بازدید 2294

توافق سران ناتو براي بهبود روابط با روسيه

اين درحالي است که يک مقام آمریکايي تاکيد کرده است گفگتوها درباره بهبود امنيت گرجستان و مناطق جدايي طلب آن در صورتي که مسئله استقلال آبخازي و اوستياي جنوبي کنار گذاشته نشود شکست خواهد خورد.
کد خبر: ۴۲۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۶:۲۷ 05 April 2009
سران کشورهاي عضو سازمان پيمان آتلانتيک شمالي روز شنبه موافقت کردند که روابط بهتري با روسيه برقرار کنند و براي تقويت شوراي روسيه - ناتو گام‌هاي جدي بردارند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، گفتگوهاي شوراي روسيه ناتو سال گذشته پس از حمله روسيه به گرجستان برسر مناقشه اوستياي جنوبي متوقف شد.

سران ناتو در جريان نشست خود در استراسبورگ فرانسه که فردا در کهل آلمان پيگيري مي‌شود در بيانيه‌اي اعلام کردند برغم اختلافات جاري ميان روسيه و ناتو، روسيه يک شريک مهم براي ناتو است.

سران ناتو متعهد شدند که گفتگوهاي خود را با روسيه در قالب شوراي روسيه ناتو ازسرگيرند.
روسيه نيز اعلام کرده که آماده است براي بهبود روابط تيره شده با سازمان پيمان آتلانتيک اختلاف هستند.

ديميتري روگوزين نماينده روسيه در ناتو به خبرگزاري فرانسه گفت ما پيشنهاد برگزاري نشست ويژه شوراي روسيه ناتو را مطرح کرده‌ايم. وي گفت محور اين نشست مي‌تواند طرح روسيه براي استقرار پايگاه در آبخازي و اوستياي جنوبي باشد.

گفتگوهاي روسيه و ناتو از زمان جنگ گرجستان متوقف شده است.

اين درحالي است که يک مقام آمریکايي تاکيد کرده است گفگتوها درباره بهبود امنيت گرجستان و مناطق جدايي طلب آن در صورتي که مسئله استقلال آبخازي و اوستياي جنوبي کنار گذاشته نشود شکست خواهد خورد.

متيو جي برايزا معاون وزير خارجه آمریکا در امور اروپا و آسيا گفت آمریکا خودداري روسيه از عقب کشيدن نيروهايش تا مواضع قبل از جنگ گرجستان نقض توافقنامه اتش بس دوازده
اوت است. وي گفت آمریکا قصد ندارد مواضعش را درباره تماميت ارضي گرجستان تغيير دهد.
برايزا گفت اما هر راه حلي بايد نگرانيهاي امنيتي گرجستان و روسيه را برطرف کند. گرجستان چندي پيش با آمریکا يک توافقنامه همکاري راهبردي امضا کرد که تحليلگران معتقدند هدف از اين توافقنامه هشدار به روسيه است که نمي تواند مانع يکپارچگي گرجستان اما در عين حال گرجستان نمي تواند اطمينان داشته باشد که چنين توافقنامه‌اي امنيت گرجستان را در برابر روسيه تقويت کند.

اين توافقنامه که منشور مشارکت راهبردي نام دارد نشانه حمايت قوي واشنگتن از تفليس است اما از سوي ديگر اين توافقنامه موجب خشم فزاينده روسيه شد. اين درحالي است که معلوم نيست باراک اوباما رييس جمهور جديد آمریکا تضمين کند همان ميزان حمايتي را که دولت جرج بوش از گرجستان به عمل مي اورد ادامه دهد.

اين توافقنامه راهبردي ميان آمریکا و گرجستان همچنين بعيد است که باعث شود اعضاي سازمان پيمان آتلانتيک شمالي ناتو با پذيرش گرجستان در اين سازمان موافقت کنند. اقدامي که واکنش خشمگينانه روسيه را در پي خواهد داشت و بسياري از اعضاي ناتو از بيم همين مسئله تمايلي به پذيرش فوري عضويت گرجستان ندارند.

آمریکا پيشتر نيز با اوکراين توافقنامه مشابهي امضا کرده بود. متيو برايزا معاون وزير خارجه آمریکا گفت اين منشور کمک خواهد کرد که گرجستان در نهادهاي اروپايي ادغام شود.
اين اقدام آمریکا و گرجستان مسلما خشم روسيه را برخواهد انگيخت.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است اميدوار است اين منشور جديد به توسعه اصلاحات امنيتي / دموکراتيک و اقتصادي در گرجستان و همچنين تقويت همکاريهاي دو کشور کمک کند. آمریکا نوزدهم دسامبر توافقنامه مشابهي با اوکراين امضا کرد.

روسيه در ماه اوت به داخل خاک گرجستان متحد آمریکا نيرو فرستاد تا انچه را که تلاش نظامي گرجستان براي بازپس گيري منطقه جدايي طلب اوستياي جنوبي خوانده بود دفع کند. نيروهاي روسيه بعدا به داخل اوستياي جنوبي و ابخازي دو منطقه جدايي طلب که اعلام استقلال کردند عقب نشيني کرد. روسيه استقلال ابخازي و اوستياي جنوبي را از گرجستان برسميت شناخته است.

آمریکا در تلاش براي فرونشاندن خشم روسيه از اين توافقنامه اعلام کرده است که هدف آمریکا از تقويت روابط با گرجستان تحريک روسيه نيست. پس از مناقشه گرجستان و روسيه برسر اوستياي جنوبي و ابخازي که به جنگ ميان روسيه و گرجستان منجر شد روابط روسيه با غرب به ويژه آمریکا و سازمان پيمان آتلانتيک شمالي ناتو به پايين ترين سطح از زمان جنگ سرد تنزل يافته است
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات