بازدید 3799

پرشکان مهارتهای ارتباط با مردم را یاد نمی‌گیرند

کد خبر: ۴۶۲۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴ 31 December 2014
رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: در آموزش فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی آموزش مهارت ارتباطی با بیمار بسیار ضعیف است. آموزش بیماران توسط کادر پزشکی می تواند بخش اعظم هزینه های درمان را کم کند، انگلستان با این کار ۹۶ میلیون دلار از این هزینه را کم کرد.

به گزارش فارس، علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی در سومین کنگره آموزش بیمار و خود مراقبتی اظهارکرد: جای آموزش مهارت‌های ارتباطی در دانشکده‌های پزشکی خالی است در حالی که اکنون در جهان بحثی با عنوان پزشک 5 ستاره مطرح شده است به این مفهوم که یک پزشک کامل باید علاوه بر داشتن دانش در زمینه پزشکی در زمینه ارتباطات اجتماعی نیز مهارت کافی داشته باشد.

وی تصریح کرد: بخش پزشکی نقشی مهم در آموزش به بیماران و خود مراقبتی دارند چرا که می‌توانند اطلاعات مناسب، دقیق و مطقن به آنها ارائه دهند.

زالی خود مراقبتی را راهبردی اساسی توصیف کرد که براساس آگاه کردن و آموزش افزاد شکل گرفته است.

وی گفت: با خود مراقبتی می‌توان بار بیماری‌ها را کاهش داد بدین‌گونه که افراد با رعایت برخی مسائل از ابتلا به بیماری خاص و لزوم درمان آن پیشگیری کنند.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: زمانی که بیمار به علت فشار خون به پزشک مراجعه می‌کند پزشک باید قبل از آغاز درمان با داروهای گرانقیمت و پر هزینه تلاش کند با اصلاح سبک زندگی بیمار، بیمار را درمان کند چرا که در غیر این صورت بیمار به داروها پاسخ نداده و پزشک مجبور است داروهای بیشتری را برای بیمار تجویز کند و درمان سخت‌تر خواهد شد.

زالی با اشاره به دیابت به عنوان اولین علت نابینایی و مهمترین علت قطع عضو و مشکلات قلبی و عروقی گفت: پیشگیری از دیابت نیازمند آموزش و اطلاع‌رسانی به افراد جامعه است و بدین نحو می‌توان از هزینه‌های بروز این بیماری پیشگیری کرد.

زالی در توضیح اهمیت خود مراقبتی گفت: در عرصه جهانی مشخص شده است که به ازای هر یک دلار هزینه آموزش در رابطه با پیشگیری از پوکی استخوان، هزینه درمان هر فرد 6.5 دلار کاهش می‌یابد.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: در انگلستان با آموزش مردم و خود مراقبتی 96 میلیون دلار از هزینه‌های درمان کاهش یافته و ذخیره منابع صورت گرفته است.

زالی گفت: با آموزش افراد و خود مراقبتی 40 درصد از بستری در اورژانس، 40 درصد از غیبت از محل کار و 50 درصد مصرف دارو کاسته می‌شود.

زالی تأکید کرد: جامعه پزشکی باید به آموزش بیمار توجه کند ولی متأسفانه گایدلاین‌های کافی که با درک مردم همسازی داشته باشد و بومی‌سازی شده باشد وجود ندارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست