بازدید 8907

آلن ایر: حل مسئله هسته‌اي مقدمه بهبود رابطه

من فکر کنم اگر اهدافمان محقق شود، مي توانيم کنگره را راضي کنيم که تحريم ها را لغو کند
کد خبر: ۴۱۷۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱ 17 July 2014
آلن اير سخنگوي فارسي زبان وزارت خارجه در گفت‌وگو با ابتکار مي گويد: ما مي‌بايست مطمئن شويم که ايران نگراني هاي موجود را، نه تنها در آمريکا بلکه در جامعه جهاني، در مورد ماهيت برنامه هسته اي رفع مي کند. اگر اين طور باشد همانطور که جان کري گفت هيچ تضادي بين درخواست هاي جامعه جهاني و برنامه صلح آميز هسته اي ايران وجود نخواهد داشت.

وي درباره مواضع داخلي ايالات متحده پيرامون مسائل هسته اي ايران گفت: تاکنون هماهنگي و همکاري بين دو قوه مجريه و مقننه خيلي عالي بوده است. ما رايزني و تبادل نظر کرديم. کنگره مهمترين نقش را در وضع نظام وسيع تحريم ها داشت. از اين نظر يکي از عللي که جان کري به وين آمد، اين بود که يک ارزيابي کلي کند و برگردد و با رئيس جمهور اوباما و کنگره مشورت کند. ولي من فکر کنم اگر اهدافمان محقق شود، مي توانيم کنگره را راضي کنيم که تحريم ها را لغو کند.

وي در باره نقش اختلافات آمريکا با روسيه در سرعت بخشيدن يا کند شدن روند پرونده هسته اي گفت: در اين مورد يک کلاغ چهل کلاغ کرده اند. اين يک اختلاف دروني و بنيادين نيست و نياز به مشورت و رايزني دارد. علتي که وزير امور خارجه روسيه نتوانست تشريف بياورد هيچ ربطي به اختلافات دروني نداشت. علت اين بود که جلسه ديگري و يک کنفرانس ضروري داشته است که مانع حضورشان در اين جا بوده است. ما در درون گروه 1+5 از جمله بين روسيه و ساير اعضاي گروه هماهنگي خوبي داريم.

آلن اير در ادامه گفتگو در باره ارتباط مذاکرات ايران و آمريکا بر سر مسائل هسته اي، درباره ارتباط ميان دو کشور گفت: حل کردن بحران هسته اي به طور مسالمت آميز خود به خود و في نفسه مطلوب ماست. رئيس جمهور اوباما گفته اگر اين موضوع حل شود اين خود مي تواند يک گام بلند به سوي روابط بين دو کشور باشد.

وي ادامه داد: به اين نکته اکتفا مي کنم که ما هنوز سعي مان اين است که قبل از 29 تير ماه به توافق برسيم؛ اگر چنين توافقي امکان پذير نباشد يکي از گزينه هاي پيش روي ما تمديد است. ولي الان امکان رسيدن به يک توافق جامع در دسترس است و ما کمر همت مي بنديم و از هيچ تلاشي فروگذار نمي کنيم تا قبل از مهلت تعيين شده به اين توافق برسيم.

وي درپاسخ به اين سؤال که چند درصد احتمال توافق در مدت تعيين شده وجود دارد گفت: من رياضي دان يا قمارباز نيستم؛ از ما حرکت از خدا برکت. من نتيجه نهايي را نمي دانم. همه ما، آمريکا و 5+1 و ايران، تمام تلاشمان را مي کنيم تا به مطلوب و هدف برسيم. وي ادامه داد: تاکنون روند مثبت بوده است و هر دو طرف جديت دارند و تلاش مي کنند. همه آنها که در اين پروسه هستند با حسن نيت و احترام متقابل به دنبال اين هدف هستند. آرزوي ماست که اين اختلاف هسته اي حل بشود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم
آخرین اخبار