بازدید 6579

خاتمي در تبريز: حق نداريم احدي را از انتخاب شدن محروم كنيم

هيچ مقامي حق ندارد هيچ انساني را با هر عقيده و مقامي وقتي كه بگويد قانون اساسي را قبول دارد و معتقد بدان است و مرتكب جرمي كه در دادگاه‌هاي صالحه به اثبات رسيده است، نشده از حق انتخاب شدن و انتخاب كردن محروم كند. اينكار به هر نام و هر بهانه‌اي كه باشد مخالف با روح قانون اساسي است و با صراحت بگويم خلاف شرع مقدس اسلام البته با ديدگاه و روايتي است كه امام بزرگوار به ما داده است .
کد خبر: ۳۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۸۶ - ۲۰:۵۸ 20 December 2007

رئيس جمهور سابق كشورمان با تاكيد بر احترام به حق مردم گفت: حق نداريم احدي را از حق انتخاب شدن و انتخاب كردن محروم كنيم چرا كه تحقق آن مخالف با روح قانون اساسي است.

به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، محمد خاتمي امروز در جمع مردم تبريز در ورزشگاه شهيد اقدمي با اشاره به موقعيت جهان اسلام در دنيا گفت: از نظر مادي اين نقطه جهان ثروتمندترين نقطه عالم بوده و قلب جهان يعني خاورميانه از كانال سوئز تا تنگه هرمز راهبردي‌ترين و به اصطلاح استراتژيكي‌ترين نقطه جغرافيايي عالم است.
وي افزود: خاورميانه به خاطر همين ثروت و به خاطر همين موقعيت سياسي همواره مورد نظر قدرتمنداران و سلطه طلبان بوده است.از آنجا كه قدرت‌هاي بزرگ مي خواستند از طريق كنترل بر خاورميانه بر جهان حكومت كنند، همواره اين منطقه از جهان را با بحران مواجه كرده‌ است.
رئيس جمهور سابق كشورمان با بيان اينكه جهان اسلام ثروتمندترين و قلب آن مهمترين نقطه جغرافيايي عالم به لحاظ مادي است، گفت: به لحاظ معنوي غناي اين نقطه عالم و غناي جهان اسلام بي‌نظير است،اين جهان شامل قرآن است كه كتاب هدايت انسان است و كتابي كه پيرامون آن يكي از درخشان‌ترين تمدن‌هاي بشري شكل گرفت و چه نقش ممتازي ايران در تاسيس و بسط اين تمدن داشت.

وي با اشاره به اينكه حكمت معنوي شرق و جهان اسلام سرمايه گرانقدر و بي‌بديل جهان اسلام است، گفت: حكمت معنوي و بي همتاي شرق با مدد گرفتن از قرآن و مكتب مقدس الهي و نيز بهره‌گيري از دستاوردهاي انديشه‌هاي بشري در يونان ، هند ، مصر و ايران شكل گرفته است و تركيبي بديع از معرفت را در خود جاي داده است.
خاتمي افزود: حكمتي كه امروز مي‌تواند نجات بخش اين جهان باشد، نه تنها نجات بخش ما بلكه مي‌تواند بسياري از خلاهايي را كه در دنياي مدرن با وجود همه پيشرفت هايش وجود دارد، پر كند.
وي گفت: ما امروز در چنين جهاني زندگي مي‌كنيم اما با كمال تاسف بايد گفت با تمتم اينها متاسفانه جهان اسلام از عقب مانده‌ترين بخش هاي جهان است،آيا شايسته است با داشتن چنين ثروت هاي مادي و معنوي در تقسيم بندي جهاني كه جهان به دو بخش توسعه يافته و در حال توسعه تقسيم مي شود، همه كشورهاي اسلامي جزو كشورهاي در حال توسعه به حساب بيايند و حتي بعضي از آنها عقب مانده و توسعه نيافته حساب شوند.
رئيس جمهور سابق كشورمان گفت: امروز ثروت‌هاي خاورميانه به خاطر چپاول بيگانگان و بي‌كفايتي و جهالت حاكمان آن از ميان مي‌رود.امروز مردمي كه صاحب تمدن بزرگ و درخشان اسلامي بودند در حسرت استقلال مردم سالاري رنج مي‌كشند.
وي گفت: در غيبت مردم و با نبودن مردم در صحنه است كه دشمنان داخلي و خارجي مي توانند به يغماگري بپردازند و عقب ماندگي اين منطقه را تداوم بخشند.

خاتمي با اشاره به اينكه امروز جهان اسلام با سه مشكل مواجه و از آن رنج مي‌برد، افزود: امروز به جاي حكمت معنوي هنوز در ذهن نخبگان اين جهان و كساني كه خود را متفكران و نظريه‌پرداز اسلامي مي‌نامند تحجر واپسگرايي حاكم است.امروز در بخشي از اين جهان به جاي پرستش حقيقت و حق مطلق كه خداست ظاهر را مي‌پرستند.تحجر واپسگرايي با واپسگرايي تحجر از دردهاي مهمي است كه هنوز جهان اسلام از آن رنج مي برد و مي‌دانيد متحجران چه كساني هستند، همان‌ها كه امام بزرگوار فرمودند: خون دلي كه پدر پيرتان از اين متحجران مقدس ماب خورده از رنجي كه از رژيم شاه كشيد بيشتر است .
وي افزود: اين تفكر ارتجاعي و اين توهمات به جاي تمدن دچار بي عملي شده و با پيشرفت و تحول در جامعه مخالفت است با قاطعيت مردم بر سرنوشت خويش مخالف است.با اخلاق مخالف است و اگر بخواهد عمل كند ،‌راهكار و روشي جز افراط و خشونت نمي‌شناسد،
اين يكي از رنج هايي است كه جهان اسلام از آن رنج مي‌برد.
خاتمي در تبيين دومين مشكل جهان اسلام گفت: رنج دوم نوعي ديگر از ظاهر پرستي است ،‌ظاهر پرستي مدرن ،‌فراموش كردن دين و آئين و هويت تاريخي و سرمايه‌هاي عظيم معنوي و مشعوف شدن در برابر مظاهر و تنها ظواهر را ديدن كه اين تفكر عاريتي نيز مشكل ديگري است كه بخشي از جهان اسلام از آن رنج مي برد، در اين ميان حركت اسلامي مردم مسلمان به خصوص مردم ايران از 150 سال پيش به اين طرف زير فشار ظاهرپرستي و ارتجاع و تحجر رنج برده است .
وي گفت: حركت اسلامي مردم ايران خواستار دين در عين حال خواستار پيشرفت و آزادي انسان مسلمان و همواره تحت فشار در طول 5/1 قرن گذشته بوده است.
خاتمي افزود: مشكل سوم جهان اسلام هراسي است كه از دهه 80 ميلادي به صورت جد در دنيا مطرح شد، هنگامي كه آثار ضعف و افول در اردوگاه شرق به عنوان رقيب ديرينه امپرياليسم غرب پيدا شد، اينكه قدرت سلطه طلب فقط بايد دشمن داشته باشد و اگر دشمن ندارد دشمن بتراشد و براي توجيه سلطه‌گري خود اين دشمن را به رخ مردم بكشد، حتي قبل از سقوط اين اردوگاه، نيكلسون در كتاب خود نوشت ،‌دشمن امروز و فرداي ما اسلام است .

وي در ادامه و تشريح ديدگاه خود در اين زمينه گفت: بعد از اين مسئله بود كه قدرتهاي سلطه‌طلب يك جريان جنگ رواني در دنيا عليه اسلام و براي بد جلوه دادن آن و توجيه كردن تجاوزات خود انجام دادند كه امروز هم مسئله اسلام هراسي يكي از مصيبت‌هاي بزرگ دنياي امروز و مشكلات دنياي شرق است اما اين موج با يك مسئله‌اي روبرو شد كه دچار تضاد شد و آن اينكه با پيروزي انقلاب اسلامي همزمان شد.
رئيس جمهور سابق كشورمان افزود: انقلاب اسلامي چه مي‌گفت، اموري كه امروز هم بايد روي آن پافشاري كنيم و نگذاريم از اهداف خود منحرف شود، انقلاب اسلامي به نام خدا و دين خدا خواستار آزادي انسان بود، خواستار مشاركت مردم در سرنوشت خويش، انقلاب اسلامي خواستار جبران عقب ماندگي ها و پيشرفت كشور در تمام جهالت بود،مدافع حقوق فردي و اجتماعي جامعه اسلامي و ايراني بود،انقلاب اسلامي تحولي بود كه با آزادي و برابري آغاز شد و به صراحت از زبان رهبرش گفت، «حتي مخالفان عقيدتي ما در تبليغ و ترويج عقايد خود آزاد هستند»،انقلاب اسلامي با شعار تبديل زندان ها به دانشگاه به صحنه آمد.
وي افزود: انقلاب اسلامي بهره‌گيري از علم و فن‌آوري را ترويج كرد و در عين حال خواستار جامعه‌اي معنوي و اخلاقي شد كه هم پيشرفت مادي ،‌معنوي و اجتماعي داشته باشد و نيز در برابر همان ديدگاه‌هاي متحجر كه براي انسان و انسانيت هيچ ارزشي قايل نيستند پيشنهاداتي داد، يعني اينكه اي مردم، نظامي كه مستقر مي‌شود بر شانه و دوش راي و رضايت شما استوار باشد.

خاتمي با بيان اينكه جمهوري اسلامي يعني اينكه قدرت هيچ خاستگاهي جز مردم ندارد و برآمده از مردم و مسئول و تحت نظارت مردم است، گفت: در اين ديد متحجر كه معتقد بود اگر قدرت پديد آمد به جاي اينكه خود را مرهون و مديون مردم بداند،خود را مويد به تاييدات غيبي مي‌داند، جمهوري اسلامي آمد و گفت، ارباب واقعي جامعه خود مردم هستند و حاكمان نوكران و خدمتگزاران مردمند .
خاتمي در ادادمه گفت: جمهوري اسلامي كه با اين شعار مترقي كه بر پايه دين خدا و برداشت درست مترقيانه از دين كه امام مظهر آن بود مطرح شد با مشكلاتي مواجه شد ،‌آشوب هاي دروني ،‌تجزيه طلبي ها ، ‌ترورها و بالاخره يك جنگ 8 ساله كه درصدد ضربه به اين نظام اسلامي تمام تلاش خود را بكار بستند.
وي با بيان اينكه در اين زمان اسلام هراسان با وجود اين نمونه از نظام اسلامي كه شعارهاي مترقي دنياي امروز را سر مي‌داد بعلاوه مطالبي كه در دنياي امروز وجود نداشت و خلاء آن احساس مي‌شد به خصوص معنويت و اخلاق را تقويت مي‌كرد، با يك مشكل بزرگي روبرو بودند، افزود:چگونه اين اسلام را كه در ايران منشا چنين حركت مترقي شده دشمن بپنداريم، لذا با اين ديدگاه بود كه يك جريان كمك به دشمنان اسلام و سلطه طلبان بروز و ظهور يافت كه همان حركت متحجر واپسگرايي بود كه به صورت يك دولت در كنار ما در افغانستان تجلي پيدا كرد.
وي افزود: طالبان و القائده يك هديه آسماني بود براي دشمنان اسلام تا بگويند اسلام واقعي يعني همان چه در افغانستان مي گذرد نه در ايران،اسلام يعني خشونت ‌ضديت با حقوق بشر و... تحميل مواضع و موارد و به هر قيمتي كه باشد به جوامع،اين اسلام، به نام اسلام با تقويت خود غرب در افغانستان ايجاد شده بود بعدها هم دامن خود غرب را گرفت و در انفجارهاي مهيبي كه در 11 سپتامبر 2001 صورت گرفت خودش را نشان داد و موقعيت بسيار مناسبي به دست اسلام هراسان داد تا اسلام را به عنوان دشمن آزادي، تمدن و پيشرفت معرفي كند.
رئيس جمهور سابق كشورمان افزود: امروز ما بايد متوجه باشيم كه مبادا اسلام انقلابي و آزاديخواه با ‌تمسك متحجرانه مصادره شود،وجود اين تفكر امر تاريخي است و نمي توان با زور با آن مقابله كرد .

وي اظهار داشت: خطر اين است كه ايران آباد و آزاد، ايراني كه 100 سال است براي مردم سالاري ،‌استقلال و حكومت مردمي پيشرو بر پايه دين اسلام به پا خواسته، ايراني شود كه باز موجي طلبانيسم ،‌تفكر ارتجاعي كه همواره با امام مخالف بوده است خود را در محتواي اصلي اين نظام جا بزند.بايد هوشيار و بيدار بود مراد من اسلامي است كه در ظواهر خلاصه مي‌شود و به جاي عقلانيت ،‌عرفان و اخلاق ،‌مردم‌سالاري ،‌سطحي نگري ، ظاهر پرستي تحميل زور و خشونت را در جامعه تحميل مي‌كند .
خاتمي افزود: در نظر اينان اسلام آمده است زندگي را براي مردم تنگ كند، آزادي را از مردم بگيرد، زنان و مردان را محدود كند و ثروت هاي كشور را بر باد دهد،اين اسلام ،‌اسلام خطرناكي است و بهترين بهانه را به دست دشمنان اسلام مي دهد تا سرزمين هاي اسلامي را مورد تهاجم قرار دهند .
رئيس جمهور سابق كشورمان با اشاره به اينكه دفاع از اسلام، جمهوري اسلامي و دفاع از حق مردم اين است كه نگذاريد اين تلقي منحرف از اسلام جايگزين محتواي اصلي و اساسي اسلام شود كه در انقلاب ما تجلي داشت افزود: جهان اسلام نيازمند توسعه است و مردم سالاري متكي بر هويت ديني و فرهنگ خويش است، جهان اسلام مستحق حكومت‌هايي است عاقل ،‌كاردان ، كارشناس و متكي بر اراده مردم و ملت هاي مسلمان با اين همه سرمايه معنوي مستحق رشد در همه جهات اقتصادي ،‌سياسي ،‌علمي و بين المللي هستند .
وي با تاكيد براينكه ما نيازمند ايراني قدرتمند هستيم و بايد بكوشيم تهديدها را كم كنيم يا از بين ببريم، گفت: ما بايد از فرصت هاي موجود استفاده كنيم و بايد بكوشيم براي پيشبرد ايران و اعتلاي ايران و قدرتمندي مادي و معنوي آن در عرصه بين المللي ايجاد فرصت نماييم.خوشبختانه با تلاشي كه در دولت قبل شده و با تاييد مقام معظم رهبري چشم انداز 20 ساله پيش روي ماست بايد در اين مسير حركت كنيم.

رئيس جمهور سابق كشورمان افزود: همه دولت‌ها از جمله دولت خود من بايد با اين معيار نقد شود، اين مردم بزرگوار مستحق پيشرفت و خدمت هستند و بايد خدمتگزاران اين جامعه در جهت اهداف تبيين شده‌اي كه هدف آن بزرگي و قدرت مادي و معنوي ايران است حركت كنند.
رئيس جمهور سابق كشورمان گفت: ارزيابي خدمت دولت‌ها و مسئولان به اين است كه تا چه حد در جهت رسيدن به اهداف چشم انداز 20 ساله جدي هستند كار با شعار درست نمي‌شود.
وي گفت: ما در اين موقعيت در درجه اول بايد از جمهوريت نظام دفاع كنيم، بايد بر دفاع از اسلام ،‌قرآن ،‌ارزش هاي معنوي و خود شهيدان پافشاري كنيم. تامين آزادي و حرمت به عنوان حق مردم مهمترين اصلي است كه بايد مورد توجه باشد .
خاتمي ادامه داد: بعد از قرن‌ها استبداد و بعد از دزديدن انقلاب مردم يعني مشروطيت، در سايه انقلاب اسلامي ما توانستيم خواست 150 ساله مردم كه در مشروطيت تجلي پيدا كرد و آذربايجان نقش بسيار مهمي در آن داشت و دشمنان داخلي و خارجي آن را دزديده بودند تحقق ببخشيم و در سايه آن مزه شيرين حاكميت بر سرنوشت خود كه به صورت انتخابات تجلي پيدا مي كرد تجربه كنيم،بايد بكوشيم انتخاباتي سالم ، آزاد و رقابتي برگزار شود .

وي افزود: هيچكس و هيچ مقامي حق ندارد هيچ انساني را با هر عقيده و مقامي وقتي كه بگويد قانون اساسي را قبول دارد و معتقد بدان است و مرتكب جرمي كه در دادگاه‌هاي صالحه به اثبات رسيده است، نشده از حق انتخاب شدن و انتخاب كردن محروم كند.
رئيس جمهور سابق كشورمان افزود: اينكار به هر نام و هر بهانه‌اي كه باشد مخالف با روح قانون اساسي است و با صراحت بگويم خلاف شرع مقدس اسلام البته با ديدگاه و روايتي است كه امام بزرگوار به ما داده است .
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات