بازدید 41897
آشنایی با گزینه‌های ریاست نماد آموزش عالی کشور؛

یکی از این ۶ تن سی‌و‌سومین رئیس دانشگاه تهران خواهد شد

با این راهکار جالب توجه، هم انتخاب نهایی از دل رأی اعضای هیأت علمی این دانشگاه بیرون خواهد آمد، هم انتقادات سیاسیون از درجه اعتبار ساقط خواهد شد و هم اینکه مسیری برای انتخاب رؤسای دیگر دانشگاه‌های کشور طراحی خواهد شد که همواره خواست بیشتر اساتید و دانشجویان بوده، ولی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
کد خبر: ۳۹۸۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۲ 06 May 2014
اگر سرپرستی دکتر امید در دو سه ماه اخیر را هم ریاست این مجتمع بزرگ آموزش عالی محسوب کنیم، از میان این شش گزینه هر کدام که به ریاست این دانشگاه برسند، سی و سومین رئیس دانشگاه تهران لقب خواهد گرفت.

به گزارش «تابناک»، پس از آنکه با پایان دوران ریاست فرهاد رهبر، حکم وی از سوی وزیر علوم تمدید نشده و معاون سابقش به عنوان سرپرست دانشگاه تهران منصوب شد، تلاش گروه‌های مختلف سیاسی برای به دست آوردن این کرسی مهم کلید خورد؛ اما با تصمیم وزارت علوم، همه گمانه‌زنی‌ها رنگ باخت تا این دانشگاه در آستانه راهی جدید قرار گیرد.

بر پایه این تصمیم، انتخاب رئیس این مجتمع آموزش عالی که با عناوینی چون «دانشگاه مادر» و «نماد آموزش عالی کشور» هم از آن یاد می‌شود، به رویکردی دیپلماتیک و متأثر از انتخاب اعضای هیأت علمی و در ‌‌نهایت انتخاب وزیر ختم شد؛ به این صورت که قرار شد، جمعی از اساتید منتخب از میان اعضای هیأت علمی، گزینه‌های ریاست این دانشگاه را برگزیده و به وزیر معرفی نمایند تا وزیر یکی از ایشان را به ریاست دانشگاه تهران برگزیند.

با این راهکار جالب توجه، هم انتخاب نهایی از دل رأی اعضای هیأت علمی این دانشگاه بیرون خواهد آمد، هم انتقادات سیاسیون از درجه اعتبار ساقط خواهد شد و هم مسیری برای انتخاب روسای دیگر دانشگاه‌های کشور طراحی خواهد شد که همواره خواست بیشتر اساتید و دانشجویان بوده اما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

بدین ترتیب هرچند شیوه ‌در پیش گرفته شده در مراحلی دچار نوساناتی شد و انتقاداتی را به دنبال آورد، ‌در پایان شورای اساتید منتخب با رأی اعضای هیأت علمی انتخاب شده و تشکیل جلسه دادند تا شش گزینه به عنوان کاندیداهای تکیه زدن بر کرسی ریاست این دانشگاه معرفی شوند.

البته این گزینه‌ها قرار است در نشست بعدی که پنجشنبه هفته جاری برگزار خواهد شد، بار دیگر ‌بررسی شده و چه بسا با فرآیند رأی‌گیری جدید‌، از شمارشان کاسته شده و به سه تن برسند؛ اما آنچه روشن ‌است، یکی از این جمع به زودی سی و سومین رئیس دانشگاه مادر کشور لقب خواهد گرفت.

به این بهانه مناسب دیدیم که سری به سوابق ایشان زده و بر پایه اطلاعات ثبت شده از پیشینه ایشان در دانشکده تهران و مجموعه‌های وابسته به آن، ایشان را اجمالا معرفی کنیم. 

یکی از این 6 تن سی و سومین رئیس دانشگاه تهران خواهد شد
دکتر محمد حسین امید

استاد دانشکده مهندسی آب و خاک (پردیس کشاورزی و منابع طبیعی)

معاون سابق دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تهران که بعد‌ها به عنوان معاون اداری مالی این دانشگاه در دوران ریاست دو رئیس اخیر دانشگاه تهران مشغول به کار بوده، ‌از سر‌شناس‌ترین اساتید این جمع شش نفره است.

وی که در زمان سرپرستی جعفر توفیقی، به پست معاون اداری ـ مالی وزارت علوم رسیده و با پایان دوران ریاست فرهاد رهبر، به حکم رضا فرجی دانا، وزیر علوم، با حفظ سمت سرپرستی این دانشگاه را عهده‌دار است، توانسته به جمع شش گزینه نهایی راه یابد.

این اتفاق در حالی رخ داده که از آغاز حضور این استاد دانشگاه تهران در کسوت سرپرستی این دانشگاه، برخی از دورخیز وی برای تکیه بر کرسی ریاست این مجموعه سخن می‌گفتند و حتی از آن فرا‌تر، نقش وی را در تغییراتی که مرحله ابتدای این انتخاب از سر گذراند، پر رنگ ارزیابی می‌کردند.


یکی از این 6 تن سی و سومین رئیس دانشگاه تهران خواهد شد
دکتر محمود نيلي احمدآبادي

استاد دانشکده مهندسی متالورژی و مواد (پردیس دانشکده‌های فنی)

وی که متولد ۱۳۳۵ در اصفهان است، در سال ۶۰ کار‌شناسی خود را در دانشگاه شیراز به پایان رسانده و پس از آن، تحصیلات خود در مقطع کار‌شناسی ارشد در دانشگاه صنعتی شریف و در مقطع دکترا در دانشگاه توهوکو ژاپن به پایان رسانده است.

او که با انتشار بیش از صد مقاله علمی در نشریات جهانی و داخلی و همایش‌ها، در مهندسی متالوژی نامی شناخته شده است، از جمله اساتید نمونه این دانشگاه و پژوهشگران بر‌تر کشوری به شمار می‌آید و به جهاتی از جمله بخت‌های تکیه زدن بر کرسی ریاست این دانشگاه است.

آنچه شانس این استاد برای انتخاب شدن را افزایش می‌دهد، حمایت گروهی از اساتید سر‌شناس این دانشگاه از وی است که جسته و گریخته به گوش می‌رسد.


یکی از این 6 تن سی و سومین رئیس دانشگاه تهران خواهد شد
دکتر محمد رحیمیان

استاد دانشکده مهندسی عمران (پردیس دانشکده‌های فنی)

وی که متولد ۱۳۳۱ در شهرضاست، دیگر اصفهانی راه یافته به جمع شش گزینه نهایی است که از قضا سابقه ریاست این دانشگاه از سال ۶۷ تا ۷۲ را هم در کارنامه دارد.

او که فوق لیسانس مهندسی راه و ساختمان را از دانشکده فنی همین دانشگاه گرفته و دکترای مهندسی راه و ساختمان با گرایش مکانیک ساختمان را از مدرسه پل و راه فرانسه در کارنامه دارد؛ سوابقی چون ریاست دانشکده فنی، معاونت پژوهشی دانشگاه و مدیری گروه مهندسی عمران را در پیشینه کاری خود دارد.

این استاد با پنج کتابی که با همکاری دیگران تألیف و ترجمه کرده و انتشار ده‌ها مقاله بین‌المللی و داخلی، از جمله بخت‌های ریاست این دانشگاه به شمار می‌آید که در صورت رقم خوردن این اتفاق، نخستین کسی خواهد بود که موفق شده دو بار به این سمت دست یابد.


یکی از این 6 تن سی و سومین رئیس دانشگاه تهران خواهد شد
دکتر محمود کمره‌ای

استاد دانشکده مهندسی برق وکامپیوتر (پردیس دانشکده‌های فنی)

ریاست پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران، فرد دیگری است که به این جمع راه یافته و در معرض انتخاب نهایی قرار گرفته است.

او دارای سه مدرک کار‌شناسی ارشد در مهندسی برق، مخابرات و الکترونیک از دانشگاه‌های تهران و انستیتو ملی پلی تکنیک و همچنین دکترای الکترونیک ـ مخابرات از این انستیتو است و تألیف یک جلد کتاب و انتشار ده‌ها مقاله علمی بین‌المللی و داخلی را در کارنامه دارد.

شاید بر‌ترین عاملی که معرف وی خواهد بود، ریاست پردیس دانشکده‌های فنی این دانشگاه است که به نوعی از ریاست دانشگاه‌های زیادی در کشور بالا‌تر به شمار می‌آید؛ اما به نظر نمی‌رسد گزینه‌ای قطعی برای نشاندن وی بر صندلی ریاست دانشگاه تهران باشد.


یکی از این 6 تن سی و سومین رئیس دانشگاه تهران خواهد شد
دکتر سید حسین حسینی

استاد دانشکده دامپزشکی

وی متولد سال ۱۳۳۸ در استان مازندران، شهرستان نور و از جمله افرادی است که در حال حاضر از جمله مدیران این وزارت به شمار می‌آید؛ مدیرکل دفتر گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی از زیر مجموعه‌های معاونت آموزشی وزارت علوم که از آذرماه گذشته با حکم جعفر میلی منفرد به وی واگذار شده است.

او که سابقه ریاست دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و همچنین معاون آموزشی این دانشگاه را در کارنامه دارد، حدود ۲۷ سال عضویت در هیأت علمی این دانشگاه را تجربه کرده و مقالات زیادی به انتشار رسانده است.

این فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران را باید یکی از دو مدیر وزارت علوم دانست که در کنار امید، به جمع شش برگزیده نهایی راه یافته تا شانس ریاست دانشگاه تهران را داشته باشد.


یکی از این 6 تن سی و سومین رئیس دانشگاه تهران خواهد شد
دکتر سید محمد علی موسوی

دانشکده مطالعات جهان

سفیر سابق ایران در کانادا که کار‌شناسی اقتصاد را در دانشگاه تهران به پایان رسانده و پس از آن، کار‌شناسی ارشد و دکترای این رشته را از انگستان گرفته‌، یکی دیگر از مدیران بر جای مانده از دوران ریاست فرهاد رهبر بر این دانشگاه است.

او که سال‌های ‌پیش به عنوان دیپلمات وارد وزارت امور خارجه شده و سال ۶۵ به عنوان کاردار ایران به کانادا رفته بود، در سال ۷۹ سفیر ایران در آن کشور شد و سه سال بعد به کشور بازگشت تا تدریس در دانشگاه، سمت بعدی‌اش ثبت شود.

چند سال پس از آن، سمت مدیرکل دفتر روابط دانشگاهی و بین‌المللی دانشگاه تهران و پس از آن نصب به عنوان معاون بین‌الملل دانشگاه تهران در کارنامه وی ثبت شد و تا به امروز ادامه دارد؛ همین اتفاق بی‌گمان هم می‌تواند رأی علاقه‌مندان به دوران ریاست فرهاد رهبر را به نام وی رقم بزند و هم تکلیف کسانی را که از آن دوره راضی نبودند ‌درباره وی یکسره کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۹۶
انتشار یافته: ۵۳
دکتر رحیمیان، مرد نجیب و بی نهایت عزیز دانشکده فنی
چرا سوابق دكتر كمره‌اي را اين‌قدر مغرضانه نوشته‌ايد. وي دانش‌آموخته فرانسه است و مدتي هم معاون آموزشي دانشگاه تهران بوده است و البته سوابق ديگري كه در يك ديدگاه قابل انتشار نيست.
دانشکده .... انتخابات برگزار کردند و نفر اول آقای دکتر ب. الف. شدند و نفر دوم دکتر ش. ج.. اما رییس دانشگاه برای نفر دوم حکم صادر کردند. حالا آیا سنگین تر نبود از اول حکم می زدند و انتخابات برگزار نمی کردند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
این روال همیشگی است. در دانشگاه علم و صنعت هم همین جور بوده که دانشگاهیان 3نفر را انتخاب و به وزیر معرفی می کنند تا از میان آنها انتخاب کند.
دکتر نیلی احمدآبادی بهترین است
تابناک عزیز راستی شما که اینقد ذوق زده شدید چرا در دولت احمدی نژاد که بدون حساب وکتاب عزل ونصب میکرد اینقد روان تیتر نمی زدید ان موقع شما خوابتان برده بود که الان دارید نظر میدهید
اگه می دونستم نیلی قراره رییس دانشگاه بشه پروژه ام رو با اون ورمیداشتم!
آیا می دانید بیش از 30 هزار دانشجوی دانشگاه مادر ایران هیچ نقشی در این انتخاب نداشته اند؟!! بنا بر اطلاع 10 هزار کارمند دانشگاه تهران هم در این انتخاب نقشی نداشته اند. حال بفرمائید دموکراسی یعنی چه؟ حکومت 1000 هیات علمی بر 40 هزار دانشجو و کارمند؟!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
هیچ کجای دنیا در انتخاب رییس دانشگاه از دانشجوها نظر نمی خواهند!
سرابی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
مثل اینه که برای تعیین راننده اتوبوس از مسافران رای بگیرند.
ناشناس
| Canada |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
دانشجو قرار نيست که رئیس دانشگاه تعیین کنه. شما برو فعلا درست را بخون امتحان ها نزديکه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
دموکراسی یعنی این که برای انتخاب بقال محله هم انتخابات برگزار کنیم آیا؟؟!!
واقعا شما اینطوری فکر میکنی؟!
وحید
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
یک خرده جنبه داشته باش عزیزم حالا بذار مدرکتو بگیری بعد خودتو قاطی بازی کن. انتخاب رییس دانشگاه به کارمند دانشگاه چه ربطی داره؟؟؟
اینجوری تدبیر نشون میدید؟
مدیریت مهمترین نهاد آموزشی و تحقیقاتی به یک دامپزشک؟!
مهندس متالوژی؟
برق؟
عمران؟
مطالعات بین الملل؟!

میتونم بپرسم دکترای مدیریت و یا رشته های وابسته نداشتیم!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
مدیریت باید تو وجودت باشه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
....

روسای بزرگترین دانشگاه ها برقی هستند!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
مهندسین بهترین مدیران هستند! چون باهوشند!
....
محمد
| Germany |
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
من خودم فارغ التحصیل برق دانشکده فنی ام. مدیریت دکتر فرجی دانا یا دکتر نیلی یا همین دکتر کمره ای بی نقص بود.همگی هم فنی.
مدیریت ، ریاست صد بار توی دفتر املا بنویسید شاید الفبای مدیریت را درک کنید
م د ی ر ی ت
مدییییییر
این فکر کنم یک رشته داره ها
اسمش مدیریته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
اقا شما مدیریت خوندی فقط مدیریت بلدی ولی خیلی از مهندسا تو هر کاری سررشته دارن.ذهنشونم بهتر کار میکنه.
بهترین گزینه دکتر رحیمیان
درود بر دکتر موسوی عزیز
....به نظر من دکتر رحیمیان عزیز بسیار بهتر از سایرین است.
حیف که رحیمیان قبول نخواهد کرد وگرنه این انسان سالم و بلند نظر سبب افتخار دانشگاه خواهد بود.
به نظر من دگتركمره اي منظم ترين وباسوادترين فرد اين محموعه است مضافا اينكه تمام وقت او دردانشگاه گذرانده ميشود كه براي يك رييس خيلي مهم است
دکتر رحیمیان یک انسان متواضع و با اخلاق هستند.
دکتر موسوی را ننوشته بودید متولد کجاست؟
کاش حداقل یکیشون استاد مدیریت بود این رشته ها که هیچکدام ارتباطی به مدیریت دانشگاه ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
حالا نه اينكه همه روساي دانشگاه مديريت خوندن؟ چه ربطي داره برادر؟ الان مثلاً شما اگه مديرذيت خوندي بايد بشي رييس دانشگاه؟
دکتر رحیمیان بهترین گزینه هستند.زمانی که من به عنوان دانشجوی ارشد سازه وارد دانشگاه تهران شدم برخی مشکلات اداری داشتم و با وجودی که ایشان در آن زمان سمت اداری نداشتند و کوچکترین آشنایی قبلی هم با من نداشتند بسار به من کمک کردند.ایشان بسیار متواضع و بی اندازه باسواد هستند.بین دانشجویان فرق نمی گذارند و در زمان نمره دادن به شدت دقت به خرج داده و من خودم شاهد بودم که برای بازبینی برگه یکی از بچه ها نیم ساعت وقت صرف کردند.ولی من بعید میدانم ایشان قبول کنند....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
جريان اين كه هي ميگيد بعيد ميدونم قبول كنه چيه؟ تبليغ از نوع جديده؟ خب نميخواد همين حالا هم ميتونه انصراف بده مگه انصراف مجازات داره؟
دکتر سید حسین حسینی بهترينگزينه هستند. هم تجربه كافي دازند و هم دانشگاه را درك مي كنند.
چرا از فارغ التحصیلان مدیریت برای مدیریت علمی دانشگاه ها استفاده نمی شود. اگر این رشته را بعنوان علم قبول ندارید چرا دانشکده های مختلف مدیریت در سراسر کشور دایر شده و نیرو تربیت می کنند. ما چندین استاد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی در دانشگاه علوم پزشکیمون داریم ولی دریغ از اینکه از یکیشون برای مدیریت بیمارستانها و یا بعنوان معاون بهداشتی ازشون استفاده بشه. هر رئیسی که میاد از دوستاش استفاده می کنه
دکتر نیلی بهترین است
فقط دکتر امید
دکتر نیلی یکی از منظم ترین و فعالترین اساتیدی می باشد که من تا بحال شناخته ام.
از صمیم قلب امیدوارم دکتر رحیمیان عزیز عهد دار این سمت بشه. ایشون الگوی اخلاقی خیلی از دانشجوها از جمله خود من هستند.
به نظر من دکتر دامپزشک برای ریاست دانشگاه بهتر است
لااقل یه نفر هم ازعلوم انسانی یا هنر انتخاب می کردین اتفاقا درحوزه هنرٍ ،معماری وشهرسازی مدیران توانا هم زیادهست.؟؟؟
بهترین گزینه دکتر شاپور رمضانی که هم اکنون ریس دانشگاه یاسوج می باشد
دکتر نیلی از خانواده های اصیل و محترم اصفهان هستند.در ضمن فوق العاده با دانش هستند ....
بهترين گزينه براي رئيس دانشگاه تهران

دکتر محمود نيلي احمدآبادي
بهترين گزينه براي رئيس دانشگاه تهران

دکتر محمود نيلي احمدآبادي . استاد دانشکده مهندسی متالورژی و مواد
بهترين گزينه
دکتر محمود نيلي احمدآبادي
استاد دانشکده مهندسی متالورژی و مواد
بهترين گزينه براي تصدي رئيس دانشگاه تهران

دکتر محمود نيلي احمدآبادي . دکتر محمود نيلي احمدآبادي ... دکتر محمود نيلي احمدآبادي .. دکتر محمود نيلي احمدآبادي . دکتر محمود نيلي احمدآبادي
بهترين گزينه دكتر حسيني دامپزشكي است
مرد ايمان واخلاق
دكتر نلي بهترين گزينه براي رئيس دانشگاه تهران

.... دکتر محمود نيلي احمدآبادي
پس شواهد و قرائن حاکی از تلاش برای انتخاب شایسته ترین فرد است. امیدوارم که اینطور باشد و شایسته سالاری بیش از پیش رواج پیدا کند.
دکترحسینی بهترین گزینه هستش.
سلام
تمامي اساتيد دانشگاه فني تهران و دانشجويان و پرسنلش به اين امر اذعان دارن كه استاد كمره اي انسان بسيار مودب و محترمي است و فضا و محيط علمي كه تحت مديريت ايشونه اين امر در تك تك افراد اشاعه پيدا كرد
ضمن تشكر از زحمات ايشون ‘ ارزوي سلامتي و انشااله حضور پر رنگ تر ايشون را در عرصه كل دانشگاه داريم
دكتر رحيميان بي شك بهترين گزينه هستند. منش ايشان همه رو مجذوب ميكنه.
عجیب است که برای مدیریت مجموعه ای با این درجه از اهمیت ٰ حتی یک نفر از دانشکده مدیریت جزو کاندیدا ها نیست
بهترین گزینه جناب د کترحسینی میباشد ایشان مردی باایمان باتقوا باآبر ومدیری شایسته میباشد
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی