کوچک‌سازی و چابک‌سازی رسانه ملی متوقف شد؟

در این مدت سپری شده از فعالیت رئیس و معاونان تازه رسانه ملی، مقاومت‌های سازمانی برای توقف این رویه کم نبوده، به گونه‌ای که سرعت تحولات در صداوسیما و به خصوص تعدیل نیروی انسانی و کوچک‌سازی این سازمان کاهش یافته و ظاهراً به سمت توقف تغییرات در حرکت است
کد خبر: ۴۸۳۴۰۵
|
۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۳ 13 March 2015
|
16150 بازدید
سازمان صداوسیما در ماه‌های اخیر، همزمان با تغییرات مدیریتی، با تغییرات ساختاری نیز مواجه شد و احکام بسیاری از مدیران رسانه ملی متناسب با تغییرات ساختاری صورت پذیرفت، ولی در هفته‌های اخیر، سرعت این تغییرات کاهش یافته و آهسته آهسته متوقف می‌شود؛ اتفاقی که شاید به تثبیت تعبیر شود، اما آیا همه اصلاحات ایده‌آل تصمیم گیرندگان تازه این سازمان عظیم اجرا شده است؟

به گزارش «تابناک»، محمد سرافراز با آمدن به صداوسیما، منشأ تغییرات مثبتی بود و بسیاری از مجموعه‌های کم‌اثر و فاقد کارکرد رسانه ملی را ادغام و بزرگ‌سازی بی‌منطق بسیاری از ساختارهای مدیریتی و اجرایی در دوره گذشته را ملغی کرد و برخی زیرمجموعه‌های رسانه ملی را نیز با تغییر ساختار و مأموریت روزآمد‌تر ساخت و این سرعت در تحول سازمانیِ صداوسیما با اقبال افکارعمومی مواجه شد، زیرا همگان اعتقاد داشتند این نهاد بیش از حد بی‌دلیل بزرگ و کم‌کارآمد شده است.

در واقع این مجموعه رسانه‌ای در سال‌های اخیر، آنچنان بزرگ شده که دیگر توان حرکت ندارد و چیزی ‌حدود ۸۵ درصد بودجه و درآمد‌هایش صرف پیشتیبانی و نیروی انسانی مشتمل بر رسانه ملی با ۳۵ تا ۵۰ هزار کارمند رسمی، پیمانی و قرارداد کار معین می‌شود که بخش عمده‌ای از ایشان، نقش مستقیم حداقلی در تولید دارد و‌ شاید ‌حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از بودجه رسانه ملی، صرف تولید شود.

شاید صداوسیما را در مقایسه با رقبایش، بتوان تنها رسانه‌ای دانست که حوزه ستادی و پشتیبانی‌اش، چندین برابر نیروی انسانی فعال در حوزه تولیدش است. این اتفاق نیز از آن منظر رخ داده که نگاه اداری به شدت در این سازمان تقویت شده و با زایش‌های مدیریتی، قدرت مانور در ارائه و پیاده‌سازی طرح بزرگ در حوزه تولید به شدت کاهش یافته و چاره‌ای ‌جز تمرکز بر‌ حفظ ساختار اداری کنونی ‌نمانده و بخشی از آنچه رخ داده نیز نتیجه شکل‌گیری قدرتی با نام معاونت مالی و اداری بود.

کوچک‌سازی و چابک‌سازی رسانه ملی متوقف شد؟

بدین ترتیب، با توجه به آنکه بودجه‌های کنونی پاسخگوی نیاز این سازمان نیست، تنها گزینه منطقی تلاش برای تعدیل مستمر این سازمان تا رسیدن به عددی منطقی بود و مدیران رسانه ملی در تلویزیون و رادیو به سرعت در این مسیر گام برداشتند و کوشیدند تا هزینه سرسام‌آوری که در این حوزه از دست می‌رود، کاهش داده و به سمت تولید کیفی سوق دهند.

با آمدن اصغر پورمحمدی به معاونت سیما، این تغییرات رنگ واقعیت به خود گرفت و ادغام و تغییر مأموریت تعدادی شبکه‌های تلویزیون از جمله ادغام شبکه تماشا در شبکه نمایش و ادغام برخی گروه‌ها و مؤسسات نظیر ادغام سیمافیلم در اداره کل نمایش سیما به قصد یکپارچه شدن فعالیت‌های موازی و بهره‌برداری بهینه از نیروی انسانی، اقداماتی بود که در این راستا در تلویزیون اجرایی شد.

ادغام رادیو کتاب، تعطیلی شبکه‌های جهانی صدای آشنا ـ که سه کانال آسیا، اروپا و امریکاست ـ‌ ادغام شبکه رادیویی دانش با رادیو البرز، ادغام رادیو گلچین با رادیو فرهنگ، ادغام شبکه رادیویی نوا با شبکه قرآن و ادغام شبکه آوا با رادیو پیام نیز بخشی از تغییراتی بود که در رسانه ملی در‌‌ همان یک ماه نخست نسرین آبروانی، معاون تازه صدا رخ داد و منجر به تعدیل بیش از هزار تن در رادیو با شتابی قابل توجه شد.

با این حال در این مدت سپری شده از فعالیت رئیس و معاونان تازه رسانه ملی مقاومت‌های سازمانی برای توقف این رویه کم نبوده، به گونه‌ای که سرعت تحولات در صداوسیما و به خصوص تعدیل نیروی انسانی و کوچک‌سازی این سازمان کاهش یافته و ظاهراً به سمت توقف تغییرات در حرکت است؛ اتفاقی که از آن به ‌تثبیت یاد می‌شود، اما در حقیقت این تغییرات می‌توانست بسیار عمیق‌تر باشد و به خصوص در تلویزیون ـ چه در معاونت سیما و چه در معاونت خبر ـ‌ امکان تغییرات عمیق‌تری وجود داشت.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟