بازدید 2459

دولت درکنار پرداخت یارانه‌، سهم تولید را هم بدهد

کد خبر: ۳۶۲۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۵ 06 December 2013
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر این‌که «بودجه سال 93 باید به صورت انقباضی دیده شود»، گفت: در بخش هدفمندی یارانه‌ها در کنار پرداخت نقدی باید سهم بخش تولید، بیمه و کشاورزی هم پیش‌بینی شود و در غیر این صورت بهتر است کلا اجرا نشود.

غلامرضا اسداللهی اظهار کرد: با توجه به منابع معدود برای تامین بودجه، اگر بودجه سال آینده را بخواهیم به شکل انبساطی پیش‌بینی کنیم تحقق درآمدها مسلم و مسجل نخواهد بود؛ بنابراین باید بودجه به شکل انقباضی دیده شود و منابع به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که به سمت پروژه‌هایی برود که بتواند محصول یا خدمتی را به چرخه خدمات و محصولات کشور اضافه کند.

وی با بیان این‌که «در جریان بررسی و تصویب بودجه اصل باید بر صرفه‌جویی و کم کردن هزینه‌های جاری باشد»، افزود: دولت همچنین باید در مورد بودجه جاری و هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر شرایط تورمی جامعه، شرایط کارمندان و مردم را در نظر بگیرد تا بتوانیم بودجه واقعی و قابل تحققی در این بخش داشته باشیم.

وی ادامه داد: دولت باید در تفاهم با مجلس به مفاهیم و ادبیات مشترک دست پیدا کند تا زمینه تصویب بودجه به همان نحوی که دولت ارائه کرده بیشتر شود اما اگر دولت تعاملی با مجلس نداشته باشد، اعداد و ارقامی را در بودجه پیش‌بینی می‌کند که ممکن است مجلس مجبور شود بر اساس جایگاه ممیزی و تصویبی خود تغییراتی را در بودجه ایجاد کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: خوشبختانه در دوران دولت جدید تعامل قسمت بودجه‌ای و برنامه‌ای دولت با کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تعامل خوبی بوده و من فکر می‌کنم نقطه نظرات مشترک زیادی وجود دارد، بر همین اساس امیدواریم با همگرایی و هم‌افزایی بودجه سال آینده را با استفاده بهینه از منابع به تصویب برسانیم.

وی با اشاره به برنامه دولت برای ارائه به موقع لایحه بودجه 93 به مجلس، یادآور شد: ارائه لایحه بودجه تا پانزده آذرماه یک تکلیف قانونی بوده که با توجه به وضعیت کشور پیش‌بینی شده است. به لحاظ این‌که فصل کار در نقاط مختلف کشور با هم متفاوت است و بر مبنای معدل‌گیری، زمان تصویب بودجه و سال مالی به نحوی پیش‌بینی شده که ما بتوانیم پروژه‌های عمرانی را از زمانی که می‌شود از منابع استفاده کرد برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: در سال‌های گذشته دولت بودجه را با تاخیر ارائه می‌کرد و نتیجه‌اش این بود که در خیلی از مناطق ما فصل کار را از دست می‌دادیم، تا زمانی که بودجه ابلاغ می‌شد و موافقتنامه‌ها مبادله می‌شد، بارندگی‌ها هم آغاز می‌شد یا به لحاظ زمانی روزها کوتاه‌تر بود و این باعث می‌شد عملا فصل‌ها از دست برود.

اسداللهی خاطرنشان کرد: امسال دولت لایحه بودجه را به موقع به مجلس ارائه می‌کند؛ لذا مجلس هم فرصت کافی برای بررسی بودجه در کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق را دارد و اگر هم شورای نگهبان ایرادی به بودجه وارد کند فرصت بررسی ایرادات شورا پیش از پایان سال هم وجود خواهد داشت و عملا قانون بودجه از ابتدای سال آینده ابلاغ خواهد شد، این فرصت خوبی برای دستگاه‌های اجرایی خواهد بود که با فراغ بال مسائل خود را به پیش ببرند و نقیصه‌ای که پیش از این وجود داشته مرتفع خواهد شد.

وی اظهار کرد: در حوزه انتخابیه من از چندی پیش قرار بوده که برخی راه‌ها آسفالت شود اما به خاطر شروع بارندگی این کار امکان‌پذیر نیست. از سویی هم وضعیت جاده چندان مناسب نیست و مردم مشکل تردد دارند در صورتی که اگر دو ماه قبل کار آسفالت انجام می‌شد این مشکلات بروز نمی‌کرد.

وی درباره نحوه پیش‌بینی قانون هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال آینده نیز گفت: اصرار مجلس بر این است که دولت قانون را به نحو درستی اجرا کند، وقتی تنها قسمتی از قانون اجرا می‌شود و فقط یارانه نقدی پرداخت می‌شود عملا اثر منفی تورمی بر جامعه خواهد داشت، از سویی این اقدام بخش تولید را به عنوان بخش اثرگذار بر اقتصاد از کار انداخته است در واقع اجرای این قانون بار تورمی داشت که موجب شد قیمت مواد اولیه، کارگر و ... افزایش پیدا کند و از سویی هم یارانه‌ای که باید به واحدهای تولیدی داده می‌شد که بتوانند در شرایط تورمی خود را حفظ کنند پرداخت نشد؛ بنابراین اکثر واحدهای تولیدی یا دچار ورشکستگی شدند یا غیرفعال شدند و یا قسمتی از خطوط تولیدی‌شان تعطیل شد.

به گزارش ایسنا، این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم تاکید ما باید بر اجرای صحیح و کامل قانون در همه ابعاد باشد و در هدفمندی یارانه‌ها هم به موازات پرداخت نقدی به صورت پلکانی به جامعه هدف، سهم بخش تولید، بیمه‌های اجتماعی و بخش کشاورزی هم داده شود تا اهدافی که قانونگذار در اجرای کامل قانون پیش‌بینی کرده، محقق شود اما اگر قرار باشد هدفمندی به نحو فعلی اجرا شود اگر کلا اجرا نشود بهتر است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم