بازدید 22378

اتومبیل‌های فرنگی در راه اتوبان‌های ایرانی

مدیر شرکت توتال در گفت‌وگو با روزنامه فیگارو از آمادگی شرکتش برای ورود مجدد به بازار ایران خبر داد ولی ترجیح داد با احتیاط پیش برود
کد خبر: ۳۶۲۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۵ 04 December 2013
توافق اولیه‌ای که بین ایران و گروه 1+5 صورت گرفت بیش از هر مجموعه‌ای صنعتگران غربی را خوشحال کرده است؛ در بین این صنایع مختلف البته صنعت اتومبیل‌سازی جایگاه ویژه‌ای دارد. در واقع یکی از بندهای توافق صورت‌گرفته به‌طور مستقیم شکستن تحریم‌های این بخش را نشانه رفته و حالا بسیاری از برندهای مطرح اتومبیل‌سازی در دنیا دوباره گام بلندی برداشته‌اند تا بازار ایران را تسخیر کنند.

به نوشته شرق، در این میان روزنامه فرانسوی «فیگارو» هفته گذشته مطلبی با عنوان آمادگی فرانسوی‌ها برای حضور در بازار ایران را منتشر کرد و در این بین هم سه شرکت مطرح را معرفی کرد؛ اولی همان شرکت نفتی توتال است که مدت‌ها در ایران فعالیت کرده است و دیگری هم شرکت‌های رنو و پژو هستند.

مدیر شرکت توتال در گفت‌وگو با روزنامه فیگارو از آمادگی شرکتش برای ورود مجدد به بازار ایران خبر داد ولی ترجیح داد با احتیاط پیش برود: «واقعیت این است که هنوز معاملات نفتی با ایران رفع تحریم نشده است و ما منتظر هستیم تا نتیجه را ببینیم. با این حال آماده‌ایم تا دوباره با طرف‌های ایرانی بعد از لغو تحریم‌ها رایزنی کنیم.» البته بخش اصلی این گزارش مربوط به آمادگی شرکت‌های رنو و پژو بود که مدیران عامل هر دو شرکت از آمادگی‌شان برای بازگشت به ایران خبر دادند.

در همین راستا روز گذشته روزنامه «لوموند»، دیگر روزنامه مطرح فرانسه هم این موضوع را مطرح کرد و شایعه بازگشت این دو شرکت بزرگ اتومبیل‌سازی به ایران را قوت بخشید. در گزارش لوموند آمده: «در شرایطی که ایرانی‌ها خود را برای نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل آماده می‌کنند این دو شرکت از مدت‌ها پیش آمادگی خود را اعلام کرده‌اند و حتی قبل از توافق ژنو با ایرانی‌ها به توافق رسیدند.»

البته موردی که لوموند از آن پرده برمی‌دارد، این است که هدف شرکت‌های «پژو سیتروئن» و «رنو» از این اقدام این است که زودتر از دیگر شرکت‌های غربی چراغ سبز را برای ورود مجدد به بازار ایران به دست بیاورند. ایو مولن، مدیر بخش بین‌الملل شرکت پژو سیتروئن هم در این‌باره به لوموند گفت: «اگر شرایط مجدد مهیا شود فقط چند هفته زمان نیاز داریم تا بخش‌هایی را که غیرفعال شده‌اند در ایران دوباره فعال کنیم.»

تحریم بانک‌ها، مانعی برای فرانسوی‌ها

لوموند در ادامه گزارشش به مشکلات پیش‌روی فرانسوی‌ها در بازار ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد: «صنعت فرانسه حالا برای ورود به بازار ایران باید با رقبای آسیایی و البته آمریکایی‌اش مبارزه کند.»

اشاره به رقیب آمریکایی هم شرکت اتومبیل‌سازی «فورد» است که این روزنامه مدعی شده کارهایش در ایران را پیش برده و حالا منتظر باز شدن کوچک‌ترین روزنه است تا زودتر از فرانسوی‌ها فعالیت در بازار ایران را از سر گیرد. این در حالی است که شرکت پژو سیتروئن از فوریه 2012 فعالیت‌هایش را در ایران به حالت تعلیق درآورده و این هم به خاطر قراردادی با شرکت آمریکایی جنرال‌موتورز است که در بخشی از آن آمده «وقتی آمریکا کشوری را تحریم می‌کند این شرکت موظف است فعالیت‌هایش را در آن کشور متوقف کند.» البته در ادامه این گزارش آمده: «این توقف کارها بیشتر به خاطر تحریم سیستم بانکی است که از سوی جامعه بین‌المللی بر ایران تحمیل شده و شرکت‌های اتومبیل‌سازی فرانسه هم ناگزیر شده‌اند فعالیت‌هایشان در این کشور را کاهش دهند یا متوقف کنند.»

جنرال‌موتورز در راه ایران

البته پیش از آنکه روزنامه «لوموند» از قرارداد عجیب‌و‌غریب اروپایی‌ها با آمریکایی‌ها پرده‌بردارد- قراردادی که در آن آمده اگر شرکتی اروپایی تحریم‌ها را دور بزند خودش گرفتار تحریم می‌شود- روزنامه فیگارو در مطلبی از «فعالیت پنهانی آمریکایی‌ها در بازار ایران» خبر داده بود. در آن مطلب که به استناد گفته‌های دو تاجر مطرح ایرانی و فرانسوی و یک دیپلمات فرانسوی بود (البته همگی خواسته بودند نامشان فاش نشود) چنین آمده بود: «در ایران نماینده‌های شرکت‌های آمریکایی با پاسپورت سوییسی مشغول بازاریابی برای شرکت‌های آمریکایی هستند و هدف هم از رده خارج‌کردن شرکت‌های اروپایی است.»

البته طرف ایرانی که خواسته بود نامش فاش نشود در این گزارش پرده از موضوع مهمی هم برداشته بود: «چندین نفر از مسوولان ایران پیش از انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور تشکیل جلسه داده بودند و در آن کار با شرکت‌های آمریکایی که می‌تواند به نفع ایران باشد مورد ارزیابی قرار گرفته بود.»

فیگارو البته به سراغ موضوع مهم‌تری رفته بود و آن هم بحث ورود «جنرال‌موتورز» به بازار ایران بود: «این شرکت آمریکایی از ‌بندی که اوباما به زیرکی در زمان تحریم صنعت اتومبیل‌سازی ایران گنجانده بود، به خوبی استفاده کرد. در آن بند آمده بود معاملات و خرید و فروش با ایران شامل تحریم است مگر از طریق کشور واسطه» فیگارو برای گفته‌هایش ادعایی هم مطرح کرد: «آمریکایی‌ها از طریق یکی از همسایه‌های شمالی ایران چند دستگاه کامارو به بازار ایران وارد کردند تا واکنش بازار ایران به این برند را بسنجند.»

البته فشاری که نماینده‌های این شرکت آمریکایی روی رییس «رنو» برای خارج‌شدن از بازار ایران هم وارد آورده بودند، دیگر موضوعی بود که فیگارو با استناد به آن گفته بود جنرال‌موتورز می‌خواهد به بازار ایران وارد شود. البته این روزنامه فرانسوی ادعای جالب دیگری هم کرد: «بیش از شش‌ماه است که نماینده‌های جنرال‌موتورز با مسوولان ایران‌خودرو دیدار می‌کنند و در پی یافتن راه‌حلی برای بستن قرارداد با این کمپانی ایرانی هستند.» حالا اما با توافق ژنو به‌نظر می‌رسد آمریکایی‌ها برای ورود به بازار ایران تنها نخواهند بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
پارس نماد- صفحه خبر
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۳۵
اگر خودروهاي با كيفيت و ارزان قينت فورد و جنرال موتورز وارد ايران شود شركتهاي فرانسوي هيچ شانسي براي قالب كردن جنسهاي بنجلشون به ايران نخواهند داشت. مگر بنز يا ب ام و حريفش بشن.
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
بله اگر سیاست یک بام و دو هوا اجرا نکنیم . اصولا دیگر نباید به شرکتهایی مثل رنو و پژو فرصت بدهیم که از بازار ایران سود ببرند. کمپانیهای زیادی هستند که می توانند به جای آنها جایگزین شوند.
ناشناس
| United States |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
لطفا جو گیر نشوید. جنرال موتورز هم مثل بقیه خودروسازها کیفیت های گوناگونی را ارائه میکند. مثلا کیفیت شورلت ایمپالایی که در آمریکا عرضه می شود زمین تا آسمان با کبفیت همان مدل در کشورهای جهان سوم متفاوت است. اولویت اول برای همه سود بیشتر است، مخصوصا در بازارهایی مثل ایران که مشتری فقط به قیمت ارزان فکر میکند و نه کیفیت.
با شرکتهای فرانسوی قرار دادنبندید چون خیلی خیلی نامردند
جنرال موتورز با رنو شریک است وآنها فشاری ندارند که به هم وارد کنند در ضمن بهترین وکم خرج ترین وکم مصرف ترین خودرو (رنو) می باشداگر کامارو هم وارد بازار ایران شده لابد سفارشی بوده است
نباید اشتباهات گدشته در بستن قرارداد با شرکتهای خارجی تکرار شود، در خصوص توتال ابتدا بهتر است مشخص شود آیا توتال در حفاری چاههای پارس جنوبی واقعاً به ایران خیانت کرده و ایران را از لایه گازی اصلی محروم نموده یا خیر. در خودرو سازی هم باید گذشته تکرار نشود و خودرو سازی واقعی با انتقال تکنولوژی و کیفیت مناسب باشد و نه خودرواندازی!
بهتر است وزارت صنایع و نفت از همین الان چهارچوب قراردادهای مناسب را مشخص کنند نه اینکه بعدا ای کاش ای کاش بگویند و بگویند اگر این طور میکردیم آن طور میشد
خدا وکيلي نبايد به اين فرانسوي ها و کره اي ها دوباره فرصت بدهيم اين دفعه بايد از ماشين هاي آمريکايي استفاده کنيم تا معني واقعي کيفيت و راحتي و ايمني را لمس کنيم
با سلام خیلی خیلی خوب است چون ماشین های داخلی سوخت بیشتر مصرف کرده و در حد متوسط هم نیستند
اگرایران اجاره ورود اتومبیل های فرانسوی را به ایران بده در خق ملت ایران ظلم کرده چرا که فرانسوی ها خودشان را در ژنو نشان دادند که چه آدم های .... هستند برای ادب کردن آنها باید ما (دولت و ملت)دست به دستهم بدهیم تا کمر شرکت های فرانسوی بشکنه و هر روز شاهد بیکار شدن مردم فرانسه شویم تا به دولت فرانسه فشار آورده شوددیگر از ان غلط ها نکند.
اینخودرو هایی که تحت عنوان برند پژو و رنو تاکنون در ایران مونتاژ ناقص شده و به مردم تحمیل شده را فقط امروزه در موزه های شرکت های مذکور در اروپا میتوان پیدا کرد!!!!!!!! امروزه در خیابان های اروپا هرگز چنین دورویی را نمیتوان مشاهده کرد و از طرفی اگر شرکت های امریکایی وارد بازار خودرو ایران شوند قطعا جایی برای این فسیل های فرانسوی نخواهد ماند.
حالا نه که تو 8 سال پیش تو خیابون ها کم بنز و بی ام دبلیو و پورشه و ... دیدیم!!!!!! به خدا حیفه که پول نفت که سرمایه ملی هست رو کلان کلان بدیم و کالاهای لوکس و مصرفی بگیریم. در ضمن ، قشر متوسط به پایین هیچ نصیبی از این خودروها نمی بره ، پس اصلاً جای خوشحالی نداره.
از طرفی ،گشوده شدن در واردات به روی این کالاهای لوکس و گرون مجدداً باعث افزایش تقاضا برای ارز و به دنبال اون افزایش قیمت ارز میشه.
فرقی نمیکنه از کدوم کشور ماشین وارد بشه ، مهم جان سرنشینان خودروهاس که در تولیدات داخلی اصلا و ابدا مورد توجه قرار نمی گیره. حتی اگه از چین وارد بشه بهتر از خودروهای داخلیه.( الان تمام ماشینهای چینی کیفیت بهتری از خودروهای داخلی دارندحتی خودروهای دسته آخر چینی)!
با سلام
تغيير در سياست صنعت خريد يا ساخت خودرو در داخل كشور بصورت ساخت برند هاي معتبر كه بيشتر آنها آمريكاي يا اروپايي هستند در داخل كشور موجب شكوفايي اقتصادي و سياسي كشور خواهند شد كه ميتوان به اينصورت بيان كرد چون مردم ما نياز خودشون از كشورهاي عرب منطقه ازجمله امارت و..... تهيه ميكنند اين بهام براي توليد كنندگان اصلي پيش مياد كه شريك تجاري اصلي اونها كشورهاي عربي هستند و درمناقشات سياسي اونا طرف شريكهاي تجاري خودشون ميگيرند و ما بازنده ميشيم ولي وقتي ما مستقيمان از كشورهاي سازنده نمايندگي فروش و يا توليد هركالاي رو ميگيريم در واقع ما ميشيم شريك تجاري اونا و اونا طرف مارو خواهند گرفت لذا بستن قرارداد بدون واسطه استفاده هاي گوناگوني از جمله گرفتن تخفيف و تكنولوژي روز و پرداخت كمتر هزينه هاي سياسي و كاهش هزينه هاي زيست محيطي و قدرت خريد بيشتر براي مصرف كننده و شكوفايي اقتصادي و كوتاه شدن دست واسطه هاي كه مثل زلو خون مصرف كننده را ميل ميكنند و دلارهاي بدست آمده رو خرج دامن زدن جنگ ها شيعه وسني ميكنند و البته مهمتر از همه دوباره كشور جايگاه منطقه خودش رو در سطح منطقه پيدا خواهد كرد و..............
لطفاً تعرفه‌ی گمرک خودرو را هم بردارید تا مردم بتونند با قیمت عادلانه ماشین مورد علاقه‌شون رو بخرند و سرانجام سازندگان تابوت‌های خودرونمای وطنی به فکر بالا بردن کیفیت خودشون بیفتند.
آخه مگه ناف مارو با پژو و رنو بریدن؟
اجازه بدین مدلهای آمریکایی و آلمانی رو هم امتحان کنیم. چقدر باید کشته بدیم
بابا تو جنگ داخلی اینقدر کشته نمیشن که در رانندگی می میرند
با سلام
كشورفرانسه درموقعيتي بسياربدبه ايران پشت پا زد و هزينه زيادي براي ما اين عمل داشت.واقعاجواب اين رفتاربد چيست ؟
1-ورود دوباره اين دو برندوباج دهي دوباره به آنها يا
2- قطع ارتباط هميشگي بااين دوبرند.
به نظربهترين تنبيه كشورفرانسه، قطع ارتباط با اين دوبرند و ادامه فشارازسوي مردم به دولت اين كشوراست.هرچند براي ما هزينه اي هم دارد ولي بازخورد آن براي ما بي نفع نيست ويك اعلان واقدام عملي به برندهايي كه شايد بخواهند اين رفتار را انجام دهند.
بابا ما ملت چه ساده ايم كامنتارو ميخونم ميخندم ،هيچ توافقي صورت نگرفته به هيچ جا هم نميرسه ،٦ماه ديگه به حرفاتون ميخندين ،ماشينم كجا بود
به نظر من اگه سعی بشه تکنولوژی خارجی خریداری بشه و خودروهای خارجی در داخل کشور ولی تحت لیسانس خارجی ها تولید بشه خیلی بهتر از اینه که خودروهای خارجی مستقیما وارد بشه.
باید توی این مسائل هوای تولید داخل و اشتغال رو هم داشته باشیم.
پژو و رنو از فرانسه يك بار نامردي كرده اند و نباید از يك سوراخ دوبار گزيده شويم.
آيا خودرو هاي ژاپني بهتر و برتر نيستند ؟
پاسخ ها
آريا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
بهتر از چي؟
ژاپنيها بهتر از فرانسوي هستند ولي بهتر از آمريكايي نيستند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
ژاپنی ها هم خیلی نامردن
ايران براي پيشرفت در صنعت بايد از صنايع بزرگ دعوت بعمل آوردو شرايطي را فراهم كند كه آنها ترقيب به سرمايه گذاري شوند اعمال سياستهاي تشويقي فرار از ماليات و غيرو....
در اين ميان شركتهاي بزرگ امريكايي نيز ميتونن در رشد اقتصادي ايران و رقابت در بازار هاي جهاني نقش بسزايي رو ايفا كنن و ايران رو از بن بست كشورهاي تك محصولي خارج كنن با اميد به اينكه بالاخره منافع ملي در تصميمات در الويت باشد.
به نظر من باید با شرکت هایی بجز شرکت های فرانسوی قرارداد بست...
اول: اینکه شرکت های آمریکایی خدمات بهتر و با کیفیت تری عرضه می کنند.
دوما: شرکت های بزرگ دنیا متوجه می شن که اگر با ایران راه نیان چه به سرشون میاد.
سوما: کشورهای بزرگ اون روی آمریکا را هم می بینن و می فهمند که هر کاری آمریکا می کنه برای منافع خودشه نه از سر خیر خواهی، حقوق بشر و ...

چهارم: اگر هنوز شرکت های خودرو سازی ایران به شرکت های فرانسوی برای تهیه لوازم جانبی، قطعات و ... نیازمندن و به این دلیل میخوان قرارداد ببندن، این نشون دهنده بی کفایتی مسئولانه که بعد از این همه سال تولید مثلا پژو هنوز نمی تونن خود کفا بشن.

یه نکته دیگه!: آمریکا 40 سال پیش به ایران هواپیمای نظامی داد با اطلاعات کامل به طوری که از همون اوایل خود ایرانیا از پس تعمیرات، بازسازی و ... بر اومدن و حتی ارتقا دادن ولی هواپیماهای توپولوف را تازه تو چند سال اخیر خود ایرانیا کشف کردن که چطور باید تعمیر و .... بشه.
ای کاش میشد اتوبان های فرنگی رو به جای ماشین هاشون به ایران آورد.ای کاش میشد فرهنگ ترافیکی فرنگی رو به ایران آورد و و و و ....
این همه فشار و تحریم برنامه ای است که آمریکا برای نجات اقتصاد ور شکسته اش پیش بینی کرده بود. میزان خرید ایرانیان با هر قیمتی که آمریکاییها به ما بدهند برگ برنده ای است که آمریکا بدست آورده و جالب تر اینکه حلقه چنبره خود را نه تنها بر گلوی ما بلکه بطور موذیانه ای به دور حریفان اروپایی و آسیای اش نیز زده و آنها را نیز به نفع خود خفه می کند تا این بازار تشنه و مشتاق را از دست ندهد.
ما اگر ماشینی از شرکت های بی ام و ویا فورد و.....سوار نشویم مشکلی پیش نمی آید ولی دوستان این را مد نظر داشته باشید این دوستی،وستی خاله خرسه است خدا بیامرزد جلال را که در غرب زدگی چه خوب گفت که نگاه غرب به کشورهایی چون ما نگاه بازر مصرف می باشد واین را مطمئن باشید که آن ها به دنبال راحتی ما نمی باشند
اگر دولت بتواند قانونی بگذارد که مثلا فورد و جنرال موتورز مونتاژ صادرات خودشون به کشورهای عربی را از ایران انجام دهند بسیار خوب میشود. کم کم کشور پاکستان را هم ..... به این معنی که خودروساز داخلی با کمک جنرال موتورز و فورد تولید محصول کرده و علاوه بر بازار داخلی بازار منطقه را هم تامین میکند. یعنی صادرات هم میکند.
سلام.به نظر من بهترین کار ایجاد رقابت بین آنهاست .هم به لحاظ کیفی وهم قیمت. در ضمن هر چه زودتر باید فکری به حال تولیدات بی کیفیت داخلی کرد!....
سلام
دوستان بنده يكي از تعميركاران حرفه اي در زمينه اتومبيل هاي دنده اتومات هستم و با برندهاي زيادي سر كار داشتم ام از همه بدتر ماشين هاي فرانسوي اللخصوص پژو بوده
آه ... مشه ي روز تيتر كنن قيمت ماشين اومد پايين از اين ماشيناي بي كيفيت خلاص شويم
هیچ کس دیگه نباید ماشین فرانسوی و کره ای بخره
کره و فرانسه خیلی به ایران ظلم کردند
بازار ایران را برای 30 سال با محصولاتشان پر کردند وقتی کمی شرایط سخت شد به راحتی دست مردم ایران را در حنا گذاشتند
بهتره با فورد و جنرال موتور کار کنیم
بابا اينقدر زود جوگير نشيد. مهمتر از همه چيز منافع ملي خودمون هست بايد بازار خودرو در کشور ما رقابتي باشه و هيچ خودروساز خارجي انحصار نداشته باشه. ما بايد خودروسازهاي خارجي رو وادار به رقابت شديد با همديگر کنيم و از قبالش منافع خودمون رو حفظ کنيم و بيشترين منفعت رو به کشور و مردم خودمون برسونيم.
جنرال موتورز آمریکا چند سال پیش بخاطر ساخت خودروهای باکیفیت در حال ورشکستگی بود. موضوع از این قرار بود که محصولاتش اونقدر باکیفیت و با دوام بودند که مشتریان برای چند سال بی نیاز از تعویض قطعات میشدند درست برخلاف سیاست چینی ها و این یعنی بهبود اوضاع اقتصادی مشتریان و ایجاد امنیت برای اقتصادشون. حالا چرا در این برهه از زمان ما نباید از فرصت بوجود اومده استفاده کنیم و راه رو برای ورود خودروسازهای باکیفیت مثل جنرال موتورز هموار نکنیم؟
وقتی خودروسازای فرانسوی میتونند بر هیئت مذاکره کنندشون در 1+5 تاثیر بزارند چرا همین کارو با خودروسازای آمریکایی و سرمایه گذاراشون نکنیم؟
الان بهترین فرصت برای عمیقتر کردن شکاف بین دوستان آمریکایی ایران و دشمننانشون در لابی ها سیاسی مختلف هست.
جنرال موتور یعنی کادیلاک، gmc ، شورلت، بیوک . در سال 2013 67 مدل ماشین مختلف تولید کرده . چه ابهتی .....
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری # محرم