بازدید 24227
دکتر فرشاد مؤمنی در گفت‌وگوی «تابناک»؛

مغایرت‌های جدی گزارش روحانی با واقعیت ۲۵ساله اقتصاد ایران

اکنون زمانی نیست که کسانی به آقای رئیس‌جمهور بگویند، دولت وظیفه خود را انجام داده و نوبت به ورود فعالان اقتصادی است. اگر کسانی به آقای رئیس‌جمهور این واقعیت‌ها را نگفته باشند، نه تنها خدمتی به دولت و نه خدمتی به نظام جمهوری اسلامی نکرده‌اند، بلکه آگاهانه یا ناآگاهانه ‌از منافع غیرمولد‌ها حمایت می‌کنند و گویی تلاش دارند آزمندی بی‌مهار غیرمولد‌ها را دامن بزنند.
کد خبر: ۳۶۴۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۰ 14 December 2013
فرشاد مؤمنی در انتقاد از نحوه تبیین گزارش صد روزه دکتر روحانی‌ گفت: به گمان من، فرم ورود و خروجی که رئیس‌جمهور محترم درباره تحلیل چرایی و چگونگی دور باطل رکود تورمی داشتند، ‌بنیه کار‌شناسی کافی نداشت. برخوردهای بیش از حد بزرگ کننده سهم مسکن مهر در شکل‌گیری این دور باطل، این نگرانی را پدید می‌آورد که گویی در سطوحی از مدیریت اقتصادی کشور، کسانی درصدد انداختن دولت در مسیر ادامه دادن راه احمدی‌نژاد باشند.

این استاد اقتصاد دانشگاه‌ در تشریح دلایل نگرانی خود‌ گفت: دلیل این نگرانی این است که آقای رئیس‌جمهور ادعایی در ‌نقدینگی و نقش غیرمتعارفی که بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی دارد، مطرح کردند که به هیچ وجه با واقعیت‌های ۲۵ ساله اخیر سازگاری کافی ندارد و گویا کسانی در ‌دولت می‌خواهند کاری کنند که از دور باطل ایجاد شده توسط برنامه شکست خورده تعدیل ساختاری بیرون نرویم.

این تحلیلگر ارشد اقتصادی با تردید در کار‌شناسان اقتصادی اطرافیان دکتر روحانی گفت: من درباره نیت آن‌ها چیزی نمی‌گویم؛ اما درباره صلاحیت‌های کار‌شناسی آن‌ها توصیه می‌کنم که آقای رئیس‌جمهور، تیم بی‌طرفی را مأمور کند که دست‌کم اظهار‌نظر‌ها و مقاله‌های نوشته شده این گروه افراد را بخوانند تا درباره سطح صلاحیت کار‌شناسی آن‌ها در شناخت واقعیت‌های اقتصادی ایران واقع بینانه‌تر عمل کنند.

مؤمنی ‌از تئورسین‌های سر‌شناس اقتصادی جریانات اصلاح‌طلب، تأکید کرد: برجسته کردن غیرعادی سهم مسکن مهر در رشد غیر عادی نقدینگی طی ربع قرن اخیر، نسبتی با واقعیت‌های تجربه شده در این اقتصاد ندارد و گویی کسانی در‌صدد هستند ‌با ‌نادیده گرفتن یا بی‌مقدار نشان دادن نقش تعیین کننده دستکاری قیمت‌های کلیدی یعنی نرخ ارز و قیمت حامل‌های انرژی، زمینه‌ای فراهم کنند تا این دور باطل از راه آزمون دوباره آزموده‌های پیشین، خودش را بازتولید کند.

وی در بخش دیگری از نقدهای کار‌شناسی خود، با اشاره به حضور کمرنگ بخش خصوصی در اقتصاد ایران، اظهار داشت: اینکه ما از زبان رئیس‌جمهور محترم سخنانی با این مضامین بشنویم که پس از انعقاد قرارداد ژنو، سیاسیون کار خود را کرده‌اند و اکنون توپ در زمین فعالان اقتصادی است، نمونه دیگری است از این تحلیل‌های سطحی از واقعیت‌های اقتصاد سیاسی ایران. اگر منظور ایشان از فعالان اقتصادی، غیر مولدهاست که آن‌ها طی ربع قرن اخیر هرگز صحنه اقتصادی را ترک نکرده‌اند و اگر منظور مولدهاست، آقای رئیس‌جمهور حتما می‌دانند که در شرایط کنونی، دولت و نظامی‌ها، سهم به طور غیر متعارف بزرگی در اقتصاد ایران را در اختیار دارند و بنابر‌این تا هنگامی که این فضا اصلاح نشود، نباید کسانی به هر دلیل و انگیزه رئیس‌جمهور را از واقعیت‌های اقتصاد سیاسی ایران دور نگاه دارند.


مؤمنی که از جمله منتقدان سیاست‌های اقتصادی دولت احمدی‌نژاد بود، گفت: در تئوری گفته می‌شود که در یک اقتصاد رانتی وقتی ‌دولت با سیاست‌گذاری‌ها‌ سهل‌انگارانه رفتار می‌کند، یکی از بد‌ترین حالت‌های پر خسارتی که ایجاد می‌شود، این است که مولد‌ها مقهور غیرمولد‌ها می‌شوند و این گونه است که از زبان رئیس‌جمهور می‌شنویم، در حالی که در بخش صنعت، رشد سرمایه‌گذاری نزدیک به منهای ۵.‌۹ درصد بوده، در میان تاجران پول و بانک‌های خصوصی و تجاری که در زمره این گونه افراد غیر مولد هستند، شاهد سودهای بالای ۶۰ درصد در سال‌های اخیر بوده‌ایم. در شرایطی که گرایش به سرمایه‌داری مولد در بخش صنعت تا این اندازه منفی شده، تراز تجاری منفی بخش کشاورزی ما هم ‌در دوران احمدی‌نژاد هشت برابر شده؛ در واقع نمادی است که چگونه مولد‌ها مقهور غیر مولد‌ها شده‌اند.

مدیر مؤسسه پژوهشی دین و اقتصاد در ادامه اظهار داشت: در سطح نظری مطرح می‌شود که آیا شرایط بد‌تر از این را هم می‌توان باشد که پاسخ داده می‌شود ‌شرایط بد‌تر آن است که تجارت پول و ربا‌خواری، موتور اصلی خلق ارزش افزوده در اقتصاد ملی شود.

به گمان من، آقای رئیس‌جمهور به مشاوران امینی نیازمند است که از این ناحیه مثلا رفتارهای رئیس بانک مرکزی و جهت‌گیری‌های سیاستی ایشان را طی سه ماهه اخیر زیر ذره‌بین بگذارد تا مشخص شود ‌جهت سیاست‌گذاری‌های اقتصادی کشور چه حال و روزی دارند و اگر قرار باشد ‌راه احمدی‌نژاد ‌تلطیف شده‌تر‌‌‌ استمرار پیدا کند و زمینه فشارهای بزرگ و بحران‌های تحمیل‌کننده کمبود نقدینگی به تولید کننده‌ها ادامه داشته باشد و در عوض ربا‌خوران بیشترین رونق را داشته باشند، چگونه امکان برون رفت از دور باطل رکود تورمی را فراهم می‌کند؟

این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه در چنین شرایطی منظور رئیس‌جمهور از فعالان اقتصادی نیز باید شفاف شود، گفت: اگر منظور غیر مولد‌هاست که آن‌ها در دوره هشت ساله گذشته، همواره در جشن و سرور بودند و همین الان هم فعال هستند. پس ‌اصولا منظور ایشان مولد‌ها هستند و مولد‌ها تا زمانی که این سیطره غیرعادی نظامی‌ها و غیر دولتی‌ها راه تنفس را بسته و تا زمانی که کل ساختار نهاد‌ها و قاعده‌گذاری‌ها ‌علیه تولید و به نفع غیرمولد‌ها سامان پیدا کرده، امکان تنفس نخواهند داشت؛ بنابر‌این اکنون زمانی نیست که کسانی به آقای رئیس‌جمهور بگویند ‌دولت وظیفه خود را انجام داده و نوبت به ورود فعالان اقتصادی است. اگر کسانی به آقای رئیس‌جمهور این واقعیت‌ها را نگفته باشند، نه خدمتی به دولت و نه خدمتی به نظام جمهوری اسلامی کرده‌اند بلکه آگاهانه یا ناآگاهانه‌ از منافع غیرمولد‌ها حمایت می‌کنند و گویی تلاش دارند آزمندی بی‌مهار غیرمولد‌ها را دامن بزنند. اگر دولت صادقانه قصد خروج از دور باطل رکود تورمی دارد، باید کل سیاست‌های اقتصادی کشور در راستای اقتضائات بخش‌های مولد بازآرایی شود.

این منتقد سیاست‌های اقتصادی احمدی‌نژاد در ادامه تأکید کرد: من صمیمانه و مصرانه از رئیس محترم دولت می‌خواهم که مقامات مسئول اقتصادی را نسبت به این مسأله آگاه کند که تا ابد نمی‌شود در باد اشتباهات فاحش دولت احمدی‌نژاد، دولت کنونی را معطل نگه داشت. به طور مشخص این دولت ناگزیر خواهد بود ‌در چهارچوب سند لایحه بودجه سال ۹۳ جهت گیری‌های سیاستی خود را آشکار کند و از آنجا‌ که تاکنون ما از هیچ یک از مدیران اقتصادی تحلیلی درباره ریشه‌های اصلی این دور باطل رکود تورمی نشنیده‌ایم، این نگرانی هست که رویکرد در پیش گرفته شده در لایحه بودجه سال ۹۳ به گونه‌ای بازگشت تلطیف شده به سیاست‌های دوران احمدی‌نژاد باشد؛ بنابراین، با ‌‌‌نهایت احترام و خضوع هم به رئیس‌جمهور محترم و هم مدیران اقتصادی ایشان گوشزد می‌کنیم که اگر آن راه فرجامی داشت، آثار خود را در دولت قبلی به نمایش می‌گذاشت.

متن کامل این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۷۰
حالا که توفقنمه ژنو تا حداقل فروردین عقب افتاد، و از آنطرف هم صورت حسابهای دولت در پایان سال داره میرسه، در مورد آزاد شدن دلارهای نفتی‌ و تحریمهای بانکی‌ نیز هیچ امیدی نیست، حالا دولت جدید چه تور میتواند این کشور را بدون افزایش شدید نقدینگی اداره کنه جای سوال است، مگر اینکه دولت کلید جادوئی داشته باشه که ما از آن به خبریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
شما این اطلاعاتو از کجا گیر آوردی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
چطور اولا
ثانیا از ذخیره برمیداره
نکنه شماهم باورت شده صندوق خالیه
و رئیس جمهور نگون بخت یازدهم کلیه هاشو میفروشه و یارانه های مردمو خرج مملکت رو میده
امير
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
برادر من به نظرت ازكجا نقدينگيشون رو تامين مي كنند ؟
از جيب من و تو و امثال ما !!
" تا ابد نمی‌شود در باد اشتباهات فاحش دولت احمدی‌نژاد، دولت فعلی را معطل نگه داشت."

ایول دکتر ایول
مگر آقای احمدی نژاد چه مشکل اقتصادی ایجاد کرده که همه مشکلات کشور را به ایشان نسبت میدهند . بالاترین آمار ایجاد اشتغال و تولید ناخالصی ملی و سرمایه گذاری صنعتی مربوط به دوره ایشان بوده . مگر یادتان رفته در روز آخر ریاست جمهورشان همه این آمار را اعلام کردند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
شوخی می کنی،نه؟؟؟
آشنا
| - |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
محمودی جان !!
واقعا طرفدار محمودی .
از قدیم گفتن عقل کار نمی کنه چشم که می بینه !!
احمدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
محمودی جان درست میگه دوست نارمکی ما آن همه آمار داد ولی کو گوش شنوا!؟ حضرت ایشان اساسا در حوزه آمار ترکاندند
مسعودی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
محمودی جان صبح بخیر! حالت خوبه؟!! ولی فکر کنم داری طعنه میزنی کلک!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
هی هی هی بیدارشو بیدارشو
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
مسابقه تمام جریان ها برای رانت بی سقف ، فساد همه جانبه و زیرپا گذاشتن قانون ، شهر هرت به تمام معنا و دولت برنده بزرگ این مسابقه .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
دلتو به آمار دولتي خوش كردي؟؟؟وضع موجودو نميبيني،اين چه اشتغاليه كه مردم توش بيكارن،اين چه توليد ناخالصيه كه سبب كاهش فيمت ها و رفاه نشده، واين چه سرمايه گذاريه صنعتيه كه فقط صنعت دلالي رو رونق داده؟
یحیی
| United Kingdom |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
:))))
امير
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
طنز زيبايي بود .... خيلي خنديدم :)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
hahahahaha =)))))))
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
آمارهاي ساختكي بيا من يك عالمه به شما بدم بهتر از احمدي نژاد!!!!!!!!!!!!؟
آیدین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
به آمار احمدی نژاد استناد میکنی؟! :))
بله ؛ ایشون تعریف کار رو عوض کردن و دانشجویی هم شد کار! به همین راحتی دو میلیون نفر اشتغال زایی کردن ایشون!
آقاي دكتر،حرفهاي حساب و منطقي زديد.تابناك جان اين متن را واسه رئيس جمهور محترم حتما إرسال بفرماييد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
استاد عزیزم جناب آقای دکتر مومنی همیشه حرف های زیبایی می زندد اما در عمل راهکار اجرایی ارائه نمی دهند!
متاسفانه اشکال در عدم وجود اقتصاددانان معتبر در کشور است.
پاسخ ها
فرهاد
| Germany |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
اقتصاددانان معتبر و دلسوز به انداره کافی در کشور داریم. به بازی گرفته نمی شوند. سیاست های اقتصادی دولت امروز مانند دولت دیروز هماهنگی های تردید ناپذیری با منافع بانک حهانی و صندوق بین المللی پول دارد که به سود منافع ایران نیستند.
این بحث مفصلی است که متاسفانه روزنامه نگاران ما به اندازه کافی به آن نمی پردازند و مردم را نسبت به حقایق اقتصادی آگاه نمی کنند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
فرهنگ سوئ استفاده و رانت خواری در تمام گوشه ها ریشه دوانده
حرف حساب جواب نداره.
من هم این سخنان ریس جمهور مبنی بر اینکه مسکن مهر یکی از دلایل مهم افزایش تورم است را قبول ندارم. در سال های بعد از انقلاب هزینه های زیادی برای تولید و ایجاد اشتغال صورت گرفته که بسیاری از انها با شکست صورت گرفته(بطور مثال شرکت های خودرو ساز) این فعالیتها نه تنها سوده نبودن بلکه باعث حیف و میل شدن بیت المال شد.مسکن مهر طرح بسیار خوبی بود.اولا تمام سرمایه بالاخره به بیت المال بر خواهد گشت.ثانیا یک عده ای که فکر خانه دار شدن هم نمیکردن خانه دار شدن ثالثا با این حجم پول اشتغال زایی خوبی صورت گرفت. بطوریکه بسیاری از جوانان و کارگران مشغول بکار شدن. الان اما.................................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
کلا این دولت اومده هر کار خوبی تو دولت های قبل شده و ومخصوصا در دولت نهم و دهم و به نفع فقرا بوده رو جمع کنه
وقتی تکنوکرات های سرمایه دار حاکم بشن دود آتیششون تو چشم بدبختا میره و زیر چرخای توسعه اشون له میشیم
صمد از تبریز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
جناب ناشناس
معلوم است که از وضعیت جامعه کاملا" بی خبری وظیفه دولت ساختن خانه برای مردم نیست بلکه دولت بایستی سازو کارهای لازم را آماده کند تا اشخاص خصوصی به سوی ساخت خانه بروند و سرمایه ها مردمی به سوی ساخت مسکن برود در حالی خوش خیالی می کنید که اکثر کارگاههای عمرانی چندین سال است که به دلیل عدم وجود اعتبار به حالت تعطیل درآمده اند و کارگران این کارگاهها بیکار شده اند علاوه بر اینها همین مسکن مهر در شهرهای بزرگ معظلی جدی برای دولت جدید شده است معظلی مانند عدم وجود زیر ساختها و پیش بینی آنها مانند آب و برق و گاز و راه دسترسی و بهداشت و ....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
میدونی تو این مسکن چقدر پول مردمی خوردن و بردن کسی با خود طرح مشکل نداره مهم دزدیهاییه که اتفاق افتاده طرف با دوچرخه میومد سر پروژه مسکن مهر الان باید بیای ببینیش
من موافقم.
این وضعیت به نفع بانکها ودلالها ست اونها نمی زارن بازار واقتصادرست بشه
در مملکت ما هرکس ساز خودش میزنه و هرکس کار شناس خودش داره.
حق با ایشان است
خوبه نظرات مخالف ایشونم رو هم بذارید. مثلا نظرات دکتر نیلی، استاد دانشگاه شریف. ایشون (که مخالف سیاستهای دولت قبل هم بودن) خیلی به نظرات دکتر مومنی ایراد گرفتن، البته نه اینکه به اسم، بلکه به همین دیدگاهها.
اميدوارم زودتر از تو جو روحاني متشكريم در بيايم و با نقد هاي خودمون دولت رو ياري!! كنيم.
تحويل دادن به به و چه چه خوبه و آدمو اميدوار مي كنه اما مهمتر از اون و مفيدتر از اون نقدهاي سازنده است.
دولت روحانی در زمینه اقتصاد تخصص کافی ندارد
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
حتما" دولت پاك با آن تغيير مديريتهاي غير كارشناسي تخصص داشت!!!!!!!!!!!!!!؟
متاسفانه آقای روحانی خیلی زود اشتباهات گفتاری و رفتاریش را شروع کرده است. این چه پیامی به بدخواهان دارد که بعد از مذاکرات ژنو که هنوز در اول راه هستیم رئیس جمهور بگوید دولت کارش را کرد حالا راه برای فعالان اقتصادی باز شد!!! این یعنی چی که مرتب داد بزند جیب دولت کلا خالی است و کلی ورشکسته و بدهی داریم. در حالیکه گوشهای نامحرمان منتظر شنیدن این سخنان است چه ضرورتی به داد زدن است.آقای روحانی، در ابتدای کار مردم را نا امید کردید... نیاز به کار است نه داد و فریاد
من اقتصاد دان نیستم ولی فکر میکنم ایشان درست میگویند همه در کشور میدانند بازی با نرخ دلار اشتباه بود
بسيار عالي بود خوشمان امد
سالهاست که حرفهای آقای فرشاد مومنی را دنبال میکنم. متاسفانه ایشان همیشه از همه ی دولتها انتقاد میکنند و هیچگاه هم هیچ راهکار عملی ارایه نمیکنند و صرفا به گفتن کلیاتی در ضدیت با رابطه تعدیل ساختاری (که معلوم نیست منظورشان از این اصطلاح تعدیل ساختاری چیست) بیان میکنند.
پاسخ ها
سهامی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
چون تمام دولتها از نظر اقتصادی غلط عمل کردند بخصوص از سال 68
دکتر حسین گل
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
اگر دقت کنید در همین مقاله بروشنی گفته شده که در ساختار اقتصادی کشور چه تغییراتی لازم است داده شود تا نیروهای خلاق و مولد کشور امکان داشته باشند که در اقتصاد کشور نقش موثر تری ایفا کنند. بطور خلاصه جلوی رانت خواری باید گرفته شود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
بنده شاگرد ایشان بوده ام! ایشانراهکار دارند و چندین بار اعلام کرده اند، نمونه اش هم در بحث جلسات 50 اقتصاد دان و رییس جمهور بود و اتفاقات آن دوره بود، ایشان آنطور که میفرمایید نگاه جناحی ندارند و منتصب میکنند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
من نمی دانم منظور ایشان چیست.
ولی در مملکت ما باندها حاکم هستند هیچ کاری انجام نمیشه مگه این که سود مشخصی به یه عده خاص برسه . تعداد این عده های خاص پس از دولت احمدی نژاد خیلی بیشتر شد. این سود مشخص هم سقفش رفت تا آسمان. به همین دلیله که در هیچ جایی افراد شایسته و متخصص مدیریت نمی کنند . هدف مدیریت حرکت این سهم هاست که پس از تقسیم بین خودی ها، کاهی از ثروت بی اندازه ایران عزیر به ملت غیرخودی می رسه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
دوست عزیز متاسفانه کلا در ایران عزیز از این دست افراد زیاد هستند که انتقاد خوب بلدند توجیهات منطقی خوبی هم می آوررند اما کار که به دستشان افتاد در عمل همه کم میاورند!
قرار بود بعد از 100 روز از ریاست جمهوری مشکلات اقتصادی حل شود پس چه شد.
آمار های ارایه شده توسط اقای احمدی نزاد با واقعیت ها خیلی فاصله دارد
آقا جون هر كسي كه از قدرت خدا و پشتوانه ملت خود دور شد و به كدخدا و مستكبرين دل بسته شد نتيجه اش همين خواهد بود كه بارها تجربه كرديم ولي باز تكرار ميكنيم (چون مومن نيستيم)و قبل از اينكه امتيازي گرفته شود از هول حليم در ديگ افتاديم و هر چه داشتيم را {صادقانه} و با {ظرافت} تقديم كرديم و در مقابل كلي توهين و تمسخر و تحريم و تهديد دريافت كرديم و حتي حاضر نشديم حقايق و مباحث مطرح شده در مذاكرات را براي مردم خود بازگو كنيم چون به كدخدا قول داده بوديم محرمانه بماند.
بايد كليه مذاكرات را قطع و تمامي فعاليتهاي هسته اي كه تعطيل شده با حداكثر توان راه اندازي شود و به دنيا اعلام گردد كه تا زماني كه تمام تحريمها لغو نشده و تمامي دارايي هاي به سرقت رفته مان عودت نشود پاي هيچ مذاكره اي نخواهيم نشست.
اتفاقا من تصور می کنم که در دولت آقای روحانی تا حدود زیادی کار بدست کاردان سپرده شده.
نظارت و انتقاد ساده ترین کار است.
من فقط یک چمله می نویسم که جناب اقای دکتر حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود راه حل اقتصاد کشور را رونق اقتصادی معرفی کردند و در چند مصاحبه و مناظره ها تکرار کردند و اما در صحبت های اخیر ایشان می شنویم که امیدواریم در پایان سال 1393 تورم به رقم 25 درصدی برسد، مطمئنا این اعداد برای مردم قابل توصیف و تحمل نیست و عواقب بدی خواهد داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
پس توقع داريد كه چند هفته اي تورم به زير ده در صد برسد .همين اندازه كاهش هم هنر مي خواهد .
لطفا کمی فکر کرده و راهکار ارائه کنید. مشکلات را همه کم و بیش میدانند. باید همگی استینها را بالا زده و کار کنیم و از مصرفگرایی پرهیز کنیم و همچنین بفکر کشور و منافع ملی باشیم .
اشاره به بازی با نرخ ارز در این 100 روزه بدون مقایسه ان با 100 روز پایانی دولت قبل نشان دهنده ثبات در بازار ارز در این دوره هست.بالا و پایین شدن نرخ ارز غیر مولدها را خوشحال می کند.
بزرگترین اشتباه دولت نرخ ارز هست علت اصلی رکود تورمی امروز افزایش ناگهانی و سه برابری نرخ ارز بود که دولت نخواست کنترل کنه اکنون میبینیم دولت جدید هم خوشش میاد از این نرخ
اقتصاد درست نخواهد شد مگر آنکه فرهنگ دینی واجتماعی , سیاست خارجی و داخلی, مدیریت کارا و دنیا دیده, همدلی و مودت بین مردم, خروج نیروهای نظامی از سیاست واقتصاد و در آخر احترام به سرمایه گذار و رفع قوانین دست و پا گیر اصلاح و احیا و اجرا شود و اتفاق افتد.
من اقتصاددان نیستم. به نظرم اقتصاد ایران بیش از آنکه در منجلاب بی تدبیری های دولت ها فرو رفته باشد، اسیر بی اعتنایی ایرانیان نسبت به اعتقادات دینی و علایق ملی شده است.
در بازار رکود مسکن و مصالح مسکن مهری که سبب ایجاد اشتغال و تولید گردید را چگونه می توانید به این شکل عامل مکشل زای این مملکت عنوان نمایید. جای تامل دارد که شاید کسانی که متضرر از این قضیه شدند همچنان به دنبال اهداف خود هستند!!!! .
هر چند مشکلات بسایری مسکن مهر دارد
حرف زدن وتحليل كردن خيلي راحتتر از كار كردن است به عمل كار برايد به سخنداني نيست
این حرف دکتر مومنی را قبول دارم که اقتصاد ایران دست نظامی هاست و کسی نمیتونه ورود یا رقابت کنه. امیدوارم نظرمو منتشر کنید.
متاسفانه همين استادهاي در اصطلاح كارشناس نما با حمايت از طرف سايتهايي مثل تابناك هر مطلب نادرستي رو به سمع و نظر مردم مي رسونن تازه ما از ايشان توقع داريم با تربيت جوانانمون بدست اين در اصطلاح اساتيد آينده اقتصادي مملكتمون رو بسازند بايد به اطلاع آقايون مخ اقتصادي برسونم كه حتي آقاي احمدي نژاد هم متوجه اين موضوع شد كه تنها راه برون رفت از مشكلات اقتصادي مملكت در دوران خودش توسعه عمران است و بس و تنها راه ايجاد توسعه عمران همين الم مسكن مهر است و بس كه در واقع خط دهنده اين مسير به آقاي احمدي نژاد بايد برنده جايزه اسكار بشه.
ما موندیم دوستی خاله خرسه دولت قبل.عوام فریبی رو دیدم همون سالها
انتقاد کردن بسیار عالی است اما ارائه راحل مناسب به دور از کلیشه ای و تئوری دانشگاهی بسیار خوب خواهد بود هر دولتی نقاط منفی و مثبت دارد الان هم نمی شود دولت روحانی را نمره داد یک کمی صبر کنید تا در چهار سال دوم شاخص های ارزیابی بیانگر میزان عملکرد خواهند بود اما اقای دکتر یک نکته رو فراموش کردند و اینکه دولت رو به خاطر اشتباهات دولت قبل معطل کردند در کشور ما ارثیه ای است به جای ماندنی که هیچگاه از بین نخواهد رفت این خصلت خوب و شیرین مردم ایران اینه که خیلی زود فراموش می کنند و فقط آنچه که در حال گذشت رو می بینند و زودی هم تصمیم گیری می کنند من که یادم نرفته که در دولت های قبلی چه گذشته اگر مسکن مهر نقدینگی اورده آیا مسکن جوانان هیچ تاثیری نداشته ؟ هر دولتی به اندازه ای به این مملکت خدمت کرده و بی انصافی است که بگوئیم هیچ کاری نشده سال 93 تورم خواهیم داشت که بر اثر افزایش قیمت هاست ادامه هدف مندی سوال اینجاست اگر طرح هدف مندی نا مطلوب و نا خوشایند است چرا تا همین جا قیچی نمی کنید ؟ مطمئن باشید اگر دلار های بایکوت شده ایران در بانک های سایر کشور ها آزاد نشود ایا مشکلاتی که دامن گیر دولت احمدی نژاد شده بود دامن کیر دولت جناب آقای روحانی نخواهد شد ؟ اگر این دشمن ورزی غرب نسبت به ایران خاتمه نیابد و همچنان ایران را در تحریم نگه دارند آیا دولت روحانی زیر تیغ انتقادات خواهد رفت ؟ برای همه پر واضح است که عوامل خارجی تاثیر بسیار زیادی در رفتارهای اقتصادی و اجتماعی داخلی خواهد داشت در حاتمه اینکه به خاطر خیلی از محدودیت های داخلی و خارجی بخواهیم دولت ها را زیر تیغ انتقادات ناجوانمردانه ببریم کاری ناپسند است فراموش نکردیم که چگونه همین انتقادات را دولت اصلاحات از دولت سازندگی می نمود . یکی از جرم های دولت احمدی نژاد اینه که نباید طرح هدف مندی را پیاده سازی می کرد و مثل سایر دولت ها به سادگی از کنارش عبور می کرد وی با این کار در اصل خود زنی کرده است .
بگذاریم آیندگان قضاوت کنند
با تشکر
باید بدانید صحبت های این کارشناسان فقط درحدتئوری ست ودردانشگاه تدریس می شود ودرزمان عمل نیز این دکترها خود بااین اقتصاد مریض همراه می شوند ودفاع می کننداقتصادی که برپایه سرمایه داری باشد هیچ وقت درست نمی شود.بهترین افتصادرجوع به اقتصاداسلامی است که هزاران سال است برایمان نسخه هادارد لاکن ما چسبیده ایم به روشهای یاسوسیالیستی یاسرمایه داری.
دولت روحانی هم سعی میکنه سیاست های پوپولیستی احمدی نژاد رو اما به نحوی دیگر ادامه بده
امیدوارم دکتر روحانی سخنان این دکتر را بشنوند و از انتقادهاشون استفاده کنند و با توجه به روحیه دکتر روحانی به نظرم این کار انجام خواهد گرفت.
آقاي مومني به زبان اقتصادي و با عدد و رقم بگو كجاي محاسبه تاثير مسكن مهر در تورم اشتبه بوده است. همين جوري كه نميشه يه ادعايي بكني. دليل مي خواد. اتفاقا قيمت دلار را تا سالها بادستكاري ثابت نگه داشته بودند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
با اين مسكن مهر بعث شد كه خيليها در آرزوي مسكن بمانند زيرا قيمتها دهها برابر شد كه براي ما جوانان ديگر غير ممكن است كه خانه دار شويم آنهم خانه هاي بساز بخروشيب مسكن مهر كه بدر نمي خورد.
اين حرف ها و نظرها مشكل ملت را حل نميكنه.بهتره كه از بزرگترين اقتصاد دانهاي كشور مون (كه كم هم نيستند در كشور و بعضي ها حتي 30 سال پيش مدرك دكتراشونو از كشور هاي خارجي گرفتند) خواهش كنيم به ماكمك كنند در حل اين بحران اقتصادي.
به نظر بنده آقای روحانی باید یه فکری به حال افزایش نقدینگی بکنه و این نقدینگی را با افزایش سود های بانکی و سود سهام طرح های دولتی به سمت تولید ببره که در این حالت هم بیکاری کم میشه وهم تورم میاد پایین و هم به قول آقای مومنی افراد مولد شکل بهتری پیدا میکنند.واز طرف دیگر آقای روحانی اگه میتونه نظامی های رو که بعد از جنگ وارد چرخه اقتصادی غیر مولد شده و با استفاده از رانت دولتی و گاهی وقتها با ضررهای شدید که هیچ نهادی هم پیگیر این مسایل نیست رو مدیریت کنه و پولهای اونا رو وارد طرحهای ملی و سند چشم انداز کرده واصل 44 را ساماندهی بیشتری کنند.البته همه اینها منوط به شجاعت ایشون با پشتوانه رای مردم است وگرنه همان خواهیم بود که هستیم وشاید بدتر از آن.
گمانم ایران رابایدشخم زد دوباره ساخت واین بار هرکس در جای خودش قرار بگیرد جز این چاره ای نیست
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری # محرم