بازدید 17473

جشنواره تصادفات مرگبار شبانه در تهران

کد خبر: ۳۷۳۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۵ 26 January 2014
هشدارهای کارشناسان و مسئولان ترافیک درباره افزایش تصادفات مرگبار شبانه تهران در حالی از سوی پلیس راهور تهران جدی گرفته نشد که شامگاه پنجشنبه در یک تصادف مرگبار 4 نفر از شهروندان به علت کورس شبانه و لجبازی دو راننده جانشان را از دست دادند.

به گزارش مهر، هنوز یک ماه از تصادف مرگبار شبانه سه جوان در اتوبان بابایی نگذشته است که شامگاه پنجشنبه هفته گذشته 4 نفر به علت کورس شبانه در اتوبان حکیم جانشان را از دست دادند. حادثه ای که ابتدا با یک لجبازی ساده آغاز و پس از چند کیلومتر کورس میان دو دستگاه خودرو 206 به تصادفی مرگبار تبدیل شد. حادثه ای که در پی آن به علت برخورد 4 دستگاه خودرو 206 و 3 دستگاه پراید چهار نفر از جمله یک زن باردار جانشان را از دست داند. شدت این تصادف به حدی بود که از 3 خودرو چیزی به جز چند تکه آهن پاره باقی نمانده بود.

این در حالی است که در سه ماه گذشته بارها شاهد وقوع تصادفات مرگبار شبانه در سطح شهر و اتوبانها هستیم. آخرین تصادف که در اتوبان زین الدین رخ داد دو جوان جانشان را به علت واژگونی خودرو پرشیا از دست دادند. همچنین در تصادف دیگری یک جوان به علت برخورد خودرو با تیر برق جانش را از دست داد. نکته قابل توجه در تصادفات شبانگاهی شهر میزان شدت برخورد و آمار بالای کشته ها است به طوریکه در 20 روز آذرماه 10 شهروند جانشان را تنها در تصادفات شبانگاهی از دست دادند.

گشتهای پارک شده در حاشیه اتوبان

اولین بار نام گشتهای بزرگراهی تهران به نام گشت نامحسوس مطرح شد.خودروهای زانتیایی که به صورت نامحسوس در بزرگراه ها تردد کرده و با تخلفات حادثه ساز برخورد می کردند. در این میان با راه اندازی پلیس بزرگراه،گشتهای آرم دار نیز در سطح شهر حاضر شدند. گشت هایی که بیشتر آنها پس از ساعت 20 در کنار اتوبان شب را به صبح می رسانند. مامورانی که در صورت ارتکاب تخلف از سوی راننده موظف هستند برای اعمال قانون از خودرو پیاده شوند اما این کار را نیز در شب ها انجام نداده و از راننده می خواهند از خودرو پیاده شود. البته کاهش گشت زنی در شب باعث شده است تا 5 درصد از رانندگان که اصرار به بی قانونی دارند اتوبان ها و خیابان های اصلی را محلی برای مسابقات شبانه و کل کل تبدیل می کنند.

گشتهای تست سلامت جریمه می کنند

در این میان گشتهای تست سلامت نیز با قرار دادن دوربین در کنار اتوبانها به جای کنترل سلامت رانندگان پر خطر از صبح تا عصر تنها اقدام به اعمال قانون سرعت می کنند. گشت هایی که به مرور زمان کارکرد اصلی  خود را از دست داده و به جای انجام تست سلامت خودروهای بدون کمربند و دارای سرعت غیر مجاز را اعمال قانون می کنند.

60 درصد تلفات تصادفات پایتخت شبانه است

در این میان براساس آخرین آمارهای اعلام شده از سوی پلیس راهور تهران در سال گذشته 819 نفر در تصادفات پایتخت کشته شدند که 491 نفر از آنها جانشان را در تصادفات ساعت 22 تا 6 صبح از دست داده اند. در این میان در تصادفات شبانه بیشترین تلفات مربوط به سرنشینان خودروها است.

گشتهای پلیس بزرگراه مسئول برخورد با تخلفات شبانه

در این میان سردار رحیمی رئیس پلیس راهور تهران با اذعان به ارتکاب تخلفات حادثه ساز شبانه در پایتخت می گوید: گشت های محسوس و نامحسوس پلیس موظف هستند با تخلفات شبانه برخورد کنند. ساعت 22 به بعد بزرگراههای تهران به جولانگاه جوانان متخلف تبدیل می شود که در طرح های ویزه ای که از سال 89 به اجرا در آمد با تخلفات حادثه ساز مانند لایی کشی برخورد می شود. طرح های پلیس تعطیل شدنی نیست و ما اجازه نمی دهیم که چند نفر امنیت و جان شهروندان را تهیدید کنند.

به نظر می رسد برخلاف گفته های رئیس پلیس راهور تهران برخورد با تخلفات شبانه کاهش یافته و چند جوان به علت کورس و مسابقه  به راحتی جان خود و دیگران را به خطر می اندازند.

سرعت عامل اصلی تصادفات مرگبار

در حالیکه مسئولان پلیس راهور پایتخت معتقدند سرعت غیرمجاز کاهش یافته است اما کمبود گشتهای شبانه و عدم نظارت دقیق در این زمان باعث شده است سرعت های شبانه افزایش و تصادفات مرگبار نیز بیشتر شود. اگر گشت های شبانه بزرگراه اقدام به تردد از ساعت 21 تا 6 صبح کنند قطعا رانندگان متخلف با دیدن ماموران سرعتشان را کمتر می کنند. ضمن اینکه انجام ندادن طرح های برخورد با تخلفات شبانه باعث افزایش ارتکاب تخلف شده است. رانندگانی که حضور ماموران را حس نکنند بی شک 20 تا 30 کیلومتر بیشتر از سرعت مجاز رانندگی می کنند که همین موضوع در تصادف منجر به شدت حادثه می شود.

طرح شبانه نداریم

یکی از رانندگان که شاهد تصادف مرگبار در اتوبان حکیم بوده است در این باره به مهر گفت: دو راننده پژو کیلومترها با یکدیگر کورس گذاشته بودند و هیچ ماموری هم در طول مسیر نبود تا جلوی آنها را بگیرد. اگر ماموران در صحنه بودند قطعا این اتفاق تلخ رخ نمی داد. برخی اوقات با رانندگان خودروهای سنگین برخورد می کردند اما این اتفاق در ماههای اخیر کمتر شده است. حتی گشتها با خودروهای شخصی هم کمتر برخورد می کنند.

این شهروند ادامه می دهد: البته به نظر میرسد ماموران اقدامات مهمتری دارند یا توان پلیس برای کنترل شبانه کم است. مسئولان بدانند اگر قصوری از سوی آنها رخ دهد و برای شهروندی اتفاقی بیافتد آنها مسئول هستند.

به گزارش مهر، به نظر می رسد اجرای طرح های مداوم روزانه در سطح شهر باعث شده است پلیس از تصادفات و تخلفات شبانه غافل شود و در صورتی که روند تصادفات مرگبار شبانه اینگونه ادامه یابد تهران در پایان سال رکورددار تعداد مرگ در تصادفات می شود.

راهکارهای کاهش تلفات تصادفات شبانه

سرهنگ سید هادی هاشمی رئیس پلیس سابق راهور تهران نیز در مورد تصادفات شبانه به مهر می گوید: متاسفانه عدم نظارت و کنترل سرعت باعث شده است تا میزان تلفات افزایش قابل توجهی یابد. اگرچه حضور پلیس در شب ها برای کنترل معابر الزامی است اما نمی توان به تعداد نیروهای صبح پلیس در بزرگراهها مستقر کرد. باید بگویم توجه بیشتر و حضور پررنگ تر در سطح معابر می تواند در کاهش سرعت و به طبع آن تلفات موثر باشد. می توان با کنترل تلفات رانندگی شبانه میزان کشته ها را تا 12 درصد کاهش داد. البته این کاهش نیازمند عزم جدی پلیس برای حضور در معابر و برخورد با تخلفات حادثه ساز است.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۰
انتشار یافته: ۴۴
بخصوص شبهاي تعطيل كه آدم بايد اشهدشو بخونه وبعد براي ميهماني برود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
مهم اینه که پلیس فقط افرادی را جریمه می کند که سهل الوصول هستند.معمولا افرادی که با ویراژ و سرعت بالا تردد می کنند گرفتار نمیشن. من و شمایی که در دسترس هستیم راحت جریمه میشیم.ولی طرف با رانندگی پر خطر بارها از دام پلیس گریخته و دست آخر هم شده این.من بارها شاهد رانندگی خطرناک در شبها بودم متأسفم.به چای این که این نوع رانندگان گواهینامه شون باطل بشه و هزینه بیمه بیشتری سر سال پرداخت کنن به عنوان راننده خطرساز ، از جیب من و شما بیه تصادفات این نوع رانندگان پرداخت میشه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
از پلیس تقاضا داریم به جای تمرکز روی زوج و فرد با برخورد با این رانندگان بی مسئولیت مردم را از دست آنها نجات دهند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
تا وقتی که این رفتار های پر خطر جرم اعلام نشوند و مرتکب آنها به جرم اخلال در امنیت شهروندان بازداشت نشود افراد متمول به تخلفات رانندگی خود ادامه می دهند و حتی در صورت توقیف خودرو، از خودرو دیگر خود تا آزاد شدن این خودرو استفاده می کنند.
پدر جان دوربين بگذاريد. آخه چقدر من حرف بزنم شما تابناكي ها درج نكنيد آخه. مُردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
دوربین فایده نداره، باید پلیس راهور گشت بزرگراه داشته باشند.
متاسفانه وضعییت رانندگی تاسف بار رانندگان ... مانند سایر ارگان ها به حال خود رها شده و کوچکترین نظارتی وجود ندارد در صورتی که این رانندگان مانند قاتلین و جنایتکاران مجرم هستند
یکی از خودروها جریمه بالای 2 میلیون داشته به نطر من اصلا به خودروهايي که همچين جریمه ای سنگینی دارند نباید اجازه تردد در شهر داد و راننده هم مجوز رانندگی نباید داشته باشه
شبی نیست که بنده با اتومبیل بیرون بیایم و یکی از این کم شعور ها با حرکات نا بخردانه شان جان بنده و همسر و فرزندم را به خطر نیاندازند.
پلیس هم فقط خلافی های زوج و فرد را بشمارد....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
بسیار عالی بود
فکر کنم پلیس فقط به فکر جریمه پارکینگ و زوج و فرد است. بابا به فکر جا مردم باشید. در تمام کشورهای اروپایی اینگونه راننده ها دفعه اول یک سال و بار دوم برای همیشه از رانندگی محروم میشوند
شب هنگام در طول اتوبان همت گشتهای پلیس با چراغهای گردان روشن در کناری ایستاده اند و البته واضح و مبر هن است که هر خلافکاری با دیدن چرا غهای روشن آنان از دور سرعتش را کم می کند و پس از عبور از آنان دوباره سرعتش را زیاد می کند !!
متاسفانه مدتی است حضور گشت های نامحسوس در بزرگراه ها بسیار کم شده است و رانندگی در این بزرگراه های به خصوص در شب بسیار دلهره آور و همراه با خطر مرگ است! در عوض حضور ماموران محترم راهوار در کوچه و پس کوچه ها و جریمه ماشین های پارک شده افزایش پیدا کرده است!
برای خود من اتفاق افتاد که رفتار پرخطر راننده کمپرسی را در ساعت 23 در بزرگراه که از ورودی دهکده المپیک پشت سرش بودم را به گشت ثابت تقاطع جنت آباد اطلاع دادم و فقط جواب دادند که مجوز تعقیب و توقف را ندارند.
تو اتوبان حکیم سر هر تقاطع ماشین پلیس هست
چرا یک خودرو با 2400000 تومان جریمه (معلومه که واسه چی بوده) متوقف نمیشه
ماشینهای شیشه دودی
ویراژهای شبانه که جون انسانهای بیگناه رو میگره تخلف مشهود نیست آیا؟
جریمه به تنهایی کارساز نیست خیلی ها جریمه براشون اهمیت ندار باید توقیف 3 تا 6 ماه هم قطعا باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
فقط بازداشت متخلف
یکی از دلایل این تصادفات ، بی توجهی و بی مبالاتی پلیس نسبت به گشت شبانه هست که شما هم اشاره کردید. به عنوان مثال ، من حدود 15 شب قبل در اتئبان همت در حال رانندکی بودم که دیدم یک کامیون ولوو خالی با سرعت خیلی زیاد در حال رانندکی و لایی کشیدن هست . جوری رانندگی میکرد که همه از مسیرش کنار می رفتند. وقتی به پلسی 110 زنگ زدم و شماره کامیون و مورد را اعلام کردم ، در جواب گفتند،: برو به اولین پلیسی که دید خبر بده تا پیگیری کنه. خوب اگر این موقع شب پلیس توی خیابان بود قاعدتا خودش باید مسئله رو بررسی می کرد و اینکه بنده به یاد ندارم ساعت 1 شب پلیس در بزرگراه دیده باشم... خلاصه جمع بندی من این هست که این موارد برای پلیس اصلا اهمیتی نداره. اصولا هیچ برنامه ای برای پیشگیری ندارند بلکه منتظرند حادثه ای اتفاق بیفته و بعد وارد عمل بشوند و پس از مراحل قانونی ، مسئله رو به قوه قضاییه واگذار کنند . در نهایت اگر هم در مورد افزایش تعداد تلفات صحبت شدف تقصیر را بیندازند به گردن قوه قضاییه و بگویند: ما کارمون را را انجام دادیم. آنها نمی توانند متخلفین را تادیب کنند.
من دیگه حرفی ندارم
ممنون از این خبر واقعا شبا بعضی ها مثل فیلمهای هالیوودی حرکت می کنند.
تو اتوبان سرعت گیر بگذارند
تويك مدت پيش تو جاده اصفهان سپاهان شهر هم يك ماشين با شماره تهران مانند مجانين رانندگي ميكرد وبوق ولايي ميكشيد ..انگار تهران بس نبوده به اصفهان يورش آوردند
این جوجه شوماخرها فقط با ماشین باعث مزاحمت و آدمکشی نیستند بلکه عده ای با موتورهای سنگین (که معمولاً حتی مجوز تردد ندارند) شبها در اتوبان نیایش تقاطع سعادت آباد مشغول کورس دادن هستند. هر چه هم به پلیس 110 و کلانتری سعادت آباد شکایت کرده ایم هیچ اقدامی انجام نداده اند و فقط اذعان کردند از این مشکل آگاه هستند و در حال اقدام!!
باید پلیس راهور و ترافیک شهرداری ادغام بشوند.
در کشورهای دیگر با چنین کسانی دقیقا مثل یک مجرم برخورد میکنند.چراکه بخطر انداختن جان مردم در بزرگراهها فرقی با اسلحه کشیدن بروی مردم ندارد.باورنمیکنید؟ یادتون رفته همین چند وقت پیش یکی از همین ادمها چطور باعث مرگ دلخراش همسر اون خواننده محترم شد. خوب در نهایت چه اتفاقی افتاد؟
درهمه خیابانهاوکوچه های شهرهای ترکیه ، دوربین کارگذاشته شده است برای کنترل اینگونه مسایل ، چرادرایران اینکارصورت نمی گیرد ؟؟؟
کبری 11 نیازه !!!
اینا همه بر میگرده به فرهنگ رانندگی تا کی مامورین راهنمایی رانندگی به زور باید مردم ما رو به رعایت قانون وادار کنند؟
ماشین انها را مدتی در همین اتوبان قرار دهید عبرت دیگران شود البته با اجازه خانواده انان
درحاليكه كه همه به سرعت بالا و تخلفات حادثه‌ساز دو خودور كه منجر به حادثه تلخ شد، اذعان دارند، سردار رحيمي از استاندارد نبودن حفاظ كنار بزرگراه ايراد مي‌گيرد، در حاليكه همه به نبود نظارت كافي و ضعف نيروهاي پليس تاكيد دارند و در همين گزارش هم به خوبي به موضوع اشاره شد. خواهش داريم تا كمي هم به ضعف و اهمال نيروهاي پليس در گزارشات اشاره شود.
رانندگي ما ، نشان دهنده نحوه تفكر و جهان بيني ما است
متاسفانه نظارت پليس بيش از آنكه موجب امنيت باشد فقط بدنبال جريمه هاي سهل الوصول است.
چرا از تجربیات دیگر کشورها استفاده نمیکنید؟ حق بیمه سنگین برای رانندگان دارای تخلف.
پیشنهاد میکنم کسی که میخواد گواهینامه رانندگی بگیره، حتما توسط یک متخصص روانشناسی، مورد معاینه قرار بگیره. باور کنید بسیاری از کسانی که پرخطر رانندگی میکنند، مشکل روانی دارند و متعادل نیستند.
جشنواره؟ اسمشو بگذاریم گردهمایی مرگ!
محض رضای خدا این خبر نگار شما شبها گشت بزند ببینه چند تا گشت پلیس و نیروی انتظامی و یا پلیس راهنمایی و رانندگی میبینید.

یک گزارش از عملکرشان بدهید
سلام بنده هم چندی است که نه تنها شاهد رانندگی خطرناک عده ای هستم بلکه شاهد وجود نقصهای فنی خودرو ها هستم که پیش از این پلیس با آنها برخورد میکرد . مثل استفاده از لامپ زنون غیر استاندارد . تنظیم نبودن چراغهای خودرو . حرکت با نور بالا در شب آن هم در اتوبانی که احتیاج به نور بالا ندارد . البته همین چند مورد سبب آزار و اذیت سایر رانندگان و حتی دگیری بین آنها شده است . خود بنده چندین بار سر همین موضوع با این رانندگان بی توجه و کم شعور درگیر شده ام . البته اگر جسارت نباشد مشکل اصلی کاهش شدید فرهنگ رانندگی در کشورمان است . چون هر 200 متر که نمی شود شبانه روز مامور گذاشت .
پلیس کار خودش را راحت کرده دوربین گذاشته رفته

حضور فیزیکی پلیس لازمه
حظور پلیس تو اتوبان ها مهمه اونم هر، چند صد متر..
روزای تعطیل پلیس نباید تعطیل باشه
ارتباط کنترل ترافیک و پلیس مستقر از همه مهم تره
باید علاوه بر دوربینها ، حضور فیزیکی پپلیس همراه تست الکل و مخدر در همه مسیرها باشه

در ضمن موضع باید آسیب شناسی بشه بیشترش تبعات چندین سال نا مدیریتی هاست

باید برای جوانان سرگرمی ایجاد کنند

مثلا پ:

1_یست اتوموبیل سواری رایگان و بزرگ و شیک استادیومی

2_فیلم های خوب و شاد و جذاب برای آخر شب سدا و صیما البته نه مثل آوای غم و ....

3_استخر و سینما و تئاتر و شهر بازی رایگان یا نیم بها
مي دونيد اين كورسها و اين لجبازي ها بخاطر اين بوجود مي آيد كه بعضي از راننده هاي محترم هيچ توجهي به لايني كه رانندگي مي كنند ندارند . مثلا خود بنده يك مرتبه چوب اين افراد را خورده ام .راننده اي در لاين سرعت با 50 كيلومتر رانندگي مي كرد و من هم پشت آن در انتظار راه دادن ايشان بودم كه ناگهان راننده پشتي به من زد خوب او هم تا حدي حق داشت چون انتظار اينكه در آن لاين ماشين جلوئي كه مي تواند با 100 كيلومتر برود در حال رانندگي با 50 كيلومتر است حال به هر دليل لحظه اي حواسش پرت شده بماند ولي بهتر نيست كه پليسهاي محترم چه بصورت محسوس و چه نامحسوس و يا با دوربينها اين خطوط را كنترل كنند تا حداقل سرعت نيز باعث تصادف نشود چون هميشه آهسته رفتن هم صحيح نيست و حادثه آفرين مي شود .خوب اين كورسها هم وقتي اتفاق مي افتد كه مثلا من نوعي پس از عبور از آن راننده كند رو و اعتراض به اون راننده ايشان به غرورشان بر خورده و شروع به اين كورسها مي شود
تا وقتی راهنمایی رانندگی فرهنگ سازی نکند هرروز شاهد این حوادث خواهیم بود !
مسئله کمبود نیروی کادر راهنمایی و رانندگی است به دلیل کمبود بودجه. و دلیل کمبود بودجه داشتن نیروهای مسلح اضافی و بودجه خور است. همه دنیا 2 ارگان نظامی دارند1- پلیس برای نظم عمومی 2-ارتش برای حفاظت از مرزها.
متاسفانه در سایر شهرهای بزرگ هم این رفتارهای خطرناک دیده میشه ولی هیچ کنترلی وجود نداره..
کنترل بیشتر شود و جریمه کارساز باشد.مثل محروم شدن از مزایای حقوق شهروندی باطل کردن گواهی رانندگی و غیره...
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات