بازدید 18928
در حاشیه اظهار نظر وزیر درباره چرایی سرعت کم اینترنت:

تخلف شرکت‌های فروش اینترنت اثبات شده اما ادامه خواهد یافت!

ماجرا هنگامی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم پس از بیان چنین قانون‌شکنی بزرگ و ادامه‌داری، وزیر ارتباطات، سکاندار و متولی احقاق حقوق مردم در این زمینه، ابراز امیدواری کرده که این مشکل تا پایان سال مرتفع شود و نگفته که چرا نباید این کار همین امروز انجام شود؟! مگر نه اینکه تخلفی در حال وقوع است که اجحاف در حق مصرف‌کنندگان است؟
کد خبر: ۳۶۸۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۴ 04 January 2014
هرچند با بر سر کار آمدن دولت یازدهم و به سبب حضور برخی اعضای کابینه در دنیای مجازی گمان می‌رفت‌ مشکلاتی که گریبان کاربران فراوان اینترنت در کشورمان را گرفته به سرعت شناسایی و مرتفع شوند، ‌سخنان وزیر نشان می‌دهد که به رغم گذشت نزدیک چهار ماه از عمر دولت، هنوز در آغاز راهیم.

به گزارش «تابناک»، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که چندی پیش با حضور برخط در شبکه‌های اجتماعی، به این شبکه‌ها ـ البته از نوع داخلی آن ـ پیوست، در یکی از تازه‌ترین پست‌های خود به مشکلی اشاره کرد که اگر بگوییم سرچشمه مشکلات اینترنت در کشورمان است، سخنی به گزاف نگفته‌ایم.

واعظی در پاسخ به‌ کاربرانی که از سرعت اینترنت گلایه داشتند، نوشت: در بیشتر کشورهای دنیا برای استفاده بهینه از پهنای باند، یک پهنای باند مشخص را بین هشت تن ‌به اشتراک می‌گذارند و اصطلاحا این نسبت را sharing ۱ ـ ۸ [تسهیم یک به هشت] می‌نامند؛ متأسفانه در کشور ما به دلیل کمبود شدید پهنای باند، این نسبت به ۱ ـ ۲۰ یا حتی ۱ ـ ۲۵ هم رسیده ‌که یکی از دلایل اصلی کاهش سرعت اینترنت کاربر نهایی است.

وی در ادامه رویکرد اصلاح روند موجود را نظارت بر شرکت‌های فروشنده این خدمات دانست و افزود: از طریق سازمان تنظیم مقررات به همه شرکت‌های PAP اعلام کرده‌ایم که این نسبت باید به ۱ ـ ۸ اصلاح شود و آمادگی واگذاری پهنای باند بیشتر را هم داریم؛ امیدوارم با این تدابیر تا پایان سال مقداری از مشکلات سرعت اینترنت حل شود.


آنچه از سخنان افشاگرانه وزیر ارتباطات بر‌می‌آید، اجحاف بزرگی است‌ در حق کاربران ایرانی ‌که هرچند زمان آغاز آن اعلام نشده، ‌به نظر می‌رسد ریشه در گذشته‌های چه بسا طولانی‌ دارد، ولی گویا قرار نیست با هیچ واکنشی از طرف مسئولان روبه‌رو شود که این نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

سخنان وزیر به زبان ساده یعنی خدماتی که دیگر کشور‌ها به یک کاربر‌ می‌دهند، در کشور ما به سه کاربر داده می‌شود که نتیجه ملموس آن، کاهش شدید سرعت اینترنت بوده و معنای دور‌تر آنکه وزیر به سادگی از کنارش گذشته، دریافت تعرفه مازاد از مشترکان میلیونی این خدمات است.

این در حالی است که اگر به این قانون‌شکنی‌های آشکار و کم‌فروشی طولانی مدت، مواردی همچون قطع و وصلِ‌ گاه و بی‌گاه و بد‌خدمتی‌های دیگر این عرصه خدماتی در کشورمان را هم بیفزاییم، درخواهیم یافت که اعترافات وزیر در حقیقت اذعان به مشکلاتی است که گریبانگیر وزارت ارتباطات است و آن هم چیزی نیست، جز فراموش شدن نقش نظارتی این سازمان در قبال تعهداتی که مردم دارد.

به عبارت بهتر، اگر وزارت ارتباطات به نقش نظارتی خود عمل می‌کرد، نه فروشنده‌های ریز و درشت اینترنت در کشورمان می‌توانستند خدمات خود را به مرور از نرخ اشتراک‌گذاری «یک به هشت» به «یک به بیست و پنج» نزول دهند و یا اگر این اتفاق به هر دلیل موجه یا غیر موجه رخ می‌داد، دست‌کم فروشندگان اینترنت نمی‌توانستند بابت خدماتِ آب بسته خود‌‌ همان نرخ سابق را از مردم گرفته و حتی تعرفه‌های خود را در مقاطعی افزایش هم بدهند.

ماجرا هنگامی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم پس از بیان چنین قانون‌شکنی بزرگ و ادامه‌داری، وزیر ارتباطات، سکاندار و متولی احقاق حقوق مردم در این زمینه، ابراز امیدواری کرده که این مشکل تا پایان سال مرتفع شود و نگفته که چرا نباید این کار همین امروز انجام شود؟! مگر نه اینکه تخلفی در حال وقوع است که اجحاف در حق مصرف‌کنندگان است؟ مگر نه اینکه برخی شرکت‌های طرف قرار‌داد مخابرات این اجحاف را به مردمی تحمیل می‌کنند که حق نظارت خود بر مسائلی از این دست را به دولت واگذار کرده‌اند؟

ابهاماتی از این دست هنگامی پر‌رنگ می‌شود که بدانیم معنای دیگر این تخلف ـ که وزیر جسارت به خرج داده و آن را علنی کرده‌ ـ زدن پنبه بسیاری از آمارهایی است که وزارت ارتباطات در دولت‌های نهم و دهم می‌داد و به آن می‌بالید؛ افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشور، افزایش سطح دسترسی مردم به دنیای مجازی و... و مواردی از این دست که به طور بنیادین مورد تأکید مسئولان وقت قرار گرفته و زمینه اجرای طرح‌هایی مانند دولت الکترونیک، دورکاری و مسائلی از این دست را فراهم نشان می‌داد، حال آنکه امروز آشکار می‌شود این گونه نبوده است.

اگر از این جنبه به ماجرا بنگریم، شاید سکوت وزیر نسبت به زمان شروع این تخلف و کسانی که با قصور خود زمینه چنین اجحافی را فراهم آورده‌اند، موجه به نظر برسد؛ اما هنوز نمی‌توان درک کرد که چرا این تخلف باید تا عید ادامه بیابد و چرا نباید متخلفان به پرداخت غرامت به مصرف کنندگان مجبور شوند؟ آیا زیرساخت‌های کار فراهم نیست؟ اگر این‌گونه است، چرا وزیر به آن اشاره نکرده و از تدارک آن برای آینده سخن نمی‌گوید؟ اگر ‌نیست و زیرساخت‌های لازم فراهم است، چرا نباید از امروز جلوی تخلف را ‌گرفت؟

اینجاست که به نظر می‌رسد کاهش درآمد شرکت‌های عرضه کننده اینترنت به یک‌دوم یا یک سوم، سهم بالایی در وعده وزیر برای حل این مشکل طی چند ماه آینده دارد، وگرنه حتی به فرض آنکه زیرساخت اصلاح روند کنونی موجود نباشد، می‌توانیم با عادلانه‌سازی هزینه‌های پرداختی مردم برای دریافت این خدمات ـ که طبیعتا کاهش هزینه اینترنت معنا می‌یابد ـ گام کارآمدی در اصلاح امور برداریم، نه اینکه بگوییم تخلف گسترده این شرکت‌ها آشکار شده،‌ولی قرار نیست تا ماه‌های آینده ‌رسیدگی شود.

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۷
انتشار یافته: ۸۰
از اقای واعظی خوشم میاد
آدم متشخص و متینین
دقیقا معنی کم فروشی رو نیمده؟ واقعا جای تاسف نیست در یک کشور اسلامی دزدیدی در روز روشن ؟
پاسخ ها
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
به هیچ عنوان حرف آقای وزیر پذیرفتنی نیست - جناب وزیر محترم - اگر شرکتی سرعت 1024 مگابیت ارائه میده یعنی 128 کیلوبایت سرعت دانلود که همون اشتراک 1-8 میشه و اکثر شرکتها PAP در کشور دارن حتی با یهADSL 1024 مگابیت سرعت دانلود 300 تا400 کیلوبایت یعنی برابر با استاندارد 1-8 سرعت 3 مگابیت رو میدن درصورتی که هزینه تعرفه 1 مگابیت سازمان تنظیم رو از مشترک میگیرن -تابناک ،شما که میگی چرا همین امروز حق مردم رو نمیگیرن ، دلیلش اینه که زیرساخت ندارن - پهنای باند ندارن - تجهیزات افتضاح ZTE و هواوی چینی تو مراکز مخابراتی به شدت دچار مشکل هستن و باعث قعطی مکرر زیرساخت میشن که همش بر میگرد به شرکت زیرساخت ایران تحت مدیریت دولت و وزارت ارتباطات و متاسفانه نه جناب وزیر و نه مدیران زیردست ایشون جرات گفتن مشکلات زیرساخت رو ندارن و همیشه تقصیر رو میندازن گردن شرکتهای خصوصی- یعنب بعد 10 سال که دارم خدمات اینترنت میدم به مردم دارم اشتباه میکنم؟؟ لطفا اینطور سر شرکتها رو نبرید که مردم فکر کنن زیرساخت هیچ مشکلی نداره.بیش از 70 درصد مردم نمیدونن Sharing چیه و زیرساخت چیه دیتا از کجا میاد - چند صد درصد دارین سود میکنین و به شرکتها میفروشین- حتی پول فیلترینگ رو هم از خود مردم میگیرین - 35 درصد هزینه های اینترنت یک مشترک فقط تو جیب شرکت مخابرات میره - 30 درصد هزینه پهنای باند که چندصد درصد هم سود دارین روش و هزینه های فیلترینگ هم حساب شده رو همین پهنای باند.
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
من با نظر فرهاد کاملا موافقم شرکت های خصوصی اکثرا سرویس خوبی میدن ولی متاسفانه خود مخابرات سرویس دهی ای دی اس ال بدی که میده هیچ حتی به مشترک های بزرگش که بخش های دیگه دولت هستن مثل دانشگاهی که من توش کار میکنم سرویس بسیار نامناسبی میده و زیر بار هم نمیره
سلام.مگر کم فروشی از نظر دین اسلام گناه نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
شايد اين كم فروشي نبوده واين تقسيم بندي با توافق بين مخابرات و فروشندگان اي اس پي مبناي فروش اينترنت قرار گرفته بوده
اخ ک دیگ خسته شدم ازبس که اینا حرف زدنو هیچ عملی انجام ندادن کاش قدرتی داشتم ک میتونستم جلوی این آدما را بگیرم ولی افسوس...
جناب آقای وزیر، من خواهش میکنم در کنار سرعت اینترنت برای پروتکل های امن https فکری بشه، هرچند وقت یکبار مخصوصا در عصر و شب برای ورود به سایتهایی که با https شروع میشن مشکل داریم، البته ادعا نمیکنم همیشه، اما در موارد متعدد این مشکل رو تجربه کردم، سایت پرداخت آنلاین بانکها، gmail و چند سایت معتبر دیگه
واعظی دوستت دارم بهترین وزیر ارتباطات با مقایسه دولت قبلی البته ولی مرده ها مردونگی از صحبتاش پیداست
پاسخ ها
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
فعلا که فقط حرفه چه از موضع وزارت ارشاد چه وزارت ارتباطات . امیدواریم سریعتر به عمل بیانجامد این سخنان شیرین
ما از مسئولین (حداقل در این مورد) فقط وعده و وعید شنیدیم ، ولا غیر !
اگه تا صد سال دیگه هم وضع اینترنتمون همین نبود من اسممو عوص می کنم !
ما هم زیرساختشو داریم
هم توان فنی شو
تنها مشکل بزرگی که ما باهاش مواجه ایم ، ترافیک زیاد کوسه ها و لنگر های کشتی ها اطراف کابل های تو دریاست !
پاسخ ها
آرمین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
گل گفتی به ولله همیشه نمی دونم چرا لنگر کشتیها به کابلهای اینترنت ایران !!!!!!!!!!!!!! گیر میکنه اونم معمولاً تو خلیج فارس !!!!!!!
کاملا درسته این مطلب
برادر جان کجای کاری ؟؟؟؟؟؟؟
ما 80 ملیون دزد هستیم که برادر وار از جیب هم میدزدیم
و برادر وار با هم میخوریم
خودمون هم نمیدونیم داریم میدزدیم و کسی هم نمیدونه داره ازش دزدی میشه
البته .....
تا کی سکوت و محافظه کاری...
اونوقت میگن چرا آمار پرخاشگری مردم بالا رفته آخه به هرچی نظارت می کنن یه اجحافی به مصرف کننده شده ...
با سلام
واقیعت چیز دیگری است محدودیت از سوی شرکتها صورت نمیپذیرد بلکه باید جواب این سوال را از افرادی که با وضع قانون منع دسترسی به اینترنت بیشتراز سرعت 128 برای هر کاربر پرسید ..اما ... که همه مجبورند واقیعیت را جور دیگر بیان کنند حتی وزیر ارتباطات
وزارتخانه ای که اقتدار نداره چطوری نظارت می کنه ؟
منم میرم یه شرکت میزن حالا که شما زورتون به من نمی رسه !!!
روحانی مچکریم !!
من اینترنت با پهنای باند 512 گرفتم که سرعتش الان در بهترین حالت از 60 بالاتر نمیره و بطور متوسط روی 30 میمونه!
حالا من باید به کی شکایت کنم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
وضعیت مبین نت تو بندرعباس از این هم بدتره. با 512 اغلب از 10 بیشتر نمیشه. هیچ کس هم نیست که جواب گو باشه. نمیدونم مسولین چرا پیگیری این حق خوری نیستند.
ناشناس
| United States |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
60 کیلو بایت؟ اگر اینطور باشه، خیلی هم خوبه! چون 512 کیلو بیته، که در بهترن حالت باید بشه 64 کیلوبایت، و با در نظر گرفتن بیت‌های کنترل حدود 50 کیلوبایت واقعی‌تر است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
باید بهت فیکس 64 بدن چون 512 کیلو بیت هست و سرعت دانلود بر حسب کیلو بایت ولی 30 خیلی ستمه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
شیرینگ خطتت احتمالا 1 به 12 یا بیشتره به سازمان تنظیم شکایت کن اما فایده نداره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
همون 30 هم بهت بده درست است. چون 512 میشه 64 کیلوبایت . حالا اگر مثل کشورهای خارج که وزیر گفتن بین 8 نفر تقسیم بشه یعنی تا 8 کیلوبایت هم بهت بده درسته. حالا که می گی تا 30 هم میده پس نمی تونی شکایت کنی.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
شما ددیکیت که نخریدی شیره اونم همیشه نباید 64 کیلو بایت دانلود بده
امیدوارم واقعا درست عمل کنند
بحث سر این نیست که شرکت های خدمات دهنده کم فروشی میکنن، سر اینکه سرعت بالا در ایران جایز نیست...!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
همون سرعت جایز رو هم نمیدن !!
از طريق اداره مخابرات حسن اباد شهر رويان با تبليغ فراوان انها اينترنت پرسرعت ٢ گيگ نامحدود خريدم و مبلغ يك ميليون تومان ان را يك جا دادم ، اما با گذشت چند ماه چندساعت هم نتوانسته ام از ان استفاده كنم و شماره هاي پشتيبان نيز اصلا جوابگو نيستند و مخابرات نيز هر بار بهانه ايي خاص را بيان ميكند ،بر طبق اظهارات ظاهرا اپراتورها از نبود مشترك استفاده كرده و از اينترنت واگذار شده در جاهاي ديگر استفاده ميكنند! چه كسي پاسخگو بايد باشد؟ حقوق شهروندي كيلويي چند ؟
پاسخ ها
STH
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
شما اینترنت پرسرعت دو گیگ برثانیه خریدی؟مطمئنی؟پهنای باند کل کشور 4 گیگ برثانیه هستا بعد تازه من که تا حالا نشنیدم یکی سرعت دو گیگ برثانیه نامحدود بگیره و تازه اینترنت دیگه میلیونی نیست لطفا اطلاع ندارید حرف نزنید :|
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
سرعت دو گیگ مگه همچین سرعتی تو ایرا وجود داره؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
بله سرعت 2 گیگ هم وجود داره و قیمتش هم همینه که عادل خان فرمودند ، شماها که اطلاعاتتون در حد دایال آپه برو با همون دایال آپ حرف بزن!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
بابا بنده خدا منظورش 2 مگ بوده
اینم مانند سایر تخلفات بزودی رسیدگی و احقاق حق میشود نگران نباشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
آري آیِ رسيدگي ميشود.. رسيدگي ميشود.. بشين تا بشود.. بشين تا بشود... ميشود...
شما همین تا پایان سال رفعش کنین همین امروز پیشکش
سلام

اگر اشتراک اینترنت طبق ظوابط سازمان انجام گیرد یک خط 512 باید بین 8 نفر تقسیم گردد .
بعبارتی یک خط 512 که کلا 64 کیلو دانلود دارد به هر نفر 8 کیلو میرسد
در حالی که اکثر اپراتورها خط 512 گاها تا 300 یا 400 کیلو دانلود دارد .
جناب وزیر لطفا در این مورد مقداری تحقیق فرمایید.
اگر لازم باشد لیست مشکلات و معضلات اینترنت از بحث ورود انتقال و توزیع را کاملا توضیح میدهم تا جناب وزیر با مشکلات بیشتر آشنا شوند
موفق باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
این نظر کاملا درسته . من سر این مورد تا سازمان تنظیم مقررات هم شکایت کردم . یه خط دو مگا بیت ، که میشه دویست وخورده ای کیلو بایت ، سرعت دانلودش بین هشت نفر طبق قانون تقسیم می شه که نفری باید سی و دو بگیرن .
این اصلا شوخی بردار نیست .
ناشناس
| United States |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
نرخ 1 به 8 به این معنیه که حداقل سرعت هر نفر یک هشتم سرعت نامی است آنهم در شرایطی که همه افراد آن اشتراک در همان لحظه مشغول دریافت اطلاعات باشند.

با توجه به اینکه افراد بطور متوسط چندساعت در روز بیشتر اینترنت کار نمی کنند، و در هنگام کار هم معمولا در درصد قابل توجهی از مواقع داده ای در حال ارسال و دریافت نیست، در عمل شاید کمتر از چند درصد از پهنای باند اسمی افراد در هر لحظه بطور متوسط در حال مصرف باشد که این یعنی با نرخ یک به 8 معمولا شما در بیشتر زمانها باید سرعت بیشتری حتی از سرعت اسمی داشته باشید نه کمتر.

تازه توجه کنید که تقسیم اشتراک مثل 1 به 8 در عمل معمولا با ضریب همراه است. مثلا یک خط 10 مگ را بجای اینکه به 10 نفر تقسیم کنند و به نام پهنای باند یک مگ بفروشند آنرا به 80 نفر تقسیم می کنند و به نام یک مگ با ضریب 1 به 8 می فروشند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
نه عزیزم این تفسیر غلط قانون به نفع شرکت هاست. شیرینگ یک هشتم به معنی اینه که حداقل سرعت دریافت باید یک هشتم سرعت اسمی باشه. اما تبدیل بیت و بایت و ساعت دانلود رایگان و ... پوشش هایی هستند که شرکت ها برای کم فروشی ازشون استفاده می کنند. در اصل اگر شما ضریب یک هشتم بگیرید با سرعت دو مگ با توجه به اینکه ندرتا همه هشت نفر همزمان از پنای باند استفاده می کنند سرعتتون باید حتی بالاتر از 256 باشه !!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
تو قانون میگه دو مگابیت . هر بایت چند بیته ؟؟ هشت بیت . دو مگا بیت می شه دویست و خورده ای کیلو بایت . که باید بین هشت نفر شیر بشه . آخه من نمی فهمم دارم فرانسوی توضیح میدم ؟ یا قانون رو ژاپنی نوشتن ؟؟ یا مسئله خیلی پیچیده ای هست این الان ؟؟ قانونه دیگه . قانون نص صریحش اینه . حالا میخوایید خودتونو گول بزنید بزنید .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
دوست عزیز توضیحاتتون درسته غیر از قسمتی که sharing با تقسیم برابر فرض شده. ببینید وقتی بین هشت نفر اشتراک داریم مثل اینه که شما یک adsl داشته باشی خونت بعد هشت نفر بهش وصل باشن. البته یه چیز دیگه تو این ضریب اشتراک هست که باید رعایت بشه. اون اینه که وقتی بین 8 نفر اشتراک میزارن باید یه شیر اطمینان داشته باشن. فرض کن یک نفر داره دانلود میکنه با یک مثلا IDM اینجوری نباید 7 نفر دیگه صفر بشن. درواقع در این صورت 7 نفر دیگه حداقل باید 1/8 سرعت رو داشته باشند. یه جورایی اینجوری میشه تو عدد و ارقام. فرض کنید 8 نفر توی یک اینترنت 1024 باهم دیگه اشتراک داشته باشند. شرکت باید 2Mb براشون کنار بزاره. که اگه یکی داره با سرعت 128 دانلود میکنه اون هفت تا تا سرعت 16 همشون همزمان بتونن استفاده کنن. یعنی ضریب اشتراک یک به هشت تضمین میکنه که شما همیشه حداقل سرت 16 رو داشته باشی و حد اکثر سرعت 128. البته اینه بدون تخلف هست.
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
اقا جان بجای اینکه این همه داستان بی معنی سر هم بکنی . تلفن خونتو بردار زنگ بزن به سازمان تنظیم مقررات . ببین مرجع صادر کننده قانون چی می گه . نمی دونم چرا بعضیا دوست دارن خودشون خودشونو گول بزنن.
تو قانون گفته حداقل . ولی نگفته باید بیشتر از اون باشه . فقط حداقل مشخص کرده . شرکتم میاد اون حداقل رو میده . هیچ کسم کارین میتونه بکنه
امجد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
معنی به اشتراک گذاری 1 به 8 این نیست که مثلا خط 512 کیلوبیت در ثانیه بین 8 نفر تقسیم میشه و به هر کدام 64 کیلوبیت میرسه.

در صنعت مخابرات نسبت های محاسبه شده ای وجود داره که در صورت رعایت شدن نتیجه این میشه که هر مشترک احساس میکنه تمام سرعت اسمی در اختیارش قرار گرفته.
مثلا به ازی هر 20 خط تلفن یک شهر باید 1 کانال واقعی ارتباطی بین مراکر مخابراتی وجود داشته باشه تا هر وقت کسی گوشی را برمیداره و قصد شماره گرفتن داره با بوق آزاد مواجه بشه.

این نسبت در مورد ارتباط دیتای ISP ها معمولا 1 به 8 است. معنی دقیق این نسبت اینست که با توجه به متوسط زمان آنلاین بودن هر کاربر (یعنی دقیقاً مقدار زمانی که اطلاعات رد و بدل میشود) اگر 8000 کاربر داشته باشیم باید حداقل به میزان پهنای باند اسمی 1000 نفر از آنها پهنای باند واقعی به مراکز مخابراتی زیرساخت فراهم کنیم تا همه 8000 نفر احساس کنند که تمام پهنای باند اسمی درخواست شده در اختیار آنها قرار گرفته.

نسبت اشتراک 1 به 8 زمانی معنای صحیح پیدا میکند که تعداد مشترکین به قدری زیاد باشد که همپوشانی زمان آزاد بودن خط به گونه ای باشد که همه خط آزاد در اختیار داشته باشند.

در این صورت سرعت هر مشترک تقریبا همان مقدار اسمی خریداری شده است نه کمتر.
اگر کسی اشتراک 128 کیلوبیت در ثانیه با نسبت اشتراک 1 به 8 خریداری کرده باید بتواند در اکثر ساعات روز 16 کیلوبایت در ثانیه دانلود کند. در ساعات اوج ترافیک هم نباید سرعت کمتر از 14 یا 15 کیلو بایت در ثانیه بشود.
اخ ک دیگ خسته شدم ازبس که حرف زدنو هیچ عملی انجام ندادن
من مهندس شبکه های مخابراتی هستم که یکسال پیش اقدام به دریافت خدمات بصورت وایمکس از یکی از شرکتهای بزرگ ارائه دهنده اینترنت بیسیم، نمودم که پس از دریافت مودم بنده جهت خرید بسته های اینترنتی به یک صفحه بروی صفحه وب شرکت مذکور مراجعه کردم که سرعتهای مختلف با پهنای باند متفاوت در آن گنجانده شده بود. در آخر من اقدام به خرید یک بسته یکماهه با سرعت 1024 بصورت نامحدود و به اشتراک گذاشته شده بین 10 نفر، نمودم که پس از استفاده متوجه شدم سرعت دانلود این بسته 10 کلیوبایت در ثانیه بود و پس از پیگیری و تماسهای متوالی با شرکت مرجع آنها فرمودند این بسته به همین شکل ارائه می گردد و متاسفانه پول پرداختی بنده که تقریبا معادل 62 هزار تومان بود این وسط ناپدید شد و قابل ارجاع نبود.
نتیجه اینکه این شرکت محترم علاوه بر خدمات ضعیف و زیرپا گذاردن حقوق مردم اقدام به اشتراک همان 1 به 25 بین 10 نفر دیگر نموده یعنی هر 25 پهنای باند را هم بین 10 نفر دیگر تقسیم می نماید.
متاسفانه من می خواستم با مدیر فنی آن شرکت تلفنی صحبت کنم که بخش پاسخگویی به مشکلات فرمود توانایی ارجاع خطوط به داخل مجموعه را ندارد و در آخر منجر به خرید یک بسته دیگر پس از 2 روز دیگر شد.
اگر ما بخواهیم از این شرکت نسبتا محترم شکایت کنیم به چه طریق باید اقدام کنیم آیا می شود یک امضاء دسته جمعی چند میلیونی جمع آوری بشود تا علیه این شرکتها اقدام قانونی شود، چون با این تفاسیر از دست دولت کاری بر نمیاد.

یاعلی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
دوست خوبم منم مثل شما با یکی از isp های بزرگ درگیرم. شما می تونید اول رد سایت همون شرکت در قسمت انتقادات شکایتتون رو ثبت کنید، بعد از 14 روز اگر پاسخ مناسب ندادند با کد پیگیری که سایت بهتون داده در سایت سازمان مقررات و تنظیم ارتباطاتت رادیویی ازشون شکایت کنید. البته فایده ای نداره ولی خب اگه حجم این شکایات بالا بره شاید سازمان تنظیم مقررات تکونی به خودش بده !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
خب درست بوده. سرعت 1024 کیوبیت میشه 120 کیلوبایت. تقسیم بر ده کنید میشه نفری 12 کیلوبایت. اشتباه شما این بوده که نامحدود خریدی. محدودها معمولا سرعت بیشتری دارن.
یعنی الان سرعت ما یک سوم سرعت جهانیه؟من تا قبلا از خوندن گزارش فکر میکردم سرعتمون یک سی ام جهانیه!خدارا شکر که از اشتباه دراومدم
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
نه! منظور اینه که اینترنتی که به اسم یک مگابیت به شما میفروشن سرعتش خیلی کمتر از سرعت یک مگابیتیه که درجاهای دیگه میدن! البته بماند در کشورهای پیشرفته الان سرعت 100 مگابیت و بعضا 1000 مگابیت می دهند!
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
یعنی همون سرعت کمی هم که میدن تقلبیه و دارن کم فروشی می کنن و به اسم سرعت بالاتر میفروشن!
با سلام
من نماینده یکی از شرکتهای اینترنتی هستم که ADSL ارائه می دهیم ما الان به کاربران خود سرعت 128 کیلوبیت می فروشیم ولی در نهایت کاربران حتی تا سرعت 1024 کیلوبیت هم سرعت دانلود دارند شنیدن 1 به 25 واقعا برام تعجب برانگیز بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
شما لطفا سنگ خودتون رو به سینه نزنید . شما سرعت پورت رو برای 128 روی 1024 می بندید که ترافیک یک گیگ دو گیگ مشتری زودتر تموم بشه. نه اینکه از روی دست و دلبازی و مرام و معرفت شرکت های توزیع اینترنت .
اسماعیل
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
آفرین ناشناس

اگر شرکتی اینترنت 128 رو با سرعت 1024 برای دانلود به صورت نامحدود و با قیمت 128 نامحدود مخابرات داد آن وقت بیاید و بگوید 1 به 25 یعنی چه !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
دوست عزیز این مشکله خودته که با اینترنت حجمی دانلود میکنی و زود تمومش میکنی والا خیلی از مشتریان ما حتی حجم ترافیک اضافه هم میارند و براشون کاملا کافیه فکر کنم هنوز معنی اینترنت حجمی برات جا نیافتاده
من پول سرعت 512 به مخابرات دادم ولی به سرعت 80 هم نمی رسه.حالا که پهنای باند ندارید چرا پولش را میگیرید. ما باید به کی شکایت کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
شما هیچ اطلاعی از قانون نداری. سرعت 512 کیلو بیت هست . که کل دانلود اون خط 64 کیلو بایت هست . که اونم تقسیم بر هشت می شه . یعنی اگر بیشتر از هشت به شما میده ، داره لطف می کنه و منت می زاره (اگر نامحدود هست سرویستون).
ناشناس
| United States |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
512 کیلوبیت میشه 64 کیلوبایت. تازه با نرخ 1 به 8 شما باید ""حداقل"" یک هشتم آن یعنی 8 کیلوبایت سرعت داشته باشد ولی این تنها در شرایطی است که همه افرادی که از آن اشتراک استفاده می کنند در همان لحظه مشغول ارسال و دریافت داده باشند که چنین چیزی بسیار کم رخ می دهد.

توجه کنید که وقتی شما اینترنت کار می کنند همواره داده رد و بدل نمیشود و شما خیلی وقتها صفحه ای که چندثانیه بارگذاری شده را چند دقیقه می خوانید.

با توجه به این موارد به اینکه اینترنتها معمولا حجمی فروخته میشوند، درصد مصرف پهنای باند افراد بطور متوسط کمتر از یک هشتم است. یعنی شما بطور متوسط باید سرعتتان بیش از 64 کیلوبیت باشد ولی مقدار دقیقش قابل تعیین کردن نیست و حتی در ساعتهای مختلف روز و روزهای مختلف متفاوته.
یک سرویس را ( 1024 )شش ماه قبل از مبین نت گرفتم 85000 تومان همین تعرفه را چند روز قبل گرفتم 162180 البته با نصف سرعت قبلی .
پاسخ ها
اسماعیل
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
مبارکه
آه گفتن هم از رنجمان نمی کاهد!! خدایا برما نظری کن
دقیقا سر همین موضوع سه ماهه با یکی از مشهور ترین isp ها درگیرم و در سازمان مقررات شکایت ثبت کردم.
ضمن تشکر صمیمانه برای پیگیری این معضل دو تا پیشنهاد هم دارم :
1 - راهکار های قانونی برای شکایت در سازمان تنظیم مقررات رو برای مخاطبان تابناک آموزش بدید چون خیلی ها نمیدونن اصلا استاندارد های سرویس های اینترنت چی هست و چطور میتونن از حقشون دفاع کنند. شرکت ها هم دقیقا از همین محل بی اطلاعی مردم سوء استفاده می کنند.

2 - مقاله ای دارم با مستندات بسیار از سوالات و شکایاتم به خاطر تخلفات isp و پاسخ های حیرت انگیز پشتیبانی فنی و فروش. میشه در قسمت نگاه شما و ... منتشرش کرد ... بسیار عبرت آموز است !!
تو رو خدا بذارید توی سایت .
مدتیه مبین نت اومده و تنها طرح نامحدودش که تقریبا بالصرفه هست رو حذف کرده (70 هزار تومان یک ماهه ، با سرعت 120 کیوبایت بر ثانیه ، از ساعت 8 صبح تا 8 شب به اسم 1024 ) .

حالا نامحدود هایی که الان داره اینان :
1024
512
128
که سرعت هر کدوم از این ها ، چون شیر 1 به 10 هست اینجوریه ، (براساس فرمول خودشون ) :
1024 تقسیم بر 10 ( چون شیر یک به 10 هست ) دوباره حاصل تقسیم بر 8 تا بشه کیلوبایت بر ثانیه : 12.7 !!!!!
قیمت 68 هزار و 600 تومان .

حالا اگر از 128 نامحدود استفاده کنین :
سرعت نهایی میشه 1.6 کیلوباییت بر ثانیه . 36800 تومنه.
تا جایی که من می دانم کم فروشی جرم است و چون مساله عمومی است باید مدعی العموم آنرا پیگیری کند. صحبت از میلیاردها تومان پول مردم است.
امیدوارم تابناک این موضوع را از قوه قضاییه پیگیری کند.
هند با اون جمعیتش داره به دانش آموزاش تبلت رایگان میده اونوقت ما اندر خم یک کوچه موندیم ....
من مثلا اینترنت 512kb با سرویس حجمی 2 گیگ در ماه دارم ولی تو سایتهای تست سرعت که میرم میزنه 290 280. . سرعت دانلودم اکثر اوقات 40 کیلوبایته. در حالی که در حالی که با همین سرعت 512 تا اواخر پارسال سرعت دانلودم 450 الی 500 بود. من الان 2 سال این سرویس رو دارم و هر روز داره کندتر میشه. الان سایت تابناک رو هم با تاخیر بالا میاره. یعنی طول میکشه تا همه عکسهاش لود بشه. تو روستا هم نیستم که بگن زیر ساخت ضعیفه. مثلا کلان شهر رشت هستیم
دوسال پیش ضمن خرید یک دستگاه وایمکس از ام تی ان ایرانسل از سوی آن شرکت بامن قرار داد بسته بود که 250 مگاباید (پهنای باند) در اختیارم بگذارند تا دوهفته بد نبود پس از آن پهنای باند خود بخود به 128 تنزل پیدا کرد و از ده ماه پیش تا کنون به زیر 64 تنزل پیدا کرد و در عرض چند روز مصرف یکماهه ام تمام می شد و باید هزینه اضافی پرداخت بکنم و... ماده 222 قانون مدنی «اگر کسی تعهد انجام امری را بکند و...» این است تعهد
دقیقا درست من پهنای 2 مگ دارم که باید حداقل سرعت دانلود من 250 kbs باشه اما هر زمان اندازه گرفتم بین 10 تا 45 بوده . بارها اعتراض کردم دو بار هم سرویس دهنده ام را عوض کردم. یکی دو ماه اول خوبه ولی بعد کند شده
اگر ما برای آنها مهم بودیم که گرانی نمیشد
شعاری بیش نیست
شرکت مخابرات در تبلیغات فروش اینترنت نسبت اشتراک 1 به 8 را تبلیغ می کند اما در قرداد 1 به 10 می نویسد و می فروشد آیا این کم فروشی نیست؟
بهتره از وضع فروش اينترنت مخابرات هم بررسيهايي بشه .
مشکل اینجاست که موقع فروش میگن 1 به 4 و کلی پول میگیرن اما وقتی سرعت رو چک می کنی یک بیستم سرعتی که خریدی رو هم نداری
وزیر گفته مشکل مربوط به زیر ساخت و فناوری است چرا اخبار رو ناقص پخش می کنید و
مشکل اصلی پهنای باند در کشور قیمت بسیار بالایی است که شرکت زیر ساخت از شرکتها دریافت می کند و تقریبا 12 برابر نسبت به سایر کشورهاست در کنار این شما باید یه قیمت بالای پهنای باند انتقال که توسط شرکتهای مخابرات استانی تامین مشود را هم در نظر بگیرید در صورتی که این دو شرکت یعنی زیر ساخت و مخابرات از سودهای 1000 درصدی خود کوتاه بیان هم قیمت و هم سرعت مطلوب تامین خواهد شد
تنها اینترنت که نیست تلفن همراه هم درحق ملت داره اجحاف میکنه مثلا نرخ مکالمه را نه براساس فاصله دومشترک بلکه براساس محل واگذاری تلفن مشترک محاسبه میکنند تازه نرخ مکالمه اپراتورها باهم متفاوت است وسازمان تنظیم مقررات هم اشرافی روی قضیه نداره .
درمورد اینترنت هیچ نظارتی وجود ندارد مثلا واگذاری پورت براساس چه استانداردی است ؟
من مشترک سرویس 320 کیلوبیت در ثانیه ART 5 یکی از ISP های معروف در تهران هستم.
سرعت دانلود اسمی مدل اشتراکی من قاعدتا باید 40 کیلوبایت در ثانیه باشه ولی در عمل به دلیل نحوه صحیح به اشتراک گذاری پهنای باند، سرعت دانلود به 300 کیلوبایت در ثانیه هم میرسه.

البته به شرطی که زیرساخت و فیلترینگ در حال تست کردن سیاست های جدید نباشند. زمانی هایی که فیلترینگ داره کارهای جدید انجام میده بسیاری از اوقات اصلا نمیشه کار کرد و کاملا مشخصه ایراد از کجاست. البته برای کسی که 18 سال شغلش طراحی شبکه باشه.
مشکل برخی از کاربران اینه که فکر میکنند سرعت دانلود همون پهنای باند هست مثلا کسی که اینترنت 512 گرفته فکر میکنه سرعت دانلود باید 512 باشه در حالی که این عدد را تقسیم بر هشت باید کرد که میشه 64
یعنی کسی که اینترنت 512 گرفته سرعت دانلودش باید 64 باشه
آقا تکلیف اینهمه مبالغ سنگینی بابن ثبت نام از مردم گرفتن چی میشه به پول امروز به 10 ملیون تومان میرسه پس امکاناتش چرا اینه
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات