چرا نمی‌گذارید قیمت پراید ۴۰ میلیون تومان شود؟

به راستی قیمت خودرو باید به چه رقمی برسد تا خودرو‌سازان، دست از سر متهم کردن جامعه و مسئولان و کل اقتصاد کشور بر‌دارند و این گونه فضای اقتصادی و اجتماعی کشور را درگیر تنش و تشویش نکنند؟ چرا شرکت‌های خودروسازی کشور از هر اتفاق و بهانه‌ای برای زدن ساز افزایش بهای خودرو استفاده و سوء‌استفاده می‌کنند؟
کد خبر: ۳۸۳۶۹۸
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۴ 03 March 2014
|
63021 بازدید
|
چرا نمیگذارید قیمت پراید ۴۰ میلیون تومان شود؟در ادامه مقدمه‌چینی‌ها و مانورهای شرکت‌های مشغول در صنعت خودرو برای افزایش قیمت محصولاتشان در سال آینده، احمد نعمت‌بخش در آخرین سخنان خود درباره بهای خودرو، ‌اظهار‌نظر ‌جالبی کرده است. 

به گزارش «تابناک»، وی گفت: در دو سال اخیر، تعیین بهای خودرو نه بر پایه متغیرهای اقتصادی بلکه بر پایه سیاست‌های دولتی صورت گرفته است. در اواخر دولت پیشین و با ورود شورای رقابت فرآیند تعیین قیمت خودرو از امری اقتصادی به سیاسی تبدیل شد.

وی اذعان کرد‌: گویا آن روند تاکنون نیز ادامه یافته، به‌ گونه‌ای که وزیر صنعت، معدن و تجارت به رغم اینکه چندی پیش از احتمال افزایش قیمت خودرو‌ها خبر داده بود، پس از فشارهای وارده مجبور به عقب نشینی شد. این در حالی بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت تا زمانی که در موضوعی به اشراف کامل نرسد، چیزی نمی‌گوید و اظهارات وی مبنی بر احتمال افزایش قیمت خودرو‌ها نیز بنا بر واقعیت‌های این صنعت بود.

اظهارات جالب توجه نعمت‌بخش در ادامه سخنان هماهنگی است که به تازگی مدیران و مسئولان شرکت‌های مشغول در صنعت خودرو در باب افزایش بهای خودرو و در راستای فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای این موضوع بر زبان رانده‌اند.
 
اما صرف‌نظر از این موضوع و این هماهنگی، نفس اظهارات نعمت‌بخش، بسیار جالب توجه است. وی گفته که در دو سال گذشته، بهای خودرو برگرفته از مسائل سیاسی بوده‌ و نه فاکتورهای اقتصادی که این جمله در بر دارنده نکاتی خاص است.

در حالی نعمت بخش اشاره می‌کند که قیمت‌گذاری خودرو در دو سال اخیر متأثر از متغیر‌های سیاسی بوده‌‌ که هر آنچه در خصوص افزاش قیمت خودرو دید‌ه‌ایم، در دو سال گذشته رخ داده است. در سال ۹۱ یک بار در نیمه نخست سال و بار دیگر در نیمه دوم، بهای خودرو ‌رسما افزایش سر‌سام‌آوری پیدا کرد تا آنجا که بهای بسیاری از خودرو‌ها، شامل بیش از ۱۰۰ درصد افزایش بود.

جالب اینکه در‌‌ همان زمان، افزایش قیمت خودرو به حدی برای اقتصاد و جامعه غیر منتظره بود که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور وقت در یک نطق تلویزیونی آن جمله تاریخی را در خصوص صنعت خودروی کشور بیان کرد که «بالاخره خودرو کیلویی چند؟».

با این تفاسیر، اینکه احمد نعمت‌بخش می‌گوید، بهای خودرو در دو سال گذشته، برگرفته از عوامل سیاسی و سیاست‌های دولتی بوده، جای شگفتی‌ بسیار است!

از سوی دیگر، باید پرسید، چرا نعمت‌بخش و همکارانش تا این حد از ورود شورای رقابت به عرصه قیمت گذاری خودرو نگرانند؟ شورای رقابت یک نهاد کاملاً اقتصادی است که بر پایه عوامل و فاکتورهای اقتصادی، سعی در ایجاد بازار رقابتی در کشور در همه حوزه‌ها دارد.

اما چرا شرکت‌های مشغول در صنعت خودرو تا این حد از ورود این نهاد به مسأله خودرو می‌ترسند که این گونه با زدن برچسب «سیاسی» بر ‌آن به دنبال جلوگیری از دخالت‌های این شورا در امر خودرو هستند؟

جالب‌تر از همه آنکه خودروسازان حتی حرمت وزیری را که برای آن‌ها تا پای استیضاح هم پیش رفته، نگاه نمی‌دارند و وی را متهم به عقب‌نشینی در مقابل فشار‌ها می‌کنند. اشاره نعمت بخش به اینکه وزیر صنعت در مقابل فشارهای وارده عقب نشینی کرده، نیز مبنی بر این است که وزیر صنعت هم دچار بازی سیاسی شده است.

در حالی که هنوز ‌افکار عمومی جامعه از وزیر صنعت به دلیل حمایت‌های بی‌مورد از صنعت خودرو پاسخ می‌خواهند، نعمت‌بخش و همکاران اینگونه نمکدان ‌می‌شکنند!
مسأله‌ اینجاست، اکنون که به قول نعمت‌بخش، بهای خودرو سیاسی تعیین شده‌ و نه اقتصادی، این وضعیت در بازار خودرو رقم خورده ‌و شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی به شکل میانگین در بهای خودرو هستیم. اگر قرار باشد بهای خودرو با عوامل اقتصادی مد نظر خودرو‌سازان تعیین شود، قرار است چه اتفاقی برای بهای خودرو رخ دهد!؟

در اینجا یک پرسش اساسی در این خصوص مطرح است و آن اینکه به راستی شرکت‌های مشغول در صنعت خودرو،‌ به چه چیز‌ و چگونه راضی می‌شوند و قرار است بهای خودرو را تا به کجا ‌افزایش دهند؟

سال گذشته، هنگامی که بهای خودرو‌ پراید در مرحله نخست افزایش قیمت به حدود ۱۳ میلیون تومان رسید،‌ از خودروسازان پرسیدیم ‌آیا اگر بهای پراید به ۲۰ میلیون تومان برسد راضی خواهند بود؟ آن زمان این سؤال را از آن روی مطرح کردیم که هیچ وقت تصور رسیدن قیمت خودرو‌ پراید به ۲۰ میلیون در مخیله ما نمی‌گنجید؛ اما این اتفاق به سادگی هرچه تمام‌تر رخ داد! گویا اکنون می‌توان برای این خودرو، بهای ۴۰ میلیون تومان را هم در نظر آورد!

به راستی بهای خودرو باید به چه رقمی برسد تا خودرو‌سازان دست از سر متهم کردن جامعه و مسئولان و کل اقتصاد کشور بر‌دارند و اینگونه فضای اقتصادی و اجتماعی کشور را درگیر تنش و تشویش نکنند؟ چرا شرکت‌های خودروسازی کشور از هر اتفاق و بهانه‌ای برای زدن ساز افزایش بهای خودرو استفاده و سوء‌استفاده می‌کنند تا‌ هزینه و سنگینی ضرر و زیان‌های ناشی از سوء‌مدیریت و ناکارآمدی چند دهه‌ای خود را بر گرده مصرف کنندگانی که زیر فشار انحصار این صنعت در کشور کمر خم کرده‌اند، بار کنند؟

چرا وقتی شرکت‌هایی مانند فورد و جنرال موتورز که در سال ۲۰۱۱ و در اوج رکود اقتصادی غرب‌ ‌با افزایش ۳۰ درصدی بهای مواد اولیه روبه‌رو می‌شوند، تنها به اندازه کمتر از نیم درصد بهای خودروهای خود را افزایش می‌دهند، ولی ایران خودرو و سایپا به دنبال کوچک‌ترین افزایشی در نرخ ارز یا مواد اولیه، خواهان افزایش قیمت‌های ۳۰ و ۴۰ درصدی هستند؟!

به راستی آیا مدیران خودروسازی کشور‌ ‌به این موضوع نیندیشیده‌اند که «مدیریت» یعنی چه؟ یا آنکه در نظر آن‌ها مدیریت تنها به معنی افزایش قیمت است؟!

پرسش مهم‌تر آنکه چرا مسئولان دولت و نمایندگان مجلس یک بار برای همیشه مقابل زیاده‌خواهی خودروسازان ایستادگی نمی‌کنند تا اینگونه ذهن افکار عمومی توسط مسئولان این صنعت به بازی گرفته نشود؟

چرا صنعتی که به کل فاقد مزیت نسبی و مطلق در کشور است، باید اینگونه هزینه مادی و معنوی بر اقتصاد و اجتماع تحمیل کند؟

این‌ها همه پرسش‌هایی است که بار‌ها و بار‌ها پرسیده شده، ولی پاسخی برای آن‌ها دیده نشده؛ شاید باید منتظر ماند تا زمانی که بهای پراید به ۴۰ میلیون تومان برسد و آنگاه مسئولان به فکر پاسخی برای آنها باشند.

آن گونه که مشخص است، بهای ۴۰ میلیونی برای پراید چندان دور از ذهن نیست و آنگونه که خودرو‌‌سازان از اکنون برای افزایش قیمت خیز برداشته‌اند، شاید زمان زیادی نیز به این واقعه نمانده باشد!
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۸۸۳
انتشار یافته: ۸۳
behrooz
|
United States
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
چرا هيونداي اکسنت تو دبي 33وايران 84 ميليونه؟مگه عوارض 45 درصد نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
تردد خودرو های منطقه آزاد رو در سطح استانهای خودشون(کل کشورم نه) آزاد کنن تا ببینید چه بلایی سر ایرانخودرو و سایپا میاد!!!
د
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
این افزایش هزینه برای خودروسازهای روز جهان هم بوده ولی علیرغم اینهمه پیشرفت در بیست سال گذشته تغییر قیمتشان بسیار ناچیز بوده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
مگه سيم كارت كه تحت انحصار بود قيمتشم يك ميليون بود با از انحصار در اومدنش ، همراه اول ورشكست شد ، قيمت ها هم پائين اومد بايد تعرفه صفر بشه.
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
با سلام
تنها یک اقتصاد در دنیاست که با افزایش قیمت سوخت قیمت ماشین ها هم بالا میره. اون هم .................!!!!!!!!!!!!!!! تنها اقتصادی که تو دنیا امروز پلیس راهور میگه به خاطر مسئله ای فلان ماشین شماره گذاری نمیشه و فردا اون ماشین گران میشه.....!!!! دوستان خود ما هم توی این گرانی ها بی تقصیر نیستیم. همه ما الان بوی افزایش سال بعدو حس کردیم داریم به این فکر می کنیم که زودتر ماشین مورد علاقه رو بخرم تا گرون نشده. افزایش تقاضا یعنی افزایش قیمت البته این هم فقط در ..... اتفاق می افته...!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
اشکالی نداره، پراید رو 40 میلیون کنند اما عوارض واردات اتوموبیل رو هم به صفر برسونند، اون وقت هست که عیار واقعی خودرو ساز داخلی مشخص خواهد شد! حتی یک دستگاه هم نمیتونند بفروشند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
خدا از زبونت بشنوه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
این دولت هم از ترس خودروسازها هیچوقت اینکارو نمیکنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
آفرین به این استدلال عالی
بنظر من هم این بهتره ! خودروسازان هر قیمتی که براشون می صرفه روی خودروشون بگذارند اما در عوض جامعه هم حق انتخاب بین تولیدات داخلی و خارجی داشته باشه
اینطوری نشه که دست و پای جامه را ببندیم بدیم دست افرادی که هر چه دلشون خواست بکنند- خوب ضرر میکنه درشو ببندند
تابناک شما هم اگر برات می صرفه نظر بنده دبیر بازنشسته را انتشار بده و اگه نه لطفا بگذار کنار اونهایی که انتشار ندادی
ناشناس
| United Kingdom |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
تا زمانی که دست دولت پشت این بچه لوس (صنعت خودروی کشور) هشت هرگز این بچه نمیتونه خدش راه بره. مرگ یه بار شیون یه بار. بزارین قیمتها صد در صد آزاد شه. یا دوام میاره یا ساقط میشه. تکلیف هم یه سره میشه .
ناشناس
| - |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
پيشنهاد ميكنم پرايد 50ميليون قيمت گذاري كنند وخيال همه را راحت كنند وحتي تا 100ميليون هم جا داره
ناشناس
|
Malaysia
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
درود! نوشته ی درستی هست. خوشحال هستم که هنوز هم افرادی پیدا می شوند که صادقانه و راستگویانه بنویسند.
سید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
چه اصراری به تولید این خودروهای بی کیفیت و تاریخ گذشته میکنید؟
خوب همین نیرو و تجهیزات خیلی تغییر نمیخواهند که بتوانند واگن قطار تولید کنندها، هم بهتره هم راحتتره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
صنعتي که نه تکنولوژي داره نه دانش و فقط به فکر سودآوري است. صنعتي است که 40 ساله داره مونتاژ ميکنه، صنعتي که عملا ورشکسته است، چرا مردم بايد هزينه ورشکستگي خودروسازان رو بدهند. تا کي مردم بايد به خاطر آلوذگي و ايمني کم اين خودروها بميرند؟ سالي چند نفر به خاطر ناايمن بودن خودرو در ايران مي ميرند؟ مردن يک شهروند چقدر براي اقتصاد هزينه داره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
مردن یک شهروند که نه هزار تا شهروند هم از نظر اینها اصلا ارزشی نداره. چرا باور نمی کنید سود خودروسازان داخلی به جیب هایی میره که هرگز نه اجازه ارزان شدن خواهند داد و نه صفر یا کم کردن تعرفه ورود خودرو! پس برای ما ملت یک راه وجود داره . ملت عزیز ایران : شش ماه تا یک سال از خودروسازان داخلی خودرو نخرید . نخرید. بابا آسمون به زمین نمیاد. به خدا قسم مشکلی هم برای زندگیتون پیش نمیاد. من هم یک ساله خودرو ندارم و از اینها هم نخریدم و نمی خرم. باور کنید از ماست که بر ماست !
حمیدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
پراید 40 میلیون تومان می شه !! هیچ کسی هم شکایت نمی کنه ، قیمت بنزین بیشتر می شه ، باز هم کسی شکایت نمی کنه مطمئن باشید ملت بیشتر هجوم می آورند برای خرید ماشین این حال و روز ماست اگر کسی پراید 3 میلیونی رو 20 میلیون نخره تولید کنندگان هم به فکر چاره می افتند.
افسوس از ماست که بر ماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
نگران نباش عزيز، اين مديريت در صنعت خودرو محكوم به شكست و فقط داره دست و پا ميزنه بزودي ملت از شرشون خلاص ميشن
ایرانی
|
Hungary
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
40 میلیون بدی پراید اونوقت قاتل جونتو خریدی!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
وقتی دستمزد کارگر و قیمت مواد اولیه و دلار گران میشود به تبع آن قیمت خودرو افزایش پیدا میکند
پاسخ ها
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
جناب ناشناس. چرا شما خودت رو میزنی به اون راه؟ آیا قیمت کارگر در ایران بالاتره یا در ژاپن و آلمان و آمریکا؟ آیا مواد اولیه فقط در ایران گرونه؟ با همین دلار 3000 تومنی، فقط اگه اجازه بدن خودروهای خارجی با نصف این گمرکی که می پردازند، وارد کشور بشود، اونوقت به شما میگم یک من ماست چقدر کره داره.
دادا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
برخی از تحریم سوء استفاده کردند برخی از ...
به کجا داریم میریم؟
ملیکا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
اگر ملت متحد میشدند و نمیخریدند وضعمون الان این نبود . اینا هم اینقدر پررو نمیشدند .
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟