نصب رادار «ملی» روی جنگنده های F14

معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا گفت: قابلیت شلیک موشک‌های هوا به زمین و پرتاب بمب را روی هواپیمای F14 ایجاد کرده‌ایم.
کد خبر: ۴۷۷۷۱۷
|
۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۹ 22 February 2015
|
15209 بازدید
معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا گفت: قابلیت شلیک موشک‌های هوا به زمین و پرتاب بمب را روی هواپیمای F14 ایجاد کرده‌ایم.

سرهنگ خلبان اصغر شفیعی معاون عملیات پایگاه هشتم شکاری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، با اشاره به خودکفایی نیروی هوایی ارتش اظهار داشت: به دلیل پیچیده بودن تخصص‌هایی که در این نیرو هست به خصوص در هواپیماها و تجهیزات، در قبل از انقلاب این موارد به طور کامل و صددرصد در اختیار کشورهای خارجی مثل آمریکا و برخی اروپایی‌ها بود.

* اورهال تمامی هواپیماها در کشور بدون وابستگی به خارج

وی افزود: اما پس از پیروزی انقلاب به جهت اینکه روابط قطع و تحریم‌ها اعمال گردید، این وابستگی‌ها باعث شد نیروی هوایی به فکر بیافتد و کاری انجام دهد، لذا مسئولین وقت تصمیم گرفتند با تاسیس سازمان جهاد و خودکفایی نهاجا این وابستگی‌ها را از بین ببرند.

شفیعی با بیان اینکه علم هوانوردی یک علم پیشرفته‌ است، گفت: این پیشرفت هم در خصوص پرواز هواپیما و هم نگهداری آن‌ها صدق می‌کند که این مستلزم متخصصین، تجهیزات و پشتیبانی لازم است. امروز به جایی رسیده‌ایم که با همت و تلاش فرماندهان و مسئولین و کارکنان نهاجا و خلبانان با قطع کامل وابستگی به کشورهای سازنده هواپیما تمامی تعمیرات اساسی و کارخانه‌ای که به آن اورهال گفته می‌شود را در داخل کشور انجام می‌دهیم.

* اصفهان تنها مرکز اورهال F14 در دنیا

معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا تاکید کرد: تمامی هواپیماهای سازمانی نیروی هوایی ارتش در داخل این نیرو اورهال کامل می شوند و هیچ گونه وابستگی به کشوری نداریم. در پایگاه اصفهان هم به جهت پرواز هواپیماهای F14، به جایی رسیده‌ایم که با قاطعیت می‌توانیم بگوییم تنها جایی که اکنون در دنیا این هواپیماها تعمیرات اساسی و کارخانه‌ای می‌شود اصفهان است.

وی ادامه داد: ما از صفر تا صد تعمیر این هواپیماها را که شامل تعمیر قطعات، بدنه، موتور، ارابه فرود و اویونیک و رادار و کلیه سیستم‌های دیجیتالی و کامپیوتری هواپیما می‌شود را در داخل اصفهان انجام می‌دهیم و این بخش‌ها بازدید می‌شوند و آنهایی که نیاز به سرویس دارد، سرویس و تعمیر و آنهایی که نیاز به تعویض دارد تعویض می‌شود و هواپیما بعد از چندین هزار ساعت کار توسط پرسنل نهاجا آماده برای پرواز تست می‌شود.

شفیعی در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: یکی از کارهای دیگری که در حوزه اورهال انجام داده‌ایم این است که ما نیروهای متخصص و فنی پیشکسوت و با تجربه‌ای که بازنشسته شده‌اند را فراخوان کردیم و داوطلبانه به سراغ کار آمدند و قشر جوان را در کنار آنها قرار دادیم تا هم از تجربه آنها استفاده کنیم و هم به کار آموزش قشر جوان بپردازیم.

* ایران تنها دارنده F14  در جهان است

معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا افزود: هواپیما بعد از اینکه اورهال کامل روی آن صورت گرفت که مستلزم صرف هزینه‌های بالا هم از نظر ریالی و هم از نظر تخصصی است، برای اولین پرواز تست آماده می‌شود. این پرواز توسط خلبانان تست که خلبانان ماهری هستند انجام می‌شود و اگر ok بود فرم مربوطه پر می‌شود و هواپیما برای پروازهای عادی آماده می‌شود و اگر هم در پرواز اول مشکلاتی بود خلبان آن را اعلام می‌کند و آن مشکلات رفع می‌شود تا پرواز تست بعدی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه اورهال کلیه هواپیماهایی که در پایگاه اصفهان وجود دارد که اعم از شکاری و آموزشی و بمبر در همین پایگاه انجام می‌شود، گفت: به ویژه در مورد هواپیمای F14 با توجه به اینکه تنها کشوری در دنیا که این هواپیما را در اختیار دارد ما هستیم و حتی کشور سازنده یعنی آمریکا به دلیل اینکه این F14 هواپیمای سنگینی است و نگهداری آن مستلزم هزینه‌های زیادی است آن را از رده پروازی خارج کرد لذا تنها کشور دارنده فعلا ایران است و نگهداری آن کار دشواری است و این مطلب نشان می‌دهد دسترسی به قطعات این هواپیما نداریم که از کشورهای دیگر وارد کنیم و حتی اگر دسترسی داشتیم هم به دلیل تحریم به ما نمی‌دادند اما همین که هواپیمای F14 از این پایگاه در حال پرواز است نشان می‌دهد که صفر تا صد تعمیر و نگهداری و ساخت قطعات آن را در داخل کشور انجام می‌دهیم.

* بروزرسانی هواپیمای F14 و F7 و PC-7 در دستور کار است

شفیعی با تاکید بر اینکه قطعا هواپیمای F14 باید به روز شود، اظهار داشت: هرچه می‌گذرد علم هوانوردی هم از نظر هواپیماها و تسلیحات، بمب‌ها، موشک‌ها و سیستم‌های راداری پیشرفته‌تر می‌شوند بنابراین مجبوریم که با استفاده از متخصصین داخلی با ارتباطی که با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور داریم این قطعات را بسازیم و مرتبا هواپیما را به روز می‌کنیم تا از کشورهای دیگر عقب نمانیم لذا در مورد هواپیمای F14 و F7 و حتی PC-7 دانشکده خلبانی روند به روز رسانی آن را مرتب دنبال می‌کنیم.

* تبدیل سیستم‌های داخل کابین هواپیماها از آنالوگ به دیجیتال

معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا به هواپیماهای آموزشی این پایگاه اشاره و تصریح کرد: الان به جایی رسیده‌ایم که در هواپیماهای PC-7 تمامی سیستم‌های نشان دهنده و داخل کابین را از حالت آنالوگ و قدیمی به حالت دیجیتال تبدیل و به روز می‌کنیم و هیچ‌یک از این سیستم‌های دیجیتال را هیچکدام از کشورها حاضر نشدند به ما بدهند ولی این کار را در داخل کشور خودمان انجام می‌دهیم. در مورد هواپیمای F7 و F14 نیز همین کار را انجام می‌دهیم که بتوانیم این هواپیماها را ارتقا دهیم.

* نصب رادار ملی روی جنگنده‌های F14

شفیعی در ادامه اظهار داشت: الان در خصوص ارتقای هواپیمای F14، رادار ملی را داریم و به جایی رسیده‌ایم که سیستم رادار F14 را با نام رادار ملی در حال ساخت داریم که البته این رادار ساخته و روی هواپیما هم تست شد و همچنان در حالت تست مداومت است و بسیاری از F14 های امروزی‌مان با رادارهای ملی ساخته شده در حال پرواز هستند.

وی تاکید کرد: این رادارهای ملی نشات گرفته از همان سیستم رادارهای اصلی هستند و از بعد رنج و مسافت کشف‌ها و یا پارامترهایی که از هدف‌ها می‌گیرند کیفیتی بهتر از رادارهای اصلی دارند.

معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا گفت:‌ الان از این رادارها(ملی) استفاده می‌کنیم زیرا بعد از گذشت چندین دهه از ساخت و واگذاری این هواپیما باید رادارها به روز می‌شدند و کیفیت رادارهای قبلی دیگر امروز به درد ما نمی‌خورد.

* رهگیری هواپیماها و پهپادهای جاسوسی توسط جنگنده‌های F14

شفیعی تصریح کرد: لذا باید این رادارها به روز می‌شدند و این کار را با نام رادار ملی انجام دادیم و با توجه به اینکه ماموریت اصلی هواپیماهای F14 کشف و شناسایی هواپیماهای متخاصم و رهگیری و انهدام آنها است، هم‌اکنون اگر امنیتی در فضای جمهوری اسلامی احساس می‌شود به این دلیل گشت‌های هوایی این هواپیماهاست.

وی در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت: در سال‌ها و ماه‌های اخیر تحرکاتی اگر از جانب برخی کشورها بوده و هواپیماهایی به عنوان هواپیماهای جاسوسی و شناسایی وارد کشور شدند و یا حتی اگر در یکی دو سال و ماه‌های اخیر پهپادهایی که از کشورهای دیگری می‌آید و در سطح منطقه فراوان است، شاهد بودیم این هواپیماها توسط هواپیماهای رهگیر و شناسایی ما که F14 مهم‌ترین ‌آن است شناسایی و منهدم و گاها متواری می‌شوند و این امنیت در سایه این هواپیماها و رادارهای ایرانی است.

* قابلیت رهگیری پهپادها توسط هواپیماهای رهگیر نهاجا

معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا تاکید کرد: قابلیت این را داریم که با هواپیماهای رهگیر نیروی هوایی چه پهپاد و چه هر پرنده متخاصم دیگری را رهگیری، منهدم و یا متواری کنیم.

* نصب بمب و موشک هوا به زمین روی تام‌کت‌ها

شفیعی درخصوص چندمنظوره کردن جنگنده‌های F14 گفت: ماموریت اصلی هواپیماهای F14 عملیات هوا به هواست و تسلیحات اصلی آن هم موشک‌های هوا به هوا برای کشف هواپیماهای متخاصم و انهدام آنهاست ولی ما در سال‌های اخیر در این هواپیما در جهت به روز کردن و چند منظوره کردن آن فعالیتی را شروع کردیم و آن را به مرحله اجرا درآوردیم و در این راستا در ماموریت‌های هوا به زمین با این هواپیما شرکت کردیم و در صورت نیاز باز هم شرکت می‌کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در ماموریت‌های هوا به زمین، شلیک موشک‌های هوا به زمین و پرتاب بمب را داریم که این قابلیت را روی هواپیمای F14 ایجاد کرده‌ایم. خلبانان ما هم این تمرینات را شروع کردند که تمرینات خوبی هم داشتند و خلبانان و هواپیماهای F14،‌ مثل هواپیماهای بمبر و جنگنده‌های هوا به زمین در صورت نیاز وارد عمل خواهند شد.

* رصد چندصد کیلومتری توسط جنگنده‌های F14 با رادار ملی

معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا با بیان اینکه قابلیت اصلی هواپیمای F14 این است که وقتی یک فروند از آن در آسمان باشد به راحتی آسمان را کنترل کند، گفت: خوشبختانه با رادار ملی که ساختیم و روی F14 قرار دادیم که هم قابلیت رادارهای قبلی را دارد و هم به روز شده است و جنگنده‌های ما می‌تواند فضا را کنترل کند و قابلیت آواکس را داشته باشد تا فضای چند صد کیلومتری اطراف خودش را کنترل کند که این کار را امروز با F14 های خود انجام می‌دهیم.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟