بازدید 9869

واکنش آمریکا به خبر قرارداد نظامی ایران و عراق

بنا به ادعای خبرگزاری رویترز، توافق نامه خرید سلاح توسط عراق از ایران، نوامبر گذشته درست کمی پس از سفر نوری المالکی نخست وزیر عراق به واشنگتن منعقد شده است.
کد خبر: ۳۸۱۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۷ 25 February 2014
دولت آمریکا روز دوشنبه به عراق فشار آورد تا درباره برخی ادعاهای منتشر شده در مطبوعات مبنی بر انعقاد قراراداد خرید اسلحه توسط عراق از ایران، توضیحاتی بدهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، بر اساس این گزارش، "جنیفر ساکی"، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه اعلام کرد: ما این اطلاعات را شنیده و دیده ایم. اگر این ها درست باشد، مایه نگرانی های عمیقی می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا این مطلب را در پاسخ به سوالی در مورد انتشار یک مقاله توسط خبرگزاری رویترز در بغداد بیان کرد. رویترز در این مقاله ادعا کرده بود که ایران مقادیری تسلیحات و مهمات به ارزش 195 میلیون دلار به همسایه خود عراق فروخته است.

بنا به ادعای خبرگزاری رویترز، توافق نامه خرید سلاح توسط عراق از ایران، نوامبر گذشته درست کمی پس از سفر نوری المالکی نخست وزیر عراق به واشنگتن منعقد شده است.

رویترز از علی الموسوی مشاور اطلاع‌رسانی نخست وزیر عراق نقل کرده که گفته است، این خبر را نه تایید و نه تکذیب می‌کند.

او حال خاطرنشان کرده است که با توجه به چالش‌های امنیتی عراق، چنین قراردادی قابل فهم است.

او افزوده است: ما با تروریسم در جنگ هستیم و به طور طبیعی می‌خواهیم که در این جنگ پیروز شویم. هیچ چیزی نمی‌تواند مانع از خرید مهمات نظامی از هر طرفی شود. این مهمات به ما در جنگ علیه تروریست‌ها کمک می‌کند.

ساکی مدعی شد: هر گونه انتقال سلاح از ایران به کشور ثالث، نقض مستقیم قطعنامه 1747 شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

این مقام آمریکایی بدون این که اخبار و اطلاعات منتشر شده توسط خبرگزاری رویترز را درباره فروش سلاح ایران به عراق تایید کند، ادامه داد: ما تلاش می کنیم از مقامات دولت عراق درباره این ماجرا توضیحات بیشتری بشنویم تا قضیه را روشن تر پیگیری کنیم.

آمریکا تعهد کرده است تحویل موشک های هلفایر و هواپیماهای نظارتی بدون سرنشین را به عراق تسریع کند.وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، همچنین اعلام کرده آماده است موشک های بیشتری به عراق بفروشد و 24 فروند بالگرد رزمی آپاچی در اختیار این کشور قرار دهد.

"جنیفر ساکی" خاطر نشان کرد: ما عراق را شریک خود می دانیم و متعهد هستیم که در  مبارزه با تروریسم به عراقی‌ها کمک کنیم.

وی یادآوری کرد آمریکا به نیروهای نظامی و امنیتی عراق بیش از 15 میلیارد دلار تجهیزات ، مهمات و خدمات آموزش نظامی داده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم