بازدید 25805

برخي از منتقدان توافق ژنو به اوکراین روی آورده اند!

در چند روز گذشته واکنش وزیر خارجه به تحولات اوکراین مورد حملات گسترده ای از سوی بعضی از مخالفان مواجه شده است. بعضی معتقدند که واکنش وی نتوانسته است منافع ایران را تامین نماید، یا اینکه که چرا ایران در مقابل تحولات اوکراین واکنش جدی و قاطعی نمی گیرد.
کد خبر: ۳۸۴۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۰ 07 March 2014
مخالفان ظریف از هسته ای به اوکراین روی آورده اند
تحولات  اوکراین از اواخر سال 2013  به تدریج آغاز و با فرار«ویکتور یانوکوویچ» رئیس جمهور اوکراین ، برکناری وی از سمت ریاست جمهوری و معرفی رئیس جمهور موقت به اوج خود رسید. در این میان تحلیلگران که از منظر داخلی به تحولات  اوکراین می نگرند، تغییرات در این کشور  را ادامه انقلابات رنگی و یا حتی کودتا می نامند. تحلیلگران بین المللی نیز تحولات اوکراین را ناشی از رقابت روسیه - غرب بخصوص امریکا می دانند. حتی عده ای پا را فراتر گذاشته اند و سخن از «جنگ سرد جدید» میان روسیه و امریکا می کنند.

به گزارش «تابناک»، فارغ از اینکه تحولات اوکراین را از کدام منظر بین المللی و داخلی می توان تحلیل و ارزیابی کرد که البته این بررسی بدون شک نیازمند مرور زمان برای آشکار تر شدن زوایای پنهان وقایع   اکراین می باشد. نکته ای که در چند روز اخیر در رسانه ها مطرح می شود این است که ایران باید نسبت به تحولات اوکراین چه واکنش و سیاستی داشته باشد.

در طول تاریخ سیاست خارجی ایران همواره عده ای  طرفدار شرق و عده ای طرفدار غرب بودند. در همین راستا در تاریخ سیاست خارجی ایران استراتژی ها و سیاست های زیادی برای متعادل کردن منافع میان این دو گروه افراد شکل گرفت. در دوره ای سیاست موازنه مثبت به نفع غرب شکل گرفت و در دوره دیگر سیاست موازنه منفی بود که در دوره مرحوم مصدق پی گیری شد. در آن دوران بر اساس این استراتژی سعی می شد با استفاده از تنش ها و در گیری های دو بلوک شرق و غرب منافع ایران تامین شود که البته در نهایت همه به شکست ختم شد.

این روند ادامه پیدا کرد تا انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسید. در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی سیاست  خارجی ایران مبتنی بر « نه شرقی و نه غربی» شکل گرفت . اگر چه در رابطه با این مفهوم تفاسیر مختلفی از آغاز انقلاب تا به امروز ارائه شده است اما نگاهی به اندیشه امام می تواند معنای این کلام را واضح نماید.

امام خمینی«ره» در سخنرانی معروف خود در واکنش به کاپیتولاسیون در سال 1343 فرمودند« آمریکا ازانگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر، شوری از همه بدتر، همه از هم بدتر، همه از هم پلیدتر. »

خارج از این موضوعات باید گفت در دنیای امروز که از آن به دوران « وابستگی متقابل پیچیده» یاد می شود، منافع ملی در اولویت قرار دارد ؛ هیچ کشوری هیچ اقدامی انجام نمی دهد که منافعش را تحت تاثیر قرار دهد. مثلا روسیه در دنیای امروز وقتی در مقابل تحولات اوکراین واکنش نشان می دهد و در مقابل خواست غرب می ایستد، بدون تردید به دنبال حفظ منافع خود می باشد. در واقع برای مقابله با غرب منافع ایران را در نظر نگرفته است.!

البته در این که جمهوری اسلامی ایران می تواند از اختلاف میان امریکا و روسیه به نفع خود بهره برداری کند یا اینکه ممکن است در بعضی از موضوعات منافع ایران و روسیه یکسان شود، هیچ شکی وجود ندارد. اما اینکه مثلا در موضوع اوکراین اگر  ایران تمام قد پشت سر سیاست های روسیه بایستد منافع ملی ما تامین می شود جای تردید و بررسی بیشتر دارد.

در چند روز گذشته واکنش وزیر خارجه به تحولات اوکراین مورد حملات گسترده ای از سوی بعضی از مخالفان مواجه شده است.  بعضی معتقدند که واکنش وی نتوانسته است منافع ایران را تامین نماید، یا اینکه که چرا ایران در مقابل تحولات اوکراین واکنش جدی و قاطعی نمی گیرد.

آقای ظریف چند روز پیش در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه لهستان درباره ارزیابی از وقایع اوکراین بیان کرد: «ما نگران تحولات چند ماه گذشته در اوکراین هستیم. این تحولات با دخالت بیرونی همراه بوده و  به بهبود اوضاع در اوکراین کمک نکرده . امیدوارم مردم اوکراین خودشان آینده شان را تعیین کنند و شاهد نباشیم که شرایط در اوکراین به درگیری و بازگشت به روابط خصومت‌آمیز منجر شود.»

به عنوان مثال در یکی از انتقادات مطرح شده است که «وزیر محترم امور خارجه در واکنش به تحولات اوکراین به ابراز یک جمله کوتاه بسنده کرد: «از آنچه در اوکراین می گذرد نگرانیم!» در این اظهار نظر دکتر ظریف مشخص نیست که ما چرا نگرانیم؟  نگران چه بخشی از ماجرا هستیم؟ چه چیزی را قانونی و چه چیزی را غیرقانونی می دانیم؟ و در نهایت در این منازعه پرشدت چه نظری داریم. حالا در این ماجرا سه فرض جدی وجود دارد:
1- یانوکوویچ یا یکی از افراد جبهه ای که او در آن قرار دارد دوباره به قدرت بازگردند
2- تیموشنکو یا یکی از افراد جبهه ای که او در آن قرار دارد بر اوضاع مسلط شود
3- طرفین به مصالحه برسند و یک دولت ترکیبی بر سر کار بیاید.
در کدام یک از این سه گزینه، ایران می تواند بگوید من برای حل بحران کاری کرده و متناسب با آن توقعی دارم. یانوکوویچ و تیموشنکو طبعا باید به ظریف بگویند ما که سر در نیاوردیم شما در کجای قصه قرار داشتید. اگر کار به مصالحه هم برسد ایران با این موضع نمی تواند نقشی به عهده بگیرد.»


توجه بیشتر به  اظهارات وزیر خارجه نشان می دهد که موضع گیری وی  مبتنی بر آداب دیپلماتیک و عدم دخالت در امور داخلی سایر کشور هاست. از سوی دیگر این گونه اظهار نظرها می تواند به ایران در آینده تحولات بین الملل دست برتر را بدهد. چرا که سیاست  همیشگی ایران در همه کشورها از جمله سوریه، بحرین و حتی اوکراین این است که مردم و ملت ها بتوانند بر اساس اصول دموکراسی سرنوشت خود را تامین کنند نه از طریق لشکر کشی خارجی.

اگر مثلا ایران از دخالت روسیه در اوکراین با این تعبیر که این کشور پنجه در پنجه آمریکا شده است حمایت کند، کدام منافع ایران را تامین می کند؟ البته این گونه تحلیل ها در تاریخ سیاست خارجی بعد از انقلاب کم نیست. مثلا در اوج جنگ اول خلیج فارس و  تجاوز عراق به کویت عده ای معتقد بودند علی رغم این که عراق به ایران تجاوز کرده است ما باید به کمک عراق برویم تا بتوانیم به آن پیروزی واقعی دست پیدا نماییم.

یکی از بهترین تصمیماتی که در آن دوره در سیاست خارجی کشور گرفته شد اعلام بی طرفی در مقابل این واقعه بود که موجب شد ایران در نهایت به عنوان پیروز نهایی جنگ خارج شود و تجاوزگری صدام به همه کشورها ثابت شود.

با توجه به این که امروز یکی از مهمترین دوره های تاریخی کشور می باشد؛ بهتر است تحلیلگران و مفسران دیپلماسی کشور، خارج از حب و بغض های سیاسی، بی جهت برای دیپلماسی و سیاست خارجی کشور هزینه ایجاد نکنند و از موضع گیری های سریع و بدون پشتوانه جدا خودداری کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۱۳۰
این حرف منتقدان کاملا غیر منطقی است. با توجه به روابط ما با روسیه و غرب، بهترین حالت، گفته های بیطرفانه است که نتوان از آن برداشت خاصی نمود.
پاسخ ها
غدیری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
ضمن تایید گفتها. دوره تصمیم گیریهای الکی گذشته ! اگر دقت کنیم برای ایران موقعیتی خوب می تونه باشه بدین شکل اروپایی ها کم کم بفکر منبع جدید و قوی گاز میگردند تا وابستگیشون به گاز روسیه کمتر بشه و چه جایگزینی بهتر از ایران این دوره و این تضمینی میشود برای نتیجه برد.برد در مذاکرات هستی و اغاز رشدهای بالای 10% ایران بزرگ
ناشناس
| Austria |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
عجیبه که ما چرا علاقه مندیم اگر کوچکترین اتفاقی در یک نقطه از کره زمین رخ داد بالافاصله وزارت خارجه ما اظهار نظر کنه!!!
خب کمی صبر، کمی حوصله بعد به موقعش ایران هم نظرش رو اعلام می کنه
الان این همه کشور تو دنیا وقتی اظهار نظر نمی کنند یعنی مُردن!؟ مثلا اگر هند اظهار نظر نکنه یعنی قدرت نداره؟! یا ژاپن یا کره یا برزیل و آفریقای جنوبی و ....
ناشناس
| Hungary |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
اتقاقا تضعیف روسیه و ایجاد شکاف بیشتر بین اتحاد روسیه با امریکا باعث گرایش روسها به سمت ایران خواهد شد تا در مقابله با غرب متحد بهتری برای ایران در سازمان ملل و شورای امنیت باشد تا کنون گرچه در مقابل هزینه های گزاف کمکهای علمی و صنعتی به ایران کرده اند اما هیچکدام از تحریمهای ایران را در شورای امنیت وتو نکرده اند بنابراین حمایت انها فقط حمایت از معاملات با سودهای باد اورده و کلان بوده است نه از ایران بعنوان یک متحد سیاسی و غیره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
اگه از روسیه حمایت کنه یعنی از تجزیه حمایت کرده، یعنی ...........
اگه از غرب حمایت کنه میگن غربگرا
خلیـــــــــج فارس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
بایدما در مورد اوکراین مانند مواضع خود روس ها درباره ی ایران که مبهم است ما هم مواضعی مبهم داشته باشیم بی طرف یکی به نعل یکی به میخ
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
آفرین ناشناس15:22خیلی جالب نظر داده.تضـعیف روس هـــا توسط آمریکا وغرب به سود ایران تمام می شود.زیرا این کشور مجبور می شوددر سازمان ملل وشورای امنیت همکاری بهتری با ایران داشته باشد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
ظریف نباد توجه بکنه. فردا اگه کردستان عراق هم بخواد از عراق جدا بشه ما چه کنیم؟
ناشناس
| United States |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
اگه نوکران روسیه بذارن!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
در خصوص دوستي كه از كردستان عراق سخن گفته بايد عرض كنم كه همه كرد هاي دنيا خود را ايراني ميدانند و 300 سال است كه در حال مبارزه هستند آنها ايراني هستند نه عرب و نه ترك
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
به نام خدا
با سلام
اتفاقا الان وقت اونه که ما بنزین رو اتیش بریزیم و انتقام تمامی ظلمهایی که شرق و غرب در حال این کشور کرده اند را بگیریم تنها ما زمانی میتوانیم نجات پیدا کنیم که شرق و غرب را با هم درگیر کنیم دقیقا مانند زمان پیامبر که روم و ایران انقدر بر سر هم زدند که توانشان نابود شد بعد مسلمانان با اندک توانایی شرق و غرب را تصرف کردند
حالا که این موقعیت پیش امده بهتره از ان استفاده کنیم
این نادان ها خود را از همه حتی از رهبری و مشاوران رهبری و استادان دانشگاها و ... داناتر می پندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
احسنت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
خداوکیلی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
اینگونه اظهار نظرها فقط جهت عرض اندام سیاسی هست و اینکه مثلا ما خیلی ضد استکباریم و لا غیر...
اوکراین هیچ ربطی به ما نداره!
ما بدبختی های خودمون رو جمع کنیم خیلی کار کردیم!
پاسخ ها
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
سلام دقیقا همینطوره،وقتی آدم بعضی از این تحلیل ها رو میخونه متوجه میشه بعضی ها واقعا دچار توهم خودبزرگبینی شده اند،ما این وسط چی کاره ایم؟!این یه دعوایی بین ابرقدرت ها،شما خیلی هنر کنید برید این سربازهای مرزیمونو از دست اشرار آزاد کنید...
عوام الناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
بر عکس اختلاف روسیه و غربیها بر سر آینده اوکراین را یه هدیه الهی برای مردم ایران میدونم که یه نفس راحتی از شر خباثت های این دو ابر قدرت بکشند.
از این به بعد هر دو طرف دست دوستی علی الظاهربسوی ایران دراز خواهند کرد.چون نمی خواهند ایران به سمت مقابل گرایش داشته باشد.ما باید از این موضوع کمال استفاده را بکنیم و البته یادمان هم نرود که با ما چه کردند!!!
چرا الکی جمع میبندی؟
حالا یکی یه چیزی گفته چرا به همه منتقد ها تسری میدی؟!!!!!!
تیترت بو دارهههه....
پاسخ ها
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
خودت بوداری!! منحرف
مشخص ما در بلوک شرقیم چون دوستانمان
چین و روسیه و ونزوئلا و کوبا و کره شمالی
کلا دولتهای چپ گرا هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
اونا تنها دوستهای ظاهری دولت قبلی بودند! دولت جدید میخواد با تمام دنیا دوست باشه عمو جان!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
چین و روسیه را دوست ایران می دونید درحالی که این کشورها پای 5قطعنامه ی بین المللی علیه ایران امضاء زده اند وروس ها که2قرارداد نگین گلستان وترکمانچای رو به ایران تحمیل کرده اند؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
14:49 برداشتش رو گفته ، نه ایده الش رو.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
متاسفم برات
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
ما در هیچ بلوکی نیستیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
کره شمالی رو جزء کشورها و حکومتها قرار نده چون کاریکاتور یک کشور دیکتاتوره
کیوان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
نه شرقی نه غربی چی میشه
چرا نمی گی این حرفای غیر منطقی رو کی زده؟؟
پاسخ ها
محمد حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
این کیه؟ چند کلاس سواد سیاسی داره که پیله کرده به وزارت امور خارجه؟ مگه غیر از اینه که هر کسی در حوزه تخصی خودش باید نظر بده؟
مگه ما وکیل وصی همه دنیا هستیم بهتره که به حل معضلات خودمون بپردازیم تا اینکه با جبهه گیری های بیهوده دشمن تراشی کنیم .
درود بر فدراسیون روسیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
کدوم فدراسیون؟! فدراسیون فوتبالش؟!!
لطفا دقیقتر بگین!! بی صبرانه منتظریم...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
به غیر از سوریه هیچ کسی درود نفرستاده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
ای مزدور روس
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
روس ها همون کاری رو الان دارن تو اوکراین می کنن که تو دوره قاجار با ایران کردند . سیاست روسیه از قدیم امپریالیستی بوده و در آینده هم خواهد بود . زنده باید ایران .
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
روسیه همون کشوریه که شهرهای آذربایجان گرجستان رو از ایران جدا کرد.
البته ایران باید مراقب باشد که همه پرسی جهت جدایی بخشی از کشور نباید در جهان روال شود زیرا ممکن است زمانی همه پرسی جهت جدایی جزایر 3 گانه یا بخشی دیگر از خاک ما را مطرح کنند باید این احتمال را همیشه بدهیم که ممکن است ایران همیشه اینقدر قدرتمند نباشد
دلم برای ظریف می سوزه!! قبل از هر جمله باید حرفشو 1 میلیون بار تو دهنش بچرخونه که مبادا به یکی بر بخوره...
ماشاالله همه هم شدن ساستمدار!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
نه عزیز، ظریف کارشو خوب بلده. چون بر مبنای اصول دیپلماتیک و منافع ملی در چارچوب مسولیت و اختیاراتش حرف میزنه. مطرح شدن همچین انتقادهایی هم طبیعیه چون یه عده همه چیز رو از دریچه منافع خودشون می بینن نه منافع کلی کشور.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
برخلاف نظر مقام معظم رهبری، علما و لسوزان نظام که بر نترسیدن و ایستادگی در مقابل استکبار و توکل به خدای قادر و متعال سفارش و تاکید می نمایند ، وادادگی در مقابل غرب نیاز به چرخاندن 1 بار حرف در دهان ندارد چه برسد به 1 میلیون بار، شما نگران ظریف نباشید.
وزارت امور خارجه باید اقدام روسیه را محکوم کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
ناشناس جان حداقل بگو چند کلاس سواد داری که اینطوری حکم باید میدی واسه وزارت امور خارجه. دلیلت چیه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
هر چی باشه از تو بیشتر سواد داره
یه عده کم سواد و بعضا بی سواد (در موضوعات دیپلماتیک و سیاست خارجی) میان از مواضع ظریف که تموم عمر خودشو در این حوزه خرج کرده ایراد می گیرن بعدم طلبکارن که چرا ظریف به دُر فشانی های این افراد توجه نمیکنه یا مثلا نظرات این افراد را در کارش اعمال نمیکنه.
من نمیدونم چرا نباید هر کسی "فقط" در حوزه تخصصی خودش نظر بده؟ لطفا رشته تخصصی افراد معترض را هم اعلام کنید.
یکی باید جلوی روسها رو بگیره وگرنه فردا به کشورهای دیگه حمله و قسمتهایی از اونها رو جدا می کنند.قزاقستان با اینکه روابط نزدیکی با روسیه دارد بسیار نگران است که بعد از گرجستان و اوکراین به این کشور هم به دلایل واهی حمله شود و قسمتی از خاکش ضمیمه روسیه شود.
روسیه به خاک کشور همسایه حمله کرده هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
برو تحلیل ها رو خوب بخون
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
آقا من تحلیل ها رو خوب خوندم میگن روسیه کار بدی کرده.
رضوان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
حق داره حمله کنه . شما اگر دولت همسایت که طرفدارته توسط دخالت امریکا وغرب با یک کودتای نظامی سقوط کنه وببینی خطر بیخ گوشته چیکار میکنی .میری بوسش میکنی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
سمت شرق و غرب ما به افغانستان و عراق خود دولت آمریکا حمله کرد ، شما چکار کردین؟
تورو خدا تابی جون چاپ کن بابا نامردیه چند ساله زحمت میکشم دارم پیغام میذارم یکدونه چاپ نکری در ضمن قابل توجه شرق دوستان عزیز این اکراین کم به ما خیانت نکرده در بحث ساخت شبیه ساز ایران 140 گروه مذاکره کننده اکراینی رسماً به گروه ایرانی گفته شما مثل یک دزد در تله افتاده اید و مجبورید با شرایط ما و با ما کنار بیاین حقیقتاً از وقتی اینو شنیدم و تازمان ساخت این شبیه ساز در وزارت دفاع ایران دلم خنک نشده بود دهها قرارداد بدتر از ترکمنچای همین روسها و اکراینیها به ما تحمیل کردن خیالتون راحت اونا ایرانیها رو در حد و اندازه ای نمی بینن که به قول ناشناس 14:49 خودمونو تو بلوک شرق فرض کنیم واقعیتش حمایتی که روسها از سوریه میکنن از ما نمیکنن این بلوکبندی رو فراموش کنیم هیچ کشور خوشبختی رو نمیشناسم که تو بلوک شرق باشه اونایی که عاقبت به خیر شدن مثل لهستان هم از این بلوک جهنمی بیرون اومدن
متاسفانه منتقدان دولت به جای مچ گیری ذدر امورات مردم و حقوق مردم که باعث پیشرفت امور کشور می شود به انتقاد از موضوعات بی اهمیت و الکی می پردازند
فراموش نکنید، روسیه همسایه ماست و منافع مشترک زیادی در " زیاده خواهی غرب " بویژه فرانسه، آمریکا و انگلیس در مناطق خودمان با روسیه داریم۰۰
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
فردا اگر روسیه به ما حمله کرد و قسمتی از کشور ما رو به خاک خودش ضمیمه کرد اون وقت چی میگی ؟ کار بد و غیر قانونی باید محکوم شود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
ناشناس میشه چندتا از اون منافع مشترک بین ایران و روس ه 3مورد رو نام ببری؟.روس با امضای قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران منافعی برای ایران لحاظ نکرده اند
روسیه چرا مسلمانهای چچن را سرکوب کرد ؟ چرا در آنجا بشریت در خطر نیست ولی در اوکراین که شواهدی از خشونت وجود ندارد بشریت از نظر روسیه در خطر است.
این یک قانون عقلانی است : ما در منازعه اوکراین هیچ منافع مستقیمی نداریم، بنایراین عدم موضعگیری و اعلام بیطرفی، منطقی ترین کار ممکن است.
پاسخ ها
احمد لطفی بروجردی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
به امید روزی که عقلانیت وقانون بر همه امورات ما ایرانیان حاکم شود .آمین+++میلیونها++++
مهیار
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
از کی تا به حال تکفیری شده مسلمان
اوکراین کشوری نیست که ارتباط چندانی با ایران داشته باشه و ما به طور مستقیم هیچ منافع خاصی در اوکراین نداریم.دلیل نداره ایران صراحتا در موردش موضع گیری کنه.
پاسخ ها
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
چرا با باانتي ويروس كسپر اكي اوكرايني كه 3چهارم رايانه هاي دولتي از اون استفاده ميكنن كافي يك بك دور بذار توش و اطلاعاتمون رو به غربي ها بفروشه
اوکراین هیچ ربطی نداره به ما، حتی معلوم نیست که اوضاع اوکراین به نفع ما هست یا بخاطر شکست احتمالی آمریکا، غرب تلافی اون شکست رو سر مساله هسته ای دربیاره.
اولا ما با روسيه توافقنامه اي نداريم كه در اين گونه موارد همراهي كنيم ثانيا اگر روسيه در موضوع سوريه و هسته اي با ما همراهي كرده به نفع خودش بوده نه از روي دوستي و دلسوزي به ما و ثالثا واقعه اوكراين اگر چه خيلي مهم هست ولي به نفع ماست كه از هيچ يك از طرفين حمايت نكنيم و منافع ملي ما به هيچ وجه در دخالت در اين موضوع نيست و ترسي هم از هيچ كدومشون نداريم
اگه روسیه حمله کنه به اوکراین تکلیف یارانه ما چی میشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
تابی تو بگو چی میشه ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
اگر این حمله روسیه سبب قطع یارانه ما شود بر همه مردم لازم است این حمله را به شدت محکوم کنند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
یارانه اگر2برابرهم بشه فقط کفاف پول برق به این گرونی رو نمیده.
به منافع ملي خودمون فكر كنيم و دو پهلو حرف بزنيم در ايگونه تحولات بهتره
ما که توقع داریم هیچ کشوری در امور داخلی ما دخالت نکنه بهتره خودمون هم در امور داخلی کشورهای دیگه دخالت نکنیم.
پاسخ ها
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
بجز كشورهايي كه مردمش شيع و تحت ظلم حاكميت هست اين حمايت وظيفه ديني و مذهبيماست
وزارت امور خارجه کلا محافظه کاره ولی اینبار به نفعشه.
تابناک یک تحلیل میذاری که قدرت ما در برابر روسیه چقدر است ؟
منتقدان بيمارند...همين...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
خوب برن دکتر.
محمد حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
کار از دکتر و دوا گذشته
احیانا زبانم لال این موضوع کمی بی شباهت به موضوع اسراییل و فلسطنین نیست. البته از نوع نه شرقی !! که خوب سالهاست فراموش شده ولی نه غربی هنوز در انتن هست. ناصرالدین شاه قاجار هم بنده خدا هم یک جوری مثل ما فکر می کرد . هر چند طبیعی است این همان نشانه گفتگوی تمدن هاست ولی می دونم چرا در کشور ما هر چه بیشتراز روس ها ضربه می خوریم با به آغوش انها بر می گردیم .. شاید شباهت ناشی از شباهت ایدئو لوژیک باشه . ! بد هم نیست ظاهرش کمی شاید متفاوت است نه ؟ والا من نمی دونم تابی جون تو شاید بدونی نه ؟!!
ما باید اعلام بیطرفی حتی در مورد قضیه سوریه لبنان فلسطین اسراییل بکنیم. به ما چه ربطی داره اسراییل چیکا ر میکنه هر وقت به ما حمله کرد دندانهاش را خورد می کنیم. والسلام
پاسخ ها
شیدا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
اگه به لبنان و سوریه کاری نداشته باشی زیر چکمه های اسراییل بیدار میشی
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
دوست عزیز میدونی خیلی وقته شعار از نیل تا فرات شده از نیل تا سند؟؟
نه شرقى نه غربى به معناى اين نيست كه با غرب بجنكيم وبه دامان كمو نيست هاى شرقى وحتى غربى برويم از چین تا ونزویلا نه شرقی نه شرقی نه غزبی یعنی بفکر خودمون ومملکتمون و ملتمون ومنافع ملیمون تحت هر شرایطی باشیم وبگذاریم دشمنان چپ وراستمون انقدر تو سر هم بزنند تا ضعیف شوند وما این وسط با هوشمندی وعقلانیت منافع ملییمون را تامین کنیم و قویتر شوی تا کی بعضیها میخواهند نخود هر اشی بشوند وتوی هر مناقشه ای شرکت کنند
پاسخ ها
اینو خیلی خوب اومدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
تا کی بعضیها میخواهند نخود هر اشی بشوند وتوی هر مناقشه ای شرکت کنند
همه ما ایرانیان به اقای ظریف اطمینان و اعتماد کا مل داریم پس ایشان با توجه به قابلیتی که دارند بخوبی میدانند در عالم سیاست خارجی چگونه و چه وقت حرف بزنند-
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
آره خب.مثلا وقتی شرمن حرف مفت میزنه ظریف خیلی خوب جوابشو میده!!!!!!!!!!!!!!!!!
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
سلام ناشناس عزیز از نظر شما خوب جواب دادن یعنی دعوا کردن با دنیا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
همه ما ایرانیان به اقای ظریف اطمینان و اعتماد کا مل داریم پس ایشان با توجه به قابلیتی که دارند بخوبی میدانند در عالم سیاست خارجی چگونه و چه وقت حرف بزنند-
تابناك جان خوشمان مياد.
منصفانه مينويسي
ظريف جان من نه اينوري هستم نه اونوري ولي سياست تونه مي پسندم.
برو جلو خم به ابرو نيار ما پشتت هستيم
انصافا چقد از اين نظرياتي كه برخي آقايون چه اصلاح طلب چه اصولگرا ميدن، روشون كار كارشناسي كردن؟
آيا رنجي كه ما ملت ميكشيم از دخالت در اموري كه علم آن را ندارند نيست؟
بابا اگه كسي كار خلاف انجام بده اينقد بي فكري در مياريد تا ميشه بابك زنجاني و مرتضوي، يكي هم كه كار درست انجام ميده اينجوري بش گير الكي ميدن.
خداييش قبل از حرف زدن فكر كنيد كه مايه خنده ملتها نشيم.همين ميشه كه امارات به خودش اجازه ميده اونطور در مورد ايران جسارت كنه و شعر بگه
با سلام
ظاهراُ یه عده بیکارند ودنبال دردسر می گردند، نباید خودمون را نخود هر آشی کنیم.
محور فکری وفعالیت وموضع گیری ما فقط وفقط منافع داخلی، مردم وملی باید باشد وبس.
اگر قرار باشه به غیر از دفاع از مظلومان(ترجیها مظلوم شیعه)در هرجای دنیا دخالت کنیم که میشه عین همان دخالتهای بیجای آمریکادر امور کشورها
بابا یه کم سوادی یه حرفی زده شما جدیش نگیرید
واکنش ظریف بهترین واکنش است. در قضیه اوکرایم ما نه سر پیازیم نه ته پیاز. بنابراین نباید خودمان را درگیر درگیری دو طرف کنیم. باید مراقب منافع ملی خود باشیم به ویژه آنکه تجزیه کریمه باید حتما به گونه ای محکوم شود.
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
شما تجزیه سودان (سودان جنوبی) اتیوپی (اریتره) و اندونزی (تیمور شرقی) چین (تایوان) رو هم محکوم میکنید؟ انشاءالله بزودی تجزیه اسکاتلند از انگلیس رو هم محکوم میکنید
اصلا به ما چه ربطی داره که نظر بدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
مگه ما به قولی یه قدرت منطقه ای نیستیم؟بایدموضع گیری متناسب با منافع ملیمون داشته باشیم اگه قدرت منطقه ای هستیم
حمله به دیگر کشورها محکوم است البته بیطرفی واستفاده کردن از شرایط شرط عقل است
مد شدن تجزیه ی کشورها در قرن21خطرناک است.مخصوصا کشورهای که اقوام مختلف دارند از این قضیه سودی نمی برند ایران باید در مورد تجزیه ی اوکراین موضع گیری کندواقدام روس ها رو تایید نکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
البته ما میتونیم در مورد الحاق جمهوری آذربایجان به ایران همه پرسی برگزار کنیم مردم اونجا شیعه هستند ودولت باکو برشیعیان سخت گیری می کند
حمله روسیه به اک این باعث این مزشود که خریداران به فکر گاز ما بیافتنودر نتیجه بگذارید تا می ت انند همدیگر را خفه کنند و لی در کل این ب ای جمهوری های اسیای میانه به ویژه تاجیکستان و ازبکستان که دارای اقلیت قابل توجهی فارس زبان و ایرانیی تبار است خطرناک است و بایستی نسبت به دخالت آینده روسیه در حیاط خلوتهای ایران هشدار داد در عین حال آزاد کردن اوستیاییها از یوغ گرجستان هم باعث ایجاد یک کشور ایرانی تبار دیگر در دنیا خواهدشد در نتیجه ما باید هر جا به نفعمان بود موصع گیری کنیم
اگر تصمیم گرفته شده کاری توسط ملت آن منطقه انجام بگیره و یک دولت سومی هم در این راستا کمک کنه! دولت مرکزی ضعیف شده که با شعار حذف ملیت روسی زبان به قدرت رسیده! و اعمالی که در حال وقوع است در قسمت های غرب اکراین که به بخشهای شرقی در حال گسترش ، متاسفانه در قرن 21 نماد کاملی از فاشیست و ناسیونالیستی را هویدا میکند!خواهشمند است سعی کنید روزنامه های مختلف را از هر دو گروه را بخوانید! آقای ظریف مصداق سخنان امام ره است (نه شرقی و نه غربی)هیچکدام از این کشورها در هیچ شرایطی منافع ما را در دراز مدت مهیا نمیکنند و ما هم به اندازه کافی گله های وحشی گرگ (اعراب،ترکیه،پاکستان و ...) ما را در محاصره دارند که به دستور اربابان غربی شان برای تکه و پاره کردن این ملت وارد صحنه گردند!انتخاب روش درست را به دولتمردان بدهید و نه افراد دور دیگ !!!!
پاسخ ها
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
افرين احسنت البته انتخاب روش درست دولتمردان با تائيد رهبري امام خامنه ي
نه غربی نه غربی نه غربی نه غربی نه غربی، کی گفته نه شرقی
تحلیلتون قشنگه ولی نباید راه انتقد بسته بشه.
قیام اخیر مردم اوکراین، نه به فساد و دیکتاتوری و در ادامه انقلاب سال 2004 مردم شجاع و با عظمت اوکراین بود...مطمئن باشید که این آغازی برای فروپاشی سلطنت پوتین و آزادی ملتهای در بند در امپراطوری پوتین-کرملین است.متاسفانه سیاست های منفعلانه وزارت خارجه علی رغم حضور دولت روحانی همچنان به سرگیجه های تهوع آور خود خواسته اش در دنیای نوین سیاسی مشغول است.در این شرایط که ترافیک نمایندگان سیاسی کشورها در خیابانهای کی یف واقعیات زیادی رو برای ما نشان میدهد، متاسفانه سفارت منفعل ایران در اوکراین حتی از حضور سفیری توانمند در این شرایط خاص محروم می باشد.
موفق باشید
یه کلام:

دستگاه دیپلماسی دولتی و حکومتی پر از دکتر ایران قادر به تفسیر درست و تصمیم گیری و اعلام موضع در مورد وقایع اوکراین نیست .
سیاستمدار . دیپلمات تمام عیار . و موضع هوشمندانه در برابر رخداد های اکراین . احسن ظزیف خدا نگهدار تو
يعني باور كن از خيلي از اين منتقدا بپرسي اوكراينو رو نقشه نشون بدن ميرن تو شاخ افريقا
روسها در دوره قاحار به بهانه حمایت از مسیحیان گرجستان جنگ با ایران را اغاز کردند و عهد نامه های گاستان و ترکمنچای را تحمیل کردند و سر ایران را بریدند
روسها به بهانه حمایت از کمونیست ها به کشور های اروپای شرقی لشکر کشیدند و ان گشور ها را به اسارت گرفتند
روسها به بهانه حمایت از روس تبار های گرجستان به ابخازیا لشگر کشیدند
روسیه در ماجرای دریای خزر دوباره سر ایران را برید
روسیه در
روسیه در
بی طرفی لازمه استراتژیک جهت نیل به اهداف ایران قدرتمند و نیرومند دز صحنه های جهانی و بین المللی است.
بهترین سیاست بی طرفانه بودن است
این دو که روبروی هم باشن موازنه قدرت برقراره و درشورای امنیت تصمیمات یک دیگر رو وتو میکنند و قدرت این شورا هم پایین میاد که به نفع ماست
یه عده هستن که ظریف هر کاری کنه فقط طعنه می زنن و انتقاد می کنن و خودشون هم هیچ راه جایگزینی ندارن و مهم نیس ظریف چیکار کنه چون در هر صورت اعتراض دارند
تابناک جان یه نظری دارم خواهش میکنم بزار،به نظر من بسیاری از منتقدان وابسته به روسیه می باشند و از منافع روسیه بر ضد ملت ایران حمایت میکنن.
بنظرم بهتره یکم دیگه هم صبر کنیم بعد هم از حق دفاع کنیم یعنی از مردم اوکراین وحق انتخاب آنها . به چه حقی آمریکا و روسیه به خودشون اجازه میدهند برای مردم دیگر کشورها تصمیم بگیرند؟!
متاسفانه یک سری از نمایندگان تندرو مجلس به جای اینکه به کار ملت رسیدگی کنند مثل بچه ها هی بهونه می گیرند . مطمئن باشید اگر دولت موضعی بگیره و فردا برامون گرون تموم شه دوباره همین آدما می گن تقصیر دولت بوده. در انتخاب نمایندها مون دقت کنیم
من طرفدار پیمان استراتژیک با روسیه هستم اما روسها حتی در این حالت هم حاضر نیستند اس 300 به ما بدند
از قدیم گفتند برا کسی بمیر که برات تب کنه
هر وقت اس 300 بما دادند ما از اونها حمایت سیاسی می کنیم
مگه اکراین شاخ داره؟
سگ زرد برادر شغاله ...
برای من فرقی نمی کنه که روسیه پیروز این ماجرا باشه یا آمریکا و بیشتر امیدوارم باخت باخت برای جفتشون باشه ...
همین که منافع ایران و حقوق مردم اوکراین حفظ بشه کافیه . البته نباید فراموش کرد از این دست تجاوزات روسیه و انگلیس به کشور ما زیاد انجام دادن ...
کدوم کشور در حال حاضر بر علیه ما قطعنامه تصویب میکنه. کدوم کشور مارو تهدید به حمله نظامی مکینه ووو...
عده ای با عناد ودشمنی میخوان روسیه رو دشمن اصلی ما نشون بدن ودشمنی و عناد امریکا رو از رهن مردم پاک کند
باید به کمک برادران و خواهرانمان در روسیه برویم و اوکراین را از سلطه شیطان بزرگ آمریکای جهانخوار آزاد کنیم .
دولت خاتمی در زمینه آزادی بیان و توسعه سیاسی قوی بود و کارهای مثبتی کرد, برای همین از همین زاویه مورد حمله قرار گرفت. دولت روحانی هم در زمینه امور خارجی (حد اقل تا کنون) قویتر از سایر زمینه ها بوده, طبیعیه که نمی گذارند کارشو بکنه.
دیواری سست تر از روسیه نیست. پس به چنین دیواری نباید تکیه زد
آقا این سامانه s-300 ما چی شد؟؟؟
بهر حال یک واقعیت را در نظر بگیریم.
اوکراین یک کشور دارای سلاح و موشک اتمی بود که داوطلبانه همه را رها کرد با این قول غربیها که هرگز نخواهند گذاشت تهدیدی علیه آن کشور بشود و حالا تمامیت ارزی آن مورد تهدید یک قدرت اتمی است و هیچ قدرتی نمیتواند از او حمایت کند.

آیا این تجربه نباید مورد نظر ما باشد که راحت همه چیز را تعطیل کنیم و بعدا نتوانیم کشور خود را حفظ کنیم !!!!!
مرسی تابناک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
خواهش می کنم
با نظر دوستمون غدیری درباره منزوی شدن روسیه و پررنگ شدن نقش ایران در صادرات گاز به اروپا صددرصد موافقم. احسن بر تحلیلتان
همين يانووکويچ دستش به خون مردم سوريه آلوده هست چون بزرگ ترين تأمين کننده ی سلاح مخالفان بود.
البته من هم معتقدم غرب دشمن خون‌خوار و درجه ی يک اسلام هست و توسط رهبرانی بنيادگرای افراطی هدايت می شود و روسيه ی نيمه جان برای ما خطری ندارد ولی در هر صورت يانوکوويچ آدم عليه سلامی نبود و موضع گيری ظريف کاملاً عاقلانه بود.
این پاسخیست به تمام نظرات فوق.امریکا, اروپا وناتو یک مثلث تبهکار, جنایتکار و دزد منابع دیگر کشورها هستند و تنها روسیه است که میتواند جلوی انهارا بگیرد, از اینرو چون خودشان رسوا هستند سعی دارند با جنایاتی که در اکراین مرتکب شدن و مردم و پلیس را توسط نئو نازیها وفاشیستهای تک تیرانداز بقتل رساندند انرا انقلاب بنامند وبخیال بیمار خود قادرند با بلوف و همکاری CNN-Fox News الجزیره-BBC-Euro News وبرخی سایتهای داخلی و دکترصادق"زیبا" کلام و سلیمانی افشار انچنان امریکاراقوی و تطهیر مینمایانند که برژینسکی مشهور و فرانسیس فوکویاما نویسنده کتاب"پایان تاریخ"از نطریه پردازان امریکایی که پس از فروپاشی شوروی انرا نگارش نمود دیگر از ان توهم خارج گردیده اند. اما"دانشمندان" داخلی هنوز بر خلاف جریان جهانی قلم میفرسایند,تمام انسانهای شرافتمند وپاک طینت امریکا را با عینک دانشمنذان داخل نمینگرند, بمبکراسی امریکارادر جنایت اتمی درهیروشیما و ناکازاکی,جنگ کره, ویتنام,عراق,افغانستان, لیبی, سوریه و حالا اکراین. جان مکین جنایتکار جنگ ویتنام بهتر از شما میداند که امریکا افول نموده و دیگر در برابرروسیه هیچ است.شاهدش خط قرمز اوباما در سوریه بود.اقایان هر قدر شوق دارید این ابر جنایتکاردزد را تبرئه کنید.
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات