بازدید 2675
باهنر در گفت‌وگوی تلویزیونی؛

اجرای اقتصاد مقاومتی نیازمند اراده ملی

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست، ادامه داد: برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی، باید با افزایش بهره‌وری و تغییر الگو‌ها، تدبیر درستی برای اجرای اقتصاد مقاومتی اندیشید.
کد خبر: ۴۷۸۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۰ 25 February 2015
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست، ادامه داد: برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی، باید با افزایش بهره‌وری و تغییر الگو‌ها، تدبیر درستی برای اجرای اقتصاد مقاومتی اندیشید.

به گزارش «تابناک»، شب گذشته (سه‌شنبه پنجم اسفند)، محمدرضا باهنر با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه شبکه خبر، در مورد دلیل اصلی رونق واردات و کمرنگ بودن حمایت از تولید در کشور‌ افزود: متأسفانه نزدیک به صد سال است‌ نفت در اقتصاد کشور وارد شده و حجم آن نیز روز به روز افزایش پیدا کرده، به نوعی که امروزه دولت، مجلس و حتی بخش خصوصی معتاد نفت شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی‌ ادامه داد: باید این واقعیت را پذیرفت، زمانی که اقتصاد ما مقاوم نباشد، در برابر تکان‌های اقتصادی با مشکل مواجه می‌شویم؛ بیش از پانزده سال است ‌در ادبیات اقتصاد دنیا، مقوله‌ای به نام تاب اقتصادی یا‌‌ همان اقتصاد مقاومتی شکل گرفته، به گونه‌ای که علاوه بر جهانی بودن اقتصادشان، بر مقاومتی بودن آن نیز تأکید می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم‌ با انتقاد از اینکه مصرف کننده، تاجر یا افردی که باید از تولید حمایت کنند نسبت به این مقوله کوتاهی می‌کنند، گفت: در این صورت است که اقتصاد ملی کشور از این بیماری به شدت رنج می‌برد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا اجرای اقتصاد مقاومتی در حد شعار ‌مانده و هیچ کاری در این زمینه انجام نمی‌گیرد، افزود: به یاد دارم ‌در نشستی با مقام معظم رهبری ایشان بجد بر این امر تأکید داشتند که بار‌ها اجرای اقتصاد مقاومتی را از زبان شنیده‌ایم اما در عمل اقدامی صورت نگرفته است.

باهنر تأکید کرد: من در جای دیگر نیز به این نکته اشاره کردم، تا زمانی که اجرای اقتصاد مقاومتی تنها در صحبت بیان شود، این اقتصاد به جایی نمی‌رسد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس نهم با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست، ادامه داد: برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی، باید با افزایش بهره‌وری و تغییر الگو‌ها، تدبیر درستی برای اجرای اقتصاد مقاومتی اندیشید.

این نماینده مردم در مجلس نهم، یادآور شد: اجرای اقتصاد مقاومتی نیاز به اراده ملی دارد و در این میان، تولید کننده و مصرف کننده باید به کمک این امر بشتابند. بدون شک بسیاری از تولیدات داخلی ما از چنان کیفیتی برخوردارند که شاید کالایی با یک برند معتبر از آن کیفیت بی‌بهره باشد.

وی در ادامه درباره هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال ۹۴، تصریح کرد: چند روز گذشته مجلس شورای اسلامی، آنچه ‌در مورد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به تصویب رسید، عینا بر اساس لایحه دولت بود.

باهنر یادآور شد: اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از‌‌ همان زمان آغاز در دولت نهم و دهم نتوانست انتظارات را برآورده کند، زیرا بخش‌هایی از این قانون به درستی شکل اجرایی به خود نگرفت. از سوی‌ دیگر، مجلس نیز برای رفع این معضل تلاش زیادی کرد تا جایی که در گاه اختلاف‌هایی نیز پیش می‌آمد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس نهم با بیان اینکه پروسه هدفمندی یارانه‌ها باید ‌بر پایه تعامل کامل بین مجلس و دولت باشد، ادامه داد: اگر مجلس بدون رضایت دولت، اقدامی کند، دولت یا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد آن را اجرایی کند؛ لذا تمام تلاش مجلس بر آن است که در این زمینه به رغم میل دولت تصمیم‌گیری نشود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با انتقاد از برخی فضاسازی‌ها مبنی بر آنکه مصوبه روز گذشته مجلس در باب هدفمندی یارانه‌ها بر خلاف نظر دولت بود، گفت: این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته مجلس عینا تبصره دولت را در مورد هدفمندی یارانه‌ها به تصویب رساند.

وی درباره حذف یارانه پردرآمد‌ها در لایحه بودجه، افزود: سال گذشته این اجازه به دولت داده شد تا یارانه پردرآمد‌ها را حذف کند، ولی تاکنون اقدام عملی در این موضوع صورت نگرفته است؛ البته اخیرا اطلاع داده‌اند که یارانه ایرانی‌های خارج‌نشین حذف شده که این می‌تواند گام مثبتی به شمار رود.

باهنر یادآور شد: چندی پیش، معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که ۲ تا ۳ میلیون بی‌نیاز شناسایی شده‌اند؛ اما چون ۵ تا ۶ میلیون نفر هنوز شناسایی نشده‌اند لذا دولت منتظر است تا این تعداد نیز کشف شده و ‌یکباره یارانه همه آن‌ها را حذف کنیم، این اظهارات در حالی است که به نظر می‌رسد حتی اگر یک پردرآمد نیز شناسایی شده، باید یارانه‌‌ همان یک فرد حذف شده تا پول آن صرف سبد کالا برای مددجویان کمیته امداد شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس نهم، ادامه داد: در قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بود ۵۰ درصد این درآمد‌ها به خانوار‌ها، ۳۰ درصد به تولید و ۲۰ درصد را نیز دولت بتواند جبرانی برای هزینه‌های خود کند؛ اما متأسفانه از روز اول اجرای این قانون، ۱۰۰ درصد آن به خانوار‌ها اختصاص یافت.

این نماینده مردم در مجلس نهم، افزود: در بخش‌های مختلف لایحه بودجه ۹۴، کمک زیادی به تولید شده، ولی به طور اخص در تبصره هدفمندی یارانه‌ها پولی برای تولید تزریق نشده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی‌ گفت: به نظر می‌رسد، دولت و مجلس باید در بحث هدفمندی یارانه‌ها به یک وحدت نظری دست یابند تا بتوان این قانون را به درستی اجرایی کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم