میلیاردها دلار خسارت و صدها هزار کشته نتایج تصمیمات نادرست

اگر برنامه‌ریزی کلان در دستور کار مدیران ارشد دولتی بود و ‌اگر متناسب با میانگین جهانی راه‌آهن ساخته بودیم و اگر همانند همه کشورهای توسعه یافته و یا می‌توانستیم در حال توسعه قطار‌های سریع‌السیر را به کار بگیریم، امروز هم می‌توانستیم میلیارد‌ها دلار در بخش سوخت صرفه‌جویی کرده بودیم و هم ‌رضایت مردم را جلب کنیم و هم روزانه صد‌ها ‌ایرانی‌ به دلیل آلودگی هوا فوت نمی‌کردند.
کد خبر: ۳۷۵۴۴۸
|
۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۵ 11 February 2014
|
33472 بازدید
|
میلیاردها دلار خسارت و صدها هزار کشته نتایج تصمیمات نادرست
میلیاردها دلار خسارت و صدها هزار کشته نتایج تصمیمات نادرستدر بررسی ‌تصادفات جاده‌ای ‌در ۲۵ سال گذشته، به طور متوسط سالانه ۲۰ هزار کشته و حدود ۱۵ هزار تن مجروح شده‌اند‌ که مجموعه این تلفات‌ در این سال‌ها، چندین برابر شهدا و کشته‌شدگان جنگ بوده است.

دکتر احمدرضا نیک کار در گفت‌و‌گو با تابناک، ضمن بیان این مطلب‌ خاطر‌نشان کرد: در ۲۵ سال گذشته ۵۰۰ هزار کشته داشته‌ایم و ۳۷۵هزار مجروح صعب العلاج. این رقم چشمگیری است؛ به عبارتی در ۲۵ سال گذشته نزدیک به یک میلیون ‌کشته و مجروح داشته‌ایم. این آمار را می‌توان‌ از ابعاد گوناگونی نگاه کنیم. یک بعد آن خسارات‌ مادی است.

قائم مقام اسبق وزارت راه، با بیان اینکه خسارت‌های مادی و انسانی سوانح رانندگی در ایران به سبب کارهایی است که باید انجام می‌شد ولی نشده است، گفت: اگر به طور متوسط دیه را در ۲۵ سال گذشته، ۲۰ میلیون حساب کنیم، رقمی ‌حدود ۱۰هزار میلیارد تومان بابت ۵۰۰هزار ‌کشته و اگر هر مجروح را هم ۵ میلیون حساب کنیم، حدود ۱۷۷۵میلیارد تومان هم بابت مجروحین دیه پرداخت شده است که در مجموع این دو قلم، بالغ بر ۱۲هزار میلیارد تومان می‌شود. همچنین اگر متوسط اتومبیل‌های از بین رفته در این تصادفات را ‌در نظر بگیریم (۳ تن در هر اتومبیل) نزدیک به ۳۰۰ هزار اتومیبل نابود شده‌ است؛ اگر برای هر خودرو ۱۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، ‌۳۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به سرمایه‌های هنگفت انسانی که در تصادفات جاده‌ای از دست می‌دهیم، گفت: با توجه به مجموعه کسانی که در این تصادفات از بین می‌روند و هزینه‌هایی که دولت برای ‌این‌ها کرده (از دوران ابتدایی تا دانشگاه و یا پس از آن) مجموعه این ارقام‌، حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان می‌شود؛ بنابراین،‌ با محاسبه این اعداد به دلار ۱۰۰۰ تومانی، به طور متوسط در دو دهه گذشته، بالغ بر ۴۲ میلیارد دلار هزینه نداشتن جاده‌ها و راه‌آهن مناسب و دیگر وسایل نقلیه‌ای که می‌توانسته در اختیار ما باشد، پرداخت کرده‌ایم و متأسفانه هیچ توجهی هم به این موضوع نداشته‌ایم. میلیارد‌ها دلار خسارت و صد‌ها هزار کشته نتایج تصمیمات نادرست.


نیک کار در ادامه افزود: ما در مجموع‌ کمتر از ۳هزار کیلومتر آزادراه در کشور داریم.‌‌ تا اوایل انقلاب‌ در بخش ناوگان ریلی، حدود ۵ هزار کیلومتر‌ راه آهن داشتیم و نزدیک به ۵ هزار کیلومتر هم در سه دهه گذشته به آن اضافه شده ‌که بعضا خیلی از آن باری است و عملا می‌توان گفت که در بخش ریلی هم هیچ کاری نکرده‌ایم. به طور متوسط سالی ۳۰۰ کیلومتر هم راه آهن نساخته‌ایم که بتواند به فرسودگی و استهلاک جاده‌ها کمک کند. پس ‌باید ‌‌خلاصه بگویم ‌در مورد راه‌آهن متناسب با نیاز جامعه برنامه‌ریزی نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه متأسفانه به رغم آنکه کارهای بزرگی در کشور انجام شده، در بخش زیرساخت‌های حمل و نقل بسیار ضعیف بوده‌ایم، گفت: ‌اگر برنامه‌ریزی کلان در دستور کار مدیران ارشد دولتی بود و باز هم اگر متناسب با میانگین جهانی راه آهن ساخته بودیم و اگر همانند همه کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه، می‌توانستیم قطار‌های سریع السیر را به کار بگیریم، امروز هم میلیارد‌ها دلار در بخش سوخت صرفه جویی کرده بودیم و هم توانسته بودیم رضایت مردم را جلب کنیم و هم روزانه صد‌ها ‌ایرانی‌ به دلیل آلودگی هوا فوت نمی‌کردند.

وی که نخستین مدیر پروژه قطار سریع السیر بوده، در ادامه به انتقاد از هدر دادن پول‌های کشور در موارد بلا استفاده پرداخت و گفت: هم‌اکنون حدود نود فرودگاه در کشور داریم اما ‌حدود ۱۵ فرودگاه عملیاتی است و شاید از نظر اقتصادی، ‌۳ فرودگاه اقتصادی و بقیه آن‌ها ضرر ده باشند. نگهداری همین فرودگاه‌هایی که ساخته‌ایم و هواپیمایی در آن نمی‌پرد، سالانه میلیار‌ها تومان هزینه دارد. در جاهایی سرمایه‌گذاری‌هایی کرده‌ایم و بهای نگهداری آن را می‌دهیم که هنوز بلا استفاده است؛ به عبارت دیگر، هزاران میلیارد تومان ‌برای موارد بی‌مصرف هزینه کرده‌ایم و برای جاهایی که نساخته‌ایم، میلیارد‌ها دلار در سال ضرر می‌دهیم و این در حالی است که سالانه ناراحتی‌هایی که به هموطنان در پی تصادفات جاده‌ای منتقل می‌شود، ‌جبران‌ناشدنی است.‌‌ همان گونه که گفتم، بارز‌ترین آن‌ها سالانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار ضرر نساختن آزاد‌ راه‌ها و شبکه ریلی کشور را پرداخت می‌کنیم.

نیک کار با انتقاد از راهکار‌های منطقی و مقطعی‌ گفت: مشکل حمل و نقل و همچنین آلودگی هوا، نداشتن جاده‌های استاندارد و سال‌ها بی‌توجهی به توسعه خطوط ریلی کشور است. اینکه فکر کنیم با زوج و فرد کردن می‌توانیم آلودگی هوا را حل کنیم به بیراهه رفتن است، چرا که زندگی انسان‌ها را به هم می‌ریزیم و حق نداریم به عنوان مسئول به فردی که از خودرو برای ‌کار روزانه خود استفاده می‌کند، بگوییم که حق ندارد آن را ‌بیرون بیاورد. نباید صورت مسأله را پاک کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: باید زیرساخت‌ها را به گونه‌ای توسعه دهیم و مدیریت کنیم که با معضل گرفتار نشویم، چون اگر می‌گوییم سالانه یک میلیون ماشین تولید می‌کنیم و ۵۰ درصد آن در تهران استفاده می‌شود،  در ده سال آینده، ۵ میلیون ماشین به ماشین‌های تهران اضافه خواهد شدو ‌آن زمان‌ است که باید خیابان‌ها را زوج و فرد کنیم. نتیجه این گونه فکر کردن به بن بست رسیدن است. باید از افرادی برای تصمیم گیری استفاده کنیم که ‌شرایط ‌‌و شایستگی آن سمت را داشته باشند و بتوانند به ابعاد و گستردگی تصمیماتی که می‌خواهند بگیرند، بیشتر ‌بیندیشند، نه اینکه عجولانه از سر خود باز کنیم و بگوییم زوج و فرد کنید. آخرش که چی؟ و هیچ وقت هم حل نخواهد شد و منتظر باشیم و دعا کنیم که باد و بارانی بیاید!

نیک کار در ادامه با بیان اینکه وقتی صحبت از بی‌برنامگی می‌شود، متأسفانه محدود به دولت‌ها نمی‌شود، گفت: ‌متأسفانه در ‌تهران تراکم بیست سال آینده را هم فروخته‌اند و در کوچه‌ها هم برج ساخته شده بدون اینکه در نظر بگیرند ‌این کوچه‌ها کشش این همه خانه جدید را دارد یا خیر. بیشتر ‌بیزینس نگاه می‌کنند تا اینکه مشکل مردم چه می‌شود. اینکه تراکم بفروشید و با آن پروژه جدید تعریف کنید و پل جدید بزنید، شاهکار نیست، بلکه ‌ایرادی بزرگ است. متأسفانه نگاه‌ها در این بخش اصولی نیست. تهران واقعا ‌کشش ندارد که اجازه دهیم این همه ساختمان بلند‌مرتبه در آن ساخته شود و از طرفی بگوییم چرا این همه ماشین در خیابان‌هاست. هم‌اکنون مجلس هم به میدان آمده و به جای تفکر ریشه‌ای و در نظر گرفتن مطالعات عمیق و استراتژیک به استناد برخی برداشت‌های سلیقه‌ای، بحث انتقال پایتخت را مطرح می‌کند و می‌خواهد به گونه دیگر‌ صورت مسأله را پاک کنند. ‌چرا اینقدر اجازه می‌دهند فضا‌ها توسعه پیدا کند، بدون اینکه به حمل و نقل و زیر‌ساخت‌ها توجه شود؟

وی با تأکید بر ضرورت گسترش شبکه ریلی گفت: یکی از ارزان‌ترین راه‌های حمل و نقل و همچنین ایمن‌ترین آن‌ها، جابجایی مسافر و بار توسط شبکه خط آهن است. متأسفانه در این باره از استانداردهای جهانی بسیار عقب افتاده‌ایم. اکنون بیشتر کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه، درصدد افزایش سرعت مطمئنه در جابجایی ریلی، گسترش این خطوط به همه مناطق کشور هستند؛ اما در کشور ما هنوز استفاده از فناوری روز دنیا، خدمات و رضایت پایین مسافران و بسیاری از مسائلی از این دست، سبب شده، ‌شبکه ریلی کشور چندان توفیقی از کاهش بار ترافیک، حجم تصادفات و کاهش آلودگی نداشته باشد.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۱۶۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
ار جنگ های جهانی بیشتر کشته در رانندگی می دهیم.
پاسخ ها
یک نفر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
واقعا جای تاسف دارد که ببینیم هزاران نفر از هوطنان مان و شاید فردا خود ما یا اقوام ما در تصادف جاده ای فوت کن یا زمینگیر شود و آن وقت هیچ وزیر یا رئیس جمهوری از مردم عذر خواهی نکند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
در اینجا همانطور که نیک کار گفته است، قطار و راه اهن بهترین راه انتقال مسافران دائمی و در سطح وسیع به صورت ایمن است. اما در کشور ما از مشهد تا تهران باید 14 ساعت در قطار باشی صد دفعه بین راه نگه می داره و تازه به دلیل سیستم معیوب تهویه آخر سر بوگندو و ژولیده باید پس از دو ساعت تاخیر به تهارن برسی
خداییش کدام آدم عاقلی ترجیح می ده اگر راه ریلی درست باشه و مثل همین چین و ژاپن باشه از ماشین شخصی برای یک مسافرت دو روزه یا سه روزه استفاده کنه
کی می خواهیم به درد این مردم رسیدگی کنیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
آماری که ایشان از میزان گسترش راه اهن در ایرن در سالهای اخیر می دهند بسیار تاسف آور است واقعا این همه شعار دادن رو می خواهد.
بهتر نیست شرکت راه اهن را منحل کنیم و آن را واقعا خصوصی کنیم تا هم ناندانی و هدر دادن پول بیت المال تعطیل شود و هم کمی به استاندارهای جهانی نزدیک شویم
ناشناس
| Canada |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
برادر عزیز ما ۲۰ سال تو سرمون زدیم گفتیم بجای التماس به غرب برای قطعات هواپیما و تکنولوژی و .... و برای جلوگیری از تصادفات و آلودگی هوا بهتره سیستم ریلی کشور فعال بشه .
ولی کو گوش شنوا !! نمایندگان و وزرا هم که ماشالله همه انیشتین هستن !!
نتیجتا دیدیم تو اون مملکت جای ما نیست !!!
سوزن بان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
فقط لازمه به این نظرات مسئولان نگاهی بیندازند تا بفهمند اوضاع راه آهن در ایران چه خبره
من به عنوان یکی از کارمندان راه آهن اعلام می کنم در دولت روحانی و احمدی نژاد کار خاصی برای راه آهن ایران انجام نخواهد گرفت چون هر چی انسان غیرکارشناس هست در این شرکت مدیر شده است
کارمند راه آهن
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
در دولت قبلی که در راه آهن قحط الرجال بود تازه میخواستن یاد بگیرن تا خواستن یاد بگیرن پیر همه رو در آوردن دولت عوض شد همه عوض شدن تازه یکسری از مدیران رفتن رنگرزی رنگ عوض کنن و دوباره برگردن و مدیر عامل جدید هم روزی یک حکم مشاور نخبه با حقوق بالای 7 و 8 میلیون میزنه تا حالا به صد تا رسیده با این روال ادامه بده دیگه برای هیچ سازمان دیگری نخبه باقی نمیمونه!! حالا بقول خودش داره انقلاب میکنه تازه فهمیدیم منظورش از انقلاب چی بوده .. کارمند ها و کارگران راه آهن دارن بالا میارن !دائما اتاق فکر وکمیته بالاسری ، زیر سری ، روسری ، زیر میزی راه میندازه بقول خودش داره نخبه ها رو جمع میکنه دور هم حال کنن !!، مدیر پروژه های الکی جمع شدن تو راه آهن تا چند مدت دیگه نه مدیری مونده نه کارمند و کارگر دلسوزی ،خدا نگهداره پدر خصوصی سازی از نوع خود سوزی رو تابناک عزیز دلمون پره بخدا یه کارمند بدبخت یک میلیون حقوق بگیره اونم با منت مدیران جدید 10 میلیون بگیرن با مکنت وتا حالا دیدین راه آهن طی فراخوان و آزمون سراسری نیروی متخصص جذب کنه و....حالا انتظار دارین با این همه کاهش انگیزه بازم پیشرفت کنین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
با این همه نظراتی که آمده خداییش باید مدیران راه آهن خیلی ... که هیچ جوابیه ای و توضیحی تکذیبی نمی دهند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
دو صد گفته چون نیم کردار نیست .ای کاش در عمل و رفتارمان اسلامی عمل می کردیم.
ما شعار خود کفایی هم داده بودیم . چرا ایرا ن حتی نمی تواند یک خودرو ساخت داخل داشته باشد؟ ما از کره جنوبی چی کمتر داریم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
عقل و تدبیر و اخلاق!
بختیاری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
ای کاش یک هزارم حمایتی که از خودروسازان شده از صنعتگران ریلی انجام می شد. در همه ی دنیا صنعت ریلی در کانون توجه است ولی در کشور ما خودروسازی از رده خارج شده. میانگین عمر ناوگان ریلی کشور 37 سال است که فقط یک معنی دارد: فاجعه! عمر بعضی از واگن ها از 50 سال هم گذشته که در اکثر دنیا واگن ها پس از 30 سال از رده خارج می شوند. مسئولان ارزان ترین و ایمن ترین نوع حمل و نقل را دریابند. تابناک عزیز شما پیشقدم پیگیری حمایت از حمل و نقل ریلی باش.
علی
| Malaysia |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
بعضا در نظرات دیده می شود مگه ما از کره جنوبی چی کم داریم و یا از فلان کشور چی کم داریم؟ من با اینکه می دونم این نظرم سانسور می شود ولی می نویسم. ما فرهنگ کم داریم یا بهتره بگم فرهنگ متفاوت داریم. آن کسانی که ژاپن را ساختند یا آلمان بعد از جنگ جهانی و یا کره تلاش و پشتکار مردم آن کشور بود..... ما از اونها فرهنگ کار و نظم و انظبات و صداقت در کار و پشتکار و نکته خیلی خیلی مهم خودخواه نبودن را کمتر داریم. البته نوابغ زیادی داریم ولی متوسط جامعه ما این مشکل را دارند. امیدوارم کسی از دست من ناراحت نشود چون من هم در ایران بزرگ شده ام و همین ها را به یدک می کشم ولی این فقط یک نتیجه شخصی از 5 سال زندگی با مردم از کشورهای گوناگون است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
اگر رژیم منهوط وخدابیامرز پهلوی ها راه آهن سراسری را نمیکشید الان وضعمون چطور بود ؟خدامیداند
یک کارمند بدبخت راه آهن
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
واقعا تدبیر این دولت اعتدال از انتصاب مدیرعامل راه آهن کاملا پیداست. هزار رحمت به احمدی نژاد حداقل ادعا نداشت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
آخ گفتی !!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
در دولت احمدی نژاد استاندار استان هرمزگان که رییس ستاد احمدی نژاد بود به نام شیخ الاسلام را کردند وزیر کار و استاندار بعدی هرمزگان به نام عبدالعلی صاحب محمدی هم چند وقت بعد شد مدیر کل راه آهن شد . جالبه که این بابا در عمرش سوار قطار نشده بود . حداقل خوبی مدیر کل جدید راه آهن اینه که از پرسنل راه آهن بوده .
حبیب
| United States |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
افتتاح فرودگاه کلی کلاس دارد و کلی عکس و تفدیر و تشکر دارد ولی افتتاح ریل قطار که این چیزها را ندارد. برای هنین است که مسئولین به فکر احداث فرودگاه بودند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
خیلی خوب بود. تابناک یک تحلیل هم برای صندوق ذخیره ارزی بذار. صندوق ذخیره ارزی کشور نروژ که تقریباً با صندوق کشور خودمون راه اندازی شد موجودیش از 1000 میلیارد دلار عبور کرده ولی مال ما خالیه، البته اونجا یک هیئت منتخب از مردم اداره صندق ذخیره ارزی رو بهده داره و اجازه نمی ده هیچ نهادی از حساب برداشت کنه و این پول رو فقط سرمایه گذاری می کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
درایران اگر باشه همون هیئت دوباره باندبازی راه می ندازن و باز روز از نو و روزی از نو...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
چون انجا بابك زنجانيها ندارند ............
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
مشکل اصلی در ایران عدم استفاده از شرکتهای مشاور معتبر می باشد و در نتیجه فقط سود مستقیم کارها دیده می شود و زیانها و سودهای جنبی که چه بسا از سود اصلی بیشتر است دیده نمی شود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
اگر تو نروژ هم یکی مثل احمدی نژاد ظهور میکرد الان موجودی صندوق شون صفر بود !!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
با پولي كه مستقيم و غير مستقيم پروژه های غیر ضرور مصرف كرد و مديران توانا مي توانسيم ايران را اباد كنيم.
مديران ما فقط هزينه مي كند و راندمان بسيار كم است و تا در كلان قضيه ما تصميم نگيريم كه به كجا مي خواهيم برسيم و به لوازم ان متعهد نشويم همين اش است و همين كاسه.
كلي وقت صرف تفسير اصل 44 شد با تصميم يك شخص و سهام عدالت رفت هوا .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
کاملا باهت موافقم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
با اين مديران و سيستم جزيره اي و دولت در دولت ، ايران بهتر از اين نمي شود.
تنها راه نجات . دموكراسي واقعي است و تمام قدرت بايد در دست منتخبين مردم باشد و با ازادي كامل مطبوعات بر دولت نظارت شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
به نظرت با این سیستم دمکراسی به دست می یاد؟ اصلاً مردمبه جز مواقع انتخابات و راهپیمایی دیده می شوند؟ ...
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
چه عجب سرانچام یک رسانه در کشور پیدا شد و این مسئله را مطرح کرد
پاسخ ها
اصلاح طلب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
یک رسانه پیدا شد! ما خودمان کی قرار است به فکر اصلاح خویش بیفتیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
موافق ام.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
من هم با تو موافقم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
من هم با هر دوی شما موافقم .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
من هم باهرسه شما موافقا موافقم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
اوهوم
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
بسم حق

ما که میدونیم
چرا به ما میگی !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
خب یک سری بیننده ها جز مسولین هستن یا شاید یک سری مسئولین جز بینندگان باشند.اما خداییش کک آنها اصلا می گزه؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
کلا چه کارمون درست بوده که این درست باشه؟
پاسخ ها
یک شهروند
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
نباید به مسایل این طور نگاه کنیم باید مطالبات خود را از طریق های مختلف از دوئلت مردان پیگیری کنیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
جانا سخت سخن از زبان بریده شده ما می گویی...
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟