لحظه به لحظه با تحولات یمن؛

عقب‌نشینی رئیس جمهور یمن و موافقت با 4 شرط «انصارالله»

«علی القحوم» عضو دفتر سیاسی گروه انصارالله یمن روز سه شنبه اعلام کرده بود: «ورود ما به کاخ ریاست جمهوری یمن برای جلوگیری از غارت سلاح بوده است.» و از سوی دیگر «محمد البخیتی» از دیگر اعضای دفتر سیاسی انصارالله نیز تاکید کرد: «ما قصد نداریم به عبدربه منصور رییس جمهور یمن و منزل او حمله کنیم.»
کد خبر: ۴۶۸۷۴۶
|
۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۱ 21 January 2015
|
16313 بازدید
پس از آنکه روز گذشته حوثی ها،‌ کاخ رياست جمهوری در شهر صنعا، ‌پايتخت اين کشور، را تصرف خود در آوردند و عملاً کنترل امور این کشور را به دست گرفتند، کشورهای مختلف و نهادهای بین‌المللی نسبت به وضعیت یمن موضع گیری کردند و در ایران نیز سخنگوی وزارت امورخارجه، همه طرف های داخلی یمن را به خویشتن داری و اجتناب از خشونت فراخواند.

به گزارش «تابناک»؛  حوثی ها که در قالب گروه سیاسی - نظامی انصار الله فعالیت می کنند شیعیان زیدیه (چهار امامی) هستند و استان های شمالی یمن به ویژه استان صعدهمحل اصلی تمرکز آنهاست، در سال های اخیر بارها با دولت مرکزی یمن وارد جنگ داخلی شدند و بالاخره در ماه های اخیر توانستند پس از یک رشته تظاهرات مسالمت آمیز، در نهایت با استفاده از واحدهای نظامی خود، کنترل پایتخت را به دست بگیرند و رئیس جمهور یمن را به عقب نشینی و برکناری نخست وزیر مجبور کنند اما این پایان ماجرا نبود و پس از عقب نشینی رئیس جمهور، حوثی‌ها پیش آمدند و حال مرکز سیاسی کشور را در اختیار گرفته‌اند.

حوادث یمن به نقطه اوج خود رسیده و اکنون حوثی‌ها توانسته‌اند با تسلط بر پایتخت، عملاً کنترل این کشور را در اختیار بگیرند و بدین ترتیب، آینده این کشور در یک موقعیت تاریخی قرار گیرد. در حالی که خبرگزاری فرانسه روز گذشته از ورود حوثی ها به مجموعه کاخ رياست جمهوری شده و تصرف اسلحه خانه آن خبر داده بود، یک از مسئولان کمیته‌های مردمی حوثی‌ها در گفت و گو با المیادین این موضوع را رد کرده بود اما در نهایت گزارش‌های متعددی از تلفات قطعی درگیری میان حوثی‌ها و گارد ریاست جمهوری منتشر شد. ظاهراً آنها یک پایگاه نظامی را تصرف کرده‌اند که به گزارش آسوشیتدپرس در آن موشک‌های بالستیک نگهداری می‌شود.

وضعیت یمن، موجب نگرانی دولت آمریکا شده است و در همین راستا مقامات آمریکایی روز گذشته اعلام کردند که دو فروند رزم‌ناو برای خروج احتمالی دیپلمات‌ها از صنعا، امشب به دریای سرخ اعزام شده‌اند؛ اتفاقی که در صورت قدرت گرفتن القاعده یمن و یا تحرکاتی در اطراف سفارت این کشور در یمن، قریب الوقوع خواهد بود.

شبکه اسکای نیوز عربی هم به نقل از منابع آگاه اعلام کرد عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن پس از سقوط کاخ ریاست جمهوری و محاصره منزل مسکونی اش، از پایتخت خارج شده است. رسانه ها و منابع رسمی در این باره اظهار نظر نکرده اند. نخست وزیر یمن نیز با محاصره حوثی ها در حبس و حصر خانگی قرار گرفت. همچنین ایست بازرسی‌ها و افراد مسلح حوثی‌ها در خیابان‌ها و مناطق مختلف پایتخت و در مقابل ساختمان ها و تاسیسات و مراکز مهم و حیاتی مستقر هستند.

با این حال، «علی القحوم» عضو دفتر سیاسی گروه انصارالله یمن روز سه شنبه اعلام کرده بود: «ورود ما به کاخ ریاست جمهوری یمن برای جلوگیری از غارت سلاح بوده است.» و از سوی دیگر «محمد البخیتی» از دیگر اعضای دفتر سیاسی انصارالله نیز تاکید کرد: «ما قصد نداریم به عبدربه منصور رییس جمهور یمن و منزل او حمله کنیم.»

وضعیت بی‌ثبات یمن واکنش‌های بین‌المللی نیز داشت. روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل به پیشنهاد انگلیس پشت درهای بسته برای بررسی اوضاع یمن برگزار شد و جمال بن عمر، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، در این زمینه گزارش داد. بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، در اظهار نظری پیرامون وقایع یمن خواستار توقف فوری درگیری‌ها در پایتخت شده است. دفتر مطبوعاتی‌بان کی مون با انتشار بیانیه‌ای به نقل از وی گفته است که «دبیرکل سازمان ملل عمیقا نگران بد‌تر شدن وضعیت در یمن است».

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز با اشاره به تحولات چند روز اخیر در یمن، همه طرف‌های داخلی یمن را به خویشتنداری و اجتناب از خشونت فراخواند و در این زمینه تاکید کرد: «اجرای کامل مصوبات گفت‌گوهای ملی و توافقنامه صلح و شراکت می‌تواند آرامش و ثبات را به یمن بازگرداند. ما بار دیگر از همه امضاء کنندگان توافق‌های حاصله می‌خواهیم نسبت به آنچه متعهد شده‌اند ملتزم باشند.»

افخم خاطرنشان کرد: «امیدواریم مشارکت همه گروه‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی – اجتماعی یمن در روند سیاسی و در راستای اجرای مصوبات گفت‌وگوهای ملی به عنوان یک سند سیاسی فراگیر، به ثبات و آرامش در این کشور مسلمان منجر شود.»

در این شرایط عبد الملک الحوثی رهبر جنبش انصار الله یمن گفت: «درود ویژه ای به ارتش بزرگ یمن دارم. این ارتش بار دیگر میهن پرست بودن، آزادگی، هوشیاری و وفاداری خود را به کشور نشان داد و اثبات کرد که حامی منافع ملت و این کشور است و به مسئولیت های خود در حمایت از یمن واقع است و هرگز و به هیچ وجه ابزار طرف های توطئه گر علیه یمن نیست.»

پایتخت یمن تحت تسلط حوثی‌ها، رئیس جمهور در مکان نامعلوم

وی در بخش دیگری گفت: «شکی در این نیست کشور یمن با شمار زیادی از توطئه های خارجی روبرو بوده در عرصه داخلی نیز با مشکلات زیادی روبروست. بسیاری از نیروهای سیاسی داخلی و برخی از اقوام یمن تعامل مناسبی با خطرات و چالش های کنونی کشور ندارند و مسئولانه رفتار نمی کنند و تنها به منافع ، تمایلات وبرنامه های شخصی ، فرقه ای و مذهبی خود توجه دارند. ما در شرایط استثنایی و حساس یمن قرار داریم و تعامل نامناسب این نیروهای سیاسی باعث حساس و پیچیده تر شدن اوضاع این کشور شده است. برخی از یمنی ها که در موضع تصمیم گیری قرار دارند، مسئولانه رفتار نمی کنند و دولت یمن در صدر این فهرست قرار دارد. دولت و مشخصا رئیس جمهور یمن مسئول نخست این ملت است. یمن در مراحل گذشته با خطرات زیادی روبرو بوده و همچنان روبروست. شکی در این نیست در کنار این خطرات، فرصت های واقعی و مهمی وجود دارد که با استفاده از این فرصت ها می توان از این خطرات عبور کرد و از شر استبداد، فساد و میراث بد گذشته رها شد. شور و شوق انقلابی مردمی یمن در مراحل گذشته خود توانست به دستاوردهای بسیار بزرگی برسد که در مقدمه آن سند گفتگوی ملی و توافق صلح و شراکت قرار دارد.»

حوثی اضافه کرد: «شراکتی می تواند باعث توازن سیاسی در کشور شود که به منافع همه گروه های سیاسی و اقشار مختلف یمن توجه داشته باشد. با تاسف شدید، گروه هایی که ارکان قدرت را در یمن در اختیار دارند توجهی به منافع دیگر اقشار ملت ندارند و تنها به منافع طرفداران خود فکر می کنند و بخش زیادی از ملت یمن از این وضع آسیب می بیند.»




20:14- اسکای نیوز، منابع امنیتی و پزشکی یمن خبر دادند که در درگیری های کمیته های مردمی وابسته به جنبش انصارالله و نیروهای گارد ریاست جمهوری طی روزهای دوشنبه و سه شنبه در صنعاء، 35 کشته و 94 زخمی دیگر نیز زخمی شدند. کمیته های مردمی وابسته به جنبش انصارالله طی 48 ساعت گذشته در اطراف کاخ ریاست جمهوری به شدت با یکدیگر درگیر شدند.

19:25- بر اساس گزارش پایگاه لبنانی "العهد"، کشورهای عضو این شورا که امروز در شهر "ریاض" عربستان تشکیل جلسه داده بودند، در بیانیه‌ای، هرگونه اقدام علیه "عبد ربه منصور هادی" را کودتا خواندند.

18:30- "یمن الان" گزارش داد، وزیر دفاع و نخست‌وزیر یمن پس از این دیدار برای ملاقات با رئیس‌جمهور یمن به مکان نامعلومی منتقل شدند/ گزارشی درباره محتوای این دیدار منتشر نشده است

18:20- الشرق الاوسط گزارش داد، وزرای خارجه عربستان و امارات در جلسه در حال برگزاری شورای همکاری گشورهای عربی حوزه خلیج فارس، این طرح را پیشنهاد داده‌اند

18:01- خبرگزاری فرانسه در گزارش خود اعلام کرد که سید عبد الملک الحوثی از لحاظ شیوه بیان، مضمون خطابه ها که بر مبارزه با فساد، درخواست شراکت ملی و دشمنی با غرب و اسرائیل تاکید دارد، یادآور خطابه های سید حسن نصرالله است.

در این گزارش آمده است: به تدریج شخصیت جوان و دارای اعتماد به نفس به نام عبد الملک ظاهر شد که خطابه های طولانی بیان می کند و دائما خطابه های خود را با مسئله فلسطین و اسرائیل آغاز می کند و انگشت اشاره دست راست خود را در حالیکه یک انگشتر نقره ای با نگین عقیق بر روی انگشت کوچکش قرار دارد، تکان می دهد و همانند سید حسن نصر الله زبان قاطع و برنده را با لبخند و انتقاد از فساد رایج در کشور آمیخته می کند همچنانکه به تشدید اقدامات وعده می دهد و می گوید که در آینده جزئیات آن را فاش می کند و اینگونه توجه رسانه ها را به خود جلب می نماید.

پایتخت یمن تحت تسلط حوثی‌ها، رئیس جمهور در مکان نامعلوم

این گزارش همچنین افزود: علی رغم تمایل به خطابه های طولانی و ارتباط رسانه ای با مردم، عبد الملک تقریبا هیچ زمانی در میان تجمع های عمومی نیست و بیشتر اوقات خود را در محل اقامت خود در صعده واقع در شمال غربی یمن می گذراند و سخنان وی از یک مکان بسته پخش می شود.

«عابد المهذری» نویسنده این گزارش در ادامه اشاره کرد که زندگی عبد الملک بیشتر به فقرا و طبقه متوسط جامعه شباهت دارد، وی منضبط است و بیشتر وقت خود را صرف مطالعه، قرائت قرآن و مطالعه سایت های اینترنتی می‌کند.

16:30- منابع رسانه‌ای از عقب نشینی و موافقت رئیس جمهور یمن با شروط جنبش انصار الله طی جلسه فوق العاده‌ای که با نمایندگان این جنبش برگزار شده بود خبر دادند. رئیس جمهور یمن امروز چهارشنبه، یک روز پس از درگیری‌های مسلحانه اطراف کاخ ریاست جمهوری، نشستی با حضور نمایندگان جنبش انصارالله یمن برای بررسی بحران فعلی کشور برگزار کرد.

شبکه خبری «اسکای نیوز»، خبر داد که این نشست فوری بعد از تحولات اخیر و محاصره کاخ ریاست جمهوری به وسیله نیروهای جنبش انصار الله صورت گرفته است. جنبش انصارالله یمن روز گذشته اعلام کرد که رئیس جمهوری یمن عامل درگیری‌ها و نابسامانی‌های کشور است زیرا او به توافق «صلح و شراکت» عمل نمی‌کند و در حال دور زدن این مسئله است.

سه‌شنبه‌شب رهبر جنبش انصارالله در سخنان زنده تلویزیونی، در پاسخ به تبلیغات رسانه‌ای گفت: شراکت به معنی کودتا نیست، همچنین جنبش انصارلله چهار موضوع را از دولت و رئیس‌جمهور مطالبه کرده است و اجرای آن‌ها را شرط تمام شدن بحران ذکر کرده است:

1- اصلاح وضعیت هیأت ملی طبق قانون اساسی جدید.
2- اصلاح اشکالات وارده در ضمیمه قانون اساسی.
3- اجرای توافقنامه «صلح و مشارکت».
4- حل وضعیت امنیتی مخصوصا اوضاع مأرب.

16:10- الیمن الیوم گزارش داد، سفیر آمریکا در یمن به قطر منتقل شده است. یک تیم از تفنگداران آمریکایی با استفاده از هواپیمای اختصاصی با ورود به صنعا، "متیو تولر" را به قطر منتقل کردند

16:00- یمنی ها با تظاهرات در شهر صعده در شمال این کشور، اهانت به رسول گرامی اسلام (ص) را محکوم و تاکید کردند انتشار کاریکاتور موهن، بیانگر بی احترامی غرب به اسلام و مقدسات اسلامی است.

"احمد المختفی" خبرنگار شبکه العالم از صعده گزارش داد، مردم یمن با تظاهرات درشهر صعده همچنین مخالفت خود را با کودتا علیه توافقنامه صلح و مشارکت ملی و نیز با پیش نویس قانون اساسی جدید که با پیشنهاد تبدیل یمن به 6 منطقه فدرال درصدد تجزیه کشور است، اعلام کردند.

هزاران نفر از یمنی ها از مناطق مختلف کشور با راهپیمایی در خیابان ها، خشم و غضب خود را به انتشار دوباره تصاویر موهن به پیامبر اسلام نشان دادند و از امت های عربی و اسلامی خواستند که همه کشورها و سازمان هایی را که به رسول گرامی اسلام اهانت می کنند، از نظر سیاسی و اقتصادی تحریم کنند. "محمد عبد الكريم الحوثي" ریيس کمیته انقلابیون یمن در گفت وگو با العالم خواستار تحریم کالاهای فرانسوی شد و افزود: فرانسه را تحریم و جنگ اقتصادی را بر آن ها تحمیل کنید.

مردم خشمگین یمن در پایان تظاهرات با انتشار بیانیه ای، اهانت به حضرت محمد(ص) را محکوم کردند و از مجله فرانسوی "شارلی ابدو" که کاریکاتور موهن به رسول اسلام را بازنشر کرد، به علت تحریک احساسات مسلمانان و روشن کردن شعله خشونت و تنش انتقاد کردند. "علی المؤيدی" سخنگوی انقلابیون یمنی، با قرائت بخشی از بیانیه ای اختتامی، اهانت به رسول گرامی اسلام و نیز به مقدسات و شخصیت های اسلامی را محکوم کرد.

شرکت کنندگان دراین تظاهرات در صعده، همچنین مخالفت خود را با دور زدن توافقنامه صلح و مشارکت ملی و نیز با تجزیه یمن به 6 منطقه فدرال اعلام کردند و طرح تقسیم و تجزیه یمن را طرحی خارجی علیه کشور دانستند.

تظاهرکنندگان همچنین از قبایل یمنی و نیروهای ارتش خواستند از کمیته های مردمی که مدافع ثبات و سازندگی یمن هستند، حمایت کنند. تظاهرکنندگان "عبدربه منصور هادی" رییس جمهوری یمن و مشاوران وی را مسوول پیامدهای درگیری ها در صنعا دانستند. "ضيف الله رسام" ریيس شورای همبستگی قبیله ای یمن، در گفت وگو با العالم خطاب به ارتش و قبایل خاطرنشان کرد، "شما را به حمایت از کمیته های مردمی و نیروهای انقلابی برای حفظ دستاوردهای انقلاب از جمله توافقنامه صلح و مشارکت ملی دعوت می کنیم"

تعداد بازدید : 39
دانلود ویدئوی سخنرانی

15:58- وزیر خارجه یمن گفت: آینده کشور را مبهم می‌بینم.

به گزارش یمن پرس، "عبدالله الصایدی" ابراز امیدواری کرد که امنیت و ثبات به این کشور بازگردد تا زندگی مردم روال عادی خود را طی کند.

15:12- المیادین گزارش داد، منابع یمنی از بازگشت آرامش به اطراف منزل رئیس جمهور و متوقف شدن درگیری ها در این منطقه خبر دادند. با این حال اخبار ضدو نقیضی از سرنوشت عبد ربه منصور هادی و احتمال خروج وی از صنعاء منتشر شده است. سرنوشت عبد ربه منصور هادی همچنان در ابهام قرار دارد و برخی اخبار حاکی از رفتن وی از صنعاء و تشکیل شورای نظامی به رهبری محمود الصبیحی، وزیر دفاع یمن است.

براساس این اخبار شورای مذکور متشکل از پنج شخصیت از شمال و پنج شخصیت از جنوب یمن است و الصبیحی ریاست این شورا را با این شرط قبول کرده است که عبده حسین الترب، وزیر کشور سابق جزو پنج شخصیت شمالی این شورا باشد.  از سوی دیگر منابع رسانه ای اعلام کردند که برخی نیروهای انصارالله صبح امروز (چهارشنبه) به منزل عبد ربه منصور هادی رفتند اما منزل وی را خالی یافتند.

به گزارش منابع حوثی ها منزل هادی و اطراف منزل وی را کاملاً محاصره کردند و برخی سایت های یمنی گزارش دادند که هادی به همراه وزیر دفاع از صنعاء خارج شده و به عدن رفته است. اما هنوز اخبار تایید شده ای از مکان حضور هادی وجود ندارد.  با این حال برخی منابع خبر خروج هادی از صنعاء را تکذیب کردند.

15:00- وزارت خارجه روسیه ضمن ابراز نگرانی شدید از وخامت اوضاع در یمن خواهان حل بحران این کشور از طریق مذاکرات ملی شد و آمادگی خود را برای کمک به صنعاء جهت حل بحران کشور اعلام کرد.  به گزارش منابع یمنی، کمیته امنیتی در شهر عدن تمامی گذرگاه های زمینی، دریایی و هوایی که به فرودگاه عدن منتهی می شود را به دلیل رخدادهای اخیر بسته است.

14:56- در وضعیت کنونی یمن، تحرکات القاعده یمن افزایش یافته است. در همین ارتباط، «ناصر الانسی» یکی از سرکرده‌های القاعده که در یمن حضور دارد از مسلمانانی که در کشورهای غربی حضور دارند خواست که دست به حملات تروریستی جداگانه بزنند. 

تحولات لحظه به لحظه یمن را با «تابناک» پی بگیرید
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
به نظر شما در سفر رئیس جمهور به نیویورک، پزشکیان با رئیس جمهور آمریکا دیدار خواهد کرد؟