بازدید 16858
مرور روزنامه‌های یک‌شنبه بیست و سوم آذر

کیهان و جوان: اربعین امسال مقدمه آزادی قدس است

اربعین بی‌سابقه امسال از سوی روزنامه‌هایی مانند کیهان و جوان مقدمه آزادی قدس دانسته شده است. پیش‌ینی شرایط انتخابات آینده مجلس، برنامه‌های دولت برای پر کردن شکاف بین قدرت خرید متقاضیان خرید مسکن و قیمت مسکن و موضوع مبارزه با فساد دیگر مطالب مهم روزنامه‌های یکشنبه است.
کد خبر: ۴۵۷۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱ 14 December 2014
سه ليست اصولگرايي در مقابل ليست واحد اصلاح‌طلبان

اربعین بی‌سابقه امسال از سوی روزنامه‌هایی مانند کیهان و جوان مقدمه آزادی قدس دانسته شده است. پیش‌ینی شرایط انتخابات آینده مجلس، برنامه‌های دولت برای پر کردن شکاف بین قدرت خرید متقاضیان خرید مسکن و قیمت مسکن و موضوع مبارزه با فساد دیگر مطالب مهم روزنامه‌های یکشنبه است.


سه ليست اصولگرايي در مقابل ليست واحد اصلاح‌طلبان

روزنامه ابتکار پيش‌بيني منتجب‌نيا از صف آرايي سياسي در انتخابات آتي مجلس را در مطلبی با عنوان « سه ليست اصولگرايي در مقابل ليست واحد اصلاح‌طلبان» مورد توجه قرار داده و نوشته: قائم‌مقام دبير کل حزب اعتماد ملي، با بيان اينکه اصلاح‌طلبان با انسجام بيشتري از اصولگرايان وارد مجلس مي‌شوند، عنوان کرد: تصور بنده اين است که اصلاح‌طلب‌ها با انسجام و اتحاد وارد صحنه مي‌شوند و در اکثر حوزه‌هاي انتخابيه ليست واحدي را ارائه مي‌دهند. در مقابل بسيار مشکل است که اصولگراها به توافقي با هم برسند و بتوانند ائتلافي را صورت دهند؛ چرا که در درون آنها اختلافاتي وجود دارد. در واقع بايد گفت اصلاح‌طلبان منسجم‌تر از قبل براي آينده برنامه‌ريزي مي‌کنند.

رسول منتجب‌نيا در گفت‌وگو با ايسکانيوز گفت: اصولگرايان سنتي، راديکال و افراطي و از طرفي ديگر هم به احتمال زياد هواداران احمدي‌نژاد سه شاخه هستند که بعيد است بتوانند به توافق برسند. فاصله قابل توجهي بين آن‌ها وجود دارد و حدود جامعتين هم به قول آن‌ها نمي‌تواند اين اختلاف‌نظرها را برطرف سازد.اين فعال سياسي با بيان اينکه اصلاح‌طلبان تاکنون در اين زمينه موفق بوده‌اند، عنوان کرد: نه افراطيون از جانب جامعتين تبعيت مي‌کنند و نه هواداران احمدي‌نژاد آن را قبول دارند؛ لذا احتمال مي‌دهم که آنها به سه شاخه تبديل شوند و 3 ليست به مجلس ارائه دهند. وي يادآور شد: در اين ميان اصلاح‌طلبان تلاش دارند که ليست واحدي داشته باشند و اختلافي بين آن‌ها پديد نيايد. تاکنون هم براي ايجاد وحدت و تشکيل جبهه واحد موفق بوده‌اند.منتجب‌نيا در ادامه افزود: در حقيقت ترکيب مجلس آينده به گونه‌اي است که افراطيون شانس بسيار کمي دارند وارد مجلس شوند و اصلاح‌طلبان بيشترين شانس و اقبال را براي پيروز شدن دارند. بعد از آن نيز اصولگرايان سنتي مي‌توانند جايگاهي براي خود داشته باشند. شانس برنده شدن اصلاح‌طلبان در گرو اين است که اجازه ندهند که انسجام و وحدت ميانشان خدشه‌دار شود.


کیهان و جوان: اربعین امسال مقدمه آزادی قدس است

شکوه مراسم اربعین امسال در کربلا مورد توجه روزنامه‌های امروز قرار گرفته است. رسالت در این باره از تیتر «اربعين حسيني صحنه قدرت‌نمايي اسلام ناب محمدي(ص)شد» استفاده کرده است. وطن امروز از عبارت «ارتش بیست میلیونی» استفاده کرده است.

اعتماد نیز این مراسم را «قدرت نمايي شيعه در اربعين» نامیده و نوشته: اينجا كربلااست. نزديك به ٢٠ ميليون زاير با پاي پياده به آن رسيده اند تا همين لحظه را حس كنند «سجده به خاكي كه سال ها پيش پيكر امام شان در آن آرام گرفته است». سجده مي كنند و مي روند تا چهلمين روز شهادت امامي را عزاداري كنند كه براي شان نماد عدالت بوده و حق طلبي. اينجا همانجايي است كه خيلي ها نبايد باشند تا امنيت شان به خطر نيفتد. اما خيلي ها سوداي امنيت جان در سر ندارند و به دنبال امنيت دل هاي شان هستند. ٢٠ ميليون زاير جمع شده اند تا بگويند جهان تشيع از تهديد هاي ضد امنيتي وحشتي ندارد. شيعيان خمپاره هاي ميان راه را ديدند و آمدند. حمله هايي كه نيروهاي امنيتي عراقي در ميانه هاي مسير راهپيمايي خنثي كرده بودند هم آنان را منصرف نكرد. بيش از دو ميليون زاير ايراني رفتند تا نمادي باشند از عشق ايرانيان به امام حسين(ع). كربلاامسال حال و هواي ديگري داشت. اربعينش متفاوت بود. تفاوت از ماه ها قبل پيش بيني شده بود: تفاوتي كه تصور مي شد با توجه به اقدامات نيروهاي داعش قرار است از تعداد زايران بكاهد متفاوت تر شد. تعداد زايران آنقدر زياد شد كه از تصور مقامات عراقي هم خارج بود. شكوه مراسم اربعين اما به كربلاختم نشد. آن ايرانيان شيعه يي هم كه فرصت پياده رسيدن به كربلارا نداشتند در داخل مرزهاي كشورمان اين مراسم را گرامي داشتند.

جوان درباره «پيام‌هاي حضور 20 ميليوني اربعين» نوشته: حضور 20 ميليون زائر در مراسم اربعين حسيني از ابعاد مختلف قابل تأمل و بررسي است و بي‌ترديد كالبدشكافي آن وقت زيادي مي‌طلبد اما در نوشتار حاضر فقط به برخي از اهم آنها اشاره مي‌شود.

نخست اينكه اين حضور نشان مي‌دهد كه مكتب حسيني از قابليت و قدرت بسيج بالايي برخوردار است كه مشابه آن را در جهان امروز (كه در معرض هجوم افسارگسيخته فرهنگ غرب قرار گرفته و باعث تكه تكه شدن هويت‌هاي جمعي شده است) نمي‌توان سراغ داشت. از اين رو اين حضور ابعاد ديگري از قدرت نرم مسلمانان و به خصوص پيروان اين مكتب را به تصوير مي‌كشد.

دوم اينكه اين حضور باعث آشنايي افكارعمومي بين‌المللي با ماهيت ظلم ستيزي مكتب حسيني و نمادهاي عيني آن تاسوعا ـ عاشورا و اربعين مي‌شود و در عين حال با بازخواني واقعه جانسور عاشورا چهره عاملان و مسببان اين واقعه را در چهره داعش و ديگر افراد و گروه‌هاي تكفيري براي افكار عمومي بين‌المللي معرفي مي‌كند. در واقع همان كساني كه جنايت عاشورا را آفريدند امروزه در چهره داعش دوباره ظهور و بروز يافته‌اند. در اين ميان اگر داعش با قتل و خون‌ريزي و ارتكاب انواع جنايات شنيع وجهه اسلام و مسلمانان را تخريب مي‌كند اما 20 ميليون زائر شيعه باحضور مسالمت‌آميز خود در مراسم عاشورا و اربعين ضمن تأكيد بروحدت و همبستگي خود بر اين واقعيت صحه مي‌گذارند كه ظلم ستيزي در مكتب اسلام و شيعه قدمتي بيش از 1400 ساله دارد.

سوم اينكه هر چند دولت جديد عراق با همكاري و مشورت جمهوري اسلامي ايران از ماه‌ها پيش تمام توان خود را براي تامين امنيت مراسم تاسوعا عاشورا و اربعين حسيني به كار گرفته بود و به همين علت به‌رغم وجود برخي كمبودها در خدمات‌رساني به زائران آن هم به علت ازدحام جمعيت مشكل امنيتي جدي براي زائران پيش نيامد اما حتي اگر به فرض اين تهديدها هم وجود مي‌داشت باز نمي‌توانست خلل اساسي در اراده زائران شيعه ايجاد كند. از اين ديد يكي از دلايل حضور گسترده زائران در مراسم عاشورا و اربعين دادن پيام به داعشي‌ها و تكفيري‌ها است كه سياست دهشت‌افكني آنها نه تنها هيچ هراسي دردل شيعيان ايجاد نكرده، بلكه با تحريك به حضور بيشتر و قدرت‌نمايي در صحنه نتيجه عكس نيز براي اين گروه و بانيان آنها رقم زده است.

چهارم اينكه روند منتهي به تامين امنيت 20 ميليون زائر شيعه نشان مي‌دهد كه هرچه عوامل و زمينه‌هاي تامين امنيت بومي باشد به همان ميزان ضريب، دوام و قوام آن نيز افزايش مي‌يابد. در واقع تامين امنيت تحسين برانگيز مراسم عاشورا و اربعين مثلث همكاري و اقدام به موقع ميان مرجعيت، دولت مركزي و مشاوره دلسوزانه نيروهاي امنيتي ايران بوده است كه بر اساس آن مرجعيت با صدور فتواي امكان بسيج نيروهاي داوطلب مردمي بعد از سقوط موصل را فراهم كرد و متعاقب آن دولت عراق بلافاصله به سازماندهي اين نيروها پرداخت و به پشتوانه آن هم به پالايش نفوذي‌هاي بعثي از ارتش و ساير دستگاه‌هاي امنيتي پرداخت و هم اينكه با مشاوره ايران به چندين عمليات موفقيت‌آميز از آمرلي گرفته تا جرف الصخر و جلولا در برابر داعش دست زد و بدين ترتيب با عقب راندن داعشي‌ها از مناطق تماس شيعه زمينه را براي برقراري امنيت زائران شيعه در عاشورا و اربعين فراهم كرد. اين بدين مفهوم است كه هرچه روند كنوني پايه‌هاي بومي ساختار نظامي و امنيتي جديد تقويت شود به همان ميزان كارآمدي و پاسخگويي آن نيز افزايش خواهد يافت.

و در نهايت بايد به اين واقعيت نيز اشاره كرد كه با ركورد جديدي كه در حضور زائران در اربعين ثبت شد، از اين پس قاعدتاً بايد پيشاپيش برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي خدمات‌رساني به زائران صورت گيرد تا جاي ممكن از سختي و مشقت زائران كاسته شود. با توجه به اينكه امسال دولت عراق در ميدان جنگ با داعش قرار دارد و بخش عمده‌اي از توان و بودجه عراق صرف اين مسئله شده است لذا خدمات رساني و تامين اياب و ذهاب زائران بخصوص براي ايراني‌ها با مشكل همراه بود كه اميد مي‌رود با آزادسازي بقيه خاك عراق از دست داعش و تثبت اوضاع و امنيت اين مشكل براي سال‌هاي بعد رفع شود. اما در مجموع مراسم اربعين امسال نقطه عطف جديد در تاريخ مذهبي و سياسي عراق به ثبت رساند كه فرصت‌سازي از آن مي‌تواند نظام سياسي جديد اين كشور را براي هميشه در برابر انواع تهديدهاي داخلي و خارجي بيمه كند.

همین روزنامه در مطلبی با عنوان « مشق 20 میلیونی آزادي قدس در كربلا » نوشته: اربعين امسال متفاوت‌ترين اربعين تاريخ است نه تنها از آن جهت كه بين 17 تا 20 ميليون نفر در اين مراسم شركت كردند تا بزرگ‌ترين گردهمايي مذهبي سالانه جهان را ثبت كنند، بلكه اين مراسم مذهبي صلح‌آميز پيام سياسي روشن و مشخصي داشت و ضربه نماديني بود به گروه تروريستي داعش و رژيم‌‌صهيونيستي ‌كه امنيت آن بيش از هر موقع ديگري به چالش كشيده شده است.

«راه آزادي قدس از كربلا مي‌گذرد» اين را امسال زائران كربلا، 26سال بعد از پايان جنگ تحميلي ثابت كردند. اربعين امسال متفاوت‌ترين اربعين تاريخ است نه تنها از آن جهت كه بين 17 تا 20 ميليون نفر در اين مراسم شركت كردند تا بزرگ‌ترين گردهمايي مذهبي سالانه جهان را ثبت كنند، بلكه اين مراسم مذهبي صلح‌آميز پيام سياسي روشن و مشخصي داشت و ضربه نماديني بود به گروه تروريستي داعش و رژيم‌‌صهيونيستي ‌كه امنيت آن بيش از هر موقع ديگري به چالش كشيده شده است.

کیهان هم در شروع مطلبی با عنوان «راه قدس از کربلا آغاز شد» نوشته: آن روزها در گرماگرم جنگ تحمیلی، وقتی امام راحلمان - رضوان‌الله تعالی علیه- با اطمینان خبر داد که «راه قدس از کربلا می‌گذرد»، اگر چه این خبر برای برخی از دیرباوران، عجیب به نظر می‌رسید ولی دلباختگان حضرتش می‌دانستند هر جا همه «مو» می‌بینند، او از «پیچش مو» خبر می‌دهد و آنجا که نگاه‌ها به ابرو دوخته است، پیر جماران «اشارت‌های ابرو» را می‌بیند. از این روی، آن وعده که نایب مراد غایب - ارواحنا لتراب مقدمه الفداء - داده بود را از گوش سر به ژرفای دل سپردند و در انتظار آن، لحظه‌ها و روزها و سال‌ها را شمردند تا نوبت به اربعین سال 1393 رسید و طلیعه آن وعده که امام راحل (ره) داده بود، از کربلا دمید


تغییر ماموریت در بازار مسکن

دنیای اقتصاد نوشته: بررسي‌هاي جديد معاونت مسكن وزارت راه‌وشهرسازي نشان مي‌دهد: برآيند نوسانات قيمت مسكن طي 17 ماه اخير، همواره نزولي بوده و بازار مسكن، پس‌ از آخرين جهش 71درصدي كه در بهار92 به آن دچار شد، تاكنون هيچ رشد شديد يا افزايش قابل‌ملاحظه‌ قيمت به خود نديده است. با اين حال، به‌رغم ثبات نسبي قيمت، خانوارهاي كم‌درآمد و ميان‌درآمد هنوز نتوانسته‌اند از فضاي موجود بهره‌برداري كنند. آنچه در حال حاضر مانع اتصال تقاضاي مصرفي به بازار آپارتمان‌هاي فروش‌نرفته شده، شكافي است كه بين قدرت خريد و قيمت مسكن وجود دارد. در اين باره، يك گزارش آماري، از فاصله دست‌كم 34 درصدي بين «قدرت خريد مسكن» و «قيمت قطعي فروش» آپارتمان در تهران حكايت دارد. كمبود قدرت مالي خريداران در مقايسه با «قيمت پيشنهادي» فروشنده‌ها حتي به40درصد هم مي‌رسد. سياست‌گذار مسكن، براي رفع اين شكاف، ماموريت اصلي را بر اجراي «سياست متوازن تامين مالي»، متمركز كرده و معتقد است: تداوم مسير تخليه تورم مسكن، دغدغه‌‌‌‌ها را از فاز هميشگي «كنترل و مهار قيمت» به موضوع «چاره‌جويي براي تقويت قواي مالي خريداران» تغيير داده است. براي اين منظور، پرداخت يك‌طرفه تسهيلات ساخت كه طي اين سال‌ها به تضعيف قدرت خريد و رشد اجاره‌نشيني منجر شد، خاتمه يافته و منابع به هر دو سمت عرضه و تقاضا تخصيص مي‌يابد.

ابتکار نیز در همین رابطه و در باره «جزييات برنامه دولت براي وام خريد مسکن» نوشته: مظاهريان درباره وام 80 ميليوني خريد مسکن اظهار کرد: پيش‌بيني کرده‌ايم حدود 300 هزار واحد به صورت ساليانه وام خريد لازم است که اين طرح در دست بررسي است و در حال مذاکره با بانک مرکزي براي اجرايي شدن آن هستيم.معاون وزير راه و شهرسازي افزود: بازپرداخت اين وام 15 ساله با اقساط ماهيانه حدود 750 تا 800 هزار تومان است.وي تاکيد کرد:‌ معتقد هستيم پرداخت اين وام بهترين راه براي کمک به قدرت خريد مردم است.مظاهريان با بيان اين‌که رقم وام‌هايي که درحال حاضر پرداخت مي‌شود کمکي براي خانه‌دارکردن مردم نيست، تصريح کرد: ما در نظر گرفتيم يک خانه 80 متري در کشور به غير از شهرهاي بزرگ متري حدود 2.5 ميليون تومان محاسبه مي‌شود که قيمت تمام شده آن حدود 200 ميليون تومان است، اگر کسي حدود 20 ميليون تومان سپرده گذاري کند و اين ميزان هر سه ماه يکبار دو برابر شود، در چهار دوره سه ماهه يعني 12 ماه، مي‌تواند 80 ميليون تومان وام بگيرد.وي افزود: بدين ترتيب با 20 ميليون سپرده شخص، مي‌شود صد ميليون تومان که اين رقم ارزش 50 درصد خريد يک واحد مسکوني را تشکيل مي‌دهد.مظاهريان تاکيد کرد:‌ راه حل آن است که براي دفاع ازحقوق مردم به آن ها وام داده شود و دولت اين قضيه را مديريت کند بدين ترتيب مي‌توانيم مسکن طبقه متوسط را تامين کنيم.معاون وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين سوال که آيا پرداخت اين ميزان وام، بار رواني براي بازار خواهد داشت؟ گفت: در شرايطي که يک دوره ثبات در بازار مسکن به وجود آمده اگر اجراي اين طرح اعلام شود بار تورمي چنداني به بازار تحميل نمي‌کند ولي اگر زماني اعلام شود که بازار دچار ثبات نباشد، تبعاتي براي بازار خواهد داشت.


آیا دولت مسئول مبارزه با فساد است؟

در روزهایی که دولت با برگزاری یک همایش بر طبل مبارزه با فساد می‌کوبد، حسین راغفر در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشته: بعد از برگزاری سمینار مبارزه با فساد بحث درباره آن بار دیگر مورد توجه محافل مختلف قرار گرفته است. هرچند برگزاری سمینار برای مبارزه با فساد باعث روشن شدن افکار عمومی می‌شود اما توجه به برخی مسائل دیگر نیز می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد. اول اینکه راه مبارزه با فساد فقط خصوصی‌سازی نیست. متاسفانه بعضی افراد فقط به دنبال این هستند که یک مساله کلی بگویند. از سویی دیگر در بسیاری موارد راه‌حل‌هایی که ارائه می‌شود، نمی‌تواند مساله را به درستی حل و فصل کند. به نظر می‌رسد هنوز صراحت لازم برای برخورد با مساله فساد و کالبدشکافی واقعی آن وجود ندارد و همانطور که همه می‌بینیم اصلی‌ترین موضع‌گیری را در این یک سال و اندی خود رئیس‌جمهور داشته است و مسائل دیگری که از سوی دیگران مطرح شده بیشتر پرداختن به معلول‌ها بوده تا علت‌ها. نکته مهم در مقابله با فساد برخورد دولتی با این پدیده نیست بلکه باید کاری کرد که یک جریان عمومی شکل بگیرد که مردم حضور داشته باشند. مبارزه با فساد با حضور مردم معنا دارد و موجب بازگشت اعتماد به جامعه و فعالان اقتصادی شود. اینجا این سوال پیش می‌آید که آیا اقتصاد دولتی مسئول این فساد است؟ هرچند دولت نیز به نوبه خود می‌تواند مسئول باشد اما ضرورتا دولت مسئول نیست و بخش خصوصی هم می‌تواند فساد بزرگ انجام دهد کما اینکه در بسیاری کشورها این اتفاق رخ داده است. پس اینکه آیا بخش خصوصی می‌تواند مشکل فساد را حل کند؟ پاسخ منفی خواهد داشت. چنانچه در سال‌های گذشته به اسم خصوصی‌سازی منابع بزرگی را هدر دادیم و بسیاری مدارک درباره این مسائل ارائه کردند اما رسانه‌های وابسته بر اینها چشم بستند. چنانچه امروز نیز برخی مقامات همچون وزیر نفت از قراردادهای غیرقانونی بابک زنجانی صحبت می‌کند که با امضا و تائید رئیس بانک مرکزی و وزیران وقت مبلغی هنگفت پول به صورت غیرقانونی انتقال یافته است، کسی اعتراض نمی‌کند. یا وقتی رئیس‌جمهور می‌گوید 22میلیارد دلار به اسم تنظیم بازار ارز از کشور خارج شده و یک ریال آن بازنگشته، یعنی رسما حیف و میل منابع عمومی انجام شده، اما بازهم شاهد واکنش درخوری از ده‌ها دستگاه نظارتی در کشور نیستیم. در کشورهایی که فساد کمتری دارند حتی با اعلام یک روزنامه یا یک خبرنگار، مقام دولتی بلافاصله مورد مواخذه قرار می‌گیرد و صحت و سقم ادعای آن رسانه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد اما در کشور ما حتی صحبت مقامات رسمی آن هم به مبلغ 22 میلیارد دلار با سکوت مواجه می‌شود. مبارزه با فساد فقط بازداشت یک کلاهبردار نیست. بلکه ریشه‌کن کردن رفتارهایی است که هزینه‌های داد و ستد مالی را افزایش می‌دهد. اما تا زمانی که پروژه‌های بزرگ اقتصادی بدون مناقصه واگذار می‌شود و مقامات دولتی شرکت‌های شبه‌خصوصی تشکیل می‌دهند، این روند ادامه خواهد داشت.





تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست