حاشیه‌نگاری صحن علنی مجلس شورای اسلامی؛

از پوشیدن ساپورت تا تهدید رسایی و اخطار کوچک‌زاده به رئیس‌جمهور

امروز مجلس شورای اسلامی چند موضوع را در دستور کار خود داشت؛ از جمله مهمترین رویدادها ‌در صحن علنی امروز، حضور وزیر کشور برای پاسخ به پرسش علی مطهری درباره بحث حجاب و عفاف بود که سرانجام منجر به دریافت کارت زرد از نمایندگان شد.
کد خبر: ۴۱۰۶۳۷
|
۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۹ 24 June 2014
|
65591 بازدید
|
جمعیت ایران با این وضعیت رشد نمی‌کند!امروز مجلس شورای اسلامی چند موضوع را در دستور کار خود داشت؛ از جمله مهمترین رویدادها ‌در صحن علنی امروز، حضور وزیر کشور برای پاسخ به پرسش علی مطهری درباره بحث حجاب و عفاف بود که سرانجام منجر به دریافت کارت زرد از نمایندگان شد.

به گزارش «تابناک»، یکی از بحث‌های جنجالی مجلس امروز، طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت بود که تبدیل به بحث جنجالی بین موافقان و مخالفان طرح شد، سیدحمیدرضا طباطبایی و مهدی دواتگری به عنوان مخالف با این طرح صحبت کردند و بر این باور بودند که با زور و زندان و شلاق نمی‌توان مردم را بچه‌دار کرد‌. وظیفه مجلس این است که به کیفیت جمعیت توجه کند.

اما علی مطهری، محمدصالح جوکار که طراحان این طرح بودند، این طرح را لازم‌الاجرا می‌دانستند. علی مطهری در بخشی از صحبت‌های خود در رابطه با این موضوع گفت: امروز در اثر نوعی گرایش به فرهنگ غربی ما دچار این مشکل شده‌ایم. یعنی بخشی از علت این موضوع گرایش به فرهنگ غربی و میل سبک زندگی ما به سبک زندگی غربی است و ما اینها را قبول داریم. منتهی مشکل این است که اکنون موانعی بر سر راه مسأله افزایش جمعیت وجود دارد که ما می‌خواهیم این موانع را برطرف کنیم تا اینکه طرح جامع جمعیت که آماده شده است به جریان بیفتد.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: اساسا مسأله عقیم کردن که از سال 68 در کشور ما رایج شد، به دنبال آن طرح کاهش جمعیت به درستی انجام نشد و فتوای امام خمینی (ره) درباره این موضوع به صراحت تأکید داشت که اگر عقیم کردن مرد یا زن به گونه‌ای باشد که قابلیت بازگشت داشته باشد، این جایز است، ولی اگر قابل بازگشت نباشد حرام است و جایز نیست.

این طرح در پایان و پس از شنیدن سخنان موافقان و مخالفان طرح، وکلای ملت با 106 رأی موافق، 73 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان به تصویب رساندند.

در ادامه بررسی سؤال علی مطهری نماینده مردم تهران و سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در مجلس از عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در دستورکار جلسه علنی امروز مجلس قرار گرفت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به انتقاد وزیر کشور نسبت به فقدان ضمانت اجرایی قانون عفاف و حجاب گفت: اگر بر این باورید که این قانون‌ ضمانت اجرایی ندارد، خودتان اصلاحش کنید. وقتی در شرع مسأله حجاب مورد تأکید است، انجام آن نیاز به قانون ندارد. باید از ورود بانوان ساپورت‌پوش به سازمان‌ها جلوگیری شود. بحث اصلی نیز نوع برخورد حکومت با ناهنجاری‌های فرهنگی است و باید به ‌گونه‌ای برخورد شود که مردم اراده دولت را در این زمینه به ‌خوبی احساس کنند.

مطهری ریشه انحطاط فرهنگی جامعه را دولت‌های نهم و دهم دانست و افزود: سیر انحطاط فرهنگی در سال‌های گذشته از سیاست‌های دولت‌های گذشته و رفتار مشایی آغاز شد. این فرد در دولت قبل، دولت را ‌بی‌مسئولیت در این حوزه دانست و این وظیفه را متوجه علما، آموزش عالی و صدا و سیما کرد.

رئیس جمهور وقت نیز چند بار علیه اقدامات نیروی انتظامی در برخورد با پدیده بدحجابی موضع‌گیری کرد و حتی در جلسه استیضاح رئیس جمهور نیز گفت: اینقدر به مردم گیر ندهید‌ و  بعد هم یک شعر در این راستا خواند.

نماینده مردم تهران هشدار داد: یا باید نظام خانوادگی اسلام را ترویج و یا ‌از نظام فرهنگی غرب پیروی کنیم. دولت وظیفه دارد با گناه آشکار برخورد کند. اگر نوع پوشش مثل پوشش ساپورت ترویج شد، دولت باید مانع رسمیت یافتن آن شود.

مطهری سپس از اتاق کنترل خواست تا تصاویری را که از برخی ‌دختران بدحجاب و با ساپورت تهیه کرده، ‌از مونیتورهای مجلس پخش شود. به محض پخش این تصاویر هیاهو در مجلس به پا شد. مطهری در واکنش به رفتار این نمایندگان به مزاح گفت: به نظر می‌رسد دوستان با دیدن این تصاویر به وجد آمده باشند!

وزیر کشور: 95 درصد بانوان کشور به مسأله حجاب معتقدند
 
وزیر کشور در پاسخ به پرسش نمایندگان گفت: بر پایه نظرسنجی بسیج سازندگی 95 درصد بانوان به اخلاق، اعتقادات و حفظ حجاب معتقدند و سازمان تبلیغات اسلامی نیز بر آن صحه گذاشته است.

عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه سؤال از وزیر کشور که توسط علی مطهری مطرح شد، گفت: بنده هم مثل شما نمایندگان و آقای مطهری نسبت به مسائل فرهنگی و اعتقادی حساسیت زیادی دارم، به گونه‌ای که خود را محدود به قانون هم نمی‌دانم.

وی تأکید کرد که شهادت می‌دهم شخص رئیس جمهور و دولت نسبت به مسأله حجاب و عفاف حساسیت خاصی دارند. رئیس جمهوری خواستار فعال‌تر شدن دستگاه‌های مسئول هستند.

وی با اشاره به تصاویر بانوان ساپورت‌پوش که از مونیتورهای خانه ملت پخش شد، گفت: باید از وضعیت پوشش‌های بانوان تحلیل درستی ارائه شود. نباید با پخش چند خانم بدحجاب که ساپورت هم در پا دارند، این‌گونه عفت و ارزش‌های عمومی جامعه را زیر سؤال ببریم. بر اساس نظرسنجی که بسیج سازندگی در این خصوص انجام داده، ‌95 درصد بانوان کشور به اخلاق، اعتقادات و حفظ حجاب معتقدند و سازمان تبلیغات اسلامی نیز این نظرسنجی را تأیید کرده است.

وزیر کشور در عین حال خواستار سپردن وظیفه امر به معروف و نهی از منکر به مردم شد و افزود: ما در تابستان حضور در سواحل را ‌در حوزه حفظ ارزش‌ها و اخلاق جامعه و همچنین نجات افراد در حال غرق شده دنبال کردیم که آمار خوبی به دست آمده است. در سال گذشته 29 تن در سواحل غرق شدند که این عدد به 5 تن کاهش یافت. همچنین در مجموع سال گذشته، حدود 270 نفر در ساحل کشور غرق شدند که این عدد در سال جاری کاهش معناداری یافته است.

رحمانی فضلی یادآور شد: وقتی موضوع فرهنگی مطرح می‌شود، باید مجموعه رفتارها، اخلاقیات و اعتقادات و مسائل وابسته به آن نیز واکاوی شود؛ برای نمونه، اثر 1.3 میلیون معتاد کشور 6 میلیون ‌را ‌مستقیم درگیر کرده ‌که این مسأله بر افزایش نرخ طلاق تأثیر مستقیم گذاشته است.

پس از پاسخ وزیر کشور، علی مطهری به عنوان نماینده سؤال کننده اعلام کرد، از پاسخ رحمانی فضلی قانع نشده و ‌‌خواست ‌سؤال به رأی نمایندگان گذاشته شود.
 
نمایندگان مجلس نیز با 64 رأی موافق و 135 رأی مخالف و 15رأی ممتنع از مجموع 218 نماینده اعلام کردند از پاسخ وزیر کشور قانع نشدند؛ بنابراین، بنا بر آیین نامه داخلی کشور ‌قانع نشدن نمایندگان به منزله کارت زرد به وزیر است.

تذکرات نمایندگان

فولادگر: استیضاح وزیر نیرو در دستور کار قرار گیرد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، خواستار در دستور قرار گرفتن استیضاح وزیر نیرو در مجلس شد.

حمیدرضا فولادگر در تذکر‌ دیگری همچنین با تأکید بر لزوم حفظ انتظام مجلس یادآور شد: ابزار احساسات تماشاچیان مجلس نسبت به آنچه در صحن علنی می‌گذرد، خلاف روال و آیین‌نامه و مخل نظم مجلس است.

وی همچنین در اخطاری مستند به اصل 74 قانون اساسی خاطر‌نشان کرد: ما در ایام بودجه قبول کردم که احکام حمایت از تولید و احکام دیگری در لایحه بودجه آمده بود؛ مثل مدیریت پروژه‌ها که ‌جداگانه در لایحه از سوی دولت ارائه شود، اما هنوز این لایحه ارائه نشده و ما امیدواریم این موضوع پیگیری شود.

ابوترابی‌فرد که اداره جلسه را بر عهده داشت قول پیگیری این موضوع را داد.

‌وزیر اطلاعات درباره جلسه با حزب منحله مشارکت توضیح

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر اطلاعات در مورد جلسه با شورای مرکزی حزب منحله مشارکت توضیح دهد.

حمید رسایی در اخطاری مستند به اصل 26 قانون اساسی اظهار کرد: به تازگی وزیر اطلاعات جلسه‌ای دوستانه با شورای مرکزی حزب منحله مشارکت داشته است؛ حزبی که در دوره حاکمیت اصلاح‌طلبان آمریکایی و مجلس ششم نقش براندازی داشته است؛ حزبی که در مجلس ششم مهمترین نقش را برای مبارزه با اصول مهم و ایدئولوژیک قانون اساسی داشته، آیا معنای اعتدال این است؟

وی با طرح اینکه آیا محتوای این نشست،‌ مربوط به انتخابات مجلس نهم بوده یادآور شد: وزیر باید محتوا را در اختیار نمایندگان گذارد. محتوای این جلسه دوستانه بوده و به هیچ وجه اینطور نبوده از سوی وزارت اطلاعات نظارتی بر آن باشد.

ابوترای فرد در واکنش به این تذکر گفت: ممکن است اصل این موضوع را تکذیب کنند. رسایی نیز توضیح داد: اگر تکذیب کردند آن زمان من در خدمتشان هستم.

اخطار کوچک‌زاده به روحانی

نماینده مردم تهران در مجلس نسبت به وظایف شخص اول اجرایی کشور اخطار داد.
مهدی کوچک‌زاده، نماینده مردم تهران در اخطاری در نشست علنی امروز مجلس با استناد به بند 1 و 5 اصل 110 قانون اساسی گفت:‌ بر اساس این بند، تعیین سیاست‌های کلی نظام و اعلام جنگ و صلح از وظایف رهبری است و از نظر و دیدگاه قرآن‌شناسان و عالمان روحانی نیز جنگ یا صلح هیچ کدام به ذات دارای ارزش اصالت نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد:‌ آقای رئیس جمهور در سخنان خود در اول تیر ماه 93 در کنگره بین‌المللی امام حسن (ع) فرمود: ما امروز نیازمند آنیم که از راه امام حسن (ع)، راه وحدت او و راه صلح و ثبات جهان اسلام بیشتر بهره بگیریم. همچنین ایشان در ادامه فرمایش‌های خود می‌فرمایند، در دوران زندگی امام او هم فرمانده میدان جنگ بود و هم راهبر مسیر صلح.

کوچک‌زاده تصریح کرد: از فحوای کلام رئیس جمهور که بر حقوقدان بودن خود تأکید دارند که لازمه آن اشراف بر قانون اساسی و اختیارات رهبری است و همچنین روحانی بودنشان، که لازمه قطعی آن تسلط بر موازین حکومت دینی جمهوری اسلامی ایران است نیز می‌توان متوجه شد ‌اختیار جنگ و صلح را بر عهده امام و رهبر جامعه اسلامی می‌داند.

کوچک زاده گفت: این صلحی هم که آنها می‌خواهند به ما بگویند، همین است و نیز در مورد الگوبرداری و عبرت‌گیری از صلح امام حسن (ع) و حکمیت تحمیلی بر امام علی (ع) که امام (ره) می‌فرمایند: آن صلح تحمیلی که در عصر امام حسن (ع) واقع شد و آن حکمیت تحمیلی که در زمان امیرالمومنین (ع) واقع شد، همه اینها ما را هدایت می‌کند به این که نه زیر بار صلح تحمیلی برویم و نه ‌حکمیت تحمیلی.

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان سخنان خود ضن تأکید بر تعیین سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی و جنگ و صلح از سوی رهبری اظهار کرد: رهبری فرمودند من به شما عرض می‌کنم که امروز دشمن نمی‌تواند مثل صلح امام حسن (ع) را تحمیل کند. اینجا اگر دشمن فشار آورد حادثه کربلا اتفاق خواهد افتاد.
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶۴
در انتظار بررسی: ۷۶۹
انتشار یافته: ۹۷
محمد جعفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
رسایی و کوچک زاده محبوب ترین نمایندگان مجلس از نظر مردم ایران هستند.
پاسخ ها
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
بله تعداد منفی و مثبت ها نشانگر محبوبیت ایشان است
بی نام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
تعریف شما از مردم چیه ؟
عارف
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
خیلی جالبه که رسایی و کوچک زاده توی هر قضیه ای هستند یعنی مجلس شده فقط این دو نفر . پس بقیه نماینده ها خواب هستند که تو هر زمینه ای فقط همین دو نفر اظهارنظر میکنند . خدایا کی این مجلس تموم شه از اینجور خبرها راحت شیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
همينجا ميزان محبوبيتشون مشخص شد 57 به 1005
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
زرشک
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
واقعا معلومه از مثبت ها و منفی ها
خوشحالم اینقدر جامعه را میشناسی افرین افرین اونها هم همینطور
اصلا جامعه شده یه مشت بچه قرطی بالاشهری
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
كاملاً از تعداد مثبت و منفي ها مشخصه چقدر محبوبيت دارند....! فقط بهشون توصيه ميكنيم در انتخابات بعدي مجلس اصلاً كانديد نشن چون شكست خيلي شديدي ميخورن.....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
جریمه یک میلیونی بزارید تا مشکل ساپورت حل بشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
مجلس آنقدر بيكار باشد كه به جوراب مردم هم كار داشته باشد؟؟؟
واقعا جاي تاسف دارد واقعا به حال خودم و فرزندانم كه در اين مملكت زندگي مي كنند گريه مي كنم
واقعا جاي تاسف دارد همين
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
اینم نظر 95 درصد از مثبت و منفیش معلومه
م
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
آقا اینا چه وکلای ملتی هستند که هرچه تصویب می کنند خلاف خواسته ملت است.
ناشناس
|
France
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
واقعا كه بهتر بود يك فيلم هم از زنهاي كارتن خواب و معتادين و تكديان و كودكان كار تهيه ميشد شايد دل مسولين كمي به رحم مي امد و اين مشكل هم مثل حجاب كه بحثش خيلي هم كويا باب ميل نمايندكان محترم هست راه حلي براش اراءه مي دادند
گلناز
|
United States
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
اقاى مطهرى مملكت هيچ مشكلى ديگه جز سپورت پاى خانمها ندارد
اصلاء شما چرا فقط كارت اينه كه لبنى كدام خانم چى پوشىده
چرا عكسهاى جوانان معتاد را كه تلوزيون هاى خارجى از وصع اسفناك انه ميدهنددر مجلس نشان نميدم تا نمايندگان به فكر چاره بيافتند. شما كه انقدر دلت بحال خانمها مسوزد خانم هاى. كارتون خواب را در مجلس نشان بده.
پاسخ ها
قاسم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
آخه این چه حرف بی ربطیه که شما میزنی!
یعنی چون مشکلات دیگه در کشور هست نباید به مسائلی مثل بد حجابی یا مسائل فرهنگی پرداخت؟
محمد جعفر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
برای حل مسائل اقتصادی همه مسائل فرهنگی باید موقتا تعطیل شود؟ آیا در بقیه کشورهای دنیا که به مسائل فرهنگی رسیده می شود یعنی اینکه هیچ مشکل اقتصادی دیگه نداشتن نوبت فرهنگ شده؟!!
ناشناس
|
Luxembourg
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
جه بي كارن اين نماينده ها
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
درد مجلسيان فقط حجاب است و بچه دار شدن مردم !!!!!! ديگر كوچكترين دغدغه اي نسبت به مشكلات و معضلات عديده مردم ندارند . هيچ دلواپس هم نيستند!!!
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
اقایان به فکر اعتیاد باشید بدحجابی به کسی اسیب نمی رساند
پاسخ ها
قاسم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
یکی از ریشه های اعتیاد بد حجابیه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
شما چه انتظارات بیجایی داریدا، مگه نمایندگان بیکارن که به فکر اعتیاد و گرونی و جوونا باشن مگه حقوق می گیرن که این همه فکر کنن!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
یه ذره به مطهری امیدی بود معلوم شد ایشون هم خیلی خبری نیست !
پیام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
واقعا باید از این نمایندگان منتخب تشکر کرد که مطالب مهم و به روز جهانی را که ما درگیر آنها هستیم در مجلس به آنها میپردازند از جمله مسله بسیار مهم و به روز و جهانی و استکبار ستیز ساپورت پوشی
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
فکر می کنید دولت پزشکیان در آینده نزدیک بنزین را گران کند؟