بازدید 10056
سفیر سابق ایران در لبنان و اردن در گفت‌و‌گو با «تابناک» اظهار داشت:

فشار عربستان به امریکا برای عدم حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲

مشکل اساسی در موضوع حضور ایران در این کنفرانس، مخالفت عربستان سعودی است. عربستان با هر گونه نقش‌آفرینی ایران در موضوعات منطقه‌ای و مسائل عربی به ویژه مسائل مربوط به سوریه، لبنان و عراق چندین بار حساسیت از خود نشان داده ‌و بار‌ها اعلام کرده که مخالف نقش‌آفرینی ایران در حوزه‌های عربی است.
کد خبر: ۳۷۰۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۷ 08 January 2014
فشار عربستان به امریکا برای عدم حضور ایران در کنفرانس ژنو 2بحران سوریه از سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد. بنا بر آمار سازمان ملل تاکنون بیش از صد هزار تن در جریان درگیری در این کشور کشته و میلیون‌ها تن آواره شده‌اند.

تاکنون راه‌حل‌های گوناگونی برای پایان درگیری‌ها در سوریه اندیشیده شده است. کنفرانس ژنو ۱ یکی از این راهکار‌ها برای پایان بحران بود که به دلایل متعدد شکست خورد. در همین حال، چندی پیش یک منبع خبری اعلام کرد، مسئولان روسی و آمریکایی درباره متن دعوت نامه کنفرانس ژنو ۲ با یکدیگر توافق کرده‌اند و این دعوت‌نامه با نام «مبارزه با تروریسم» به کشورهای شرکت‌کننده فرستاده می‌شود.

این خبر با اعلام سخنگوی «بان کی مون»، دبیرکل سازمان ملل مبنی بر دعوت از سی کشور برای حضور در کنفرانس ژنو ۲ تأیید شد. همچنان که پیش بینی می‌شد در لیست اولیه اعلامی سخنگو، هیچ نامی از ایران در میان نبود.

برای اطلاعات بیشتر، «تابناک» در گفت‌و‌گو با «محمد ایرانی» سفیر سابق ایران در لبنان و اردن آخرین وضعیت سوریه و برگزاری کنفرانس ژنو ۲ را ‌بررسی کرده است.

ایرانی‌ در رابطه با وضعیت جنگی در سوریه عنوان کرد، درگیری‌ها بین گروه‌های مخالف در شمال سوریه به ویژه اطراف حلب مقداری فضا را برای دولت سوریه بهتر کرده است. هم‌اکنون وضعیت ‌به نفع ارتش سوریه و دولت بشار رقم خورده است، چرا که عمده تحرکات نیروهای مخالف مسلح، صرف همدیگر می‌شود. جبهه النصره و برخی از گروه‌های دیگری که در کنار ارتش آزاد در ائتلاف هستند، درگیر با جریان داعش هستند.

در میدان جنگ سوریه فضا به سمتی می‌رود که ارتش مناطقی را که تا کنون از دست داده بود، در حال بازپس‌گیری است.

سفیر سابق ایران در لبنان و اردن ادامه داد: بازتاب مسائل جنگ داخلی سوریه می‌تواند در کنفرانس ژنو ۲ که موافق و مخالف دور هم می‌نشینند، تأثیر‌گذار باشد. ایران به عنوان دولتی که در کنار آقای بشار قرار گرفته، ‌با حضور روس‌ها می‌تواند، توازن را در ‌کنفرانس ژنو ۲ به سود جریان حامیان حفظ دولت سوریه تمام کند. این طبیعی است که مخالفان دولت سوریه اجازه حضور ایران را نمی‌دهند.

ایرانی ادامه داد: از سوی دیگر، مشکل اساسی در موضوع حضور ایران در این کنفرانس، مخالفت عربستان سعودی است. عربستان با هر گونه نقش‌آفرینی ایران در موضوعات منطقه‌ای و مسائل عربی به ویژه مسائل مربوط به سوریه، لبنان و عراق چندین بار حساسیت از خود نشان داده ‌و بار‌ها اعلام کرده که مخالف نقش‌آفرینی ایران در حوزه‌های عربی است.

عربستانی‌ها مسائل را ‌‌قومیتی می‌بینند و می‌گویند که نباید یک کشور غیر عربی در مسائل عربی ددخالت کند.

در آغاز حساسیت آن‌ها ‌‌به شکل رقابت با ایران در منطقه بود، ولی با آغاز تحولات کشورهای عربی، تبدیل به تقابل و در خیلی از مواقع به صورت تقابل تند و درگیری منجر شده است؛ برای نمونه، عربستان با اعزام برخی از گروه‌ها برای اقدامات انتحاری در مناطقی که هم پیمان با ‌سوریه و ایران است، در پی تخریب و انتقام گیری است. عربستان سعودی به امریکایی‌ها فشار می‌‌آورد که ایران در این کنفرانس شرکت نکند.

فشار عربستان به امریکا برای عدم حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲این کار‌شناس مسائل خاورمیانه افزود: امریکایی‌ها به دلیل اینکه در دو پرونده سابق در مورد ایران جلوی عربستان ایستادند، نمی‌خواهد این بار جلوی عربستان در موضوع سوریه بایستند. شاید بتوان گفت‌ که جنگ پنهانی بین عربستان و امریکا وجود دارد.

مثلا موضوع هسته‌ای و توافق ایران با ‌۵+۱‌ مورد تمایل عربستان نبود و آن‌ها از امریکایی‌ها خواسته بودند ‌این توافق ‌نشود و یا در موضوع خلع سلاح شیمیایی در سوریه مدنظر عربستان این بود که تقابل نظامی شکل بگیرد و حال اینکه حمله امریکا به سوریه رخ نداد. عربستان به شدت از حرکات امریکا در منطقه عصبانی است و بر این باورند که امریکا تا اینجا به سود طرح‌های ایران در منطقه عمل کرده است.

وی پیرامون اظهارات جان کری درباره احتمال حضور ایران در حاشیه کنفرانس ژنو ۲ گفت: اصلا عبارتی که آقای کری به کار برد، جمله خوبی نبود. ایران با نقشی که در مسائل سوریه و در مسائل دیگر منطقه‌ای دارد، نشان داده ‌که نقش بسزایی در ثبات منطقه‌ای دارد. اینکه از ایران خواسته شده است، در حاشیه کنفرانس ژنو ۲ باشد، برخورد مناسب نیست و به گونه‌ای تحقیر آمیز است. به هیچ وجه نباید با این رویکرد جلو رفت. ایران یا باید با تمام توانایی‌هایش شرکت کند یا اصلا نباید شرکت کند.

سفیر سابق ایران افزود: مثلا گاه‌ اعلام می‌کنند، پیش‌شرط حضور ایران در ژنو ۲ این است که ایران باید مصوبات اجلاس ژنو ۱ را بپذیرد و رسما امضا کند. در صورتی که ایران در کنفرانس ژنو ۱ نباشد. به هیچ وجه و تحت هیچ قانون بین‌المللی کشوری که در اجلاسی نبود، مجبور نیست مصوبات آن را امضا و اجرا کند. این یک خواسته غیر قانونی است که از ایران خواسته می‌شود، به عنوان پیش شرط ورود به اجلاس ژنو۲ مصوبات ژنو ۱را اجرا کند.

تعیین و تکلیف برای ایران اصلا منطقی و قانونی نیست. این پیش شرط‌ها برای این است که برای حضور ایران مانع تراشی کنند.

ایرانی ادامه داد: هنوز معلوم نیست که ایران در این کنفرانس شرکت می‌کند یا خیر. هنوز تلاش‌ها برای حضور ایران ادامه دارد. احتمالا در آینده نزدیک وزیر خارجه روسیه با امریکایی‌ها در ژنو تماس‌های برقرار خواهد کرد. قرار است در این مذاکرات موضوع مشارکت ایران مورد بحث قرار بگیرد.

محمد ایرانی سفیر سابق ایران در لبنان و اردن در پایان گفت: امروز مسأله ماندن یا نماندن اسد در قدرت به شدت تضعیف شده است. آنچه مطرح است، بحث دولت انتقالی است که دولتی در رأس کار بیاید که همه جریانات در آن ‌باشند. غربی‌ها اصلا بر این باور نیستند که علوی‌ها باید کنار گذاشته شوند، بلکه آن‌ها یک جریان تعیین کننده هستند و اتفاقا جریانی هستند که به لحاظ اعتقادی و لائیک بودن نسبت به گروه‌های اسلامی نزدیک‌تر به غرب هستند.

پس از قضایای مربوط به خلع سلاح شیمیایی سوریه، موضوع کناره‌گیری اسد از قدرت از ادبیات سیاسی غربی‌ها حذف شده است. سوریه راه‌حلی غیر از حل و فصل سیاسی و مسالمت آمیز ندارد. تقابل نظامی به نتیجه نخواهد رسید.

متن کامل این گفت و گو را اینجا بخوانید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۴
عربستان سر منشا فتنه در منطقه و جهان اسلام .
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
دوست عزیز حکومت عربستان نوکر دست چندمی صهیونیست و جریان بین المللی فراماسونری است آنها منشا فتنه در جهان اسلام هستند
وقتش نشده قطع رابطه كنيم واين پول يا مفت رو به جيب دشمنان نريزيم
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
به این دوست عزیز باید گفت که اگر منظورتان قطع سفر حجاج به مکه و مدینه است باید بگویم که شما در اشتباهید.
حج، یکی از عباداتی است که بر هر مسلمانی که مستطیع باشد واجب می‌شود و واجب را نمی‌شود به این بهانه‌ها حرام و تعطیل نمود. اما «عمره» مستحب است. می‌شود نرفت. اما چه کسی اجازه دارد و یا می‌تواند که خودداری از انجام یک مستحب را بر مردم تحمیل کند و توفیق چنان عبادتی را از آنها سلب نماید؟
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
من فکر میکنم که اگر روبه نجف ویا کربلا نمازبخوانیم گزینه مناسبتری از عربستان سعودی است.
چه با ایران چه بئدن ایران نتیجه این کنفرانش خلع اسد از قدرت و تکشیل حکومت انتقالی خواهد بود و احتملا پس از برقراری ثبات نسبی در سوریه اتخاباتی آزاد و با نظارت نهادهای بین المللی و بی طرف برگزار میشه....امیدوارم پس از سه سال قتل عام و ویرانی سوریه این جنگ تموم بشه و حکومتی دموکراتیک روی کار بیاد که نه اسد تو اون باشه و نه تکفیری ها و وهابی ها وحشی......حکومتی مردمی و مورد قبول مردم سوریه
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
منظورتون آنگونه دموکراسی که در مصر اتفاق افتاد؟ اینها همش بازی دادن آدمهایی ساده است که به اسم دموکراسی و حقوق بشر هر کاری که به نفعشون باشه انجام میدن و گرنه همه میدونن که از حکومت عربستان ضد حقوق بشرتر حکومتی نیست!
خاك بر سر سگي كه افسارش در دست وهابي سلفي تكفيري هاي عبدالعزيز بن شيطان ال سقوط باشد. جنگ با تروريسم يعني دنبال اين كثافت هاي پا برهنه سوسمار خور رفتن.
پاسخ ها
رویا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
هر چند حق با شماست ولی یه کمی خودتو کنترل کن
امیدوارم نتیجه این کنفرانس هرچی که باشه به پایان جنگ و کشتار در سوریه منجر بشه و حکومتی در این کشور تشکیل بشه که نه اسد در اون نقشی داشته باشه و نه وهابی های متحجر
ظاهرا وضعیت در عراق هم وخیم شده است. هزار بار من بیسواد و نادان و فلان فلان گفته ام و می گویم که اگر دست نجنبید و با اسرائیل در پشت پرده متحد نشوید که در این صورت مسائل با تندروهای آمریکا هم حل خواهد شد، این عربستان وهابی جنگ را به داخل ایران نیز می کشاند. زیرا ایران حداقل به مدت سه سال است که پولی دریافت نمی کند و عربستان نفت می فروشد و پول انیار کرده و با پولش به دنبال آتش زدن منطقه به نفع حکومت ضعیف خودش است. این جنگها تا اندازه ای زیاد به نفع امریکا و اروپا و اسرائیل است ولی از یک حد و مرزی که فراتر رود، آنها نیز صدمه خواهند دید. من فکر می کنم که غرب فعلا به دنبال جنگی خانمان سوز در کل منطقه بین شیعه وسنی است. حاصلش چیست؟1- از بین رفتن تمام زیر ساختها 2- مهاجرت پول به آمریکا و اروپا 3- فروش فراوان اسلحه 4- تضعیف شدید مسلمانان 5- از بین رفتن تندروها به دست یکدیگر 6- پس از آن: جانشین ساختن حکومتهای مورد علاقه، تعریف نمودن میلیارد ها دلار پروژه مجدد 7- در نهایت نجات امریکا و اروپا از وضعیت فلاکت بار اقتصادی فعلی. پس ایران باید با درایت وارد کار شود. دست بجنبید و نظاره گر نباشید. مجلس به جای گیر دادن به این و آن، به این موضوع حساس فکر کند و راه حل داشته باشد.
عربستان باید به فکر روسیه باشه حالا
اگر آمریکا به وسیله عربستان اینچنین تحت فشار باشد دیگرآمریکا رو نباید ابرقدرت دونست.

عربستان امروز در جهان تقریبا به جایگاهی وموقعیتی رسیده که لیاقت آن را ندارد.
قدرت عربستان مانند چاقویی بسیار تیز دردست دیوانه است وآمریکا این را خوب میداند
پس روسیه که این همه هارت و پورت میکرد و میگفت .... کجاست
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی