بازدید 12064
گلایه یک فرزند شهید از مسئولین فدراسیون فوتبال و صداوسیما؛

وقتی صدا و سیما و فدراسیون فوتبال خواب بودند

گرامیداشت یاد شهدای چوار امسال هیچ سهمی در سبد برنامه‌های صدا و سیما و فدراسیون فوتبال نداشت؛ آن هم در حالی که بسیاری بر این با‌ورند که اگر مسئولان مربوطه پیگیری کنند، این واقعه می‌تواند به یادبود بین‌المللی تبدیل شود.
کد خبر: ۳۸۳۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۲ 02 March 2014
وقتی صدا و سیما و فدراسیون فوتبال خواب بودندهر سال بیست‌و‌سوم بهمن ماه، برخی ‌رسانه‌ها یادآور روزی می‌شوند که گویا متولی برای بزرگداشت آن نیست و تنها همین رسانه‌ها هستند که این روز را گرامی می‌دارند؛ روزی که یک زمین فوتبال در ایلام بمباران شد و چندین تن اعم از بازیکن، مربی داور و تماشاگر در یک زمین فوتبال به شهادت رسیدند.

به گزارش «تابناک»، چندین و چند سال طول کشید تا افکار عمومی در ایران از این واقعه دردناک آگاه شوند و چند سالی هم طول کشید تا این مطالبه جمعی ایجاد شود که مسئولان فوتبال ایران یادبودی جهانی برای این واقعه برگزار کنند. گرامی‌داشت این روز هم در آستانه بیست‌وسوم بهمن ماه هر سال از سوی رسانه‌ها هم بیشتر بر این نکته تأکید داشت که به ‌رغم کم‌کاری مسئولان برای گرامیداشت جهانی این حادثه، دست‌کم چراغ یاد این شهدا در ‌کشور هم خاموش نشود.

بنا بر این گزارش، تقریبا در ‌این سال‌ها که مردم ایلام به همت چند سازمان و نهاد غیر دولتی و برخی رسانه‌ها‌، سعی در ایجاد این مطالبه داشتند که‌ فیفا یا AFC مجاب به برگزاری یادبودی برای این فاجعه باشند و آن را در تقویم بین‌المللی خود ثبت کنند، ولی هیچ رویداد مهمی رخ نداد و علت اصلی آن هم کم‌کاری و بی‌توجهی مسئولان فدراسیون فوتبال به این مسأله است.

اما با همه این‌ها، دست‌کم فدراسیون فوتبال این روز را در تقویم خود ثبت نموده بود و هر سال مراسم بزرگداشتی برگزار می‌کرد و صدا و سیما هم هرچند اندک به این ماجرا می‌پرداخت، ولی گویا امسال یادبود این واقعه هیچ سهمی در سبد برنامه‌های صدا و سیما و فدراسیون فوتبال نداشت؛ مسأله‌ای که موجب گلایه فرزند یکی از شهدای واقعه چوار شده است.

علی هزاوه، فرزند شهید حسین هزاوه، از مسئولین فدراسیون فوتبال و سازمان صداوسیما بابت بی‌توجهی به سالروز شهدای زمین فوتبال چوار ایلام گلایه کرد ‌و گفت: برای بنده جای تعجب است که چرا فدراسیون فوتبال، شهیدانی را که متعلق به حوزه فوتبال هستند، فراموش کرده و آن‌ها را برای الگوسازی معرفی نمی‌کند؟!

هزاوه افزود: تنها مسابقه تاریخ فوتبال جهان که آماج هواپیما‌ها قرار گرفته،‌ در کشور ما بوده است؛ ۲۳ بهمن سال ۶۵، مسابقه فوتبال بین تیم‌های «منتخب چوار» و «منتخب جوانان ایلام» توسط هواپیماهای رژیم بعثی بمباران ‌و شمار بسیاری از بهترین فوتبالیست‌ها، داوران و تماشاگران در زمین فوتبال تکه تکه شدند.

هز‌اوه بیان کرد: این واقعه باید در فیفا ‌روز «صلح و فوتبال» به ثبت برسد؛ اما جای تأسف است که در کشور خودمان هنوز به این واقعه بی‌توجهی می‌شود و فدراسیون فوتبال سالروز واقعه را ثبت نکرده و هیچ گونه برنامه‌ای برای گرامیداشت شهدای زمین فوتبال چوار و شهیدان جامعه فوتبال ندارد.

علی هزاوه ادامه داد: در سالیان گذشته، می‌دیدم که تعدادی از جوانان ایلامی انجمنی تشکیل داده‌‌ و خود‌ پیگیر این موضوع هستند. در سال‌های گذشته، آقای نبی دبیرکل فدراسیون فوتبال و شخصی به نام حمیدرضا احمدی در مجموعه فدراسیون فوتبال، حرمت این روز را نگه می‌داشتند و به کمک برادر عزیزم آقای حجت الله هاشم بیگی که زحمات زیادی کشیدند و هر سال خودشان به فدراسیون می‌رفتند و آن‌ها را مجاب می‌کردند که برای شهدای چوار و شهیدان جامعه فوتبال مراسم برگزار شود؛ اما امسال ایشان نیز به دلیل ‌همکاری نکردن مسئولین فرهنگی فدراسیون، نتوانستند این موضوع را پیگیری کنند و شاهد فراموشی کامل این رویداد مهم توسط مسئولین فدراسیون فوتبال بودیم و دست‌کم از آقای نبی و آقای تاج که خودشان از خانواده شهدای هستند، انتظار بیشتری داشتیم.

هزاوه که با بغض سخنانش را ادامه می‌داد، گفت: در ۲۳ بهمن ماه سال ۶۵، من پنج ساله ‌بودم و برادر کوچکم یک ساله بود و هجده روز از تولد خواهرم ‌می‌گذشت که پدرم شهید شد. در آن روز، من در کنار پدرم بودم و به یاد دارم که خون فوتبالیست، مربی، داور و تماشاگر در زمین فوتبال با هم آمیخته شد و یکی از فجیع‌ترین روزهای تاریخ فوتبال و چه بسا تاریخ بشریت رقم خورد.

این فرزند شهید افزود: از صداوسیما و به ویژه برنامه نود انتظار داشتیم که به سالروز واقعه بمباران زمین فوتبال چوار ایلام و شهیدان جامعه فوتبال بی‌تفاوت نبوده و حداقل چند ثانیه در این زمینه فعالیت می‌کردند و یا آقای فردوسی‌پور با گفتن یک جمله یاد این شهیدان را گرامی می‌د‌اشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۳
بهتر بود عنوان این مقاله را " وقتی همه دنبال ارثیه پدری از بیت المال هستند" ذکر میکردید. در حال حاضر تمامی دوستان در صدا و سیما و فدراسیون فوتبال دنبال حفظ مقام و پست و بدست آوردن منافع مالی بیشتر هستند و وقت برای تجدید خاطر دیگران ندارند، اینها فقط در ذهنشان هشت سال با عراق جنگیده اند
با سلام و خسته نباشید خدمتان عرض می‌کنم ای حقیر در تاریخ 4/7/1389 این مطلب با عنوان (بزرگترین فاجعه تاریخ فوتبال جهان و 24 سال فراموشی) را خواندم نظر خود با این متن نوشتم و هنوز هم معتقدم دیر نشده و بر ان اصرار دارم.
:با سلام وخسته نباشید خدمت دست اندر کاران تابناک این حقیر پیشنهاد میکنم با ارائه مدارک موجود توسط مسئولان زیربط به فدراسیون جهانی آمار و تاریخ فوتبال این واقعه ثبت جهانی شود تا دنیا در مورد مظلومیت این عزیزان و ددمنشی جانیانی همچون صدام ملعون ونوکرانش بیشتر بدانند.باشد که مانع تکرار چنین فجایعی در جهان شود.
یاد وخاطرشان همیشه سبز و جاوید باد
واقعاً متاسف شدم چون اصلا این واقعه را تا بحال نشنیده بودم . اگر دریک شهر بزرگ این اتفاق افتاده بود آیا همین طور رفتار میکردند.
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
متاسف نباشید برید تاریخ جنگ را بخوانید واگاه باشید ایا به نظرت میتوان تمام جنایا ت جنگ را به تصویر کشید وجامعه را دپرس کرد !!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
این هست سرگذشت انهایی که مظلومانه جان دادند /سر ساقی سلامت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
موضوع اين است كه رسانه ميلي آنقدر سرگرم پخش پيام‌هاي بازرگاني است كه ديگر وقي براي برنامه‌هاي ديگر نمي‌ماند!!
صدا و سیما! مگر این موضوع برایش منافعی هم دارد که به آن بپردازد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
فعلا صدا و سیما مشغول قرعه کشی سس و رب گوجه فرنگی و برنج و از این جور کارهاست... اون هم وسط برنامه کودک یا عصر جمعه که وقتش مال همه مردم ایرانه ولی با گرفتن پول از کارخانجات رسانه ملی تبدیل شئه به شبکه تبلیغات تجاری...
خواب نبودند سرگرم طرح اختلاف جدید با دکتر روحانی بودن
صدا وسیما سالهاست که در ای مورد کم کاری کرده است یاد شهیدان چوار گرامی وروحشان شاد
علی هزاوه !!!!
این هم راهی برای مطرح شدن
معمولا در کشور ما استفاده ابزاری از موضوعات دینی وملی و حمایت یک سایت ویا یک فرد خاص برای مطرح شدن کافیه !!!
دقیقا مثل سخنرانی دکتر زیبا کلام که فرمودند کافیه بگیم دریاچه ارومیه ....امریکا ! استکبار و....ان کلمات مشابه
یادشان گرامی . کاش ما هم همیشه به یاد این عزیزان باشیم و حداقل در صفحات اجتماعی هم به جای مناسبتهایی که تناسبی با فرهنگ ما ندارند ، از این بزرگواران سرزمینمان یاد کنیم.
روحشان شاد .واقعا جای تاسف داره خصوصا" تو برنامه 90که راجب شهیدان فوتبالیست هیچ اشاره ای نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
قبلا شده!
ایلام همیشه مظلوم و محروم بوده
باخسته
عوضش مجری هاشونو اورده بودن می فتن و می خندیدن که کی اومدن تلویزیون و .....
تا حدودی حرف شما قابل پذیرش است اما با توجه به این که تابناک نیز جزو رسانه هاست میتوانست پیش قدم شود و اطلاع رسانی نماید . من مطمئن هستم این مسئله از روی عمد نبوده بلکه نوعی فراموشی است که شما نیز میتوانستید طی تماسی با برنامه نود یا سایر شبکه های خبری ورزشی این مسئله را به آنان متذکر شوید .
سلام ودرود برشهدا که با خونشان ثبات وامنیت را به کشورمان هدیه کردند
نود فقط جو ساز است
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
نون جوش رو میخوره
من اون موقع حدود 11 سال وکلاس پنجم دبستان بودم که شاهد این حادثه تلخ و دردناک بودم و تاکنون درهیچ کتاب یا نوشته ای چنین جنایت هولناکی در تاریخ بشریت را نخوانده ام.
روح شهید عباسی، هزاوه، تلوکی، مهدیه، زارعی، آذرخش،رضایتی، برادران شهید سجاد وجواد مظفری ودیگر عزیزان که 23 بهمن 65 درخون غلطیدند گرامی باد.
برنامه انسوی نیمکت شبکه ورزش که به این موضوع پرداخت.
فدراسیون فوتبال اگر صاحب داشت، این همه فساددر فوتبال ما اتفاق نمی افتاد.
همان روز در شبکه ورزش برنامه آنسوی نیمکت به آن واقعه اشاره شد .
من اون موقع حدود 11 سال وکلاس پنجم دبستان بودم که شاهد این حادثه تلخ و دردناک بودم و تاکنون درهیچ کتاب یا نوشته ای چنین جنایت هولناکی در تاریخ بشریت را نخوانده ام.
روح شهید عباسی، هزاوه، تلوکی، مهدیه، زارعی، آذرخش،رضایتی، برادران شهید سجاد وجواد مظفری ودیگر عزیزان که 23 بهمن 65 درخون غلطیدند گرامی باد.
این هست سر گذشت انهایی که مظلومانه جان دادند /سر ساقی سلامت
سلام و درود خدا بر همه ی شهدای مظلوم.
منم امسال اولین بار بود این مصیبت رو شنیدم.مصیبت عظیم تر اینکه این اتفاق تو استان خودم رخ داده و من تابحال نشنیده بودم.به قول دوستان اگه تو یه استان بزرگتر هم این اتفاق می افتاد وضع همینطور بود؟؟؟
خدا از سر تقصیراتمون درگذره...
استانی که از لحاظ اقتصادی و فرهنگی هیچگونه توجهی از سوی مسولین بهش نمیشه.واقعا مظلوم واقع شده.
خوب به صورت کتبی به صدا و سیما ارایه بدهید چه اشکالی دارد آیا شما هم فقط جو سازی می کنید؟؟؟!!
شهید هزاوه ازمدیران شجاع ورزمندگان عزیز اسلام بودند که خودش وخانوادهش را وقف خدمت صادقانه به اسلام کرد یادش گرامی باد
سلام بروح شهدای ایران عزیز فوتبال جز منافع وپول.های کلان و صدا و یبما حر راست وجپ وسیاست کار دیکری ندارد
آخ سی بی براری وبی کسی!!
هنوز هم اقاي فردوسي پور مي تواند دل اين خانواده هاي عزيز را به دست اورد. من از ايشان مي خواهم كه در هفته هاي اتي از شهيدان جامعه فوتبال هم يادي بكند...
مرحوم شهید هزاوه بخشدار شهر چوار بودند ولی متاسفانه نه تنها فدراسیون فوتبال و صدا وسیما یادی از ایشان نمی کنند بلک همکاران وی در وزارت کشور و استانداری ایلام نیز وی را فراموش نموده اند!!! به هر حال اهالی شهر چوار همیشه به یاد این شهید گرانقدر بوده و تمثالش نه تنها بر در و دیوار این شهر نقش بسته بلکه در دل مردمان این دیار نیز حک شده!! یاد وی و همه شهدا گرامی باد
فردوسی پور تا سایز کمر ،کفش ،نام همسر ، رنگ و غذای مورد علاقه فوتبالیستهای خارجی مونده چیز دیگه ایم بلده اصلا میدونه وطن یعنی چی؟
روحشان به پهنای آسمانها شاد باد. اما مسئولین ورزش بخصوص مافیای فوتبال یادشان باشد چون برگزاری یادواره شهدا براشان نون و آب نداره بی خیال شدن انتقام خون پاکشان دامن صدام را گرفت ودل خانواده شهدا را شاد کرد انشااله که................!
سلام
من بچه ایلامم.شهر ما از یاد رفتس.انگار نه انگار شهر مام جنگ بوده
من اون روز شاهد جنایت ددمنشانه رژیم بعثی عراق بودم !
اما چرا اون عزیزان را فراموش کرده ایم را نمی دانم؟
شما هم که مظلوم کشید ونظرات رو چاپ نمی کنید نکنه خدای نکرده با مافیای فوتبال وصدا وسیما هستین ولی بدانید خون پاک شهدا همیشه در حال چوشش است.روحشان به بلندای آسمانها باد
شما هم که مظلوم کشید ونظرات رو چاپ نمی کنید نکنه خدای نکرده با مافیای فوتبال وصدا وسیما هستین ولی بدانید خون پاک شهدا همیشه در حال چوشش است.روحشان به بلندای آسمانها باد
شهدا لایق و قابل بیشترین احترام ها هستن ولی به نظر من وقتی بازیکنانی در زمین دارن فوتبال بازی میکنن و یک هواپیما میاد بمبارونشون میکنه شهید محسوب نمیشن. چون داشتن فوقبالشونو بازی میکردن. اگر اینطوره پس باید تمام مردمی که در آبادان و خرمشهر توسط بمباران عراقیا کشته شدن رو شهید به حساب بیارن. هرچند در واقع قاضی اصلی خداوند است
چرا نظرات را چاپ نمیکنید باید از شهدا و ایلام خجالت بکشید
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات