بازدید 34842

کیش در آستانه مات شدن

گزارشی از طرحی که مشهورترین جزیره ایران را تهدید می کند
کد خبر: ۴۸۴۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۸ 16 March 2015
مسافران محترم، ما بر فراز خلیج همیشگی فارس در حال پرواز هستیم. این جمله ای است که دل مان را برای یک فرود جانانه بر روی آب های نیلگون قرص می‌کند. فرودی که در هر فرازش، روحی از آرامش دمیده شده است. اینجا کیش است، جزیره ای که این روزها به مات شدن نزدیک شده است. مات شدنی حیران از تلاقی دو بعد لوکس و ارزان. اینجا سرزمینی است از جنس الماس های شناور در آبهای آبی. اما... معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش، طرحی را تعریف کرده است به نام رالی گردشگری! این طرح شاید در نگاه اول مزایای بسیاری داشته باشد اما وقتی به پای خواندن معایبش می‌نشینیم اوضاع بدتر و بدتر می‌شود. تا جایی که می‌توان چهره این منطقه زیبای گردشگری را به عجوزه ای زشت تشبیه کرد. اینجا کیش و مات با هم تداخل دارند.

نمی توان از راه زمینی به آن سفر کرد

صفیاری، کارشناس گردشگری در گفتگو با ابتکار می‌گوید: یک موضوع این است که کیش به عنوان یک مقصد گردشگری لاکچری به حساب می‌آید. قشر خاصی به این منطقه سفر می‌کنند. کیش به خاطر موقعیت جغرافیایی و زیبایی طبیعتش منطقه ای است که نمی‌توان از راه زمینی به آن سفر کرد. حالا اتفاقی که افتاده است این است که سازمان منطقه آزاد کیش رالی نوروزی کیش را راه انداخته است. این یکی از اقدامات معاونت گردشگری بوده و ایراداتی به آن وارد است. اینکه هر کسی می‌تواند با هر منبع درآمدی به این منطقه بیاید. جمعیت زیاد می‌شود و حتی به هتل ها نمی‌توانند وارد شوند. اول نارضایتی هتل ها و بعد هم مراکز تجاری فراهم می‌آید.

چه سودی خواهد داشت؟

وی ادامه می‌دهد: مسلما این اتفاق برای جزیره ای که لاکچری و لوکس تلقی می‌شود خوب نیست. سود جذب گردشگر از طریق پول هایی است که خرج می‌کنند. آن 10 گردشگر چه سودی برای این منطقه خواهد داشت؟ یک ایراد دیگر هم این است که تورهای ارزان را گذاشته اند که مردم به این منطقه بیایند. حتی به هتل ها هم ابلاغ شده است که هزینه اقامت را پایین بیاورند. این راه فقط آمار گردشگر را بالا خواهد برد. این درست نیست که از فشارهای دولتی استفاده شود و روی مراکز خصوصی این اعمال قدرت ها و فشارها باشد و هیچ سوبسیدی را هم برای هتل ها در نظر نگیرند. یعنی هزینه اقامت پایین آمده و در کنار آن هزینه آب و برق و... باید با تعرفه آزاد پرداخت شود. یک معادله نامتوازن نامتعادل در این میان پیش می‌آید.

خراب خواهد شد

یکی از کارشناسان دیگر گردشگری تاکید می‌کند: با این کار کیش را خراب خواهند کرد. سطح کیش که یک جزیره خاص لوکس گردشگری در ایران است، پایین می‌آید. شما اگر دقت کنید وقتی خانواده ای با اتومبیل شخصی خود به این جزیره می‌آید و توان اقتصادی بالایی هم ندارد، در کنار یک خانواده که در مراکز تجاری بزرگ قدم می‌زند و هر چقدر دلش بخواهد خرج می‌کند قرار می‌گیرد از نظر اجتماعی چقدر آسیب می‌بیند. در اینجا مراکز تجاری گران هم هست. این طرح ضربه ای را هم به هلتداران وارد کرده است. اکثر هتل ها خالی مانده است. چرا؟ چون هر مسافری اجازه این را دارد که در چادرهای اسکان نوروزی اقامت پیدا کند. سازمان منطقه آزاد کیش به جای اینکه بیاید و از هتلداران حمایت کند، به صورت تعمدی صدور یا تمدید مجوز فعالیت اقتصادی را عقب می‌اندازد. به بهانه های مختلف این مجوز به تعویق می‌افتد و ما باید هزینه های را به صورت آزاد پرداخت کنیم. ما هیچ حمایتی نمی‌شویم.

فقط آمار بالا می‌رود

وی می‌افزاید: شاید این کار آمار گردشگر را بالا ببرد. این آمار برای سازمان و معاونت گردشگری خوب است. در گزارش ها می‌آید که این تعداد آدم به این جزیره سفر کرده اند. ولی در این میان درآمد مهم است. باعث می‌شود که گردشگر واقعی به آن منطقه نرود. خود به خود اقتصاد این منطقه ضعیف خواهد شد. مثلا کیش به جز صنعت توریسم صنعتی ندارد. مثل این است که طرف آب نیاز داشته باشد و به او آب ندهید. رفته رفته ضعیف می‌شود. این روند دو سه سالی در ذهن گردشگر تاثیر می‌گذارد. مسافر واقعی باید به این مناطق ورود کند. می‌گویند باید از نظر ورود گردشگر تقویت شود و هر هتلی که به این ابلاغیه ها عمل نکند، پلمپ خواهد شد. آیا با توسل به زور این صنعت رونق خواهد گرفت؟ در کنارش می‌گویند باید سه روز اقامت رایگان در یکی از هتل ها به مردم جایزه بدهید. این کار را هتلدار می‌کند و به نام سازمان منطقه آزاد کیش تمام خواهد شد. هیچ حمایتی از بخش خصوصی صورت نمی‌گیرد. معاونت گردشگری بیاید و بگوید تا به امروز چه حمایتی در بحث اسکان و نیروی انسانی و عوارض انجام داده است؟

یا ارزان یا لاکچری

یک کارشناس گردشگری می‌گوید: در جلسه با معاونت گردشگری مطرح کردیم که جزیره به خاطر محدودیت های خدمات گردشگری یا باید به سمت مسافران ارزان برود یا لاکچری و لوکس باقی بماند. مثلا یک تعدادی می‌آیند و در هتل ها اتاق اجاره می‌کنند. اقشار دیگر از چادرها استفاده می‌کنند. در کیش به خاطر محدودیت های فضایی باید این دو قشر در کنار هم قدم بزنند. ما باید عرضه را بر مبنای تقاضا داشته باشیم. یعنی برای آنها بازارهای ارزان مثل چین و... ایجاد کنیم تا با سطح درآمدشان بخواند. من به تراکنش این منطقه می‌پردازم. سرمایه گذار در این منطقه سرمایه گذاری می‌کند. می‌خواهد از این سرمایه گذاری به درآمد برسد. یک هتل باید 10 ساله خود را کاور کند. یک بیزینس موفق در دوبی در طول 10 سال باید پولش برگردد. وگرنه باید به سمت کارهای دیگر مثل ساختمان سازی و... برود.

اینجا قوانین راهنمایی و رانندگی حاکم است

وی می‌افزاید: چیزی را که انتظار دارم این است که این ورود گردشگر از طریق راه های هوایی و هواپیما باشد. یکی از مشخصه های مهم جزیره کیش، نبود ترافیک و محدودیت های راهنمایی و رانندگی است. مثل بوق نزدن و خلاف نکردن و... ولی خود من شاهد بودم که شخصی با پراید یا پژو جلوی پای خود من به عنوان مسافر کش بوق زده است. اینها به چهره جزیره آسیب وارد می‌کند. مدیران می‌آیند و می‌روند ولی ما سرمایه گذاران می‌مانیم. یک تعدادی می‌آیند و در دروازه شهر را باز می‌کنند و با توجه به رقبایی که دوبی و مالزی و ترکیه و... این چهره لاکچری خراب خواهد شد.

جزیره ای یونیک

این کارشناس گردشگری خاطر نشان می‌کند: کارشناسی صورت نمی‌گیرد. در بیزینس اول خودم را می‌بینم و بعد آن را به جامعه بسط می‌دهم. به همه وقتی در فضایی می‌بینید که دنج بوده و مردم برای هزینه کردن نمی‌آیند. اتفاقاتی را دیده ام که اینها را می‌گویم. همیشه جزیره را باید با جزیره مقایسه کرد. کیش یک جزیره با موقعیت جغرافیایی و ورودی خاص و مشاع محدود است. هیچ وقت نمی‌توان آن را با استانبول و ترکیه و... مقایسه کرد. مقوله ای است که باید با جزیره دیگر مقایسه شود نه یک کلان شهر. اگر در تهران روزی 500 هواپیما هم بنشیند و 500 ملیت مختلف رفت و آمد کنند با هم تلاقی پیدا نمی‌کنند اما در کیش مسافری را دیدم که با من از هواپیما پیاده شده و همان مسافر را در فلان مرکز تجاری دیده ام. حیف است که این اتفاقات و این تناقضات در جزیره یونیکی مثل کیش اتفاق بیفتد.

کیشی که به مات نزدیک است

و اینجا جزیره ای است به نام کیش. این روزها به مات شدن نزدیک است. مات شدنی از جنس ورود گردشگرانی که اتومبیل خود را به راه انداخته اند و در گوشه و کنار آن بیرق های سفری خود را بنا می‌کنند. بیرق هایی که به رنگ و روی جزیره کیش یا قشم نمی‌آید.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۶۵
انتشار یافته: ۵۳
کیش برای پولدارهاست . اکثریت جامعه بیخود میکنن قصد سفر به کیش رو داشته باشن !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
به نظر میاد از روی تمسخر این مطلب را گذاشته باشی ولی دقیقا همینطوره . توی این مملکت یه جائی باید باشه برای کسانیکه به جای خروج ارز از کشور ترجیح میدن ریال در داخل خرج کنند . کیش باید همونجا باشه .
تو ایام عید ساکنین کیش ترجیح میدن بیان بیرون از جزیره تا شاهد چهره ی ناهمگون نوروزی کیش نباشند
«لاکچری» یعنی چی؟ آقای کارشناس گردشگری ما اهل دهات ایران هستیم و از لهجه شما انگلیسی‌ها !!! سر در نمی آوریم!
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
منظور ایشان luxury به معنی لوکس خودمونه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
تلفظ دقیقش لاکژری هست. به معنی لوکس، ولی یکی نیست به این اقای کارشناس بگه که فارسیش چه ایرادی داره که انگلیسی می گی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
همون لوکس هست
يعني چون كسي فقير است نبايد وارد كيش شود چرا فقط نظرات افراد مخالف اقامت قشر فقير در گزارش آمده است؟
توی ونزوئلا هم در کاراکاس یک منطقه هست که آدمهای عادی ( کم پول ) نمی توانند به آنجا بروند و آنها را با تیر می زنند . ولی آقا یا خانم صفیاری اینجا ایران است و همه ما خدا پرستیم . ما به مکه به خانه خدا می رویم و غنی و فقیر یک جور می شویم . پیامبر اکرم (ص) وقتی در مسجد بود کسی نمی توانست ایشان را از دیگران تشخیص دهد مگر از چهره نورانیشان. حضرت عیسی مسیح با فقیرترین انسانها می نشست و غذا می خورد . حضرت فاطمه که جانم فدایش لباس خود را به فقرا می بخشید و حالاتوصیه می کنی که مردم فقیر و عادی به یک جزیره کشورمان نیایند تا صاحبان پول لذتشان خراب نشود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
خبر ربطی به تبعیض نداره ! لطفا هرچیزی رو با رفتار پیامبران و ائمه ربط ندین .
کیش قطب توریسم این مملکته و باید همیشه قوانین و مقررات خاص خودش رو داشته باشه .
آدم های کم درآمد می تونند با استفاده از امکانات سفرهای اقساطی به کیش برن .
یعنی مردم فقیر اونایی که با دادن جونشون این خاک رو حفظ کردن حق دیدن خاک خودشون رو هم ندارن اینجا هم باید پولدارها تصمیم بگیرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
بی ربط حرف نزنید !
موضوع رو اصلا متوجه نشدی . نویسنده منظورش اینه که هر کسی با پراید و پیکان و وانت باردو راه نیافته بیاد کیش و چهره ی جزیره رو زشت کنه . اینجا همون جائیکه کلی براش هزینه شده تا یه مکان متفاوت و یه سرمایه گردشگری برای مملکت باشه .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
شعار ندید. هر چی به جای خود
جناب نویسنده و کارشناسان گردشگری!
من خودم نزدیک 9 سال است که ساکن کیش می باشم و هر ساله ایام عید را هم در جزیره بوده و از نزدیک مسافران را دیده ام...

-اولا که کیش همچین لاکچری هم که میگین نیست! این که به دلیل عدم نظارت و کنترل بازارها اجناس چینی و تایلندی به عنوان برند و با چند برابر قیمت فروخته می شوند، حتی بسیاری از پوشاک تولیدی کشور با مارک خارجی و برندهای معروف فروخته می شوند، و یا یه آب معدنی 500 تومانی رو تو بازارها و فرودگاه کیش 1000 تومان به مسافر میدن، هنر نیست و نشانه لاکچری بودن هم نیست!

-شاید تا چند سال پیش کنار دریا یا جاهای دیگه چادر می زدند، ولی حداقل چندسالی میشه که چادرها سازماندهی شدن و فقط از یه مکان خاص برای چادر زدن استفاده میشه، اون هم با گرفتن اجاره حتی اگه چادر از خودت باشه!

-این ماشینهایی هم که میگین باید هزینه کشتی، عوارض و... رو مثل بقیه بدن و بیشتر از 4 شب هم نمیتونن بمونن! قبل از خروج هم باید اگه خلافی دارن تسویه کنن. خیلیها ماشینشون رو میذاشتن چارک یا آفتاب با شناور میومدن، اینجوری یه درآمد هم ازشون درمیارن!

-این طفلی هتلدارها هم برین ازشون بپرسین شبی چند از ملت بیچاره می گیرن تو عید؟ و یا اینگه جا دارن برای عید؟ اونوقت خودتون حق میدین که کسی هتل نره!

-قرار نیست مردم رو طبقه بندی کنیم و هر طبقه تو یه محدوده تردد کنه! اون که پولداره بره یه بازار اون که پولش کمتره بره یه جای دیگه! حتی اگه یه پولدار و یه ندار بر حسب اتفاق یا اجبار تو هواپیما کنار هم بودن، همدیگه رو جای دیگه نبینن! مگه این چه ایرادی میتونه داشته باشه؟

-در اینکه به گفته شما "کیش" در آستانه "مات" شدن قرار داره شکی نیست، ولی نه به دلیل اینکه مسافر زمینی و با ماشین خودش میاد، بلکه به دلیل گرونی اجناس، گرونی بلیط و تور و هتل و هر چیز دیگه که فکرشو کنی، خیلی ها با یه دو دوتا چارتا ساده یه ذره بیشتر خرج می کنن میرن کشورهای دیگه، اونجا لااقل یه نظارتی رو خدمات، قیمتها و کیفیت سرویس به گردشگران وجود داره.. ولی اینجا چی؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
ساخت و ساز بی رویه
عدم حمایت از فرهنگ غنی بومی
عدم نظارت بر بازار و ورود کالای بی کیفیت
برداشت بد نكنيد وحرف هر آدمي رو جوري كه دوست داريد نچرخونيد
منم وضع مالي خوبي ندارم ولي رفتم و خيلي هم خوش گذشت ولي نه با ماشين خودم و نه تو چادر
تو هتل درجه دو واجاره ماشين ارزان قيمت
و از نظم و تميزي جزيره واقعا لذت بردم حيف نيست با ماشينهاي زياد و معمولا داغون و چادر زدن تو كنار خيابونا ظاهر جزيره رو بهم بريزيم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
منم موافقم
کیش محیط فرهنگ خوبی داره
اگه هیمن جوری یلخی بزارن مردم برن
اونجا هم میشه جایی مثل تهران
که هیچ کس حقوق دیگری رو رعایت نمیکنه
این بنده خدا نظر حرفه ایش رو بیان کرده، دوستان دقت کنین اگه همه مردم برن به به جزیره کوچیک بنام کیش با اون خصوصیات منحصر به فردش دیگه اون خصوصیات از بین میره و عملا ً کیشی باقی نمیمونه که بخوایم بریم
كيش ،كيش زمان دلار1100توماني نيست پر شده از اجناس چيني و بانجول و گران قيمت كيش هيچي نداره اتفاقا بزار مردم برن ببينند هيچي ندارند كساني كه نرفته اند فكر ميكنند كيش اروپاست
این مقاله پر است از تناقض
واقعا برای گزارشتون متاسفم کیش تکه ای از خاک ایرانه و متعلق به همه ایرانیان و همه میتوانند ازادانه به همه جای ایران سفر کنند
سلام من نه تا حالا كيش رفتم و نه اصلا دوست دارم برم ولي موضوعي كه هست اينه كه يك نكته اي را نبايد فراموش كرد و آن اين است كه امام (ره) فرمودند يك موي كوخ نشينان مي ارزد به تمام كاخ نشينان.
به خداي يگانه سوگند حتي نوشتن اين مطالب كه باعث رنجش دل يك مومن و يك مسلمان بشه خودش گناهه. مگر اينجا ايران نيست مگر اينجا كشور اسلامي نيست، چگونه مي شود در كشور اسلامي بود و گفت كاري كنيم كه اقشار ضعيف به كيش نيايند.چرا از طبيعت خداوند همه استفاده نكنند. خدايا ظهور آقا را نزديك بفرما.
به نظر من اونی که وضعیت مالی خوبی نداره هیچ موقع از طریق تور سفر نمیکنه و به هتل نمیره( حداقل قیمت تور کیش سیصد هزار برای هرنفر یعنی یک خانواده چهارنفره یک میلیون و دویست).پس اجازه بدیم اون خانواده هم استفاده کنه مثلا تردد با خودرو شخصی پلاک ایران رو حداقل در ایام شلوغ ممنوع کنیم یا اجازه ندیم به هیچ وجه جایی غیر از اماکن مشخص شده کسی چادر بزنه مگه اصفهان به این بزرگی نیست به خوبی در ایام شلوغ مدیریت میشه و کسی هم ناراضی نیست و این حرفی که گفتند دارا و ندار در کنار هم قدم نزنن یعنی که مثلا ما تو همون اصفهان بگیم اقا کسی که هتل گرون نگرفته یا اصلا شهروندی که منزلش بالاشهر نیست به عنوان مثال حق رفتن به سیتی سنتر نداره چون اونجا همه مارک فروشن. تن آدمی شریف است به جان آدمیت نه همین لباس زیباست نشان آدمیت
اره ملت برن مثل شمال به اونجا هم گند بزنن
والله جزیره کیش اینقدر الکی گرونه که همون آدم‌های فقیر یا کم‌درآمدش هم اگه یه روز پولی دستشون برسه ترجیح میدن دبی و ترکیه برن که هم خارج رفته باشن هم کمتر هزینه کنند
در ضمن راه رفتن آدم فقیر با آدم پولدار در یک مرکز تجاری هیچ معضلی نیست ...
معنی این جمله یعنی چی می تونه باشه:" در کیش مسافری را دیدم که با من از هواپیما پیاده شده و همان مسافر را در فلان مرکز تجاری دیده ام. حیف است که این اتفاقات و این تناقضات در جزیره یونیکی مثل کیش اتفاق بیفتد." برداشت من اینه که چون تو پول داری فقط باید پولدار ها رو ببینی و آدم های دیگه به چشمت نمیان. چشم بهم بزنیم هر چی داریم رو باید بزاریم بریم زیر خاک?!.
ماهیت کیش لوکس بودن اگر قرار باشه که مثل دیگر مناطق دیگر باشه از رقبای منطقه ای عقب میوفته کسی نگفت اقشار کم در امد نروند نوع سفر و فرهنگ جاری اونجا رو رعایت کنند
چرا اینقدر شلوغش می کنید ! در مواقعی که مسافر ت کاهش پیدا می کنه . مثل خرداد یا آبان ماه . میشه با 250هزار تومان با تور رفت کیش و 3 روز خوش گذروند و برگشت حالا اگه کسی میخواد عید بره کیش معلومه که باید 2 میلیون تومان خرج کنه . من خودم همیشه این مدلی میرم .
ببخشید کجای ایران لاکچری نیست که ما بتونیم بریم اونجا؟
توی همین تهران خودمون هم داریم به زور زندگی می کنیم.
ما هیچ تفریحی نداریم. باخانواده شاید در ماه یکبار میرفتیم یک دوری میزدیم یک بستنی می خوردیم دلمون باز می شد. اما الان انقدر وضعیت بد شده که اونم بیخیال شدیم. بنزین گرون شده. همون بستنی هم که می خوردیم گرون شده. یه ماشین درب داغون هم داشتیم که هزینه نگهداری اونم گرون شده. اینا به کنار.

ادم میره بیرون این ماشینای میلیاردی رو می بینه بدتر حسرت می خوره و غمش زیاد میشه.

خدایا... ما با یه بستنی 1000 تومنی داریم زندگی می کنیم. این جماعت با زندگی میلیاردیشون بازم طلب کارن.

بخدا ما پول نداریم بیایم کیش. حتی اگر مجانی هم بشه نمیایم. کیش مال شما مبارکتون باشه... ههههه لاکچری!
خوب مهم اينه كه تك و لوكس بودن رو چه جوري معني كنين جزيره كيش وقتی مات شد و از بين رفت که در مقابل رقباييي در همسايگي خود و در خليج فارش هيچ توان مقاوت و رقابتي نداشت اين جزيره فقط ميشه از نظر هزينه ها و طبيعتش لوكس باشه ولي از نظر امكانات رفاهي و تفريحي در حد صفر هست در مقابل همسايگان خليج فارس
اقا من با نویسنده متن موافقم کسی نگفت که فقرا نیان کیش بلکه صحبت از این هست که اگر کسی میخواهد کلاس یک شهر یا جزیره را بیاورد پایین نیاید به نظر من منظور نویسنده بد برداشت شده وگرنه کیش برای شخص خاصی نیست اما فرهنگ خاص خودش را داره که باید مسافران رعایت کنن
والا خجالت داره! به جاي اينكه ببينيم كشورهاي همسايه مثل تركيه چه مديريتي دارند كه مردم با نصف هزينه ميتوانند به آنجا رفته و همان امكانات به قول شما (‌لاكچري!‌ خوب بگو لوكس يا اشرافي تا همه بفهمند!) را هم دارند، اين حرفها را ميزنيم. مگر كيش ارث پدري است يا ملك خصوصي كه تصميم بگیریم چه كسي بيايد و چه كسي نيايد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
اونجا کسی چادر نمی زنه
من همیشه دوست داشتم یه شهر نمونه داشته باشیم که همه استاندارد ها رو داشته باشه وکیش رو به این قضیه نزدیک میبینم خواهش میکنم سیل جمعیت رو روانه این شهر زیبا نکنید همون شمال و شهرهای دیگه بسه که شده محل ریختن زباله گردشگران با فرهنگ .مسلما اگه جمعیتی بیش از ظرفیت به اونجا بیاد کنترل همه چیز مشکل خواهد شد .راهنمایی رانندگی و نظافت وغیره.بماند که هر کس مخواد یک چادر هم بزنه بذارید یه جای نمونه داشته باشیم البته خودم تا به حال یک بار رفته ام با این حال تقاضا میکنم اون جارو مثل جاهای دیگه خراب نکنید
کی گفته کیش لاکچریه؟ بخاطر کدوم امکاناتش لاکچریه؟ فقط چون تاکسی تویوتا داره؟ نه ساحل تمیز ،نه هتل قوی ،نه خدمات گردشگری. یه سر به همسایه کوچولومون امارات بزنید تا معنی لاکچری رو بفهمید.
هر وجب خاک کشور عزیزمون ایران متعلق به تمام مردم عزیزمونه ... نمیدونم چرا وقتی رهبر عزیزمون مدام از ساده زیستی دم میزنه این کارشناس محترم از بها دادن به قشر مرفه و حمایت از هتل های لوکس دم میزنه ... آیا اگر جای اون مردم عادی بود هم همینو میگفت
كيش در ايام عيد شبيه سر گردنه ميشه .فقظ براي رفت وبرگشت يك ماشين با لنج كه حدود 30دقيقه با سرعت لاكپشتي حدود 350.000 عوارض دريافت ميشه (عيد1393)
همه باید بتونن از این خاک و این طبیعت استفاده کنن و این حق طبیعی تمام مردم ایرانه ولی بهتره حداقل یکجایی توی ایران باشه که ترافیک و آلودگی هوا و صوتی نداشته باشه.بنظرم آوردن ماشین به جزیره کیش کار اشتباهیه و دولت باید وسایل نقلیه عمومی رو تو جزیره افزایش بده که هم نیاز به آوردن ماشین نباشه و هم همه اقشار مردم بتونن از پس هزینه سنگین وسایل نقلیه عمومی(تاکس) بربیان.
ببینید انجا را هم میتونید خراب کنید هر چیزی عرضه میخواد.
من پولدار هستم ولي دوست دارم در چادر اقامت داشته باشم تكليف چيه كه من اين مدل سفر رو دوست دارم يعني بايد حتما برم هتل؟؟اين مدل كارشناسي شما واقعا خنده داره
ی نیگاهی از وضعیت زیست محیطی سواحل شمال کشور کنن..... خواهشاً وضعیت کیش روهم به اون سمت نبرن ....
این آقا یا خانم صفیاری یادش رفته که کیش قسمتی از خاک ایران است و همه اتباع ایرانی میتوانند بر طبق قانون به آنجا بروند و کسی نمی تواند مانع آنان شود. همچنین یادشان رفته که همین مردم فقیر و پابرهنه بودند که از مرزهای کشور و تمامیت ارضی ایران دفاع کردند و نگذاشتند هیچ قسمتی از خاک ایران و جزایرش از جمله همین کیش از ایران جدا گردد.
واقعا بايد تاسف خورد براي اينگونه تصميم گيري ها
اینها نوعی دزدی هست چرا هتل های ترکیه با وجود استاندارهای اروپایی ارزان هست و فقرا (بقول شما)میتونن برن ولی کیش در ایران خودمان اینقدر گرانه که کسی نتونه بره بجز نوکیسه ها
هتل داری که اسم هتلشو گذاشته 5 ستاره ولی در حد 1 ستاره هم خدمات نمیده همون بهتر که ضرر بده
اگر کیش با رفتن مردم عادی ومتوسط جامعه بخواد مات بشه .بهتره که هم کیش بشه هم مات.
بايد جاهاي لوكس تو مملكت وجود داشته باشه. من پولدار نيستم .حداقل جذابيت اين جاها براي مملكت اينه كه پولدارا پولشونو اينجا خرج ميكنن نه دبي و آنتاليا
سلام توصیه میکنم کارشناس محترم برنامه به عکس های سالهای قبل رجوع کنند بعد نظر بدن.

این طرح هم که وجود نداشت از برج های پرشین تا محله عربها مردم چادر میزدن و تو حیاط مدرسه ها پر چادر بود و جا نیست.

ما عموما فرار رو به قرار تو عید ترجیه میدیم چون جلوی اومد مردم رو نمیشه گرفت.
تحلیل درستی به نظر نمیرسه . خالی موندن هتلها هیچ ربطی به چادر مسافرتی نداره مگر اینکه سطح خدمات هتل مثل چادر باشه ! در مورد قوانین راهنمایی هم خب پلیس ها قوانین رو با جدیت اجرا کنن ، این حرف که پراید نیاد تا قوانین حفظ بشه معنی نداره . قانون قانونه چه برای پراید چه برای تویوتا.
وقتی خود آژانسها با افتخار چند روز پیش گفتن بلیت کیش رو نفری یک میلیون اونم با منت میفروشن اونوقت انتظار دارن ملت براشون سر و دست بشکنن ؟
خوب یک فکری بکنید درسته که چادر زدن گوشه گوشه هر جایی قشنگی محل رو می گیره و به ظاهر جایی مثل کیش آسیب می رسونه ولی به هر حال راه حلی هست.. در کل با این کار کیش هم شلوغ پلوغ میشه و این زیاد قشنگ نیست البته من که تا به حال نرفتم بعد از این بخواد این شکلی بشه که اصلا نمی رم چون بعضی ها آدم اینطور مسافرت رفتن نیستن
جناب کارشناس محترم,همه ایران سرای من است,کیش هم از این قاعده مستثنی نیست.من یادمه نوروز هفتاد و یک همین افرادی که شما ازشون نام بردید با حضورشون آهسته آهسته به بازار کیش رونق دادند اونوقت شما بجای ادای دین به هموطنانتون میفرمایید نیان به کیش!!!!
وقتی پول نداشته باشی. میخوای بری کیش چکار کنی؟ خرید کردن دیگران رو نگاه کنی؟ کیش جذابیتش رو از خرید و مراکز تفریحی لوکس بدست آورده. پس اول پول بعد کیش. ساحل خلیج فارس و آسمون خدا کیش رفتن نمیخواد.
باز آن هم از اون حرف ها انتظارست ، تفریح بدون سرویس های بهداشتی، خوابگاه کنار خیابانی و سلف سرویس در چادرها . و از همه مهم تر انتقال ترافیک پر خطر شهری به کیش.
کیش خیلی قشنگه و ارام بلیطش ارزان کنید همه میرن چرا که نه
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری