فاصله تهران تا شمال نیم ساعته می‌شود؟!

با احداث خط آهن جدید و تونل ریلی البرز، فاصله تهران تا شمال از حدود چهار ساعت به کمتر از نیم ساعت کاهش می‌یابد و به میزان قابل توجهی در وقت و مصرف سوخت نیزصرفه‌جویی خواهد شد.
کد خبر: ۳۹۸۷۳۹
|
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲ 07 May 2014
|
112078 بازدید
|
با احداث خط آهن جدید و تونل ریلی البرز، فاصله تهران تا شمال از حدود چهار ساعت به کمتر از نیم ساعت کاهش می‌یابد و به میزان قابل توجهی در وقت و مصرف سوخت نیزصرفه‌جویی خواهد شد.

به گزارش ایسنا ضرورت احداث خط آهن جدید و سریع السیر شمال - تهران از طریق احداث تونل طویل ریلی البرز و عمیق جهت عبور از سلسله جبال البرز و ایجاد شهرک‌های اقماری در مسیر پروژه که باعث توجیه‌پذیری اقتصادی پروژه از طریق افزایش بار و مسافر روزانه می‌شود در آینده اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

در حال حاضر مدت زمان سفر بین استان‌های تهران و مازندران از طریق جاده‌های ارتباطی موجود، حدود چهار ساعت است که در روزهایی از سال به دلیل افزایش تردد تا بیش از 10 ساعت هم طول می‌کشد. همچنین ارتباط ریلی راه‌آهن شمال که مازندران را به تهران و گرگان در استان گلستان متصل می‌کند حدود 10 ساعت از وقت مسافران را به خود اختصاص می‌د‌هد.

بر اساس آمارهای موجود، با احداث این تونل ریلی میزان تناژ حمل بار جاده‌ای از شهرستان‌های استان مازندران به تهران سالانه 25 درصد و میزان حمل مسافر جاده‌ای سالانه پنج درصد رشد می‌کند این در حالی است که 36 درصد کل حمل بار جاده‌ای کشور و 64 درصد کل حمل مسافر جاده‌ای کشور بین دو استان تهران و مازندران است.

لذا با توجه به گسترش آتی ظرفیت بندر امیرآباد بهشهر تا 10 میلیون تن، توسعه گردشگری و همچنین وجود ظرفیت‌های بالقوه در استان مازندران می‌تواند این استان را به‌ تنفس‌گاه مناسبی برای تهران تبدیل کند.

عمده‌ترین دلایل ضرورت احداث تونل طویل ریلی البرز

قدمت زیاد و عدم برخورداری از ایمنی و استاندارد لازم در جاده‌های شمال، عدم پاسخگویی جاده‌ها به حجم ترافیک وسائل نقلیه مسافری و باری،تخریب محیط زیست، آلودگی هوا و منابع آب با احداث جاده و بزرگراه، مصرف انرژی بهینه، کاهش تصادفات جاده‌ای و حفظ محیط زیست منطقه ،کاهش زمان سفر با سرعت طرح 200 کیلومتر بر ساعت به 30 تا 45 دقیقه، ایجاد جذابیت برای سفرهای تفریحی، توریستی و توسعه صنعت توریسم، ایجاد اشتغال و فرصت‌های شغلی در دوران اجرای طرح و بهره‌برداری از آن و جذب سهم بیشتر سفرهای برون شهری و انتقال با

با توجه به ایمنی شبکه ریلی، جابجایی مسافر جاده‌ای به ریل از عمده‌ترین دلایل ضرورت احداث تونل طویل ریلی البرز محسوب می‌شود.

طبق طرحی که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ارائه کرده است، تونل طویل ریلی البرز احتمالا بصورت دوقلو (رفت و برگشتی تک خطه) خواهد بود.

ظاهرا تونل طویل ریلی البرز احتمالاً بصورت دوقلو (رفت و برگشتی تک خطه) خواهد بود که به وسیله گالری‌های اتصال دهنده به یکدیگر مرتبط می‌شوند.

دو ایستگاه چند وظیفه‌ای در یک سوم طول مسیر تونل، ایستگاه‌های توقف اضطراری و تجهیزات فنی و ماشین آلات برای بهره‌برداری نیز ساخته و نصب خواهند شد.

اما طول تقریبی نمونه مسیر ریلی در طرح مورد نظر از تهران تا منطقه‌ای شامل شهرهای نور و رویان در استان مازندران کمتر از 100 کیلومتر است که از این مسافت، حدود 80 کیلومتر آن شامل چندین تونل عمیق و طویل و مابقی مسیر، رو زمینی و شامل چندین دستگاه پل است.

در حال حاضر در کشور تجربه بسیار ارزشمندی در ساخت خطوط و تونل‌های ریلی درون شهری و بین شهری کسب شده است، در بخش راه‌آهن بین شهری نیز، موفقیت‌های چشمگیری حاصل شده و هم اکنون طرح‌های متعددی برای ساخت راه‌آهن در حال اجراست که با انجام آنها حدود 2500 کیلومتر به طول خطوط موجود افزوده خواهد شد. علاوه بر این بالغ بر 12 هزار و 500 کیلومتر خط آهن در دست مطالعه یا آماده اجراست.

اما هدف از طرح احداث تونل طویل ریلی البرز، اتصال پرسرعت، امن و بدون ایجاد آلودگی مازندران به تهران بزرگ و از طریق آن به شبکه ریلی کشور و استان‌های دیگر است. این خط ریلی پرسرعت، امکان ارائه خدمات جذابی را برای مسافرین و بار شمال کشور و برعکس فراهم و ظرفیت تضمین شده غیر قابل رقابت حمل بار و مسافر را ایجاد خواهد کرد.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴۵
انتشار یافته: ۳۵
سروین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
این یک ایده است؟ چه سازمانی وچه موقع ای کار انجام خواهد شد ایا مثل ازاد راه تهران شمال سالهای سال طول خواهد کشید؟
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
احداث این تونل کل اکو سیستم منطقه رو بهم میزنه چون در اون عمقی که تونل حفر میشه باعث میشه کل سفره های زیرزمینی منطقه دچار آسیب بشن که این امر نهایتا خشک شدن چشمه ها و قنوات مسیر رو به دنبال خواهد داشت تا کی سیاست آزمون و خطا رو دنبال میکنیم؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
افتتاح سال 1480 در ان زمان اگر شمال ارزش رفتن داشته باشد.
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
لطفا بفرمایی ما نخواستیم همون بزرگراه شمال رو که چند دهه طول کشیده رو درست کنند مابقی پیش کش
مريم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
به جرات ميشه گفت تو اين سه دهه گذشته وزارت راه و ترابرى و مخابرات موفق تراز بقيه بودن ، ايران مهندسين باسواد و قابلى داره كه ميتونن طرحهاى بزرگى رو اجرا كنن مثه آزاد راه پل زال در استان لرستان ، اميدوارم تو اين طرح هم موفق باشن
hadad
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
خوب شمال هم می شود کرجی دیگر. مردمش روز در تهران و شب در کرج!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
خوشا به حال نوادگان ما که شاید این پروژه را ببینند.
ناشناس
|
Kuwait
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
خوشبحال تهرانيا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
همان راه آهن رشت قزوین درست بشه ارزوی دیگر نیست لطفا با واقعیات زندگی کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
واقعا" فکر خوبی است ولی نیم ساعت رو چطوری حساب کردند آقایان؟!!
از تهران تا کرج با مترو 45 دقیقه طول میکشه!!!!!!
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟