بازدید 2237

اتاق و كسب و کار بخش خصوصی

اگر اتاق بازرگانی آینده رهبرانی شجاع ، از جنس بخش خصوصی داشته باشد، قادر است در پرتوًروابط خارجی مساعدی که ایجاد خواهد شد در جذب سرمایه گذاری خارجی و گسترش روابط تجاری پیشقدم باشد و تلاش کند که رويه هاي ضد رقابتي حکومت را اصلاح کند.
کد خبر: ۴۸۱۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸ 07 March 2015

اگر اتاق بازرگانی آینده رهبرانی شجاع ، از جنس بخش خصوصی داشته باشد، قادر است در پرتوًروابط خارجی مساعدی که ایجاد خواهد شد در جذب سرمایه گذاری خارجی و گسترش روابط تجاری پیشقدم باشد و تلاش کند که رويه هاي ضد رقابتي حکومت را اصلاح کند.


به گزارش تابناک اقتصادی، حمید حسینی یادداشتی با عنوان " اتاق و کسب و کار بخش خصوصی ارائه کرده است که با هم آن را می خوانیم:


"اتاق بازرگانی در دنیا به عنوان پایگاه و لنگرگاه بخش خصوصی شناخته شده و تلاش کرده که از منافع اعضا خود در برابر حاکمیت دفاع نماید. در دنیاي امروز مالکیت و مدیریت بنگاه های اقتصادی در دست بخش خصوصی می باشد و لذا اتاق هم متعلق به بخش خصوصی می باشد ولی در ایران  شرکت های دولتی و نیمه دولتي نیز صاحب بنگاه هستند ونمی توان اتاق را پارلمان بخش خصوصی نامید.


دولت در هیئت نمایندگان و هیئت رئیسه اتاق ها حضور دارد و در انتخاب هیئت رئیسه اتاق تهران به علت حضور 20 نماینده دست برتررا دارد و می تواند با ائتلاف با هر یک از گروه ها هیئت رئیسه و رئیس اتاق را تعیین کند.

با وجود اين اشکالات نمی توان منکر ظرفیت و پتانسیل اتاق بازرگانی و تاثیرگذاری اتاق در سرنوشت کشور و بخش خصوصی شد.


اگر چه در قانون اتاق نامی از بخش خصوصی نیامده است ولی در قوانین جانبی کشور مانند برنامه پنجم ، قانون بهبود فضای کسب و کار و سایر قوانین ، اتاق به عنوان نماینده بخش خصوصی به رسمیت شناخته شده است و توانسته است در مراجع تصمیم گیری و داوری برای بخش خصوصی حضور داشته باشد.


ارتقا جایگاه اتاق و بخش خصوصی نیازمند توجه رهبران کشور و اعتقاد آنان به بخش خصوصی است.


یکی از آگاهترین و با نفوذترین شخصیت های کشور که اعتقادی راسخ به اتاق و بخش خصوصی داشته، حضرت آیت اله هاشمی رفسنجانی می باشند ، نیروهای جوان وتحول خواه که از سال ٨٢ وارد اتاق شده اند با ایشان در ارتباط بوده و همه ساله از رهنمودهای ایشان در دیدارهای حضوری بهره مند شده اند.

ایشان رهبران پخش خصوصی را تشویق به بیان شفاف مسائل و رسانه ای کردن مطالبات و ملاقات با رهبران حکومت می نمود و اعتقاد داشت که بخش خصوصی باید لكوموتيو اقتصاد کشور باشد و تلاش نماید تا با برقراری ارتباط با سرمایه گذاران خارجی راه ورود سرمایه ، دانش و تکنولوژی را به اقتصاد کشور باز نماید.


بخش خصوصی توانمند حاکمیت را تشویق می نماید که بنگاه داری دولت و مداخله در اقتصاد کشور را به حداقل رسانده و باور كند كه توسعه روابط تجاری با سایر کشورها مکمل توسعه روابط سیاسی وامنيت ملي خواهد شد.

ایشان تحول را ضرورت امروز و نیاز فردای اقتصاد کشور دانسته و بر همكاري تجارت و تولید تاکید دارند و بر خلاف بسیاری از رهبران جامعه که راه نجات کشور را فقط در تولید می دانند ایشان به همکاری و وابستگی متقابل صنعت و تجارت تاکید دارند.

حمایت های ایشان از بخش خصوصی و نیروهای بالنده اتاق بازرگانی باعث شد که اتاقها در این سالها مسیر رو به رشدی طی کنند و در تحولات اقتصادی کشور تاثیر گذار باشند.

رشد اقتصادی کشور در سال ٩٣ناشی از سه عامل بوده است: 1- افزایش قدرت وام دهی بانکها 2- رشد واردات 3- تخصیص بودجه عمرانی مناسب توسط دولت آیا اتاق بازرگانی در این راستا نقشی داشته است؟


قطعا گفتمان سازی اتاق های بازرگانی درباره مشکل نقدینگی بنگاه های بخش خصوصی و بنگاه داری بانکها  باعث شد تا بانک مرکزی نظارت بیشتری بر اعطاء تسهیلات توسط بانکها اعمال نماید و کنترل نماید که حداقل امسال بیش از ٣٠٠ هزار میلیارد تومان تسهیلات  به بخش های مولد و تولیدی کشور پرداخت گردد.

دومین عامل رشد اقتصادی افزایش واردات مواد اولیه و کالاهای نیم ساخته بوده که توسط اعضا اتاق صورت گرفته است و رشد 15 درصدی واردات به افزایش صادرات و تولید کشور کمک نموده است.

عامل سوم که افزایش بودجه عمرانی کشور و تخصیص حدود ٥٠ هزار میلیارد تومان اعتبار در سال 92 و 93 بوده از افتخارات  دولت روحانی می باشد که قطعا اتاق بازرگانی مشوق  دولت در این رابطه بوده است.


اگر اتاق بازرگانی آینده رهبرانی شجاع ، از جنس بخش خصوصی و با نگاه اصلاح طلبانه داشته باشد، قادر است در پرتوًروابط خارجی مساعدی که ایجاد خواهد شد در جذب سرمایه گذاری خارجی و گسترش روابط تجاری پیشقدم باشد و تلاش کند که رويه هاي ضد رقابتي حکومت را اصلاح نماید و این کار فقط با حضور تحول خواهان داشتن اتاق سفيد واعتقاد به اقتصاد سفيد ممکن می باشد."

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
آخرین اخبار
وب گردی