انعکاس بسیار وسیع پیام رهبر انقلاب به جوانان اروپا در رسانههای جهان و به ویژه در شبکههای اجتماعی، این پرسش را پیش آورد که آیا نباید در راستای توسعه دیپلماسی عمومی، این فرصت را فراهم کرد تا اندیشه انقلابی مقام معظم رهبری در فضای مجازی گسترش یابد و موانع پیش روی چنین بهره برداری ویژه از ظریف شبکههای اجتماعی را به سرعت برطرف نمود و به پیروی از رهبر انقلاب، بسیج عمومی برای گسترش پیام انقلاب و رهبری شکل بگیرد؟
به گزارش «تابناک»؛ با سلسله وقایع مشکوک رخ داده در پاریس و سپس موج مخالفی که به راه افتاد، در نهایت به اسلامهراسی دامن زده شد و منجر به توهینهای وسیعی به رحمة للعالمین در رسانههای فرانسه و برخی دیگر از رسانههای اروپایی شد تا واکنش وسیع مسلمانان جهان و برپایی کمپینهای صلحآمیز فراوانی برای دفاع از حضرت محمد مصطفی (ص) به عنوان یکی از مقدسات 1.5 میلیارد مسلمان عالم را در پی داشته باشد.
در این شرایط بحرانی، رهبر با ذکاوت انقلاب اسلامی، در حرکتی هوشمندانه اقدام به نگارش یادداشتی خطاب به جوانان اروپا کردند؛ یادداشتی که ادبیاتش متناسب با مخاطب جوان غربی انتخاب شده بود و نکاتی را در دل خود داشت که واکنش تحسین برانگیز گروهی از رسانههای غربی را در پی داشت؛ از آن جمله میتوان به بهره برداری از کلیدواژههای آشنا برای جوانان غربی در متن این نامه مهم اشاره کرد که بیان رهبری را نزدیکتر به سطح ادراک آنها نموده است.
علاوه بر توصیه به عدم پیشداوری در قبال دین اسلام و نادیده گرفتن تبلیغات اسلام هراسانه علیه این دین رحمانی، توصیه تکمیلیِ مراجعه مستقیم این جوانان غربی به متن قرآن برای شناخت بهتر اسلام نیز جزو محورهای مهمی بود که
در این نامه مورد توجه قرار گرفت و در واقع رهبری شخصاً با ورود به این عرصه، خط مشی تازهای را پیش روی جریان انقلابی قرار دادند و آن هم تعامل و گفتوگو با نسل جوان و تصمیم گیرنده برای آینده اروپا درباره ماهیت اسلام حقیقی است.
در این میان برای شکستن انحصار رسانهای غولهای خبری دنیا و رساندن این پیام رهبر معظم انقلاب به گوش جهانیان، نقش شبکههای اجتماعی به ویژه توئیتر و فیسبوک بسیار پررنگ بود و بهره برداری این شبکهها که به عنوان «رسانههای اجتماعی / Social media» شناخته میشوند تاثیر شگرفی در گسترش مخاطبان این پیام داشت و در قالب میلیونها پست و توئیت مستقیماً و یا غیرمستقیم به این پیام و جزئیاتش پرداخته شد که البته بیشتر این تلاشهای یاران رهبری در فضای مجازی در راستای گسترش اصل متن پیام به اشکال مختلف بود.
در همین راستا مطابق با آماری که در برنامه دیروز-امروز-فردای شب پیشین (یکشنبه) اعلام شد، بیش از شانزده میلیون توئیت با مضمون پیام رهبری در توئیتر منتشر شده و حجم بسیار بالایی از پستها نیز در فیس بوک با همین رویکرد منتشر شده و سهم دیگر شبکههای اجتماعی نیز در این زمینه قابل توجه بوده است؛ پیامهایی که بخش قابل توجهی از آنها با هشتگ letter4u# همراه شده و یک جریان خبری عظیم را شکل داده است.
در چنین شرایطی آنچه محل تامل است، عدم وجود امکانی مناسب برای دسترسی عموم مردم به شبکههای اجتماعی برای بسیج عمومی در راستای رساندن این پیام به دورترین نقاط جهان است و متاسفانه یاران رهبری در آن سوی مرزها و سراسر جهان و گروهی از مردمان که به امکان عبور از فیلترینگ دسترسی داشتهاند، توانستهاند در این زمینه تاثیرگذار باشند و این موج بزرگی که به راه افتاده با حضور بخش حداقلی از ظرفیت اجتماعی حامی گفتمان انقلاب اسلامی است؛ گفتمانی که در پیام رهبری متبلور است.
از این منظر شاید بهتر باشد مسئولان امر در راستای فیلترینگ هوشمند، دست به کار شوند و در روزهای پیش رو به سرعت فیلترینگ هوشمند را در شبکههای اجتماعی و به طور خاص فیس بوک و توئیتر اجرایی نمایند و ضمن مسدودسازی صفحات مسئله دار، مابقی بستر این شبکههای اجتماعی را رفع فیلتر نمایند تا بدین ترتیب تمام مردم ایران بتوانند از این فضا برای دفاع از اسلام، انقلاب اسلامی و گسترش اندیشه رهبری در چنین جبهههایی بهره برد.
نباید فراموش کرد که حضور حداکثری مردم مسلمان و معتقد ایران برای دفاع از اسلام، ایران، رهبری نظام و ارزشهای اصیل و حقیقی در در چنین عرصههایی به عنوان بزرگترین فضاهای اجتماعی آنلاین که برای گسترش پیام رهبری نیز مورد بهره
برداری قرار میگیرند، اتفاقی شبیه حضور حداکثری مردم باایمان کشورمان در
جبهههای دفاع مقدس است، با این تفاوت که این بار خاکریزهای جهانی پیش رو
است که به جای ایجاد سد در مقابلش، باید به آن ورود کرد و عرصه را در
اختیار گرفت؛ اتفاقی که در ماجرای اخیر مشخص شد، قابل تحقق است و یک «ما
میتوانیم» احتیاج دارد.