بازدید 10031
۷
احتمال کسری ۵ میلیارد دلاری تا پایان سال:

چرا بودجه روحانی این کسری نفتی را جدی نمی‌گیرد؟

در حالی در بودجه سال ۹۳ دولت حسن روحانی، اقدام به ذکر ارقام ۱.‌۳ میلیون بشکه‌ای نفت در روز با متوسط قیمت ۱۰۰ دلار کرده‌ که نگاهی به همین ارقام در آخرین بودجه احمدی‌نژاد و همچنین آمار فروش نفت در هفت ماهه نخست سال جاری، نشان می‌دهد که تا پایان سال ۵ میلیارد دلار در درآمد نفتی کشور کسری خواهیم داشت.
کد خبر: ۳۶۵۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۱ 17 December 2013
چرا بودجه روحانی این کسری نفتی را جدی نمیگیرد؟
در حالی در بودجه سال ۹۳ دولت حسن روحانی، اقدام به ذکر ارقام ۱.‌۳ میلیون بشکه‌ای نفت در روز با متوسط قیمت ۱۰۰ دلار کرده‌ که نگاهی به همین ارقام در آخرین بودجه احمدی‌نژاد و همچنین آمار فروش نفت در هفت ماهه نخست سال جاری، نشان می‌دهد که تا پایان سال ۵ میلیارد دلار در درآمد نفتی کشور کسری خواهیم داشت.

به گزارش «تابناک»، شاید بتوان گفت یکی از مبهم‌ترین بخش‌های بودجه سال ۹۳ مربوط به ارقام فروش نفت است. دولت روحانی گویا می‌خواهد میزان یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را با رقم ۱۰۰ دلار در هر بشکه برای سال ۹۳ به فروش برساند؛ موردی که شاید بیشترین جای انتقاد را دارد.

بودجه سال ۹۲ که محمود احمدی‌نژاد تحویل مجلس داد، همین میزان فروش نفت یعنی ۱.‌۳ میلیون بشکه را با عدد ۹۵ دلار برای هر بشکه پیش بینی کرده بود؛ موضوعی که‌‌ همان زمان هم در مورد آن بحث زیاد شد و انتقاد از اینکه این رقم فروش چندان رقم مطمئنی نیست.

حال در مورد بودجه حسن روحانی در این بخش باید چه گفت؟

چرا بودجه روحانی این کسری نفتی را جدی نمیگیرد؟

به تازگی علی محمد احمدی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به آمارهای فروش نفت و گاز کشور در هفت ماهه نخست امسال گفته، رقم درآمدهای نفتی در این مدت ۲۳ میلیارد دلار بوده است.

احمدی اشاره کرده که در این مدت به شکل متوسط دولت روزانه موفق به فروش ۹۳۵ هزار بشکه نفت شده ‌و بهای متوسط هر بشکه نفت ایران برابر با ۱۰۳ دلار بوده است.

یک حساب سر‌انگشتی نشان می‌دهد که تا همین جا یعنی هفت ماهه نخست سال، حدود ۳ میلیارد دلار از پیش بینی بودجه ۹۲ عقب هستیم؛ به عبارتی، اگر قرار بر آن بود که ‌۱.‌۳ میلیون بشکه نفت ایران در روز با رقم ۹۵ دلار صادر شده باشد تا کنون باید ۲۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان عواید نصیب کشور می‌شده که اکنون حدود ۳ میلیارد دلار عقب ماندگی را نشان می‌دهد.

نکته اساسی در اینجاست که اکنون فاصله بین میزان صادرات پیش بینی شده در بودجه با رقم واقعی ‌حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز است؛ ۴۰۰ هزار بشکه‌ای که اگر افزایش جهانی قیمت نفت و فروش هر بشکه با ۸ دلار بیشتر از رقم پیش بینی شده نبود، چه بسا منجر به کاهشی بیش از ۱۰ میلیارد دلاری نیز می‌شد!

تا همین جا نیز می‌توان حدس زد که اگر وضعیت ‌همین گونه ‌پیش برود و با همین ضریب تا اواخر سال جلو برویم، چیزی ‌حدود ۵ میلیارد دلار در درآمدهای نفتی کشور کسری خواهیم داشت؛ یعنی دوازده هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با نرخ ارز بودجه ۹۲ که برابر با یارانه حدود ۳ ماه برای ۷۶ میلیون ایرانی.

در واقع شاید بتوان گفت که تحولات بازار نفت و روند بازی سفته بازان و خریداران بزرگ بازار بوده است که منجر به آن شده که ایران از یک کسری ارزی چالش برانگیز رها شود، اگر این روند تا پایان سال ادامه داشته باشد و بهای نفت شاهد کاهش نباشد.

بودجه حسن روحانی حال قرار است نفت را به بهای ۱۰۰ دلار عرضه کند و با‌‌ همان رقم برای فروش‌ و این یعنی راه رفتن بودجه روحانی بر لبه تیغ در سال ۹۳.

این‌ها همه را در کنار این موضوع بگذارید که چندی پیش، بیژن نامدار زنگنه اعلام کرد ‌حتی حاضر است به بهای رسیدن قیمت نفت به ۲۰ دلار تولید نفت ایران را افزایش دهد. البته این سخن زنگنه بسیار هوشمندانه و حاوی پیامی جدی برای رقبای ایران بود و جای تایید و تحسین دارد، اما واقعیتی نیز پشت آن مخفی است که نباید از آن غافل شد: بازار نفت می‌تواند شاهد کاهش قیمت تا زیر ۱۰۰ دلار هم باشد و شواهد آن هم کم نیست.

در این شرایط احمدی چندی پیش اعلام کرده، احتمال دارد بهای نفت تحت فشار نمایندگان به ۹۵ دلار در هر بشکه برسد؛ هرچند وی این کار را اشتباه توصیف ‌و دلایل خود را برای آن اعلام کرده است، اما واقعیت آن است که حتی اگر رقم درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده مشابه با بودجه ۹۲ باشد، باز هم ‌نمی‌توان به جرأت گفت که این رقم قابل وصول و تحقق باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۷
حتما به اصطلاح تدبیری دارند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
تو نگران نباش حتما دکتر عزیز و کابینه ایشان تدبیری دارند
اقای روحانی بدون نظر اقای زنگنه بودجه نفت رو به مجلس نمیده.اقای زنگنه هم حساسیت موضوع رو میدونه و توانایی های وزارتخانه خودشو میشناسه. ببینین چطور فروش نفت از مبلع مندرج در بودجه بیشتر میشه در عرض دو سه ماه اینده.......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
عاشقتم روحانی
تازه با این فرض که نفت ایران به قیمت 100 دلار فروش بره .نه اینکه به نظر کارشناسان به علت تحریمها در خصوص خرید نفت ایران با قیمتی به مراتب کمتر به چین یا هند و...!
نفت چیز با ارزشی است زیاد نگران نباشید تو زمین نمی مونه
فعلا که 20 میلیارد پولهای نفت و میگن برگشته
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # حج # رفح