بسیارند کسانی که چون فقرا زندگی می کنند اما در حقیقت جزو ثروتمندان هستند.ولی این دلیل نمی شود که به صورت گتره ای یارانه همه را حذف کنند. زیرا لازم است برای این کار ساز و کار لازم دیده شود. هر چند که برای پرداخت یارانه ساز و کار لازم دیده نشد و گتره ای اغاز گردید. امیدواریم دولت آقای روحانی مانند دولت اقای احمدی نژاد کارها را شتاب زده و بدون برنامه اغاز نکند تا با شکست مواجه نگردد. فعلا آقای روحانی در آغاز راهخ است و باید به دنبال واقعیات باشد نه این که مانند احمدی نژاد به دنبال جمع اوری آراء مردم باشد و با مسکن مهر و سهام عدالت و پرداخت یارانه و ... بدون برنامه ریزی قبلی، کشور را به بیراهه ببرد. در هر صورت بله کمیته امداد هم خیلی به خطا رفته و می رود و پول های تبرعات و صدقات در غیر محل خود هزینه می شود(مانند میهمانی ها و سفرهای خارجی و ....) اما در باره حرف آقای قادری و غیر وی که مغالطه می کنند و می گویند با پول یارانه می توانستند فلان کار و بهمان کنند، این حرف بی ربطی است. خوب با خیلی از پول های دیگر هم می توان این کار ها را کرد. نمونه آن کاهش سفرهای خارجی با حقوق های کلان دلاری و یورویی مثلا ماهی 5 تا 10 هزار دلار یا یورو، حیف و میل های اداری،هزینه تنخو.اه بسیاری از مقامات از جمله وزرا، نمایندگان مجلس، استانداران و سایر مقامات، و ده ها مورد دیگر که کم نیست و هزینه های بسیار بالا و میلیاردی را بر دولت و ملت تحمیل می کند، همه این ها را می توان حذف کرد یا آن ها را کاهش چشمگیر داد.
اولا" اینکه تجار تحت پوشش کمیته امداد هستند .در صورت صحت کار درستی نیست ولی ربطی به یارانه نداره .دوما" مگر یارانه صدقه است که به افراد مستمند تعلق بگیر.چون از منابع ملی می باشد به همه اقشار جامعه تعلق دارد .بنده پزشک نیستم ولی اگر پزشکان درامد نامشروع دارند . به دادستانی معرفی چرا یارانه شان قطع شود .اصل بر این که درامد بیشتر نتیجه کار بیشتر .سوما" از محل گران شدن حاملهای سوختی ظرف یک سال ونیم اخیر چقدر شغل ایجاد شد که از حذف 3 دهک می خواید شغل ایجاد کنید .ختم کلام منظور حذف کامل یارانهاست اینها همه بهانه .حتما" سال بعد به خاطر اینکه عدالت رعایت بشه یارانه همه مردم حذف می شه
اول یارانه ثروتمندان قطع میشه بعد کم کم یارانه همه ! مثل بنزین !
پاسخ ها
حقگو
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
مشکل اینجاست که میخواهند به هر طریقی که شده یارانه را قطع کنند ولی دلیل برای آن ندارند
گاهی به حذف سه دهک می پردازند
گاهی به حذف یارانه نقدی
گاهی میگویند این طریقه یارانه پرداختن صحیح نیست
گاهی میگویند دولت بودجه ندارد
گاهی.....
دولت عزیز اینقدر که به فکر قطع یارانه است تیا به فکر تصویب افزایش مرخصی زایمان از 6 به 9ماه هست ؟
افراد خوش گذران ومرفهين بي درد كه از همين وا نفسهاي اقتصادي اماسيده ميشوند وبه جرسومه هاي زمين خوار تبديل مي شوند وبه زمينهاي زر خيز استانهاي شمالي حمله ميكنند وبراي خوشگذراني ويلا سازي ميكنند وتن پوروري را پيشه خود قرار مدهند را شناسايي كرده وحداقل دستشان را ازاين اموال مردم قطع كنيد.
ازبنگاههاي ملكي مو جود در شمال كه تعداد شان از هر صنف وگروهي بيشتر است ونقش دلالان خدا نشناس را بازي ميكنند ازليست حذف كنيد

ترحم بر پلنگ تيز دندان ستمكاري بود بر گوسفندان
چه جالب هر پیامی میدم منتشر نمیشه بعد تو قسمت غیر قابل انتشار یه دونه اضافه میشه!!
جالبه نه؟
مثل قديم كه مستر شوسترى را آوردند كه اوضاع مالى مملكت را سر و سامان بده، الان هم موقع اينه كه يك نفر مشابه اون رو بياورند كه وضعيت اقتصاد را سر و سامان دهد.
اقتصادانهاى داخلى با يك سرى كه قدرت مالى شون زياده بنظر رودربايستى داره ولذا هيچ وقت نميتونه نظرى دهد كه به سود عامه مردم باشه.
وضعيت صنعت كه نزديك صفر. كشاورزى با آمار هاى نامشخص خوب بنظر ميايد. سرمايه كذارى كه هيچي. وضع بخش خصوصى او به احتزار. جوانها عمدتاً بيكار. اختلاف طبقاتى سر به فلك كشيده. دلالى كه نگو. كيفيت كار كه مگر خودمون ازش تعريف كنيم. . . .
روز به روز، دريغ از ديروز.
سلام؛
من چون کارم طراحی سیستم بوده کل مسئله را ابتدا در دور برد بررسی میکنم؛ فرض کنیم این 20 میلیون آدم خوشبخت را هم پیدا کردیم(که با همین آمار 2 تا 3 هزار نفری همین تاپیک که دوستان اشاره میکنندخیلی فاصله داره!) و یارانه اشان را از روی محبت قطع کردیم؛ خوب برای سال دیگه و سال بعد و سال بعدش چه برنامه ایی برای کسری بودجه در نظر داریم؛ چند سال است که کشور و مردم را درگیر آزاد سازی قیمتها کرده ایم اما هنوز کره؛ لبنیات؛ نان؛ برنچ؛ بنزین و .... قیمتشان واقعی نیست؛ علت واقعی نشدن قیمتها در کجاست؛ حالا اگر بگم میگید طرف سوء نظر دارد و مغرض است؛ من از شما کارشناس اقتصادی میپرسم با این دستمزدهای اندک و منابع و ذخایر عظیم معدنی و نفتی چرا ما نتوانستیم و کارمان به اینجا کشیده شده؟ فقط لطفا محاصره اقتصادی را بهانه نکنید که پاسخ اینست که آلآن را قبول دارم اما 8 یا 9 سال قبل که نبودیم واقعا مشکل از کجاست؟ یکیش را بنده میگم اولین عامل بانکها، دومیش سرمایه ایی شدن زمین در کل کشور بعدی ها را نمیگم چون حوصله دردسر ندارم!!!
در صمن در تابستان امسال بنده و مادرم 50 هزار تومن از 80 تومن یارانه را مستقیم بابت برق و آب و قاضلاب و گاز به خود دولت برگرداندیم که باحتمال زیاد با توجه به افزایش قیمتهای پیش رو مابقی هم در صورت قطع نشدن یارانه(زیرا فکر کنم کمتر ایرانی باشد که حساب بلند مدتی برای استفاده از سودش نداشته باشد) باز پرداخت خواهد شد و قفط زحمت گرفتنش برایمان میماند.یا حق.
با عرض سلام به نظر بنده این حذف پیش درامد حذف تمام یارانه بگیران میباشد وگرنه دلیلی ندارد این جور در بوق وکرنا زدن .این کار میتواند بارامی وبا کلیه ی ابزاری که در دست میباشد انجام گیرد و محرمانه نیز باطلاع شخص متمول برسد
من فقط وقتی میسوزم وقتی دوس دارم یه تریلی بیاد از رو سرم رد شه که آقایون با این مملکت داغونشون میگن میخایم الگو برا جهان بشیم. میخایم مدیریت جهان رو بدست بگیریم
آخه....... استغفر الله!
همه اطلاعات افراد ثروتمند و برخوردار وجود دارد. این بحث ها برای شکستن باند های درون مسئولین است که با حذف ثروتمند ها منافعشان به خطر می افتد. پس لطفا وقت مردم را تلف نکنید.
میخام بگو اقایون دکتر که اسمتونو تریلی هم نمی کشه. ایا اینهمه هزینه ای که برای پیاده کردن یارانه ها از جیب همین مردمی که داری براش به سرو سینه میزنید بس نیست .اقایون دکتر..مردم موش ازمایشکاهی نیستنند.ومملکت هم مال شما نیست که بخواهید با سعی وخطا ادارش بکنید .بهتره جای این حرفا برید از کشورهایی که در اقتصاد جلو هستتند الکو برداری کنید.شماکه تو مقایسه کردن منفی خیلی خوب این کارو بلدین ...
اقا چاره کار در دو چیزه: شفافیت مالی منتها برای همه! دوم اخذ مالیات از همه منتها هرکه بامش بیش برفش بیشتر. این مالیات ندادن ها و فرارهای مالیاتی و عدم شفافیت ها باعث فاصله طبقاتی و فساد اقتصادی شده و بس
به نظر من کلا" باید پرداخت نقدی حذف شده و اعتبار جایگزین آن شود . پس از حذف 3 دهک بالا ، نیاز به پرداخت وجه نقد نیست . دولت می تواند در محاسبه هزینه های آب و برق و گاز وتلفن این اعتبار مستهلک شود . یعنی بجای پرداخت 45 هزار تومن ، تا سقف این مبلغ اعتبار در مصرف انرژیها و تلفن تخصیص دهد .
من خودم فردی را که تحت پوشش کمیته امداد بود و چند صد میلیون سرمایه داشت را می شناسم و از اون روز تا حالا به صندوقهای کمیته امداد پول نمیریزم
به نظر حقیر سراپاتدبیر از مایه داران بکاهند و بر ما بیفزایند
او ن موقعی که قرار بود یارانه هدفمند بشه که یادتونه تو نماز جمعه تو مجلس رییس جمهور وزرا تو بوق و کرنا کردن که میخواهیم پولو بدیم خودتون مدریت کنید از ثروتمندا بگیریم به فقرا بدیم میخواهیم جراحی اقتصادی کنیم تمام دنیا اومدن این طرح از ما بگیرن ببرن تو کشورشون اجرا کنند اما حالا وقتی میری جلو نون وایی نونا بی کیفیت تر و کوچکتر شدن در بقالی و ....همه چی شده ده برابر و پولدارها پولوارتر و فقیرا فقیر تر شدن تا کی میخواین دست بکنید تو جیب مردم
اجرای طرح یارانه ها کلا اشتباه محض بود چون ما ایرانی ها عادت داریم به خودومن هم دروغ بگیم چون واقعا نمیشه هرچه دارایی داریم رو کنیم. دولت اصلاحات چون می دید اجرای این طرح چه آثار بد اقتصادی داره ، از اجرای آن چشم پوشی کرد
هروز در خانه ملا نصرالدین را میزدند و از ملا طلب چیزی میکردند یک روز ملا گفت یکبار هم کسی بیاید چیزی به ما بدهد همان لحظه کسی درب را زد و گفت ملا بیا این چیز را بگیر ملا به سمت درب رفت و ان فرد گفت بیا این کیسه را بگیر و به من آرد بده!
تابی جان ، بازم می نویسیم گرچه........
عزیز من وقتی همه تو این مملکت که تربیون دست دارند فریاد می زنند پولدارها زالو هستند و خود فساد چند ده میلیارد تومانی دارند
وقتی نماینده مجلس که معلوم نیست چقدر سواد دارد

وقتی اداره مالیات تا می فهمه تاجری می خواهد ازت بکنه و فکر میکنه مچ گرفته.
وقتی به اسم حمایت از کارگر هم کارگر را بدبخت می کنیک هم کارفرما را.
وقتی به بچه از تو مهد می آموزیم که دروغ گفتن را یاد بگیرد و تو مهد یک جور رفتار کنه و تو خونه یک جور دیگه.
وقتی مسئولین همه از دل اکثریت جامعه مطلع هستند و حرفهای خودشون را حرف ملت می نامنند.
وقتی برای شخصیت بزرگواری که زندگیشون مایه افتخار است شروع به غلو و دقل بازی می کنیم تا گریه مردم را از اراجیف در بیاریم و کیسه خودمون را پر کنیم.
آنوقت همه می آموزیم که باید از نقطه ضعف هم ( مالی، شخصیتی، اجتماعی و ...) استفاده کنیم و راه خودمون را از راه کج در بیاریم.
این میشه که این جور کار ها میره تو خونمون.
فرقی نمیکنه دکتر باشی یا بیکار
آنوقت طرف برای پنج میلیون شناسنمشو میفروشه چون میدونه که اصلا تا آخر عمرشم نمیتونه بره خارج از کشور و چیزی نداره که از دست بده پس امروز غذا بخورم شکر.

ما اگر طرف تو قدرت باشه کلا خوبه و اگر نباشه نکبت بوده.
خدایا من را آدم بفرما
چقدر افراد زیاد شدند که الفبای اقتصاد میدونن.یارانه همه قطع بشه اونی باهاش روی صنعت نفت و صنایع پرسود و اشتغالزا سرمایه گذاری بشه.کسی نمیمیره با چهل تومن کمتر
ناشناس عزیز حالا حالا ها با ید منتظر باشیم تا دورغ های شاخدار....برای ملت آشکار شود.
خاک بر سر ما که اینها شدن متخصص و کاشناسهای ما
سلام یارانه حق کل مردم بزشکی که یارانه می گیرد شب نخوابی کرده درس خواند مال کسی را ندزدیده همسایه من مادری است که خودش در 30سال بیشش کلفتی خانهها می کرد الان یکی از بسرهاش دکتر یکی دبیر اخریش مهندس ساختمان این بچه ها کار می کردند ودر دانشگاه درس می خواندند و همسایه دیگر داشتیم 55روستا ملک داشت همین که مرد بعد از ده سال بجههاش به گدایی افتادند حقش بود من احتیلجی به یاران ندارم وخودم داوطلبان از رئز اول اسم نویسی نکردم که فردی جانباز وازاده هستم شما جلو دزدیها را بگیرید جلو حیف و میلها را بگیرید کار بدین دست کار دان نه مانند اقای ....قدیم دوست ما که معاون اول .... شد در مصاحبه ای گفت وزیرهای ما نم توانند جواب خبر نگارها را بدن خبر نگار سئال می کند اقای وزیر برنج چرا گران شد وزیر در جوابش بگوید روغن نباتی ارزان معاون اول ریاست جمهوری که وزیراش را وادار کند به طفره رفتن و دروغ گویی ما باید چکار کنیم نه یارانه هیچ کس نباید قطع شود یا یارانه همه مردم را قطع کنید اکر معتقد هستید به قران که برگ درختی بدونه اذن خداوند از درخت نمی افتد شما نمی توانید جلو بولدار شدن وگداه شدن کسی را بگیرید من روحانی نیستم واعز باشم ولی بشیمان می شوید ومدیون مردم حق ندارید قطع کنید تبلیغ کنید .
کلیه دوستان شرکت کننده ر منازره عزیز و محترم و هر کدام به نوبه خود جزو مشاوران دولت های سابق بودن و درکل نتیجه عملیاتی که مستند باشه ارائه ندادند ولی چند نکته شاید گفتنی باشه :
اول اینکه کلا دادن یارانه نقدی همه جا اشتباه است
دوم اینکه کنکاش در زندگی خصوصی مردم نادرست و غیر اخلاقیه
نباید از نوع مصرف مثلا بنزین یا غیره کسی و یا دهکی رو تقسیم بندی کرد به عنوان مثال یه شخصی م درامد بنزین داخل پیکان مصرف میکنه که هم مصرفش زیاده و هم آلودگیش بااست که این شخص میشه کم درامد و کمک بیشتری بهش میشه و یه شخص دیگه همین بنزین و تو یه ماشین گرون قیمت ولی کم مصرف و با آلایندکی کمتر ولی متاسفانه ... و در یه مقایسه دیگه یه کارگر کارخونه تو ساعت کارش از خودرو استفاده نمیکنه ولی یه مدیر شرکت با توجه به مسئولیتش میزان سفر و ترددش بالاست و الزامن مصرف سوخت بااتری به خودش اختصاص میده
یه بازرکان تولید کننده الزاما تو محیط مسکونی خودش یه بخش از فضای زندگی رو مثلا یه اتاق رو به کارش اختصاص میده فضای مسکونیش از قشرکم درامد هم بیشتره ولی ساختمونی که داخلش زندگی میکنه اتلاف انرژی کمتری داره از مصالح با کیقیت تری استفاده شده ولی قشر کم درامد دقیقا برعکس ان قضیه اتفاق میفته و این ...
این قانون هدفمند کردن یارانه ها و جدا کردن مردم با توجه به درامد به این معنی شده که هرکس که بیشتر تلاش بکند و درامد بیشتری داشته باشد از برخی امکانات محروم میشود و هر کس که درامدش کمتر و تنبل تر باشد مهمتر و از بیشترین امکانات استفاده میکند
هر کس با توجه به تلاش خوش باید ز امکانات بهره مند شود یکی درس میخونه دکتر میشه یکی هم نمیخونه و ...
یکی پولی و که در میاره سرمایه گزاری میکنه و میشه بازرکان و یا تولید کننده یکی مصرف کننده باقی میمونه
و البته همه اینها برای یه جامعه لازمه
در نتیجه حذف کامل یارانه الزامیست
پاسخ ها
امیر5
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
دکتر عزیزاولا" منازره نه مناظره . خودمونیم 45تومن در مفابل درآمد میلیونی به اصطلاح شما زحمت کشان بازرگان و مدیر شرکتها جه تاثیری دارد یه چیزی میگی ها!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
این توهین به شعور ماست اگر با فرافکنی بخواهیم توپ مشکلات را در زمین دیگری بیندازیم. همه میدانند درصد بسیار بالایی از کالاهای وارداتی توسط کارتهای بازرگانی به کشور وارد میشود که به نام افراد بیچاره و مستمندی در روستاهای ما ست. این افراد با دریافت مبلغ ناچیزی حدود 5-6 میلیون تومان و با یکدست کت و شلوار قرضی در اتاقهای بازرگانی حاضر و کارت بازرگانی بنامشان صادر و بعد یک وکالت تام الاختیار از ایشان اخذ و سپس راهی روستای خود میشوند. تا یکسال بعد دهها میلیارد تومان جنس با این کارتها وارد و در بازار فروخته میشود. این مساله از اول انقلاب رایج بوده و الان نیز به وفور در حال انجام است.
مشکلات اقتصادی مملکت نتیجه مستقیم عدم مدیریت سرمایه و نیز پارامترهای تاثیر گزار اقتصادیست. این مساله نیز نتیجه مستقیم عدم وجود افراد متخصص در مدیریت کلان است. تا وقتیکه برای انتخاب مدیران ابتدا آشنایی و نسبت فامیلی و سپس تعهد و در آخر آخر تخصص را ملاک قرار دهیم ، همین آش است و همین کاسه. خیلی از مدیران کلان ما را اگر کت آنها را در آوریم و از پشت میز به درون اجتماع آوریم و بگوییم روزی خودت را درآور ، از گرسنگی میمیرند. اینها لیاقت مدیریت را ندارند. مدیر باید خلاق ، کارآفرین و تیزهوش باشد.
ایشالا خورده این پولدلرا نشه و از ناخنای پاشون دراد.اینا مثل زالو میمونن.متاسفم.ادم هرچی پولدار تر خسیسترو حریستر
مدت هاست که مسوولین می گویند باید فلان کار انجام شود و... و نمی دانیم کی زمان این کارها فرا می رسد مخصوصا کارهای مربوط به معیشت مردم. چرا؟؟؟
بسیاری از افراد تحت پوشش کمیته امداد، پس از موفقیت هم اسماَ تحت نام این کمیته باقی می مانند. شاید این آمار از این باب باشد. عجله و احساس همه چیز را خراب می کند. هیچ آمار صحیحی حاکی از درآمد ایرانیان وجود ندارد. لذا تنها راه شناسایی دهک به دهک است. یعنی ابتدا دهک اول پردرآمد شناخته شوند. این مسئله خطا و اعتراضات و هراس مردم و بازار را به شدت کاهش می دهد
با سلام ،آنچه در میان این بحث و جدلها مشهود است اینکه یارانه نقدی ثروتمندان و افراد متمول باید قطع شود که بسیار بجا و عین عدالت است ، تصورمیکنم دولت باید بجای شناسائی افراد واجد شرائط دریافت یارانه نقدی که اکثریت جامعه را شامل می‌شوند و زمان زیادی میطلبد و یقیناً با خطا نیز همراه خواهد بود بهتراست نسبت به شناسائی افراد متمکن که اقلیتی از مردمند اقدام کند و ازمجاری مطمئن نسبت به آن مبادرت ورزد ، عمده این افراد سازمانهای متولی اخذ مالیات را هم بطورماهرانه‌ای دور می‌زنند وبنابراین شناسائی آنها باید از راههای دیگر که برای سازمان هدفمندی یارانه‌ها بسهولت امکانپذیر است انجام شود .
بهتر است این یارانه در جهت ایجاد شغل مصرف گردد تا کمتر قشر فقیر داشته باشیم
وقتی توی یه کشور اسلامی نهادهای کفر آمیزی مثل بانک و بورس با آدمایی که هیچ بویی از دین و انقلاب نبردن اقتصاد کشور رو بگردونن اوضاع بی ریخت تر از این هم خواهد شد.
درخیابان ناصرخسروشخصی رامیشناسم بنام غ.ن دارای چندین باب مغازه کارخانه تولیدکلیدو پریز.هتل وبیچاره یارانه میگیرد
تنها چیزی که معلومه برا اقایان حقوق کارمندان بیچاره ست کسانی که با یه تلفن روزانه اندازه 100 تا معلم پول در میارن کسی از ثروتشون خبر دار نیست بعضا هم تحت پوشش نهاد های حمایتی هستند
سلام جالب اینه که هدف از تشکیل کمیته امداد سروسامان دادن به محرومان زمان شاه بود. پرداخت یارانه ها هم که کارشناسی شده بود.
فقط چشم دوختيد به اين 45000توماني كه به مردم مي ديد و تا اونو حذف نكنيد راحت نمي شيد.خيلي زرنگ هستيد جلو سرمايه هايي رو بگيريد كه بيگانگان از اين كشور خارج ميكنند و هيچ وقت ازش صحبت نمي شه
من مدتهاست صدا و سیما رو نحریم کردم خداروشکر چیزی نمی دونم
دولت پول نداره که یارانه بده اونوقت شما ها سر قبری که مرده توش نیست گریه می کنید. از این گذشته واقعا اگه از همین مردم عادی کارشناس اتتخاب می شد بهتر مسائل رو تحلیل می کردند
اگه چهارتا مثل آقاي قديري ابيانه راس كار باشن بچه هاي بالاي پنج سال مجبور ميشن برا مخارج زندگي كار كنن و دولت اين يارانه را هم به جيب آقازاده ها بريزه . جناب آقاي پژويان هم كه با رفتار زشتشان خود را شناساندند .
خواهیم دید این قانون هم درست اجرانخواهدشدوندارهاوفقرابیشترین ضرروآسیب راخواهند دید.....گرصبرکنی زغوره حلواسازی
روزی یک و نیم میلیون بشکه نفت بفروشیم به خارج، هر بشکه 3000 تومان میشه 450,000,000,000 تومان روزانه - تقسیم بر 75 میلیون نفر جمعیت میشه نفری 6000 تومان. ماهیانه میشه 180,000 تومن . پول نفت رو بدن به مردم خودمون میدونیم کجا خرجش کنیم یا سرمایه گذاری کنیم. پول گازو و منابع طبیعی کشور رو هم برای اشتغال و تولید دولت بکار ببنده. حداقل اینه بنظر من. نظر شما چیه
؟
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
هر بشکه نفت 100 دلاره که میشه 300000 تومن در ضمن می فروشیم ولی پولشو چینیها نمی دن
واقعا" حالم به هم میخوره از حرص وآز بعضی ایرانی جماعت من مثلا" یک مهندسم وخانمم معلم مدارس غیر انتفاعی که نزدیک ده ساله فعالیت میکنیم ولی هنوز مستاجریم وهشتمون گرو نهمونه ولی درمقابل میبینیم چطور کسانی که یک شبه راهای صد ساله رفته اند وهنوز چشمشون به دنبال این چندهزارتومن پول یارانه است واقعا" جامعه تهوع آوری شده خداییش
به خدا دارم بدبخت می‌شم، ول کنید یارانه و ... شما فقط دست به هیچی نزنید و نذارید کسی هم دست به هیچی بزنه. همه چی خودش درست می‌شه.
یارانه رو پرداخت کردن که رای جمع کنند شماها چه ساده اید باورتون شد که اینکار برای اصلاح اقتصاد صورت گرفت. میگن توی شهری جار زدن که عزائیل اومده و به همه مردم یه بچه سوغات میدن یه آقائیی فهمیده ای برگشت و گفت عزائیل بچه مارو نگیره هدیه خودش پیشکشش
حالا قضیه همینه برادر و خواهر من
سلام خسته نباشید مسعول محترم تابناک با این جلسه گذاشتن اقتصاد دانهایمان که از مالتها وبولایی که سبردگذاری شده این سبردهها را مردم از بانک بیرون می کشند که یارنه شان قطع نشود تورا بخدا کم حرف بزنند خودشان که باره کردن خودشان بدوزند و مابتفاوت ارد را کجا مبرند مابتفاوت برق گاز تلفن قند شکر روغن نباتی وسایر اقلام که از زمان گوربگور بهلوی تا سه سال بیش این اجناس را با نود درصد زیر قیمت اکنون به مردم می دادند کجا می رود مردم این را می گن دولت روحانی بخاطر گرفتن دولارهایی که سی سال در امریکا باد می خورد و دلار هفت یا هشت تومانی حال 3300توان رزا هم بگیرند بس و خاوری ها وشهرام جزایریها و و و اقازاده های گرسنه اون دلار هارا بالا بکشند چون در خارج احتیاج به دلار دارند ای کاش کسی می گفت به ما انقلاب بخاطر چه کردیم بخدا در کشوری زندگی می کنید در حال انفجار است مانند کوههای اتش فشان ای مسعولین ای محبوبینت ان روز برادر برادر را نمی شناسد برای قدرت برای بول نگاهی به حاج داود و احمدی نجار کنید با کالیب 50سایه همدیگر را می زنند یک ازمایش ساذه هردو با سواد با تقوا به گفته خودشان مسلمان دین دار فرزند یک بدر مادر از ما گفتن و هر کسی تصمیم به قطع یارانه ای باشد که شخص ناراضی در اون دنیا یقش می گیرند باید یارانه همه با همک قطع شود بخدا من یک جانبیاز ازاده هستم که از روز اول نگرفتم بابای هست ماهان 5ملیون سود بهره بانکی دارد بجه اش بعضی شبها ششکم نیمه سیر می خوابد خداوند لغاو اسب به دهنش گذاششته یکی کرگر غروب با 25هزار تومان حق کلنگ زنی یا فرغون کشیدن یا ملات درست کردن می گیرد دست از کار می کشد مانند بچه ادم وسایل میوه خوراکی می خرد وبا دست بر به خانه می ره ولی..... بعضیها 250هزارتومان در روز درامد دارن ماهی دو دفعه میوه به خانواده اش نمی ده دانه فلفلل سیاهو خال مه رویان سیاه هردو جان سوزند اما این کجاوانکجا بس نقشه نکشید مردن یک دفعه شیون یک بار یا قطع نکنید یا یرانه همه ویا تبلیغ برای تقاضای نگرفتن از طرف خود مردم غیر این صورت اتش روشن می کنید
دادن.یارانه.هم.یکی.ازهزاران.شاهکاراحمدینزادی.بود
چرا مانند همه ی سایت های خبری معتبر دنیا، امکان نوشتن نظر را منوط به داشتن شناسه کاربری معتبر و رمز عبور نمی کنید (در حین ثبت نام در سایت می توان هویت واقعی افراد را بررسی کرد مثلا شماره موبایل یا چیز دیگر) تا همیشه کسی نظر ها را چک کند. به این ترتیب امکان گفت و گو فراهم می شود و افراد بی انگیزه اصلاً نظر نمی دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
می دونی چرا ؟
شما همه سایتهای دنیا می تونند حریم شخصی یا private privacy را رعایت کنند ولی تو **** نمیشه و مجبورت میکنند اطلاعات کاربراتو در اختیارشون قرار بدی.
سلام ابتدا مشخص شود یارنه ها از چه منابعی تامین اعتبار میشود بیت المال ؟یامنابع دیگر ؟چون تمام بودچه حکم اموال عمومی رادارد بنابراین یارانه ها حق همه مردم است چه غنی وچه فقیر لذا فقهای محترم شورای نگهبان صرف نظر از مصلحت اندیشی بایستی از منظر شرعی اعلام نظر قاطع داشته باشند واما بعد درصورتیکه شخصی بدون رانت خواری وفقط با کار وتلاش صحیح ثروتمند شده باید از حق قانونی محروم شود؟دیگر اینکه بسیار افراد بی بضاعت در جامعه وجود دارند که بنان شب محتاج هستند دولت باید فکری بحال انها بکند همین چند روز قبل فردی که پدر شهید میباشد مراجعه وگفت اگر بلند گو دارید اعلام کنید 70هزار تومان گم کرده ام شاید یک دلسوزی پیدا کرده بر گرداند این را عرض کردم تا بدانید بسیار افرادی هستند که 70هزار تومان برایشان با ارزش است حالا ببینید ماهی 45هزارتومان برای هرنفر چه ارزشی دارد(تابناک میتواند بصلاحدید خود پدر شهید را حذف کند)و در نهایت اگر قرار بر حذف یارانه تعدادی از افراد شد در گزینش افراد مخصوصا در شهر های کوچک وروستاها که یک بقال ویا دارنده یک کامیون لیزینگی را ثروتمند تلقی میکنند باید دقت لازم بعمل ایددر اخر اینکه دولت فکری برای گران ساده -چوپانها-کارگران بخش کشاورزی-حمال ها-و هزاران زن ومرد روستایی 60سال ببالا که نه ذخیزه مالی دارند نه بیمه دارندونه کسیکه بتواند هزینه حداقلی انها را پرداخت کند بنماید که راه بجایی ندارند
من یه زن بی سرپرستم باور کنید هم بهزیستی رفتم هم کمیته امداد اونقدر کنکاش کردن آخر سر هم با صدجور بهانه مورد حمایت قرار نگرفتم خداوند پاسخ مارا از ظالمان خواهد گرفت هرچند میدونم این نظر منتشر نمیشه
این یارانه نیست بلکه حق طبیعی هر ایرانی از منابع طبیعی آنست. گفتند برای اینکه جلو حیف و میل شدن را بگیریم قیمت را گران می کنیم و تفاوت مصرف حداقلی را به همه می پرداریم. تا اگر کسی خواست بیش از حد مصرف کد قیمت واقعی بپردازد. حال چه شده که می خواهند آن حداقل را هم به بخشی از مردم ندهند. خانه از پایبست ویران است خواجه در پی نقش ایوان است. مملکت از بابت بد مدیریت شدن دارد منابع آن نابود می شود و حال در پی چندر غاز به اصطلاح یارانه هستیم. روزی که یارانه شروع شد بیش از 40 دلار در ماه برای هر کس بود و حالا کمی بیش از ده دلار. آخر این مبلغ حتی هزینه نیروی انسانی و مدریتی که بخواهد اینها را تفکیک کند می شود. اگر یک سال دیگر تورم اینگونه باشد خود بخود برای همه مردم از بین می رود.
با سلام،هيج كدام از اقايان كارشناسان اقتصاد از ألفبائية اقتصاد نميدانند،حاضر به مناظره هستم،مدرك اقتصاد هم ندارم،يارانه براي به اصطلاح دهك پايين يعني إيجاد كار ودرامد وبراي دهك بالا يعني راهي براي هزينه كردن درامدشان،درايران و...........
چرا مانند همه ی سایت های خبری معتبر دنیا، امکان نوشتن نظر را منوط به داشتن شناسه کاربری معتبر و رمز عبور نمی کنید (در حین ثبت نام در سایت می توان هویت واقعی افراد را بررسی کرد مثلا شماره موبایل یا چیز دیگر) تا همیشه کسی نظر ها را چک کند. به این ترتیب امکان گفت و گو فراهم می شود و افراد بی انگیزه اصلاً نظر نمی دهند
کلیه طرحهای هشت ساله گذشته را باید حذف و تعطیل کنند . قیمت ها را به هشت سال گذشته برگردانند . هشت ساله گذشته هیچ طرحی کارشناسی شده نبوده . باید ریشه ای و قاطع عمل کنند تا فشار از روی دوش مردم برداشته شود . مثلا حذف یارانه ها و برگشت قیمت ها به روز اول این طرح
اگه واقعا میتونن این آمار رو در بیارن پس میتونن جلوشو بگیرن
متاسفانه با خواندن كامنتها متحيرم كه هنوز ياد نگرفته ايم چگونه فكر كنيم و حرف بزنيم ايكاش نبودم و نميديدم اين روزهاي تاريك را
با تشکر از تابناک
بر اساس نظر امام علی (ع) اگر پول نقد باید به افراد جامعه داده شود بایستی یکسان داده شود امام می فرمایند: امام علي(ع) فَأَنْتَمْ ايهَا النّاسُ، عبادُاللهِ الْمَسْلِمُونَ، وَالْمالُ مالُ اللهِ يقْسَمُ بَينَكمْ بالسوِيةِ وَ َليسَ لِاَحَدٍ عَلي اَحَدٍ فَضْلٌ الّا بِالتَّقوي..... فَقُسِمَ بَينَهُمْ ثَلاثَةَ دَنانيرٍ لِكلِّ اِنسانِ الشَّريفِ وَ الرَّضيعِ وَ الْاَحْمَرِ وَ الْاَسْوَدِ لَمْ يفضل اَحَدا ًو لَمْ يتَخَلَّفْ اَحَدٌ... (اي مردم، شما مسلمانان بندة خدا هستيد و اين اموال، مالِ خداست. در ميان شما به گونه‌ مساوي تقسيم مي‌شود هيچكس بر ديگري برتري ندارد مگر به واسطة تقوي.... پس به هر فرد سه دينار مي‌رسد، شريف باشد يا غير شريف، سياه باشد يا سرخ، هيچكس ناديده گرفته نمي‌شود و به هيچكس اضافه‌تر داده نمي‌شود...) (الشيخ الطوسي، الامالي، ص 729).
اما اگر می خواهیم عدالت در جامعه رعایت شود باید دولت وقت ونیرویش را صرف گرفتن مالیات عادلانه کند وگرنه حذف ثروتمندان باعث بهانه دیگری برای گرانفروشی از طرف آنها میشود که دولت را به آن هدفی که می خواهد نمی رساند. ضمنا زمزمه گرانفروشی توسط آنها شروع شده است.
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
دوست عزیز عدالت الزاما با مساوات برقرار نمی شود در ضمن قسمتی از یارانه بصورت نقدی پرداخت میشود و مابقی ان غیر نقدی است که در حال حاضر قشر مرفه امکان استفاده بخش بیشتری از ان را دارند
یارانه کلا حذف شود و مبالغی که ماهانه بابت این امر پرداخت میشود را به وزارت بهداشت , وزارت نیرو , برق و گاز و اموزش و پرورش اختصاص یابد . یعنی به گذشته برگردیم راهی جرء این باقی نمانده !
از طلا بودن پشیمان گشته ایم/مرحمت فرموده مارا مس کنید
جان مادرتان
سلام
در تمام ادوار تاریخ مادر توسعه برنامه ریزی بوده و مادر برنامه ریزی آمار است.پس با این آمار میشه برنامه ریزی مطلوب تری کرد که جلوی رانت و سوء استفاده گرفته شود.
متاسفانه سالیان سالیان است به جهت عدم داشتن آمار دقیق و به نوبه آن عدم برنامه ریزی مناسب توسعه لازم در کشور اتفاق نیفتاده است و ایران دچار تصمیم گیری های لحظه ای و غیر کارشناسانه است.
به اعتقاد بنده یک تصمیم غلط بسیار زیان بار تر است تصمیم نگرفت است.
اگر دولت سابق نهم و دهم با موضوع یارانه ها عجولانه عمل کرد و حاصل این تصمیم اشتباه زیبانهای غیر قابل تصور است.
انبساط نیروی کار
تورم تحمیلی
عدم ثبات بازار
عدم بازخورد موثر و هزاران زیان دیگر.
بلاهای دولت قبلی هست.باید این بار ریشه ای درست بشه.................
اين هم از كرامات دولت عدالت محور نهم و دهم بود، هرچه فرياد زديم چرا كسي ان موقع صداي ما را نشنيد.
اول از همه باید گفت از تنگی چشم فیل معلومم شد انها که غنی ترند محتاج ترند
در درجه دوم مگر نمایندگان مجلس و مدیران کل یارانه نمیگیرند ؟در درجه سوم دولت به یکباره نمی تواند یارانه همه مردم را قطع کند روزی 1 سید و سک درویش و یک عام 3 نفری میروند تو یک باغی صاحب باغ میرسه میبینه 3 نفر دارن میوه ها را میکنند و میخورند و جمع میکنند میره جلو میگه شما کی هستید یکی از اونا میگه من سیدم و دیگری میگه درویشم و نفر سوم میگه من یک ادم عادی هستم صاحب باغ میبینه در یک ان زورش به هر 3 نفر نمیرسه که بخواد از باغ بیرونشون کنه بنابر این با خود نقشه ای میکشه میگه اقا سید که باغ و هر انچه من دارم متعلق به خودشه چون سید است اقا درویش هم که ذکر علی میکه باغ از ان خودشه اما تو 1 نفر چه حقی داری بیای تو باغ مردم از این رو سید و درویش کمک میکنند ان یک نفر را دست و پاشا میبندند به 1 درخت لجظه ای بعد صاحب باغ میگه راستی درویش تو اینجا چیکار داری سید را که میبینی اینجا مال جدشه و همه میوه ای باغ متعلق به سید است نه تو این شد که سید با کمک صاحب باغ درویش را هم بستند به درخت خوب حالا کی مانده بود اقا سید صاحب باغ که دید حالا زورش به سید میرسه گفت سید کی جدت گفته بری تو باغ مردم دزدی کنی و با یک چوب افتاد به جان سید و او را هم بست خوب نتیجه گیری میکنیم امروز 3 دهک از یارانه بگیران را با عنوان عام از دریافت یارانه محروم میکنیم 7 دهک مانده هم همکاری میکنند و فردا میگوییم ما باید 4 دهک دیگر را حذف کنیم و تنها به انان که تحت پوشش کمیته امداد هستند یارانه بدهیم ان کارمند بانک ماهانه 700 هزار تومان حقوق را باید 200 هزار پول اب و برق و گاز و تلفن بدهد مانده 500 هزار را 1 اتاق اجاره کند و فلاکت بکشد ؟ اری دوستان عزیز اطمینان داشته باشید حکایت همان حکایت 3 نفر در باغ است
نمیدونم چرا همیشه دنبال ساده ترین راه هاییم.
هوا آلوده میشه یهو طرح ترافیک راه میندازیم!
آلوده تر میشه زوج و فردش میکنیم!
حالا هم پول نفت کفاف .... رو نمیده میخواهیم یارانه حذف کنیم!
میدونید چرا؟ میدونم که میدونید
تاحالا دیدید دولتی که از پول بدش بیاد؟ نه اگر دیدید به من بگین؟ من ولی دیدم!!
یک از دولت های همین مملکت!!
تعجب نکنید الان براتون اثبات میکنم.
مالیات یکی از سالم ترین راه های درآمد های دولت هاست
در قانون مالیات های مستقیم، ماده های 3 الی 13 (یا 16 مطمئن نیستم) حذف شده که عبارتند از :
1- مالیات بر املاک
2- مالیات بر املاک خالی
3- مالیات بر زمین های بایر
طبق تخمین سرانگشتی من با این 3 مالیات حد اقل حداقل 15 تا 20 هزار میلیارد تومن در سال بدون اینکه به احدالناسی فشار بیاد (تکرار میکنم به هیچ کس فشاری نمیاد) تو جیب دولت میره
حالا جای سوال نداره که این دولت که کاسه چه کنم دست گرفته و آبروی هممونم رو با فریاد بی پولم برده چرا این منابع مالیاتی رو حذف کرده؟ (منظورم از دولت مجموعه همه دولتها است و به دولت خاصی اشاره نمیکنم)
جوابش رو خودتون میدونین
جوابش یک شبه ره صد ساله رفتن برخی از افراده
اگر تابناک میخواد قدمی برای مردم برداره پیگیری کنه چرا این 3 بند از مالیات های مستقیم حذف شده.
با سلام

من بیش از سی‌ و پنج ساله که آلمان هستم، وقتی‌ برای پسرم می‌خواستم امسال کمک هزینه دانشگاهی بگیرم، باید فرمی را پر می‌کردم و توضیح میدادم که چه چیزهای دارم و ساله دو هزارو یازده ،یعنی‌ دو سال قبلم رو با چه پولی زندگی کردم ، این رو شما باید امضا کنید و تصدیق کنید که حقیقت رو گفتید.تا اگر واجد شرایط هستید به بچتون کمک مالی بشه برای تحصیلاتش، تا اینجای کار چیز عجیبی‌ نیست ،اما اهمیت کار در اینکه شما هر سال باید صورت وضیعت مالی رو به دولت بدهی‌ و امضا کنی‌ که حقیقت رو نوشتی، و دیرترین موقع تحویل تا آخر ساله بعد هست، برای همین اینها صورت مالی دو سال قبل شما رو میخاند، چون اونجا میتونند جلوی دروغ‌ و دزدی رو بگیرن ، این کار در هر موردی می‌شه و برای همین شما حتا یک ماشین رو نمیتونی بی‌ حساب بخری اگر در صورت وضیعت مالیات مقدار ثروت و پولت درج نشده باشه که بتونی‌ ثابت کنی‌ از کجا اوردهی.حالا من وقتی‌ میومدم ایران و چون تجارت می‌کردم ،به قدری آدم‌هایی‌ رو میدیدم که در این حکومت یک کاره‌ی بودند و وقتی‌ از ثروت شون برام میگفتند ، که چند تا زمین کجا دارند و کجا سندهای زمینشون تا چند وقت دیگه حاضر می‌شه که دوستان لطف کردند و از این صحبتها، همه نون به هم قرض میدادند، حالا شما رو مالیات تکیه کنید و برگردید و دزدها رو درو کنید و هم حکومت رو و هم ملت رو و هم کشورو از دست این بی‌ صفتها نژاد بدید که همه قدرت رو برای خودشون موروثی کردند، یادتون باشه که ال کاپن رو هم فقط اداره مالیات گیر انداخت.همین‌ها نمیذارند که قانون از کجا اوردهی درست بشه ،وگرنه اگر سیستم مالیاتی درست باشه هم همه چیز مشخصه که در این صورت به آدمهای ثروتمند به چشم احترام نگاه می‌شه و نه دزد و کسی‌ نمی‌تونه بی‌ حساب ثروتمند بشه.و هیچ کجا هم سؤ استفاده نمی‌شه که سؤ استفاده همیشه از قنیها شده و هم چنان می‌شه.
این ثروتمندایی که دوست ندارن یارانشون قطع بشه،
باشه شما این 45 تومنو بگیرید ولی عوضش مالیات درست بدین
گوش کردی
درسسسسسسسسسست
که ده برابر اونی میشه که الان می دین.
انانكه غني ترند محتاج ترند
پژوهان همون کسي بود که وقتي احمدي نژاد ميخواست هدفمندي يارانه ها رو آغاز کنه در برنامه تلويزيوني رو در روي احمدي نژاد نشسته بود و حرف هاش رو تاييد ميکردبه عنوان اينکه يک کارشناس مثلا خبره اقتصادي که احمدي نژاد تصوري بسازد که اين هدفمندي کارشناسي شده است !!! به نظر بنده يکي از مقصران اصلي هدفمندي يارانه ها يا افزايش قيمت ها بوده که همين الان هم عملکرد دولت نهم و دهم تاييد ميکنه !!!!

طرح دو فوريتي سريع بايد براي همين امسال قشر ثروتمند حذف بشه همون دهک اول ثروتمندا و کساني که درآمد ماهانه بالاي 5 ميليون دارند حذف بشه !!!!!!!!!
در این کشور هر کس که پر رو تر و به حساب خودش زرنگ تر است از امکانات موجود به نفع خود بهره میبرد و هر کس که قانون مدار و دارای مناعت طبع است باید تو سری خور و فقیر باقی بماند . علت اینکه افرادی که بقول خودتان تاجر هستند و از امکانات کمیته امداد استفاده میکنند دو چیز است اول مسئولین و دست اندر کاران گناهکارند که این امکانات را در اختیار اقوام و آشنایان قرار میدهند و شرایط برای سوء استفاده را فراهم میکنند و دوم هم باز مسئولین مقصرند که در شناسایی افراد مستحق دقت کافی ندارند و بدون شناخت کافی افراد را تحت پوشش قرار میدهند .
چرا پیام منو نزدی تابناک؟ به ارزشهای شما هم.......
چرا نمیخوای بفهمی وقتی یه فوق لیسانس داره تو تهران مسافرکشی میکنه، از همه آرزوهاش مونده و واسه تامین نیاز اولیه زندگی داره دست و پا میزنه.
مشکل مملکت ما این است که نه منو میبینن و نه اون تاجری که از کمیته امداد پول میگیره. فقط خودشونو میبینن
مملكتي كه بخواهد از آمار بهترين استفاده را بكند اولا بايد ملتش همه با سواد و در مورد فوايد آمار درست توجيه باشند دومش مديران و نمايندگان مجلسش بايد سوادداشته باشن كه چجوري آمار را تحليل كنند و ازش در قانون گزاري و تصميم گيري استفاده كنند يعني بايد تحصيلات دانشگاهي داشته باشند. وگرنه مديراش نمي تونن تصميم درست و مطمءن بگيرن مجلسي هاش هم چون از تحليل سردرنمي آورند به بقيه تهمت مي زنند كه كار كارشناسي نشده ...
به خدا قسم تمام مشکل مملکت مدعیانی نظیر آقای پژویان هستند که فقط ادعا می کنند!!!!! شما که سر قیمت خودرو اینقدر با مردم در دولت قبل بازی کردی حالا در مورد یارانه ها نظر می دی؟؟!!
ملت رو گداپرور کردین! مملکتی که روی نفت و گاز و فرش و پسته و زعفران و فیروزه و .... خوابیده شان مردمش اونقدر پست شده که باید منتظر واریز 45 هزار تومان یارانه باشن. هر روزی هم یک بهانه در میارن! خدا لعنت کنه باعث و بانیشو!!
یک کارخانه ای را در نظر بگیرید که مدیرش برای افزایش حقوق پرسنل هر ماه اقدام به فروش قسمتی از ماشین آلات و ادوات کارخانه میکند . یارانه یعنی همین . تا وقتی فروش سرمایه ادامه دارد کارگرها هم کلی خوش به حالشان میشود. اما وای به وقتی که دیگر نه دستگاهی برای فروش مانده باشد نه درآمدی از تولید. یارانه دادن به مردم یعنی خوردن از سرمایه .
سلام
در تمام ادوار تاریخ مادر توسعه برنامه ریزی بوده و مادر برنامه ریزی آمار است.پس با این آمار میشه برنامه ریزی مطلوب تری کرد که جلوی رانت و سوء استفاده گرفته شود.
متاسفانه سالیان سالیان است به جهت عدم داشتن آمار دقیق و به نوبه آن عدم برنامه ریزی مناسب توسعه لازم در کشور اتفاق نیفتاده است و ایران دچار تصمیم گیری های لحظه ای و غیر کارشناسانه است.
به اعتقاد بنده یک تصمیم غلط بسیار زیان بار تر است تصمیم نگرفت است.
اگر دولت سابق نهم و دهم با موضوع یارانه ها عجولانه عمل کرد و حاصل این تصمیم اشتباه زیبانهای غیر قابل تصور است.
انبساط نیروی کار
تورم تحمیلی
عدم ثبات بازار
عدم بازخورد موثر و هزاران زیان دیگر.
ما یک خانواده 5 نفره هستیم. مادرم پزشکه، اما سالهاست کار نمیکنه. سه فرزند در بهترین دانشگاه های کشور درس خوندیم، یک مهندسی، یک ارشد، و یکی هم دانشجوی دکتراست. با پول بازنشستگی پدرم و یارانه ها زندگی می کنیم. من از بقیه بچه ها خبر ندارم، اما خودم به دلیل بیکاری و بی پولی امیدی به ازدواج و حتی مستقل شدن ندارم. دو تا از بچه ها بیمه نیستیم چون سنمون از 25 رفته بالاتر و بیکاریم. مدتهاست دندان درد دارم اما به دلیل بی پولی تحمل میکنم. همین الان هم خجالت زده پدر و مادرم هستم که کاری ندارم. با این وضع ضعف آماری، احتمالا ما از یارانه بگیر ها حذف میشیم، هر چند با یارانه هم زندگی خیلی خوشی نداریم
در یک کلام 30 ساله درست نشده روز به روز بدتر شده 30 ساله دیگه هم همسن اش و همین کاسه است
یادمه تو سازمان محل کارم میخواستند سیستمهای جامع اطلاعاتی کامپیوتری از مالی و پرسنلی و .......تشکیل بشه اما به بخش حقوق و دستمزد وحسابداری که رسید سیستم یکپارچه و مدیر راه انداز پروژه ، چندین با پی در پی بعد از کلی بخور بخور کله پا شد حتی نمیشد دسترسی محرمانه و محدود براش ایجاد کرد که بعد گفتند اطلاعات محرمانه تو هر بخش تعدادش بیشتر از معمولی هاست!
القصه ما اگر تمام مشکل اقتصادیمون یارانه بود که قبلا ها که یارانه نداشته بودیم! اگه پنجره رو ببندید و درها رو باز کنیم که هیچ فایده ای نداره؟اصلا انگیزهای واسه انجام رفع مشکلات مالی و معیشتی وجود داره؟ترکیه چکار کرد که از بحران مالی در جست ؟چرا اسکاندیناویها که نفت دارن مشکل ما رو ندارند؟آیا ذخایر اونها از ما بیشتره؟یا نه مشکل همیشگی شیطان بزرگه؟یاچون صندوق بین المللی پول طرح رو تایید کرده پس درسته؟مطمئنید که اونها دنبال ضعف و گرفتاری اقتصادی این روزهای ما نبودند که به اهداف تحریمها نزدیک بشند؟ چرا وقتی آقای ایکس که تبلیغ نشه براش، خطر خودتحریمی رو گوشزد میکرد کسی توجه نداشت؟
اما اشاره و نصیحت من به بعضی هاست که دوست و دشمن رو تشخیص ندادند که کشاندن مملکت به پرتگاه سقوط اقتصادی یا نظامی بالاترین کمک به دشمن بود ! چون از این طریق میشد به رقیبی که باهاش طرح دوستی ریخته بودیم آخرین لطمه رو زد که البته هنگام روشدن دست میشه 180درجه ظاهر کار رو عوض کرد!
من دانشجو و جوون بیکار و بی پول جزو اقشار مرفه هستیم احتمال زیاد
یعنی دیگه به کمیته امداد هم اعتماد نیست؟!!؟ فکر کنم بهتره کمک نکنیم!
چه خوب شد زود متوجه شدیم
تابناک دمت گرم
پاسخ ها
مهرداد
| France |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
مگه باید اعتماد کرد... تو شهر ما کمیته امداد یه ساختمون زده و اسه اداره مرکزیش که حداقل قیمت زمین خالیش نزدیک چندین میلیارد است...
یارانه هر کسی حق اوست که از منابع ملی به او داده میشود. نمیتوان گفت چون تو پولداری حقت را نمیدهیم. چرا مسئولین ذره ای فکر نمیکنند؟
اولا خودنماینده های مجلس که وضعشون توپه هم از یارانشون نمیگذرن... چه برسه به این درآمد میلیونی...
با سلام
پذیرفتن بعضی چیزها خیلی سخته اما واقعی هستند و وجود دارن و صرف نظر از نظرات ما به راه منطقیشون ادامه می دن،این همه حرف،این همه صحبت اما ما اینجا هستیم ایران برای من تموم شدست هر چند پذیرفتنش سخته اما واقعیه !
متاسفم برات تابناک. پیام من این بود؟ فکر میکردم امینی و این درد دلو نوشتم برات.
به علی قسم دیگه هیچوقت این سایتو چک نمیکنم.
در محضر خدا و مهدی روسیاه باشین.
آیا نمایندگان مجلس یارانه خودشان را هم حذف میکنند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگر ما که تمکن مالی داریم و یارانه میگیریم این یارانه را یکجا برای افزایش قبوض آب و برق و بخصوص گاز به دولت پرداخته ایم حتی بیشتر از یارانه دریافتی پرداخت کرده ایم و حالا اگر میخواهید آنرا حذف کنید هزینه آب و برق و گاز را به قیمت قبل برگردانید
به شتر گفتن گردنت کجه گفت کجام درسته
باً سلام به نظر بنده سيستم اقتصادي كه قدرت شاخت دهك ها باً به طور دقيق ندا رد بس همه را مستحق دريافت يا رانه بداند ولي در عوض از كساني كه دارايي مثلا خانه دارند ماليات هاي درست بكيرد٠ از كسي كه ماشين دارد مانند كشورهاي ديكر مثلا ما هانه يك صد هزارتومان بكيرد٠ به ترين روش كرفتن ماليات درست وتعريف شده از دارايي هاي افراد متمول است
اقای پزویان یه قیمت ماشین نتونست تعین کنه حالا میاد نظر میده!!! وقتی نمیتونه جواب بده چرا عصبانی میشه؟؟؟ فکرش دهه 70 ه
روندسقوط قشرمتوسط به زیر خط فقر مانند سقوط بهمن هرلحظه بزرگتر و حجیم تر میشود و ابعاد گسترده تری پیدا خواهدکرد .
نمیدونم چرا از روزی که بحث حذف سه دهک از گرفتن یارانه شروع شده، یاد داستان اون سه تا گاو و شیر که توی یه دشت زندگی میکردن افتادم که سرنوشت هر سه مثل هم شد وهر سه خوراک شیر شدن، البته دور از جون مردم!!!
من فکر کنم اول یارانه کارمند ها حذف کنند چون فقط اطلاعات درستی ازشون دارند. بعدشم از قطع شدن یارانه او دهک ها هم خوشحال نشیم چون بعدش نوبت بقیه هم میرسه آسیاب به نوبت. وضعیت قیمتها هم به قبل از پرداخت یارانه ها هم بر نمیگرده بیخیال زندگی باز هم زیباست
با سلام ، ببخشید مگه فلسفه یارانه این نبوده که چون برق و آب و گاز و بنزین رو افزایش قیمت دادند این مبلغ رو به جای اون دادند . حالا هم اینها گرون شده و هم پول رو نمی خوان بدهند خب اینکه جور در نمی آد . "هم کتک رو خوردیم و هم پیاز رو "
2 کلمه حرف حساب.خدا وکیلی کاربران عزیز مثبت یا منفی بدهند. 1 یکی این سنگ بزرگ را در چاه انداخته است . و در این زمان چند تا عاقل نمی توانند این سنگ را از چاه خارج کنند .2 یکی بواسطه تجربیات ارزشمندش 4 سال پیش گفت :این فرد کشور را به نیستی و تباهی سوق میدهد.
به نظر من دولت باید یارانه ها رو چندسال بریزه توی حساب مردم ولی اجازه برداشت نده تا میزان جنبه ها مشخص بشه.
یا اینکه یارانه هر نفر رو در ماه به 100 میلیون تومن افزایش بده و فورا یارانه ها رو قطع کنه تا هممون تو کف یارانه بالا بمونیم.
يارانه تمام كساني كه بالاتر از دو ميليون تومان حقوق و بيش از يك خانه دارند و نيز كساني كه بيش از صد ميليون دارايي و بيش از دو اتومبيل دارند بايد قطع شده و نيازمنداني كه نه حقوق دارند و اگر هم ئارند مكفي نيست و خانه ندارند بايد دوبرابر يارانه بگيرند.صاحبان اتومبيلهاي گرانقيمت كه ديگر هيچ آنها بايد ماليات هم بدهند نه اينكه يارانه بگيرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
كساني كه شب و روز مي خوابند و هيچ كار وتلاشي انجام نمي دهند نبايد توقع مفت خوري داشته باشند و دولت مي بايست اين افراد را شناساي كند و يارانه آن ها هم قطع شود تا افراد مفت خور جامعه كم تر شود مثال يك نفر معتاد چرا بايد دو برابر يارانه بگيرد
مرتضی
| Canada |
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
دلیل اعتیاد جوان ها جامعه ما فقط بیکاری هست، بیکاری از کجا اومده؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
عجب نظر كارشناسي!!با تورمي كه بوجود آمده 80 درصد مردم ايران ملكشون ضده روي صد ميليون!!الان ديگه يه كارگر ساده هم خونه صد ميليون و حقوق يك ميليوني داره و اگه زن و شوهر كار كنن دو ميليون ميگيرن!!اينا نبايد يارانه بگيرن؟
اصلا تعجبی ندارد در این مملکت ازاین نوع موارد زیاد است بعنوان نمونه کارمندی هستم با تحصیلات مهندسی 35 سال قبل با حقوق سالانه 24000000تومان سالی حدودا 2 میلیون تومان مالیات و 3 میلیون تومان بازنشستگی ازم کسر میگردد قبل از دزیافت حقوق ماهیانه اول مالیات کسر بعد حقوق واریز ،میشناسم افرادی با درامد سالیانه حدود 50 میلیون و معاف از مالیات یا حداکثر 200هزار تومان مالیات سالیانه و اینو همه مسئولین مربوطه میدانند پس نظر سنجی در این زمینه اب در هاون کوبیدن است مگر اینکه آقای تابناک تو هم مثل مسئولین بی کفایت ما کاسه ای زیر نیم کاسه ات باشه که وقت امثال ماهارا با نظر سنجی تان میگیرید تا زمانیکه متخصصین دردمند منزوی شده راس کار نباشند اصلاح ساختاری محاله محاله محاله....
بابا حالا احمدی نژاد یه کاری کرد رای بیاره دیگه جمعش کنید یارانه چیه جهان سوم چیه
بعد از دیدن مناظره و خوندن نظرات هموطنانم فقط این جمله را میتوانم بنویسم :
» همگی بد جوری سر کاریم «
چرا در کشور ما اینقدر ضعف آماری وجود دارد؟
هر 10 سال نظام آماری ما اقدام به جمع اوری اطلاعات شخصی افراد کشور می نماید آنوقت دولت در برنامه ریزی و اقدام موثر دچار سردرگمی است.
جرا راههای فرار از مالیات و شفاف نبودن اطلاعات مالی وجود دارد و دولتها تاکنون به این مقوله ی مهم نپرداخته اند؟
چرا خدمات كارمندان و كارگران و كلاٌ قشر حقوق بگير هنوز يارانه اي است ولي يارانه اكثر اجناس حذف شده و اصناف بر اساس قيمت روز و دلار اجناس خود را بالا مي برند و كسي به فكر اين اقشار كم درآمد جامعه نيست و كساني هم كه ماليات مي دهند همين كارمندان هستند و لاغير و در قبال ماليات هيچگونه خدماتي ارائه نمي شود وقتي دم از كشورهاي خارجي ميزنيم درامد را نيز بالا ببريم ان وقت يارانه همه افراد را جذف كنيم نه با ريال حقوق بگيريم و با دلار هزينه كنيم
با سلام من که اعتقاد کامل دارم که حذف بخشی از مردم از یارانه مقدمه حذف کامل آن است. حرفهای آقای نوبخت در این مورد آدم رو یاد زمانی مینداخت که گفته میشد با سهمیه بندی بنزین و برداشته شده یارانه ها میتوان هزاران کیلومتر راه آهن و هزاران هواپیما و زیرساخت ایجاد کرد اما امروز میبینیم که وضع مردم از اول هم بدتر شده. در مورد یارانه جوری صحبت میشه که انگار از 2 سال پیش شروع شده بابا یکی نیست بگه 50 ساله که یارانه با رقمهای بیشتر از این روی کالاها و غیره داده میشده و در واقع دولت با برداشتن یارانه غیر مستقیم بخشی رو خودش برداشت و بخشی رو به مردم داد چرا مردم رو ... فرض میکنین؟
این هم بازی جدیدی اول از پولدارها بعدش هم ما
این مملکت بدجوری منفجر میشه ببینید من کی گفتم
اینها لیاقت مردم به این خوبی رو ندارند
همیشه اینطوری بوده بنزین رو خاطرتون است و ....بر مردم هم حد داری
نمیشه همیشه این مردم رو خر فرض کرد؟؟؟؟
نظرات جمشید پزویان به درد خودش میخوره و بهتره نظر نده چون خیلی بی سواده و خودش ضایع میشه
من از همون اول که اقای احمدی نژاد کارت سوخت را روی کار آورد فهمیدم اوضاع از چه قراره و می خوان قیمت هارو گرون کنن، حتی زمانی که از مردم اطلاعات برای دادن یارانه می گرفتن ، بازم حدث زدم که می خوان از طرفی اطلاعات مال و اموال مردم رو جمع کنن بعد یارانه رو که می خوان بدن 10 برابرش رو از مردم پس بگیرن
با این حال بازم تمام حدث هایی که زدم درست از آب در اومد
در کل من یه جون 23 ساله هستم و حدود 2 سال نامزد بودم و 1 ساله که عروسی کردم
سر شما رو درد نمیارم ولی می خوام بگم که بیکاری داره بیداد می کنه 1 ماه بعد از عروسیم بیکار شدم و حدود 8 ماه بیکار بودم که کارهای کوچیک که در توانم بود رو انجام می دادم که بتونم اجاره خونم و یه چیزی بخوریم تا از گشنگی نمیریم، از برج 2 همین سال من در یک شرکت مشغول به کار شدم و میشه گفت 6 ماهی میشه که تو این شرکت هستم 4 ماهه حقوق نگرفتم حقوق 500 تومنی فقط 400 تومنش اجاره خونمه ، تمام این اتفاقات به خاطر 8 سال بی کفایتی در دولت قبلی بوده
چرا قبل از اون مشکلی نداشتیم
بابا من به کی بگم جامعه بیماره
من یکی از اون افراد
فقط دارم کار می کنم که زنده بمونم
هیچ امید دیگه ای ندارم
اومدن یارانه از همون اول هم اشتباه بود
بودنش هم همین الان اشتباهه بهترین گزینه اینه که جمش کنن
بودنش واقعا ظلمه به جامعه ای که ما داریم
همین الان من 3 شیفت کار می کنم که بتونم زندگیم رو بچرخونم
چون 500 تومان کفاف زندگیم رو نمیده
اینم از خرج ماهیانه زندگی 2 نفره
400 تومان اجاره خونه
300 تومان خورد و خوراک
150 تومان ، پول برق، گاز ، آب، تلفن
150 تومان کرایه مسیر و ماشین
-----------------------
مجموع: 1 میلیون تومان در شرایط 2 نفره - تازه بدون اینکه مبلغی رو کسی بتونه برای آینده پس انداز کنه
----------------------
این آماری که دادم فقط برای 2 نفره که بتونن زندگی رو بچرخونن
اگه یه مهمون بیاد به راحتی 100 تومن میره تو پاچه آدم
نظر شخصی من اینه که از زمانی که این یارانه ها اومده ، رفت آمد زندگی ها هم کم شده
الان مردم سعی می کنم تو خونه مردم رفت و آمد نکنن چون می ترسن فردا همونا عوضش رو در بیان، چون بخوان یه شام بدن کلی براشون گرون تموم میشه
تمام اینارو کی می خواد جواب بده؟
من یه جون 23 ساله موهام سفید شده به خاطر مشکلات زندگی
چرا باید زندگی به این شکل بشه
می دونم بعضی از دوستان تمام این اتفاقات رو میندازن گردن تحریم ها
به خدا این نیست ما 35 ساله تحریم هستیم
چرا تا 8 سال پیش مشکلی نداشتیم
مشکلات زندگی اینقدر زیاده که دوست دارم سرمو بزارم صبح دیگه بیدار نشم
......................
چرا خدمات كارمندان و كارگران و كلاٌ قشر حقوق بگير هنوز يارانه اي است ولي يارانه اكثر اجناس حذف شده و اصناف بر اساس قيمت روز و دلار اجناس خود را بالا مي برند و كسي به فكر اين اقشار كم درآمد جامعه نيست و كساني هم كه ماليات مي دهند همين كارمندان هستند و لاغير و در قبال ماليات هيچگونه خدماتي ارائه نمي شود وقتي دم از كشورهاي خارجي ميزنيم درامد را نيز بالا ببريم ان وقت يارانه همه افراد را جذف كنيم نه با ريال حقوق بگيريم و با دلار هزينه كنيم
بابا حالا احمدی نژاد یه کاری کرد رای بیاره دیگه جمعش کنید یارانه چیه جهان سوم چیه
اين اقايي كه هي منم منم مي كرد تحقيق كرده كشك هم بارش نيست. تا در خونش هم نرفته برا تحقيق. اون اسامي كه به نام تاجر توي گمرك ثبت شده يه مشت ادم فقير بيچاره هست كه به نامشون كارت بازرگاني مي گيرن و با اندكي پول اونا را به خاك سياه مي شونن. جهت اطلاع بيش از نود درصد تاجرها به نام خودشون كالا وارد نمي كنن تا از ماليات فرار كنن.
بابا اصل داستان اینه که دولت دست رو نقطه ضعف ملت گداشت و با دادن پول اونم به همه حمایت عوام رو جلب کرد لازم به ذکره که دولت برا پول دادن هیچ نگرانی نداره چون پول رو خودش چاپ می کنه حتی تا تریلارد تومن میشه به همه پول داد اما قسمت دوم داستان اینه که باید در ازای این پولا وقتی بر میگردند کالا به مردم داد که دلار میخواد که از درامد های نفتی و.. است که محدوده دولت یه مدتی امور رو ظاهر سازی میکنه تا قسمت خوبش فرا برسه مردم پول مفت به دست خوشحال ومتقاضی ناگهان در می یابند که دلار کالا اور محدوده و به هر کسی نمی دن دولت زرنگ دلار به دست حالا دلارش رو حراج میکنه دونه ای سه برابر حاالا یه تومن گرفتی سه تومن پس بده تا حالت جا بیاد یه تومن برا دلاره دوتومن هم برا یارانه بعدی که میخوای بگیری ! دولت و بشکن زنان و پیروز در انتخابات !!!!!پول تورم رو هم زحمت میکشی از جیب میدی داداش اینه داستان یارانه وگرنه عدالت که کیلویی و هرمه ای نیست که الان هم خدا کنه حذف بشه قالش کنده شه ......
وقتی با عوامفریبی اعلام میکنند این پول امام زمان علیه السلام مگر میشود چیز دیگری توقع داشت
خدایی اقای پزویان واسه نظرات اقتصادی دعوت نکنند چون جنبه مناظره نداره و قاطی میکنه
این نهایت بی انصافیه که همین چندرغاز یارانه اساتید دانشگاهها و امثالهم بخاطر اینکه دولت از درآمد بخور و نمیرشون خبر داره قطع بشه، بعد عده زیادی حاجی بازاری پول دار که همون کارمندها یه لاستیک ماشینشون هم نمیتونن بخرن بخاطر مشخص نبودن وضع درآمدشون یارانه هم بگیرن..!
علاوه بر یارانه ای ها , کمیته امدادیها کمیته امامی ها و ........... هم باید دایم بازرسی و updateبشن تا سوءاستفاده کنها دستشون کوتاه و به مستحقین برسه .انشالا
یارانه باید حذف و بحای پرداخت مستقیم یارانه به مردم به تولید کننده واقشاری که افرادی را استخدام میکنند بصورت وام پرداخت بشه تا آنها بدون افزایش قیمت بتوانند حقوق را افزایش و شغل ایجاد کنند تا سطح دستمزد ها به سطوح جهانی نزدیک بشه در مرحله بعد قیمت ها آزاد و جهانی بشه و به تدریج مبلغ پرداختی کاهش یابد
به نظر میرسد دیگر آقایان احتیاجی به همراهی مردم ندارند چون زمانی که محتاج رای مردم بودند حرف های دیگری میزدند .
والله دنیا امتحانی بیش نیست اینهمه دنبال پول و قدرت نباشید.مثل امام علی ع باشید.
قربانت یا صاحب الزمان .
اگر دولت تدبیر و امید برای پرداخت یارانه ها با مشکل مواجه هست آیا بهتر نیست از دولتمردان دولت نهم و دهم کمک بگیرد تا آنان با ارتباطاتی که با ماوراءالطبیعه دارند مثل قبل به راحتی یارانه ها را تامین و پرداخت کنند البته به شرطی که قول بدهند که جهان را مدیریت نکنند و به کارهای دیگر دولت 11 نیز ورود نکنند.
انچه بیش از مناظره و مطالب مطروحه جلب توجه میکرد حرف زدن همزمان 4 دکتر شرکت کننده در مناظره بود و برای من که بحث را دنبال میکردم عجیب بود که این اقایان دکترها که بدیهی ترین روش مناظره را نه تنها منظره اولین قانون گفتگو یعنی گوش دادن به شخنان دیگران را بلد نیستند چگونه خود را در مسائل صاحب نظر میدانند
این نهایت بی انصافیه که همین چندرغاز یارانه اساتید دانشگاهها و امثالهم بخاطر اینکه دولت از درآمد بخور و نمیرشون خبر داره قطع بشه، بعد عده زیادی حاجی بازاری پول دار که همون کارمندها یه لاستیک ماشینشون هم نمیتونن بخرن بخاطر مشخص نبودن وضع درآمدشون یارانه هم بگیرن..!
عجب نظام اطلاعاتی داریم – احتمالاً بسیاری از آمارها مربوط به دوره کورش هخامنشی می باشد و مهمتر از هرچیز اتکا به این سیستم اطلاعاتی و آمارهایی که به خورد مردم داده می شود (وقتی که گردشگر ان زیادی به یک شهر سفر میکنند و هیچ روش علمی برای شناسایی آنها بعنوان توریست داخلی یا خارجی و ثبت در نظام های آماری نیست – چگونه می توان به صحت آمارها اطمینان داشت)
من یک پزشک متخصصم 24 سال درس خوندم (در حقیقت کل جوانیم به درس خوندن گذشت) 2 سال در جاهای خیلی سخت سربازی رفتم و 15 سال در مناطق محروم در درمانگاهای دولتی طبابت کردم با اینکه بیمار زیادی دارم بخاطر اینکه رابطه پولی با بیمارانم نداشته باشم از مطب زدن صرف نظر کردم یارانه گرفتن برام مهم نیست ولی از اینکه هموطنانم با این کینه و بغض به پزشکان نظر می دهند به شک می افتم که آیا این همه تلاشی که برای خدمت یه این مردم انجام میدم و واقعا" در حق خانواده خودم ظلم کرده ام صحیح بوده؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
دوست و پزشک محترم
1- بیشتر پزشکهایی که مردم باهاشون در ارتباط هستند مطب دارند و از مردم هزینه های بالایی رو درخواست میکنند و مردم متحمل میشوند.
2-شما اگر هم کاری کرده اید باید در نظر خدا باشد نه مردم چرا که شما جزو دکترانی که مدادم بفکر پول نبوده اید!!.
در هر صورت تصمیم راحتی نیست اما نشون میده که در سرزمین ما عقلانیت و همبستگی اجتماعی تقریبن وجود نداره. حاجی آقای صادق هدایت هم همینه حالا هم همینه. اگر قراره شناسایی بشن ثروتمندا و ندارا خوب بشن مالیات درست بگیرن از همه. یعنی یارانه به همه بدن و از اون طرف بجای اینکه یه کارگر مالیات کامل بده و یک تاجر در بره یقه اون رو بگیرن و منابع لازم رو تامین کنن! اینکه سادست
به نظرمن از ابتدا طرح یارانه طرح شکست خورده ای بود وملت ایران نقش موش ازمایشگا هی را دارند
به نام خدا
از طلا بودن پشیمان گشته‌ایم،مرحمت فرموده ما را مس کنید
1- پرداخت یارانه به صورت نقدی از اول اشتباه بود
2- الان برای همه حق ایجاد کرده ایم و حذف یکباره آن ثبعات اجتماعی و اقتصادی غیر قابل پیش بینی دارد
3- تا زمانی که تولید و توزیع آمار و اطلاعات صحیح ، به روز ،هماهنگ و بدون جهت گیری های سیاسی صورت نگیرد ، امکان هیچ گونه شناسائی اقشار مورد هدف ، وجود ندارد.
4- به نظر شما ، بر فرض محال ، اگر اقشار مرفه شناسایی و یارانه آنها قطع شود ، با توجه به بند 2 ، چند برابر آن را به این بهانه به مردم تحمیل نخواهند کرد.
درود بر شرف تابناک که زحمت کشیدند
آقا سيستم ماليات را درست كنيد به خدا درست مي شود من عضو هيئت علمي هستم و فاميل بنده مغازه دارد و به اندازه يك دهم من ماليات نمي دهد و هر سال سفر خارجي اش به راه است و ما حتي سفر علمي مان را نمي توانيم برويم باور كن با اين هزينه يك مسافرت داخل نميتوانيم برويم و حقوق ما با اين تورم خيلي كاهش يافته است.
من میتوانم مشکل تورم، گرانی، بیکاری، یارانه و غیره را در کمتر از ۴ سال حل کنم اگر اراده ای از طرف دولت​ ​وجود داشته باشد.
متخصص ارشد مدیریت بازرگانی از کانادا
- جهت هدفمندی یارانه ها پیشنها می میکنم بجای واریز نقدی پول بحساب مردم و امکان برداشت نقدی توسط آنها به مردم اعتبار خرید واگذار گردد و اعتبار خرید در یک سایت اینترنتی که دولت در آن سایت موارد هزینه نمودن اعتبار واریز شده به حساب مردم را مشخص نموده است هزینه گردد و هر شخص بتواند به اعتبار خود علاوه بر اعتباری که دولت ماهیانه به او اختصاص داده است بیافزاید ولیکن امکان برداشت نقدی از اعتبار وجود نداشته باشد و راهکار اجرایی آن بدین صورت می باشد که:
1- ماهیانه اعتبار هر شخص شارژ می گردد ولیکن امکان برداشت نقدی وجود ندارد.
2- تنها می توان جهت هزینه کردن مبالغ این یارانه واریزی به سایت معرفی شده سازمان هدفمندی مراجعه نمود.
3- در آن سایت حوزه های تصمیم گیری مردم جهت هزینه نمودن یارانه مشخص می باشد که از پرداخت قبوض گرفته تا بیمه های درمان تکمیلی – مسایل رفاهی – آموزشی – بهداشت – خرید سهام – خرید شیر – گوشت – مرغ – خرید کود و سموم کشاورزی و ..... را شامل می گردد.
4- کلیه مراکزی که خدمات فوق را ارائه مینمایند با شرایط مد نظر خود که می تواند نقدی و یا اعتباری و با تسهیلات ویژه جهت جلب مشتری نیز باشد خدمات خود را جهت درج در سایت مربوطه به دولت معرفی نموده و درخواست ثبت خدمات خود را درسایت بنمایند.
5- این کار باعث می شود که اولا نقدینگی در جهت حمایت از تولیدات داخلی مصرف شود. دوما مفهوم واقعی هدف مندی که بدست مردم و با پشتوانه دولت و بدور از رانت می باشد محقق گردد و سوما با توجه به اقشار مختلف مردم و نیازمندی های متفاوت آنها مقدار یارانه واریزی به حساب مردم مستقیما بسته به نیاز مردم در تولید ثزمایه گذاری گردیده و از هجوم نقدینگی به بازارهای کاذب جلوگیری نماید.
6- در این روش می توان با افزایش یارانه اقشار کم درآمد نسبت به قطع اقشار پردرآمد اقدام نمود.
7- در این روش باید کلیه قیمتها بر مبنای رقابت در بازار تعیین گردد و یارانه دیگری به واحدهای تولیدی مشمول این طرح مگر در جهت اصلاح ساختارهای تولید تعلق نگیرد و راهکار آن را در پیشنهادی که در مورد اصلاح ساختار گمرک ارائه نموده ام آورده ام.



8- سایت اینترنتی که به معرفی شرکتها و خدمات آنها می پردازد بسیار گسترده خواهد بود و ارتباط مستقیم بین بانک ها مردم و صنایع و خدمات را شامل می گردد.
9- صنایع بزرگ که بواسطه افزایش قیمت حاملهای انرژی دچار افزایش قیمت می شوند و خردی مستقیمی نیز از طرف مردم صورت نمی گیرد باید قیمت های خود را طبق قیمت تمام شده با فرض الگوهای استاندارد مصرف انرژی ارائه نمایند و رقابت در بازار را مد نظر قرار دهند و کاستی های خود در قدیمی بودن ساختارهای مصرف انرژی در واحد تولیدی خود را از جیب مصرف کننده نگیرند و در عوض باید عوارض و مالیات مابه التفاوت مصرف انرژی بالا به مصرف انرژی استاندارد را از آنها گرفت و هر قد در جهت رسیدن به مصرف استاندارد حرکت کنند این عوارض بصورت اتوماتیک کاهش می یابد و دولت خود راساً در جهت بهینه نمودن سیستم های آنها توسط مشاورینی که به خدمت می گیرد و به این واحدها سرکشی می کند اقدام می نماید و هزینه اصلاح ساختارهای معیوب تولید را از آنها پس بگیرد مثلا وام بانکی بنام آنها بگیرد و سیستم را اصلاح نماید و باز پرداخت وام را به آنها بسپارد و این علاوه بر اینکه با موافقت واحد تولیدی و استقبال او همراه می شود زیرا از یک طرف کارخانه او به روز شده است و از طرفی مالیات و عوارض ساختار قدیمی کارخانه قطع می گردد و در عوض باید آن پول را به بانک جهت وامی که گرفته است بدهد.
به نظر بنده وقت ان رسیده است که دولت به سمت دولت الکترونیک به معنی کامل و واقعی آن برود به این معنی که شفافیت مالی کامل با استفاده از قوانین جدید ایجاد گردد. مثل خیلی از کشورهای دیگر پول نقد از دست مردم جمع شود و نگه داری مبلغ بالای پول به صورت نقدی ممنوع گردد تا همه مجبور به روی آوردن به خرید و جابجایی پول از طریق درگاه های الکترونیکی گردند و این باعث تعیین هویت همه افراد طرف گردش های مالی می شود. این به معنی این است که هر فرد در جامعه مسئول گردش های مالی خود است و سو استفاده از افراد برای پول شویی به حداقل خواهد رسید. اینگونه هر فرد که مالک یک دارایی و یا ثروت و یا زمین و غیره است کاملا شناسایی می گردد و برای دریافت مالیات و سایر موارد نیازی به دردسر کشیدن نیست و از طرفی امکان کتمان وجود ندارد برای فرد. در ضمن هر کس که زیادی پولی به حسابش واریز شد و علیاتی مشکوک انجام داد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته و پولشویی بازخواست می شود درست مثل کشورهای دیگه که به صورت موفق این روش ها رو ازمودن
يارانه كساني كه پر مصرفند بايد حذف شود براساس فيش آب و برق و گاز و تلفن و سوخت چه آزاد و چه دولتي اگر از حدي تجاوز كرد بايد يارانه قطع شود
اين هم كمك به دولت است هم از افراد واقعي كسر مي شود و هم كمك به جلوكيري از اسراف زير ساخت آن هم آماده است با يك اطلاع رساني مي توان شروع كرد
از قبض مصرف برق و آب و گاز و تلفن همراه و ثابت میشود فهمید چه کشسانی بیستر مصرف میکنند و اینها مسلما پولدار تر هستند.

از موجودی و سپرده بانکی و نوع اتوموبیل و املاک هم راحت میتوان بدست آورد و بر اساس همین اطلاعات سریعا اقدام کرد.

میشود پله پله این کار را کرد مثلا اول کسانی که اتوموبیل بالای 2000 سی سی دارند
کسانی که ماشینهای گرانقیمت سوارمیشوند هم باید یارانه قطع شود هم مالیات پوز دادنشان رابدهند
ممکن است یک خانواده به خاطر گذراندن امور سه ماشین که بعضی از آنها آفتابه خرج لحیم است داشته باشند که مجموعا بیست میلیون تومان هم ارزش نداشته باشند ولی یک نفر یک ماشین هشتصد میلیونی دشته باشد.کدام موردملاک تصمیم گیری است؟
غير از اينكه طرح شكست خوردست و فقط تن پروري رواج يافته حالا كه انجام دادند اين حق همه است كه يارانه دريافت كنند چه ميلياردر چه نيازمندان ،‌اين كار يعني پرداخت نكردن يارانه به افراد غير نيازمند باعث دو دستگي تو جامعه ميشه كه همينجوري هم فراوان مشاهده ميشه .
از مجموع نظر ها می شود به این نتیجه رسید:
- اکثریت مخالف حذف یارانه ها هستند.
- اکثریت مقدار آنرا کم و برای پراخت افزایش هزینه ها در سالهای اخیر اندک می دانند.
- بیشتر نظر ها آنرا طرحی ناکارآمد و شکست خورده می دانند.
- همه به نوعی مایلند که وضعیت خود را برای استحقاق برای دریافت یارانه توجیه کنند.

نتیجه نهایی :

مردم ما هر چند هم اندک باشد به دنبال درآمد مفت می گردند.

سیاست گذاری های دولت ها بدون درنظر گرفتن نتایج بلند مدت اتخاذ شده و درزمان معرفی آن قول های غیر قابل اجرایی داده می شود.

مشکل اصلی کشور نبود عزم ملی برای تولید و بی اعتقادی به تلاش و کار مفید است.درمورد صحت آمار مالیات ها و دارائی قشر ثروتمند و همچنین راههای گریز از مالیات و امثالهم به قول معروف آنقدر شور شده که خان هم فهمیده !! همه ما می دانیم که قشری از توانمندان جامعه از سالهای دور در بازار و کسب و کار بزرگ اعتقادات مذهبی سفت و سختی داشتند ولی از همان زمانها هم بدنبال ندادن مالیات و پیدا کردن پارتی و آشنا برای سود بیشتر و رانت بودند.

این وضع قابل تداوم نیست و یک روز این عقده سر باز می کند .
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری