سوریه بزودي موشک‌هاي اس300 دريافت می‌کند

وزير خارجه سوريه به کمک هاي سياسي، اقتصادي ومالي ايران اشاره کرد و با تشکر از اين کمک ها گفت که به ادامه اين کمک ها و درک مقامات ارشد ايراني براي اهميت همپيماني با سوريه اطمنيان داريم
کد خبر: ۴۴۷۱۹۶
|
۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶ 06 November 2014
|
10741 بازدید
وليد المعلم، وزير امور خارجه سوريه با قدرداني از کمک هاي همه جانبه جمهوري اسلامي ايران بويژه حمايت هاي حضرت آيت الله امام خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي گفت که سوريه بزودي موشک هاي اس 300 روسي را دريافت مي کند.

به گزارش ايرنا، وليد المعلم درگفت وگو با روزنامه لبناني «الاخبار» که در شماره روز پنجنشبه آن چاپ شده است، «همپيماني ايران و سوريه را عميق خواند» و گفت که هرگونه خدشه وارد شدن به اين همپيماني از نظر امام خامنه اي غيرقابل قبول است.

وي با بيان اينکه ايران همواره نيازهاي ما به سلاح بويژه انواع مهمات ساخت ايران را تامين کرده است و مي کند، تاکيد کرد که از امام خامنه اي، نظام جمهوري اسلامي ايران، مجلس و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي که همواره پشتيبان سوريه بوده اند، قدرداني مي کنيم.

وزير خارجه سوريه به کمک هاي سياسي، اقتصادي ومالي ايران اشاره کرد و با تشکر از اين کمک ها گفت که به ادامه اين کمک ها و درک مقامات ارشد ايراني براي اهميت همپيماني با سوريه اطمنيان داريم.

المعلم اضافه کرد: در ديدار با « محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران گفتم که پايداري سوريه به ايران در اتخاذ موقعي قوي در مقابل غرب در گفت وگوها در خصوص پرونده هسته اي کمک مي کند.

وي تاکيد کرد که ايران هرگز سوريه را بخاطر مواضعش در قبال « جنبش حماس» و « اخوان المسلمين» تحت فشار نگذاشته است و همه همپيمانان ما مواضع دمشق را در اين زمينه بخوبي مي دانند.

بزودي موشک هاي اس300 روسي را دريافت مي کنيم

المعلم که به روابط دوستانه و بسيار نزديک خود با « سرگئي لاوروف» همتاي روس خود اشاره مي کند، گفت که ارتش سوريه انواع سلاح هاي پيشرفته را براي مقابله با چالش هاي آينده از روسيه دريافت مي کند.

وي با بيان اينکه تاکنون موشک هاي اس 300 را دريافت نکرده ايم، اما تاکيد کرد که موافقت سياسي کرملين را کسب کرده ايم و بزودي اين موشک ها و برخي سلاح هاي جديد و پيشرفته ديگر به دمشق خواهند رسيد.

وزير خارجه سوريه تصريح کرد: شرکت هاي اسلحه سازي معمولا کند هستند اما هيچ مشکلي اساسي وجود ندارد که نتوانيم بسرعت آن را حل کنيم.

المعلم خاطرنشان کرد که سوريه از روسيه درخواست وام يک ميليارد دلاري نکرده است و منبع اين خبر را نمي دانيم و در هر صورت درست نيست.

وي گفت: البته از روسيه خواستار امضاي توافقنامه هاي اقتصادي و تجاري براي کمک به اقتصاد سوريه و بازسازي شده ايم که با درک و پاسخ مثبت مسکو مواجه شده ايم.

هيچ اختلافي بين دمشق با مسکو و تهران وجود ندارد

وزير امور خارجه سوريه با تاکيد به اينکه هيچ اختلافي بين دمشق با تهران و مسکو وجود ندارد اما شايد ارزيابي ها در خصوص مقابله با چالش هاي مشترک مختلف باشد، گفت: سوريه از مواضع ايران و روسيه در قبال به اصطلاح ائتلاف بين المللي ضد داعش به رهبري آمريکا خرسند است و اميدواريم که ادامه پيدا کند زيرا مانع گسترش دشمني هاي غرب مي شود.

المعلم افزود: ما جنگ را اداره مي کنيم و بايد مواضعي دقيق و قوي و منطبق با شرايط ميدان نبرد اتخاذ کنيم. 

با هرگونه اقدام تجاوزکارانه نظامي ترکيه مقابله مي کنيم

وزير امور خارجه سوريه با تاکيد به اينکه « تصميم راهبردي سوريه مقابله با هرگونه تجاوز نظامي ترکيه است»، اظهارداشت: اميدواريم در اسرع وقت ممکن بتوانيم قدرت تسليحاتي خود را بالا ببريم تا تبوانيم هرگونه تجاوزي را ناکام بسازيم.

وي درعين حال تاکيد کرد: تصور نمي کنيم که ترکيه امکان تجاوز نظامي عليه سوريه را داشته باشد بويژه اينکه آمريکا با شرط هاي اين کشور براي دخالت در سوريه همچنان مخالف است.

المعلم خاطرنشان کرد: آمريکا به ترکيه اجازه دخالت در سوريه را نمي دهد تا بتواند رضايت عربستان سعودي ، رقيب اصلي ترکيه در اردوگاهي ديگر را کسب کند.

وزيرخارجه سوريه تصريح کرد: از سوي ديگر اوضاع داخليبه دليل مواجهه شدن با شورش بسيار محتمل کردها بي نهايت بد است و شهروندان کرد سوريه با مقاومت درعين العرب ( کوباني)، « سياست هاي اردوغاني » را ناکام ساخنه اند.

وي اظهارداشت: موضع ترکيه در مقابل تجاوزهاي داعش به عين العرب، کردها را در هر منطقه اي از جمله عراق عليه دولت ترکيه متحد کرده است.

المعلم با تاکيد به اينکه عين العرب جزو خاک سوريه است و مردم کرد آن شهروندان سوري هستند، گفت: دمشق براي ساکنان عين العرب همچنان کمک هاي غذايي و بهداشتي و سلاح و مهمات ارسال مي کند و اين روند را ادامه مي دهيم.

وزيرخارجه سوريه افزود: قبل از شروع حملات هوايي آمريکا به داعش در اطراف عين العرب ، جنگنده هاي سوري بطور روزانه حملات هوايي را به مواضع داعش شروع کرده بودند اما بخاطر نبود هماهنگي ميداني با آمريکايي ها ، ناچار به توقف حملات شديم.

وي با رد اين ادعا که « صالح مسلم» رهبر حزب دموکراتيک کرد سوريه ، يک جدا شده از سوريه است، گفت که اين حزب تحت شرايط جنگي براي اداره امور مناطق کردنشين تلاش مي کند و البته به عشاير عرب هم کمک مي کند.

المعلم تاکيد کرد: سوريه به هيچ طرفي اجازه اعلام جدايي نمي دهد و هيچ جدايي را به رسميت نمي شناسد.

موضع مصر در قبال سوريه خوب است 

وزير خارجه سوريه گفت: ما هرگونه مقابله با خشونت و تروريسم و تندروي مذهبي از سوي دولت و نيروهاي مسلح مصر را تاييد مي کنيم .

وي افزود: سوريه و مصر در سطح راهبردي در يک سنگر قرار دارند اما موضع رهبري مصر در قبال سوريه برغم مثبت بودن در سطح چالش هاي مشترک دو کشور نيست و البته اميدواريم بزودي به اين سطح برسد.

المعلم تاکيد کرد: ما فشارهاي وارده به قاهره و بويژه در زمينه اقتصادي را در مي کنيم از جمله نيازهاي آن به کمک هاي عربستان سعودي، اما از مصر مي خواهيم که نقش کامل خود در منطقه عربي از جمله در قبال سوريه را بازيابد. 

عربستان همچنان از گروه هاي تروريستي حمايت مي کند

وزيرخارجه سوريه ، موضع منفي عربستان در قبال اخوان المسلمين در چارچوب درگيري هاي آن با قطر و ترکيه قرار دارد اما همچنان از گروه هاي تروريستي مسلح حمايت مي کند.

وي سياست عربستان در مسلح کردن دشمنان سوريه و « بشار اسد» رييس جمهوري سوريه را « سياست ماجراجويانه» خواند و گفت که در نهايت پيامدهاي آن متوجه عربستان خواهد شد.

المعلم در پاسخ به اين پرسش ، آيا ايستادن عربستان در کنار آمريکا عليه سوريه ناشي از يک « کينه کور» و واکنشي به اظهارات رييس جمهوري سوريه عليه مقامات سعودي بعداز جنگ 33 روزه دشمن صهيونيستي در سال 2006 ميلادي عليه لبنان است؟، گفت: امکان دارد.

وزير خارجه سوريه درعين حال خاطرنشان کرد: ملک عبدالله بعداز آن به دمشق سفر کرد و به همراه بشار اسد به لبنان رفت.

وي تاکيد کرد: عربستان با سوريه به خاطر اتخاذ سياست هاي مستقل در قبال لبنان و عراق دشمني مي کند زيرا معتقد اين سياست هاي دمشق مانع نفوذ منطقه اي رياض شده است. 

المعلم گفت: ادامه و گسترش روابط سوريه و ايران ، خشم رياض را برانگيخته و آن را به اقدامات ضد سوريه وادار کرده است.

از هر فرصتي براي توقف جنگ عليه سوريه استفاده مي کنيم

وزير خارجه سوريه در پاسخ به اين سئوال ، اگر امور بسوي تفاهم ايراني – غربي – سعودي و تفاهم سوري – سعودي در قبال لبنان پيش رود، آيا امکان آشتي بين دمشق و رياض وجود دارد؟، اظهارداشت: آماده هستيم از هر فرصت ممکن براي توقف جنگ عليه سوريه و تامين امنيت و سلامتي مردم سوريه استفاده کنيم .

وي افزود: اما آنها کساني هستند که امور را بسوي ريخته شدن خون هاي بيشتر هدايت مي کنند و در نهايت تصمي مي گيرند.

المعلم خاطرنشان کرد: اداره سياسي سوريه بدون کسب رضايت افکار عمومي ملي و مردم ممکن نيست و مردم سوريه امروز موضعي عليه عربستان و همچنين قطر دارند زيرا معتقدند که رياض و دوحه دشمنان متجاوز به سوريه را حمايت همه جانبه مي کنند.

قطر کمک به تروريست ها را متوقف کند

وزير خارجه سوريه در پاسخ به اين سئوال، آيا قطر تلاشي براي آشتي با دمشق داشته است؟، تصريح کرد: بله اما سوريه مخالفت کرده زيرا مردم اين آشتي را نمي پذيرند.

وي تاکيد کرد: اگر قطر واقعا خواستار آشتي با سوريه است بايد ابتدا حمايت ها و کمک هاي خود به تروريست ها و اقدامات ضد دمشق را متوقف کند.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟