بازدید 12633

انصارالله جنگ را به خاک عربستان خواهد کشاند

امنيتي که در حال حاضر در صنعا حاکم است از گذشته بيشتر است القاعده توان انجام عمليات انتحاري پيدا نکرده است. شهرها يکي پس از ديگري توسط کميته هاي مردمي از القاعده در حال پاکسازي هستند.
کد خبر: ۴۹۳۰۰۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸ 20 April 2015
واقعيت جامعه يمن چگونه است؟ تصاوير منتشر شده از يمن به ويژه سبک زندگي و نوع پوشش مردمان اين سرزمين به طور ناخود آگاه تصوير يک جامعه قبيله اي و عقب مانده به لحاظ فکري و اجتماعي را از اين کشور تصوير مي کند. متاثر از همين تصوير به نظر مي رسد چشم انداز حل بحران فعلي اين کشور نيز تا حدي بر پايه همين مناسبات قبيله اي و عشيره اي استوار است اما رضا ميرابيان کارشناس ارشد مسائل منطقه که البته سابقه چند سال زندگي در يمن را نيز دارد تصوير متفاوتي از يمن ارائه مي کند و معتقد است «برخلاف اين تصور که جامعه يمن يک جامعه به لحاظ فکري و اجتماعي عقب مانده تلقي مي شود يمن به هيچ وجه اين گونه نيست»

به گزارش خراسان، او شاهد مثال هاي جالبي نيز براي اين نظر خود مي آورد شاهد مثال هايي که عمدتا مبتني بر رفتار هاي اجتماعي جامعه يمن مي باشد :« در جريان خيزش مردم و بيداري اسلامي يکي از زيباترين حرکت ها در جهان عرب و دنياي اسلام در يمن انجام گرفت، و در اين ميان زنان به عنوان يکي از فاکتورهاي مهم اين تحولات قابل توجه بودند.»« با اين که اکثر مردم يمن مسلح هستند در جنگ هاي قبيله اي که در يمن رخ مي دهد هيچ موردي از ربايش زنان يا کودکان و يا افراد سالمند ديده نمي شود»« چرا به پايتخت يمن «صنعا» مي گويند چون که اين شهر منطقه اي صنعتي بوده......»ميرابيان بر همين اساس معتقد است نبايد جايگاه انصارا... را جايگاهي قبيله اي و عشيره اي ديد بلکه اين شعار هاي ضد فساد و استقلال طلبانه اين گروه بوده که طي چند سال اخير پذيرش اجتماعي از سوي مردم پيدا کرده است . گفت وگوي ما با اين کارشناس ارشد مسائل يمن به جايگاه علي عبدا... صالح در ائتلاف با حوثي ها ، ديدگاه هاي متفاوت در هيئت حاکمه عربستان ، راي ممتنع روسيه در قطعنامه اخير شوراي امنيت، استراتژي انصار ا... برا ي بعد از مرحله تثبيت دريمن و احتمال حملات آفندي به خاک عربستان و چشم انداز بحران و جنگ کنوني نيز کشيده شد . ميرابيان معتقد است: عربستان بدون شک بازنده اين نبرد خواهد بود اما اگر دولتمردان اين کشور ذهنيت خود را درباره اين بحران و به ويژه آنچه نقش ايران در اين مسئله عنوان مي کنند تغيير ندهند احتمال طولاني شدن بحران وجود دارد و......

تحليلگران ساختار قبيله اي و عشيره اي يمن را از عوامل مهم در ارائه تحليلي دقيق درباره چشم انداز بحران کنوني در اين کشور مي دانند.با توجه به اين موضوع ساختار يمن را چگونه مي بينيد؟

وقتي بحث از ساختار قبيله اي و عشيره اي به ميان مي آيدآنچه که به ذهن متبادر مي شود يک جامعه به لحاظ فکري و اجتماعي عقب مانده است، در حالي که در يمن به هيچ وجه اين گونه نيست. در اين باره بگذاريد به عقب برگرديم در جريان خيزش مردم و بيداري اسلامي يکي از زيباترين حرکت ها در جهان عرب و دنياي اسلام در يمن انجام گرفت، و در اين ميان زنان به عنوان يکي از فاکتورهاي مهم اين تحولات قابل توجه بودند. به اعتقاد من اين ويژگي يعني ساختار قبيله اي و عشيره اي بيشتر در عربستان سعودي مصداق مي يابد چرا که در اين کشور زن بدون اجازه ولي خود چه پدر و چه همسر هيچ اراده و اختياري ندارد، زنان عربستان بدون محرم خود هيچ کاري نمي توانند انجام بدهند اما در يمن زنان در کنار مردان خود حضور دارند، از طرف ديگر اکثر مردم يمن بنابر آمار و اطلاعات بين المللي مسلح هستند اما هيچ گاه آثاري از درگيري هاي مسلحانه ديده نمي شود.

حتي در جنگ هاي قبيله اي که در يمن رخ مي دهد هيچ موردي از ربايش زنان يا کودکان و يا افراد سالمند ديده نمي شود، يمن کشوري است که در آن کاملا آداب اسلامي درباره جنگ ها رعايت مي شود. بنابراين به اين جامعه نمي توان جامعه قبيله اي گفت، يمن در حالي که داراي ساختار قبيله اي است جامعه بسيار متمدني است ضمن اين که يمن جامعه فرهيخته اي است و متفکران و انديشمندان فراواني دارد. حوزه هاي علميه قديمي در يمن فعاليت دارند هم چنين کتابخانه ها و کتاب هاي خطي ارزشمندي در يمن وجود دارد. به خاطر دارم آيت ا... امامي کاشاني در دهه 70 در ارتباط با امام زمان (عج) کار مطالعاتي انجام مي دادند ايشان بخشي از تحقيقات خود را از کتاب هاي خطي کتابخانه هاي صنعا استفاده کردند. اين موضوع از قدمت اين کشور ناشي شده است حتما فکر مي کنيد چرا به پايتخت يمن «صنعا» مي گويند چون که اين شهر منطقه اي صنعتي بوده است به عبارتي در جامعه بدوي جزيرة العرب، يمن تنها منطقه متمدن بوده است تنها جايي که زراعت مي شد يمن بود. چرا مي گوييم «برد يماني» ؟ چون تنها جايي که در آن پارچه بافته مي شده يمن بوده که اتفاقا صادر هم مي شده است. حتي در مرحله قيام مردمي که (چند سال قبل) عليه علي عبدا... صالح رخ داد حرکت هاي مردمي در شهرها و روستاها مسالمت آميز بود وشاهد مشارکت بسيار گسترده زنان و دختران بوديم.جامعه قبيله اي را نبايد با جامعه بدوي يکي بدانيم . اتفاقا تداوم انقلاب يمن بازگشت به هويت اسلامي و استقلال ناشي از تمدن و آگاهي آن است در غير اين صورت يمن به سرنوشت ليبي دچار مي شد و از مسير خودش منحرف مي شد.

آن چيزي که بيان کرديد آيا در بعد فرهنگي و در جريان هاي سياسي اين کشور نيز متبلور است؟

دقيقا در کشوري مثل ليبي جريان هاي سياسي مسلحانه به جان هم افتاده اند اما در يمن اين گونه نيست آن چيزي که اتفاق افتاد عربستان با تمام توانش پشت يک جريان قرار گرفته و يا چند قبيله را با پول و سلاح به جان مردم انداخته است.

اما گروه هاي سياسي طي دو سال با مذاکرات سياسي با يکديگر هيچ گاه عليه هم سلاح برنداشتند و همديگر را سرکوب نکردند.در همين راستا يکي از بندهاي پيشنهاد 4 ماده اي جمهوري اسلامي ايران در بحران يمن گفتمان يمني – يمني است. صلح و گفتمان خارج از يمن نداريم و گفتمان تحميلي از سوي عربستان نداريم. اين گفتمان بايد در داخل يمن يايک کشور ثالث مورد توافق گروه هاي سياسي يمن انجام شود.

مذهب حوثي ها و مباني اعتقادي آن ها چيست؟

حوثي ها زيدي هستند، اما جوان هايش گرايش به سمت شيعه اثني عشري خيلي دارند، چون از قديم طلبه در قم و نجف داشتند، ضمن اين که به ولايت حضرت امير(ع) خيلي معتقدند و مراسم هايي خيلي باشکوه مانند عاشورا از قديم الايام در صعده مي گرفتند، علي رغم محدوديت هايي که داشتند امسال براي اولين بار عيدغدير را در صنعا خيلي با شکوه برگزار کردند، فقه زيدي ها فقه حنفي است و دست بسته نماز نمي خوانند و اعتقادي هم به توهين به خلفاي راشدين ندارند.

اگر حوثي ها تثبيت شوند امکانش هست که در مباحث ايدئولوژيک با ايران به مشکل بخورند؟

نه، اصلا اين طور نيست.

مثلا بخشي از آنچه باعث موضع گيري هاي يکي دو سال اخير حماس شد ريشه ايدئولوژيک داشت ....

حماس با حوثي ها متفاوت است. البته ما به خاطر اهل سنت بودن حماس با آن ها به مشکل نخورديم، ما به خاطر گرايش هاي تکفيري که درون حماس پيدا شد، با آن ها اختلاف داريم، اما دليلي که وهابيت نتوانست در يمن گسترش پيدا کند، مبارزه زيدي ها با وهابيت بود و زيدي ها محب اهل بيت هستند. همان طور که عماني ها هم اباذي و ضد وهابيت هستند.

با اين توصيفات چارچوب گفتمان جريان ها و گروه هاي سياسي در يمن چگونه تعريف مي شود؟

درست است که شخصيت هاي سياسي وابسته به قبايل هستند اما اين قبايل سر ميز مذاکره نخواهند نشست و مذاکره قبايل با يکديگر نيست مذاکره طيف ها و گروه هاي سياسي درون يمن است.به همين دليل است که در طول مذاکره اگر مذاکرات به دلايلي قطع مي شد درگيري بين جريان هاي سياسي رخ نمي داد.

پس الان در يمن چه اتفاقي افتاده است و اين هايي که مي جنگند چه کساني هستند؟

زماني که در دنياي عرب و کشورهاي عربي جريان بازگشت به هويت اسلامي و ملي اتفاق افتاد.در يمن نيز اين جريان آرام، آرام و به صورت گسترده آغاز شد. مجموعه کشورهاي منطقه و مشخصا عربستان و شوراي همکاري خليج فارس احساس نگراني شديدي درباره يمن کردند، آنها احساس کردند اگر اين اتفاق در يمن رخ بدهد و به سرانجام برسد اين کشور از حوزه نفوذ سياسي و امنيتي شان خارج مي شود. چون يمن براي عربستان؛ عراق، لبنان و يا سوريه نيست بلکه فراتر از اينها است يمن حوزه امنيتي ، سياسي عربستان است.به عبارت ديگر يمن پاشنه آشيل عربستان محسوب مي شود در صورتي که يمن استقلال سياسي و هويت ملي و اسلامي خود را مي يافت ديگر از نفوذ عربستان خارج مي شد.

سعودي ها باديگر کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس بعلاوه کشورهاي غربي مثل آمريکا، انگليس، فرانسه و آلمان يک گروه 10 کشوري را تشکيل و راه حل شوراي همکاري را ارائه دادند ، اين راه حل سياسي سوار بر موج انقلاب مردمي يمن شد.اين گروه ميان بر زد و جريان سياسي ايجاد کرد و انقلاب مردم را ربود و نگذاشتند که انقلاب مردمي يمن به مرحله پاياني برسد.اين گروه پيشنهاد دادند که اگر مشکل علي عبدا... صالح است او را کنار بگذارند و معاون وي را جانشين کنند و جالب است معاون علي عبدا... صالح از طريق انتخابات نيامد بلکه با عنوان رفراندوم انتخاب شد.اين اتفاق 2سال طول کشيد اما به مرور زمان ديديم که نه تنها مشکلات يمن کم نشد بلکه به آنها اضافه هم شد.اين موضوع شکل گيري گروه هاي معترض يمني را سبب شد.بارزترين اين جريان ها گروه انصار ا... است که اصطلاحا به آنها حوثي ها مي گويند البته انصار ا... ريشه در تاريخ اين کشور دارد.اينها نزديک ده ها سال است که درشمال يمن با علي عبدا... صالح و سعودي ها در حال جنگ بودند نزديک به 6بار با عربستان درگيري جدي داشتند و در سال 2000 طي درگيري با عربستان تعدادي نيروهاي عربستاني را به اسارت گرفتند.

بنابراين انصارا... ريشه در مردم يمن دارند اينها کم کم با طرح شعارهاي مبارزه با فساد، خروج نيروهاي خارجي، استقلال ،خروج از نفوذ کشورهاي بيگانه در کنار ساير گروه هاي سياسي متبلور شدند.نسبت حوث هم به شهري در شمال يمن مربوط مي شود. اين جريان پيش قراول اصلاحات سياسي در يمن شد.کار به جايي رسيد که حرکت اين گروه در تعارض با جريان راه حل شوراي همکاري قرار گرفت .پايه و اساس طرح صلح شوراي همکاري خليج فارس براساس نفوذ سياسي و امنيتي در يمن بود در صورتي که انصار ا... مخالف اين نفوذ است.

با توجه به اين که شاهد اتحادي بين حوثي ها و علي عبدا... صالح هستيم چند درصد ساختار جمعيت يمن روي اين دو جريان شکل مي گيرند؟

جريان عبدا... صالح و حوثي ها در واقع يکي هستند هر دو زيدي هستند درست است که علي عبدا... زيدي است (اگر چه بنابر مصالحي دست بسته نماز مي خواند) و متعلق به شمال شهر صنعا است.اما چيزي که هم اکنون اتفاق افتاده به معني تقسيم قدرت بين انصار ا... و علي عبدا... صالح نيست. بخشي از ارتش علي عبدا... صالح از انصار ا... هستند به همين دليل خواسته يا ناخواسته جريان سياسي علي عبدا... صالح هژموني انصار ا... را پذيرفته است. به عبارت ديگر جريان انصار ا... هژموني اصلاحات سياسي را در دست گرفته است و حرف براي گفتن دارد و به عنوان يک نيروي شاخص در يمن از سوي ساير نيروها پذيرفته شده است درحال حاضر ارتش ، پليس و کميته مردمي يمن عملا توسط نيروهاي انصار ا... هدايت مي شود و گروه هايي مثل جريان حامي علي عبدا... صالح در کنار انصار ا... فعال هستند. انصار ا... با تشکيل کميته هاي مردمي يا بسيج مردمي به صورت فراگير تمام شهرها را در اختيار دارند.پادگان ها را در اختيار دارند فرماندهان را تعيين کرده اند مسئولان نيروهاي انتظامي و امنيتي يمن را مشخص کرده اند در حال حاضر شرايط يمن اين گونه نيست که بگوييم قدرت در دل قدرت قرار دارد و کشور تجزيه شده باشد.در واقع انصار ا... در مدت يک سال گذشته توانست پيکره نفوذ و گستردگي خود را در سطوح مختلف سياسي، امنيتي، نظامي و حتي اقتصادي يمن بسط دهند. مسئولان دستگاه هاي اقتصادي را تعيين کنند. بانک مرکزي چاپ پول و هم چنين رسانه ها را در اختيار دارند يمن در حال حاضر اداره مي شود و به حال خود رها نشده است شما مي دانيد که يمن صادرکننده نفت و گاز است صادرات اين اقلام هنوز جريان دارد.بنابراين اين کشور اداره مي شود و اين اقدامات توسط عربستان و يا علي عبدا... صالح انجام نمي شود بلکه توسط انصارا... انجام مي شود.ضمن اين که در يمن گروه يا فرد با سلاح نمي تواند بر گروه مردم يا قبايل سوار شود. نکته مهم ديگر اين که توانمندي انصارا... در اداره کشور ناشي از پذيرش انصارا... از سوي مردم است. قبايل انصارا... را پذيرفته اند و تعامل اين جريان با مردم و قبايل حزب است. شعارهاي انصارا... مورد پذيرش مردم يمن واقع شده است از جمله استقلال سياسي، استقلال اقتصادي، مبارزه با مفاسد ، خروج از سلطه عربستان و ... مردم يمن هم که به لحاظ تاريخي ذهنيت بدي نسبت به عربستان دارند اين شعارها را پذيرفتند.

حوثي ها چگونه توانستند در ساختار سياسي و اقتصادي و نظامي قرار بگيرند؟

اين جريان در طول مذاکراتي که با طرف مقابل داشتند افراد خود را به مرور در ساختار سياسي و نظامي و امنيتي وارد کردند.

آيا حوثي ها به ائتلاف با علي عبدا... صالح نياز دارند؟

نه انصار ا... به گونه اي در ساختار يمن قرار گرفته که به يک واحد يکپارچه تبديل شده و نيازي به ائتلاف با علي عبدا... صالح ندارد. به نظرم انصارا... با در اختيار داشتن ارتش تجهيزات نظامي و تشکيلات اقتصادي در حال تبديل شدن به يک ساختار ،سيستم و دولت است .انصارا... يک جريان بالغ و عاقل است که مي داند چه کار مي خواهد انجام بدهد براي نمونه مي توان به حوادث 3 هفته اخير اشاره کرد؛ شهرهاي يمن دائما توسط عربستان در حال بمباران شدن هستند ، اگر انصارا... يک گروه ناپخته ، تازه کار و بدون پشتوانه است چگونه مي تواند حساب شده بحران جنگ را مديريت کند.اما سوال اينجاست که چرا تا به حال پاسخ عربستان را نداده است؟ که بايد در پاسخ گفت اولويت براي انصار ا... چيز ديگري است انصارا... 3 هفته است حملات هوايي عربستان را مديريت کرده است.

آيا وقتي که سخن از ارتش يمن مي شود منظور انصارا... است؟

انصار ا... کميته هاي مردمي دارد که در کنار ارتش در حال جنگ هستند اما نوک پيکان حمله ها کميته هاي مردمي يمن هستند. ارتش و کميته هاي مردمي هماهنگ با يکديگر هستند به همين دليل است که هيچ خبري از درگيري و برخورد کميته هاي مردمي با ارتش نداريم. امنيتي که در حال حاضر در صنعا حاکم است از گذشته بيشتر است القاعده توان انجام عمليات انتحاري پيدا نکرده است. شهرها يکي پس از ديگري توسط کميته هاي مردمي از القاعده در حال پاکسازي هستند. آمريکا ادعا مي کند که 20سال است درحال مبارزه با القاعده است اما جز گسترش القاعده چيز ديگري نديديم هيچ کدام از روساي جمهور وقت يمن درباره القاعده نتوانسته اند کار انجام بدهند اما انصار ا... توسط کميته هاي مردمي توانست ريشه القاعده را در صنعا بخشکاند هم چنين القاعده در استان هاي ديگر هم سرکوب شده اند اين نشان دهنده توانمندي انصار ا...است.به نظر مي رسد القاعده در بخشي از استان حضرموت مستقر شدند تا با بستن شرق ارتباط زميني انصارا... را با مشکل مواجه کنند. متاسفانه گزارش هايي منتشر شده که سعودي ها به کمک قبايل استان حضرموت ،دست القاعده را براي تصرف شهر مکلا باز گذاشته اند البته القاعده سرانجام از ميان خواهند رفت چون اولويت براي انصار ا... استان هاي مهم تر و نزديک تر است.

البته بستن راه زميني انصارا... (از سمت شرق که به عمان منتهي مي شود) هم بخشي از سناريوي سعودي هاست.

عربستان مايل است که استان حضرموت را از يمن تجزيه کند اين موضوع سابقه تاريخي دارد سعودي ها هميشه از عدم دسترسي به آب هاي آزاد در رنج بوده اند عربستان از يک سو به باب المندب و در کانال سوئز و در شرق هم در تنگه هرمز گير هستند تنها آبراه عربستان درياي سرخ است.سعودي ها از قبل با يمني ها مذاکراتي داشتند که کريدوري به عرض 5 کيلومتر از خاک يمن را تصرف کنند که از جنوب به سمت آب هاي آزاد راه داشته باشند اما يمني ها زير بار اين خواسته عربستان نرفتند اين يکي از آرزوهاي عربستان است که محقق نخواهد شد.يکي از دلايلي که سعودي ها منصور الهادي را براي رفتن به عدن تشويق کردند موضوع جدا کردن عدن از يمن بود. اما انصار ا... از نقشه سعودي ها مطلع شد و به عدن حمله کردند و عبد ربه منصور هادي مجبور شد که از عدن فرار کند نقشه سعودي ها اين بود که بخش جنوبي يمن را از خاک يمن جدا کنند و يک کشور مستقل ايجاد کنند.در جنگ هاي داخلي 1994 جنوب و شمال يمن به دنبال وحدت بودند اما سعودي ها در کنار يمن جنوبي قرار گرفتندو از يمن جنوبي حمايت کردند. به عبارت ديگر از تجزيه يمن حمايت کردند.عربستان با بمباران زيرساخت ها و در نتيجه فشار به مردم چند هدف را دنبال مي کند نخست مردم را در مقابل انصار ا... قرار بدهد، دوم انصار ا... را در مديريت جامعه با بحران يا چالش مواجه کند تا بدين وسيله زمينه کنترل امنيتي و نظامي انصار ا... را بر يمن کم کند تا در نهايت زمينه را براي شورش عمومي فراهم کند. اما اتفاقي که افتاد اين بود که بمباران هاي بي رويه عربستان نه تنها مردم يمن بلکه مخالفان انصار ا... را هم به حمايت از انصارا... واداشت و در مقابل حرکات عربستان را اقدامات زشت و جنايتکارانه قلمداد کردند.در واقع تفکر سعودي ها و تحليل شان از مردم يمن غلط از کار درآمد. و اين موضوع سعودي ها را با چالش مواجه کرد عربستان تا کي و با چه بهانه اي مي خواهد به بمباران مردم بي دفاع و مظلوم يمن ادامه بدهد. سعودي ها به دنبال ضعيف کردن انصارا... هستند براي نشاندن آنها به پاي ميز مذاکره که اين امر با اين روش امکان پذير نيست چرا که اين کار نه مردم يمن نه افکار عمومي منطقه و نه افکار عمومي دنيا اين کار را مي پذيرد.در حال حاضر عربستان تحت فشار افکار عمومي دنيا و نهاد هاي حقوق بشر جهاني قرار دارد اما گناه مردم يمن چيست؟ سعودي ها بهانه براي ادامه بمباران ندارند.چيزي در يمن نيست که سعودي ها آن را بمباران کنند ماحصل اين بمباران ها چيزي جز کشته شدن مردم، زنان و بچه هاي يمني نيست. از آن جايي که عربستان براي ادامه بمباران يمن با چالش مواجه هست بنابراين سعودي ها دير يا زود ناچار هستند اين کار را متوقف کنند. اگر عربستان اين کار را نکند انصار ا... با تثبيت بيشتر در يمن جنگ را به داخل خاک عربستان خواهد کشاند و آن وقت اين موضوع تا حدي عملي شده است. اين که در نوار مرزي عربستان به پاسگاه المناره در استان نجران حمله و تصرف مي شود و 18 نفر از افسران بلندپايه سعودي که يکي از آن ها از امراي آل سعود بود کشته مي شود اين پيام و سرآغاز براي آينده است. که اگر سعودي ها مايل به ادامه وضعيت فعلي هستند انصار ا... استراتژي خود را درقبال عربستان تغيير خواهد داد. اين درحالي است که سعودي ها توان کار نظامي روي زمين را ندارند.

چقدر جنوب يمن زمينه پذيرش انصار ا... را داردوآيا فکر نمي کنيد مقاومت هاي مردمي در مناطق جنوبي عليه انصار ا... آغاز شود؟

در حال حاضر مي توان گفت که انصار ا... اغلب استان هاي يمن را در اختيار دارد اگر اين مقاومت در مقابل انصار ا... مردمي بود آيا انصار ا... مي توانست جايگاه خود را در اين استان ها تثبيت کند؟ پس جنگ با مردم قبايل نيست. بلکه جنگ با کساني است که توسط عربستان به لحاظ مالي و نظامي حمايت مي شوند. که اغلب هم از نيروهاي القاعده هستند به همين دليل در مناطقي که جنگ به پايان مي رسد امنيت در آنجا مستقر مي شود و انصارا... در آن منطقه مستقر مي شود.متاسفانه عربستان اقدامي که در يمن انجام داد يک اشتباه استراتژيک است و هنوز هم دير نيست که عربستان از رفتار خودش باز گردد. و در سياست خود تجديدنظر کند واگرنه آينده به گونه اي نخواهد بود که ا گر عربستان جنگ را تعطيل کرد صلح هم برقرار شود.جنگي توسط عربستان شروع شد اما صلح در دستان عربستان نيست پايان در دستان عربستان نيست.

در مورد نقش روسيه هم کمي صحبت کنيم، چون روس ها گفته بودند اگر قرار است تحريم تسليحاتي شود، طرفين بايد تحريم شوند اما در قطعنامه اخير عملا اين اتفاق نيفتاد و عقب نشيني کردند.

قطعنامه اي که تصويب شد، خيلي تأثيرگذار نيست و در واقع 14 کشور عضو دائم و غيردائم از جمله چين رأي مثبت دادند و فقط روس ها رأي ممتنع دادند. روس ها قبلا پيشنهادشان اين بود که همه طرف ها دست از سلاح بکشند، روس ها ادعا مي کنند که چون نظر ما تأمين نشد، رأي ممتنع داديم. در قطعنامه بحث تحريم سلاح گنجانده شده که اين بحث از قبل هم بوده است، تحريم برخي از شخصيت ها چون فرزند علي عبدا... صالح بوده که چيز جديد و تأثيرگذاري نيست بنابراين مصوبه بندهاي قطعنامه تأثيري در تحولات يمن نخواهد داشت و روس ها کلا سياست شان در قبال يمن، يک سياست محتاطانه است. علت اين هم که در اين قطعنامه از رأي وتو استفاده نکردند به دليل ملاحظاتي هست که با کشورهاي عربي داشتند.

حالا اگر گفت وگوهاي يمني- يمني صورت بگيرد، آيا چشم انداز مثبتي براي پايان اختلافات وجود دارد؟

قطعا و ديگر منصور هادي نقشي نخواهد داشت، چون هم به خاطر سنش و هم وضعيتي که برايش پيش آمد، حکومت را به معاون خودش واگذار کرده است و خود شوراي همکاري خليج فارس هم فهميده اند که با منصور ديگر نمي توان وارد مذاکرات شد.

پاکستاني ها هم که به ائتلاف ضديمن جواب رد دادند، آيا اين يک بازي سياسي بود يا تصميمي از روي منطق؟

آقاي نوازشريف، نخست وزير پاکستان شايد بتوان گفت عاقلانه ترين کار را انجام داد ضمن اين که بالاخره ارتش پاکستان هم مايل به اين کار نبود. ارتش پاکستان تعهدات سياسي، امنيتي با رياض براي حفظ عربستان دارد يا به عبارتي براي حفظ حرمين شريفين، اما نه براي ورود به خاک يمن و به نظرم عاقلانه ترين تصميم را پاکستان انتخاب کرد.

حالا اگر عمليات آفندي انصارا... بر روي خاک عربستان شروع شود. آيا اين معادله( يعني عدم حضور نيروي زميني پاکستان و مصر ) تغيير نخواهد کرد؟

يکي از عواملي که انصارا... خوب توانسته است مديريت کند، همين است که در واقع نزد جهانيان نشان داده است که اين انصارا... نيست که متجاوز است بلکه انصارا... در واقع هدف حمله قرار گرفته است، مردم يمن متجاوز نيستند بلکه مورد تجاوز قرار گرفته اند، اين ها گروه ياغي نيستند و ديگران ياغي هستند و اين الان چهره تحولات را روشن تر مي کند . يکي از مواردي که سيدحسن نصرا... در آخرين اظهاراتش گفت، اين بود که افرادي که مديريت جنگ را در داخل يمن بر عهده دارند، مي توانند خاک عربستان را هدف حمله قرار دهند، اما اين کار را فعلا انجام نمي دهند و حتما اين حرف نصرا... مبنا و دليل محکمي داشته است. الان هم انصارا... با خيلي کشورهاي عربي ارتباط دارد. اين جنبش به مصر رفت و تأکيد کرده بود به مقامات قاهره که حفظ امنيت باب المندب براي انصارا... مهم است و الان باب المندب در اختيار انصارا... هست. در جزاير ي که در دهانه باب المندب هست، انصارا... مستقرند، بنابراين انصارا... صاحب درايت است .

در نهايت چشم انداز جنگ را چگونه مي بينيد؟

ببينيد، پيش بيني کمي مشکل است. به نظر مي رسد سعودي ها يک مشکل با موضوع مديريت روابط شان با جمهوري اسلامي دارند، آن ها تصور مي کنند که ايران مي خواهد يمن را از دست آن ها خارج کند، مي خواهد تشيع را در يمن گسترش دهد و پايگاهي را براي حمله به عربستان قرار دهد . سعودي ها بايد اين ذهنيت خود را نسبت به جمهوري اسلامي عوض کنند. اظهارات سعودي ها بسيار ضد و نقيض است. اين که آقاي سعود الفيصل مي گويد يمن، ارتباطي به ايران ندارد، پس به کي مربوط است؟ ايران يک قدرت منطقه اي است و نسبت به امنيت و ثبات منطقه از شمايي که عربستان باشي اولي تر است و قدرت و توانايي بيشتري دارد. اگر عربستان نگرش خود را به ايران تغيير ندهد، احتمال طولاني شدن بحران وجود دارد.

در ميان سعودي ها اين اجماع براي جنگ عليه يمن وجود دارد؟

خير، اجماع وجود ندارد. در عربستان همه امراي آل سعود موافق حمله به يمن نيستند، بسياري از مردم عربستان يمني تبارند، غير از آن هايي که يمني اند و مقيم عربستان هستند، گفته مي شود حداقل يک ميليون تبعه يمن در عربستان زندگي مي کنند که اين آمار قطعا بيشتر است. بنابراين در عربستان همه خاندان آل سعود موافق حمله نيستند، نشانه بارزش که رسانه اي شد آقاي وليد بن طلال برادرزاده ملک سلمان هست و صريحا اعلام کرد که اين کار را نبايد ما انجام مي داديم و گفته مي شود که آقاي متعب وزير گارد ملي عربستان نيز با حمله به يمن موافق نيست و حتي در گمانه ها گفته مي شود که آقاي مقرن که الان وليعهد هست و در واقع مادرش يمني هست، با اين کار موافق نيست و تجربه تلخي از درگيري با يمن دارند. 
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات