بازدید 4386

سخنان رهبری مختصات مذاکرات را تغییر داد

کد خبر: ۴۷۴۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵ 09 February 2015
نمایندگان مردم در خانه ملت با حمایت از تیم‌مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان، بر ضرورت حفظ مناقع و حقوق ملت ایران تاکید کردند و بیانات رهبر معظم انقلاب در این مقطع حساس را چراغ راه و مشخص‌کننده مسیر برای ادامه راه دانستند.

به گزارش خانه ملت، همزمان با رایزنی‌های وسیع و گسترده تیم مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرات ایران با ابرقدرت‌های جهان و مقاومت و ایستادگی فرزندان انقلاب برای حفظ حقوق ملت و نگهداری از دستاوردهای هسته‌ای کشور، رهبر معظم انقلاب نیز در بیاناتی ضمن حمایت از اصل مذاکرات فرمودند: با توافق خوب که دربردارنده عزت، احترام و پیشرفت ملت باشد موافقیم.

نمایندگان مردم در خانه ملت با حمایت از تیم‌مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان، بر ضرورت حفظ مناقع و حقوق ملت ایران تاکید کردند و بیانات رهبر معظم انقلاب در این مقطع حساس را چراغ راه و مشخص‌کننده مسیر برای ادامه راه دانستند.

بروجردی:توافق دومرحله‌ای در مذاکرات غیر قابل‌ قبول است/نظاره گر بی تفاوت نیستیم

علاءالدین بروجردی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری درباب مذاکرات، چنین فرمایشاتی را در مقطع حساس کنونی، بسیار دقیق و به‌هنگام توصیف کرد و گفت: با توجه به اینکه مذاکرات به مرحله حساسی رسیده، حتما نکات ظریف و هوشمندانه رهبر انقلاب در مورد مذاکرات راهگشای کشور و تیم مذاکره‌کننده ایرانی خواهد بود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی افزود: توافق دو مرحله‌ای به این معنا که موضوع لغو تحریم‌ها در مراحل بعد مورد تصمیم‌گیری قرار گیرد یا بخشی از آنها لغو و مابقی نگه داشته شود، غیرقابل قبول است و کل تحریمها اعم از تحریمهای شورای امنیت، سازمان ملل، کنگره امریکا و اتحادیه اروپا باید یکجا برداشته باشد.

بروجردی بیان کرد: هرگونه توافق جدید یا نهایی در گرو رفع همه تحریمهاست و بر این اساس، توافق بد غیرقابل قبول است لذا ما توافق نکردن را بهتر از انجام توافق بد می‌دانیم و به هیچ وجه نباید تن به توافق بدی داده شود که منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را در عرصه هسته‌ای تامین نمی‌کند.

ایران نظاره‌گر بی‌تفاوت ادامه تحریم‌ها نخواهد بود

این نماینده مجلس با بیان اینکه اصل مذاکرات پیوسته مورد تایید است، ادامه داد: مذاکرات در نهایت باید منجر به یک توافق قابل قبول و خوب شود زیرا مذاکره برای مذاکره فاقد ارزش است.

وی با اشاره به طرح الزام دولت به حفاظت از دستاوردهای هسته‌ای، گفت: مجلس نیز با توجه به فوریت طرحی که به تصویب رساند، آماده است اگر غرب وارد تحریمهای جدید شوند، دولت را مکلف کند به خانه اول برگردد و همه تعهدات خود را در توافق ژنو رها کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درخصوص تبعات عدم توافق در مذاکرات توضیح داد: جمهوری اسلامی نمی‌تواند نظاره‌گر بی‌تفاوت محدودیت‌های خود و ادامه تحریم‌ها باشد؛ لذا در چنین شرایطی باید همه قیدوبندهای ایجاد شده در عرصه فعالیت‌های هسته‌ای برداشته شود و ایران با شتاب بیشتری به راه خود در مسیر اهداف صلح‌آمیز ادامه خواهد داد و در چنین حالتی، قطعا بازنده این بازی امریکا خواهد بود.

حقیقت‌پور: دومرحله‌ای کردن توافق هسته‌ای به معنی عدم حل مشکل است

منصور حقیقت‌پور نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی درباره محورهای مهم سخنان امروز مقام معظم رهبری در دیدار با پرسنل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: اشکال توافق مقدماتی میان ایران و 1+5 این بود که بندهای توافق با برداشت‌ها و افکار طرف‌های مذاکره به صورت مختلف تفسیر می‌شد.

وی با تأکید بر لزوم قوام ادبی و حقوقی متن توافق نهایی، اظهار داشت: متن توافق نباید به گونه‌ای باشد که هرکس بتواند آن را مطابق میل خود تفسیر کند و برای این منظور لازم است که حقوقدانان و زبان‌شناسان در مورد ادبیات توافق نهایی کارشناسی لازم را انجام دهند تا طرف مقابل و به ویژه آمریکایی‌ها نتوانند از زیر تعهدات خود بگریزند.

حقیقت‌پور تقسیم محتوای مذاکرات میان کشورمان و 1+5 به مباحث فنی و سیاسی را یادآور شد و گفت:‌ در موضوع فنی تعداد سانتریفیوژها، سایت‌های هسته‌ای، میزان غنی‌سازی و... مورد بحث قرار می‌گیرد اما در حوزه سیاسی سخن از زمان لغو تمام یا بخشی از تحریم‌ها است.

وی از لزوم حذف همه تحریم‌ها که اقدامی یکسویه و توحش‌آمیز است به موازات توافق نهایی فنی سخن گفت و ادامه داد: دو مرحله‌ای کردن توافق به معنی پرتاب مشکل به آینده است.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: این مشکل آمریکایی‌ها است که نمی‌توانند در یک مرحله تصمیم‌گیری کنند و یا تصمیمات‌شان با نظر وزیر خارجه آلزایمری عربستان و یا تحت تأثیر چند صهیونیست  عوض می‌شود.

نماینده مردم اردبیل در مجلس تصریح کرد: در آمریکا اصلاً مشخص نیست چه کسی تصمیم می‌گیرد در حالی که در ایران رهبری انقلاب وقتی سخنی می‌گوید همه از آن اطاعت می‌کنند.

منصوری آرانی: توافق خوب جنبه حماسی پیدا خواهد کرد

عباسعلی منصوری آرانی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت با استراتژیک دانستن مذاکرات هسته ای ایران و گروه 5+1 گفت: منافع و خطرات مذاکرات هسته ای راهبردی است و براین اساس دولت‌ها ملزم به تعهد در قابل توافقات احتمالی هستند.

وی در ادامه گفت: هرگونه پیروزی در عرصه مذاکرات دیپلماتیک با گروه5+1 برای کشور ، منفت بزرگ و قابل توجهی خواهد بود که تنها در چارچوب یک توافق خوب محقق خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: با یک توافق بد ممکن است که خساراتی سنگین به منافع ملی ایران وارد شود که جبران آن سخت و پرهزینه می باشد.توافق بد می‌تواند منافع ملی ایران را تهدید کند و براین اساس باید به شدت در جریان مذاکرات هسته ای باید هوشیارانه و منطقی عمل کنیم.

وی با بیان این که عدم توافق می تواند از آسیب رسیدن به منافع ملی ایران جلوی گیری کند،گفت: موضع گیری‌های خردمندانه و منطقی مقام معظم رهبری به عنوان عالی ترین مقام جمهوری اسلامی همواره راه‌گشای مشکلات جمهوری اسلامی بوده است و سخنان معظم له افق‌های پیشروی مذاکره کنندگان هسته‌ای را روشن‌ نمود.

نماینده مردم کاشان در مجلس گفت: موافقت مقام معظم رهبری با یک توافق خوب ، مهر تاییدی بر حرکت‌های دیپلماتیکی است که قصد دارد منافع ملی ایران اسلامی را تامین کند.

وی در ادامه افزود: توافق خوب علاوه بر سودهایی که برای منافع ملی ایران دارد، جنبه حماسی پیدا خواهد ؛ البته توافق بد نیز می تواند موجب تحقیر ملت ایران خواهد شد و آسیب های آن ماندگار می‌باشد.

 

فرهنگی:فرمایشات اخیر رهبری جایگاه هیات مذاکره کننده را تقویت می‌کند

محمد حسین فرهنگی با اشاره به بیانات رهبری مبنی بر اعلام موافقت ایشان با توافق هسته ای خاطر نشان کرد: این موضع جدیدی نیست و جمهوری اسلامی ایران از گذشته هر اتفاقی را در چارچوب منافع ملی خود پذیرفته است.

وی افزود: قطعا در جریان مذاکرات هسته ای آنچه به منافع ملی ما آسیب می زند و به دلیل زیاده خواهی های آمریکا و غرب است مورد تائید ملت و رهبری نخواهد بود.

نماینده مردم تبریز در مجلس خاطر نشان کرد: این فرمایشات رهبری ضمن تقویت جایگاه هیئت مذاکره کننده ایرانی در جریان مذاکرات هسته ای،‌ زمینه هر گونه توافق برخلاف منافع ملی کشوررا از بین خواهد برد.

این عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: مواضع تیم مذاکره کننده ایران هم با موضع اعلامی رهبری منافاتی ندارد و آنها از ابتدا بر همین موضع پافشاری داشته اند و توجه به منافع ملی را از ویژگی های لاینفک توافق هسته ای عنوان کردند .

فرهنگی در پایان درباره لزوم طرح پیشنهادات سازنده کارشناسان و صاحب نظران در این زمینه اظهار کرد: قطعا هر ایده ای که در جهت رفع مشکلات کنونی باشد مشروط بر اینکه با منافع ملی تضاد نداشته باشد می تواند مورد تائید قرار گیرد.

دهقان:آمریکا دنبال وادارکردن ایران به «توافق بد» است

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات امروز رهبر معظم انقلاب درباره توافق هسته‌ای، اظهار داشت: آمریکایی‌ها در سال‌های اخیر به ویژه در 1.5 سال گذشته تمام فشارهایی که تصور می‌کردند می‌توانند بیاورند تا زمینه عقب‌نشینی ملت ایران را فراهم کنند، آوردند.

وی افزود: آمریکایی‌ها دنبال آن بودند که در اثر این فشارها ایران را وادار به تن دادن به توافقی کنند که هم عزت ملت ایران شکسته شود هم جایگاه علمی کشور در عرصه هسته‌ای، صنعتی و علمی مخدوش شود تا بتوانند مقابل پیشرفت ملت ایران را بگیرند و از طرفی به دنیا اعلام کنند که ملتی که 36 سال در برابر ما مقاومت کرد در آخر وادار به زانو زدن در برابر ما شد.

تیم مذاکره‌کننده برابر خواسته‌های ناحق آمریکایی‌ها مقاومت کرد

این عضو هیأت رئیسه مجلس در ادامه با بیان اینکه هدف آمریکایی‌ها به زانو درآوردن ایران است، گفت: با تدابیر مقام معظم رهبری و با پشتیبانی ملت، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای علیرغم فراز و نشیب‌هایی که وجود داشت، در برابر خواسته‌های ناحق آمریکایی‌ها مقاومت کرد و حاضر نشد تن به توافقی دهد که زمینه مخدوش شدن استقلال، عزت، شکوه و عظمت ملت ایران را فراهم کند.

وی بر همین اساس یادآور شد: امروز هم آنچه که رهبر معظم انقلاب فرمودند دقیقاً خط عزت و سرافرازی ملت ایران است، یعنی ما برای اینکه به دنیا ثابت کنیم که نقطه ضعفی نداریم، حاضریم با آمریکا و کشورهای دیگر در زمینه هسته‌ای با حفظ عزت و اقتدارمان توافق کنیم، ما از توافق سه هدف را دنبال می‌کنیم؛ هدف اول این است که باید در داخل کشور توان غنی‌سازی اورانیوم و دستیابی به انرژی هسته‌ای را داشته باشیم و انرژی هسته‌ای بومی در داخل کشور باید وجود داشته باشد، این اولین هدف ماست که حرف منطقی است و دنیا هم این حق منطقی ملت ایران را پذیرفته است.

دهقان تأکید کرد: دومین هدف ما این است که تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ما برچیده شود؛ سومین هدفمان نیز اثبات حقانیت‌مان است تا دنیا متوجه شود که ما اهل منطق، استدلال و عقلانیت هستیم و از طرفی دشمنان ما و آمریکا به عنوان دشمن درجه یک ایران، به عنوان کشوری زورگو، بی‌منطق و دارای خوی استکباری است.

وی با بیان اینکه ما با این سه هدف وارد مذاکره شدیم، تصریح کرد: مقام معظم رهبری امروز با بیان این موضوع که «توافق نکردن بهتر از توافق بد است» در واقع آب پاکی را روی دست آمریکایی‌ها ریختند تا آنان تصور نکنند که می‌توانند با فشار، رفتارهای زیگزاگی و سیاست نخ‌نمای چماق و هویج ما را وادار به کوتاه آمدن از عزت و استقلال‌مان کنند.

نماینده طرقبه و چناران در مجلس همچنین متذکر شد: ما این اهداف را دنبال کردیم اما این مذاکرات تا زمانی ادامه خواهد داشت که ملت ما از آمریکا خسته نشده باشد، باید برای مذاکرات زمان‌بندی وجود داشته باشد، اینکه آنان در مذاکرات کشور و اقتصاد ما را شرطی کنند، پذیرفتنی نیست؛ بخشی از مشکلات اقتصادی ما ناشی از مذاکراتی است که همچنان بلاتکلیف مانده، رکود اقتصادی در کشور ناشی از بلاتکلیف ماندن مذاکرات هسته‌ای است، لذا این موضوع به نفع کشور نیست.

باید وضعیت مذاکرات هسته‌ای در مدت مشخصی حل و فصل شود

دهقان اضافه کرد: باید وضعیت مذاکرات را در مدت مشخصی حل و فصل کنیم، بالاخره یا آمریکایی‌ها حاضرند تحریم‌ها را بردارند و غنی‌سازی اورانیوم را در داخل ایران به رسمیت بشناسند یا اگر حاضر نیستند، باید طبیعتاً مذاکرات در جایی به پایان برسد تا ملت ایران تکلیف خودش را با خودش بداند.

وی در عین حال با بیان اینکه اینگونه نیست که اگر تحریم‌ها برداشته نشود، ما دچار خسارات جبران‌ناپذیری می‌شویم، گفت: اگر چه ما هیچ‌گاه از تحریم‌ها استقبال نکردیم، اما وجود تحریم زمینه‌هایی را در داخل کشور فراهم می‌کند که ما بدون وابستگی به نفت، اقتصادمان را اداره کنیم؛ ما می‌توانیم بدون اینکه وابسته به بازارهای برخی کشورها باشیم، اقتصادمان را در داخل کشور با تبدیل نفت به فرآورده‌های نفتی و فروش آنها اقتصادمان را اداره کنیم.

دهقان همچنین یادآور شد: بالاخره مذاکرات باید دارای زمان‌بندی مشخص و روشنی باشد، فرمایشات امروز رهبر معظم انقلاب هم برای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای الهام‌بخش بود تا بدانند که هیچ راهی برای عقب‌نشینی در برابر خواسته‌های نامشروع آمریکایی‌ها وجود ندارد و هم برای دشمنان جمهوری اسلامی و در رأس آنها آمریکا عبرت‌آموز بود که بدانند ما به هیچ وجه از مسیر حق، عزت و اقتداری که انتخاب کردیم، عقب‌نشینی نمی‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما آمریکا را دشمن درجه یک ایران می‌دانیم حتی اگر با او سر میز مذاکره بنشینیم کما اینکه آمریکایی‌ها نیز هیچ‌گاه دست از دشمنی علیه ملت ایران برنداشتند و همین الآن که از طرفی آنان با ما مذاکره می‌کنند از سوی دیگر توطئه کاهش قیمت نفت را با کشور عربستان طراحی کردند و قیمت 100 دلاری نفت را به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش دادند و به 40 دلار رساندند.

تمام حقانیت‌مان را در مذاکرات هسته‌ای به دنیا اثبات کردیم

این عضو هیأت رئیسه مجلس در پایان با تأکید بر اینکه توافق نکردن بهتر از توافق بد است، خاطرنشان کرد: فرمایشات رهبر انقلاب نقشه راه آینده کشور را مانند همیشه مشخص می‌کند که ما به هیچ وجه مانند 36 سال گذشته در برابر خواسته‌های نامشروع آمریکا کوتاه نمی‌‌آییم و تنها حاضریم به توافقی پایبند باشیم که عزت، استقلال و عظمت ملت ایران در آن کاملاً منعکس شده باشد؛ ما تمام حقانیت‌مان را در مذاکرات هسته‌ای به دنیا اثبات کردیم، اگر آمریکا با وجود اثبات حقانیت جمهوری اسلامی همچنان بخواهد روی زیاده‌خواهی‌هایش اصرار کند و تن به توافق عادلانه با جمهوری ایران اسلامی ندهد، منفورتر از گذشته بین ملت‌ها خواهد شد.

طاهری:آمریکا به دنبال باج‌خواهی است/علاوه بر کلیات در جزئیات نیز باید توافق شود

حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در مورد بیانات امروز رهبر معظم انقلاب در دیدار با نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ این بیانات اشراف ایشان را بر مذاکرات نشان داد و ثابت کرد که ایشان پیگیر جزئیات هستند.

وی با اشاره به تشکر مقام معظم رهبری از تلاش‌های مسئولان مذاکره‌کننده ایرانی، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب به طرف مقابل هشدار دادند تا از تلاش برای زیاده‌خواهی دست بردارد.

طاهری ادامه داد: معنی این هشدار نوعی اتمام حجت با طرف غربی بود که اگر بخواهد پیشرفت ما را متوقف کند نظام با چنین توافقی کنار نخواهد آمد.

وی با تأکید بر ضرورت لحاظ شدن مطالبات ایران در توافق هسته‌ای، اظهار داشت: در این توافق علاوه بر کلیات جزئیات نیز باید مورد توافق قرار گیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت: در غیر این صورت ایران حاضر به پذیرش توافق با 1+5 نخواهد بود و حتی در ازای رفع بخشی از تحریم‌ها نیز دست از آرمان‌های خود بر نمی‌دارد.

کارخانه‌ای:دو مرحله‌ای شدن متضمن حقوق هسته‌ای ما نیست

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان امروز رهبر معظم انقلاب در جمع فرماندهان نیروی هوایی ارتش، گفت: سخنان رهبری در این دیدار در خصوص مسائل هسته‌ای بسیار دقیق، شفاف و راهبردی بود و در سخنان ایشان حفظ اقتدار و عزت جمهوری اسلامی مورد تاکید قرار گرفت.

وی افزود: یک ملت بر پایه عزت و اقتدار خود زنده است و عزت یک ملت به مثابه استخوان‌بندی اقتدار آن ملت محسوب می‌شود، به بیان بهتر اقتدار استخوان‌بندی سرافرازی یک ملت به شمار می‌رود.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس همچنین اظهار داشت: هر ملتی زمانی شکست خورده است که اول تحقیر شود، بر همین اساس مقام معظم رهبری بر عزت و اقتدار ملت بسیار تاکید دارند.

کارخانه‌ای اضافه کرد: عزت و اقتدار پایه‌های پیشرفت کشور را استحکام می‌بخشد و توسعه پایدار در پرتو عزت و اقتدار حاصل می‌شود.

وی افزود: منابع و ذخایر عظیم کشور ما از جمله ذخایر گازی و نفتی و موقعیت ژئوپلتیکی و منابع عظیم انسانی از مواردی هستند که می‌توانند سد تحریم را از سر راه ملت ایران بردارند.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد 2 مرحله‌ای شدن توافق هسته‌ای، اظهار داشت: ملت ایران این مسئله و غیرشفاف و مبهم بودن توافقنامه ژنو را تجربه کرده است؛ در واقعا این توافق مبهم به دنبال چانه‌زنی زیاد و فرصت‌طلبی طرف مذاکره‌کننده حاصل شد و طرف مقابل توانست بر زیاده طلبی‌های خود از این طریق بیفزاید به همین دلیل کلیات و جزئیات توافقنامه هسته‌ای باید یک جا و به صورت شفاف، واضح، روشن و دقیق بیان شود.

کارخانه‌ای خاطرنشان کرد: برای تامین سوخت یک نیروگاه 190 هزار سو غنی‌سازی لازم است، با توجه به اینکه قدرت جداسازی سانتریفیوژهای نسل قدیم 1.2 سو است برای تامین سوخت یک نیروگاه 168 هزار سانتریفیوژ لازم است و فعال بودن 9 هزار سانتریفیوژ در مدت یک سال به خوبی نشان می‌دهد که چه تعداد سانتریفیوژ در چه مدت زمانی باید فعال باشد تا سوخت موردنیاز یک نیروگاه تامین شود و این مسئله‌ای است که تیم مذاکره‌کننده باید به آن توجه جدی داشته باشد.

وی افزود: لغو تمامی تحریم‌ها به صورت یکجا باید شرط آغاز اجرای توافق جامع هسته‌ای باشد. 18 تحریم علیه ایران از سوی دولت آمریکا اعمال شده که از این تعداد تحریم، 3 مورد مرتبط با موضوع هسته‌ای و مابقی به موضوع هسته‌ای هیچ ارتباطی ندارد؛ چنانچه توافق این گونه باشد که تحریم‌های هسته‌ای برداشته شود تنها سه تحریم برداشته شده و مسئله تحریم‌ها همچنان پابرجا باقی خواهد ماند.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس در ادامه اظهار داشت: در مورد تحریم‌های کنگره علیه ایران نیز وضع به همین ترتیب است؛ در واقع در صورت لغو تحریم‌های هسته‌ای تحریم‌هایی که به بهانه‌های حقوق بشری و ...  علیه ایران وضع شده همچنان بر سر جای خود خواهد بود.

کارخانه‌ای با اشاره به تصویب یک فوریت طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای ملت ایران، گفت: فرمایشات امروز مقام معظم رهبری در هنگام بررسی جزئیات این طرح لحاظ شده و در پیگیری مباحث هسته‌ای مدنظر جدی قرار خواهد گرفت.

 

جوکار: تاکید رهبری بر یک بخشی شدن توافقات راه را بر بهانه‌جویی‌های آینده آمریکایی‌ خواهدبست

محمدصالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه "این حرف را که می‌گویند در یک برهه درباره "اصول کلی" توافق شود و بعد درباره جزئیات نمی‌پسندیم"، گفت: آمریکایی‌ها مبنا را بر تقسیم مذاکرات به دو بخش کرده بودند یعنی ابتدا تا یک برهه زمانی مشخص در مورد کلیات و سپس جزئیات که مقام معظم رهبری آن را رد کردند.

نماینده یزد تصریح کرد: در هر صورت آمریکایی‌ها با هدف شیطنت خواهان دو مرحله‌ای شدن مذاکرات هستند و با ایجاد یک بازه زمانی مشخص مقاصد خود را عملی کنند.

رئیس کمیته بسیج مجلس در ادامه افزود: مفاد توافق‌نامه باید از نظر کارشناسی، فنی و حقوقی به گونه‌ای باشد که راه هرگونه بهانه‌جویی‌ آمریکایی‌ها در آینده بسته شود زیرا در توافق مشترک اولیه آمریکایی‌ها هر روز یک بهانه‌ای برای مانع‌تراشی بوجود می‌آوردند و برخی موضوعات توافق‌نامه را به نفع خود تفسیر می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه عدم توافق بد بهتر از توافق نکردن است، گفت: آمریکایی‌ها این سخن را ابتدا اعلام کردند اما برای ماهم این موضوع دقیقا صدق می‌کند زیرا اگر توافق به گونه‌ای باشد که آن‌ها شرایط خود را بر ما تحمیل کنند به هیچ عنوان قابل قبول نبوده و برای ما یک توافق بد خواهد بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: در توافق‌های آتی باید خطوط قرمزی که توسط نظام و شورای راهبردی هسته‌ای ترسیم شده است، لحاظ شود.

نماینده یزد خاطرنشان کرد: نباید توافق‌های آتی مذاکرات هسته‌ای حداقل شبیه توافق اولیه باشد زیرا آن توافق دارای ابهاماتی بود که مورد سوء‌استفاده غربی‌ها قرار می‌گرفت و اگر شرایط آنها بر ما تحمیل شود، مسلما در آینده مشکلات حقوقی پیدا خواهیم کرد که دیگر نتوانیم پاسخگو باشیم.

آقامحمدی چند مرحله‌ای شدن توافق‌های هسته‌ای یک توطئه جدید است

ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم‌آباد با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه "این حرف را که می‌گویند در یک برهه درباره "اصول کلی" توافق شود و بعد درباره جزئیات نمی‌پسندیم، گفت: مقام معظم رهبری امروز خط مشی مذاکرات را به صورت روشن بیان کردند، گرچه ایشان همواره بر این نکته تاکید می‌کنند که حقوق ملت باید در طول مذاکرت رعایت شود.

وی با بیان اینکه ایران همواره در طول مذاکرات نشان داده است که پایبند به تعهدات و تضمین‌های خود در قبال آژانس انرژی اتمی بوده است، ادامه داد: حضور بازرسان سازمان انرژی اتمی در مراکز هسته‌ای کشورمان و دوربین‌های آنان در این مراکز به نوعی اثبات تعهدات ایران به غربی‌ها است چراکه ما چیزی نداریم که بخواهیم از آنان مخفی کنیم.

آقامحمدی تصریح کرد: واقعیت این است که غربی‌ها بحث‌شان موضوع هسته‌ای نیست و آنها با ماهیت انقلاب، ملت ایران، نهضت امام(ره) و اسلام مخالف هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: چند سالی است که جمهوری اسلامی ایران با غربی‌ها بر سر مسائل هسته‌ای مذاکره می‌کند، اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ و این در حالی است که هرگاه در مذاکرات با غربی‌ها می‌خواهیم به نتیجه‌ای برسیم، یک مرحله دیگر از سوی آنان مطرح می‌شود.

وی اضافه کرد: در سال ۹۲ یک توافق موقت مطرح شد و ما در این توافق بحث غنی‌سازی را تعلیق کرده و به غنی سازی ۵ درصد بسنده کردیم و در مقابل نیز قرار شد، تا طرف غربی تحریم‌های موجود علیه ایران را بردارد، اما امروز نیز شاهد هستیم که آنها هر روز در مذاکرات جزئیات جدیدی را مطرح می‌کنند.

آقامحمدی اظهار داشت: همچنین غرب مواردی را وارد قضیه مذاکرات هسته‌ای می‌کند که ارتباطی به پرونده هسته‌ای کشورمان ندارد؛ مثل بحث موشک‌های بالستیک، در حال حاضر هم می‌گویند جزئیاتی که قرار بود توافق شود باید در دو مرحله صورت گیرد، یک توافق سیاسی و یک توافق جزئی که این یک توطئه جدید است.

این نماینده مجلس نهم خاطرنشان کرد: مواضع امروز رهبری بسیار روشن بود و ایشان همچون گذشته موضع خود را به صراحت بیان کردند و فرمودند که توافق بد برای ما این است که ملت ما تحقیر شده و به مردم ظلم شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات