بازدید 20368
باز باور کنیم فرصت برای نیکی اندک است + فیلم کوتاه

از مایی که تعارفی هستیم تا مایی که راه هم را می‌بریم!

هر چه روزمان ‌به بطالت بگذرانیم، پشت فرمان قصد جبران مافات کرده و پا را بر پدال گاز می‌فشاریم و اینقدر بر عجله ‌اصرار داریم که کوچک‌ترین توقف را دستمایه بوق زدن قرار می‌دهیم؛ برای هیچ عابر پیاده‌ای حق قائل نیستیم و چه بسا نقدی هم نثار افرادی کنیم که حاضر نیستند چند صد متر بالا‌تر یا پایین‌تر رفته و از پل هوایی استفاده کنند، حال آنکه خودمان حاضر نیستیم...
کد خبر: ۳۷۱۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۴ 17 January 2014
در اینکه طبع بسیاری از ما‌ ایرانیان (اگر شما استثنا هستید، منظورمان را به خود نگیرید!) گاه با ایراداتی بزرگ درآمیخته‌، شکی نیست؛ اما اینکه چرا قدمی در اصلاح این بدی‌ها برنمی‌داریم، شاید برای این باشد که قادر به دیدن‌ رفتار خود نیستیم و چون نمی‌بینیم، ‌ضرورتی به تغییر احساس نمی‌کنیم.

به گزارش «تابناک»، ضعف در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از جمله عادت‌های اشتباه و بزرگ ما ایرانیان است که به دلیل روزمرگی و تکرار فراوان، نمی‌توانیم آن را ببینیم، ولی کافی است به کشور دیگری سفر کرده یا پس از سال‌ها و یا حتی ماه‌ها به خاک وطن باز‌گردیم تا از دیدن آنچه تحت قالب آمد‌و‌شد در خیابان‌هایمان رقم می‌خورد، چهار ستون بدنمان بلرزد.

خودروهایی که در ترافیک حاکم بر مجاری شهری، راه خود را با حرکات مارپیچ و زیگزاگ پیدا می‌کنند، بی‌آنکه راهنما بزنند، به چپ و راست گردش می‌کنند، فاصله طولی را به هیچ می‌انگارند و سرعت را تا جایی افزایش می‌دهند که موتور اتومبیل کشش دارد و خلاصه مجموعه‌ای بزرگ از قانون شکنی که به جرأت می‌توان ادعا کرد، عامل اصلی رکورد‌دار بودن کشورمان در آمار جان باختگان تصادفات را رقم زده است.

شدت تخلفات به حدی زیاد است که گویی در میان انبوده بسیار ایرانیان، تعداد افرادی که قوانین را کامل رعایت می‌کنند، اینقدر کم است که می‌توان از ایشان صرف‌نظر کرده و همه را به کل قانون‌گریز و قانون شکن خواند.

البته این تمام ماجرا نیست؛ به کمک این رانندگی افتضاح، هم آمار تصادفات جرحی و فوتی به شدت بالاست و هم شمار تصادف‌هایی که به خسارت مادی منجر می‌شود؛ تصادفاتی که اگر خیلی خوب سر و ته آن جمع شود، دست کم یک اعصاب خرد و خاکشیر شده برای طرفین درگیر در ماجرا بر جای می‌گذارد و‌ گاه به واسطه آن، به دعوا و درگیری فیزیکی گره خورده و ابعاد دیگری به خود می‌گیرد.

از مایی که تعارفی هستیم تا مایی که راه هم را می‌بریم!

بی‌گمان وضعیت جاری مطلوب هیچ کداممان نیست؛ اما این حکایت ناخوش در میان مایی شکل می‌گیرد که در عرصه‌های دیگر، ویژگی‌های متفاوتی نشان می‌دهیم و به شدت حاضر به از خودگذشتگی هستیم.

روی رقیق این ویژگی که البته معایبی نیز ‌دارد، به عادت تعارف کردن ما بر‌می‌گردد و روی دیگر از خودگذشتگی ما هنگامی آشکار می‌شود که پای مصالح بزرگ و ملی در میان باشد؛ آنجاست که شدت از خود گذشتگی ما تعریفی از ایثار فراهم می‌کند که در میان تمامی فرهنگ‌های موجود در پهنه گیتی مثال زدنی است.

پس چرا مایی که برای عبور از یک در، ترجیح می‌دهیم با اطرافیان غریبه نیز دیالوگ برقرار کرده و تعارف کنیم، در رانندگی به یکدیگر رحم نمی‌کنیم؟ چرا وقتی قرار است در صف بایستیم، یادمان می‌رود که می‌توان احترام دیگران را، حتی اگر غریبه باشند و هیچ‌ شناختی از ایشان نداشته باشیم، رعایت کرد؟ مگر چه فرقی میان ایشان و آن غریبه‌های دیگر هست که با یکی تعارف تکه و پاره کرده و با دیگری دشمنی می‌کنیم؟

با کمی دقت درخواهیم یافت که گویی خط و خطوط خاصی برای ‌رفتارمان در نظر گرفته‌ایم و بر پایه آن عمل می‌کنیم؛ هر چه روزمان را به بطالت بگذرانیم، پشت فرمان قصد جبران مافات کرده و پا را بر پدال گاز می‌فشاریم و اینقدر بر عجله کردن اصرار داریم که کوچک‌ترین توقف را دستمایه بوق زدن قرار می‌دهیم؛ برای هیچ عابر پیاده‌ای حق قائل نیستیم و چه بسا نقدی هم نثار افرادی کنیم که حاضر نیستند چند صد متر بالا‌تر یا پایین‌تر رفته و از پل هوایی استفاده کنند، حال آنکه خودمان حاضر نیستیم یک نیش ترمز بگیریم تا عابر بی‌پناه مجبور نشود عرض خیابان را بدود.

اکنون اگر به یاد بیاوریم که چه تأکیدات مؤکدی به نیکی کردن، چه از منظر دینی و چه از منش پهلوانی و لوطی منشی شنیده و صحه‌گذاری کرده‌ایم، روی مقابل حق کشی‌هایی که نسبت به هم روا می‌داریم، عادت پسندیده نیکی کردن به یکدیگر است که اگر بگوییم در آستانه نابودی در دایره اخلاق ایرانی است، حرفی به گزاف نزده‌ایم.

کافی است کمی برای خودمان خلوت کرده و به این موضوع بیندیشیم تا دریابیم که دردمان چیست؛ اگر توانستیم، می‌توان امید داشت که قدم اول در راه درمان را یافته‌ایم چراکه دردمان را پذیرفته‌ایم. کافی است باور داشته باشیم که نیکی کردن چه تبعات خوبی می‌تواند داشته باشد و کافی است باز باور کنیم که فرصت برای نیکی کردن کم است:


دانلود

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناکرا از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۶۱
به نظرم ريشه بسياري از مشكلات رو بايد در خانواده ها دنبال كرد. هرچند دولت نيز بايد فرهنگ سازي كند.
پدران و مادران بايد بيش از اينها به تربيت فرزندان دلبندشان اهميت بدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
ضمنا علاوه بر تربیت بنظرم برخی افراد در ایران بجوری اختلال شخصیتی (افراد عجیب و نامتعارف) دارند که مثلا از جایی رد میشن کلی تعارف میکنن ولی پشت فرمون میشن ترمیناتور
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
جوانان امروزی سرگشته و حیرانند. چوب اشتباهی که نکرده اند را می خورند. مسلما خیلی زود هم جوش می آورند.
از نیکی و یاری رساندن به همنوع فقط اسمش برای خیلی از ما ایرانی ها مانده.
چرا با این تیترتون خشک و تر رو با هم به چالش می کشید به نظر من هموطنان ایرانی عزیزم بهترین های دنیای انسانیت هستند درسته خوب و بد توش زیاده ولی سگ اون آدمه بدش شرف داره به اجنبی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
فکر کنم شما ماهی یک دفعه هم از خونه پاتونو بیرون نمی گذارین و طرز رفتار همسایه ها و همشهری های به اصطلاح شما بهترین های دنیای انسانیت را نمی بینید!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
یعنی می فرمایید ما بهترینیم؟ به سگ چرا توهین می کنی؟ باید قبول کنیم در خیلی از موارد مشکل اساسی داریم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
پس ازنظر شما ملاک انسانیت محل صدور شناسنامه است .آفرین به این تفکر
خیلی زیبا بود ، به جای این تبلیغات بازرگانی مضحک ، این گونه تیزر ها باید از شبکه های سیما پخش بشه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
واقعا باید به جای تبلیغات بدردنخورفرهنگ رانندگی ومحافظت از حیات وحش به ایرانیان آموزش داد.
تابناک که غریبه نیست...
خوبه گاهی یک جالدوزی هم به خودمون بزنیم!
متشکر، ایکاش بجای تعارف تیکه پاره کردن حرف حق چه بسا تلخ رو بگیم!!
فرصت برای نیکی اندک است . . .
ای کاش بفهمیم
قبول بفرمایید بی فرهنگ ترین ملت دنیاییم.
پاسخ ها
سینا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
از تعداد مثبت هایی که این نظر خورده حالم گرفته شد گفتم یه کم یادآوری بد نیست:

بی فرهنگ آمریکاست که داره تمام مردم دنیا رو شنود میکنه
و طبق گفته خودشون همین الان دارن به تروریست های سوریه کمک های غیر کشنده(؟!) ارسال میکنن و
در پایان جنگ جهانی 2 با 2 بمب اتمی ژاپن رو مورد هدف قرار داده و تنها کشوری هست که از این سلاح مرگبار استفاده کرده
در حدود سیصد سالی که این کشور به وجود اومده سرخپوست ها رو نسل کشی کرده و برده داری را انداخته تا همین قرن 20 نژاد پرستی در آمریکا وجود داشته مثلا اتوبوس سیاه پوستان از اتوبوس سفیدپوستان جدا بوده
بی فرهنگ آمریکاست که همین الان بزرگترین تولید کننده فیلم پورن در جهان و...


بی فرهنگ فرانسه است که تو روز روشن جلوی همه رسانه ها حمله کرده به آفریقای مرکزی به قول یکی از مسئولین اش هرجا که منافعش ایجاب کنه اینا اونجا کادارن
و همین الان پرونده وزیر امور خارجه فرانسه در مورد ارسال خون آلوده به ایدز به ایران بازه


بی فرهنگ آلمان و ایتالیا و متحدین بوده اند که با شروع کردن جنگ جهانی دوم( توسط آلمان ها) 52.000.000 نفر رو به خاک و خون کشیده شدن

بی فرهنگ پرتغال و اسپانیا ست که در طول تاریخ کشور های جهان رو به استعمار گرفتن و از اولین استعمار کنندگان بودند

بی فرهنگ انگلستان و روسیه و متفقین بوده اند که در جنگ جهانی فقط 10 میلیون نفر یعنی حدود 40% از جمعیت ایران اون موقع هلاک شدند


حالا این قضیه روش رانندگی چماغ شده میزنن تو سر ملت ایران

مردم ما بندگان خدا این همه به امام حسین (ع) نماد عزت و فرهنگ از ابد تا ازل هستن ارادت دارن و فوقش خلاف رانندگی میکنن مگه چند سالِ این همه ماشین یهو اومده تو بازار خب طول میکشه فرهنگ اش جا بیافته مثل سایر تکنولوژی ها

ولی انصافا حکومت و مردم ما بهترین مردم دنیا هستن
یه کم انصاف داشته باشیم
علش
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
قبول فرماییدیم
سبحان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
من كه قبول كردم.!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
منم قبول کردم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
مخالفم بدجور
هر گاه یک عابر پیاده قصد دارد از عرض خیابان عبور کند و برای عبور وی خودروی خود را متوقف می کنم مورد اعتراض شدید خودروهای پشت سرم قرار می گیرم و با حرکت به سمت راست و سبقت گرفتن و ناسزا گفتن به بنده، عابر در حال حرکت را نیز به هراس می اندازند! همواره در جواب اعتراض به رانندۀ معترض می گویم:
اگر بنده شعور توقف برای عبور مطمئن زن یا مرد یا کودکی که ممکن است خواهر یا برادر یا فرزند شما باشد را نداشته باشم، مطمئن هستم شما آن درجه از درک و شعور را دارا هستید که خودروی خود را متوقف نمایید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
توقف در جایی که همه خیابان محل عبور مردم است و از چپ و راست و دقیقا از زیر پل عابر پیاده هم عابر رد میشود و عابرین هم بی خیال حق رانندگان را ضایع میکنند. و شهرداری هم یک فاصله 100 متری را در 5 جا محل عابر پیاده قرار داده و خیابانهای داغان و بدون خط کشی و غیر استاندارد ووووو عزیزان مشکل مشکل بسیار بسیار حاد فرهنگی است که خود را در رانندگی و خیلی دیگر از رفتارهای ما نشان میدهد. نه المان نه فرانسه و نه الگوی ژاپن به ما کمک میکند. مشکل ما فرد گرای افراطی ایرانی است. تابناک چاپ کن
در آلمان اگر به عمد تاکید می کنم اگر به عمد از چراغ قرمز عبور کنی و پلیس ببیند امکان دارد که ماشین شما را نگه داشته و با احترام از شما خواهش کنند که کلیه وسایل مورد نیاز خود را از ماشین بردارید. سپس غلتک را خبر کنند و با غلتک از روی ماشینتان رد شوند. شما هم که جا خورده اید که چه شده است از پلیس می شنوید که باید پول پرداخت کنید تا جرثقیل بیاید و جنازه ماشین شما را ببرد. البته جریمه سخت هم که محفوظه. بنابر این می بینید که شب ساعت ۲ هم افراد از ترس پلیس از چراغ قرمز رد نمی کنند. اینها داستان نیست واقعیت است. همه هم در آلمان این را می دانند. خداییش توی ایران هم ۶ ماه همچین کاری با خلافکارا بکنند (که به قول شما تقریبا همه مردم است) هرگز شاهد تکرار نخواهیم بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
تا غلطک برسه 3 روز طول می کشه خالی بند! آسفالت هم خراب می شه ، کلی هم ترافیک!
مجبوری مگه خالی ببندی ؟
بگو برخورد شدید می شه ، ما هم باور می کنیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
اولا که این حرفت درست نیست.
ثانیا اونجا آلمانه خیابانها استاندارده آموزش فرهنگ رانندگی در کنار آموزش رانندگی رو دارند.
اونجا اعصابها آرومه پلیس طرز برخورد محترمانه با رانندگان را بلده و هدف از جریمه هم درآمدزایی نیست. اونجا فحش دادن به رانندگان دیگر را نداریم
مهمتر از همه اونجا اگر راننده جلوییت ناگهانی و غیر عادی ترمز کنه راننده پشت سریش به جای بوق و فحش و داد و بیداد نگران از ماشینش پیاده میشه ببینه جلوییش مریض شده یا سکته کرده و نیاز به کمک نداره؟
به خدا قسم همین چند روز پیش موتورسیکلت روی پیاده رو از یک وجب جا بدون اینکه سرعتش رو کم کنه میلیمتری عبور کرد، شیطونه میگفت با کیفم یکی بزنم توی سرش 7 تا ملق بخوره، پیاده رویی که بچه کوچک بی دفاع داره عبور میکنه تو به چه حقی با این سرعت میلیمتری عبور میکنی؟...
پاسخ ها
سبحان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
اون وقت اين پرچم كجاست. ف ي ل ت ر شكن.!!!!!!
ممنونم تابناک
یکی هم از عادت های بد تعمیم یک ایراد به همه است با استفاده از قیود همه ، خیلی از ما و بسیاری است که نویسنده متن هم با بی انصافی از این قید استفاده میکنه !
پاسخ ها
شیرازی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
همه ما یعنی من سر به زیر(گاهی اوقات) باجناقم برادر زن با ایمانم پدرزن فابل اعتمادم دوستم که استاد دانشگاهه و اکثر قریب به اتفاق کسانی که میشناسم که یکی از بحثهای مهممون صحبت از سرعت زیادمونه که باعث افتخاره و احتیاط نشانه کم آوردنه!
میخواهید اوضاع درست بشه؟ 2 راه داریم:

1. تبلیغات گسترده در صدا و سیما (حداقل روزی نیم ساعت در همه شبکه ها)

2. اجرای کامل قوانین و البته بهبود قوانین، به این منظور که برای سرعت بالا در جاده و یا هر رفتاری که جان مردم رو به بازی گرفته بجای جریمه 30 - 40 تومانی جریمه های سنگین و در صورت تکرار به محاکم قضایی سپرده شوند. چرا هر کسی دستش چاقو بگیره و مردم رو تهدید کنه میره زندان اما هر کسی سوار ماشین 1500 کیلویی بشه و جان رو تهدید کنه آیا نباید به زندان برود؟
تابناک عزیز و کسی که این مقاله را نوشتید سپاس. لطفا بیشتر از این موارد بنویسید. ما ایرانی ها باید خیلی از رفتارای بسیار بد و زشتمون را اصلاح کنیم. قدم اول پذیرفتن اشتاباهاتمون و قانون شکنی هامون .قابل توجه مسئولین اول از همه
حالا من یک پیشنهاد میدم، چون یکبار اینکار و انجام دادم و واکنش ها جالب بود
یک کمپین ایجاد بشه که در این کمپین کسانی که می خواهند درست و اصولی رانندگی کنند عضو بشن، سپس نشان این کمپین با عبارتی همچون " به درست رانندگی کرد ن من کمک کنید " را پشت شیشه جلو و عقب خودرو زده و این پیام رو به همه منتقل کنیم. قطعا در ابتدا کار بسیار سخت و بعضا تمسخر آمیزه ولی به مرور جواب می ده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
چه جالب. خیلی ایده خوبیه
تو شهرستانی که زندگی میکنم وقتی پشت چراغ قرمز می ایستم مردم به من می خندند و بعضی از دوستان می گویند زشته و رد شو. نمی دانم من دیوانه هستم یا اون ها.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
من هم در شهرستان هستم ، وقتی پشت خط عابر توقف می کنم ، 4 تا ماشین از من رد میشن و میرن جلوتر وای میسند ، یا پشت سرم بوق می زنند که برو جلو تر!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
شهرستان یا ایالت؟
این وی پی ان داره ... بگیریدش
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
درود بر امثال شما. به آن آدم ها توجه نکنید. اونا معلم ما نیستند. واسه کمربند بستن همین مشکلات بودن.
ثواب قدم اول از آن شماست که کاستی های رفتاری درجامعه را مطرح می‌کنید و جای تشکردارد. متأسفانه در نظرخیلی از افراد تعارفهای ریاکارانه و افراطی توأم با عدم رعایت حق وحقوق دیگران از ویژگیهای شخصیتی آدمهای اجتماعی و موفق محسوب می‌شود. واضح است تخلف از این معیارهای ارزشی حاکم بر جامعه به سختی شنا کردن بر خلاف جریان آب می‌باشد.
پاسخ ها
شیرازی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
متآسفانه تعارفات ماهم ریاکارانه هست وجایی که موضوع سود وزیان باشه از این تعارفها خبری نیست
تازه که اومده بودم امریکا شوکه می شدم همش. وقتی میخواستم از خیابون رد شم ماشینا از دو طرف 10 متر مونده به من کاملا متوقف میشدن! اما تو ایران با سلام و بسم الله رد میشدم که زیرم نگیرن. تا حالا هم ندیدم کسی لاینشو عوض کنه
اتفاقأ تازگی ها این بی توجهی ها و ناهنجاری ها در همه امور به چشم می خورد و فقط مختص رانندگی نیست . به این می گویند پس رفت فرهنگی .
ابزار قدرت امتحان خوبی است برای محک انصاف مان وانصاف ما وقتی نمود پیدا میکند که با داشتن ابزار قدرت به حق دیگران احترام بگذاریم ماشین ابزار قدرت است ومنصف کسی است که به حق دیگران احترام بگذارد
به شدت موافقم!
در اين كه فرهنگ رانندگي نداريم شكي نيست
اما شده دليل آن را ريشه يابي كنيم ،البته دليل واقعي آن را؟
كتاب مدني كه ميتوانست در تمامي مقاطع تحصيلي آموزش داده شود ،حذف شده؟!؟!؟ متاسفانه ماموران راهنمائي و رانندگي ما تبديل به مأمورين جرائم و محدوديتها تبديل شده اند
قانون براي افراد خاص استثناء شده
تابلوهاي راهنمائي و جاده هاي ما استاندارد نيست
حجم سفر بسيار شده و متاسفانه هيچ مسئولي حاضر نيست فكري براي آن انجام دهد زيرا هزينه برعكس آن چيزي كه هست زياد ديده ميشود و در زمان تصدي شخص به دليل بلند مدت بودن قابل بهره برداري نيست!!!!!!!
مسائل اجتماعي، فشارها و استرسها و ترافيك بر روي افراد تاثير گذار است و ،،،،،،
به قول عزيزي : حق نه دادني است ، نه كرفتني ، حق رعايت كردني است.
تنها راه و تنها راه اینه که هر کسی از خودش شروع کنه. بسم الله بگه و از امروز شروع کنه رفتاری مطابق با یک آدم متمدن داشته باشد. احساس عزت نفس بکند و به خودش و دیگران احترام بگذارد. اگر کسی خلافی بکند بخودش بگوید من اینکار را نمیکنم. باور کنید تنها راهش این است که از خودمان شروع کنیم و منتظر دیگران نمانیم. من مدتهاست اینکار را میکنم و اعصابم آرام شده است. شما هم امتحان کنید. کافی است زمان بندی کنید . بخودتان بگوئید من یک هفته متمدن خواهم بود بعد از یک هفته اگر جواب نداد به رفتار سابقم برمیگردم. خواهش میکنم امتحان کنید.
تیزر بسیار جالبی بود.ما متاسفانه این نمونه ها را از اروپاو امریکا میگیریم.ای کاش رسانه ملی به اینهمه پیام های بازرگانی (که درآمدزایی چند صد میلیاردی گوش فلک را پر کرده)چند درصدی هم این پیام های فرهنگی را پخش مینمودند.
این ناهانجاریهای رفتاری مختص رانندگی نیست به همه ابعاد زندگی ما تسری پیدا کرده.
برای رد شدن از در 10 بار تعارف بی خاصیت می کنیم ولی برای عبور از تقاطع 10 ثانیه صبر نمی کنیم واقعا باید تاسف خورد و گریه کرد براین دورویی و ...
اخيرا" حسب اتفاق فهميده ام كه فقط رانندگي ما ايرانيان بي قاعده نيست بلكه راه رفتن تو پياده رو ها هم همين طور شده است. چنانچه هر گاه شما رعايت حال ديگران را حسب عادت نكنيد بلاترديد از همه تنه خواهيد خورد. خوشحالم كه زياد رانندگي نميكنم و بنا به عادت به ديگران راه مي دهم وگرنه هر شب بايد از تنه زدنهاي مردم له و لهيده بخوابم
خیلی خیلی متن زیبایی بود . واقعا لذت بردم . ممنون تابناک عزیز
باور کنید راه رفتن و رانندگی کردن هر دو مهارت محسوب می شوند و ضمن اینکه اینها را باید یاد گرفت، اعصاب و روان سالم هم نیاز داره برای رعایت این مهارتها!
در کشور ما همه در عین رانندگی انگار در حال مأموریت اضطراری هستند و بی امان و بی مهابا می رانند بدون کوچکترین توجه و اهمیتی نسبت به اینکه خیابان و جاده مال همه است
تصور می کنم نگرش ما این است:
جاده و خیابان مال « منه» و باید از آن عبور کنم به هر قیمتی و اگر نتوانستم عبور کنم نخواهم گذاشت دیگران هم عبور کنند
ولی به نظر من نگرش درست اینه:
اگر من بخواهم عبور کنم دیگران هم باید عبور کنند و اگر راه برای عبور دیگران باز باشد( با لجاجت و عصبانیت و بی احترامی به حقوق دیگران و اجازه دادن عبور به همه) من هم قادر به عبور خواهم بود.
به هر حال سبک و روش رانندگی ما حقیقتاً تأسف آوره و سالی چند ده هزرا کشته بی جهت روی نمی دهد!! تابناک مرسی
دوستی دارم تعریف میکرد تو خارج در خیابانی پیاده میرفتم عجله داشتم خیابان هم خلوت بود میخخواستم از چراغ عابر پیاده که قرمز بود رد شوم بروم در نقطه مقابل خیابان دیدم سگی زنبیل به گردن داشت و میخواست از خیابان رد شود ولی چون چراغ قرمز بود متوقف شده بود تا چراغ سبز شود ...من خیلی خجالت کشیدم و به خودم گفتم یعنی من از این سگ کمترم؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
نه نترس تو از اون سگ کمتر نیستی فقط موضوع این بوده که اون سگه عجله نداشته و الا اونم چراغ قرمز صبر نمی کرد
خخخخخخخخخخخخخخخخ:)
مسله تربیت ماست .درکلاس اول دبستان معلمان 10تاصندلی میگذارتد وبه 11بچه می گویند به هرکس صندلی نرسید بازنده است (به عبارتی بی عرضه است )در حالیکه همین کار را مثلا در کشورهای دیگر انجام میدهندولی در صورتی که همه بچه باهم تفاهم کردند وتوانستند 11نفری روی 10تا صندولی بنشینند مورد تشویق قرار می گیرند(نیاز نامحدود در مقابل منابع محدود)
... ایرانی هستم
ایرانی هست
ایرانی هستیم ... وسلام
نظام تعلیم و تربیت از پایه مشکل داره.توی تلویزیون در یه سریال،پررویی دختره جلوی والدین نشون داده میشه،اثرش از صد تا موعظه بیشتره.
مقاله بسیار جالبی بود. آیا مسئولین به فکر هستند؟ برنامه ای دارند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
آقا 100%. بجای یه برنامه 3-4 تا برنامه دارن!
آموزش
آموزش
آموزش اجباری به همه مخصوصا نوجوانان و رانندگان تاکسی و اتوبوس که همیشه تو خیابانها هستند تنها راه فرهنگ سازی است.
آخر مگر می شود از کسی که آموزش نداده ای درس درست بخواهی!

در آلمان و همه کشورهای پیشرفته دیگر از چند متری عابر مجبورند ترمز کنند و تا کامل داخل پیاده رو نشده اند حق حرکت مجدد ندارند.
صدا و سیما از بس گفته ما بهترین ملت دنیا هستیم خیلی ها باورشان شده. در صورتیکه ناهنجاری مشابه این زیاد داریم که باید صدا و سیما الگوی کشورهای دیگر را هرروز با جزئیات نشان دهد تا همه یاد بگیرند و بفهمند چقدر عقب هستیم.
براي من جالبه كه اين همه ملت كامنت گذاشتن ، ولي همه ميگين ديگران بد رانندگي مي كنن. حتي يك نفر هم اعتراف نكرده كه بعضا اشتباه رانندگي مي كنه. چجوريه كه ما وقتي ميخوايم راجع به بديها صحبت كنيم فقط راجع به ديگران ميگيم و خودمون هممون تمام قوانين رو رعايت ميكنيم!!! از همينجا معلومه كه ما اصلا اشتباه خودمون رو نميبينيم و فقط اشتباه ديگران رو مي بينيم. پس هيچ اميدي به اصلاح نيست!!!
من گاهاً سعی می کنم درست رانندگی کنم. حداقل توی خط خودم برم. یه کمی می رم جلوتر یهو می بینم از خط کشی خبری نیست. حالا پاک شده یا جدیداً (مثلاً 6 ماه پیش) آسفالت کردن هنوز وقت نکردن خط کشی کنن. تازه جالب تر از اون جاهایی که محل خط کشی یهو عوض می شه. یا راه بازه می ری، یهو ناغافل تنگ می شه.
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی