بازدید 15657

توصیه هاشمی به وزارت‌خارجه

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ظرفیت های ایران، گفت: ترمیم اوضاع اقتصادی و رونق اشتغال، عوامل فراوانی دارد که سیاست خارجی یکی از آنهاست و دولت با اولویت دادن به آن می کوشد تا انحرافات و عقب ماندگی های اقتصادی و سیاسی 8 سال گذشته را جبران کند.
کد خبر: ۴۰۱۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۸ 18 May 2014
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقدیر از تلاش های فرزندان انقلاب در جبهه دیپلماسی، گفت: وزارت امور خارجه با مدیران مجرب و منطقی خویش، عزت، حکمت و مصلحت را به گفت وگوهای سیاسی بازگرداند و ذهنیت های منفی را جبران کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و تبلیغات مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» پیش از ظهر امروز در دیدار جمعی از مدیران، سفرا و کارداران سابق جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف با بیان شباهت و تفاوت های عملکرد تیم دیپلماسی ایران در سال های پس از جنگ تحمیلی و پرونده هسته ای افزود: با منطق دیپلماسی دنیا را قانع کردیم که پس از هشت سال حمایت از ارتش بعث عراق، در سازندگی پس از جنگ، طرح های بزرگ ایران را فاینانس کنند و امروز نیز با همان صلابت باید برای احقاق حقوق خود تلاش کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به شرایط زمانی در اتخاذ تصمیمات سیاسی، به مذاکرات هسته ای و حواشی داخلی و خارجی آن اشاره کرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهارداشت: همین که دنیا فهمید با ایران باید در فضای برابر و محترمانه مذاکره کنند، یک پیروزی سیاسی است.

هاشمی رفسنجانی همچنین گفت: اکنون دنیا به منطقی و جدی بودن ایران درمذاکرات با گروه 1+5 واقف شده و راه برای مغالطه و ادعای مخفی کاری ایران بست و هدایت های رهبری در جریان مذاکرات، کار را در تقابل با تندروها سهل کرده است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت دیپلماسی در جهان امروز، تاکید کرد: کسانی که از سوی وزارت امور خارجه به مأموریت های کاری می روند، سربازان و افسران انقلاب در جبهه خارجی هستند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارایه تحلیلی از فضای سیاسی کشور در سال های قبل از انقلاب، تصریح کرد: اگر چه ماهیت انقلاب مردمی بود، اما پس از پیروزی، امام (ره) با تأکید بر لزوم روابط دولت با دولت ها، اهمیت سیاست خارجی را برجسته کردند.

هاشمی رفسنجانی، اظهار نگرانی بعضی از دولت های عربی منطقه از تکرار انقلاب اسلامی در کشورهایشان و نا امیدی غرب از نابودی یا به انحراف کشاندن انقلاب از طریق مصادره مسوولیت های مهم را دلیل حمایت از حزب بعث دانست که از حکومت اقماری نظام کمونیستی بود.

وی با یادآوری اجماع غرب، شرق و ارتجاع برای تحریک صدام در شروع جنگ، گفت: میدان داری های سیاسی و نظامی ایران، حامیان حزب بعث را نا امید و نسبت به الگوپذیری ملت ها از ایران نگران کرد و مستقیماً وارد جنگ با جمهوری اسلامی ایران شدند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان بعضی از اقدامات سیاسی برای جلوگیری از جنایات صدام، بمباران شیمیایی حلبچه را نقطه اوج قساوت غرب و شرق در قتل عام مردم دانست و افزود: از قسی القلبی مثل صدام بعید نبود که این جنایت را در شهرهای ایران هم تکرار کند.

هاشمی رفسنجانی به جلسات سران قوا و حضور وزیر امور خارجه در بعضی از جلسات آن اشاره و خاطرنشان کرد: وقتی قرار بر پذیرش آتش بس شد، تیم دیپلماسی ایران چنان میدان داری کرد که سند پیروزی سیاسی ایران در سازمان ملل تصویب شد و قدرت هایش تمایلی به این کار نداشتند.

وی با بیان چند برنامه دیپلماسی در طول 8 سال جنگ تحمیلی، ماجرای مک فارلین را یکی از نکات قوّت و برجسته عملکرد مسؤولین نظام دانست و اظهارداشت: با کاری منسجم و تلفیقی از شیوه های پنهان و پیدای دیپلماسی، هم نیازهای نظامی جبهه ها در آن مقطع حساس دفاع مقدس را تأمین کردیم و هم نگذاشتیم ابهت انقلاب اسلامی در نگاه جهانیان مخدوش شود که موجب افتخار ایران و رسوایی و بحران در آمریکا شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به بحث های غیر منصفانه ای که این روزها درباره این موضوع می شود نیز اشاره و خاطرنشان کرد: کسانی که بعضاً آن روزها در جریان امور دفاع مقدس و کشور نبودند، امروزه با اغراض سیاسی، تحلیل های تخیّلی می کنند و با تحریف تاریخ در صدد برجسته کردن نقش نداشته خویش در تاریخ انقلاب و دفاع مقدس هستند.

هاشمی رفسنجانی با بیان این که «منتقدین ماجرای مک فارلین همیشه هیاهو می کردند»، گفت: در آن زمان که 8 نماینده مجلس می خواستند از وزیر امور خارجه در این باره سؤال کنند و در مطبوعات اعتراض می کردند، امام(ره) در بیانیه ای معروف «این تذهبون!؟» گفتند و بر آنان نهیب زدند که حرف هایی را که شما می زنید، رادیو اسرائیل جرأت نمی کند بگوید.

وی افزود: چون امام از اول تا آخر در جریان مساله مک فارلین بودند و بارها در مسیر راهنمایی های موثری داشتند، مطمئن بودند که افرادی درصدد شبه افکنی اند و با آن بیانیه آنها را به خوبی از میدان بدر کرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر جایگاه و نقش امام (ره) در همه مراحل انقلاب اظهارداشت: شخصیتی عالم به زمان، فیلسوف بی نظیر، فقیهی واقعی و افقه، باریک بین و باهوش، مومن، متفکر، عارف و متوکل علی الله، با آن سلامت نفس، انقلاب را آسیب ناپذیر کرده بود و با تدبیر بی نظیر همه مسایل را مدیریت می کرد.

هاشمی رفسنجانی با بیان امتیازات و ویژگی های تاریخی، جغرافیایی طبیعی و فرهنگی ایران، مکتب اهل بیت(ع) و مردمی پاک و مخلص را سرمایه نظام دانست و گفت: متأسفانه در بعضی از مقاطع کسانی که بویی از مبارزه و انقلاب نبرده بودند، مفسّر جمهوریت و اسلامیت نظام می شوند که به خاطر افکار تند، در داخل باعث نگرانی جوانان و زحمت کشور و در خارج باعث خوشحالی دشمنان انقلاب می شوند.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش با مقایسه اوضاع اقتصادی امروز کشور با سال های پس از جنگ، تصریح کرد: در آغاز سازندگی 51 درصد کسری بودجه، بیکاری خطرناک و تعطیلی کارخانه ها و مراکز تولیدی و کشاورزی در استان های درگیر در جنگ بیداد می کرد، ولی با همدلی و حمایت مردم و اتخاذ تصمیمات منطقی، رونق به تولید برگشت و بیکاری 16 درصدی به 9 درصد رسید و همه کشور تبدیل به کارگاه بازسازی و سازندگی شد و مردم به دلیل رونق تولید و کسب و کار از زندگی مناسب تری برخوردار شدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ظرفیت های ایران، گفت: ترمیم اوضاع اقتصادی و رونق اشتغال، عوامل فراوانی دارد که سیاست خارجی یکی از آنهاست و دولت با اولویت دادن به آن می کوشد تا انحرافات و عقب ماندگی های اقتصادی و سیاسی 8 سال گذشته را جبران کند.

در آغاز این دیدار، موید یکی از مدیران با سابقه وزارت امور خارجه ضمن ارایه گزارشی از برنامه های این وزارتخانه برای استفاده از سرمایه های انسانی، به یادآوری خاطرات سفرا و کارداران در سال های اوّل انقلاب اسلامی، بوِیژه 8 سال دوران سازندگی پرداخت و گفت: دنیا پس از یک دوره تقابلی، روی به تقویت همکاری ها آورد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی