بازدید 20709
در فدراسیون تیروکمان چه‌ خبر است؟

«قوّتوی کرمانی» مدال طلای تیروکمان آسیا را از ایران گرفت؟

یک روز پس از اینکه خبر حضور یک ملی‌پوش تیروکمان ایران در تیم ملی آمریکا در جریان مسابقات «جام آریزونا» منتشر شد، خبر دوپینگ یک ملی‌پوش دیگر تیروکمان ایران هم انتشار یافت‌. این خبر در حالی منتشر شد که در همان روز، چهار ملی‌پوش نوجوان وزنه‌برداری هم دوپینگی از آب درآمدند.
کد خبر: ۴۰۵۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۱ 03 June 2014

«قوّتوی کرمانی» مدال طلای تیروکمان آسیا را از ایران گرفت؟یک روز پس از اینکه خبر حضور یک ملی‌پوش تیروکمان ایران در تیم ملی آمریکا در جریان مسابقات «جام آریزونا» منتشر شد، خبر دوپینگ یک ملی‌پوش دیگر تیروکمان ایران هم انتشار یافت‌. این خبر در حالی منتشر شد که در همان روز، چهار ملی‌پوش نوجوان وزنه‌برداری هم دوپینگی از آب درآمدند.

به گزارش «تابناک»، با مثبت اعلام شدن تست دوپینگ حمزه‌ نکویی، قهرمان‌ تیروکمان آسیا (ایران) در رشته کامپوند‌‌، باید مدال قهرمانی آسیایی را بازگرداند و به این ترتیب، چند ماه مانده به رقابت‌های آسیایی اینچئون، یکی دیگر از شانس‌های مدال‌آوری ایران در بازی‌های آسیایی از همراهی کاروان ایران بازماند تا در کنار شایعاتی که در خصوص تیم ملی وزنه‌برداری به راه افتاده،‌ کاروان اعزامی ایران به اینچئون، ‌وضعیت چندان مناسبی نداشته باشد.

از آنجا‌ که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک، تأکید فراوانی بر اعزام ورزشکاران سالم به بازی‌های آسیایی دارد، ستاد ملی مبارزه با دوپینگ از ورزشکاران همه رشته‌ها تست دوپینگ می‌گیرد تا سلامت کاروان ایران در اینچئون از ضریب اطمینان بالایی برخوردار باشد؛
اما وقتی تست حمزه‌ نکویی مثبت اعلام شد، سخنان جالبی درباره آن منتشر شد. نکویی و مسئولان فدراسیون، علت مثبت اعلام شدن تست دوپینگ ‌را استفاده از «قوّتو» اعلام کردند.

«قوّتوی کرمانی» مدال طلای تیروکمان آسیا را از ایران گرفت؟

ویکی‌پدیایی فارسی در مدخل «قوّتو» می‌نویسد: «قوّتو از سوغاتی‌های کرمان است که قدمتی طولانی دارد. این پودر خوراکی که در واقع باید آن را نوعی شیرینی به شمار آورد، در انواع گوناگونی تولید می‌شود و طعم‌های متفاوتی دارد. یک نوع آن ترکیب نخود، نارگیل و شکر است. نوع دیگر به جای نخود از پسته استفاده می‌شود؛ اما معروفترین و کاملترین نوع قوتوی کرمان، قهوه‌ای رنگ است و معمولاً شامل قهوه، شکر، تخم قرفه، خشخاش، جو، بذر کتان، گشنیز، روپاس، سیاه‌دانه، جدوا، هل باد، هل رسمی، موردانه، کنجد، تخم کاهوست. برخی از این مواد‌ برشته کرده و سپس آنها را مخلوط و آسیاب می‌کنند‌».

دکتر لطفعلی پورکاظمی، دبیر ستاد ملی مبارزه با دوپینگ درباره مثبت شدن نمونه دوپینگ نکویی می‌گوید: «هفته گذشته قرار بود نکویی برای پیگیری حقوقی تست دوپینگش به سوئیس برود. ماده‌ای که نکویی استفاده کرده در غذاهای محلی ایران وجود دارد. او اهل کرمان است و‌ می‌گوید، از غذای محلی به نام ‌قوتو‌ استفاده کرده است. ما نتیجه آزمایشگاهی را برای سوئیس فرستادیم. نمونه دوپینگ توسط کمیته مبارزه با دوپینگ در حین مسابقه‌های قهرمانی آسیا گرفته شده است. بنابراین مدیریت نتایج با آن‌هاست.

حمزه نکویی به دلیل استفاده از ماده ممنوعه «گلیسرول» در نوامبر 2013 در مسابقات قهرمانی آسیا که در چین تایپه برگزار شد، از حضور در هر گونه رقابت‌ برای دو سال محروم شد. بازیکنی که با مدال طلایش تیم ایران را در رده سوم آسیا قرار داده بود، دوپینگش مثبت از آب درآمد و فدراسیون آسیایی تیر و کمان بدون هیچ معطلی مدال طلای نکویی را پس گرفت و تیم ایران به رده پنجم آسیا سقوط کرد.

نکویی اما در خصوص مثبت اعلام شدن تست دوپینگش میگوید: «با توجه به این که من با غذاهای آسیای شرقی مشکل دارم، مقداری با خودم قُوّتو برده بودم. سال‌هاست از آن به عنوان شیرینی استفاده می‌کنم. نمی‌دانستم چنین موردی می‌تواند دوپینگ باشد. بی‌غذایی باعث شد از این مواد بیشتر استفاده کنم، دوز آن بیشتر شد و برایم مشکل پیش آورد‌».

با این حال به ‌رغم اینکه دوپینگ نکویی مثبت اعلام ‌و مدالش پس گرفته شده، رئیس فدراسیون تیروکمان بر این باور است، ‌نکویی دوپینگ نکرده ‌و تنها این فدراسیون بوده که نتوانسته این مسأله را اثبات کند.

محمد‌علی شجاعی، رئیس این فدراسیون می‌گوید: «دوپینگ حمزه نکویی در نامه‌ای به فدراسیون اعلام شده است، ولی در آزمایش او استفاده از مواد نیروزا نشان داده نشده و عنوان شده ‌که ماده مورد نظر «گلیسرول» بوده که ماده نیروزا نیست، بلکه یک ماده پوشاننده است‌».

با این حال چه اینکه «قوّتو» کرمان عامل دوپینگ نکویی بوده باشد یا نباشد، تیم ملی یکی از ملی‌پوشان مدال‌آور خود را از دست داده ‌و این در کنار تغییر تابعیت رضا زمانی‌نژاد، موجب شده تا همه تا اندازه‌ای نگران وضعیت قهرمانان این رشته مدال‌آور در بازی‌های آسیایی و مسابقات پیش‌ روی باشند.


تور تابستان ۱۴۰۳
پارس نماد- صفحه خبر
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری # محرم