بازدید 7456

ملاتونین در درمان پوکی استخوان معجزه می‌کند

کد خبر: ۴۰۴۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۹ 01 June 2014
به گفته محققان هورمون ملاتونین و خواب باهم ارتباط نزدیکی در درمان پوکی استخوان دارند.

به گزارش فارس، هورمون ملاتونین در درمان پوکی استخوان مفید است؛ هورمون ملاتونین هورمونی است که در غده کوچکی به نام پینه آل در مغز تولید می‌شود و به تنظیم چرخه خواب و بیداری در بدن کمک می‌کند.

مقدار بسیار کمی از ملاتونین در غذاهایی مانند گوشت‌ها، حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد.

تولید این هورمون تا حدودی به میزان نور و روشنایی بستگی دارد؛ تولید ملاتونین گاه زودتر و گاه دیرتر شروع می‌شود؛ میزان طبیعی ملاتونین با افزایش سن به تدریج کاهش پیدا می‌کند.

از ‌مکمل‌های غذایی ملاتونین گاهی برای درمان بی‌خوابی به کار می‌رود و به طور کلی این هورمون روی ساعات بیولوژیکی بدن ما تأثیر می‌گذارد.

طبق اولین مطالعات محققان دانشگاه McGill در کانادا و مادرید – اسپانیا به رهبری پروفسور «فاله تامیمی» یکی دیگر از فواید ملاتونین تحکیم و تقویت استخوان‌هاست.

در این مطالعات انجام شده، مکمل‌های ملاتونین در طول ده هفته به موش‌های صحرایی 22 ماهه داده شد.

محققان سپس قدرت تراکم استخوان ران جوندگان که در معرض ملاتونین بودند را ارزیابی کردند و نتایج آن نشان داد که استخوان‌ها تقویت و مقاوم‌تر شده‌اند و این نشان دهنده اثر مثبت این هورمون بر روی استخوان‌هاست و باز نتیجه گیری می‌کنیم که رشد استخوان‌ها و خواب با هم در ارتباط هستند زیرا این سلول‌ها با خوابیدن رشد کرده و مقاوم می‌شوند.

در واقع استئوبلاست (سلول‌هایی که بخش ماتریکس پروتئینی استخوان مانند کلاژن را می‌سازد و همواره در حال ساخت استخوان هستند) شب فعال‌ترند.

پروفسور «تمیمی» می‌گوید: با بالا رفتن سن، خواب مفید کمتر می‌شود و استئولاست فعال‌تر می‌شود و با آزمایشاتی که بر روی موش‌ها انجام شده نشان می‌دهد این پدیده منجر به تسریع روند استخوان می‌شود.

ملاتونین در درمان پوکی استخوان معجزه می‌کند؛ این بیماری که عمدتاً افراد مسن را تحت تأثیر قرار می‌دهد با شکنندگی استخوان‌ها مشخص می‌شود و می‌تواند به فاجعه در برخی از موارد منجر شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی