در حاشیه پیشنهاد دائمی شدن زوج و فرد سراسری در پایتخت؛

ریاضیات می‌گوید «طرح زوج و فرد» عادلانه نیست

تفکیک خودرو‌ها بر اساس زوج و فرد بودن رقم آخر پلاک، عادلانه نیست؛ این را می‌شود با ریاضیات ثابت کرد. این در حالی است که قرار است فردا پیشنهادی ‌بررسی شود که این طرح ‌‌سراسری در تهران به اجرا درآید و بعید نیست ‌در صورت تصویب، در دیگر شهرهای آلوده نیز به اجرا در‌آید.
کد خبر: ۳۵۸۳۶۹
|
۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۴ 19 November 2013
|
51500 بازدید
|
پیشنهاد اجرای سراسری طرح زوج و فرد تا پایان سال، هرچند فعلا به کلانشهر تهران و حدود ده میلیون ساکن آن اختصاص دارد، ‌اگر معضلِ به ظاهر حل ناشدنی آلودگی شهرهایی مانند اصفهان، تبریز، اراک، مشهد و...  ـ فارغ از شهرهایی مانند اهواز که جنس آلودگی‌شان متفاوت است و با هیچ زوج و فرد کردنی، حل شدنی نمی‌نماید! ـ را لحاظ کرده و به یاد بیاوریم که تقریبا همه طرح‌ها و ایده‌های پیاده شده در تهران،‌ گاه به رغم شکست خوردن در دیگر شهرهای کشورمان به اجرا در‌می‌آیند، می‌تواند مسأله‌ای ملی تلقی شده و جای بحث و بررسی‌های کار‌شناسی فراوان داشته باشد.

به گزارش «تابناک»، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که قرار است چهارشنبه هفته جاری (فردا) شورای عالی ترافیک تهران تشکیل جلسه دهد، در حالی که یکی از دستورهای این جلسه، بررسی پیشنهاد اداره کل محیط زیست استان تهران، مبنی بر اجرای طرح زوج و فرد خودرو‌ها از در منازل تا پایان سال است.

این در حالی است که از آغاز اجرای طرح زوج و فرد خودرو‌ها در تهران، انتقادات بسیاری به این طرح وارد می‌شد که به مرور زمان و با دائمی شدن آن، یکی یکی رنگ باخت و موجبات اجرای آن در شهرهای دیگر را فراهم آورد؛ انتقاداتی که با اجرای سراسری طرح زوج و فرد در روزهای گذشته، بار دیگر قوت گرفت و حتی تشدید شد چراکه به باور بسیاری از مالکان خودرو، شاید بتوان با تعیین محدوده‌ای شبیه به طرح ترافیک ـ که سال‌هاست در هسته مرکزی تهران اعمال می‌شود ـ کنار آمد ولی استفاده کردن از خودرویی که هزینه بسیاری صرف خرید آن شده، آن هه ‌یک روز در میان، اتفاق ‌پذیرفته نخواهد بود.

ریاضیات می‌گوید «طرح زوج و فرد» عادلانه نیست (گفت‌وگوی آنلاین)

این مشکل هنگامی بیشتر به چشم خواهد آمد که به مشکل آن دسته از مالکان خودرو توجه کنیم که فرزند دلبندشان را هر روز با خودرو شخصی تا مدرسه همراهی کرده و بر‌می‌گردانند؛ آنهایی که باید پدر و مادر کهنسال یا اعضای بیمار خانواده را به مراکز درمانی ببرند؛ کسانی که برای رفت و آمد به محل کار به دلایلی همچون طولانی بودن راه، نداشتن صرفه اقتصادی، نبود وسایل حمل و نقل عمومی و... مجبور به استفاده از خودرو هستند؛ کارمندانی که از شهرهای دور و نزدیک تهران، صبح‌ها راهی این شهر شده و عصر‌ها بر‌می‌گردند و خلاصه خیلی‌های دیگر.

به این موارد می‌توان کارآمد نبودن وضعیت خودرو از نظر آلایندگی را هم افزود و مثال زد که در روزهای زوج، خودروی سن و سال داری که پلاک زوج دارد، اجازه تردد یافته و خودرویی که رقم آخر پلاک انتظامی آن فرد است، اگر مدرن‌ترین خودرو روز دنیا هم باشد، مجوز تردد نخواهد داشت؛ البته تنها بحث خودروی فرسوده یا مدرن نیست؛ بین دو خودروی همسان که مالک یکی از جمله شهروندان مسئول و مالک دیگری شهروند نامسئول است، مجوز عبور و مرور از آن کسی خواهد شد که پلاکش با روز هفته همخوانی داشته باشد، نه کسی که به تنظیم موتور، تعویض فیلتر هوا و... در زمان مقرر مقید بوده و حتی کربن کنیستر خودروی خود را هم در بازه زمانی استاندارد، تعویض می‌کند!

از همه این موارد و ابهامات که بگذریم، طرح زوج و فرد در ‌خود ایرادات بزرگتری هم دارد؛ ایراداتی که به زبان ریاضی قابل استناد بوده و چه بسا با طرح آن‌ها در جامعه، تقاضای شهروندان به ثبت نوعی خاص از پلاک در مراکز تعوض پلاک فزونی بیابد، که امیدواریم این گونه نشود!

یکی از مخاطبان خوش ذوق «تابناک» به نام اسماعیل، در شرح این موضوع می‌نویسد:

تعداد روزهای کاری در تهران، پنج روز در هفته است (پنجشنبه و جمعه تعطیل) که سهم خودروهای دارای پلاک فرد از آن، 40 درصد خواهد بود که در مقابل سهم 60 درصدی خودروهای دارای پلاک زوج، به مراتب کمتر است.

این در حالی است که اعداد سمت راست پلاک خودرو‌ها نه رقم است؛ از ۱ تا ۹. این موضوع به دلیل قرار نگرفتن عدد صفر (۰) در پلاک، احتمال زوج شدن عدد سمت راست پلاک را چهار نهم خواهم کرد (اعداد ۲، ۴، ۶ و ۸). این بار سهم اعداد فرد بیشتر خواهد بود؛ پنج نهم (اعداد ۱، ۳، ۵، ۷ و ۹).

ریاضیات می‌گوید «طرح زوج و فرد» عادلانه نیست (گفت‌وگوی آنلاین)

تا اینجای کار آشکار می‌شود، ‌خودروهای ‌پلاک زوج که از نظر تعداد کمتر نیز هستند، از سهم بیشتری در تردد هفتگی برخوردار خواهند بود و از سوی دیگر، خودروهای دارای پلاک فرد، به رغم بیشتر بودن از نظر فراوانی، ‌سهم کمتری برای تردد در ایام کاری هفته خواهند داشت.

بدین ترتیب با یک محاسبه ریاضیاتی ساده می‌توان دریافت که طرح زوج و فرد در مقایسه با طرحی که بتواند به عدالت نزدیک باشد، تقریبا ۱۵ درصد انحراف یا بی‌عدالتی دارد؛ برای رسیدن به این درصد، کافی ا‌ست که سهم ‌ماشین‌های فرد (۵/۹) را از سهم تعداد روزهای فرد (۲/۵) کم کرده و در عدد صد ضرب کنید (یا برعکس، سهم تعداد روزهای زوج (۳/۵) منهای سهم تعداد ماشین زوج (۴/۹)).

به این موارد می‌توان افزود که در روزهای فرد، به علت بیشتر بودن خودروهای فرد و با این فرض که هیچ خودرویی با پلاک زوج تخلف نکرده و تردد نکند، ترافیک حاکم بر خیابان‌ها به نسبت روزهای زوج به مراتب بیشتر بوده و مالکان این خودرو‌ها کم بهره‌تر از مالکان خودروهای زوج خواهند بود؛ به این موضوع می‌توان افزود که در روزهای زوج، شاید کمتر بودن تعداد خودرو موجب افزایش دقت پلیس در شناسایی خودروهای متخلف (پلاک فردهایی که در روز زوج تردد می‌کنند) شود و خود بخوانید حدیث مفصل از این مجمل!

نتیجه آنکه «طرح زوج و فرد» در ذات خود ناعادلانه بوده و با احتمال قریب به ۱۵ درصد، به نفع آن دسته مالکانی ‌است که رقم آخر سمت راست پلاک خودروشان، زوج است؛ با علم به این موضوع، آیا می‌توان چنین طرحی را برای ماه‌های متمادی به تصویب رساند و بر طبل دائمی بودن آن کوفت؟
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۴۹
انتشار یافته: ۳۸۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
اصلا یکی به م ن بگه شنبه زوجه یا فرد و ازکجا فهمید که زوجه یا فرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
مهم سلامت مردم است زوج یا فرد مهم نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
اگه شنبه رو صفر شنبه در نظر بگيري كه صفرش حذف شده درست ميشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
پس جمعه هم زوجه :))
دانشجو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
طرح زوج و فرد فقط برای اقشار ضعیف معنی داره کسی کهn تا ماشین داره با انواع پلاک که براش فرقی نداره!
به نظر من طرح خوبی نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
بعد جمعه رو چند شنبه در نر می گیرین؟ قاعدتا طبق تحلیل شما قبل صفر شنبه که زوجه باید فرد باشه یعنی با این حساب جمعه فرده ولی می بینیم که پنجشنبه هم که قبل جمعه است که فرده که!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
با این که «مهم سلامت مردم است» موافقم، اما به نظر من راه بهتر این است که از فناوری های جدید همچون وسایل نقلیه الکتریکی و هایبرید استفاده شود.
اما افسوس که به جای این که بخش مطالعه و تحقیقات خودروسازی ها در این زمینه فعالیت کند، بیشتر در زمینه های دیگر به تحقیق می پردازند.
خوشبختانه فناوری وسایل نقلیه هایبرید را ما در ایران داریم. در دانشگاه خواجه نصیر خودروی ال90 را هایبرید کردند. در دانشگاه تهران هم گروهی از دانشجویان در سال 88 یک موتورسیکلت هایبرید ساختند که مصرف سوخت و آلودگی بسیار کمتری دارد. اعمال این فناوری در خودروها و اتوبوس ها هم کاملا با هزینه های معقول امکان پذیر است. خصوصا اتوبوس هایی که در شهر تردد می کنند، در صورتی که هایبرید شوند، طبق محاسبات، با یک موتور بنزینی سمند هم امکان سرویس دهی را بدون کاهش عملکرد و شتاب خواهند داشت.
آیا بهتر نیست به فکر بهبود فناوری ها و استفاده از فناوری های بهتر در زندگی خویش و مردم و فرزندانمان باشیم؟
اشنا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
زنده باد پیکان - پژو 405 سمند و دیگر آشغالهای تولید دو غول آشغال ساز از این به بعد باید شنبه ه پلاک 1 بیاد بیرون-- یکشنبه ها 2 الی آخر .....
نکنه پیکانامونو با این تویوتاهای پر مصرف عوض کنیم ها....
البته بهتره پیکان رو دوباره تولید کنیم فکر کن چقدر اتیقست که به جاش تویوتا مدل روز میدن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
مرگ بر زوج و فرد!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
عزیزان یکی بیاد تکلیف امثال مارو مشخص کنه که هم داخل طرح ترافیک هستیم هم زوج و فرد... بخدا عادلانه نیست سهم ما... بنظرم اگر حداقل سراری اجرا بشه باز یکم از درد ما کم بشه حداقل دیگران بچشن طعمش رو... بخدا ما با محدوده زوج و فرد یه خیابون فاصله داریم بعد گاهی شده مادر و پدرم مریض بودن نیاز بوده به بیمارستان ببریم کلی هزینه میدیم هر سری... شما رو بخدا این نظر من رو بذارید این انصاف نیست...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
تو بگو اول مرغ بود يا تخم مرغ تا جوابت رو بدم
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
خودرو بی کیفیت با قیمت گران وانواع عوارض ومالیات توسط بازار انحصاری خودروبدست مصرف کننده میرسه .شهرداری و دولت بدون ایجاد زیر ساخت های مناسب برای خودرو ها وحتی پیاده ها از قبیل ساخت پارکینگ های مناسب تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی و....مردم چه جه از خودرو استفاده بکنند چه استفاده نکنند همیشه متضرر آلودگی هوا هستند چون نه دولت نه شهرداری ونه خودرو ساز ضعف های مربوط به خود را قبول نمی کنند.
احسان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
خدا ما رو از دست همه این مسئولین با تدبیر خلاص کنه !
ماشین بد کیفیت با قیمت چند برابر به مردم میندازن بعد میگن نیارید بیرون !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
پیشنهاد می کنم یک تجمع سراسری در تهران در اعتراض به سیاست ها و کارکرد خودرو سازان برگزار شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
نگ.............و!
sarraf
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
سلامت مردم از خیلی از این حرفها مهمتره چرا کسی نمی گوید جان مردم چه قیمتی داره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
خوهشا این
پیشنهاد رو پیگیری و اجرایی کنید
آشنا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
تازه داریم متوجه میشیم پیکان چقدر خوب بود و ما ناشکری میکردیم
فکر کن چقدر تو خودرو سازی پیشرفته ایم که ماشین از رده خارج و فرسودمونو میگیرن تویوتای نو بجاش میدن
دلم برا ژاپنی ها سوخت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
منظور شما مونتاژکاران آشغال ساز که به اسم تولید مردم را می کشند و منابع را از بین می برند هست!!!!
محمد جعفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
روزهای فرد ماشین هایی بیان که مجموع اعداد پلاکشون بر 17 بخش پذیر باشه و روزهای زوج ماشین هایی که بر 19 بخش پذیر باشه. به این ترتیب خیابان ها تقریبا خالی از ماشین شده و مشکل ترافیک برای همیشه حل می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
حالا یک هزینه هم به دولت تحمیل میشه که واسه مامورا ماشین حساب بخرن
زارعی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
به نظر من بهتره هر ماشین 1 روز در ماه استفاده بشه و دو رقم آخر پلاک را تقسیم بر 30 کنند. باقیمانده عدد بدست آمده روز ماه را نشان بدهد.
محمدرضا ماني
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
بنظر طرح خوبي حداقل براي نيمه دوم سال ميباشد و ميتواند در صورت استمرار موثر واقع گردد. ضمنا بهتر است در همين رابطه برنامه اي هم براي موتور سواران كه آنها هم باندازه خود در اين آلودگي سهيم هستند نيز در نظر گرفته شود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
آقا کلا تردد با خودرو رو جمع کنید تا خیالتون راحت بشه...
واقعا چه اعجوبه هایی هستند تصمیم گیران ما
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
آن وقت ریاضی مردم هم چقدر پیشرفت می کند و معلم های ریاضی هم کارشون آسون می شود . و آلودگی هم از بین می رود و این تصمیم را یک بچه 5 ساله هم می تواند بگیرد بدون حقوق.
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
اشکال نداره هر روز زوج و فرد کنن.!!! به شرطی که بیمه و عوارض و بقیه هزینه هام نصف محاسبه بشه برا اینکه نصف سال رو قرار ما استفاده بکنیم از ماشین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
حالا که اینجوری شد من فکر میکنم سهمیه 60 لیتری بنزین هم زیادمونه کاش اونم بشه 30 لیتر در ماه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
کاملا با حمید موافقم ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
چرا باید زور بالا سرمون باشه چرا اصلاَ،بنزین سهمیه ای باید باشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
دقيقا. بيمه + عوارض خوردو + ماليات خودرو همه بايد نصف بشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
زوج و فرد خیلی عادلانه تر از منطقه طرح ترافیک است که فقط عده ای خاص از آن بهره مند هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
اونا که منفی دادن یعنی معتقدن که منطقه طرح ترافیک عادلانه است !!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
تحلیل درستی بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
این طرح پاک کردن صورت مساله است. مثلا کسی که پلاک زوج دارد روز فرد چکار باید بکند؟ هزینه کاهش آلودگی هوا را هم با این کار بر گردن مردم می اندازند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
يه پلاك فرد هم بخره .
مجتبی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
از اتوبوس- تاکسی - مترو استفاده کند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
یه ماژیک مشکی بخرید حله
محمد کاظم اذربیک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
اقای مسئول پس بیمه خودرو ها را چرا 365 روزه حساب میکنن اونم 183 روزه بکنن در ضمن خیلی از این راه امرار معاش میکنن شما هم شدید امریکا تحریم اعمال میکنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
اگر امكانات عمومي باشد مردم كه مريض نيستند باوسيله شخصي رفت وآمد كند .بجاي يافتن يك راه حل منطقي فقط زورشان به مردم ميرسد كدام دستگاه در جهت كاهش آلودكي وضيفه خود را انجام داده است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
اگه راه حل منطقي داري خوب پيشنهاد بده ؟البته بجز تعطيلي
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
درست میگید ولی بعضیها مریضند و بازهم از خودرو شخصی استفاده میکنند مثل مرفهین بی درد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
راه حل منطقی زیاد هست، فقط احساس مسئولیت مسئولین را میخواد! جدی گرفتن معاینه فنی و جلوگیری از تردد ماشینهای مینی بوس و اتوبوس و کامیون فرسوده که عین کوره دودهای رنگی به هوا میفرستن. اینا همش هیدروکربن نسوتخه و دی اکسید گوگرد است! سختگیری در مورد عملکرد درست موتورخانه های ساختمانها، اینها گاز سوزند و منبع اصلی منو اکسید کربن! جلوگیری از عملکرد غیر درست کارخانه ها که درون و اطراف تهران را پر از آلودگی هوا کردن! منتها این کارها برای آقایون محیط زیست سخته و خسته میشن! لذا صورت مسئله را پاک میکننو فقط میپرند به مردم بیچاره، چون کم هزینه تر و بی دردسرتره! حالا خود مدیران که مشکل ندارن وقتی با خودروی دولتی و راننده شخصی تردد میکنن!؟!
آشنا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
راه حل منطقی این بود که حمل و نقل عمومی رو افزایش بدن ناشناس باهوش
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
یعنی ما اینقدر مرفه بی درد داریم باید به شعور مردم احترام گذاشت زیر ساخت بگذاریم بعد محدود کنیم نه مترویی که مردم چنان متراکم سوار می شوند که انسان به حال خودش تاسف بخورد یا اتوبوسی که دور قمری در تهران می زند تا به مقصد برسد باید مردم و مسئولین با هم کار کنند با فرهنگ سازی و نزدیک کردن محل زندگی با محل کار و یا ازدیاد وسایل نقلیه عمومی و ارزان بودن آن و ... همه با هم کمک کنیم تا این مشکل حل شود همه منتظر هستند کسی دیگری این مشکل را حل کنه که نتیجه آن می شود تصمیمات بدون فکر .
نيما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
من شهرستاني كه مجبورم بخاطر كارم به تهران رفت و آمد دارم بايد چيكار كنم بايد ماشينمو تو ميدان آزادي رها كنم و برم يا امثال من ديگه تهران نيانو بيكار شن. واقعا بايد به ... شك كرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
براي چند روزي كه كارداري خوب از وسيله نقليه عمومي تاكسي و آژانس و امثال اون استفاده كن .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
خوب نیاید تهران نیاین بزارید تهران خلوت بشه بابا دست از سر این تهران بردارید جون جدتون
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
خوب تو برو چرا اونا نيان
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
خب امکانات تهرانو چرا نمیدن به شهرهای دیگه تا مردم هجوم نیارن تهران. یا چرا از پایتختی برش نمیدارن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
بیا من کارم زاهدانه تو بیا زاهدان من میرم تهران
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟