چشم‌انتظار واکنش نهادهای امنیتی و انتظامی هستیم؛

آیا گرفتن کارمزد از کارت‌خوان‌ها به سود سارقان نخواهد شد؟!

به نظر می‌رسد، دریافت کارمزد از کارت خوان‌ها‌ در ازای مزیتی که دارد، معایب بسیاری نیز می‌تواند‌ داشته باشد که برخی از آن‌ها به شدت نگران‌کننده است؛ معایبی مانند احتمال افزایش آمار سرقت‌های خرد، که حقیقتی است تلخ که مقامات انتظامی بار‌ها بر آن صحه گذاشته‌اند.
کد خبر: ۴۷۱۵۱۸
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۹ 31 January 2015
|
22139 بازدید
|
افزایش آمار سرقت‌های خرد نه سیاه‌نمایی است و نه بزرگ‌نمایی مشکلات، که حقیقتی است تلخ که مقامات انتظامی بار‌ها بر آن صحه گذاشته‌اند؛ حقیقتی که اگر فراموشش نکنیم، مقابله با آن ساده‌تر به نظر می‌رسد.

به گزارش «تابناک»، ماجرای کارمزد گرفتن از کارت خوان‌ها که مدتی به محاق رفته بود، چند روزی است ‌بار دیگر به جریان افتاده و به نظر می‌رسد قرار است‌‌این بار اجرایی شود؛ اما آیا تبعات ‌چنین تصمیمی‌ کامل تجزیه و تحلیل شده است؟

آنچه واضح است، واکنش مردم به اجرای چنین تصمیمی، دست کم در کوتاه مدت رایج‌تر شدن خرید نقدی خواهد بود؛ یعنی عده‌ای ترجیح می‌دهند ‌به جای استفاده از کارت بانکی و خرید با ‌کارت‌خوان‌ها (پوز‌ها)، پول نقد حمل و نقل کرده و خریدهای روزانه خود را به شیوه‌ای ‌انجام دهند که غیر مدرن نامیده می‌شود و مشکلاتی ‌دارد.

این بازگشت به شیوه قدیمی معاملات تا آنجا مورد استقبال قرار خواهد گرفت که می‌توان حدس زد، مبالغ بارگزاری شده در خودپرداز‌ها، خیلی زود‌تر به اتمام برسد و رجوع دوباره مردم به آن‌ها، صف انتظار برای دریافت پول را رونقی دوباره ‌بخشد و حتی در شهرهای کوچک‌تر و در ایامی چون تعطیلات پایان هفته یا مناسبت‌ها، مشکلات زیادی به همراه آورد.

این حدس زمانی تقویت می‌شود که می‌بینیم بسیاری از خریدهای روزمره مردم، به ویژه در شهرهای بزرگ، در سال‌های اخیر به نقل و انتقال الکترونیک پول (با استفاده از کارت‌های بانکی و کارتخوان‌های نصب شده در فروشگاه‌های ریز و درشت) سوق داده شده و کارکردهای پول نقد به خرید اقلام کوچک، هزینه‌های حمل و نقل و برخی امور خرد تقلیل یافته است و دریافت کارمزد از خرید با کارت خوان‌ها، می‌تواند این شرایط را دستخوش تغییراتی گسترده کند.

اگر کمی عمیق‌تر به ماجرا نگاه کنیم، آنچه در این میان جالب توجه به نظر می‌رسد، تغییر رویکرد حاکمیت به این مقوله است که ظاهرا تا به امروز بر مبنای تشویق مردم به استفاده از کارت‌های بانکی بود و شاهد آن را به وضوح در تبلیغات گسترده و رنگ به رنگ بانک‌های مختلف می‌شد دید و حالا ـ خواسته یا ناخواسته ـ در مسیر مخالف قرار گرفته و به تشویق مردم به استفاده از پول نقد شباهت بیشتری دارد.

اینجاست که برخی کار‌شناسان اقتصادی معتقدند،‌‌ همان گونه که رایج شدن کارت‌های بانکی به کاهش حجم نقدینگی در جامعه کمک کرد و مبادلات پولی را به مجاری بانکی سوق داد، اخذ کارمزد از خرید با کارت خوان‌ها، می‌تواند معکوس عمل کرده و نگرانی‌هایی را به وجود آورد؛ اما این تنها یک بخش از ماجراست.

کافی است، افزایش نقدینگی در جامعه در پی اخذ کارمزد خرید با کارت‌خوان‌ها را از منظر امنیتی مورد توجه قرار داده و حقایق تلخی چون افزایش سرقت‌های خرد، کیف زنی، کف زنی را ـ که به گفته مسئولان انتظامی کشور، ناشی از شدت گرفتن مشکلات اقتصادی است ـ ‌کنار آن بگذاریم تا به این نتیجه برسیم که افزایش نقدینگی در جامعه، مردم را به اهداف چرب‌تری برای سارقان خرد تبدیل خواهد کرد و احتمالا به رشد پرونده‌های سرقت منجر خواهد شد.

این گزاره زمانی نگران کننده‌تر به نظر می‌رسد که به جزئیات پرونده‌های زورگیری دقیق‌تر شده و جسارت زورگیران در اخذ رمزهای کارت‌های بانکی در موارد متعدد را مرور می‌کنیم؛ با این حساب می‌توان پرسید آیا شایسته‌تر آن بود که برای افزایش امنیت سرمایه نهفته در پس کارت‌های بانکی، کاری کنیم ‌یا به بی‌ارزش کردنشان همت ‌گماریم؟

اینجاست که به نظر می‌رسد دریافت کارمزد از کارت خوان‌ها، در مقابل مزیتی که دارد ـ و البته سود آن به جیب مردم سرازیر نمی‌شود ـ‌معایب بسیاری می‌تواند‌ داشته باشد که برخی از آن‌ها به شدت نگران کننده است؛ عیب و اشکالاتی که اگر از تأثیرات آن بر اقتصاد و نظام بانکی صرف‌نظر کنیم، سهم آن در افزایش سرقت‌های خرد آنقدر نگران کننده به نظر می‌رسد که توقع داشته باشیم، مسئولان امنیتی و انتظامی پا به میدان گذاشته و نسبت به عواقب دریافت کارمزد از کارتخوان‌ها ابراز نگرانی کنند!
اشتراک گذاری
داریک موبایل صفحه خبر
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۱۵۶
عمرا
|
France
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
یعنی واقعا کارت بکشیم پول ازمون بیشتر به عنوان کارمزد کم میشه؟؟؟اگر اینطوری باشه من عمرا دیگه جایی کارت بکشم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
عمرا عمرا نکنید.
این راهش نیست
باید بانک ها اجبار به پرداخت این کارمزد بشن.
می خواید اینطوری برخورد بکنید باعث افتادن این اتفاق میشه و در اخر هم هم تو و هم ما مجبور میشیم استفاده کنیم
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
اگه برای بانکها سود نداره پس چرا این همه جایزه سفر دور دنیا و ماشین و ... برای استفاده از کارتخوانهاشون میدادن؟!! اگه هزینه داره همون بانکها هزینش رو بدن!
ناشناس
| Canada |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
کجای دنیا کارمزد کارتخوان رو از مشتری میگیرن؟ خودپرداز رو اگه بانک خودش نباشه میگیرن ولی کارتخوان رو نه. بخاطر همینه که همه مبادلات با کردیت کارت انجام میشه و پول کاغذی رد و بدل نمیشه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
باید خود بانک ها هزینشو بدن .....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
واقعا که اوایل همین دستگاه ها کارت که میکشیدیم زیر کاغذ مینوشت برنده شدید یا نه بعد که .... متقاضی زیاد شد بر داشتن یکم رفتیم جلوتر میخوای موجودی بگیری ببینی تو کارتت چقدر پول هست بابتش شروع کردن کارمزد گرفتن حالا هم که رسیدیم به این یکی ....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
عمرا عزيز! اشتباه نكن قرار نيست از شما كه مشتري هستيد و كارت مي كشيد چيزي كم بشود. مبلغ ناچيز كارمزد را بايد فروشنده بپردازد كه با داشتن اين دستگاه ها فروش و حمل پول فروش خود به بانك را تسهيل كرده است. نويسنده مقاله جوري تحليل كرده كه انگار كشف جديدي كرده است در حالي كه اين مطالب قبلا هم پاسخ گرفته است.
مهرداد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
اگر مردم از دستگاهها کارت نکشن، بانکها هم دستگاههای خودپرداز را پر نمیکنند. آنوقت مردم مجبورن یا برن توی صف بانکها یا کارمزد را بدن. باید جلوی تصویب این قانون را گرفت.
ناصر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
دوستان عزیز این کارمزد از مغازه دار گرفته می شود و در همه جای دنیا به همین شکل است
hakim
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
این طور که معاون بانک مرکزی می گفت سالانه حدودا ده برابر سود کلی که از طریق دستگاه های کارتخوان نصیب بانک ها میشه هزینه ی این کارتخوان هاست و بعد ادامه داد با توجه به اینکه بانک ضرر نمی کند این پول را از طریق اقزایش سود تسهیلات و ... که به ضرر صنعت و مردم است جبران می کند
هانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
در بحث فوق نظرات همه دوستان درسته اما من به دو نکته توجه دوستان رو جلب میکنم
1- با این کار هزینه انتشار اسکناس افزایش پیدا میکنه
2- در صورتی که این موضوع انجام بشه فروشنده کارمزد رو روی مبلغ فروش حساب میکنه ( چون ما یه سیستم دقیق نظارتی نداریم ) این خود باعث تضعیف حقوق مصرف کننده مبشه
بانكي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
كارمزد را دارندگان كارت خوان پرداخت مي كتتد مانند تمام حدمات غيرحضوري چون اگر مي خواستند به صورت حضوري به بانك بروند كلي هزينه دارد ونگهداري پول نيز خطر افرين لذا پرداخت كارمزد جزئي به نفعشان است
(هزينه صرفه جويي دروقت وراحتي وافزايش امنيت و.....)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
در کشور ایران برای ما مردم این نتیجه به اثبات رسیده که هر کاری که مسئولان انجام میدهند به نفع مردم در طولانی مدت نیست و بیشتر به نفع خودشان میباشدو نمونه اش تشویق مردم به استفاده از کارتهای بانکی و با همه گیر شدن و عادت کردن مردم به استفاده از کارتهای بانکی و سپس سو استفاده از این همه گیر شدن
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
دقیقا...
بعدا هم همین حرف های اینجا رو که اگه میخوای پولت جاش امن باشه و ندزدنش پس همون (مثلا) دو قرون کارمزدو بده و تمام . همین فکر جا می افته
امير
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
نمونه ديگرش صرفه جويي در مصرف بنزين 400 توماني بود كه با تنبيه صرفه جويان پايان يافت
فرزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
يك مورد ديگر هم اضافه كنيد به اين ليست : دستگاههاي گيرنده ديجيتال كه الان داره همه گير ميشه و فرستنده هاي آنالوگ قديمي كه با آنتن هاي معمولي ميگرفت داره يكي كي جمع ميشه، مطمئن باشيد چند سال ديگه واسه ديدن برنامه هاي تلويزيون از مردم پول ميگيرند و بايد كارت بخري واسه گيرنده ديجيتال. شاهدشم تبليغ زياد صدا و سيما براي استفاده از اين نوع گيرنده هاست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
ریال ریال از تک تک مردم میگیرن بعد میلیارد میلیارد ....
پاسخ ها
محمد مجیدی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
فقط کافیه چند درصد مردم بخواهند روزانه مقداری پول از کارتشان توسط عابر بانک خارج و برای خرج احتمالی تو جیبشان بگذارند. همین باعث خروج ده ها میلیارد تومان پول روزانه از سیستم بانکی می شود و این بانک است که ضرر می کند
اکبر
|
United Kingdom
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
این طرح یک خاصیت دارد ....کمک به سارقان .....دوستان بانک مرکزی فکری بغیر از پول گرفتن هم دارند؟ روحانی مچکریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
اكبر آقاي خارج نشين! شما ديگه چرا؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
اون پرچمي كه ثبت مي شه اصلا ربطي به خارج نشيني نداره يكم تحقيق كن!!!! بعد نظر بده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
سارقين هم حقي دارند، اينقدر چشم تنگ نباشيد !
پاسخ ها
حسینی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
یک بازنشسته فرهنگی هستم ، تمام طلاهای خانم بنده راآقادزدها خونه مون زدند،دستمون به هیچ جانرسید،...
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
بابا جان پولهایی که از عدم مدیریت صحیح و اختلاسها از بین رفته را باید از یه جا جایگزین کنن دیگه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
روحانی مچکریم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
بهترین کار این است که مردم برای یک ماه از کارت خوان ها استفاده نکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
موافقم
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
بدجور موافقم
shaij
| Germany |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
بله ...بله...مثل چیزهای دیگه که شعار!میدیم وعمل نمیکنیم... این هم عادی میشود...تنها میگوییم:تعدادکارت خوانهارابیشترکنید...تاتوی صف!نمانیم...حکایت "آن پل گذایی"
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
خیلی خیلی موافق هستم
محمد مجیدی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
من هم موافقم. مگر بانک به سپرده داخل کارت ما چقدر سود می دهد که باید پولمان را داخل بانک بگذاریم و می شود برای تقابل با بانک همه پول را از بانک به خانه منتقل می کنیم بعد بین بانک ها اختلاف می افتند و برخی کارمزد را حساب می کنند تا کارت های مردم را به سمت خود بکشند
امير
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
گل گفتي. اسفند امسال پول نقد كيميا مي شود آنوقت بانك مركزي به التماس مي افته
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
میشه بانک توضیح بده استفاده از کارت خوان دقیقا چه هزینه ای براش داره؟ هزینه محاسبات کامپیوتری؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
هزینه خرید دستگاه های کامپیوتری و نگهداری انها مانند نیروی متخصص ادوات خراب شده و نیار به جایگزین مانند روتر سرور و غیره این کار خط اینترنت و سیستم اداری حمایت کننده این بخش و غیره
ساسان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
هزینه نگهداری سرور ، هزینه رول ( هر رول 700 تا 1000 تومن قیمتشه ) ، هزینه پشتیبانی ، هزینه دستگاه جایگزین در هنگام خرابی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
...سود گردش پول مردم که تو کارتهاس را نمیبینی
ناشناس
| France |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
این پول توی جیب بانکها هم نمیره توی جیب بانک مرکزی میره!
محمد مجیدی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
پول تو جیب هرکی میره اون حساب کنه
تازه سفر دور دنیا رو هزینه کنند و جایزه ندهند
ناشناس
| Germany |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
در جواب اونایی که میگن هزینه خرید دستگاه و نگهداری اون باید گفت که باید با همین استدلال ا انتظار داشته باشیم که فردا بگن چون افتتاح حساب و نگهداری پول نیاز به سخت افزار و نرم افزار و نیروی متخصص و رول و کاغذ داره باید به بانک برای نگهداری پول کارمزد داد. در ثانی با همین استدلال میگن که چون چاپ پول نیازمند دستگاه و نیروی متخصص است چون با هر خرید نقدی باعث استهلاک پول میشیم اگر از کارت خوان استفاده نکنیم باید باز هم کارمزد بدیم که از کارمزد استفاده از کارت خوان بیشتر خواهد بود!
بچه مسلمون
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
.
سفر دور دنيا و ايناش هم مهريه اس دلبندم!
كي داده كي گرفته؟
بانك ميخواد هم سود سپرده هاي مردم رو به جيب بزنه و هم هزينه كارتخون رو از جيب مردم بزنه!
خدا و خرما رو با هم!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
هزینش برای بانک سودی هست که تو حساب صاحب دستگاه تلنبار میشه و از اون استفاده میکنه
وهمچنین پولهای کلانی که بعضی وقتا تا 72 ساعت معلوم نیست کجاست!!!!!
و..............
بانكي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
كارت خوان مجاني خدمات مجاني رول كاغذ مجاني دارنده كارت خوان هزينه اش رامي دهد نه مشتري
آتوسا
|
United States
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
همه جای دنیا دارن مردم رو سوق میدن به طرف استفاده از پولهای الکترونیک ( کارت بانکی و.. ) اما در اینجا ماها داریم بر میگردیم به معاملات پایاپای !!
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
همون هزينه اي را داره كه شما براي صحبت كردن با موبايل كه رد و بدل شدن صفر و يك است پول گزاف به مخابرات مي دهيد .
وحید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
جالبه ! ملت پول خرید لوازم رو به سختی جور میکنن ، حالا یه کارمزد هم بدن !! مالیات اندر مالیات ....
پوریا
|
United States
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
خرید کارتی مخصوصا زیر یک میلیون تومن به خرید نقدی تبدیل می شه. باعث می شه زورگیری از دخل مغازه ها رو هم شاهد باشیم. با توجه به قدرت شبکه های اجتماعی فکر کنم خارج کردن پول از حسابها بهترین جواب به این کار است!
پاسخ ها
محمد مجیدی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
ما مردمی هستیم که به این برخوردها عادت کردیم ولی وقتی طرح شروع بشه اگه همه پول هاشون رو خارج کنند خیلی زود بانک ها تسلیم می شوند البته زرنگ ترین بانک اونه که اعلام میکنه که حاضره در برابر خرید مردم با کارتخوانش کارمزد را حساب کنه!!!
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# ترامپ # قیمت طلا # مذاکره ایران و آمریکا # قیمت سکه # سلاح پلاسمایی # سریال پایتخت
الی گشت
نظرسنجی
کدام دولت عملکرد بهتری داشته است؟