بازدید 4120

گزيده سرمقاله‌ روزنامه‌هاي صبح امروز

کد خبر: ۴۶۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۴ 04 May 2009
رسالت
«مراعات اخلاق در رقابت انتخاباتي» عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم حبيب‌الله عسكراولادي است كه در آن مي‌خوانيد:
انقلاب اسلامي طي سه دهه گذشته شاهد سي انتخابات و سي نوع رقابت انتخاباتي بوده است. بازخواني اخلاق رقابت و اخلاق انتخاباتي طي سي سال گذشته براي برگزاري دهمين دوره انتخاب رياست جمهوري كه بزودي برگزار مي‌شود ضروري است.

مردمسالاري حكم مي‌كند ما انتخابات و رقابت در آن را جدي بگيريم، اسلاميت و مردمسالاري هم حكم مي‌كند اين رقابت روي موازين اخلاقي و الهي باشد... .


اعتماد ملي
«منطق آقاي شريعتمداري!» عنوان يادداشت روز روزنامه اعتماد ملي است كه در آن مي‌خوانيد:
آقاي حسين شريعتمداري در روزنامه كيهان 13 ارديبهشت ماه 88 به نامه مهم آقاي كروبي به وي پاسخ داده است. اينجانب با اغتنام فرصت قصد دارم منطق نماينده محترم ولي‌ فقيه در كيهان را مستقل از موضوع نامه‌نگاري‌ها (اعدام كودكان زير 18 سال) نقد كنم چرا كه آن را نادرست و واجد پيامدهاي خطرناك مي‌دانم.

آقاي شريعتمداري در ابتداي نقد خود به نامه نماينده اسبق امام در حج از ايشان پرسيده است: «كدام يك از فحش‌ها و تهمت‌هايي كه عليه كيهان آورده‌ايد قبل از شما از سوي راديوهاي بيگانه نظير اسرائيل و راديو آمريكا و سايت‌هاي سلطنت‌طلب و ضد انقلاب نثار كيهان و مدير مسوول آن نشده است؟ خودتان قضاوت كنيد. بنابراين از ژرفاي دل خدا را شكر مي‌كنيم كه به خاطر دفاع از اسلام و نظام اسلامي و خط مبارك امام (ره) مورد عتاب و فحاشي دشمنان تابلودار خارجي قرار گرفته‌ايم و از همزباني احتمالا ناخودآگاه برخي دوستان داخلي با آن‌ها عميقا متأسفيم.»


كيهان
«جنبش غير متعهدها بايد بجنبد» عنوان يادداشت روز روزنامه كيهان به قلم حسام الدين برومند است كه در آن مي‌خوانيد:
در برابر سيطره نظام سلطه جهاني و زياده خواهي‌هاي کشورهاي زورگو و چپاولگر که اصل تساوي و برابري حقوق ملت‌ها را به حاشيه رانده و دالان صلح و عدالت جهاني را مسدود کرده اند چه بايد کرد؟ آيا در برابر اين ظلم آشکار بايد سکوت پيشه کرد، منفعل شده و در نهايت به علت ساختار مهندسي شده اي که خروجي آن بستر منافع قدرت‌هاي استثماري و استکباري را گسترده است مرعوب شد و تن به ظلم داد؟! آيا مي توان برغم آنکه سازمان‌ها و مجامع بين المللي در يد قدرت‌هاي نامشروع قرار گرفته اند و تحت قيموميت آنها انجام وظيفه مي کنند به بسط امنيت بين المللي، صلح فراگير و عادلانه جهاني و تساوي و برابري ملت‌ها و دولتها دل بست و اميدوار بود که روزي ريشه‌هاي درخت ستم، چپاولگري، زورگويي و زياده خواهي قطع مي گردد؟


آفتاب يزد
«نجيبان هزاره سوم‌!» عنوان سرمقاله روزنامه آفتاب يزد است كه در آن مي‌خوانيد:
برخي طرفداران دولت نهم، رئيس ايـن دولـت را «مـعـجـزه هزاره سوم» ناميده‌اند. اما ظاهراً معجزه‌گري در هزاره سوم، تنها ويژگي‌ اين دولت نيست بلكه بـراسـاس ادعـاهـايي كه اخيراً مطرح مي‌شود دولت نهم را بايد الگوي نجابت در هزاره سوم - و شايد در طول تاريخ- دانست. چندي قبل وزير كشور كه از دوستان نزديك احمدي‌نژاد است وضعيت فعلي در فضاي انتخاباتي كشور را به نجابت دولت نهم ارتباط داد. اين سخنان محصولي - كه ديروز با زباني ديگر تكرار شد - به گونه‌اي بود كه گويي در دوره‌هاي سابق، قبل از آغاز زمان رسمي تبليغات انتخاباتي، هيچ يك از كانديداها فعاليت‌هاي تبليغاتي نداشته‌اند و اكنون براي نخستين بار، عده‌اي از نجابت دولت نهم سوء استفاده مي‌كنند! البته نشانه‌هاي اوليه اين نجابت زماني براي مردم آشكار شد كه يك دستگاه دولتي در فارس، براي توجيه جلوگيري از سخنراني خاتمي، دروغي را به توليت آستان شاهچراغ (ع) نسبت داد كه بلافاصله توسط آيت‌الله دستغيب تكذيب شد. هم‌زمان با اين رفتار نجيبانه، مسئولان دانشگاه‌هاي دولتي در همدان و گرگان، مانع سخنراني كروبي شدند و كروبي هم از پشت درهاي دانشگاه براي دانشجويان سخنراني كرد تا مخابره تصاوير اين سخنراني ديدني به اقصي نقاط جهان، تعريف جديد از نجابت دولتي‌ها را براي همگان آشكار سازد.


سرمايه
«خودکفايي بنزين به چه قيمتي» عنوان سرمقاله روزنامه سرمايه به قلم بيژن نامدار زنگنه است كه در آن مي‌خوانيد:
اگرچه طرح خودکفايي 48 ساعته بنزين توليد اين فرآورده از لايت اند، متانول توليدي پتروشيمي، ضايعات پالايشگاهي، نفتاي سبک و سنگين و محصولات آروماتيکي را مورد توجه قرار داده و تبديل برش‌هاي گازوئيلي و نفت سفيد پالايشگاه‌ها به بنزين را نيز مدنظر دارد.

اما بايد دقت کرد اجراي اين طرح، توليد کشور در بخش پتروشيمي را کاهش مي دهد و در نتيجه به جاي اينکه نفتاي پتروشيمي را به محصولات نهايي پتروشيمي تبديل کنيم آن را به بنزين تبديل کرده و با نرخ پايين در بازار داخلي خواهيم فروخت و چنين فرآيندي از توجيه و صرفه اقتصادي برخوردار نيست. طرح خودکفايي 48 ساعته بنزين بيش از آنکه جنبه توليدي داشته باشد جنبه تبليغي دارد وگرنه ما نبايد طرح‌هايي که توليد محصولات پتروشيمي و فرآورده‌هاي نفتي با ارزش افزوده بالاتر را به سمت توليد بنزين ارزان قيمت داخلي سوق مي دهد، به عنوان راهکاري براي خلاص شدن از واردات بنزين انتخاب کنيم و از اين طريق بي نيازي خود را به واردات بنزين تامين کنيم زيرا اين کار در عمل به معناي تعطيل کردن بخشي از توليد ارزشمند کشور بوده زيرا توليد را در سه مجتمع بزرگ پتروشيمي از بين مي برد و به زيان اقتصاد کشور است.


دنياي اقتصاد
«دغدغه‌هاي بورس 50 ميليارد دلاري» عنوان سرمقاله روزنامه دنياي اقتصاد به قلم عليرضا كديور است كه در آن مي‌خوانيد:
گذشت 44 روز از سال 88 كافي است تا بورس تهران بهترين بازدهي خود را طي شش سال اخير ثبت كند. دركنار بازدهي چشمگير بورس در آغاز بهار، روند معاملات سهام در مقايسه با نيمه دوم 87 نيز بهبود قابل توجهي يافته است.

افزايش ميانگين روزانه ارزش معاملات خرد از پنج ميليارد تومان در ماه‌هاي پاياني سال گذشته به ده ميليارد تومان، تبديل افت 30 درصدي بازدهي بورس در نيم‌سال دوم 87 به 8/7درصد بازدهي در روزهاي آغازين 88، رشد ارزش بورس تهران از 46 به پنجاه ميليارد دلار (با وجود افزايش نسبي نرخ ارز) و گسترش فعاليت سهامداران حقيقي نسبت به حقوقي طي مدت ياد شده، جملگي حكايت از تحول اساسي در روند معاملات بورس تهران دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری