بازدید 13866

کتاب می‌خوانید یا نه و چرا؟ (گفت‌و‌گو آنلاین)

بر پایه نتایج طرح پژوهشی «بررسی میزان مطالعه شهروندان تهرانی» ۲۷.‌۴ درصد پاسخگویان اظهار کرده‌اند که اصلاً اهل مطالعه نیستند، ۴۰.‌۴ درصد در حد «کم یا خیلی‌کم» و تنها ۳۲.‌۲ درصد در حد «زیاد یا خیلی ‌زیاد» اهل مطالعه هستند. شما جزو کدام دسته هستید و چرا؟ دیدگاه‌‌های شما در این باره تا ساعت ۱۷‌ آنلاین منتشر شد.
کد خبر: ۴۳۱۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵ 03 September 2014

بر پایه چکیده طرح پژوهشی «بررسی میزان مطالعه شهروندان تهرانی» که از سوی مرکز افکارسنجی و رصد فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات‌ منتشر شده و در آن ابعاد گوناگون میزان مطالعه‌ شهروندان تهرانی‌ بررسی شده، ۲۷.‌۴ درصد پاسخگویان اظهار کرده‌اند که اصلاً اهل مطالعه نیستند، ۴۰.‌۴ درصد در حد «کم یا خیلی‌کم» و تنها ۳۲.‌۲ درصد در حد «زیاد یا خیلی‌زیاد» اهل مطالعه هستند.

به نظر شما

* اصلی‌ترین دلیل به دست آمدن چنین نتایجی در این تحقیق چیست؟

* آیا به مطالعه احساس نیاز می‌کنید؟

* اگر مطالعه نمی‌کنید و یا زمان آن کاهش یافته، وقت سابق خود را صرف چه کاری می‌کنید؟

دیدگا‌ه‌های شما در این باره تا ساعت ۱۷ ‌آنلاین منتشر شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸۵
انتشار یافته: ۱۹۴
فقط کتاب های علمی مورد علاقه
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
می خوانم - چون دانشجو هستم ( جویای علمم!)
تابناکم می خوانم که مطالب علمی خوبی دارد!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
اگر میبینیم اروپایی ها وژاپنی ها وقت بیشتری برای مطالعه اختصاص می دهندبه دلیل این است که نیازهای اولیه ی آنها تامین است
رخثاره
| United States |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
برای کسب دانش مطالعه خوبه. همچنین مسئولیت ادمو بیشتر میکنه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
خدا کنه زینال بندری به این گفتگوی انلاین نرسه وگرنه باز شاهد نظرات چرتشیم.
کتاب خوبه حداقل واسه افزایش آگاهی و درک وفهم خودمان اما من دیگه از کتاب دور شدم
عماد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
فقط کتابهای شهید مطهری
واقعا بی نظیر هستن
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
عزیزی که درباره اروپایی ها وژاپنی ها نظر دادی، دلیل کتابخوانی آنها این است که مطالعه برای آنها جزء نیازهای اولیه است و نظر شما اشتباه است. کتابخوانی برای آنها کار دارای اولویت دوم نیست. مثل خوردن غذا دارای اهمیت است. این تفاوت ماست با اونها.
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
اینترنت شدیداً جای مطالعه رو گرفته. من به هر چیزی علاقمند باشم، در اینترنت سرچ میکنم.
متی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
آدم باید کتابایی بخونه که باعث ارتقای سطح فکری، معنوی، اخلاقی و علمیش بشه.
مبینا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
کتاب ها ی مستند تارخی ورمان های تاریخی میخونم فقط از روی علاقه
درحد زياد مطالعه مي كنم
پاسخ ها
athom
| United States |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
Rasti?
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
بله اتم آمریکایی دوست عزیز. راستی. من و شما چه میدانیم؟ شاید بیشتر از شما مطالعه می کنن.
پرفوسور
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
منفی دیگه برای چیه؟!؟!؟!؟
نه
بي تعارف : فرهنگش رو ندارم. نه خانواده ما را كتابخوان بار آورده نه مدرسه و نه اجتماع.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
خوب حالا که به این نتیجه رسیدی خودت شروع کن
پرفوسور
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
خودت شروع کن و بچه های خودت رو کتابخون کن بی تعارف!
پرسش این است که اهل مطالعه هستیم یا کتاب خواندن؟ با هم فرق می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
فرقش ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
به خدا دوس دارم ولی گرونه . محل زندگی ما هم کتابخونه درستو حسابی نداره
به جای غم کتاب باید غصه غم نان خورد...

به قول شاعر :

غم نان
کاش بدانی
غم نان یعنی چه ؟
یعنی آدم به تب گندم
از ایمان افتاد.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
گاریِ سيب فروش سر ميدان افتاد

مرد از جاذبه در بهتِ خيابان افتاد



سيبها ريخت كه از مرد نماند چيزي

جوي پرشد كه دو سر عايله در آن افتاد



بعد از آن كوچه نديدش به گمانم آن مرد

يك دو ماهي به همين جرم به زندان افتاد



يا نه مثل همه ي مردم شيدا شايد

گذرش بر حرم شاه شهيدان افتاد



گره مشكل او دست خدا باز نشد

كار او باز به يك مشت مسلمان افتاد



او كه عاشق تر از آن بود كه دانا باشد

سر و كارش به همين مردم نادان افتاد



غم نان ، كاش بداني غم نان يعني چه

يعني آدم به تب گندم از ايمان افتاد



آدم آن روز كه دستش به دهانش نرسيد

از خدا دست كشيد و پي شيطان افتاد



**

... و شب بعد زمين مرده ي او را بلعيد

جسدش در حرم شاه شهيدان افتاد



گله آرام ميان شب عريان خوابيد

زخم چون گرگ به جان ني چوپان افتاد:



لا لالا برگ گُلُم! شاخه ي بيدُم لالا

يوسفُم دست كدوم گرگ بيابان افتاد؟



***

برف چون حوله اي آرام وسبكبار و سپيد

گرم روي تن عريان زمستان افتاد



برف باريد كه از مرد نماند چيزي

شاعري باز پي قافيه ي نان افتاد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
بسیار زیبا و پر معنی .
فرزند ایران
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
خیلی عالی بود مرسی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
علي رغم نخوندن كتاب ، اين شعر مفصل و زيبا
آرامبخش روحمان شد .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
اسم شاعر رو هم مینوشتین که واقعا حدیث حال ما رو سروده!
من فقط فقط تجزیه و تحلیلهای حسین شریعتمداری کیهان را می خوانم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
یک روح در دو بدن !
نادر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
راست ميگه منم
محمد جعفر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
تو که از منم نادرتری.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
ارزش وقت تلف كردن رو نداره
همون جدول بهتره .
خیلی کم کتاب می خونم.چون اصلا وقتش نیست.از صبح که به مدت 9 ساعت سر کارم.وقتی هم که برمیگردم خونه اصلا حس کتاب خوندن نیست.مشکلات و درگیری های فکری و ذهنی هم که 1طرف.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
منم سرکار می رم از ساعت 8 صبح تا 6و 7 شب ولی سعی میکنم جمعه یا پنج شنبه زمانی رو برا کتاب خوندن بزارم
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
ناشناس 12:26 - 1393/06/12
پس چطوری الان داری کامنت مینویسی؟ مگه سرکار نیستی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
سخته ولی نشد نیست
آره کتاب می خونم اما دیگه به خوندن کتابای داخلی علاقه ای ندارم و بیشتر کنابای نویسندگان غربی را دنبال می کنم...
با توجه به اينكه دسترسي به اينترنت وجود دارد كتاب ديگه به اون صورت نميخوانم ولي در كل زياد مطالعه دارم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
مگه صورت بوك لاين تانگو اينستاگرام و اينترنت ماههواره ميذاره كتاب بخونيم.
قبلا در کنار کتاب های درسی خودم زیاد مطالعه میکردم اما متاسفانه دیگه با این وضع نمیتونم کتاب هایی که دوست دارم رو بخونم...
کتاب به مفهوم کلمه خیر . اصلا . ولی مطالب سایتها در حد اخبار و بعضی از مقالات سیاسی اجتماعی و ...
من مطالعه زیاد می کنم. اما کتاب نمی خوانم. روزنامه و مجله هم نمی خوانم. دلیل آن هم بی پولی است. به جای آن کتاب و مقاله الکترونیکی در همین اینترنت زیاد خواندم. می توان بگم ظرف سه سال گذشته هزارتا کتاب و مقاله خوانده ام و الان احساس می کنم چشمانم معیوب شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
پرفسور پرفسور آره با شمام پرفسوووووووررررررر
اشتراک دو تا مجله را دارم

همشهری جوان - تماشاگر
بله عاشق مطالعه هستم . رمان را خیلی دوست دارم . خبر هم می‌خوانم. کلا یکی از لذت‌های زندگی‌ام مطالعه است و از این کار بهره‌ی زیادی برده‌ام. ریشه‌اش را در خانواده می‌دانم. دلیل مطالعه برای افزایش اطلاعات است ولی از لذت یادگیری نیز نمی‌توان غافل شد. گاهی ممکن است بنا به شرایط میزان مطالعه‌ام کم شود ولی قطع نمی‌شود. اصلا معتاد به خواندن هستم
1-"چنین نتایجی"؟کدام نتایج هنوزکه نتایجی حاصل نشده.
2-بله.خیلی زیاد
3-فعالیت اقتصادی
می خونم البته کتابای درسی
غیر درسی خیلی کم
من در حد کم مطالعه ميکنم يه زمانى زياد مطللعه ميکردم ولى ديدم کتاباى بدرد بخور خيلى کم چاپ ميشه مطالعه رو ول کردم
پاسخ ها
کتابدوست
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
کتابهای به درد بخور؟؟؟ منظورتان چه جورکتابهایی است ؟؟؟
ببيند امروزه با گسترش شبكه هاي اطلاع رساني و راحتي دسترسي به اين شبكه اطلاعات مردم ترجيه مي دهند به جاي اينكه براي يك موضوع مورد نظر خود يك كتاب را كامل مطالعه كنند،به صورت گزينشي و محدود در فضاي مجازي جستجو كنند و بخش مورد نظر خود را فقط مطالعه كنند.پس طبيعي است كه در همچين فضايي خواندن كتاب كم مي شود.در عين حال كه مطالعه بيشتر شده.
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
پس چرا در کشورهای غربی و شرق آسیا که این فضا گسترده تر است میزان مطالعه کماکان بالاست
کتاب درسی بله چون دانشجو هستم

کتاب غیر درسی خیر

مجله بلی از نوع زرد نه
با سلام
من خيلي دوست دارم مطالعه كنم ولي متاسفانه به دليل مشغله هاي فكري از بابت كار و گرفتاريهاي روزمره موفق نمي شوم مطالعه كنم
من راستش رو بخواهيد مطالعه رو خيلي دوست دارم مخصوصا علمي وعمومي ولي گرفتاري كاري و استرس اين نعمت رو از من گرفته
نمی دانم مرور صفحات اینترنت جای کتاب خواندن را می گیرد یا نه؟ من و احتمالا خیلیهای دیگر روزانه ساعتی را به این شیوه می گذرانیم. جالب است بدانیم که این کار اسمش مطالعه است یا نه؟
وجود صفحات وبگردی انلاین موجود .
جز موارد درسی و علمی و غیره
وقت سابق را محل کار هستم و مشغله کاری
من کتاب زیاد می خوانم
بزرگترین مشکل بنظر من نبود کتاب خوب است !!!
متاسفانه کتاب های خوب یا سانسور می شوند و یا چاپ نمی شوند
من تو تابستون به نسبت کتاب خوب میخونم ولی در طول سال کتاب غیر درسی اصلا!!
خب واضحا اینترنت خودش جای کتاب رو گرفته! کمتر افرادی وقت فراغتشون رو با کتاب میگذرونن!
بیشتر اینترنته
!!
کتابهای درسی هم جزوش هست ؟!
در هد ظیاد متالعه میکنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
بي مزه!
سوال جديه!
hamid
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
واسه همینه ایقد باسوادی دیگه
hamid
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
یه کم هم دیکته کار کن گل پسر
کتاب خواندن یعنی بیشتر فهمیدن و بیشتر فهمیدن یعنی سرت را به باد دادن ! بیکاری ؟
مطالعه یکی از فعالیتهایی است که از طرفی در اوقات قراغت و در آرامش زمینه اش فراهم میشود و از طرفی به وجود فرهنگ آن در جامعه بستگی دارد...
وقتیکه ما دغدغه ی تامین معیشت داریم و فرهنگ نیاز عمومی به مطالعه هم به حد کافی ایجاد نشده چه انتظاری میتوان داشت!؟
بنظرم با اوضاع فعلی همان 32 درصد هم خیلی زیاد است!
خیلی کم کتاب میخوانم
با سلام
من خيلي دوست دارم مطالعه كنم ولي متاسفانه به دليل مشغله هاي فكري از بابت كار و گرفتاريهاي روزمره موفق نمي شوم مطالعه كنم
موردی کتاب می خونم مثلا پارسال از رمان رمز داوینچی خوشم اومد رفتم همه کتاب های دن براون رو گرفتم و همه رو خوندم خیلی هم خوشم اومد. الان هم دنبال اینم که چند تا رمان خوب، تاکید می کنم خوب دستم بیاد بخونم. کلا مطالعه من اینجوری نیست که میانگین روزی مثلا نیم ساعت باشه ممکنه یه ماه نخونم یه ماه زیاد بخونم. کلا کتاب خوب گیرم بیاد می خونم.
الگوی بررسی مطالعه درایران بایدبومی باشد این امرمطابق الگوی وارداتی است
خیلی کم کتاب میخوانم
با سلام
من خيلي دوست دارم مطالعه كنم ولي متاسفانه به دليل مشغله هاي فكري از بابت كار و گرفتاريهاي روزمره موفق نمي شوم مطالعه كنم
وقتي براي كتاب خواندن ندارم!
7 صبح از خونه بيرون ميام
7 بعد از ظهر ميرسم خونه
دخترم چشم براهه برگردم ببرمش پارك
ميبرمش تا برميگردم 9 شب ميشه
شام ميخورم 10 شب ميشه ميخوابم
فردا دوباره همين دور باطل تكرار ميشه!
كتاب خواندن تمركز ميخاد. من ندارم.
خیلی زیاد! هر روز در تاکسی در مسیر رفت و برگشت بجای نگاه کردن به خیابون و مردم مشغول خواندن رمان یا داستان کوتاه هستم بطوریکه اصلا گذر زمانو نمیفهمم و غرق در داستان می باشم:))))))))))))
اولا بيشتر كتابها چون سانسور ميشود ودر دسترس نيست مطالعه محدود به كتابهاي شعراي قديم شده و چند كتابي هم كه روي اينترنت با فيلتر شكن قابل دريافت است را براي مطالعه انتخاب ميكنم .
خیلی زیاد به مطالعه علاقه دارم اما متاسفانه وقتی برای مطالعه ندارم از صبح زود تا ساعت 10 شب سر کار هستم و ما بقی ساعات هم به فکر و خیال به بدبختیام میگذره...!
کتاب خوب پیدا کنم چرا که نه؟
خیلی زیاد به مطالعه علاقه دارم اما متاسفانه وقتی برای مطالعه ندارم از صبح زود تا ساعت 10 شب سر کار هستم و ما بقی ساعات هم به فکر و خیال به بدبختیام میگذره...!
من از تمام اوقات بیکاریم برای مطالعه استفاده می کنم . دنیای مطالعه خیلی جذاب است .
آدم کتاب خوانی بودم و هستم.اما بیشتر تابستونا کتاب میخوندم. چوی طی سال همش درس بود و کتاب درسی. از ابتدایی تا اخره فوق لیسانس همین طوری بود. توی این ی سالی که از گرفتن مدرکم میگذره فقط دارم کتاب برای امادگی ازمونهای استخدامی میخونم. بقیه وقتم هم به خوندن سایتها: استخدامی و خبری میگذره. کتابخونه نزدیک خونه مون نیست. اگر بود مطمئنا میتونستم بیشتر بخونم. در کل زمان کتاب خوندن و حوصله ام برای کتاب خوندن خیلی نسبت به قبلا کمتر شده. ولی هنوز صفر نشده. از شوشتر-کوی نیرو
مگه بیکارم وقتم رو با کتاب پر کنم! زندگی یعنی کتاب و زندگی کردن یعنی کتاب خواندن حالا هی بگید برید کتاب بخونید! به جاش بگید برید زندگی کنید
من تقریبابیش از5ساله کتاب نخوندم.ازبس گیر کارهای روزانه ام وقت نمیشه....
نمی خونم چون عملا بی ارزش ترین چیز تو این مملکت علم و تخصصه
پاسخ ها
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
دقیقا.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
واسه خودت بخون واسه بالابردن قدرت فهم و درکت بخون مگه حتما باید کتابایی که میخونی تومملکتت باارزش باشه؟!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
قبل از خوندن اینو فهمیدی یا بعد از خوندن؟
مشکلات روزمره اونقدر زیاده که وقتی واسه خوندن نمیمونه. کتاب ها هم که خیلی گرونه.
مطالعه می کنم برای زنده ماندن
لذت بخش ترین کار هستی
در حال حاضر فقط کتب تخصصی رشته خودم. اگر بعد عمری (حدودا 45 سالگی) تونستم واسه خودم کاری را شروع کنم به همه دوستان و مخصوصا بچه هام میگم که هرگز نه تنها کتاب بلکه اصلا درس نخوانند چون تو ایران به کارشان نمی آید.....
هر موقع می خوام کتاب بخوانم اول

چشمم خسته میشه، بعد سرم درد میگیره و کلیه هام درد میگیره باید برم دستشویی و پلکم خسته میشه و اگه بیش از 5 دقیقه ادامه پیدا کنه بعید نیست یرقان هم بگیرم، اینه که ترجیح میدم تو نت مشغول وبگردی و وایبر بازی باشم تا مطالعه.
بشر کتاب بخوان .......... !!!!!!!!!!!!
خیلی کم کتاب میخوانم
سلام
من اتفاقا دو روزه ذهنم شدید مشغول، من قبلا(تا قبل عید) برای خودم ماهی یک یا دوکتاب هدیه می گرفتم و مطالعه می کردم
پریروز رفتم کتاب فروشی و جدای نام کتاب اول قیمت می دیدم واقعا سرم سام اور بود..... زیر 15 تومان نبود
قبلا میرفتم تو کتاب فروشیا کتابای نو و چاپ قدیمی میخریدم 4-7تومان الان برای من دانشجو واقعا این قیمت ها سنگین، مجبور شدم هیچی نخرم و بیام بیرون از کتاب فروشی
چون شرایط زندگیم جوری که یکجا ساکن نیستم گزینه عضویت به کتابخونه هم به کارم نمیاد
کاش مسئولین به قشر دانشجو و طالب کتاب کمک کنن
من 2 تا کتاب پر طرفدار رو خوندم
اولی پله پله تا ملاقات خدای مرحوم زرین کوب

دومی هم خاطرات بروسلی!!!!

این دومی رو به همه توصیه میکنم
مخصوصا خانوما واسه تامین امنیت
خیلی بسیار بسیار زیاد دوست دارم مطالعه و کتاب بخوانم ولی نمیدونم چرا تو زندگیم همیشه وقت و زمان کم دارم................؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مشكل اينجاست كه در كشور ما مدرك دار بودن مهم تر از باسواد بودن و توانا بودن افراد هست. اين مشكل باعث شده تا مردم فقط براي گرفتن مدرك تلاش كنند نه براي كسب سواد و بالابردن سطح مهارتي
كتاب خوراك و تغذيه مغز و دانش و تجرب كسب كردن است ولي مردم گرفتار در گراني و تورم و بيكاري و اقتصادي متزلزل جامعه با افكار مغشوش چگونه بايد فرصت كند كتابي را بخواند - كتاب خواندن و حفظ ايمان و اعتقادات ديني مستلزم آرامش و امنتي فكري است و اين جامعه پيشرفت ميكند و اقتصاد متزلزل هر كشوري آن را وابسته و استثمارگر ميكند و اين نوشتارها را از خواندن در دوران ارامش كسب كردم و الان فرصتي ندارم كتابي بخوانم و خود را از معضلات و تفكر سم آلود زندگي نجات دهم و در اين وادي سرگردان روز بروز سرگردان تر مي شوم
بنظر من توی زندگی روزمره مردم تعادل وجود نداره. یعنی تمام توان یه شخص متاهل فقط صرف پول درآوردن و خرج کردن برای خواسته های (نه نیازها) خودش یا خانوادش میشه. دیگه به چیزی فکر نمیکنه. یه مجرد هم که درگیر موضوعات خاص خودشه.مثلا خود من یه پسر مجردم که نمیتونم خودم رو عادت بدم به مطالعه چون چیزای دیگه ای هست که به شکل اعتیادآوری سرگرمم میکنه مثل اینترنت یا تلوزیون یا بازیهای رایانه ای و استفاده از اینها بخاطر اینه که سردرگمم... یعنی در کل آرامش روانی و تمرکز وجود نداره که بشه به مطالعه فکر کرد.
به صورت پاره وقت اگر کتابی بدستم برسد می خوانم
چون در دانشگاه هستم کتابی نمی خرم از کتاب خانه دانشگاه امانت می گیرم
ولی روزنامه را مشترک هستم
متاسفانه یا خوشبختانه از بچگی پدرم ما رو طوری بار اورد که تفریح ما بچه ها شده بود کتاب!!!!!! والان هم همین عادت رو دارم. ولی جدیدا به کتاب خواندن رو تبلت عادت کردم
نظر ما را هيچ وقت اعلام نكردي ولي سايت ات را دوست و مي خوانم
داداش كدام كتاب شب روز در حال دويدن براي نان و زنده ماندن زماني خواندن كتاب ارزش و اهميت مي يابد كه جامعه در ارامش و مردم دغدغه معيشت ندارند ولي ايا اين زالو صفتان و مفسدين اقتصادي كه اقتصاد ما را با رانت و...... مي چاپند و...... جامعه فرهنگ مدار كجاست مولف جه روزگاري دارد دانشجوي بيكار معلم محتاج و.... فقط پول .سرمايه مي خوانند نه كتاب ماشين ئهاي ميليوني و پرايد اگر بتوانيم يكي است
می خوندم....ولی از وقتی آمریکا رو تو والیبال بردیم دیگه استرس نمیذاره کتاب بخونم...آمریکا جری شده الان
پاسخ ها
باقالی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
چه ربطی داره؟
خیلی به مطالعه علاقه دارم ولی بیشتر وقت ها به خاطر مشغله زیاد و خستگی نمی توانم. زندگی خرج دارد، کتاب خریدن هم پول می خواهد => باید زیاد کار کنم
بالاي 90 درصد كامنت مي‌ذارن: بله
پس يا آمارهاي ما دروغ مي‌گويند يا....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
اگه دقت كرده باشي 90 درصر شما ميگن دوست داريم كتاب بخونيم اما نميشه !!!!!
جایکه این سوال رو مطرح کردی تابناک یکم جای اشتباهیه.... چرا!!!
چون کسانی که تو انتیرنت می اید و سایت شما رو مطالعه میکنه و تو نظر خواهی هم شرکت میکنه خوب معلومه جسته گریخته مطالعه میکنه
صرف خواندن يك متن يا نوشته يا يك خبر جز مطالعه محسوب مي شود?
ابتدا بهتر بود مطالعه معني دقيق مي شد سپس طرح ميزان مطالعه.
امروز مطالعه جايگاهي در زندگي شخصي ايرانيان ندارد.
وقتي افراد بي سواد عقوبت خوبي داشته باشند چه نيازي به مطالعه و سواد است!
من آن یار مهربانم دانا و خوش بیانم
گویم سخن فراوان با انکه بی زبانم
پندت دهم فراوان من یار پند دانم
من دوستی هنرمند با سود و بی زیانم
از من مباش غافل من یار مهربانم

یادش بخیر؛ متاسفانه من از این یار مهربان غافلم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
اه سیمرغ ما رو کجا بردی؟؟؟
از قیصر امین پور بود درسته؟
باور كنيد به دليل مسئله اقتصادي نمي توانم كتاب بخرم و بخوانم و خيلي علاقه دارم ولي پول كتاب خريدن را ندارم و شده در يكسال كه پولي دستم بياد و حتما يك كتاب را مي خوانم.
پاسخ ها
محمد علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
از کتابخونه هم میشه کتاب گرفت حتما نباید بخری
علاقه زیاذی به کتاب های فلسفی و عرفانی دارم و تاجاییکه وقتم برسه این نوع کتاب هارو میخونم در کنارشم برای کنکورم کتابای درسی رو میخونم.
اصلا کتاب نمی خونم همه مطالعه من در صفحات وب هست ...
زمانی کتاب خواندن بهترین تفریح من بود زمانیکه درگیر پیچ وخم کارهای اداری نشده بودم. زندگی ثبات نسبی داشت و غم فردا و پس فردایی نبود
من خیلی به کتاب خوندن علاقه دارم.اما وقتش را ندارم.داستان ، داستان نونه!!!
الان از بیکاری کلی وقت دارم اما از جنس کتاب دیگه زده شدم، میفهمی متنفرم
فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی (1391)
فكر نمي كنم نتيجه ي اين نظر سنجي قابل اعتماد باشه!
من عاشق كتابم و اون رو ميپرستم،اما هر روز وقت كمتري براي خوندشون پيدا ميكنم!
اميدوارم همين 32.2 هم وجود داشته باشند تو تهران!
مطالعه در حد مقالات تخصصی و کتب مربوط به رشته تحصیلی رو دارم. بیشتر از اون دوست دارم ولی وقتش رو ندارم متاسفانه. نه از روی تنبلی! واقعا فرصت ندارم. امیدوارم بتونم هر چه سریعتر ساعتی از شبانه روز رو به مطالعه کتب مورد علاقه اختصاص بدم
بیش از سه ساعت مطالعه دارم چون احساس نیاز میکنم و موضوع های مختلفی هم مطالعه میکنم...
نتیجه تحقیق درست است.
سیستم آموزشی با کمک هنجار های جامعه، مردم را به سمت تنفر از علم پیش برده. و آن همه تلاش ادیبان ما در مدح علم اندوزی را به باد داده.
البته که به مطالعه احساس نیاز می کنم. اگر کسی احساس نیاز نکند بیمار است. کسی که روحش طلب غذا نکند نوعی بیماری روحی دارد.
وقتمان را با اینترنت و تابناک و اخبار و فحاشی سیاسی پر می کنیم.
امید وارم که روزی ورق بر گردد.
مطالعه در حد مقالات تخصصی و کتب مربوط به رشته تحصیلی رو دارم. بیشتر از اون دوست دارم ولی وقتش رو ندارم متاسفانه. نه از روی تنبلی! واقعا فرصت ندارم. امیدوارم بتونم هر چه سریعتر ساعتی از شبانه روز رو به مطالعه کتب مورد علاقه اختصاص بدم
تابی تو رو حضرت عباس نظرات این محمدجعفر و زینال بندری رو کم بذار الان که آنلاینه میان پرت و پلا میگن.
درضمن خود من تازه زمانی که دانشجو بودم و با کتاب سروکار داشتم میخوندم چه درسی، چه غیر درسی اما الانه دیگه اصلا حوصله خودمم ندارم چه برسه به کتاب
اگه کتابی به دستم برسه می خونم ولی این که برم بخرم نه چون گرون هستن
وقتی نداریم گرفتار تهیه نیازهای زندگی هستیم
بیش از 15 دقیقه عاشق کاتبم
دقیقا نمی توانم بگویم روزانه یا هفتگی چقدر کتاب می خوانم اما اصولا زمان زیادی از فعالیتهای من به مطالعه اختصاص دارد. این البته هم به علاقه شخصی خودم مربوط هست(فقط در 16 ماه دوران سربازی، 13 کتاب را خوانده و خلاصه کردم) و هم به ماهیت شغل و کارم. من کارشناسی ارشد علوم محیط زیست دارم و از طریق کار در پروژه های مرتبط با آن امرار معاش میکنم. از آنجا که سن زیادی ندارم(30 سال) و نیز رقابت اعم از سالم و ناسالم در حوزه کاری ما به نسبت بالا است، مجبورم در این حیطه به صورت مستمر اطلاعات و دانش کسب کنم و عقب نمانم تا بتوانم پیشرفت کنم. در صورت توان، در وسایل نقلیه عمومی همیشه مشغول مطالعه ام.
در جامعه اي كه توسعه اقتصادي آن با مشكل مواجه است نبايد انتظار داشت توسعه علمي و سرانه مطالعه در جامعه بالا برود من از اساتيد دانشگاه هستم و در بين دانشجويان انگيزه كم كه رو به كاهش را از نزديك شاهدم...
من کتاب میخونم وخیلیم دوست دارم اما خانواده....
میگن میخری میخونی بعدمیزاری یه گوشه.چه فایده داره?!
روزنامه میخرم میگن پول میدی الکی کاغذپاره میخری
بعدش گیردادن برو فلان پالتو فلان لباسوبخر...نمیدونم چرااینجوریه
مامانم حاضره بره فلان ظرفایی که حتی جولومهمونم نمیزاریم وفقط توکابیناتا خاک میخورنو بخره به قیمت های آنچنانی اما یه روزنامه200تومن هدررفت مالی حساب میشه!!
خواهرم اگه بره فلان مانتوnصدهزاریوبخره بش میگن باکلاس!اما من برم لباس ساده بخرم میگن باز رفتی پولاتو با کتاب حروم کردی?!
من چی بگم این وسط.جالبه وقتی مقامی چیزی میارم اولین نفری که قضیه رو بولد میکنه همین خانوادمم وهعی میوا پز میدن که من اصلاخوشم نمیاد.
این درد من نیست درد خیلیاست.کلا فقط دنبال نشون هم دادنن خانواده ها کی دنبال علمه کی دنبال سواده!همه مدرک میخوان که باش پز بدن!!
حالا تو این خانواده ای که دنبال کتاب نیست شاید من یه استثناباشم که دنبال کتابم اما مطمئن باشید از200تاخانواده اینجوری ۱نفرامکانش هست اهل کتاب بسه.ریشه فرهنگبه ربطی به دولتو اینچیراهم نداره.کتاب توآمریکاقیمتش خیلی بالاتره ایرانه اما اوناچقدرکتاب میخونن وماچقدر...
اونایی که میگن سرکاریمو فلان پس چرا همشون برنامه خندوانه وسریال....سلطان وسایت تابناکو وقت کافی براشون دارن اما نیم ساعت کتاب میخوان بخونن...
پاسخ ها
عبدالله زاده
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
روزنامه 200تومانی!!!!!!!
پویا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
بمیرم برات!
معصومه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
خانواده منم دقیقا همین رو می گن میگن هرچی پول میاد دستت می دی به کتاب خونه دیگه جا نداره من خودم عاشق کتاب و مطالعه کردنم اما خانواده ام منو درک نمی کنه
در 15 سال گذشته پیوسته کتاب خواندم و همچنان ادامه می دهم. خواندن کتاب به من آرامش میده.
من یه زمانی عشق کتاب خواندن بودم ولی حالا چی؟ کتاب آدم رو به یه دنیای خیالی می بره اما دنیای واقعی دور و بر ما کلا یه چیز دیگس: قسط، بدهی، بدبختی، نداری و..... حالا این وسط کتاب بخونم که چی بشه؟
نه
من فقط روزنامه میخونم اونم اگه بابام بیاره
تاکتیک های مطالعه تغییر کرده. دیگه مردم کتاب سنگین نمیخونند. اینترنت جای کتاب گرفته.
وقت نداریم کتاب بخونیم چون کارهای مهمتری داریم مثل دیدن بعضی سایتها و برنامه های بی خاصیت ماهواره یا سیمای خودمون.

پول نداریم کتاب بخریم بخونیم چون چیزای واجبتری برای خریدن داریم مثل سیگار یا لوازم آرایش و . . .

نه عزیز جان . اگه کتاب خون باشی هم وقت داری و هم کتاب. اینهمه کتابخانه عمومی و . . .

دوستم 7 ترمه لیسانس گرفت با معدل حدود 16 و در طول هر ترم 2 یا 3 جلد کتاب علمی ( سیاسی یا اقتصادی) میخوند تازه هم 12 ساعت کار میکرد. متاهل و بچه دار بود هم مریض دار . . .
تو این مملکت اگه کتاب خوندی واسه آگاهی بیشتر خودت که هیچی خوبه اما غیرازین دیگه اصلا توصیه نمیکنم. عوضش برای ارتقا درجه و جایگاهت هرچه بیسوادتر و نادان تر و چابلوس تر و زیرآبزن تر باشی؛ محشره
باور کنید همیشه ناراحتم که چرا نمیونم به جز سایت های اینترنتی مطالعه دیگه ای داشته باشم. سرم شلوغه متاهلم و ماهی 900 تومن درآمد دارم اما به خدا نمیرسه به هزینه های زندگیم. مجبورم بعد از سرکارم دنبال کارهای دیگه باشم تا ساعت 9 شب بعدشم که دیگه جونی نمیمونه. دوست دارم بخونم ولی نمیتونم. کتاب خیلی خوبه و به ما آدم ها درس های زیادی میتونه بده میتونه علمی باشه و خیلی از عقیده های اشتباه مارو عوض کنه میتونه فرهنگی باشه هم برای خودمون هم جامعه خوب باشه میتونه داستانی باشه و درس عبرت از کارهای دیگرون باشه و .... امیدوارم شرایطی پیش بیاد که وقت بیشتری باشه که ما هم کتاب بیشتر بخونیم. 26 سالمه از تهران
اوقاتی را که می توان به مطالعه اختصاص داد به کارهای دیگر می پردازیم، که جاذبه بیشتری دارد و بعد از مدتی نیز عادت زندگیمان می شود .بعضی از این کارها عبارتند از :
1-اتصال به اپلیکیشن های موبایل نظیر وایبر،لاین،تانگوو ...
2-ورود به شبکه های اجتماعی فیتلر شده و نشده مانند فیسبوک،فیسنما،کلوب و ...
3-تماشای برنامه های پخش شده از ده ها کانال ماهواره
4-تماشای برنامه های پر بیننده سیما مانند برنامه نود،خندوانه،عینک آفتابی،گزارش زنده مسابقات ورزشی،سریال های شبانه و...
5-رفتن به پارک و بوستان برای کشیدن قلیان
6-انجام بازی های رایانه ای
کتاب می خونم... مذهبی، تاریخی، سیاسی، علمی
اما خیلی خوب نمیشه اون کتابی که بهش نیاز داری رو از بین این همه کتاب پیدا کنی
باید حتما از یکی که خونده بپرسی
از مسولین هم بپرسید چند در صد اهل مطالعه اند ? اصلا کسی با مطالعه مخصوصا امروزه به جایی نمیرسه تازه بد نام هم میشه
من که میخونم اصلن چرا نخونم؟!
روزانه حدود 4 الی 5 ساعت مطالعه می کنم
سلام
خیلی سعی می کنم بخونم ولی تا کتابخون شدن حرفه ای فاصله دارم
یکی از دلایل نخوندم بلد نبودنمه
دومی ترجمه های ضعیف مترجمان
سومی صفحه آرایی گاها ضعیف و
آخری تنبلی و توجیهات خودم
ولی خیلی مواقع تصمیم گرفتم جدی بخونم ولی استرس محل کارم اجازه نداده بهرحال روزی ده پونزده دقیقه ای میخونم بیشتر سیاسی و مذهبی و رمان
پاسخ ها
فرزند ایران
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
با اسم من چرا کامنت میذاری دوست عزیز؟؟؟
من حتما سعی میکنم ساعاتی در روز رو به مطالعه اختصاص بدم، حداقل 4 تا 5 ساعت، بیشتر موضوعات هم زبان های خارجی، تاریخی، سیاسی و فنی مربوط به رشته ام هست، خیلی دوست دارم همه اهل مطالعه باشند و نظراتشان در بحث ها کمی عمقی تر و از سر اطلاع باشد نه جهل، ولی حیف، بعضی اوقات سعی میکنم با فرستادن بخش جالبی از کتابهای جذابی که خواندم دیگران را هم به مطالعه ی آنها علاقه مند کنم. علت کمبود مطالعه رو اولا در این میدونم که بعضی دچار جهل مرکب اند، و نمیدونند که نمی دانند! و دوما بعضی وسائل و فناوری ها مثل تلویزیون و موبایل و تبلت و اینترنت و ... وقت آدمها رو به راحتی تلف میکنن.
من تا چند سال پیش خیلی کتاب میخوندم. بطور متوسط هفته دو کتاب و بیشتر میخریدم و با چند تا از دوستام که اونا هم اهل کتاب بودن معاوضه میکردیم. ولی از چند سال پیش دیگه نمیتونم کتاب بخرم چون قیمت کتاب خیلی رفت بالا. پول یه رمان که فقط بدرد یبار خوندن میخونه الان بیست هزار تومن به بالا هست. و دوستام هم دیگه خیلی کتاب نمیخرن و کلا دیگه خیلی کم کتاب میخونیم... متاسفانه
معلم هستم وزیادکتاب میخوانم بهتره بگم معتادکتابم خصوصاتاریخی-سفرنامه و....
كتابهاي تاريخي رو ميخونم اما نه از انتشارات جديد و تحريف شده .
اینکه میزان مطالعه در کشور ما پایین است خود به نوعی مشتمل بر یک مغالطه است.زیرا در کشور ما پدیده ای به نام منبر (البته منبر حاوی مطالب مفید) وجود دارد که نتیجه ساعتها مطالعه را به مخاطب منتقل میکند.گویا مخاطب با گوش فرا دادن به یک منبر نیم ساعته سه ساعت مطالعه مفید داشته است.باز هم تاکید میکنم منبری که مفید باشد نه منبر کلیشه ای
والا من که عاشق مطالعه هستم و هر شب حتما باید کتاب بخونم وگرنه خوابم نمی بره. اخرین کتابم هم مرگ کسب و کار من است, بود. من از بچگی به کتاب خوندن علاقه داشتم تا جاییکه هنوز مدرسه نمی رفتم هم می خوندم و هم می نوشتم. الانم کتاب خوندن واسم عادت شده. همه جور کتابی رو هم می خونم ولی کمتر سراغ رمانهای کلاسیک می رم. بیشتر به ادبیات نوین علاقه مندم. وقایع نگاری رو هم خیلی دوست دارم.
من تا الان تمام کتاب های هدایت چوبک گلشیری آل احمد کارل مارکس همینگوی انگلس استاد مطهری و خیلی های دیگه رو خوندم
فکر کنم تعریف کتاب خوانی الان دیگه فرق کرده.مثلا من هر چیزی که مامانم از زندگی به من یاد نداده تو همین سایتها یاد میگیرم. هر چیزی لازمم بشه اینجا پیدا میکنم. خیلی مطالب فرهنگی و فکری و فلسفی هم دارم تو موبایلم دریافت میکنم.
کتاب جاذبه نداره برام .شاید چون صد تا کتاب خوندم که 30 درصد مطالبش جذاب و واقعا فکر شده و مفید بوده.بقیش واسه افزایش قطر کتاب نوشته شده یا چون باید کلی وقت بذارم تا اون چیزی که علاقمند به مطالعش هستم پیدا شه.اما اگه از مطلبی خوشم بیاد حتما باید کتاب کاغذیشو بخونم.فقط اونجوری بهم میچسبه.
من می خوانم چون شغلم کتابداریه !به کتاب ، مجله و روزنامه عادت کردم و خانواده ام هم عادت کرده اند گرچه میزان مطالعه هرکداممان با توجه به اینترنت و پیدا کردن آسان اطلاعات در آن کم شده ولی لذت لمس کاغذ یک چیز دیگیست
کتاب میخونم چون عاشقشم دیوونشم و معتادشم
چون آرامش میده دانایی میده علم و دانش میده . 27هشت سالمه خیلی کتاب خوندم خیلی جاها کمکم کرده نواقصمو پر کرده. پولدار نیستم ولی پول کتابو از زیر سنگم شده جور میکنم.
گاهی وختا 1سال لباس نمیخرم ولی هر هفته باید یه کتاب جدید و مجله همشهری جوان و جدول بخرم.
نظر بچه ها رو هم قبول دارم که میگن تو ایران هر چی بی سوادتر باشی به جاهای بالاتر میرسی ولی مطمین باشید با عادت به مطالعه هیچی چیزی رو از دست نمیدید و خیلی چیزتی جدید و نو یاد میگیرید.
نمیتونم مطالعه نکنم چون از بچگی بابام و مامانم با اینکه زیاد تحصیلکرده نیستن عادتم دادن به مطالعه . مطمین باشید با برنامه ریزی هم میتونید کار کنید متاهل باشید به زندگی و تفریحتون برسید هم مطالعه کنید . این دوستان که میگن وقت نداریم مطابعه کنیم نمیدونم چطور میتونن ساعتها پای وایبر لاین ماهواره فیسبوک و ... بشینن.
قبلا كتاب مي خوندم اون هم بيشتر داستان و رمان، خيلي هم امكان خريدش رو نداشتم. يه كتاب ميخريدم ده تا از دوستام مي گرفتم. الان ديگه فرصتي براي مطالعه ندارم. ازدواج كردم و شاغلم. در ضمن از لحاظ قيمت هم نمي تونم كتاب بخرم
به نظر من اول مسایل فرهنگی تاثیر داره یعنی افراد احساس نیاز به خواندن کتاب نمی کنند زیرا سوالی براشون پیش نمیاد یا اینکه سرگرمی های دیگری را جایگزین کتاب کردن
ضمنا در هنگام کتاب خواندن مغز فعالیت داره وخسته میشه پس برای خیلی ها جذاب نیست اما اگه لذتش را درک کنی خستگیش هم شیرینه مثل ورزش که اولش خسته کننده به نظر میاد وبعدش دیگه نمیشه ترک کرد
دوم مسایل اقتصادی هم تاثیر داره اما بیشتر در خرید کتاب تاثیر میگذاره تا درمطالعه ،مثلا من با 33 سال سن و شغل خوب ومدرک عالی هیچوقت پول کافی برای خرید کتاب نداشتم اما همیشه عضو کتابخانه بودم وشاید بیشتر از صدتا کتاب روی موبایل دارم وتا روزی چند ساعت مطالعه غیر مرتبط نداشته با رشته ام نداشته باشم آرامش ندارم مخصوصا شب قبل از خواب
ضمنا مطالعه ،یک رفتار اکتسابی است که باید نهادینه باشه یعنی ارزشی است که باید به صورت عملی توی خانواده وجامعه تبلیغ بشه واگه پدر ومادری اهل مطالعه نباشن نمیتونن توقع داشته باشن بچه شان اهل مطالعه باشه
اگر مطالعه نکنم عقب میمونم
در این زمینه‌ها
رشته تخصصی
مطالعات آزاد
اخبار
اما مشکل مطالعه در کشور ما اینه که هر کس خودش رو محتاج مطالعه نمیدونه ماشالا هر کدوم از ما توهم چهارتا ابن سینا و انیشتین و فارابی داره و خودش رو دانشمندترین میدونه
نشونش هم اینه که از اظهار نظر در هیچ زمینه‌ای خودداری نمیکنه در مقابل نمیذاره اونی چیزی بارش هست حرف بزنه.
شدیدا کتاب خون بودم

ولی مدت زیادیه که به اینترنت معتاد شدم و نمیتونم کتاب های کاغذی رو بخونم امتحان کردم بیشتر از 5 دقیقه نتونستم تحمل کنم!!

یبارم واسه تحقیق دانشگاه از مقالات اینترنت استفاده کردم؛ استادم پای تحقیقم نوشت:
خدا پدر بیل گیتس را بیامرزد!!
سلام . به نظرم دلایل کاهش زمان مطالعه چند چیزه:
1- قبلا میرفتن مهمونی میپرسیدن قبله کدوم وره. الان میگن pass وای فای چیه؟
با این وسایل ارتباط جمعی که هست کسی رغبت به خوندم کتاب نمیکنه.
2- بحث اقتصادی و عدم امنیت معیشتی افراد هم باعث افزایش دغدغه مردم و کم شدن زمان مطالعه شده است
3- روش آموزش هم در مدارس مزید بر علت شده است.
4- سانسور و عدم مجوز به کتابها نیز باعث بی اطمینانی خوانندگان شده است.
باتشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
گل گفتی
عده اي معتقدند كه مشابه قرن 15 كه صنعت چاپ بتدريج علم و فرهنگ رات همگاني كرد و بطور مثال مردم مشتاق نمايشهاي خياباني ويا صحنه اعدام دزدان را به كتابخواني وتائير كشاند بنوعي ديگر در قرن 21 با رواج انقلاب اينترنتي رواج يافته است .
بويژه با مطرح شدن بحث حفظ جنگلها و صرفخجويي در مصرف كاغذ به نظر ميرسد كه جهان مجازي مورد تشويق دولتمردان هم قرار گرفته است اما:
1- بدليل كمبود وقت وسرعت تحولات بالاتر در عصر انقلاب ديجيتالي،مردم كمتر به مطالعه عمقي علاقه مند شده وبه نوعي خواهان خواندن سريع مطالب بوده وبه نوبه خود تنها چشم به انتظار سخنان ديگران هستند.
2-آيا ادبيات همانند قرن 17 و18و19 ويا حتي 20 دوران طلايي خواهد داشت ويا آنكه به دليل تفاوت سياق مردم فاقد يك دوران درخشان ادبي تا مدتهاي زيادي خواهيم بود واثري از غولهاي ادبي همانند داستايوفسكي ، جك لندن نخواهيم بود؟
3- به نوعي در بحثها مردم با بحثهاي مختلف بنوعي از همنشيني لذت ميبرند اما امروزه بجاي آن محافل چند ساعته مردم تنها به ديد وبازديدهاي كوتاه ميپردازند كه انگيزه مطالعه عميق را از ميان مردم رخت بسته است.
یکی از دوستان گفتند مشکل فرهنگی است..من هم با ایشان کاملا موافقم.در کشوری مانند روسیه دو چیز در هر خانه ای یافت میشود: کتاب خانه پر محتوی و ساز موسیقی.اما در ایران این دوچیز فقط در خانه اقشار خاصی یافت می شود.
پدر مادر من بسیار اهل مطالعه هستند اما نه جلوی ما،در محل کار یا در دانشگاه.شاید به خاطر همین در تربیت و فرهنگ من نوعی این نهادینه نشده است.این است که وقت خود را به خواندن مطالب روزنامه یا درسی می گذرانم تا مطالعه آزاد.
برای این گار باید کتابخانه در مرکز شهر و با بهترین معماری و تزیینات داخلی ساخته شود و بخش بچه ها بزرگترین و پرامکانات ترین بخش باشد. جذب بچه ها باعث جذب والدین می شود. نمایش فیلم و وجود اسباب بازی و استفاده از رنگ های شاد از دیگر عوامل مهم در جذب بچه هاست. اگر بتوان کاری کرد که گزینه اول بچه ها رفتن به کتابخانه و نه حاهای دیگر باشد ما موفق شده ایم و نسلی موفق را تقدیم جامعه کرده ایم.
من خود روزی 8 ساعت مطالعه می کنم چون کارم این است.
من چون دانشجو ام مطالعه درسیم بیشتر از غیر درسیم هست. اما در اوقات فراغتم تقریبا هفته ای یه کتاب میخونم که اونم بعضی وقتا به خاطر قیمت بالای کتاب پی دی افشو دانلود میکنم.
من هر کتابی پی دی افش باشه میخونم وگرنه قیمت کتابا خیلی بالاس
من خودم دانشچو هستم کتابای درسی رو هم نمیخونم
اکثرا pdf انگلیسی کتابا رو دانلود می کنم.
کتاب یا بهتر بگویم:مطالعه،دری است به سوی دانستن آنچه نمی دانیم و لی باید بدانیم!
به عبارت دیگر هر یک از ما باید بدانیم در راستای برآورده شدن منافع فردی و اجتماعی خود:
اولا - چه چیزهایی باید بدانیم
ثانیا - چه چیزهای از موارد فوق را نمی دانیم.
با سعی در دانستن این موارد،می توان تصمیم درست گرفت و عملی اش کرد و در نتیجه پله ای رشد کرد و نیاز بزرگتر را کشف کرد.
این همه راز و رمز پیشرفت افراد و جوامع و کشورها است و تلفیقی است از تلاش برای دانایی و تلاش برای عملیاتی کردن دانسته ها.
یاد گیری و عمل
قرار گرفتن در مداری بالاتر
دوباره یاد گیری و عمل
رفتن به مداری بالاتر
و این چرخه پیشرفت مطلوب تا جانشینی خدا می تواند ادامه داشته باشد.
کتاب می خونم ولی:
1- درسیه
2- برای قبولی در آزمون ورود به حرفه ست
3- علاقه ایی به این نوع مطالعه ندارم و فقط برای کار و بهتر شدن اوضاع معیشتی می خونم
4- خودم به تاریخ علاقه ی زیادی دارم ولی دیگه وقت نمی کنم بخونم
اگر مردم غم معیشت و نان نداشته باشند مطمئنا مطالعه هم بیشتر خواهد شد. من مشت نمونه ی خروارم
کتاب نمیخونم چون کتاب باعث نمیشه شکم بچه من سیر شه! بخدای احد و واحد تا سن ده سالگی بیش از هفتصد کتاب (کودکان) رو خریده بودم و دوباره و چند باره میخوندم. ولی حالا میفهمم همش کشک بوده بقول حافظ عزیز:
اسب تازی شده مجروح به زیر پالان
طوق زرین همه بر گردن خر میبینم
به جاي اينكه با برنامه هاي مختلف تلفن هاي هوشمند وقت خودمون رو تلف كنيم،كتاب بخونيم.البته كتاب خواني تو موبايل هم لذت خاص خودش رو داره.
دوست دارم بخونم ولی نمایشگاه های کتاب (البته نه در تهران) پرن از کتاب های چرت و پرت (موفقیت در ایکی ثانیه و...) و کتاب های علمی و جالب مثل کیمیا نایابند.
من عاشق کتاب هستم یعنی میشه گفت کاغذ پرستم هر چند فرصت کمه ولی وقت بشه خوندنو از دست نمیدم کتابهای خارجیرو بیشتر دوست دارم چون ادم بهتر میتونه ارتباط برقرار کنه با مطالبو چیز یاد بگیره.
من عاشق کتاب خوندنم. به نظر من کتاب خوندن با وب گردی منافات داره. یعنی باید یا کتابخون باشی یا وب گرد. دوتاش نمی شه!
سلام. بهونه واسه کتاب نخوندن همیشه هست فقط کافیه مشکلات زندگی رو مرور کنی. مفاهیمی مثل کم یا زیاد نسبی‌اند پس نمی‌شه به این سؤال جواب دقیقی داد. من شخصاً همیشه تلاش می‌کنم ارتباطم رو با کتاب حفظ کنم مخصوصاً کتاب‌های مرتبط با رشته‌ام یعنی فلسفه.
سلام-وقتی انسان احساس نیاز به خودن و آشامیدن و نیازهای فیزیولوژیکی می کند و می داند حیاتش تهدید می شود. در جامعه ما نیاز به مطالعه ضرورت ندارد والبته تفاوت دانا و نادان زیاد نیست و معیارهای مادی غالب است. اگر انسان بداند ضرورت و لذت علم و آگاهی چقدر است هر گز سر از مطالعه برنمی دارد. حقیر روزانه حدود 10 ساعت مطالعه دارم.
در 15 سال گذشته پیوسته کتاب خواندم و همچنان ادامه می دهم. خواندن کتاب به من آرامش میده.
تابناك اگه داري راستي راستي كتاب خوندان رو تبليغ ميكني يه كتاب معرفي كن
كه شرايط امروز جامعه رو توش بشه تصوير كرد (از تبليغ پفك كه بهتره)
با تشكر
* اصلی‌ترین دلیل به دست آمدن چنین نتایجی در این تحقیق چیست؟

گران بودن قیمت کتاب . مشکلات اقتصادی و نبود وقت به همین علت . ترویج ندادن کتاب خوانی در خانواده ها و همچنین در رسانه ها و جامعه . سطح فرهنگ و توقعات جامعه هماهنگ با تحصیلات و علم و ادب نیست بلگه جامعه به دنبال ماادیات است و هدف گزاری اشتباه ( بسیاری برای نوع قضاوتی که میشوند در یک جامعه که اکثر افرادش به دنبال مادیات هستند به سمت کتاب خوانی هدایت نمیشوند و به دنبال کار و تامین خود از نظر مالی میروند )
گرایش به مدرک تحصیلی به عنوان یک لقب و اسم و نه خود دانش و تفکر .

تحصیلات در اکثر اوقات بی فایده ( در ظاهر ) برای افراد است به 2 دلیل :

1. نشناختن نیاز های فکری و شخصیتی خود و کتاب نا درست انتخاب کردن و دل زده شدن از کتاب خوانی .

2.نبود سود مادی در مطالعه . ( در بیشتر مواقع )

* آیا به مطالعه احساس نیاز می‌کنید؟

کاملا احساس نیاز میکنم . به عنوان فردی که بیشترین و شاید تنها دارایی ام فکرم و سطح فرهنگ و اخلاقم میتواند باشد مطالعه برای کاملا لازم است .

* اگر مطالعه نمی‌کنید و یا زمان آن کاهش یافته، وقت سابق خود را صرف چه کاری می‌کنید؟

مطالعه خارج از کتاب در اینترنت , حل مسائل شخصی و استفاده از وسایل الکترونیکی .
یه کتابخانه پر از کتابهای نفیس و با ارزش دارم بیشترشان را هم خوانده ام اما چند سالیست درگیر کار و روزمرگی شدم هنوز هم کتاب خوب ببینم میخرم اما فرصتم برای خواندنشان کم شده
کتاب دارم ولی نمی خونم حسش نیس
هر کتابی ارزش خواندن ندارد مخصوصا در ایران
در هفته حداقل یک کتاب مطالعه می کنم. فکر میکنم علت علاقمندی به مطالعه از کودکی و خانواده شکل می گیرد. متاسفانه اغلب ایرانیها عادت به مطالعه رادر کودکی در فرزندانشان ایجاد نمی کنند.
متوسط مایل به زیاد.
میخوانم. اما قبلا بیشتر میخواندم چون سوی چشمم بیشتر بود. نمره عینکم نسبت به سنم بالاست و وقتی مطالعه میکنم بعد از مدتی اول چشمم میسوزد و بعد دلم.
کتب صوتی
کتب صوتی مشکل وقت و هزینه که بهانه خیلی هاست را برطرف میکنه.
استفاه کردم و لذت بردم.
بهترين نتيجه اي كه از ايننظر سنجي ادم متوجه ميشه به نظر ميرسه اهل مطالعه بيشتر اهل گفتگو هستن نه تهديد و مجادله
نه صفر ويك(مثبت /منفي)
تابناک،فیس بوک فقط همینا حتی حوصله روزنامه ای هم که هر روز میاد برام هم ندارم!دلیلش هم یه جور اختلال مدرن است به نظرم!
کتاب زیاد میخوانم. میتوانم بگویم یا کار میکنم یا کتاب میخوانم و یا میخوابم. به کتابهای مربوط به دیکتاتورهای تارخ علاقه شدیدی دارم و هر کتابی در مورد هیتلر باشد میخرم.
کتاب دستم نباشه نمیتوانم فیلم نگاه کنم.
از بچگی عادت به خوندن کتاب دارم طوری که بیشتر وقتها مانع خوندن کتابهای درسیم میشه. این کتاب خوندن بیشتر شبیه یک عادته چون وقتی به هر دلیلی چند روز کتاب نمیخونم بعدش دچار استرس میشم و همه ش فکر میکنم یه جای کارم میلنگه.کتاب های تاریخی و ادبی رو دوست دارم بخونم فقط حیف قیمتشون بیشتر از اونه که بتونم هرچی میخوام رو تهیه کنم گاهی مجبور میشم کتابهایی که خوندم رو دوباره بخونم.
هرگز
پدر و مادری دارم بیسواد.
یه روز کتاب گرفتم دستم پدرم یه سیلی محکمی تو گوشم زد که کتاب رو حتی نبوسیدم و گذاشتم کنار.
به مطالعه احساس نیاز میکنم البته فقط مطالعه کتابهای درسی ولی مطالعه نمیکنم علتشم مشکلات روحی...
به نظر من افراد به دو دلیل کتاب نمی خونن : 1- به کتاب خوندن از بچگی عادت نکردن . کتاب خوندن مثل هر فعالیتی نیاز به تلاش و ممارست داره تا ماهر شویم و بشود از آن لذت برد 2- افراد احساس بی نیازی از دانستن دارند
من صدهاكتاب تو موبايلم دارم هر وقت بي كار ميشم مطالعه ميكنم
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری # محرم