بازدید 31150
ایران چگونه به دور نهایی لیگ جهانی والیبال راه‌ می‌‌‌‌‌یابد؟

وقتی قرار است ایتالیا پل صعود ما به دور نهایی لیگ جهانی باشد

تیم ملی ایران پس از آنکه‌ شگفتی‌ساز دور قبلی لیگ جهانی والیبال لقب گرفت و به رغم اینکه نتوانست برای حضور در دور نهایی لیگ جهانی، رهسپار مار‌دل‌پلاتای آرژانتین شود، پاداش خود را با حضور در سید یک لیگ جهانی سال بعد دریافت.
کد خبر: ۴۰۴۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۷ 31 May 2014
وقتی قرار است ایتالیا پل صعود ما به دور نهایی لیگ جهانی باشدنخستین بازی ایران در لیگ جهانی ۲۰۱۴ با شکست همراه بود؛ اما نه از آن دست شکست‌هایی که همه را نا‌امید کند، چرا که پس از رفتن خولیو ولاسکو از تیم ملی و آمدن کواچ به تیم ملی هواداران ایرانی والیبال چندان امیدوار نبودند که موفقیت‌های سال پیش بار دیگر در لیگ جهانی تکرار شود، ولی بازی دیشب نشان داد ‌ایران توانایی بهتر شدن را دارد و می‌توان به بازی‌های پیش ‌روی تیم ملی دل بست.

به گزارش «تابناک»، تیم ملی ایران پس از آنکه‌ شگفتی‌ساز دور قبلی لیگ جهانی والیبال لقب گرفت و به ‌رغم اینکه نتوانست برای حضور در دور نهایی لیگ جهانی، رهسپار مار‌دل‌پلاتای آرژانتین شود، پاداش خود را با حضور در سید یک لیگ جهانی سال بعد دریافت و اکنون به‌ رغم قرار گرفتن در کنار ایتالیا و برزیل، دو غول بزرگ دنیای والیبال، شانس حضور در دور نهایی لیگ جهانی را دارد و این بزرگ‌ترین پاداشی است که تیم ولاسکو به تیم کواچ هدیه داد.

آغاز بیست و پنجمین دوره لیگ جهانی والیبال با یک تغییر آشکار در نحوه برگزاری این رقابت‌ها همراه شد؛ تغییراتی که شاید هیچ کس به اندازه ایران از آن سود نبرد ‌و اگر تیم ملی بتواند کیفیت سال گذشته خود را تکرار کند، عجیب نخواهد بود اگر تیر ماه امسال در فلورانس در جمع هشت تیم دور نهایی این رقابت‌ها قرار گیرد.

شاید بپرسید تیم ملی ایران در گروهی که ایتالیا و برزیل در آن هستند و در این میان نباید از لهستان هم غافل شد، چگونه می‌تواند به مرحله بعدی راه یابد؟ پاسخ را در ادامه و در تغییراتی که در نحوه برگزاری این رقابت‌ها صورت گرفته خواهید یافت.

وقتی قرار است ایتالیا پل صعود ما به دورنهایی لیگ جهانی باشد

پس از بیست و پنج دوره، برگزار کنندگان رقابت‌های لیگ جهانی،‌ تیم‌های این رقابت‌ها را به 28 تیم افزایش ‌و تیم‌ها را در سه دسته و هفت گروه جای داده‌اند که بسته به حضور در کدام دسته، شانس حضور هر تیم در دور نهایی متفاوت است.

از هشت تیمی که در دو گروه F و G دسته سوم لیگ جهانی امسال حضور دارند، هیچ‌ کدامشان شانس حضور در دور نهایی را ندارند و تنها تیم بر‌تر این دو گروه پس از پایان دور مقدماتی به دسته دوم لیگ جهانی صعود می‌کند و در رقابت‌های سال بعد، شانس رقابت برای حضور در دور نهایی را می‌یابد.

اما هشت تیم حاضر در دور نهایی لیگ جهانی ‌از میان تیم‌های حاضر در پنج گروه دو دسته اول و دوم برگزیده می‌شوند. به این ترتیب که سرگروه‌های گروه‌های C و D و E دسته دوم لیگ جهانی راهی دور نهایی می‌شوند و سایر تیم‌های این سه گروه، شانسی برای حضور در دور نهایی ندارند.

ولی بیشترین شانس در این دوره از رقابت‌ها از آن هشت تیم بر‌تر لیگ جهانی در دو گروه A و B دسته اول لیگ جهانی است. از هر گروه دو تیم راهی دور نهایی می‌شوند تا با سه تیم بر‌تر دسته دو، هفت تیم دور نهایی را تشکیل بدهد و این هفت تیم به همراه میزبان از ۲۹ تیرماه دور نهایی لیگ جهانی را آغاز می‌کنند؛ اما بخت از آن جهت با ایران یار است که میزبان این دور نهایی این رقابت‌ها، شهر فلورانس ایتالیاست و همگروهی ایران و ایتالیا علاوه بر اینکه شانس پیروزی بر تیمی که در یک سال گذشته دو بار آن را شکست داده‌ایم، به ما می‌دهد، این امکان را هم فراهم می‌کند که حتی با قرار گرفتن در سکو‌ سوم گروه خودمان، امکان حضور در دور نهایی را داشته باشیم، زیرا ایتالیا مستقیم‌ در دور نهایی حاضر خواهد شد.

قرار گرفتن در رتبه سوم گروهی که ایتالیا و برزیل و لهستان در آن هستند، البته کار سختی نیست، چرا که تغییرات نحوه برگزاری لیگ جهانی یک شانس بزرگ دیگر هم در اختیار ما گذارده و آن اینکه ایران شانس میزبانی از همه تیم‌های گروهش را در تهران دارد.

در دور قبل لیگ جهانی والیبال تنها دو بازی میان تیم‌ها برگزار می‌شد که محل برگزاری آن هم بر اساس قرعه‌کشی تعیین می‌شد. به این ترتیب که ایران سال گذشته هر دو بازی خود برابر ایتالیا را در خاک این کشور انجام داد و لاجوردی پوشان هیچ‌گاه به ایران نیامدند؛ اما با تغییر نحوه برگزاری ایران با هر یک از رقبایش چهار بازی انجام خواهد داد که دو بازی آن در خانه حریف و دو بازی در تهران خواهد بود و این امکان میزبانی هم به ما این شانس را می‌دهد تا امتیازات بیشتری جمع کنیم و شانس صعودمان در دور نهایی بالا‌تر بشود.

خلاصه آنکه خرداد و تیرماه داغی در انتظار والیبال ماست و به نظر می‌رسد، اگر بتوانیم کیفیتی مانند کیفیت سال همچون لیگ جهانی را از خود نشان دهیم، برای نخستین بار راهی دور نهایی لیگ جهانی والیبال می‌شویم.

وقتی قرار است ایتالیا پل صعود ما به دورنهایی لیگ جهانی باشد

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات