بازدید 3158

کاخ سفيد به دنبال کاهش نگراني اعراب از توافق با ايران

انتظار می‌رود کری، در نشست وزرای خارجه مطرح کند که چه بسته‌ای برای رفع نگرانی کشورهای عربی در مقابل توافق هسته ای با ایران آماده کرده است. اگر او نتواند به آنها چیزی بدهد که رضایتشان را جلب کند، آنها سطح حضور خود در نشست سران کمپ دیوید را پایین خواهند آورد. به عنوان مثال، عربستان سعودی به جای ملک سلمان، محمد بن نایف، ولیعهد را خواهد فرستاد.
کد خبر: ۴۹۶۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۹ 01 May 2015
کاخ سفید به دنبال کاهش نگرانی های اعراب از توافق هسته ای با ایران است.

به گزارش «تابناک» و به نقل از نیویورک تایمز، هلن کوپر در تحلیلی برای این روزنامه آمریکایی نوشت: دولت اوباما در حال تقلا برای اطمینان های مجدد است که بتواند آن را در ماه جاری در نشست کمپ دیوید و در دیدار با متحدین عرب خود ارائه دهد و این که با وجود توافق هسته ای احتمالی با ایران، آمریکا همواره از آنها حمایت می کند.

مقامات کاخ سفید، پنتاگون و وزارت خارجه، نشست هایی برگزار کرده و در آن درباره هر چیزی از ماموریت های آموزشی برای نظامیان عرب و آمریکا گرفته تا فروش تسلیحات بیشتر برای یک توافق دفاعی سهل و آسان بحث کردند که می تواند نشانه ای از این باشد که اگر این کشورها با تهدیدی از سوی ایران مواجه شوند، آمریکا از هم پیمانان خودحمایت خواهد کرد.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا دو هفته پیش در یک ضیافت شام در پنتاگون، در جمعی از کارشناسان امور خاورمیانه درباره این مسئله سخن گفت که دولت آمریکا چگونه می خواهد نگرانی های عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر را درباره توافق هسته ای با ایران برطرف کند.

به گفته یک مقام ارشد دولت آمریکا،‌در بیستم آوریل نیز باراک اوباما،‌رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید در دیدار با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی بر توافق دفاعی با امارات متحده تاکید کرد. رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید در حالی از امارات در مقابل توافق هسته ای ایران حمایت کرد که در همان زمان، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در حال مذاکره با ایران بود.

مقامات دولت آمریکا اظهار داشتند: دولت اوباما هنوز به این نتیجه نرسیده است که چه پیشنهادی به متحدین عرب خود بدهد، اما چند گزینه احتمالی وجود دارد که برخی از آن ها گزینه های بسیار دشواری هستند. انعقاد یک معاهده امنیتی با عربستان سعودی و دیگر کشورها بعید به نظر می رسد، زیرا این معاهده باید توسط کنگره تصویب شود و احتمالا با مخالفت اسرائیل و حامیان آن در کنگره مواجه خواهد شد.

آمریکا به جای این پیمان های امنیتی همه جانبه،‌در تلاش است که توافقنامه های دفاعی سطح پایین با آنها امضا کند. مقامات آمریکایی، چنین توافقنامه هایی را می نویسند، اما آن را به کنگره نمی فرستند و براساس آن اگر آنها با حملاتی از سوی نیروهای خارجی مواجه شوند، آمریکا از متحدان عرب خود دفاع خواهد کرد. اگر این متحدان از سوی مخالفان سیاسی خود در داخل کشورهایشان مواجه شوند،‌این توافق عملی نخواهد شد.

البته دیگر وقت چندانی برای دولت اوباما باقی نمانده است که چیزی برای ارائه به اعراب تهیه کند. کری، قرار است هفته آینده با وزرای خارجه کشورهای عربی به منظور مقدمه چینی برای برگزاری اجلاس سران در کمپ دیوید دیدار کند. نشست سران قرار است در چهاردهم ماه می برگزار شود.

انتظار می‌رود کری، در نشست وزرای خارجه مطرح کند که چه بسته‌ای برای رفع نگرانی کشورهای عربی در مقابل توافق هسته ای با ایران آماده کرده است. اگر او نتواند به آنها چیزی بدهد که رضایتشان را جلب کند، آنها سطح حضور خود در نشست سران کمپ دیوید را پایین خواهند آورد. به عنوان مثال، عربستان سعودی به جای ملک سلمان، محمد بن نایف، ولیعهد را خواهد فرستاد.

گزینه دیگری که دولت اوباما می تواند برای جلب رضایت عربستان سعودی و امارات انجام دهد این است که آنها را به عنوان متحدان غیرناتویی خود در نظر گیرد،‌وضعیتی که می تواند محدودیت های فروش تسلیحاتی را برای آنها کاهش دهد. چینین وضعیتی، کمتر از یک پیمان دفاعی است اما این کشورها می توانند از امتیازاتی که تنها متحدان ناتو از آن برخوردار هستند، بهره بگیرند. بحرین و کویت در حال حاضر از چنین امتیازی برخوردار هستند. در دوره جورج بوش،‌رئیس جمهوری سابق آمریکا و در سال 2004، کویت از این وضعیت برخوردار شد، به این دلیل که این کشور از حمله آمریکا علیه عراق حمایت کرد و به یک میدان عملیاتی قابل اتکا برای نیروهای آمریکایی تبدیل شد.

بحرین نیز که مقر ناوگان پنج آمریکا است، از سال 2002 از این امتیاز برخوردار شد.

کنت پولاک (Kenneth M. Pollack) کارشناس امور خاورمیانه و نظامی در موسسه بروکینگز می گوید: اعطای چنین امتیازاتی به عربستان و امارات نمی تواند به رفع نگرانی های اعراب کمک کند.

وی در ادامه افزود: کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره این توافق هسته ای با ایران، بسیار نگران هستند. چرا که برخی از آنها بر این باورند که این یک شروع برای دولت اوباما است تا آنها را کنار بگذارد.

پولاک اظهار داشت، مقامات آمریکایی در تلاش برای یافتن یک راهکار خلاقانه هستند که بتوانند نگرانی های دولت های عربی را کاهش دهند.

افزایش فروش تسلیحات به کشورهای عربی هم می تواند در رفع نگرانی ها کمک کند، اما در این مسیر یک مانع بزرگ وجود دارد و آن هم اسرائیل است. آمریکا همواره محدودیت هایی را برای شرکت های تسلیحاتی آمریکا در فروش اسلحه به کشورهای عربی اعمال کرده است تا به اسرائیل اطمینان دهد که این رژیم از قدرت برتر نظامی در منطقه برخوردار است. به همین دلیل آمریکا از فروش جنگنده های اف 35 به اعراب خودداری کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری