بازدید 5895
وقتی مدعیان آزادی بیان خواستار "فراموشی" می‌شوند

جزئیات حذف جنجالی اطلاعات از گوگل

شرکت گوگل اعلام کرده که تاکنون حدود 500 هزار نفر در اروپا با استفاده از قانون"حق فراموش‌شدن" از این شرکت خواسته‌اند که اطلاعات مربوط به گذشته آنها از نتایج جستجوی گوگل حذف شود.
کد خبر: ۴۴۱۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۰ 12 October 2014
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه دیلی میل، قانون جنجالی اتحادیه اروپا مبنی بر"حق فراموش‌ شدن" که در واقع حمله به آزادی بیان است، به دلیل اینکه به افراد کودک‌آزار، متجاوزان و قاتلان این اجازه را می‌دهد که برای پاک‌کردن اطلاعات گذشته خود اقدام کنند، مورد انتقاد گسترده قرار گرفته است.

شرکت گوگل اعلام کرده که بیش از شش هزار انگلیسی با استفاده از این قانون از این شرکت خواسته‌اند که اطلاعات مربوط به گذشته آنها از نتایج جستجوی گوگل حذف شود. این شرکت همچنین اعلام کرده 18 هزار و 304 درخواست از انگلیس دریافت کرده که خواستار حذف لینک‌های مربوط به خود در بیش از 60 هزار وبسایت هستند.

از مجموع 500 هزار درخواست حذف اطلاعات گذشته که گوگل در سراسر اروپا دریافت کرده تاکنون 170 هزار نتیجه جستجو حذف شده است.

گوگل در حال حاضر اطلاعاتی را درباره روند حذف لینک‌های "ناخوشایند و دردسر‌ساز" منتشر کرده است.

جسی همرلی مدیر سیاست‌های عمومی گوگل می‌گوید: ما معتقدیم که مهم است که درباره مقدار اطلاعاتی که به خاطر احترام به افرادی که این درخواست را مطرح کرده‌اند از جستجوی گوگل حذف می‌شود، شفاف‌سازی صورت بگیرد.

وی افزود: انتشار این اطلاعات برای مردم به ما کمک می‌کند که در قبال این روند و اجرای آن مسوولانه عمل کنیم.

این مقام گوگل افزود: بیشتر درخواست‌ها برای حذف اطلاعات گذشته از فرانسه، آلمان، انگلیس، اسپانیا و ایتالیا بوده است.

همرلی گفت: ما همچنین در حال ارائه برخی اطلاعات درباره دامین‌هایی هستیم که عمدتا در URL‌هایی که افراد خواستار حذف آنها هستند وجود دارند.

مدیر سیاست‌های عمومی گوگل خاطرنشان کرد: در میان این 10 دامین‌ اصلی، فیسبوک، بادو و دو سایت یوتیوب و گوگل‌ گروپ که متعلق به گوگل هستند و هر دو مکانیسم‌های خاص خود را برای درخواست حذف محتوا دارند، دیده می‌شوند.

گوگل همچنین فهرستی از نمونه‌های ناشناس درخواست‌هایی که دریافت کرده منتشر کرده است. این درخواستها شامل درخواستی از سوی یک پزشک متخلف و یک فعال رسانه‌ای که خواستار حذف انتقادات از خود بوده می‌شود.

در نقاط دیگر افراد متخصص مالی از گوگل خواسته اند لینک‌هایی را که جزییات دستگیری و محکومیت‌ آنها به خاطر جرایم مالی را گزارش می‌دهد حذف کند.

درخواست دیگری از سوی یک فرد در ایتالیا مطرح شده که خواستار حذف یک لینک به یک سند رسمی دولتی که کلاهبرداریهای وی را نشان می‌دهد شده است.

همچنین فرد دیگری در انگلیس موفق شده گوگل را مجبور کند لینک‌های مربوط به اخبار محکومیت و گناهکاری وی در دادگاه را نشان می‌دهد، حذف کند.

انتشار این اطلاعات توسط گوگل در شرایطی است که این هفته یک دادگاه ژاپنی با استناد به قانون"حق فراموش‌شدن" اتحادیه اروپا! به گوگل دستور داد که نتایج جستجوی مربوط به گذشته یک فرد ژاپنی را حذف کند.

پس از شکایت این فرد مبنی بر نقص‌ شدن حریم خصوصی‌اش، دادگاه توکیو به گوگل دستور داد که نتایج جستجو درباره روابط این فرد با یک سازمان جنایتکار را پاک کند.

مشخص نیست که آیا این پرونده باعث درخواست‌های مشابه دیگری مبنی بر حذف اطلاعات از وبسایت‌ها در ژاپن خواهد شد یا خیر.

نوبویوکی سکی قاضی ژاپنی در حکم خود اعلام کرده برخی از نتایج جستجو مربوط به این فرد حقوق شخصی وی را نقض و به شاکی لطمه زده است.

تاج میدو سخنگوی گوگل گفت: گوگل تصمیم دادگاه توکیو را بررسی خواهد کرد.

در شرایطی که قوانین اروپا هیچ ارتباطی به موارد موجود در ژاپن ندارد، این مورد یک ضربه تازه به آزادی بیان و نشان‌ دهنده اقدامات روز‌ افزون توسط دادگاه‌ها برای اجازه دادن به افراد به منظور پنهان‌ کردن گذشته خود است.

قانون "حق فراموش‌شدن" در اتحادیه اروپا به اتباع این اتحادیه این اجازه را می‌دهد که خواستار حذف "لینک‌های ناکافی، نامرتبط و یا اطلاعاتی که دیگر مرتبط نیستند" از نتایج جستجوی گوگل شوند.

براساس اعلام دادگاه اتحادیه اروپا، به عبارت ساده‌تر گوگل باید مقالاتی را که تاثیر آنها روی حریم خصوصی افراد بیشتر از "حق دانستن عمومی" است، حذف کند.

این پرونده جنجالی پس از آن مطرح شد که در ماه مه یک اسپانیایی به دادگاه شکایت کرد که خبر حراج خانه‌اش در نتایج جستجوی گوگل به حریم شخصی وی لطمه زده است.

ظرف یک ماه پس از اجرای این حکم، بیش از 12 هزار نفر در اروپا فرم آنلاین گوگل برای درخواست حذف اطلاعات گذشته خود را پرکردند. بیش از 10 درصد از این درخواست‌ها از سوی کودک ‌آزاران بوده است.

گوگل اعلام کرده هر یک دقیقه 20 درخواست در این زمینه دریافت می‌کند.

از زمان اعلام این حکم، گوگل هزاران لینک را از نتایج جستجوی خود حذف کرده که شامل دهها مقاله روزنامه میل می‌شود.

خبر مربوط به یک بانکدار میلیونر که به ایجاد بحران مالی جهانی متهم بود جزو اولین مقالات حذف شده و همچنین خبر یک شرکت هواپیمایی متهم به نژادپرستی به دلیل بدرفتاری با یک مسلمان جویای شغل نیز جزو این مقالات ناپدید شده بوده است.

از 29 مه تاکنون در مجموع گوگل 144 هزار درخواست حذف لینک‌ 497 هزار صفحه اینترنتی از نتایج جستجوی خود دریافت کرده است.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل