پس از نمایش این فیلم، نشست پرسش و پاسخ آن با حضور درویش و عوامل فیلم برگزار شد که مهم ترین گفته های مطرح شده در این نشست از این قرار است:
- احمدرضا درویش سپس درباره آغاز ساخت این پروژه هم یادآور شد: حدود 14 سال قبل به اتفاق دوست گرامیام احمد مسجدجامعی (رییس شورای شهر تهران) سفری به دمشق داشتم که در حین برگشت از زیارت مزار حضرت معصومه در یک جمعهی بارانی غمانگیز، گفتگوی دو ساعتهای با او داشتم. در آنجا پس از بحث درباره سینمای ایران و تاریخ صدر اسلام گفتم که یکی از آرزوهای من این است که اثری درباره عاشورا در کارنامهام باشد. بعد از گفتوگوهای زیاد به شخصیت حضرت عباس (ع) رسیدم و گفتم او جزو معصومین نیست و چرا نباید تصویر او را نشان دهیم؟! چون مخالفم با اینکه هاله نور استفاده شود و یا دوربین بجای او قرار گیرد. به این ترتیب در زیر همان باران عهد بستیم که این کار سرعت بگیرد و آن عهد اکنون به ظهور نشسته است. در این راستا آقای مسجدجامعی فارغ از مسئولیتهایی که داشته با استفاده از توان، اعتبار و شخصیت فرهنگی خود در طول این سالها همراه پروژه بود.
- کارگردان فیلم «رستاخیز» در بخش دیگری از این نشست دربارهی منابع تاریخ استفاده شده برای ساخت فیلم توضیح داد: تمام آنچه به عنوان منبع استفاده شده در تیتراژ فیلم ذکر شده است اما تأکید میکنم عنصر تحقیق تا انتهای پروژه ادامه داشت و در ابتدای کار به صورت متمرکز در مدتزمان دو، سه سال تحقیقات صورت گرفت. همچنین این کار چندین بار توسط مورخین بررسی و بازنویسی شد و یک مشاور عالی در سطح نظامی داشته است.
- تقی علیقلیزاده تهیهکننده «رستاخیز» دربارهی رقم بودجهی این فیلم پاسخ داد: حق افکار عمومی این است که درباره چگونگی صرف منابع عمومی به صورت جزئی آگاه باشند، اما وقتی یک پروژه بودجه خصوصی دارد این حق را دارد که بخشی از اطلاعات خود را منتشر نکند. فیلم «رستاخیز» از هیچ دولتی در ایران و یا خارج از ایران کمک نگرفته و صرفا منابع خصوصی از طریق افراد معتقد به چنین کارهایی برای ساخت فیلم همکاری کرده است، ضمن اینکه در جذب منابع و پاکی آن برای استفاده در چنین پروژهای دقت لازم صورت گرفته است. بیش از 50 درصد منابع مالی فیلم از بیرون از ایران جذب شده و کشورهای مختلف در قالب دو شرکت سرمایهگذاری کردهاند. با این حال نام افراد یا نهادهایی که در تیتراژ حضور دارند، نقش حمایتی داشتهاند و تأکید میکنم سهامداران فیلم کاملا متعلق به بخش خصوصی هستند.
- تهیهکننده «رستاخیز» در پاسخ به اینکه آیا به دلیل اختلاف با آقای شمقدری (رئیس سابق سازمان سینمایی) فیلمش را به جشنوارهی فجر سال گذشته نفرستاده است؟ گفت: بله سوال شما درست است و به دلیل این اختلاف فیلم را به جشنواره ندادم. (این جمله علیقلیزاده با تشویق بازیگران فیلم که در سالن حضور داشتند، روبرو شد)
درویش هم در ادامه با تأیید این مطلب گفت: بستر نمایش فیلم در گذشته فراهم نبود.
- احمدرضا درویش با تأکید بر اینکه امکان نداشت نعل به نعل به آنچه در تاریخ است پرداخته شود، مخصوصا اینکه فیلم تایم بیشتر از دو ساعت را دارد، گفت: ما نمیخواستم یک فیلم مستند بسازیم بلکه قصد داشتیم یک روایت داستانی و سینمایی را روایت کنیم. در این راستا شخصیت بکیر (پسر حر) را پیدا کردیم که در تاریخ فقط یک سطر درباره او وجود دارد و سرنوشتش همانند پدرش است، به همین دلیل از آنجا که تاریخ درباره زندگی او سکوت کرده، برای «بکیر» قصهای نوشته شد تا به عنوان یک نخ تسبیح و به نوعی راوی قصه، مجموعه وقایع و شخصیتها را به هم ربط دهد. بخشهایی از تاریخ که در فرهنگ عمومی و آیینی ما اهمیت دارد به صورت گزینشی انتخاب شدهاند و تا آنجایی حد تخیل داشتیم که تاریخ سکوت کرده است.
فیلم بخش اعظم این نشست خبری را در «تابناک» تماشا می کنید
پس از نمایش این فیلم نشست آن برگزار شد که ابراهیم حاتمیکیا در نشست فیلم «شیار 143»، فیلم سینمایی «چ» به کارگردانی خودش را به این فیلم تقدیم کرد و مریلا زارعی هم از شدت بغض نتوانست به خوبی به سوالات پاسخ دهد.
- در نشست پرسش و پاسخ فیلم «شیار 143» که شامگاه 16 بهمن ماه به نمایش درآمد، مریلا زارعی (بازیگر نقش اول این فیلم) که به شدت متاثر بود و اشک میریخت از ابراهیم حاتمیکیا تشکر کرد و گفت: الان برای من پیامکی آمد که نوشته بود آقای حاتمیکیا گفتهاند «چ» را به «شیار 143» تقدیم میکنم، باید از ایشان به صورت ویژه تشکر کنم.
این بازیگر که از شدت بغض و اشک نمیتوانست درست صحبت کند، اظهار کرد: خیلی خوشحالم که در این نقش بازی کردم.
- او بار دیگر ضمن عذرخواهی از تحتتاثیر قرار گرفتنش از فضای نمایش «شیار
143» گفت: خیلی حرف برای گفتن و خیلی تشکر دارم. فکر میکنم همه شما با من
موافقید که از انرژی خوبی که امروز در سالن از شما گرفتم،باید تشکر کنم.
باید از نرگس آبیار برای اینکه این متن خوب را نوشت تشکر کنم.
ما فیلم را خیلی با دقت کار کرده و سعی کردیم خدا
ناکرده به ساحت آدمی که داریم نقشاش را کار میکنیم، خدشهای وارد نشود.
این بار خیلی سنگین بود،باید اینجا بگویم من دقیقا همان موقعیتی را داشتم
که قهرمان «از کرخه تا راین»ابراهیم حاتمیکیا کنار رود راین داشت.
- زارعی درباره نحوه حضورش در این فیلم و ایجاد حس بسیار خوبی که در «شیار 143» داشته، یادآور شد: من وقتی فیلمنامهای را میگیرم و مطالعهاش میکنم، به شکل ناخودآگاه موسیقیای از آن در ذهنم تداعی میشود. حقیقتش این است که در فضای سخت این کار، من سازم را با مناجات سحرگاهی ماه مبارک رمضان کوک کردم چون همزمان با این ماه کار فیلمبرداری را آغاز کردیم. بیش از هر چیز، این موضوع روی من تاثیر گذاشت.
- نرگس آبیار هم در تکمیل سخنان زارعی توضیح داد: به نظرم یکی از دلایل تاثیرگذاری نقشی که خانم زارعی در فیلم بازی کردهاند، این است که ایشان تمام مدت فیلمبرداری را با زبان روزه کار میکردند.
- کارگردان «شیار 143» در پاسخ به پرسشی درباره سوژه فیلمش عنوان کرد: این فیلم را با نگاهی به رمان «اختر و روزهای تلواسه» نوشته خودم، جلوی دوربین بردم و کمی قصههای فرعی که همه آنها واقعی بود را به آن اضافه کردم و در نهایت «شیار 143» ساخته شد.
- وی درباره ساخت فیلم دفاع مقدسی و تکراری شدن بعضی از سوژهها نیز اظهار کرد: دفاع مقدس و جنگ چیزی نیست که به این راحتی برای ما تمام شود چون ما هنوز اثرات آن را میبینیم. ضمن آنکه جنگ 8 ساله پتانسیل خوبی برای خلق آثار هنری دارد اما شاید گاها بعضی سوژههای تکراری از آن برداشت شود. جنگ ما یک جنگ تحمیلی بوده و تبعاتی داشته است که حتما باید به آن بپردازیم.
- محمدحسین قاسمی یکی از تهیهکنندگان «شیار 143» در پاسخ به پرسشی درباره حمایت مالی از ساخته شدن این فیلم اظهار کرد: این فیلم چه از نظر مالی و چه از نظر فکری دارای استقلال است. باید تاکید کنم که وزارت ارشاد هیچ کمک مالی به ما نکرد. آقای دکتر حسینی برای برگزاری مراسمی در کرمان بودند و لطف کردند که به افتتاحیه فیلم ما آمدند. ما میخواستیم افتتاحیه را با چند مادر شهید آغاز کنیم اما مراسم به شکل دیگر و خیلی با عزت جلو رفت.
در حاشیه این نشست خبری ابراهیم حاتمی کیا که در نشست خبری حضور یافته بود: با تاکید بر اینکه قطعا نمیتواند فیلم شیار 143 را بسازد گفت: مسئولان سینما و جشنواره فجر باید پاسخگو باشند که چه خوابی بر دوستان رخ داده که ابتدا نتوانستند فیلم شیار 143 را در جشنواره فجر تحمل کنند تا کار به جایی برسد که برای حضور آن در جشنواره لابی کنند. مطمئن هستم این فیلم در تاریخ سینمای ما میماند. مخصوصا اینکه حیا و سادگی جمع سازنده که در نشست پرسش و پاسخ فیلم به چشم آمد، در فیلم هم دیده میشود. با تقدیم «چ» به این فیلم دلم میخواست سهمی در آن داشته باشم.
ابراهیم حاتمی کیا در پاسخ به اینکه آیا میتوانست فیلم شیار 143 را بسازد گفت:این فیلم زنانه است و همین مساله زیباست. من قطعا نمیتوانم این فیلم را بسازم. این فیلم امید میدهد و در اوج ناامیدی امیدبخش است و دقیقا همین نکته معجزه فیلم شیار 143 است. فیلمی که زبان و بیان مذهبی دارد و دروغ نمیگوید. شیار 143 یک فیلم شیعه و درباره انتظار است.
حاتمیکیا در پاسخ به پرسش دیگری درباره ممنوع شدن ورود این فیلم به جشنواره در زمان انتخاب آثار گفت: این مسئله باید بررسی شود و آن دوستان باید پاسخ دهند که چگونه این اتفاق میافتد. من جواب این سوال را از مسئول سینما و مسئول جشنواره فجر میخواهم. این چه ترکیبی است که این اتفاق میافتد؟ چه خوابی بر این دوستان رخ داده که نتوانستند این فیلم را در جشنواره فجر تحمل کنند تا کار به جایی برسد که لابی کنند تا شیار 143 به جشنواره فجر بیاید.
حاتمی کیا تاکید کرد: این مساله باید برای جشنوارههای دیگر آسیب شناسی شود تا خدای نکرده فیلمهایی به این شکل مظلومانه کنار نروند چون این بچهها تازه وارد شدهاند و پشتوانهای ندارند در حالی که طبق گفته تهیه کننده در نشست پرسش و پاسخ فیلم، آقای وزیر وقت در هنگام شروع پروژه میرود و عکس هم میگیرد اما چیزی نمیدهند پس چه چیز را باید حمایت میکردند که نکردند؟
این کارگردان سینما ادامه داد: من واقعا نمیفهمم که این فیلم باید چطور میبود تا انتخاب شود. آنها یا خواب دیدهاند یا وقتی فیلم را میبینند در احوالات دیگری بودهاند وگرنه بعید است که این فیلم از زیر دست آنها رد شده باشد. اگر آنها حقشان این بوده باشد که چنین انتخابی داشته باشد وای به حال این سینمایی که ما داریم و فضایی که احساس میکنیم. من قصد توهین به هیچ کدام از عزیزان را ندارم اما حق دارم در دفاع از فیلمی که درباره بچههای جنگ و مادران شهداست، بگویم که دوستان همکار، برای شما متاسفم.
حاتمیکیا در ادامه گفتوگوی خود باخبرنگاران بیان کرد: فیلم شیار 143 نمونهای از سینمایی است که به نظر ناامیدکننده است اما در واقع بسیار امیدوارکننده است. به همین دلیل باید از این فیلم حرف زده شود نه از فیلمهایی که رحمانی نیستند و زبان آنها احوال مخاطب را منکوب میکند و به تماشاچی یاس را منتقل میکند. من وقتی فیلم از کرخه تا راین را ساختم میگفتند دوران بزم و سازندگی است و نباید از این حرفها زده شود اما مردم با عمق جانشان ارتباط برقرار کردند چون حرف خودشان بود.
حاتمی کیا درباره زیاد شدن فضاهای کلیشهای و سیاه در سینمای ایران اظهار کرد: این بلایی است که جشنوارههای خارجی بر سر ما آورده است. این اتفاق سلیقههایی است که از آن طرف میآید و نتیجهاش همین میشود که به بحران تماشاچی برخورد کردهایم. انگار برای مردم خودمان فیلم نمیسازیم به همین دلیل باید پاسخگو باشیم که چرا متاسفانه سینما به این وضعیت کشیده شده است.
کارگردان فیلم سینمایی "چ" در پایان در پاسخ به اینکه آیا فکر میکند با دولت تدبیر و امید اتفاقی برای این سینما رخ میدهد یا خیر با بیان اینکه این مسئله اصلا ربطی به دولت ندارد گفت: درسینما دولت چه کاره است؟
سامان سالور در مورد چگونگی شکل گیری ایده این فیلم و ساخت آن گفت: این فیلم دغدغه شخصی من بود. نزدیک به یک سال و 4 ماه طول کشید تا توانستیم مجوز ساخت این فیلم را دریافت کنیم. فیلمنامه این فیلم پس از 7 بار بازنویسی و رفت و آمدهای زیاد مجوز اصولی گرفت. قبل از دادن مجوز به بهانه های مختلف ما را از ساختن این فیلم منصرف می کردند. ولی من و دیگر فیلمسازان جوان دیگر به مرحله ای رسیدیم که به سراغ موضوعات جدیدی برویم و به خط قرمز ها و این نوع سوژه های کم تر پرداخت شده بیشتر بپردازیم. گرفتن پروانه ساخت این فیلم پروسه سخت و طولانی مدتی داشت. یکی دیگر از مشکلات هم لوکیشن های سخت آن هم در شهرستان بود منتها به خاطر همکاری با دوستان و عوامل فیلم و همدلی آنان سختی زیادی را تحمل نکردیم.
- سالور همچنین در جواب اینکه آیا با دیدن این فیلم زنان دیگر وحشت نمی کنند که رحم خود را اجاره دهند گفت: این قصه تنها بهانه ای بود که بوسیله آن می خواستیم روابط انسانی بین آدم ها را نشان دهیم و بیشتر دوست داشتیم که قصه ای را روایت کنیم که در عین سادگی غافلگیری داشته باشیم و فیلم ریتم خوبی نیز داشته باشد.. به نظر من پایان فیلم نیز با امیدواری تمام می شود و این ترسی که شما در سوال گفتید اصلا دیده نمی شود.
- در انتهای نشست سالور در مورد وضعیت اکران فیلم آمین خواهیم گفت نیز توضیح داد: با عوض شدن دولت ما مجددا آن فیلم را برای کسب پروانه نمایش ارائه دادیم که از ما خواسته شده اصلاحات کمی صورت بگیرد و قصدمان این است که در اولین فرصت این اصلاحات کم را انجام دهیم تا فیلم را به اکران های سینمایی برسانیم.
فیلم بخش اعظم نشست خبری فیلم «تمشک» را در «تابناک» تماشا کنید
وی همچنین درباره اشکال در نمایش بعضی از فیلمها در سینماهای مردمی از جمله «تمشک» سامان سالو در سالن اریکه ایرانیان اظهار کرد:نسخه به نمایش در آمده از فیلم آقای سالور همان نسخهای بود که درلابراتوار دی سی پی شده بود و اصولا بخش پشتیبانی جشنواره هیچ امکانی برای هیچگونه دخل و تصرف یا تغییری در نسخهها ندارد. درلابراتوآر چند دقیقه از این فیلم کپی نشده بود که خودشان متوجه شدند و در نسخه بعدی کامل شد بنابراین مشکلات احتمالی از این جنس ربطی به بخش پشتیبانی جشنواره ندارد.
رضاداد همچنین درباره خبرهایی مبنی بر اعتراض مردم به کیفیت نمایش «رد کارپت» در سینما آزادی نیز بیان کرد: تا این لحظه هیچ گزارشی از چنین مشکلی به دفتر جشنواره نرسیده است. قطعا اگر مورد خاصی پیش میآمد به ما گزارش میشد. البته سازندگان فیلم بعد از اولین نمایشها ترجیح دادند که نسخه دیگری تهیه کنند که برخی دیالوگهای خارجیاش زیرنویس شده باشد که این نسخه در حال حاضر نمایش داده میشود.
دبیر جشنواره فجر در پاسخ به پرسشی دربارهی وضعیت فیلم «طبقه حساس» کمال تبریزی گفت: فیلم از روز سهشنبه 15 بهمن در سینماهایش به نمایش درآمده است و برای دو سانسی که با مشکل مواجه شد علاوه بر نمایش رایگان یک فیلم، به دارندگان بلیط زمان نمایش مجددش اعلام شد.
علیرضا رضاداد درباره امکان اهدای اختصاص یک یا چند جایزه سیمرغ به بخش
«نوعی تجربه» عنوان کرد: دوستان هیات انتخاب پیشنهاد دادند که ما فیلمهای
این بخش را به نوعی در اعطای جوایز مدنظر قرار دهیم اما نه به عنوان سیمرغ.
ما چون این بخش در مقررات نبود نمایش آنها را درشورای سیاستگذاری مصوب
کردیم اما برای جایزه باید تا اختتامیه تصمیم بگیریم.
- پس از محمد غرضی، این بار محمدرضا عارف ساعت 21 امشب در برج میلاد محل برگزاری جشنواره فیلم فجر حاضر شد و از نزدیک شاهد برگزاری این رویداد هنری بود.
رقابت میلیمتری سه فیلم برای سیمرغ مردمی جشنواره سی و دوم
روابط عمومی خانه سینما براساس اعلام ستاد انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران، میانگین امتیاز 3 فیلم برتر آرای تماشاگران را در پایان روز چهارم سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر به شرح ذیل اعلام کرد:
- فیلم سینمایی «عصبانی نیستم!» با 3.31 امتیاز
- فیلم سینمایی «خط ویژه» با 3.12 امتیاز
- فیلم سینمایی «قصهها» با 3.11 امتیاز
ستاد آرای مردمی جشنوارهی فیلم فجر اعلام کرد که موفق
به جمعآوری و شمارش بیش از 27 هزار آرای تماشاگران جشنواره فیلم فجر شده
است.