بازدید 5075

ادعای تحلیل گر عربستانی: ایران در سیاست هایش بازنگری می کند

کارشناس عربستان سعودی مدعی شد: ایران با شروع عملیات عاصفه الحزم (طوفان قاطعیت) غافلگیر شد و انتظار نداشت چنین عملیاتی صورت بگیرد و اکنون در سیاست های خود در زمینه هسته ای، عراق، سوریه و یمن بازنگری می کند.
کد خبر: ۴۸۵۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹ 26 March 2015
کارشناس عربستان سعودی مدعی شد: ایران با شروع عملیات عاصفه الحزم (طوفان قاطعیت) غافلگیر شد و انتظار نداشت چنین عملیاتی صورت بگیرد و اکنون در سیاست های خود در زمینه هسته ای، عراق، سوریه و یمن بازنگری می کند. 

جاسر الجاسر در گفتگوی زنده تلویزیونی با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی همچنین ادعا کرد: ایران فکر می کرد بر خلیج فارس و عربستان سعودی تسلط کامل دارد اما امروز مشاهده می کند که اوضاع تغییر کرده است بلکه پس از عملیات عاصفه الحزم (طوفان قاطعیت) امروز حتی در مذاکرات هسته ای خود نیز قدرت لازم را ندارد.

وی در پاسخ به این سئوال مجری که پرسید:«آیا احتمال دارد این عملیات گسترش یابد و از حملات هوایی به عملیات زمینی نیز کشیده شود؟» گفت: من فکر می کنم عملیات عاصفه الحزم (طوفان قاطعیت) اهداف خود را با بمباران مناطق از پیش تعیین شده محقق سازد. بنابراین اولین هدف سیاسی آن عملی ساختن تهدیدها و دادن پیام به ایران است که کشورهای خلیج فارس در زمینه این تهدیدها جدی بوده اند البته تاکنون ایران هیچ موضعی اتخاذ نکرده است.

وی همچنین ادامه داد: اولین بمبارانهای این عملیات آنقدر دقیق و گسترده بود که پس از اینکه پایگاههای مهم گروه الحوثی و هواداران علی عبدالله صالح را هدف قرار داد گروه الحوثی و طرفداران علی عبدالله صالح را غافلگیر و آنها را دچار سردرگمی کرده بود. بنابراین احتمال ورود نیروی زمینی کشورهای عربی کم است زیرا نیروی زمینی ارتش یمن باید از خود یمنی ها شکل بگیرد، و هم اکنون روحیه آنها پس از عملیات عاصفه الحزم (طوفان قاطعیت) دو چندان شده است و باید خود یمنی ها در مقابل حوثی ها بایستند البته کشورهای عربی مشورتها و حمایتهای مالی و کمکهای فنی و لجستیکی خود را به آنها ارائه خواهند داد. ولی باز هم احتمال دارد که نیروهای نظامی خود را نیز برای عملیات زمینی به این کشور اعزام کنند تا معنی ائتلاف زنده باقی بماند و بر آن تاکید شود. البته این نیروها برای دادن روحیه خواهند بود نه برای جنگ با حوثی ها زیرا خود یمنی ها باید نقش خود را در مبارزه نشان دهند.

قبل از این عملیات، نیروی زمینی ارتش از تسلط حوثی ها بر منطقه شکایت می کردند و همواره با نیروهای جنایتکاری که به سمت آنها شلیک می کردند مواجه می شدند اما امروز یمنی ها باید از خود حرکت و فعالیتی نشان بدهند، زیرا با تضعیف کردن حوثی ها و هواداران علی عبدالله صالح دوباره روحیه جنگندگی به مردم یمن داده شده است و امروز حمایتهای بین المللی از کشور یمن صورت گرفته است.

بنابراین من معتقدم حملات هوایی و بمباران گسترده در عملیات عاصفه الحزم (طوفان قاطعیت) بسیار موفقیت آمیز بوده است و به دو مسئله اشاره می کنم. قبلا عادل الجبیر سفیر عربستان سعودی در آمریکا تصریح کرد: ما عبدربه منصور هادی را از صنعا خارج کردیم. بنابراین همه پایگاهای نظامی رصد شده است و معلوم است بنابراین با آغاز اولین حملات هوایی عملیات عاصفه الحزم (طوفان قاطعیت) دستارودهای مهمی به دست آمد و این عملیات ادامه خواهد یافت اما واکنش ایران در این زمینه به ما مربوط نیست و تصمیمی است که خود ایرانی ها خواند گرفت. اما باید بداند که هر کس که وارد جنگ شود باید بدترین نتایج را متحمل شود و انتظار نداشته باشد همواره با امنیت کامل زمام امور را در دست بگیرد. بنابراین همه این احتمالات وجود دارد از جمله عملیات تروریستی و حملات گروه الحوثی و وارد شدن درجنگ با کشورهای دیگر. البته همه آنها بررسی شده است و راه مقابله با آن نیز مشخص شده است.

مجری اسکای نیوز درادامه پرسید:«در عملیات عاصفه الحزم (طوفان قاطعیت) کشورهای خلیج فارس چه نقشی دارند و کشورهایی همچون اردن و مصر و مغرب و سودان چه اقداماتی را در این زمینه به انجام خواهند رساند؟» 

وی در پاسخ به این سئوال گفت: این مسائل به درجه و میزان همکاریها بستگی دارد. واضح است که عربستان سعودی نقش اول را در عملیات عاصفه الحزم (طوفان قاطعیت) دارد زیرا این کشور مرزهای زیادی را با کشور یمن دارد و فرماندهی این عملیات بر عهده عربستان است و اتاق عملیات نظامی سعودی بر این عملیات به طور کامل اشراف دارد. 

ماموریت کشورهای خلیج فارس در این عملیات مهمتر است و کشورهای خارج از این منطقه نقش کمتری خواهند داشت و نقش کشورهای خارج از منطقه تنها برای تاکید بر حمایت خود از عملیات است و منظور آنها بروز و نمایان شدن قدرت و توانایی کشورهای عربی است، زیرا این کشورها از مرزهای یمن دور هستند و در معرض مستقیم ارتباط با ملت یمن نیستند اما این همکاری ها معادله و توازن قدرت را تغییر خواهد داد و پیام این عملیات به تهران خواهد رسید به طوری که بر حوادث عراق و سوریه نیز تاثیر خواهد گذاشت.

این در حالی است که رسانه های ایرانی همواره از ترس و تنبلی و ضعف اعراب سخن می گویند اما امروز با این عملیات درس خوبی به آنها داده شده است، زیرا قدرت و توانایی نظامی کشورهای عربی به رخ آنها کشیده شده است این وضعیتی جدید است که تا به حال هیچ کس توقع نداشت.
مجری اسکای نیوز عربی در ادامه پرسید:«آیا این عملیات عاصفه الحزم (طوفان قاطعیت) می تواند مقدمه ای برای تحرک واقعی اعراب در زمینه حوادث سوریه و عراق باشد؟ 
جاسر الجاسر پاسخ داد: بطور یقین در همه زمینه ها تاثیر خواهد گذاشت.
روحیه گروههای مسلح در سوریه و عراق از جمله ارتش آزاد سوریه و شوراهای بیداری در عراق و حتی مقاومت داعش و همچنین چگونگی رفتار با کشورهای عربی به ویژه پنج کشور خلیج فارس که در این عملیات شرکت داشتند تاثیر خواهد گذاشت ما در زمینه حوادث عراق دیدیم که کشورهای عربی تنها اظهاراتی داشتند و این اظهارات در عمل پیاده نشده بود، اما امروز شاهد اجرای عملیات هستیم.

ایران امروز در سیاستهای خود بازنگری می کند زیرا غافلگیر شده است و انتظار نداشت این عملیات صورت بگیرد. ایران فکر می کرد تسلط کامل بر خلیج فارس و عربستان سعودی دارد اما مشاهده می کند که اوضاع تغییرکرده است. 

امروز برنامه های هسته ای ایران از بین رفته است. یمن برای ایران امتیاز خوبی بود. یمن حتی در زمینه افزایش قیمت نفت برای ایران مفید بود. اما امروز به مذاکرات هسته ای می رود در حالی که این قدرت پوشالی دیگر وجود ندارد. بنابراین حوادث روزهای آینده بسیار مهم خواهد بود، زیرا روحیه و عملکرد، پیشرفت ملتها را می سازد.

مجری اسکای نیوز در ادامه پرسید:«آیا حمایتهای سیاسی و لجستیکی و مالی آمریکا برای مردم یمن به کمکهای نظامی نیز تبدیل خواهد شد؟» 

کارشناس سعودی اظهار داشت: من فکر نمی کنم به کمکهای نظامی آمریکا نیازی باشد. بلکه تنها حمایتهای سیاسی برای ما کافی است. اما اگر کشورهای دیگر وارد جنگ شدند شاید نیاز به حمایتهای نظامی آمریکا باشد. بنابراین در حال حاضر ماموریت عملیات عاصفه الحزم (طوفان قاطعیت) بطور کامل محقق شده است و نیازی به کمکهای آمریکا نیست. توان نظامی ائتلاف ده گانه کشورهای عربی برای این عملیات کافی است. زیرا هر یک از این کشورها نقشی را ایفا می کنند. ما می بینیم کشور مصر بندرهای یمن را تحت کنترل دارد و از این طریق فشار بر یمن وارد می کند تا رفت و آمد از این بندرها صورت نگیرد. بنابراین اعراب در این عملیات موفق خواهند بود و یمن را به حالت قبلی خود بازخواهند گرداند. وزیران خارجه کشورهای عربی نیز امروز اعلام خواهند کرد که نیروی نظامی مشترکی ایجاد یا حداقل موافقت کامل خود را از این عملیات اعلام خواهند کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری